Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:47

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb zoals velen eind 2019 een Tesla M3 in gebruik genomen, deze is zakelijk aangeschaft (dus niet geleased). Ik betaal nu nog over het grootste gedeelte 4% bijtelling voor privégebruik, maar in 2024 is dat afgelopen.

Ik zat al een beetje te mijmeren wat ik dan zal doen

(1) De auto zakelijk blijven rijden, alle kosten aftrekbaar, maar wel 22% bijtelling over de gehele waarde (60k)
(2) De auto privé overkopen en zakelijke kilometers declareren (maar daarna is het gen BTW auto meer, wat het voor toekomstige kopers lastiger maakt)
(3) De auto direct zakelijk verkopen (BTW aftrekbaar voor de nieuwe koper en privé wat anders gaan rijden)

Maar omdat de bijtelling bij een auto van 5 jaar natuurlijk naar 22% schiet, is het nog maar de vraag of dat nog veel oplevert (ook omdat ik natuurlijk niet de enige ben die een late-2019 M3 te koop zet rond die tijd ;-).

Dat maakt de volgende optie relevant:

(4) De auto nu verkopen, zodat de nieuwe eigenaar nog 2 jaar 4% bijtelling heeft

Iemand tips of andere overwegingen voor mij?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik lees op de site van Vallei Auto Groep overigens:
Alle elektrische auto’s worden natuurlijk op den duur een keer ingeruild en zo komen zo beschikbaar op de tweedehands markt. Net als bij een nieuwe elektrische auto, moet er over elektrische occasions ook bijtelling worden betaald. De hoogte van deze bijtelling ligt aan het jaar waarin de auto gebouwd is. De bijtelling wordt altijd voor 60 maanden vastgezet. Dit betekent dat een je een occasion uit 2019 of ouder nog 5 jaar lang voor een bijtelling van 4% kunt rijden (tot een maximale cataloguswaarde van € 50.000). Zijn de 60 maanden voorbij, dan wordt er na afloop het percentage opnieuw vastgesteld aan de hand van de bijtellingsregels die op dat moment gelden.
Dat lijkt te suggereren dat ik ook volgend jaar nog een andere M3 uit 2019 kan kopen waardoor de termijn van 60 maanden opnieuw ingaat. Dat lijkt me niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:00
SeatRider schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:28:

[...]

Dat lijkt te suggereren dat ik ook volgend jaar nog een andere M3 uit 2019 kan kopen waardoor de termijn van 60 maanden opnieuw ingaat. Dat lijkt me niet kloppen.
Dat klopt inderdaad niet, maar dat lees ik ook niet in die tekst. Ook al is de tekst niet 100% duidelijk moet ik bekennen.

[ Voor 6% gewijzigd door rmathijssen op 17-10-2022 13:37 ]

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Voor oude model S'jes vragen ze ook nog steeds de hoofdprijs, dus ik denk dat het wel meevalt met die restwaarde van een M3 ondanks dat je niet de enige bent die 'm dan te koop zet. Wellicht dat de vraag (zakelijk + particulier) hoog genoeg is/blijft.

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 17-10-2022 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:02

_Arthur

blub

Gelet op je nummer (1): de bijtelling bedraagt bij ondernemers nooit meer dan de werkelijke kosten en lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

SeatRider schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:28:

[...]

Ik lees dat de bijtelling voor 60 maanden wordt vastgezet vanaf de bouwjaar/maand. Er staat nergens dat die 60 maand opnieuw ingaat als de auto als occasion gekocht wordt. Denk dat dit meer wensdenken is. ;)

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
thunder8 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:46:
[...]

Ik lees dat de bijtelling voor 60 maanden wordt vastgezet vanaf de bouwjaar/maand. Er staat nergens dat die 60 maand opnieuw ingaat als de auto als occasion gekocht wordt. Denk dat dit meer wensdenken is. ;)
Ja, zo dacht ik ook dat het was. Maar de wens is de vader van de gedachte O-)
_Arthur schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:45:
Gelet op je nummer (1): de bijtelling bedraagt bij ondernemers nooit meer dan de werkelijke kosten en lasten.
Heb je daar een bron voor?

