Timmerbedrijf berekent dubbele materiaal prijs

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacob 3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-10-2022
Ik heb een vrijblijvende offerte op gevraagd voor gevelbekleding 10x3.20 mtr oppervlakte bij een timmerman.
De beste man stuurt me een lijst met materiaal en prijzen komt op 6700 euro uit totaal. Alleen materiaal hier nog.
Nu komt het: de materialen zijn bij mij thuis afgeleverd met een pakbon
Met materiaal en leverancier
Ik zie daar materiaal prijzen van totaal met 21% btw totaal prijs 3201 euro. Ik betaal straks 3500 euro meer voor het materiaal.
Dit is nog zonder werk uren en montage
Moet ik dit betalen omdat de timmerman de prijs materiaal zelf mag bepalen. Ik heb niks getekend
Maar wel accoord gegaan met het werk er staan geen aantallen van materialen op de offerte. Dus niet waterdicht concreet omschreven offerte.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Sinds wanneer leveren ze bij een vrijblijvende offerte?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 16:10

Barrycade

Through the...

Vrijblijvend maar je hebt wel akkoord gegeven, dus zo vrijblijvend is het niet gebleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
foutje bedankt, bon met prijzen erbij gedaan.
Daar kan je vast wel wat afpraten als je die pakbon en betaalde prijzen laat zien.
Succes, heel kalm en relaxed blijven, vriendelijk je hebt een sterke troef EN wil dat het werk gedaan gaat worden naar tevredenheid

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 21:01
Ik begrijp niet helemaal wat nu precies het probleem is?

Lijkt mij dat je gewoon door een misverstand inzicht hebt gekregen in de nettorprijs van het materiaal. Lijkt mij dat je daar geen probleem van kunt maken, ook al had die het materiaal voor de helft ingekocht, jullie zijn een aanneemsom overeengekomen en daar moet je je aan houden.

Of er moet een bepaling in de overeenkomst zijn opgenomen dat er iets van een malusregeling in zit. Maar dat kan ik mij niet voorstellen in deze tijd.

[ Voor 7% gewijzigd door Rostares op 15-10-2022 22:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:47
Ik neem aan dat je akkoord bent gegaan met de offerte en/of opdracht hebt gegeven.

Dat de timmerman goedkoper inkoopt dan dat hij het aan jou verkoopt is vrij normaal, timmerbedrijven krijgen meestal ook meer korting bij bouwmaterialenhandelaren dan particulieren.

Neemt niet weg dat de “marge” erg hoog is. Maar misschien dat hij zelf ook nog materiaal meeneemt? En de timmerman loopt ook het risico als hij iets verkeerd zaagt etcetera.

Misschien even contact hebben met de timmerman? Maar puur juridisch mag hij berekenen wat hij wil (conform offerte), daar kom je 123 niet onderuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knurft
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Vreemd dat je niks getekend heb. Ik zou de factuur netjes kopiëren om dat voor zijn neus te houden. Een klein "inkoop"percentage/fee zou je nog kunnen verantwoorden maar dit kan echt niet.
Let ook even op het btw tarief.. voor arbeid is dat laag tarief (meestal), materialen hoog.

Acties:
  • +73 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Jij vindt dat die man geen geld mag verdienen op producten die hij verkoopt?

Hij heeft jou een bepaald bedrag aan materiaal geoffreerd, en jij hebt dat geaccordeerd. Wat hij daar zelf voor betaalt is compleet irrelevant.

[ Voor 49% gewijzigd door CyBeR op 15-10-2022 22:44 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rostares
  • Laatst online: 05-05 21:01
Ik snap het gros van de reacties hier ook niet. Het zou toch mooi worden als je vervolgens moet gaan inleveren omdat je je materiaal goed inkoopt?

Dan had je de offerte op basis van regie moeten accepteren en niet op basis van een aanneemsom (als ik het zo lees is het het laatste)

Het kunnen 2 situaties zijn naar mijn mening.

1. De opdrachtgever heeft niet voldoende onderzoek gedaan en daardoor akkoord gegaan met een te dure offerte.
2. De uitvoerder heeft een goede deal kunnen regelen voor het te gebruiken materiaal en is dus spekkoper bij deze opdracht.

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Dus je heb een timmerbedrijf gevonden die een offerte komt maken. En dan de klus ook nog komt doen. Volgens mij is dat tegenwoordig al een voorrecht😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Wanneer het geleverd is zonder ondertekende opdracht betaal je de leverancier en zoek je een andere timmerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:17
Knurft schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:43:
Let ook even op het btw tarief.. voor arbeid is dat laag tarief (meestal)
Dat zal bij een timmerman, en bij de hier omschreven werkzaamheden niet het geval zijn. https://www.belastingdien..._9_btw/diensten_met_9_btw

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:42
Een brood maken kost 1 euro en wordt ook voor 2,50 euro verkocht. Ga je dan ook bij de bakker aangeven dat je maar 1 euro wilt geven ?.

Dat die factuur erop zit is best lullig van de leverancier... Maar blijkbaar vond je die offerte van de timmerman goed genoeg om de opdracht te gunnen (anders was er ook niks besteld). En staan de schroeven, bouten, pluggen, huur materiaal, slijtage materiaal ed ook op die factuur ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacob 3
Bedankt voor de reacties
Op internet staan de prijzen van keralit. De timmerman heeft geen specifieke aantal materiaal beschreven.
Voorbeeld
Sponningen 2819 classic wit 4216.18 euro
Krijg ik 40 stuks of 30?

Nu dus de leveringsbon
Met totaal prijs 3201 euro inclusief btw prijzen van oktober 2022.
De timmerman rekend hier voor 6700 euro inclusief btw
Hij doet er 3500 euro bij de prijs op.
Ik wil best wel 500 euro meer betalen voor materiaal omdat hij er ook werk van heeft.
Maar dit is niet normaal.
Dit is een leermoment, eerst zelf de prijzen opzoeken of zelf inkopen en laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacob 3
Dit is alleen materiaal
Dan komt de steiger en schroeven en hout werk en uur
Loon van 40 euro er nog bij

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:44
Loon van 40 per uur? Doe mij zijn nummer eens, dat is spotgoedkoop....
Daar gaat eerst btw vanaf (kom je op 33 uit) en dan 66% belasting /onkosten die ZZPer in bouw heeft. Komt neer op 11 euro per uur netto... En dan rekenen ze enkel de daadwerkelijke uren dat ze aan het klussen zijn, niet al het voorwerk (wat minstens de helft is).

Dus ja, ik snap wel dat hij de voorwerk prijs bij de materiaalprijs rekent ... 11 euro per uur voor een onzekere baan zonder pensioenopbouw is niet veel ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacob 3
Mag zo betaald worden 🤫

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Je hebt toch zelf akkoord gegeven op 6700 euro?
Is al het materiaal geleverd, misschien is het de helft?
Tevens is vrijblijvend vs leveren van materiaal nogal vreemd...

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Alles valt of staat met een handtekening onder de offerte of opdracht.
Wat staat er precies op papier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacob 3
Er staat op de vrijblijvende offerte
Materialen met bedragen
En tekst :zo lang niets is betaald blijven De geleverde materialen eigendom van naam bedrijf timmerman.
Niks getekend
Maar wel mondeling accoord geven voor de gevelbekleding vervanging. En de materialen al thuis ontvangen.
Maandag komt de timmerman het werk uitvoeren.
Wat is wijsheid hier in.
Kijk ik wil best wel wat meer betalen voor de geleverde materialen. Maar wel in redelijkheid.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

99ruud99 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 23:26:
Loon van 40 per uur? Doe mij zijn nummer eens, dat is spotgoedkoop....
Daar gaat eerst btw vanaf (kom je op 33 uit) en dan 66% belasting /onkosten die ZZPer in bouw heeft. Komt neer op 11 euro per uur netto... En dan rekenen ze enkel de daadwerkelijke uren dat ze aan het klussen zijn, niet al het voorwerk (wat minstens de helft is).

