Timmerbedrijf berekent dubbele materiaal prijs

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:24
PP_Sound schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:52:
Wanneer het geleverd is zonder ondertekende opdracht betaal je de leverancier en zoek je een andere timmerman.
Mondeling akkoord is ook rechtsgeldig.
En als je daar onderuit probeert te komen omdat er geen bewijs is ben je wat mij betreft niks waard.

Geeft maar weer aan: wat niet weet wat niet deert. TS was tevreden met de aangeboden prijs en nu voelt t alsof hij teveel betaald. Was die bon maar verregend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-09 09:50
Vertel eens TS… hoe is het verlopen? Kwestie van het goede gesprek aangegaan?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jacob 3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-10-2022
Beste,
Maandag ochtend de timmerman er op gewezen op de factuur bij de vrachtbon. Na wat wiken en wegen zijn we op 5300 euro uitgekomen. En dat hij de kleine restmaterialen betaald.. En de steiger kosten ook niet.
Ik denk dat die van de timmerman zelf is. Help zelf de hele week mee. Kan ik wat mee kijken of het goed uitgevoerd.
wordt.
Hij heeft de offerte aangepast en duidelijk de kosten op papier en totaal bedrag.
Dan mag ik nu wel in de handen knijpen, dat het nu goed komt met kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
ybos schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:12:
[...]

Mondeling akkoord is ook rechtsgeldig.
En als je daar onderuit probeert te komen omdat er geen bewijs is ben je wat mij betreft niks waard.
Dan blijft de vraag welk mondelinge overeenkomst want dat is niet zo duidelijk hier. maar ik lees dat TS er al uit is met die veredelde beunhaas. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jacob 3
  • Laatst online: 18-10-2022
Klopt helemaal ik ben er uit.met de timmerman.
En op papier vast gelegd met datum en handtekening.
Ja meer dan dat kun je niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:06
Jacob 3 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:22:
Help zelf de hele week mee. Kan ik wat mee kijken of het goed uitgevoerd wordt..
Fijn dat je er uit bent! Maar om een klein beetje verwachtingsmanagement toe te passen, het volgende. Ik geloof er niet veel van dat je gaat kunnen beoordelen of de timmerman zijn werk goed uitvoert. Oké, een spleetje hier of daar kun je zien. En als je er wat van zegt dat ben je al snel een zeikerd in de ogen van de bouwvakker (even in het algemeen). Maar constructieve zaken, of een (ontbrekende) folie zus of een kitsoort zo… daar ga je 0,0 van kunnen zeggen of zien. Tenminste, waarschijnlijk niet als bij jou pas een belletje gaat rinkelen over de materiaalkosten nadat je per ongeluk de factuur van de leverancier ziet.

Een bouwvakker kan je op 100 manieren met een kluitje het riet in sturen. Zelf ben ik door schade en schande wijs geworden. Waarschijnlijk gaat alles goed maar mijn advies zou zijn om niet de controlerende klant te zijn on the job. Nu hem vertrouwen dat ie weet waar hij mee bezig is en intrinsiek gemotiveerd is om goed werk af te leveren. Controle en specificaties van hoe het werk precies moet worden uitgevoerd zijn zaken om op voorhand helder te krijgen. Dat waren mijn twee centjes, nofi :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkieTenk
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-06 03:08
Jacob 3 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:22:
Help zelf de hele week mee. Kan ik wat mee kijken of het goed uitgevoerd wordt.
Ik hoop dat je bedoelt dat je samen goed werk gaat leveren. Zo lijkt het alsof je zelf de professional bent. Dan had je het zelf ook wel kunnen doen.

De prijs van de producten is niet 2x over de kop gegaan, de timmerman heeft gewoon een korting van 50%
Na een totale renovatie van onze woning zijn we zelf ook veel wijzer geworden wat betreft kortingen. De groothandels/producenten hebben een relatie met deze bouwbedrijven, meer afname is meer korting. En dan praten we niet over een eenmalige afname.

Succes deze week en maak er samen iets moois van. En wees blij met hetgeen je afgesproken hebt, want daar was je eerst ook blij mee.

(leverancier zal wel belletje krijgen van de timmerman |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:11
Ik doe om alle redenen/situaties als hier genoemd het liefst alles zelf. Probleem is alleen dat ik toch niet alles zelf kan, het niet weet of er geen tijd voor heb.