[ Voor 23% gewijzigd door SeatRider op 17-10-2022 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

SeatRider schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:48:
[...]

Anders zou een dergelijke auto na elke 58-59 maanden verkocht kunnen worden om weer 60 maanden minimale bijtelling te hebben. Dan zou er intussen een hele levendige handel in leaseauto's zijn die kort voor die 60 maanden zitten. :P Daarnaast zou in jouw openingspost optie 4 niet 2 jaar, maar 5 jaar opleveren qua lage bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
thunder8 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:50:
[...]

Anders zou een dergelijke auto na elke 58-59 maanden verkocht kunnen worden om weer 60 maanden minimale bijtelling te hebben. Dan zou er intussen een hele levendige handel in leaseauto's zijn die kort voor die 60 maanden zitten. :P Daarnaast zou in jouw openingspost optie 4 niet 2 jaar, maar 5 jaar opleveren qua lage bijtelling.
Punt voor jou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-05 21:29
thunder8 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:46:
[...]

Vanaf datum eerste registratie (verleden in de lease gehad). Wellicht dat men bedoeld te zeggen dat als een auto na 4 jaar terugkomt er nog één jaar tegen 4% bijtelling geleased mag worden.

Ik vind dit ook wel een dingetje hoor. Wij worden verplicht elektrisch te leasen vanuit MVO maar het betekent dat ik over 1,5 jaar van 100 naar 700
Euro netto bijtelling ga. Dat kost me gewoon 20% salaris.

[ Voor 30% gewijzigd door MagniArtistique op 17-10-2022 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

MagniArtistique schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:51:
[...]

Vanaf datum eerste registratie (verleden in de lease gehad).
Ging even uit van het bericht dat gequote werd. maar datum eerste registratie lijkt mij ook een beter beginpunt. Het bericht is inderdaad niet super duidelijk geschreven, maar logisch nadenkend is er geen andere uitleg mogelijk in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:31
SeatRider schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:48:
[...]

[...]

Heb je daar een bron voor?
artikel 3.20 lid 4 wet ib:
.
De onttrekking wordt in aanmerking genomen voorzover zij uitgaat boven de bedragen die de belastingplichtige ter zake van de kosten en lasten van de auto voor eigen rekening heeft genomen.

Dus alle kosten (incl afschrijving etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:02

_Arthur

blub

In de eerste 5 jaar dat je de auto zakelijk rijdt, is afschrijving de grootste kosten post.

Even fictief; auto kost 100k. Restwaarde 20k. Schrijf je 80k af over 5 jaar. Na 5 jaar vervalt die afschrijving, cq wordt heel veel minder (want je boekhoudkundige waarde is nog maar 20k na die 5 jaar). De afschrijving daarna is misschien nog maar 4k per jaar versus 16k per jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-05 15:14
Ik heb dezelfde situatie (M3 september 2019) en kan geen enkele reden vinden om de auto nu te verkopen, behalve voor het eigen plezier van het hebben van een nieuwe auto. Financieel is houden altijd beter. Er is geen enkele auto waar de bijtelling zó laag is voor zo'n dijk van een auto. Daarnaast wordt autobezit alleen maar voordeliger hoe langer je de auto houdt. Dus als je van plan bent om vanaf 2024 lekker door te rijden, vooral de auto houden en bijv. nog 5 jaar privé aan te houden. Vanaf 2025 betaal je dan wel weer motorrijtuigenbelasting, maar dan heb je voor alle auto's. Ik kan mij ook geen auto herinneren waar in 3 jaar tijd het enige onderhoud bestaat uit nieuwe ruitenwisserbladen.
MagniArtistique schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:51:
[...]
Ik vind dit ook wel een dingetje hoor. Wij worden verplicht elektrisch te leasen vanuit MVO maar het betekent dat ik over 1,5 jaar van 100 naar 700 Euro netto bijtelling ga. Dat kost me gewoon 20% salaris.
Je wordt niet verplicht bijtelling te betalen hè. Als het je niet bevalt kun je de auto 100% zakelijk gebruiken zonder bijtelling.