Dus ja, ik snap wel dat hij de voorwerk prijs bij de materiaalprijs rekent ... 11 euro per uur voor een onzekere baan zonder pensioenopbouw is niet veel ..
Je rekent hier wel heel erg zonnig voor de klusser met 66% aan gecombineerde belasting- en onkostendruk. Je belastingdruk is bij zo’n tarief een procent of 20. Waar je die andere 46% dan vandaan tovert is me een raadsel. Ook minstens de helft aan voorwerkuren is ver, ver bezijden de realiteit.

€40 is geen vetpot mits je netjes pensioen en calamiteiten regelt, maar echt geen €11 per uur.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Jacob 3 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 23:44:
Materialen met bedragen
En tekst :zo lang niets is betaald blijven De geleverde materialen eigendom van naam bedrijf timmerman.
Niks getekend
Maar wel mondeling accoord geven voor de gevelbekleding vervanging. En de materialen al thuis ontvangen.
Wat is wijsheid hier in.
Kijk ik wil best wel wat meer betalen voor de geleverde materialen. Maar wel in redelijkheid.
Redelijkheid heeft er niets mee te maken. Je bent akkoord gegaan en zult moeten betalen. Daar valt niets meer aan te doen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jacob 3 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 23:14:
Bedankt voor de reacties
Op internet staan de prijzen van keralit. De timmerman heeft geen specifieke aantal materiaal beschreven.
Voorbeeld
Sponningen 2819 classic wit 4216.18 euro
Krijg ik 40 stuks of 30?

Nu dus de leveringsbon
Ik wil best wel 500 euro meer betalen voor materiaal omdat hij er ook werk van heeft.
Dit is een leermoment, eerst zelf de prijzen opzoeken of zelf inkopen en laten plaatsen.
Je was ooit "blij" met de prijs anders had je toen geen akkoord gegeven, ik zou proberen dat gevoel terug te krijgen. dat iemand marge rekend is natuurlijk niet raar, het klinkt als wat veel, maargoed het kan netzogoed niet alles zijn. (folie, bevestigingsmiddelen, rachels etc) En voor 40 euro mag hij hier morgen beginnen. ;)

het komt uit de lengte of uit de breedte.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:47
Materialen met bedragen
Niks getekend
Wat is wijsheid hier in.
Dit gaat toch echt nergens over?

Hoe duur denk je dat jouw telefoon is om te maken? Of je spijkerbroeken? Of je kroon bij de tandarts? Dingen gaan gewoon meerdere keren over de kop.

- je hebt mondeling akkoord gegeven
- materialen zijn eigendom van de timmerman en alvast bij jou afgeleverd.

Beetje raar dat je daar nu op terug wilt komen als klant. Had je bij de offerte maar meer van de prijs af moeten dingen en je beter moeten verdiepen in gangbare prijzen, my 2 cents.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Materialen met bedragen
Niks getekend
Wat is wijsheid hier in.
En wat staat er op papier over de geleverde arbeid?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 19:16

Ligone

Moeha!

Het is toch simpel? Jij hebt 0.0 affaire met wat hij betaalt voor zijn materiaal. Zou mooi worden als de klant gaat bepalen hoeveel de timmerman of eender welke dienst/service verdienen, zeker "na" een akkoord.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:24
Hij pakt z'n marge misschien op materiaal en niet op uurloon. Ik ken hier in de buurt geen timmerman die voor 40 euro per uur komt, zelfs zwart niet. Dus ja, je betaalt misschien wat meer voor het materiaal maar dat komt in de uren weer terug.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Over die uren staat niets op papier volgens mij en wanneer er zo'n bedrag op de materialen gezet wordt dan vrees ik dat het met de uren niet veel anders zal gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Hoe lang was de offerte geldig? Materialen worden ook alsmaar duurder. Bovendien is 40 per uur geen geld. Wel referenties?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jacob 3
Bedankt voor informatie iedereen.
Over de arbeid staat niks op papier
Dat gaat zo in de hand.
Ik moet mee helpen met slopen en opruimen en samen gevelbekleding monteren
1 week werk gaan we van uit.
Kijk als de prijs in de winkel bijvoorbeeld 3200 is voor de spullen die ik nu thuis heb
En timmerman rekend 6700 dezelfde spullen.
Ik denk dat ik ook maar timmerman wordt 3500 euro winst. Min de belasting. In een week.

Mijn fout is dat ik niet een gespecificeerde offerte heb laten maken met de juiste aantallen van producten.
Voor een ieder hier reken altijd eerst zelf uit wat de materialen kosten en de juiste aantallen wat je nodig hebt. Het uurloon is laag maar de materialen weer duur.
Nu ik weet hoe mensen hier er tegen aan kijken ben ik tot inzicht gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Voordat die timmerman maandag begint zou ik dan eerst keiharde afspraak maken over het totaalbedrag.
Het lijkt erop dat het offerte bedrag in de boeken gaat voor de klus en dat de arbeid erbuiten blijft.

[ Voor 34% gewijzigd door PP_Sound op 16-10-2022 01:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:30
Is het ook alle materiaal of komt er nog wat bij nog?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacob 3
De steiger en hout voor raamwerk.
Dan nog dampwerende folie
Deze kosten komen er nog bij.

dan pas kan de keralit verticaal gemonteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Jacob 3 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 01:18:

Waarom komen die kosten er nog bij? Die vallen niet onder zijn uren.
Wanneer die kosten ook bij het bedrag op de offerte horen dan is het bedrag een stuk redelijker

[ Voor 12% gewijzigd door PP_Sound op 16-10-2022 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocomellover
  • Laatst online: 25-10-2022
PP_Sound schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 01:20:
[...]
Waarom komen die kosten er nog bij? Die vallen niet onder zijn uren.
Wanneer die kosten ook bij het bedrag op de offerte horen dan is het bedrag een stuk redelijker
Dit zou ook ongeveer mijn insteek zijn.

Ik zou gewoon in gesprek gaan met de beste man, aangeven dat je het verschil gezien hebt en dat je dat vrij gortig vindt. Maar als hij alle materialen eronder plaatst dan is het wel weer redelijk.

Let wel op : Je moet voor jezelf beslissen hoe hoog je dit wilt opspelen, alleen nu heb je iemand die maandag begint. Als je afscheid van hem neemt dan verwacht ik niet dat je voor de zomer een ander hebt en al helemaal niet voor 40 per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:30
Jacob 3 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 01:18:

Bedoel je die kosten komen er voor jou nog bij en zitten niet het bedrag voor materiaal, of bedoel je deze kosten komen nog bij die 3200 euro en vallen binnen je materiaalpost. In geval 2 zou je dan alles moeten doorrekenen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:18
De man loopt ook het risico als hij iets verzaagt etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 14:41
Hoe hebben de andere offertes eruit gezien? Wat waren de verschillen met die bedrijven? Of heb je de klus slechts bij 1 bedrijf neergelegd?

Beetje cijfertjes strooien en zeggen dat het (te)veel geld is kan iedereen roepen. Maar de daadwerkelijke klus en interpretatie van bedrijven hoeveel dat moet kosten geeft veel meer inzicht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-05 11:28
Tja, je bent hier akkoord mee gegaan. Daarmee is de kous af.

Of het handig is om een timmerman materiaal in te laten kopen en vervolgens zwart te betalen, diverse extra kosten zonder specificatie te accepteren en dan vervolgens mee te werken aan de klus (dus naar eventuele garantie kan je fluiten) moet je zelf weten.

