Nieuws - Slimme meters geven vaak verkeerde meterstanden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:12
Om te beginnen weet ik niet of dit in het juiste subforum valt, zo niet dan graag dit topic verplaatsen.

Het bericht gaat in bijna alle landelijke en lokale balden de ronde dat Slimme meters vaak de verkeerde standen en waardes doorgeven.
https://www.linda.nl/nieu...s-verkeerde-meterstanden/

Ik weet dat er een aantal oude type meters zijn waar dit het geval bij is. Dit is ook al eens op tweakers voorbij gekomen nieuws: Honderden slimme meters geven door sensordefect mogelijk foute meters...
En zo is er nog wel meer informatie voorbij gekomen.

Maar het nieuws wat nu voorbij komt heeft in ieder geval op de gratis kanalen geen bron vermelding. Behalve dat het onderzoek uitgevoerd door de TU Delft. Er wordt dus nergens gestoken over merken en types.

Weet iemand hier meer van?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Bij geenstijl hadden ze ook z'n nieuws bericht.
Zonder bron of om welke type meters het gaat, is het vooral clickbeat.

Geenstijl verwijst naar een AD Premium bericht. Dus kan hem niet lezen.

[ Voor 32% gewijzigd door vDorst op 13-10-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

vDorst schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:39:
Bij geenstijl hadden ze ook z'n nieuws bericht.
Zonder bron of om welke type meters het gaat, is het vooral clickbeat.

Geenstijl verwijst naar een AD Premium bericht. Dus kan hem niet lezen.
Je kunt een gratis account aanmaken en het hele artikel lezen. Of hier een (groot) gedeelte lezen.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:54
Hmm de liander komt hier binnenkort de 8 jaar oude slimme meter vervangen. Geen idee waarom, zou dat hierom zijn?

Toevalligerwijs heb ik qua gasverbruik wel gekke dingen. Als ik de ketel niet op vakantiestand zet dan blijft die gas verbruiken.
Owja en ik had in de beginjaren 550 kuub per jaar wat 1380 is sinds een jaar of 3. Maar dat zou goed moeten kunnnen komen door corona/kinderen (maar toch veel voor 2013 105m2 hoekwoninf)

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 14-10-2022 07:15 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

HollovVpo1nt

I like gadgets

Waar haalt een slimme thermostaat zoals Eneco Toon haar gegevens vandaag? Leest die de slimme meter uit of communiceert die direct met de toestellen die energie verbruiken zoals een CV-ketel?
Ik vraag dat omdat mijn ouders een bijzonder gasverbruik hebben. Zij koken elektrisch, waarbij het warm tapwater in de keuken uit een Quooker komt. In de badkamer is het cv-ketel water. Op dagen waarop er niet wordt gestookt en in de badkamer nauwlijks tot geen water wordt verbruikt, laat Toon toch een verbruik van 0,5 kuub gas zien.
Mijn theorie is dat dat komt doordat de cv-ketel, een grote CW6, in comfort stand stond. Die ketel heeft een ingebouwd voorraadvat die op temperatuur gehouden wordt. Toch vind ik een halve kuub per pad voor deze comfort stand wel hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

laurens0619 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:12:
Hmm de liander komt hier binnenkort de 8 jaar oude slimme meter vervangen. Geen idee waarom, zou dat hierom zijn?