[ Voor 27% gewijzigd door Divak op 17-10-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:43
Het was al wachten tot de eerste mensen dit soort vragen na een paar jaar gingen stellen :) Dat is het mooie van dit soort tijdelijke acties, mensen zien op de korte termijn een voordeel en gaan zich later veel te druk maken om wat ze moeten doen als dit voordeeltje afloopt.

Afhankelijk van hoe je je auto gebruikt, kun je er natuurlijk voor kiezen om het alleen nog maar zakelijk te rijden. Of je kunt het verkopen (restwaardes zijn goed van Tesla) en een nieuwe goedkopere zakelijke auto kiezen waar je ook privé in rijdt. Let wel op als je het privé over gaat nemen, dat het voor een schappelijke waarde is. Ik ken genoeg mensen die een met de zaak aangeschafte auto privé overnemen voor een bedrag dat flink onder de huidige waarde zit, dat is erg lastig uitleggen aan de belastingdienst als je een audit krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:53
Voorlopig blijven EV's behoorlijk goed hun waarde houden. Een M3 particulier overnemen kost ook al flink wat knaken. Wellicht omdat het tot voor kort ook veel goedkoper was om elektrisch te rijden :P (dat blijft als je zonnepanelen hebt en/of saldeert, kan je een lange discussie over voeren, mar jullie snappen het punt).

Het is niet per se zo dat EV's flink in waarde zakken na 5 jaar. Een Hyundai Ioniq (daar heb ik de afgelopen maanden actief naar gezocht en onlangs particulier 1 aangekocht) met bouwjaar 2017-2018 scheelt haast niks in vraagprijs.

Ik zou de vraag vooral laten afhangen van wat je wíl rijden. Wil je nu wat nieuws? Dan is het best aantrekkelijk om de M3 te koop te zetten (4). Wil je er juist nog 5 jaar in blijven rijden? Dan is optie (2) denk ik het aantrekklijkst.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 17-10-2022 14:54 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 07:58
Ben je ZZP'er of staat de auto op een BV?

Als je ZZP'er bent kan je de auto niet meer naar privé halen. Als je een BV hebt kan dat wel.

https://www.higherlevel.n...manszaak-naar-priv%C3%A9/

Overigens is je bijtelling niet 22% na 5 jaar maar je krijgt nog de toen geldende korting ivm 0gram CO2 waardoor je waarschijnlijk op 16% over de eerste 35k uit komt https://www.vzr.nl/nieuws...lling_22_of_25_bijtelling

https://www.accountancyva...ak-na-60-maanden-in-2021/ (voorbeeld klopt niet helemaal, standaard tarief is 22% bij autos vanaf 2017)

[ Voor 50% gewijzigd door GrooV op 17-10-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
GrooV schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:52:
Ben je ZZP'er of staat de auto op een BV?

Als je ZZP'er bent kan je de auto niet meer naar privé halen. Als je een BV hebt kan dat wel.

https://www.higherlevel.n...manszaak-naar-priv%C3%A9/

Overigens is je bijtelling niet 22% na 5 jaar maar je krijgt nog de toen geldende korting ivm 0gram CO2 waardoor je waarschijnlijk op 16% over de eerste 35k uit komt https://www.vzr.nl/nieuws...lling_22_of_25_bijtelling

https://www.accountancyva...ak-na-60-maanden-in-2021/ (voorbeeld klopt niet helemaal, standaard tarief is 22% bij autos vanaf 2017)
Ik heb een BV. De bijtelling lijkt inderdaad 17% te worden over de eerste 30k, en 22% over het restant (25k).