Dit is gewoon het gevolg van de keuze om de klus zo houtje touwtje op te dragen. Aan het eind van de rit heb je een bedrag in je hoofd wat het totaal je waard is, als het goed is blijf je daar onder en dan is het goed. Al vraag ik me af hoeveel konijnen er nog uit hoge hoeden gaan komen… ;)

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• D.deJong
  • Laatst online: 05-05 16:15
En door dit soort klanten weiger ik te klussen bij mensen thuis.
Je bent altijd te duur, begroot je 40 uur en fiks je het door keihard te werken in 32 willen ze 8 uur korting, vraag je 200 euro voor het afhangen van een voordeur van inkoop 2000 euro verklaren ze je voor gek, om over de soms meest waanzinnige ideeën over hoe een eindproduct er uit dient te zien volgens de mening opgevraagd bij Tweakers maar te zwijgen.
Ik klus niet voor particulieren en familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacob 3
Precies wat je zegt
Hoeveel konijnen komen er nog uit de hoge hoed.
6700 euro keralit.
Kosten die nog boven op komen.
Nog dampwerende folie
Hout voor raamwerk bevestiging keralit
Steiger huur voor een week.
Dan een week werk 1600 euro
Zit ik 6700 +1600+800 steiger en hout met folie. = 9100 euro
Voor 10 x 3 = 30 vierkante meter
Keralit plaatsen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:57
Je beschuldigt je timmerman van fraude (teveel aanrekenen) maar doet er wel zelf vrolijk aan mee door in het zwart te werken?

Ik snap waarom het voor veel mensen moeilijk is om aannemers te vinden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:37
Wat een gedoe zeg.
Je bent toch mondeling akkoord gegaan, want je was blij met de prijs?
Heb je andere offerte opgevraagd?
Mondeling akkoord is ook gewoon bindend.
Die man moet toch ook zijn kosten dekken? Van de marge betaald hij niet alleen het materiaal, maar ook z'n verzekeringen (en geloof me, die zijn niet mis), auto, afschrijvingen, ...
Wat @D.deJong zegt, particuliere...zucht.
Denken om de een-of-andere reden het ook beter te weten (waarom vraag je het dan bij een professionele aannemer?).

Zit ander materiaal misschien er al bij in?

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jacob 3 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:33:
Ik heb een vrijblijvende offerte op gevraagd voor gevelbekleding 10x3.20 mtr oppervlakte bij een timmerman.
De beste man stuurt me een lijst met materiaal en prijzen komt op 6700 euro uit totaal. Alleen materiaal hier nog.
Nu komt het: de materialen zijn bij mij thuis afgeleverd met een pakbon
Met materiaal en leverancier
Ik zie daar materiaal prijzen van totaal met 21% btw totaal prijs 3201 euro. Ik betaal straks 3500 euro meer voor het materiaal.
Dit is nog zonder werk uren en montage
Moet ik dit betalen omdat de timmerman de prijs materiaal zelf mag bepalen. Ik heb niks getekend
Maar wel accoord gegaan met het werk er staan geen aantallen van materialen op de offerte. Dus niet waterdicht concreet omschreven offerte.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Je moet al je werk en materiaal in offerte hebben. Verder is de inkoopprijs van vakman niet van belang, je gaat akkoord met het totaal !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 05-05 11:28
Jacob 3 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 08:27:
Precies wat je zegt
6700 euro keralit.
Nog dampwerende folie
Keralit plaatsen.
Ik zou toch van te voren willen weten wat ‘steiger en hout met folie’ gaat kosten. Want waarop baseer je nu 800€?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:49

Reacher

oldschool

Je roert je nu feitelijk in de business case van de aannemer. Het staat je altijd vrij om te vragen hoe zijn business case eruit ziet, maar je hoeft geen antwoord te verwachten. Hoe belangrijk is het dan ook om te weten ? Als afnemer moet je je richten op het resultaat zodra je een overeenstemming hebt bereikt.

Als je wil toetsen of de prijs ' eerlijk ' is, dan moet je vooraf meerdere offertes bij meedere partijen opvragen. Ook daar mag je om de business case vragen, of je deze inzichtelijk krijgt... denk het niet. (binnen de hogere overheid is dit nog wel eens de regel, maar bij een lokale aannemer.. dat geloof ik niet). En dan kun je een goed geinformeerd besluit nemen.

Wat je nu doet is alles gerichten op 1 onderdeel van het geheel. Je moet alles bij elkaar bekijken. Materiaal, uren, snijverlies, risico management, nazorg, etc. Dat allemaal doorrekenen en er vanuit gaan dat als deze man financieel gezond wil zijn, toch zeker wel een marge moet behalen van 35% of hoger.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-05 21:31
Heel simpel

Hij offreert een dienst met materiaal levering in z'n offerte.

Jij beoordeelt deze en vindt de kosten voor dienst en materiaal akkoord. Dan ga je toch niet zitten huilen als hij het erg goedkoop blijkt te kunnen inkopen? Je moest eens weten wat een marges overal op zitten zodat anderen ook kunnen leven...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:56

St@m

@ Your Service

Jacob 3 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 08:27:
Precies wat je zegt
6700 euro keralit.
Nog dampwerende folie
Keralit plaatsen.
Ik probeer me het gesprek tussen jou en de timmerman voor te stellen..

1. Doet u maar een wat keralit plaatsen. Ik help zelf wel mee. Zeg maar wat het kost, ik ben wel akkoord.

2. Doet u me maar een prijsje voor het keralit plaatsen. Rond de 9/10k? Prima.

3. ... hoe is het echt gegaan?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacob 3
Ja dat is wel zo verstandig
Een totaal prijs op papier.
De timmerman kwam eerst met een bedrag van 4500 euro mondeling. Toen zei ik maak maar een offerte komt er 6700 uit.
Zonder loon. Nu komen er nog wat dingen bij steiger en hout.
Ik kan niks met de vage kosten
De 6700 zal ik wel betalen moeten en loon. Maar de rest wat er buiten om nog weer bij komt?
Maandag maar even bespreken met timmerman en op papier zetten met een totaal bedrag.
Ik laat jullie weten wat de uitkomst hier van is.
Bedankt voor alle antwoorden op mijn vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-05 17:27
Voor je schoenen of t shirts kijk je ook niet naar wat het gekost heeft alvorens jij het van de retailer hebt gekocht toch? Dan schrik je je ook rot.

Foutje dat de gehele factuur bij jouw materiaal zat. Anders had je dit nooit geweten.

Neemt niet weg dat meer dan 100% marge wel heel erg veel is op materiaal. Je hebt hier echter akkoord op gegeven lijkt het. Heb je vooraf zelf onderzoek gedaan naar het materiaal en wat het zou kosten als jij het zelf zou aanschaffen?

Eerst spul laten komen en achteraf gaan zeuren is niet de werkwijze. Je kunt proberen er over in gesprek te gaan, omdat de marge wel heel idioot groot is, maar volgens mij heb je gewoon een overeenkomst.
Wat ik wel vreemd vind is dat de timmerman mondeling een indicatie geeft, de indicatie veel hoger uitvalt + er dan ook nog extra kosten bij komen voor steiger en regelwerk en dampscherm, en dat het lijkt alsof jij ook steeds akkoord blijft gaan?

Lijkt er op dat je zelf ook een beetje makkelijk bent geweest en de timmerman daar gebruik van heeft gemaakt.

[ Voor 20% gewijzigd door pentaw1nz op 16-10-2022 10:02 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Zou hem niet teveel onder druk zetten... voor jou 10 anderen :)
Zal je net zien, vertrekt hij met zijn spullen, ga je naar de volgende, is hij duurder :)

Misschien zijn er wel transportkosten in verwerkt, tijd om offerte op te nemen en uit te werken, stukje garantie ?

Helaas zijn er nog steeds mensen die het zelf goed voor elkaar hebben, een goede boterham verdienen (op welke manier dan ook) maar een Timmerman mag geen geld verdienen aan zijn materialen, offerte, garantie.
Als hij alleen zijn uur tarief berekent komt hij misschien best wel rond, maar gereedschappen bus etc. Maar hij wil ook op vakantie, en misschien een stukje pensioen ?