Toevalligerwijs heb ik qua gasverbruik wel gekke dingen. Als ik de ketel niet op vakantiestand zet dan blijft die gas verbruiken.
Owja en ik had in de beginjaren 550 kuub per jaar wat 1380 is sinds een jaar of 3. Maar dat zou goed moeten kunnnen komen door corona/kinderen (maar toch veel voor 2013 105m2 hoekwoninf)
550 kuub voor een hoekwoning klinkt veel te laag. Vooral als je geen hybride warmtepomp dingen hebt is het waarschijnlijker dat die oude meting wel incorrect zijn.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:49
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:44:
Waar haalt een slimme thermostaat zoals Eneco Toon haar gegevens vandaag? Leest die de slimme meter uit of communiceert die direct met de toestellen die energie verbruiken zoals een CV-ketel?
Ik vraag dat omdat mijn ouders een bijzonder gasverbruik hebben. Zij koken elektrisch, waarbij het warm tapwater in de keuken uit een Quooker komt. In de badkamer is het cv-ketel water. Op dagen waarop er niet wordt gestookt en in de badkamer nauwlijks tot geen water wordt verbruikt, laat Toon toch een verbruik van 0,5 kuub gas zien.
Mijn theorie is dat dat komt doordat de cv-ketel, een grote CW6, in comfort stand stond. Die ketel heeft een ingebouwd voorraadvat die op temperatuur gehouden wordt. Toch vind ik een halve kuub per pad voor deze comfort stand wel hoog.
Toon is gewoon verbonden met de slimme meter.
Maarre, 0.5m3. Douchen je ouders toevallig? :p
Ik weet niet hoe gedetailleerd Toon is, maar ik kan met HomeAssistant gewoon zien op welk tijdstip X m3 gas verbruikt wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Nat-Water op 14-10-2022 09:57 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
Hier staat ook nog een stuk: https://www.ad.nl/wonen/s...n-kapotte-meter~a7736385/

Ik vraag me toch echt af hoe ze dit recht kunnen trekken. Met mijn vorige meter had ik ook het idee dat de meter niet goed werkte omdat ik meer verbruikte dan normaal nadat ik een slimme meter kreeg. De kosten voor een controle hield me tegen om dit te laten checken. Ook het feit dat ze vaag deden over een vergoeding als bleek dat het toch niet goed werkte. Heb een nieuwe meter gekregen omdat ik naar 3 fase ben gegaan en het verbruik is weer terug naar voorheen.

Ik ben zelf nog steeds van mening dat een controle van een meter max 50 -100 euro zou moeten kosten en dat wanneer de meter incorrect is ze moeten aantonen wat ik dan wel heb verbruikt. Dus niet met een standaard berekening maar werkelijk verbruik. Kunnen ze dit niet moeten ze al het verbruik terug betalen. Vindt dat hier veel te makkelijk over wordt gedaan. Is in feite diefstal / fraude wat ze plegen.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:10
Hoe vaak gaven de oude meters verkeerde standen door? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

HollovVpo1nt

I like gadgets

Nat-Water schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:55:
[...]

Toon is gewoon verbonden met de slimme meter.
Maarre, 0.5m3. Douchen je ouders toevallig? :p
Ik weet niet hoe gedetailleerd Toon is, maar ik kan met HomeAssistant gewoon zien op welk tijdstip X m3 gas verbruikt wordt.
Ze douchen niet elke dag en wonen alleen. Dan zou het cv-verwarmd warm water enkel beperkt worden tot tandenpoetsen + even gezicht spoelen. De toon laat ook op de dagen waarop niet wordt gedoucht een verbruik van 0,5m3 zien. Ik heb de comfort stand bij ze uitgezet... kijken wat het nu wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
SCIxX schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:05:
Hoe vaak gaven de oude meters verkeerde standen door? :)
Daar dacht ik ook aan inderdaad.

Sinds de slimme meter is er een kruistocht begonnen bij sommige mensen om zijn problemen bloot te leggen. Heel soms daadwerkelijk door iemand die gedegen onderzoek doet (chapeau, ongeacht het onderwerp).

Maar veelal onderbuik geblaat als "mijn verbruik is ineens hoger", waarbij dikwijls de kanttekening wel is dat ze in hun hoofd nog steeds rekenen met hun verbruik van >5 jaar geleden.
En niemand die ooit kijkt of die oude meter überhaupt wel klopte na al die jaren.

nog los van de "roverheid", 5g en noemhetmaarop verhalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindamann
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-06 21:11

Pindamann

Human

YakuzA schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:51:
[...]