Ik heb een aantal offertes voor vervanging plat dak met verbeterde isolatie gevraagd. Ik kan geen dakleer branden dus moet wel uitbesteden. Of het isolatiemateriaal dan op de manier geplaatst wordt zoals ik zefl zou doen? Geen idee, hoop het. Of de afwerking, ik ga het ooit zien. Maar alles zelf doen is dus al niet mogelijk, alleen brandwerk uitbesteden nog niet gevraagd maar grote kans dat onredelijk duur is (zijn offertes nu al) en dan maar hopen dat als ik maandag begin en woensdag de isolatie heb liggen de ZZP-er ook daadwerkelijk komt. Want ja, er liep en klus uit ("ik kan ergens anders meer/nog even snel wat verdienen") en dan begint het vervolgens te regenen..... soms moet je wat "verlies" nemen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:22
MagniArtistique schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 00:57:
[...]

De prijs waarvoor er ingekocht wordt. Volgens mij is dat niet meer dan normaal. En als voor 40 euro per uur zwart de vakman genaaid wordt (8x40x21 sv dagen = 6700 NETTO. Dat verdien je als minister president niet eens per maand. Dus houd op man. Het allemaal gulzige korte termijn visie.
Beetje kortzichtig, want de beste man heeft verder helemaal geen kosten?

Je moet ook je gereedschappen onderhouden/vervangen.
Je hebt vervangingsdelen als bitjes boortjes zagbladen freesjes en dergelijke. (loopt harder op dan je denkt)
Je bedrijfsbus kost geld.
Huur van een loods/garage (bedrijfspand)
Verzekering om schade bij de klus te kunnen afdekken.

Wat je dan overhoud is dan het fictieve salaris.

Maar als hij van de steiger valt of met pensioen gaat verdient hij helemaal niks meer.
Daar valt alleen tegen woekerprijzen voor te verzekeren, pensioen moet je zelf regelen.
Dus de helft van dat geld verdwijnt in een holding/spaarrekening om zijn ziektekosten of pensioen van te bekostigen.

Hou je echt geen vetpot over hoor aan het einde van de rekening.
Vergeet de helft hierboven waarschijnlijk nog.

EDIT:
tcw82 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:07:
[...]

De rekening is enkel voor materiaal, uur en andere materieel komt er nog bij.
Ik reageer op de post van MagniArtistique die zegt dat de timmerman een giga salaris heeft.
Wat ik even wat in perspectief wilde zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door FRANQ op 18-10-2022 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:37
FRANQ schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:41:
[...]

Je hebt vervangingsdelen als bitjes boortjes zagbladen freesjes en dergelijke. (loopt harder op dan je denkt)

Maar als hij van de steiger valt of met pensioen gaat verdient hij helemaal niks meer.
Daar valt alleen tegen woekerprijzen voor te verzekeren, pensioen moet je zelf regelen.
Dus de helft van dat geld verdwijnt in een holding/spaarrekening om zijn ziektekosten of pensioen van te bekostigen.

De rekening is enkel voor materiaal, uur en andere materieel komt er nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-08 17:24
Never mind

[ Voor 95% gewijzigd door mevrouwKees_1 op 18-10-2022 16:56 ]

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 13:58
[...]

EDIT:

[...]

Ik reageer op de post van MagniArtistique die zegt dat de timmerman een giga salaris heeft.
Wat ik even wat in perspectief wilde zetten.
Ooh ik snap wel dat ze kosten hebben. Maar we hebben het over netto. https://www.belastingdien...ngeren/bruto_en_nettoloon

Daar zijn die kosten dus al af. Dat kon 2 jaar geleden nog voor 15 euro in het uur. Zijn die verzekeringen soms 4x over de kop gegaan 🤡

[ Voor 9% gewijzigd door MagniArtistique op 18-10-2022 17:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

loves wheat smoothies

Blijf het wel bijzonder vinden dat een groothandel een pakbon met prijzen (of factuur) op de levering plakt. Als ondernemer zou ik daar niet blij van worden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Laatst online: 18:27
[...]

De prijs waarvoor er ingekocht wordt. Volgens mij is dat niet meer dan normaal. En als voor 40 euro per uur zwart de vakman genaaid wordt (8x40x21 sv dagen = 6700 NETTO. Dat verdien je als minister president niet eens per maand. Dus houd op man. Het allemaal gulzige korte termijn visie.
Dat is een denkwijze van een gelukszoeker. Mensen met een instelling van: “ik wordt zz’per want dan verdien ik heel veel geld”.
Veel geld tot je ziet wat voor kosten er gemaakt wordt en wat er onder aan de streep over blijft. De jongens die goed in hun vak zijn en een lekker centje verdienen is dan ook meer dan terecht. Waarom voor jezelf werken als je bij een werkgever meer kan verdienen zonder koppijn?