[ Voor 41% gewijzigd door boswandeling op 16-10-2022 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik denk dat de laatste zin de enige juiste conclusie is. Ja, je betaalt veel voor de materialen. Misschien zelfs wel teveel. Maar je hebt hiervoor gekozen en wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten.

Neemt niet weg dat je het prijsverschil wel bij de timmerman aan mag geven om te voorkomen dat hij denkt dat hij zo maar van alles aan mag/kan rekenen tijdens deze klus. Anders komt er volgende week ineens nog een rekening voor de reistijd bij of bedenkt hij dat er wat uren extra gefactureerd moeten worden omdat de zon verkeerd staat.

Daarna: aftikken en genieten van het uitgevoerde werk.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• BlauwPet
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
Deze timmerman zag jou van verre aankomen. Slechte communicatie, dingen onderhands en zwart willen doen, geen idee hebben van wat er eigenlijk moet gebeuren, die denkt 'ik zorg dat ik mijn kosten er alvast uit heb want dit wordt 1 bak ellende'. En hij heeft groot gelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:49
Je lijkt het niet heel handig te hebben aangepakt, tegelijkertijd beschrijft jouw verhaal waarom de wereld van aannemers, loodgieters, klussenbedrijven en aanverwant volstrekte frauduleuze ellende is geworden.

Oplichting lijkt een soort norm geworden te zijn, waarbij klussen drie/vier keer over kop gaan omdat er met alles gesjoemeld en gekloot wordt. Normaal zou zijn dat een redelijke marge op materiaal, op werkuren en ondernemersrisico ingecalculeerd wordt, helaas is dat allang niet meer zo. Het is 1 grote oplichtersbende geworden, waarbij onduidelijkheid, vaagheid en dreigen tot model is verheven.

Sommigen lijken dit normaal te vinden, het zal de tijdgeest van ikke ikke ikke wel zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
Ik zal je een volgende frustrerend leermoment besparen.
Als je zelf inkoopt, zorg dan ook dat je zelf kan plaatsen, want je zal geen enkele goede aannemer vinden die voor een aanvaardbare prijs jouw goederen gaat verwerken.

[ Voor 0% gewijzigd door cadsite op 16-10-2022 12:27 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De_Bastaard schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 00:03:
[...]

Dit gaat toch echt nergens over?

Hoe duur denk je dat jouw telefoon is om te maken? Of je spijkerbroeken? Of je kroon bij de tandarts? Dingen gaan gewoon meerdere keren over de kop.
Over kromme redenaties gesproken: Als jij een telefoon koopt dan reken je materiaal, uurloon en kosten van apparatuur nodig voor het maken los van elkaar af? Dat doe ik namelijk niet...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:46

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Materialen met bedragen
Niks getekend
Wat is wijsheid hier in.
Jacob 3 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 00:56:
Bedankt voor informatie iedereen.
Over de arbeid staat niks op papier
Dat gaat zo in de hand.
Ik moet mee helpen met slopen en opruimen en samen gevelbekleding monteren
1 week werk gaan we van uit.
Kijk als de prijs in de winkel bijvoorbeeld 3200 is voor de spullen die ik nu thuis heb
En timmerman rekend 6700 dezelfde spullen.
Ik denk dat ik ook maar timmerman wordt 3500 euro winst. Min de belasting. In een week.

Mijn fout is dat ik niet een gespecificeerde offerte heb laten maken met de juiste aantallen van producten.
Voor een ieder hier reken altijd eerst zelf uit wat de materialen kosten en de juiste aantallen wat je nodig hebt. Het uurloon is laag maar de materialen weer duur.
Nu ik weet hoe mensen hier er tegen aan kijken ben ik tot inzicht gekomen.
Ik pak even 2 van je oneliners eruit:

"Wat is wijsheid hier in"
Stoppen met *knip* en gewoon betalen wat je overeen bent gekomen

"Ik denk dat ik ook maar timmerman wordt"
Moet je doen :Y) Niet hier weer een nieuw topic komen opsteken over:
- Facturen die veel te laat betaald worden
- Leveringen van dik 3000 euro die je vooruit moet betalen zonder ook maar 1 cent ontvangen te hebben
- Klanten die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten

De kans is bijzonder groot dat de spullen die nu op je oprit liggen nooit door jou te kopen zijn in de winkel voor dat geld.
Een beetje aannemer/timmerman zal namelijk minder betalen omdat hij zoveel afneemt. En 9 van de 10 keer zal hij dat nog vooraf moeten betalen ook.

Dat hele woord 'vrijblijvende offerte' moet je vergeten. Je hebt nl, akkoord gegeven op die offerte. Jij vond het een prima prijs. Nu je zijn inkoop weet begin je ineens te sputteren. Maar nu je z'n uurloon weet statr je niet een topic met de titel "Timmerbedrijf berekent veel te laag uurloon".

[ Voor 0% gewijzigd door tweakduke op 18-10-2022 21:21 . Reden: Hou het vriendelijk aub. ]

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:59

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Voordat je samen begint aan de klus eerst even duidelijke afspraken maken, geef aan dat de je er vanuit gaat dat de offerte materiaal + uurloon (1 week werk) en zo niet dat je dan heel precies wilt weten waar je aan toe bent.
Eventueel kan je nog aanhalen dat je dit baseerd op de materiaal kosten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-05 19:13
Heb je geprobeerd de materialen zelf voor die prijs in te kopen? Gaat je nooit lukken. Zo werkt het natuurlijk met vrijwel alle producten, als je de materiaalkosten zou zien schrik je je rot. Er komt echter een stuk meer bij kijken voor die timmerman. Tenzij die timmerman in een miljoenenvilla woont en een dikke wagenpark heeft, heeft je gevoel van "ik word genaaid" geen waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:47
De_Bastaard schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 00:03:
Of je kroon bij de tandarts? Dingen gaan gewoon meerdere keren over de kop.
offtopic:
Dat is nu juist een uitzondering, anders dan een klusjesman is de tandarts verplicht om dat soort materiaalkosten 1:1 door te berekenen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Onder de streep is TS er gewoon akkoord mee gegaan hoor. Maar ik vraag me wel af wat de reacties hier waren als TS een keuken had gekocht en blijkt dat alle apparatuur 2x over de kop ging. Oké, ook dan was hoofdpunt waarschijnlijk dat ie gewoon moet betalen. Maar kort daarop gevolgd door dat alle keukenboeren oplichters zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Sissors schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:29:
Onder de streep is TS er gewoon akkoord mee gegaan hoor. Maar ik vraag me wel af wat de reacties hier waren als TS een keuken had gekocht en blijkt dat alle apparatuur 2x over de kop ging. Oké, ook dan was hoofdpunt waarschijnlijk dat ie gewoon moet betalen. Maar kort daarop gevolgd door dat alle keukenboeren oplichters zijn.
Dan nog zou gelden dat je de producten dan maar op internet moet kopen en zelf moet plaatsen. Ik kon ook mijn zonnepanelen of airco zelf kopen voor een stuk minder, maar ik kon niemand vinden die het dan zou plaatsen. Mijn keuken was een stuk goedkoper geweest als ik alles bij de IKEA en internet had ingekocht en zelf ging knutselen. Zo werkt het nu eenmaal. Voor de timmerman geldt, de kosten voor hem zijn niet alleen materiaal+ x% en wat uurloon. Er komt een stuk meer bij kijken. Dat de TS nu een inkijk krijgt voor de materiaalkosten voor de timmerman, waarschijnlijk met een behoorlijke bulk korting, is gewoon toeval. Als die bon er niet bij zat, was er namelijk niets aan de hand. Akkoord was immers al gegeven, dus de prijs was OK.

[ Voor 5% gewijzigd door mister_S op 16-10-2022 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-05 19:38
Waar hij het voor inkoopt zal een ander bedrag zijn dan waar jij het voor kan inkopen. Dat hij daar op verdiend is normaal maar je kan je uiteraard altijd afvragen of de winstmarges reëel zijn.