550 kuub voor een hoekwoning klinkt veel te laag. Vooral als je geen hybride warmtepomp dingen hebt is het waarschijnlijker dat die oude meting wel incorrect zijn.
Wij zijn met onze hoekwoning (2016) de laatste jaren vrij laag gaan zitten rond de 620m3, dus zon raar getal is het niet perse. Wij verwarmen ook niet elektrisch bij

Edit: in reactie op onderstaande: ja ik ben me er bewust van dat wij met zijn 2 volwassenen weinig stoken. Denk dat het een combinatie is van isolatie, CV op 19 graden en veel instraling door grote ramen in achterzijde. Mijn punt was denk ik alleen om aan te geven dat het niet perse onmogelijk/vreemd is :)

Voor de lol even de grafiekjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MzLyJDZkFDaJeqxs7GpcHws7WE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PXhHb72Xcxy95zdjUFgZ7L2p.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Pindamann op 14-10-2022 10:48 ]

9800X3D | 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Pindamann schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:35:
[...]
Wij zijn met onze hoekwoning (2016) de laatste jaren vrij laag gaan zitten rond de 620m3, dus zon raar getal is het niet perse. Wij verwarmen ook niet elektrisch bij
Doe je netjes dan :)

Het gemiddelde ligt op 1600 kuub/jaar voor een hoekwoning namelijk:
https://www.essent.nl/ken...ik/gemiddelde-gasverbruik

Al speelt het aantal bewoners volgens hun ook aardig mee:
U verbruikt meer gas naarmate meer personen deel uitmaken van uw gezin. Daarbij geldt wel dat bijna elk volgend gezinslid uw gasverbruik iets minder doet toenemen. Om precies te zijn:

Woont u alleen? Dan zult u ongeveer 650 m3 gas per jaar verbruiken.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-06 10:28
YakuzA schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:39:
[...]

Doe je netjes dan :)

Het gemiddelde ligt op 1600 kuub/jaar voor een hoekwoning namelijk:

[...]
Ja, maar niet voor bouwjaar 2016.
Ik heb een rijtjeshuis bouwjaar 2001 met een jaarlijks gasverbruik van 400 kuub/jaar.
Echt geen bijzondere dingen.
Wel de temperatuur van de ketel bijgesteld naar 50 graden.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
"Slimme" er voor zetten is vooral clickbait. Er zou natuurlijk gewoon moeten staan dat bepaalde energiemeters meetfouten maken. Die worden niet gemaakt doordat het ding "slim" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
YakuzA schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:51:
[...]

Nee die meting klopt wel hoor. Het is een nieuwbouwwoning, met plat dak. Dus de kuubinhoud is ook echt beperkt. Owja ook grote raampartijen vol op het zuiden midden in de stad uit de wind.
Toen ik er net in ging was ik ook super bewust aan het stoken. Overdag en snachts ging die uit, had het helemaal ingeprogrammeerd.
Toen werd mn thermostaat vervangen en had ik geen zin om dat opnieuw te doen, sindsdien stond die permanent op 21 graden :P Ook omdat we door corona/kids vaker thuis zijn. Owja en ik ben, omdat t van rutte meost, vaker gaan ventileren met de ventilatieschuiven open

Echter het gebruik wat ik tijdens mijn zomervakantie zag kan ik nog steeds niet verklaren, comfort stand alles stond uit.

Afijn dit laat wel zien wat een enorm verschil het kan zijn tussen verstandig en onverstandig stoken :P

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 14-10-2022 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

laurens0619 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:00:
[...]

Nee die meting klopt wel hoor. Het is een nieuwbouwwoning, met plat dak. Dus de kuubinhoud is ook echt beperkt. Owja ook grote raampartijen vol op het zuiden midden in de stad uit de wind.
Toen ik er net in ging was ik ook super bewust aan het stoken. Overdag en snachts ging die uit, had het helemaal ingeprogrammeerd.
Toen werd mn thermostaat vervangen en had ik geen zin om dat opnieuw te doen, sindsdien stond die permanent op 21 graden :P Ook omdat we door corona/kids vaker thuis zijn. Owja en ik ben, omdat t van rutte meost, vaker gaan ventileren met de ventilatieschuiven open

Echter het gebruik wat ik tijdens mijn zomervakantie zag kan ik nog steeds niet verklaren, comfort stand alles stond uit.