En stel dat het wel onredelijk is. Waarom voor een redelijk bedrag werken als er veel mensen bereid zijn om veel geld te bieden voor een klus? Dan praat je over vraag en aanbod. Veel vraag en weinig aanbod. Goed betaalde klussen afketsen omdat je ergens anders voor de helft werk aanneemt omdat dat “fair” is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:11

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Veenbrandt schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:41:
Ik heb in een soort gelijke situatie gezeten. Ik kreeg de offerte voor de badkamer onder ogen die bestemd was voor de aannemer (van ons nieuw te bouwen huis) en daaruit bleek dat hij een marge van 29% had, terwijl hij bij het uitbrengen bij van de offerte van het huis had toegezegd dat hij op materiaal standaard 12% zou rekenen.

Wij hadden een vaste overeenkomst en voor ons zou het niet uitmaken als hij de zaken scherper had ingekocht. Dat gezegd hebbende, met de marge die de timmerman rekent gaat nergens meer over, dus ik snap de TS wel en zou ik ook een stevige discussie hebben.

Verder moet je altijd meerdere offertes opvragen. Dan pas kun je goed gaan vergelijken en dit soort situaties voorkomen.
29% is nog weinig... Ik heb bijvoorbeeld mijn gasketel voor 700€, inkoopprijs. Daar zit ook minstens 50% op.

Maar vergeet ook niet dat je met die marge de garantie betaald, als er iets stuk gaat krijgt de aannemer dat stuk geruild met de groothandel, maar zijn uren is hij kwijt. Daar betaal je dus die marge voor.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Woekerprijzen is wel een beetje hardnekkige onzin. Met 40 per uur, 47 weken per jaar maak je 75K omzet, Een verzekering die tot je 60e jaar uitbetaalt op dat niveau kost je per jaar 11K. Als je nog een goede marge op je inkoop maakt (zoals in dit topic), dan maak je nog een bak extra omzet. Een beetje aannemer/bouwvakker/timmerman zorgt er voor dat hij met die marge een flinke deuk slaat in zijn doorlopende kosten (loods, auto, verzekering). Materiaalkosten en afschrijving op machines neem je ook mee in je inkoopmarges.

Je pensioen mag je zelf betalen, dan heb je nog 50K over aan omzet. Wat losstaand al helemaal prima is. En dan rekenen de meesten wit wel onderhand het dubbele van die 40 per uur. Kunst is natuurlijk om jezelf een salaris toe te kennen dat niet toegespitst is op de hausse van nu, dat zou elke ondernemer moeten doen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

FirePuma142 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:27:
[...]

Woekerprijzen is wel een beetje hardnekkige onzin. Met 40 per uur, 47 weken per jaar maak je 75K omzet, Een verzekering die tot je 60e jaar uitbetaalt op dat niveau kost je per jaar 11K. Als je nog een goede marge op je inkoop maakt (zoals in dit topic), dan maak je nog een bak extra omzet. Een beetje aannemer/bouwvakker/timmerman zorgt er voor dat hij met die marge een flinke deuk slaat in zijn doorlopende kosten (loods, auto, verzekering). Materiaalkosten en afschrijving op machines neem je ook mee in je inkoopmarges.

Je pensioen mag je zelf betalen, dan heb je nog 50K over aan omzet. Wat losstaand al helemaal prima is. En dan rekenen de meesten wit wel onderhand het dubbele van die 40 per uur. Kunst is natuurlijk om jezelf een salaris toe te kennen dat niet toegespitst is op de hausse van nu, dat zou elke ondernemer moeten doen.
Ik weet niet hoe het in NL gaat, maar als je hier iemand voor 40€/u laat komen (in het wit) gaat er al minstens 50% daarvan naar de belastingen, van die 20€ worden de verzekeringen, gereedschap etc betaald.
Als een aannemer geen goede marge pakt op zijn materiaal dat hij aankoopt haalt hij het gewoon niet.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:08

BCC

Ja en hij krijgt waarschijnlijk geen klanten als hij een realistisch uurtarief hanteert van 100 euro en geen marge op materialen pakt.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Jellabie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:00:
[...]