Zelf materiaal inkopen en bijvoorbeeld enkel een zzp'er zijn uren betalen voor het installeren, zal qua investering veel anders uitpakken dan een aannemer alles laten regelen. Maar dat zijn keuzen die je wel of niet wil maken. Zo zijn er ook genoeg aannemers die daar niet aan beginnen want als ze enkel verdienen op hun uurloon dan zijn de meeste klussen niet rendabel genoeg. Er valt misschien wat vind te vinden maar je moet ook begrijpen dat er meer bij komt kijken dan enkel het inkoop van materiaal en manuren.

Misschien is de marge op het materiaal wel nodig om deze klus financieel gezien interessant te maken voor de aannemer. Als hij in drukke tijden een planning vol kan hebben tot het voorjaar van 2023 en hij draait daarbij een bepaalde omzet, dan zal hij niet een klus aannemen die daar ver onder zit. of hij zijn uurloon omhoog gooit of hij pakt een grotere marge op het materiaal is dan aan hem en is ook moeilijk te beoordelen voor een ander.

Uiteindelijk kan je je het volgende afvragen:
Heb je zelf genoeg gedaan om te weten wat een reëel bedrag is voor de opdracht? Wat is je gevoel bij de aannemer? Levert hij kwaliteit? Als je de pakbon niet had gezien, was je dan blij geweest met het geleverde werk in combinatie met het bedrag wat daar voor staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
In de bouw is het heel normaal hoe meer je afneemt hoe meer korting je krijgt. Het kan zo zijn dat jij het niet eens voor 6700 euro in een webshop kunt bestellen. En als het alleen de gevelbekleding is had je dit makkelijk zelf na kunnen kijken.

En er zit ook werk in het bestellen van het materiaal. Uitrekenen bij welke lengtes je het minste zaagverlies hebt. indekken tegen stijgende kosten enz.

[ Voor 4% gewijzigd door alwind op 16-10-2022 13:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tcw82
  • Laatst online: 11:42
De vergelijking met "een brood is 1 euro om te maken en 2,50 in de winkel" is niet zinnig.
Want dat brood is wat de timmerman gekocht heeft. Het is een betere vergelijking als je aan je buurman vraagt wil je een brood voor 2,5 halen en als hij dan terug komt je om 5 euro vraagt voor dat brood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 17:13
tcw82 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:20:
De vergelijking met "een brood is 1 euro om te maken en 2,50 in de winkel" is niet zinnig.
Want dat brood is wat de timmerman gekocht heeft. Het is een betere vergelijking als je aan je buurman vraagt wil je een brood voor 2,5 halen en als hij dan terug komt je om 5 euro vraagt voor dat brood.
Bijna! De casus is vragen om een broodje te halen. Hij zegt dat 't 5 euro kost. komt terug en in je zakje zit 't bonnetje van 2,50.

Deze ZZP-er lokt waarschijnlijk z'n opdrachten met lager uurloon en zet daar een hogere marge op materiaal tegenover. Er is bijna geen enkele ondernemer die alles tegen kostprijs doorberekend.
mister_S schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:31:
De broodjes vergelijking slaat nergens op.
Het is toch een redelijk versimpelde weergave van het dillemma?
Je weet niet wat het kost, je laat iemand anders het voor je regelen. Spreekt een prijs af. En bij levering ontdek je wat de kostprijs is voor degene die het voor je regelt. Prima vergelijking.

Maar het doet weinig af aan de afspraak die je gemaakt hebt. Of het nou om een broodje of om Keralit gaat.
Hij meet 't op, hij besteldt 't. Neemt daarbij een aantal risico's van de levering op zich, schiet 't misschien voor. Is er al meerdere uren zoet mee.

Keralit is een kunststof product. Momenteel dus sterk afhankelijk van zowel olie als grondsstof en energieprijs voor productie. Er kan dus prima een risicoopslag in gezeten hebben, of een gunstige prijsontwikkelining tussen opdrachtverstrekking en het bestellen door de ondernemer( risicootje van de ondernemer).

[ Voor 52% gewijzigd door PROnline op 16-10-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
PROnline schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:23:
[...]

Bijna! De casus is vragen om een broodje te halen. Hij zegt dat 't 5 euro kost. komt terug en in je zakje zit 't bonnetje van 2,50.
Ja, zoiets.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mister_S
De broodjes vergelijking slaat nergens op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aazwart
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-04 16:32
Men kan het volgens mij nog zo recht lullen maar het feit is natuurlijk wel dat het 2x over de kop gaat en dat is natuurlijk extreem veel geld. Er is ook zoiets als vertrouwen en dat je er vanuit mag gaan dat deze timmerman je geen poot uitdraait.

De tip dat je maar gewoon moet betalen en ervan moet leren is iets wat ik in ieder geval niet zo maar zou doen.

Niet iedereen is op de hoogte van verschillende soorten bouwmateriaal en soms lijkt het heel simpel maar dan blijkt het qua soorten materiaal toch ingewikkeld te zijn, vaak genoeg iemand over de vloer gehad die mij liet zien dat het allemaal toch wat gecompliceerder lag dan wat ik in eerste instantie dacht. Je mag er op vertrouwen dat de timmerman jou advies geeft, de spullen haalt en daar een klein beetje marge op pakt vanwege het extra werk, etc.

Ik zou heel rustig gewoon het gesprek aan gaan en vragen hoe het kan dat de prijs 2x zo hoog is. Wellicht is er een goede reden voor en anders kan je ook rustig aangeven dat je het toch wel een forse meerprijs vindt. Houd er wel rekening mee dat je de relatie goed moet houden want een nieuwe timmerman vinden is niet simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
De timmerman moet gewoon een complete offerte maken en daar is hier geen sprake van.
Ik zou het helemaal afblazen en een fatsoenlijke vakman zoeken die het wel netjes op papier zet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

PROnline schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:23:
[...]

Even nuanceren: hij vraagt om een buffet met bediening en ziet per ongeluk de inkoop van al het eten bij de groothandel.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vergeet ook niet allerlei klein materiaal als schroeven en eventueel hoekstukjes.
Natuurlijk verklaart dat niet alles.

En wie weet heeft de timmerman een restpartij of aanbieding aangeschaft en heeft hij een keer mazzel.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-04 13:14
Ik heb in een soort gelijke situatie gezeten. Ik kreeg de offerte voor de badkamer onder ogen die bestemd was voor de aannemer (van ons nieuw te bouwen huis) en daaruit bleek dat hij een marge van 29% had, terwijl hij bij het uitbrengen bij van de offerte van het huis had toegezegd dat hij op materiaal standaard 12% zou rekenen.

Wij hadden een vaste overeenkomst en voor ons zou het niet uitmaken als hij de zaken scherper had ingekocht. Dat gezegd hebbende, met de marge die de timmerman rekent gaat nergens meer over, dus ik snap de TS wel en zou ik ook een stevige discussie hebben.

Verder moet je altijd meerdere offertes opvragen. Dan pas kun je goed gaan vergelijken en dit soort situaties voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:56
Ik ken verschillende aannemers die vertellen dat de inkoopprijs van materialen soms per uur gigantisch kan verschillen (denk aan metaal, hout etc). Logisch dat bij het opstellen van een offerte het risico voor inkoop wordt geminimaliseerd. Het is helaas een gekke tijd/markt door de verschillende crisissen. Denk echt dat je überhaupt blij mag zijn dat je iemand gevonden hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Koffie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:40:
[...]