Bron: https://blog.zakelijkelek...-2022-2023-2024-2025-2026

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MontyPython
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-03-2024
Waarom stel je deze vraag nu pas, en niet voordat je besloten had om de Model 3 aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
MontyPython schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:43:
Waarom stel je deze vraag nu pas, en niet voordat je besloten had om de Model 3 aan te schaffen?
Wat wil je horen, wie dan leeft, die dan zorgt? :+

Maar serieus, wie kan 5 jaar in de tijd kijken? Mijn mobiliteitsbehoeften nu zijn ook anders als 3 jaar geleden, toen ik hem kocht dacht ik dat ik hem eeuwig zakelijk zou blijven rijden omdat ik altijd op bezoek was bij klanten. Sinds covid doe ik bijna alles remote, dus is het verhaal ook anders.

[ Voor 36% gewijzigd door SeatRider op 18-10-2022 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MontyPython
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-03-2024
SeatRider schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:03:
[...]

Wat wil je horen, wie dan leeft, die dan zorgt? :+

Maar serieus, wie kan 5 jaar in de tijd kijken? Mijn mobiliteitsbehoeften nu zijn ook anders als 3 jaar geleden, toen ik hem kocht dacht ik dat ik hem eeuwig zakelijk zou blijven rijden omdat ik altijd op bezoek was bij klanten. Sinds covid doe ik bijna alles remote, dus is het verhaal ook anders.
De vraag gaat niet om veranderende mobiliteitsbehoeftes, maar het betreft een financiële kwestie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
MontyPython schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:18:
[...]

De vraag gaat niet om veranderende mobiliteitsbehoeftes, maar het betreft een financiële kwestie ;)
Ze gaan hand in hand denk ik, als alle kilometers zakelijk zijn ziet het plaatje er anders uit dan als ik er alleen maar privé mee rijd :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:28
MontyPython schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:43:
Ik vroeg me juist af waarom hij de vraag nu al stelt, aangezien hij nog 2 jaar vooruit kan met 4% 😛

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
VidaR-9 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:37:
[...]

Ik vroeg me juist af waarom hij de vraag nu al stelt, aangezien hij nog 2 jaar vooruit kan met 4% 😛
Dat heet goed zakendoen ;). Misschien is de markt voor een gebruikte M3 nu wel veel beter dan over 2 jaar, als de markt overspoeld wordt met eind 2019 modellen die dan geen 4% bijtelling meer hebben :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivolve
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:11
Je bent nog 1 factor vergeten in je afweging; de occasion prijzen. Momenteel wordt er gewoon erg veel geld betaald voor een 2e hands auto, nog een overblijfseltje van Corona. Als we straks een recessie in gaan is het de vraag hoe zich dat ontwikkeld.

Ik rij zelf in een Jaguar I-pace van december 2018, die kan dus nog ruim een jaar met 4% bijtelling. Ik heb deze 2e hands gekocht in April 2020. Als ik hem nu verkoop dan heb ik er waarschijnlijk rond de 10-15%% op afgeschreven terwijl ik er wel 50K km mee heb gereden. Ik zat er dus ook aan te denken dit te doen en een goedkopere auto te rijden in de hoop dat de prijzen kelderen. Maar van de andere kant is dit wel gewoon een topauto waar ik iedere dag nog veel plezier aan beleef...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:22

tomtom901

Moderator General Chat
SeatRider schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:52:
[...]

Dat heet goed zakendoen ;). Misschien is de markt voor een gebruikte M3 nu wel veel beter dan over 2 jaar, als de markt overspoeld wordt met eind 2019 modellen die dan geen 4% bijtelling meer hebben :+
Exact mijn overweging, mijn Tesla uit september 2019 met 45k km's wordt volgende maand ingeruild met 10% afschrijving over de afgelopen (dik) 3 jaar :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:22
Ivolve schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:02:
Je bent nog 1 factor vergeten in je afweging; de occasion prijzen. Momenteel wordt er gewoon erg veel geld betaald voor een 2e hands auto, nog een overblijfseltje van Corona. Als we straks een recessie in gaan is het de vraag hoe zich dat ontwikkeld.