Ik weet niet hoe het in NL gaat, maar als je hier iemand voor 40€/u laat komen (in het wit) gaat er al minstens 50% daarvan naar de belastingen, van die 20€ worden de verzekeringen, gereedschap etc betaald.
Als een aannemer geen goede marge pakt op zijn materiaal dat hij aankoopt haalt hij het gewoon niet.
ZZP en loondienst verschillen ook in NL enorm. We hebben het hier over een zelfstandige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

BCC schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:20:
Ja en hij krijgt waarschijnlijk geen klanten als hij een realistisch uurtarief hanteert van 100 euro en geen marge op materialen pakt.
Een witte offerte bevat voor zover ik de afgelopen jaren heb gezien geen uren en uurtarief. Als je geluk hebt is ie in detail op activiteit gespecificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

FirePuma142 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:30:
[...]

ZZP en loondienst verschillen ook in NL enorm. We hebben het hier over een zelfstandige.
Ik ook...

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hier betaal je bij lange na geen 50% aan belasting. Laat staan minstens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

FirePuma142 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:36:
[...]

Een witte offerte bevat voor zover ik de afgelopen jaren heb gezien geen uren en uurtarief. Als je geluk hebt is ie in detail op activiteit gespecificeerd.
In het begin deed ik dat wel uren en materiaal apart van elkaar gespecificeerd .
Als je een paar keer gesteggel krijgt als iets meezit en dat je dus een paar uurtjes wint leer je dat vanzelf wel af.

Als iets tegenzit hoef je niet aan te komen met de vraag of er een paar uurtjes bijbetaald kan worden.
(Overigens geldt dat niet voor alle klanten, maar voor het gros wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

MLLL schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:33:
[...]

In het begin deed ik dat wel uren en materiaal apart van elkaar gespecificeerd .
Als je een paar keer gesteggel krijgt als iets meezit en dat je dus een paar uurtjes wint leer je dat vanzelf wel af.

Als iets tegenzit hoef je niet aan te komen met de vraag of er een paar uurtjes bijbetaald kan worden.
Lijkt me ook de juiste methode. Ik vind uren ook volstrekt niet relevant. Doorlooptijd, betrouwbaarheid, kwaliteit en prijs wel. Maar of dat nu 60 of 100 uur is zal me een worst wezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
  • Laatst online: 18:27
MLLL schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:33:
[...]

Ja precies dit. Als iets tegen zit dan heb je pech. Als iets meezit dan moet er wat van de factuur af. Geldt niet voor iedereen maar in de meeste gevallen mag een factuur wel lager uitvallen maar niet hoger. Dat is meer dan logisch om daar rekening mee te houden. Als inkoop dan bij een klant komt te liggen is dat jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
Jellabie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:00:
[...]

Mag toch hopen (België?) dat eerst je kosten van je omzet af gaan en dàn pas belasting betaald moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
FirePuma142 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:39:
[...]

Lijkt me ook de juiste methode. Ik vind uren ook volstrekt niet relevant. Doorlooptijd, betrouwbaarheid, kwaliteit en prijs wel. Maar of dat nu 60 of 100 uur is zal me een worst wezen.
Nou, als het BTW tarief 9 ipv 21% is kan het toch aardig verschil maken. Niet dat de gemiddelde zzp-er daar overigens überhaupt aan denkt/rekening mee houdt als je een offerte of factuur voor renovatie isolatie werk krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocomellover
  • Laatst online: 25-10-2022
dimi_v schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:45:
[...]

Mag toch hopen (België?) dat eerst je kosten van je omzet af gaan en dàn pas belasting betaald moet worden.
Als je iets als inkomstenbelasting pakt, dat gaat (zoals de naam al zegt) over je inkomsten. Hoeveel jij daarvan uitgeeft aan kosten is irrelevant voor je inkomsten.

Het zal net afhangen van het soort belasting wanneer en waarover die exact geldt.

Alleen het hangt er ook maar net vanaf hoe ver je het zelf wil doorvoeren, vanwege giga-bedrijven (en boekhouders op zich) heb je vele manieren om belasting te specificeren van simpel tot heel erg uitgebreid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

chocomellover schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:29:
[...]

Als je iets als inkomstenbelasting pakt, dat gaat (zoals de naam al zegt) over je inkomsten. Hoeveel jij daarvan uitgeeft aan kosten is irrelevant voor je inkomsten.
Het is eerst omzet, dan gaan de kosten er af, dan blijft er winst uit onderneming over. Over die winst uit onderneming betaal je inkomstenbelasting. Het is dus heel relevant hoeveel kosten je maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik hoop dat je een beetje handig bent en niet eigenwijs, anders had ik je niet laten helpen als timmerman. Het is niet voor niks een beroep

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-09 14:58
[...]