Even nuanceren: hij vraagt om een buffet met bediening en ziet per ongeluk de inkoop van al het eten bij de groothandel.
Nee, want hij krijgt een aparte bon voor die bediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-05 22:02

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Wat staat er allemaal op de paklijst aan materiaal? Is dit enkel het keraliet? Of hebben komt er nog meer bij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Jacob 3 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:33:
Ik heb niks getekend
Maar wel accoord gegaan met het werk er staan geen aantallen van materialen op de offerte.
Je bent dus gewoon een overeenkomst aangegaan, en die offerte is geen vrijblijvende offerte. Een mondelinge overeenkomst is net zo goed een overeenkomst, daarvoor hoef je niet te tekenen. Tekenen is alleen schriftelijk bewijs van een overeenkomst, maar dat is deze post net zo goed, dus je hebt hiermee de timmerman geholpen :)

De vraag is dus welke overeenkomst je bent aangegaan, en onder welke voorwaarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:55
Oon schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:56:
[...]

Je bent dus gewoon een overeenkomst aangegaan, en die offerte is geen vrijblijvende offerte. Een mondelinge overeenkomst is net zo goed een overeenkomst, daarvoor hoef je niet te tekenen. Tekenen is alleen schriftelijk bewijs van een overeenkomst, maar dat is deze post net zo goed, dus je hebt hiermee de timmerman geholpen :)

De vraag is dus welke overeenkomst je bent aangegaan, en onder welke voorwaarden
Inderdaad aan de mondelinge afspraken houden, maar dat komt de timmerman niet meer zo goed uit.
Jacob 3 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:25:
De timmerman kwam eerst met een bedrag van 4500 euro mondeling .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
Op hoeveel hebben de andere 2 aannemers de kosten geraamd?
Je gaat me toch niet zeggen dat je het werk aan de eerste en enige geeft zonder een vergelijking te kunnen maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
  • Laatst online: 04-05 19:38
PP_Sound schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:38:
De timmerman moet gewoon een complete offerte maken en daar is hier geen sprake van.
Ik zou het helemaal afblazen en een fatsoenlijke vakman zoeken die het wel netjes op papier zet.
Je kan nooit een offerte volledig 100% specificeren. Dan moet je ieder schroefje, verwachte brandstofprijzen en voorrijkosten voorspellen, slijtage van gereedschap en machines etc.

Het mes snijdt dan ook aan 2 kanten. Dan moet je op nacalculatie een overeenkomst aan gaan en na het opleveren nog een aantal uur besteden aan de calculatie. Dan kom je na het opleveren er pas achter wat je daadwerkelijk moet betalen en worden alle prijsstijgingen uiteraard doorberekend naar de klant.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LurkZ
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14-06-2023
Zijn de geleverde materialen van dezelfde kwaliteit als de materialen waarvan jij een prijs het opgezocht.
Zijn de platen bv even dik? A kwaliteit vs B kwaliteit.
Zelf heb ik in een grijs verleden vakantiewerk gedaan bij een timmerbedrijf. Iemand kwam zijn deur ophalen en zou zelf wel even inladen. Dat lukte niet echt want de meranti van dat timmerbedrijf was veel zwaarder dan wat hij gewend was van de bouwmarkt deuren. Ja het is duurder maar eigenlijk totaal ander hout.

Jouw 'gratis' offerte en alle andere offertes die zijn afgeketst moeten betaalt worden.
Na de klus 'even' langskomen moet ook betaalt worden, precies zoals je de 'gratis' garantie, support en updates van je telefoon ook betaalt bij aanschaf.
Is het reeds geleverde compleet? Of brengt de timmerman nog een lading 'klein spul' mee tijdens de klus?
Hoe raar het ook mag klinken, die kleine dingen kosten vaak het meest. Zoek bv een prijzen op voor 10 meter regenpijp en dan de prijs voor een bochtje. Schroeven, kit en allerhande andere dingen.

Misschien was de offerte nogal knullig? Dus vrijwel allles onder materiaal geboekt? Dat is misschien niet zoals het hoort, maar het is ook geen oplichting. Want als het netjes uitgesplitst is blijft het bedrag gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik zie het nog gebeuren dat de timmerman maandag vrolijk zegt 'bedrag op offerte is geplaatst, dus loonkost zit er ook nog in'.
Heb zelf zo veel offertes gehad, waar werkuren niet apart staan. Goeie vakman en wat geluk, is het erg snel klaar, fijn. Wat pech en heel veel werk, fijn want geen extra kost.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-05 16:04

Blokker_1999

Full steam ahead

Veenbrandt schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:41:
Ik heb in een soort gelijke situatie gezeten. Ik kreeg de offerte voor de badkamer onder ogen die bestemd was voor de aannemer (van ons nieuw te bouwen huis) en daaruit bleek dat hij een marge van 29% had, terwijl hij bij het uitbrengen bij van de offerte van het huis had toegezegd dat hij op materiaal standaard 12% zou rekenen.

Wij hadden een vaste overeenkomst en voor ons zou het niet uitmaken als hij de zaken scherper had ingekocht. Dat gezegd hebbende, met de marge die de timmerman rekent gaat nergens meer over, dus ik snap de TS wel en zou ik ook een stevige discussie hebben.

Verder moet je altijd meerdere offertes opvragen. Dan pas kun je goed gaan vergelijken en dit soort situaties voorkomen.
Ik denk dat de meeste mensen de reactie van TS wel begrijpen. Het is niet leuk als je die winstmarge ziet. Aan de andere kant heeft TS wel zelf akkoord gegeven om het voor die prijs te doen zonder zelf verder te onderzoeken hoe realistisch die prijs is.

Ik mag hopen dat, zoals bij vele grote klussen, je ofwel iemand niemt die sterk aanbevolen komt danwel iemand neemt nadat je meerdere offertes hebt opgevraagd. In het eerste geval weet je van de referenties dat je kwaliteit mag verwachten, in het andere heb je enkele objectieve criteria gebruikt om een keuze te maken.

Je hebt nog altijd zelf een onderzoeksplicht en er is geen wettelijke beperking op winstmarges. (Anders zou onze gas en elektriciteit niet ineens zoveel keren meer kosten dan enkele maanden terug). Het is ook niet alsof er bedrog bij te kijken komt. Dat product A beloofd werd en uiteindelijk een goedkoper product B geleverd is geworden. Alles gaat gewoon volgens afspraak, en dat is waar de meeste mensen ook gewoon naar verwijzen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Snaba schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:06:
[...]

Je kan nooit een offerte volledig 100% specificeren. Dan moet je ieder schroefje, verwachte brandstofprijzen en voorrijkosten voorspellen, slijtage van gereedschap en machines etc.
Waarom zou dat niet kunnen? Zo moeilijk is het niet om die kosten redelijk nauwkeurig in te schatten voor een vakman die vaker zulke klussen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
PP_Sound schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:06:
[...]

Waarom zou dat niet kunnen? Zo moeilijk is het niet om die kosten redelijk nauwkeurig in te schatten voor een vakman die vaker zulke klussen doet.
Zo werkt het gewoon niet. Onvoorziene kosten bereken je ook niet altijd door. Je berekent je inkoopkosten, doet een urenschatting en telt daar je gebruikelijke marge bovenop. Wil je de opdracht heel graag? Iets minder marge. Kom je om in het werk? Dan iets meer marge.

Of je nou grofweg of heel precies schat, soms zit je als opdrachtnemer een paar % aan de 'goede' kant, soms een paar % aan de andere kant.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

PP_Sound schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:06:
[...]

nauwkeurig inschatten :+

Maar met een maximale offerte geldigheid van een uur kan dat heel aardig, in de huidige markt is dat knap lastig bij een "normale" offerte geldigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
twain4me schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:32:
[...]

nauwkeurig inschatten :+

Maar met een maximale offerte geldigheid van een uur kan dat heel aardig, in de huidige markt is dat knap lastig bij een "normale" offerte geldigheid.
Redelijk nauwkeurig staat er.
Heb zelf verschillende bouwprojecten laten aannemen en in al die gevallen stond het bedrag van de klus vast voordat er begonnen werd met bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

PP_Sound schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:42:
[...]