Ik rij zelf in een Jaguar I-pace van december 2018, die kan dus nog ruim een jaar met 4% bijtelling. Ik heb deze 2e hands gekocht in April 2020. Als ik hem nu verkoop dan heb ik er waarschijnlijk rond de 10-15%% op afgeschreven terwijl ik er wel 50K km mee heb gereden. Ik zat er dus ook aan te denken dit te doen en een goedkopere auto te rijden in de hoop dat de prijzen kelderen. Maar van de andere kant is dit wel gewoon een topauto waar ik iedere dag nog veel plezier aan beleef...
Hier zit ik nu ook mee, maar dan betreft met een E-tron. nog een jaartje 4% en rijdt top.
nog even de tijd om na te denken wat te doen. want overnemen op prive is voordelig maar wel denkende dat die batterij er een keer mee op kan houden en dan de kosten volledig prive zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
BB-One schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:54:
[...]

artikel 3.20 lid 4 wet ib:
.
De onttrekking wordt in aanmerking genomen voorzover zij uitgaat boven de bedragen die de belastingplichtige ter zake van de kosten en lasten van de auto voor eigen rekening heeft genomen.

Dus alle kosten (incl afschrijving etc)
@SeatRider het verhaal van bijtelling over werkelijke kosten indien deze lager zijn dan gerekend o.b.v. cataloguswaarde geldt enkel voor een eenmanszaak/VOF.
Voor een DGA in de BV gaat deze regel niet op heb ik mij laten vertellen door de accountant, ik dacht hier ook handig gebruik van te kunnen gaan maken namelijk :+

En met bron: https://fleet-mobility.nl...0Automotive%20Fiscalisten.

[ Voor 12% gewijzigd door Twijfels op 30-11-2022 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
tomtom901 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:02:
[...]

Exact mijn overweging, mijn Tesla uit september 2019 met 45k km's wordt volgende maand ingeruild met 10% afschrijving over de afgelopen (dik) 3 jaar :).
Je heb met 2019 autos ook subsidie gehad (MIA?) die moet je weer proportioneel terug betalen als je geen 5 kalenderjaren volmaakt...

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:22

tomtom901

Moderator General Chat
xoror schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:13:
[...]

Je heb met 2019 autos ook subsidie gehad (MIA?) die moet je weer proportioneel terug betalen als je geen 5 kalenderjaren volmaakt...
Klopt, maar alsnog per saldo een goeie deal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-05 19:56
SeatRider schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:01:
[...]

Ik heb een BV. De bijtelling lijkt inderdaad 17% te worden over de eerste 30k, en 22% over het restant (25k).

Bron: https://blog.zakelijkelek...-2022-2023-2024-2025-2026
Dat geld helaas voor nieuwe auto's.
Anders zouden PHEV-rijders uit 2016 nog steeds een verlaagde bijtelling kunnen gebruiken (wat niet het geval is)

Bijtelling loopt vanaf het moment dat de auto op NL-kenteken gezet wordt, niet op basis van productiemoment. Was het wel op productiemoment geweest, dan zouden vele al een sloot meer bijtelling betaald hebben (Dat verschil kan namelijk oplopen tot 1 jaar) :p

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Waarschijnlijk ook gebruik gemaakt van milieu-investeringsaftrek (MIA) ?

Zo ja, let dan op de desinvesteringsbijtelling. Deze vervalt, als je in 2019 hiervan gebruikt hebt gemaakt, pas op 1 januari 2024. Daarna kun je zonder desinvesteringsbijtelling de auto privé overkopen (van je BV).

Wel een taxatie laten opmaken en goed vastleggen, dergelijke transacties tussen een DGA en zijn BV zijn per definitie 'besmette transacties'.

Je moet dan ook de BTW over deze verkoop afdragen, als je die bij de aanschaf in aftrek hebt gebracht.

Tot die tijd gewoon genieten van de lage bijtelling.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Pagina: 1