Je doet net alsof de beste man nu hij geen btw afdraagt ook geen kosten meer heeft...

- afschijving op zijn bus
- afschrijving op zijn aanhanger
- afschrijving op gereedschap
- slijtage middelen (enig idee wat bijvoorbeeld een goed zaagblad kost??)
- loods die hij huurt of afbetaald.
- ect.

Of geen risico's meer loopt:
- ziek = geen inkomen
- diefstal van gereedschap (gebeurt ook bij de klant op de oprit)
- verschil op materiaalkosten tussen moment van offereren en bestellen.
- ect.

Tuurlijk mag je best wat vinden van zijn marge op het materiaal. Maar dan verwacht ik dat je ook in een adem benoemd dat zijn uurloon bizar laag is... Voor een vakman zijn in mijn regio (noord oost Brabant) bedragen tussen de 65 en de 75 euro redelijk. In de randstad mag je hier zo nog enkele tientjes bij op tellen.

Dus prima jij wil een redelijke marge op materiaal betalen, dan ook een redelijk uurloon. Het ging om iets van 3200 euro op de bon? Zal een ex btw factuur zijn, 12% er op is €3584 + btw(21%) = €4336,64
+ Stelpost op kleine materialen, €450.-

Het was ong een week werk: 40(u) x 75(a) = €3000 + btw (9%?) = €3270.-
+ Huur van steiger en of hoogwerker, €1000.-

Totale kosten: € 9056,64

- Offerte is een week geldig,
- Aanbetaling van 30% te voldoen binnen 5 werkdagen na akkoord op offerte
- Werkzaamheden worden uitgevoerd circa 6 - 12 maanden na ontvangst aanbetaling.
- Bij een onvoorziene prijswijziging van meer dan 5% (in aanloop naar de werkzaamheden) worden alle kosten een op een aan de klant doorberekend.
- indien werzaamheden in het nieuwe kalenderjaar uitgevoerd worden vind er een inflatiecorrectie plaats op de arbeid .
- Meerwerk op verzoek van opdrachtgever is niet bij de prijs inbegrepen. En zal apart geofereerd/gefactureerd worden.

Zo wel tevreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_klijnsma
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-09 20:25
Woody179 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:20:
[...]

...

Dus prima jij wil een redelijke marge op materiaal betalen, dan ook een redelijk uurloon. Het ging om iets van 3200 euro op de bon? Zal een ex btw factuur zijn, 12% er op is €3584 + btw(21%) = €4336,64
...
factuur was volgens TS in de btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Woody179 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:20:
[...]

Je doet net alsof de beste man nu hij geen btw afdraagt ook geen kosten meer heeft...

- afschijving op zijn bus
- afschrijving op zijn aanhanger
- afschrijving op gereedschap
- slijtage middelen (enig idee wat bijvoorbeeld een goed zaagblad kost??)
- loods die hij huurt of afbetaald.
- ect.

Of geen risico's meer loopt:
- ziek = geen inkomen
- diefstal van gereedschap (gebeurt ook bij de klant op de oprit)
- verschil op materiaalkosten tussen moment van offereren en bestellen.
- ect.

Tuurlijk mag je best wat vinden van zijn marge op het materiaal. Maar dan verwacht ik dat je ook in een adem benoemd dat zijn uurloon bizar laag is... Voor een vakman zijn in mijn regio (noord oost Brabant) bedragen tussen de 65 en de 75 euro redelijk. In de randstad mag je hier zo nog enkele tientjes bij op tellen.
Je vergelijkt hier wit en zwart. Je mag voor die €40 dus wel minimaal €60 rekenen om vergelijkbaar uit te komen.

Het was ong een week werk: 40(u) x 75(a) = €3000 + btw (9%?) = €3270.-
+ Huur van steiger en of hoogwerker, €1000.-

Totale kosten: € 9056,64

- Offerte is een week geldig,
- Aanbetaling van 30% te voldoen binnen 5 werkdagen na akkoord op offerte
- Werkzaamheden worden uitgevoerd circa 6 - 12 maanden na ontvangst aanbetaling.
- Bij een onvoorziene prijswijziging van meer dan 5% (in aanloop naar de werkzaamheden) worden alle kosten een op een aan de klant doorberekend.
- indien werzaamheden in het nieuwe kalenderjaar uitgevoerd worden vind er een inflatiecorrectie plaats op de arbeid .
- Meerwerk op verzoek van opdrachtgever is niet bij de prijs inbegrepen. En zal apart geofereerd/gefactureerd worden.