Redelijk nauwkeurig staat er.
Heb zelf verschillende bouwprojecten laten aannemen en in al die gevallen stond het bedrag van de klus vast voordat er begonnen werd met bouwen.
jup en daar zit marge op rekening houdend met prijsstijgingen, pas vanaf het moment van tekenen kan een aannemer het spul reserveren of inkopen. dus tot dat moment zit er gewoon een risico opslag op waarvan de hoogte afhnakelijk is van de stabiliteit van de markt en de mogelijkheid/kosten van eerder inkopen. Zo was vroeger een offerte soms wel een jaar geldig inmiddels is een maand uitzonderlijk lang geworden, ook dat heeft daar mee te maken. het alternatief is stelposten en variabele prijzen en dus geen vaststaande bedragen. uiteindelijk is het gewoon risico indekken of verleggen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Dit doet iedereen toch? Als we hier op kantoor een nieuw scherm nodig hebben en die bestellen we via onze IT-leverancier, betalen we ook meer dan de prijs in de pricewatch. Daar komt het uurloon voor het uitpakken en installeren nog bovenop. Daar staat tegenover dat de leverancier goed kijkt wat we nodig hebben en nooit met rotzooi aankomt.

De timmerman heeft uitgezocht welke materialen er precies nodig zijn en is ook je aanspreekpunt als er wat mis is, dus ik vind het normaal dat hij marge pakt. Ik vind wel dat 3500 euro marge (meer dan 100%) veel is. Je kunt eens voorzichtig informeren of de materialen veel goedkoper waren dan hij vooraf dacht.

Juridisch heb je een overeenkomst want je hebt mondeling akkoord gegeven. Je bent dus gehouden om de overeengekomen prijs te betalen. Een overeenkomst kan soms worden vernietigd, maar die mogelijkheid zie ik niet. (Je zou kunnen denken aan dwaling over de daadwerkelijke waarde van de materialen, maar dat is niet zo kansrijk omdat de timmerman nooit de indruk heeft gewekt dat hij tegen kostprijs zou leveren, het gebruikelijk is dat er een soms forse marge wordt gepakt, en omdat je vooraf zelf onderzoek had kunnen doen op basis van de informatie in de offerte.)

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocomellover
aazwart schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:35:
Men kan het volgens mij nog zo recht lullen maar het feit is natuurlijk wel dat het 2x over de kop gaat en dat is natuurlijk extreem veel geld. Er is ook zoiets als vertrouwen en dat je er vanuit mag gaan dat deze timmerman je geen poot uitdraait.

De tip dat je maar gewoon moet betalen en ervan moet leren is iets wat ik in ieder geval niet zo maar zou doen.
Ik vind het toch altijd wel grappig dat "vertrouwen" argument, bij mensen die dat uitspreken werkt dat altijd enkel maar 1 kant op.

En als de klant de leverancier voorliegt door te zeggen dat het op basis van vertrouwen moet gaan, waarom mag een leverancier dan niet net zo goed die klant voor gaan liegen?
En het enige wat momenteel bekend is is dat de klant totaal geen vertrouwen heeft, terwijl de leverancier nog in het onbekende hangt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-05 21:43
Ik heb altijd een bloedje hekel aan ‘vaklui’ die verdienen op het bestellen van materiaal. Je verdient je geld met je vak; timmeren, niet met het oplichten van je klant omdat hij niet weet tegen welke prijs jij je bakstenen of je hout inkoopt. Dat je tijd nodig hebt om berekeningen te maken en te bestellen; prima. Factureer die uren maar. Maar 100% meer vragen dan de daadwerkelijke inkoopkosten is ronduit schofterig.

[ Voor 27% gewijzigd door MagniArtistique op 16-10-2022 23:47 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• chocomellover
MagniArtistique schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 23:44:
Ik heb altijd een bloedje hekel aan ‘vaklui’ die verdienen op het bestellen van materiaal. Je verdient je geld met je vak; timmeren, niet met het oplichten van je klant omdat hij niet weet tegen welke prijs jij je bakstenen of je hout inkoopt. Dat je tijd nodig hebt om berekeningen te maken en te bestellen; prima. Factureer die uren maar. Maar 100% meer vragen dan de daadwerkelijke inkoopkosten is ronduit schofterig.
Oftewel je hebt een bloedje hekel aan de wereld.

Dit is gewoon hoe de wereld werkt. Anders zou een caissière of een willekeurige winkelverkoper niets verdienen.

Maar gewoon even voor de grap, voor welk bedrag moet het materiaal dan berekend worden?
- Voor het bedrag bij de kleine vakhandel op de hoek?
- Voor het bedrag bij de Gamma/Karwei / Hornbach?
- Voor het bedrag wat de leverancier hanteert als adviesprijs?
- Voor het bedrag wat de groothandel rekent zonder korting?
- Voor het bedrag wat de groothandel rekent inclusief bulkkortingen etc?
- Of gewoon maar de goedkoopste prijs die je kan vinden op internet, waarbij levertijd en kwaliteit of überhaupt levering totaal niet te voorspellen is?
En wat zeker ook nog relevant is in deze tijd : Hoe lang moet die prijs geldig zijn? Want ik heb al op meerdere producten het afgelopen jaar de prijs gewoon in een dag zien verdubbelen. Oftewel als de klant een offerte wil die een maand geldig is, dan moet je de prijzen wel x3 of x4 doen, anders maak je er gewoon verlies op.
En uiteindelijk moet het minimaal uit de lengte of de breedte komen, als jij afspreekt een uurtarief van 40 euro zwart, dan moet er ergens anders op verdiend worden anders wordt de vakman genaaid.

En vergeet niet, wat jij wil dat is best een optie. Alleen dan zal jij zelf al het materiaal moeten inkopen tegen de prijs die jij wil. En dan kan je er daarna een vakman erbij zoeken die het voor je gaat plaatsen.
Echter moet je dan niet verbaasd zijn dat als iemand een plank verzaagt dat jij zijn wachttijd moet betalen terwijl hij wacht totdat jij een nieuwe plank hebt gehaald.
En ga dan niet klagen over de uurprijs, want dit model betekent dat alle risico's in de uurprijs verweven moeten zitten, terwijl dat normaliter niet zo is.

Sowieso denk ik al dat de meeste mensen het verkeerd bekijken. De meeste vaklui worden helemaal niet ingehuurd om wat materialen te plaatsen, de meeste vaklui worden ingehuurd om een probleem op te lossen / iets te creëren en als er dan wat extra materiaal nodig is of even een kleine wijziging dan mag dit allemaal niet terugkeren in de achteraf kosten (oftewel het moet er al van te voren ingezet zijn)

Ik zie aan de andere kant ook genoeg bedrijven die gewoon een offerte uitgeven, waarbij ze gewoon in de offerte vermelden dat ze alle prijsverhogingen gaan doorberekenen waardoor je als klant nog steeds geen idee hebt wat iets nou gaat kosten. Dan had TS een offerte gekregen voor 3200 aan materiaal, had de groothandel 10k gerekend en had de TS aan het einde even 7k bij kunnen lappen.

En onder normale omstandigheden speelt dit allemaal zo goed als niet mee, alleen nu heb je een perfect shitstorm qua prijzen in de bouw. Vanwege corona heeft iedereen geld over om te besteden aan het upgraden van hun huis, oftewel iedereen zit vol qua werk en niemand hoeft te concurreren op prijs.
En daarnaast gaan de prijzen van materialen alle kanten op, waardoor niemand kan voorspellen wat de prijs volgende week gaat zijn. Echter interesseert dat ook niemand wat, want ze hoeven niet concurreren op prijs dus ze bouwen gewoon 100% zekerheid in bovenop de al hoge materiaalprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
chocomellover schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 00:48:
[...]

Oftewel je hebt een bloedje hekel aan de wereld.