Zo wel tevreden?
Er klopt niet zo veel van de rekensom omdat je een paar verkeerde aannames doet. Zoals al eerder gezegd haal je zwart en wit door elkaar. Ook ga je er aan voorbij dat de kosten die je noemt alleen wit af te rekenen zijn. Je kunt er dus gevoeglijk vanuit gaan dat de kleine €3000 aan opslag op de materialen, die wel wit is, de bijkomende kosten al afdekt. Als dat niet zo is, dan maakt de beste man een flinke rekenfout. Deze klus gaat gewoon als fixed price de boeken in, met een fictief aantal gewerkte uren.

Voor de aannemer natuurlijk alleen maar voordeel. Hij dekt zijn reguliere kosten af, maar remt zijn omzet en houdt daarmee een lagere belastbaar inkomen over en steekt een significant bedrag cash in zijn zak. Dubbel voordeel dus. Eigenlijk drievoudig voordeel omdat je over het bedrag zwart ook nog eens 37% belasting uit spaart.

Niet om het een of ander, maar de afgelopen jaren gaat elke offerte met een vork of een kruiwagen omdat de vraag hoger is dan het aanbod. We hoeven ze echt niet zielig te vinden hoor.

[ Voor 4% gewijzigd door FirePuma142 op 19-10-2022 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:13
Snap de Topicstart niet zo goed en nee heb niet alles gelezen.

Echter is het vrij normaal dat materiaalprijs duurder wordt doorberekend aan de eindklant dan waarvoor het wordt ingekocht. Bij auto materialen zit er vaak wel 40% tot 50% extra op dan waarvoor de garage het heeft ingekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisewish
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-07 07:31
Zelf ben ik werkzaam bij een grote overheidsinstelling en deed veel zaken met een van de grotere bouw & infra bedrijven in Nederland.
De marges op materiaal zijn vrij hoog, ook de zelfstandige ZZP'er in vrijwel iedere bouw gerelateerde vaktechnische sector zoals bijvoorbeeld timmerlui, loodgieters, schilders kopen materiaal in bij de groothandel in voor inkoopsprijzen.

Een nieuwe deur koopt men in voor bijvoorbeeld 300 euro bij de groothandel, hier komt een marge op. De prijs aan de klant komt op 700. En hierna komen de gewerkte uren er nog bij.
Het verdien model zit over het algemeen in de ingekochte materialen en op de tweede plaats in het uurloon.

Dit is in veel sectoren zo, ook in de horeca om maar iets te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 12:35

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Wisewish schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:22:
Zelf ben ik werkzaam bij een grote overheidsinstelling en deed veel zaken met een van de grotere bouw & infra bedrijven in Nederland.
De marges op materiaal zijn vrij hoog, ook de zelfstandige ZZP'er in vrijwel iedere bouw gerelateerde vaktechnische sector zoals bijvoorbeeld timmerlui, loodgieters, schilders kopen materiaal in bij de groothandel in voor inkoopsprijzen.

Een nieuwe deur koopt men in voor bijvoorbeeld 300 euro bij de groothandel, hier komt een marge op. De prijs aan de klant komt op 700. En hierna komen de gewerkte uren er nog bij.
Het verdien model zit over het algemeen in de ingekochte materialen en op de tweede plaats in het uurloon.

Marges hoog? Beetje bouwmarkt, a la Pontmeyer of dergelijk hanteert niet meer dan 10-15% voor de gemiddelde ZZP'er/timmerbedrijf. Wegzetten voor inkoop kan natuurlijk niet, want dan kan de tent wel dicht.

De ZZP'er/timmerman kan natuurlijk wel zijn eigen verkoopprijs bepalen, maar een vetpot is het niet.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Wisewish schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:22:

En trekt het voordeurtje krom, garantiewerk, dan is is die 700 euro opeens niet zoveel meer.

Er zijn zoveel aspecten die spelen.

Maar achter een toetsenbord is het makkelijk roepen dat iets te duur is.
Vervolgens komen er weer 7 mindere jaren en teer je financieel weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 19:24
De verbouwing zal zo langzamerhand wel gereed zijn, ik hoop dat TS blij is met het eindresultaat.
Pagina: 1 2 Laatste