Dit is gewoon hoe de wereld werkt. Anders zou een caissière of een willekeurige winkelverkoper niets verdienen.

Maar gewoon even voor de grap, voor welk bedrag moet het materiaal dan berekend worden?
- Voor het bedrag bij de kleine vakhandel op de hoek?
- Voor het bedrag bij de Gamma/Karwei / Hornbach?
- Voor het bedrag wat de leverancier hanteert als adviesprijs?
- Voor het bedrag wat de groothandel rekent zonder korting?
- Voor het bedrag wat de groothandel rekent inclusief bulkkortingen etc?
- Of gewoon maar de goedkoopste prijs die je kan vinden op internet, waarbij levertijd en kwaliteit of überhaupt levering totaal niet te voorspellen is?
En wat zeker ook nog relevant is in deze tijd : Hoe lang moet die prijs geldig zijn? Want ik heb al op meerdere producten het afgelopen jaar de prijs gewoon in een dag zien verdubbelen. Oftewel als de klant een offerte wil die een maand geldig is, dan moet je de prijzen wel x3 of x4 doen, anders maak je er gewoon verlies op.
En uiteindelijk moet het minimaal uit de lengte of de breedte komen, als jij afspreekt een uurtarief van 40 euro zwart, dan moet er ergens anders op verdiend worden anders wordt de vakman genaaid.

En vergeet niet, wat jij wil dat is best een optie. Alleen dan zal jij zelf al het materiaal moeten inkopen tegen de prijs die jij wil. En dan kan je er daarna een vakman erbij zoeken die het voor je gaat plaatsen.
Echter moet je dan niet verbaasd zijn dat als iemand een plank verzaagt dat jij zijn wachttijd moet betalen terwijl hij wacht totdat jij een nieuwe plank hebt gehaald.
En ga dan niet klagen over de uurprijs, want dit model betekent dat alle risico's in de uurprijs verweven moeten zitten, terwijl dat normaliter niet zo is.

Sowieso denk ik al dat de meeste mensen het verkeerd bekijken. De meeste vaklui worden helemaal niet ingehuurd om wat materialen te plaatsen, de meeste vaklui worden ingehuurd om een probleem op te lossen / iets te creëren en als er dan wat extra materiaal nodig is of even een kleine wijziging dan mag dit allemaal niet terugkeren in de achteraf kosten (oftewel het moet er al van te voren ingezet zijn)

Ik zie aan de andere kant ook genoeg bedrijven die gewoon een offerte uitgeven, waarbij ze gewoon in de offerte vermelden dat ze alle prijsverhogingen gaan doorberekenen waardoor je als klant nog steeds geen idee hebt wat iets nou gaat kosten. Dan had TS een offerte gekregen voor 3200 aan materiaal, had de groothandel 10k gerekend en had de TS aan het einde even 7k bij kunnen lappen.

En onder normale omstandigheden speelt dit allemaal zo goed als niet mee, alleen nu heb je een perfect shitstorm qua prijzen in de bouw. Vanwege corona heeft iedereen geld over om te besteden aan het upgraden van hun huis, oftewel iedereen zit vol qua werk en niemand hoeft te concurreren op prijs.
En daarnaast gaan de prijzen van materialen alle kanten op, waardoor niemand kan voorspellen wat de prijs volgende week gaat zijn. Echter interesseert dat ook niemand wat, want ze hoeven niet concurreren op prijs dus ze bouwen gewoon 100% zekerheid in bovenop de al hoge materiaalprijzen.
toon volledige bericht
De prijs waarvoor er ingekocht wordt. Volgens mij is dat niet meer dan normaal. En als voor 40 euro per uur zwart de vakman genaaid wordt (8x40x21 sv dagen = 6700 NETTO. Dat verdien je als minister president niet eens per maand. Dus houd op man. Het allemaal gulzige korte termijn visie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-05 12:45
MagniArtistique schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 00:57:
[...]

De prijs waarvoor er ingekocht wordt. Volgens mij is dat niet meer dan normaal. En als voor 40 euro per uur zwart de vakman genaaid wordt (8x40x21 sv dagen = 6700 NETTO. Dat verdien je als minister president niet eens per maand. Dus houd op man. Het allemaal gulzige korte termijn visie.
Als ZZP'er in de IT wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Flans schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 06:24:
[...]

Als ZZP'er in de IT wel :+
Ook die factureert zijn uren. Zou een mooie boel zijn dat die zijn laptop aan je doorfactureert. En dan niet voor een laptop van 4500 euro maar voor 9000 euro. Want weet jij veel. Of dat een grafisch ontwerper je 300 euro doorrekend voor zijn Adobe Photoshop software.

[ Voor 11% gewijzigd door MagniArtistique op 17-10-2022 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 22-02 23:56

MrMonkE

★ EXTRA ★

Had ik gister ook bij amazon. Kies ik de goedkoopste en zie ik bij het afrekenen 16 euro verzendkosten waardoor het totaal meer was dan hetzelfde product dat meer kost bij een andere winkel maar waar ze maar 7 Euro rekenen.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-05 17:27
Mondelinge afspraak is ook bindend.

Meeste wat je kunt doen is aangeven dat je de factuur bij de materialen zag en dat jr toch wel schrok van meer dan 100% marge op alleen de keralit.

Bekijk daarbij vooraf wat het jou zelf kost als je dit bestelt (ik lees nergens dat je dat hebt gedaan, dus dan wordt het zomaar losse flodders schieten op de timmerman).

Een marge is prima, maar meer dan 100% imo niet.

Blijf er bij dat je het zelf allemaal erg slordig hebt aangepakt.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:01
Jacob 3 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:25:
Ja dat is wel zo verstandig
Een totaal prijs op papier.
De timmerman kwam eerst met een bedrag van 4500 euro mondeling. Toen zei ik maak maar een offerte komt er 6700 uit.
Zonder loon. Nu komen er nog wat dingen bij steiger en hout.
Ik kan niks met de vage kosten
De 6700 zal ik wel betalen moeten en loon. Maar de rest wat er buiten om nog weer bij komt?
Maandag maar even bespreken met timmerman en op papier zetten met een totaal bedrag.
Ik laat jullie weten wat de uitkomst hier van is.
Bedankt voor alle antwoorden op mijn vragen.
Wellicht komen er nog veel meer materialen die hij zelf meeneemt of later bezorgd worden, eerst maar eens overleggen inderdaad.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:50

sapphire

Die-hard pruts0r

MagniArtistique schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 07:42:
[...]

Ook die factureert zijn uren. Zou een mooie boel zijn dat die zijn laptop aan je doorfactureert. En dan niet voor een laptop van 4500 euro maar voor 9000 euro. Want weet jij veel. Of dat een grafisch ontwerper je 300 euro doorrekend voor zijn Adobe Photoshop software.
Verschil is alleen dat die IT'er zijn laptop eerder vergelijkbaar is met de accuboormachine van de aannemer en die levert hij niet aan de TS maar te plaatsen materiaal.

Uiteindelijk factureert een IT ZZP'er gewoon zijn spullen door er vanuit gaande dat hij zijn te maken kosten, onder andere afschrijving van zijn laptop, doorbelast in zijn uurtarief ;)

Je kan heel boos dingen gaan roepen maar er mist gewoon teveel info en het is allemaal te vaag om hier daadwerkelijk wat zinnigs over te gaan roepen.
Voor het zelfde geld heeft de TS het niet begrepen en is het inc plaatsen maar ex klein materiaal wat de aannemer tijdens de klus nog moet kijken wat er exact nodig is.

Gaan we hier allemaal boos lopen doen terwijl de enige zinnige reactie zou moeten zijn "Geen idee, vraag het je aannemer hoe het zit"?

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Laatst online: 05-05 16:15
Het gesprek met de vakman zou zo langzamerhand wel geweest zijn dus ik ben erg benieuwd hoe dit verlopen is.
Pagina: 1 2 Laatste