Afijn dit laat wel zien wat een enorm verschil het kan zijn tussen verstandig en onverstandig stoken :P
Tnx voor de update.
Het maakt duidelijk dat door bewust te stoken en daar op te letten je echt flinke hoeveelheden kan besparen :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-06 16:14
Als er iets mis is met de meters, is het altijd dat ze teveel rekenen, nooit te weinig, zal vast toeval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 15:32
De vraag blijft natuurlijk dat een product degelijk moet werken. En het is niet van jouw maar van je netwerkbeheerder. Als je er serieus over na denkt vraag je af waarom meters na gemeten worden x tijd. Hebbben we het nu ff niet of het uitvoerbaar is en kosten.

We hebben geen nu eigenlijk als enige keus alles uit te zetten en dan 1 groot verbruiker aan te zetten
En dan kijken wat hij meet. Gas wordt al moeilijker.

Alles in bedrijfs moet getest worden onder nen iso normen zelfs jaarlijks.

AnimeAdicted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Is dit geen hergebruik van de ophef van de rogowskispoelen van vijf jaar terug, nu de energierekening weer hip is?
https://www.netbeheernede...aarheid_energiemeters.pdf

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:00

Onbekend

...

Wel leuk dat in de artikelen de gasmeter en elektriciteitsmeter door elkaar worden gehaald i.v.m. eerdere problemen, want zo worden die artikelen totaal niet begrijpelijk.

Eerst even algemeen over de productiefouten, controlefouten, installatiefouten, beschadiging tijdens transport en andere bijbehorende zaken. Dit gebeurt bij elk type product en in elke branche. Elk bedrijf heeft daar wel eens mee te maken gehad, en dit probleem is van alle tijden. Dus niet alleen mij energiemeters.

Eerst de (digitale) gasmeter. Dit is een balgenmeter, die zelfs bij de meest moderne modellen die bij mensen thuis worden geplaatst. De meting zelf is compleet analoog. Doordat de materialen tegenwoordig beter zijn en nieuwere technieken worden gebruikt is de kans groot dat het verbruikte gas beter wordt geregistreerd dan vroeger. (Bijvoorbeeld minder poreus materiaal, en de interne constructie is degelijker.)
Het analoge of digitale telwerkje telt gewoon het aantal omschakelingen in de balg. De kans dat een enkele omschakeling dubbel wordt geteld is zeer klein, wat zou kunnen ontstaan door contactdender. Mocht dit het geval zijn, dan zou er meteen een significant verschil in gasverbruik te zien moeten zijn.

Daarnaast heb je de specificaties van de meter, en van Liander staan ze bijvoorbeeld hier. Voor de meter die ik hier heb hangen (Elster BK G4 ETB) geldt bijvoorbeeld dat het verbruik onder de 0,04 kuub per uur niet goed gemeten kan worden. Dat betekent dat een 0 verbruik onterecht als 0,04 aangewezen kan worden, maar ook andersom. (Zelf vermoed ik dat de lage gassnelheid de mechanica niet in beweging kan zetten. :) )

Naast deze afwijking in de startwaarde heb je een absolute meetafwijking en een relatieve meetafwijking. Dit geldt voor elke type meter, analoog of digitaal, en maakt ook niet uit wat voor materiaal er wordt gemeten. (Bijvoorbeeld hoeveelheid benzine, luchtdruk, temperatuur, luchtvochtigheid, enzovoort.)
Een absolute meetafwijking ontstaat vaak door onnauwkeurigheden bij de productie van de meter. In het geval van de gasmeter is dat bijvoorbeeld de balg geen 2000ml is, maar 2005 of 1998ml. Deze onnauwkeurigheid kan negatief maar ook positief uitpakken.
Een relatieve afwijking is vaak een percentage van de huidige meetwaarde. Bijvoorbeeld +- 1%, wat dus overeen zou kunnen komen met een variatie van 1% op je gasrekening. :)

Tot slot heb je nog twee andere soorten fouten, namelijk de meetfout en de afrondingsfout. Een meetfout ontstaat als een sensor defect raakt, maar dit heb je vrij snel door. :)
En een afrondingsfout is dat het getal wat je uitleest of door wordt gegeven een afgerond getal is. Dit is het zelfde als dat je op je eindrekening de hele kuubs gas terug ziet en geen cijfers achter de komma. Dit is niet erg, want op de meter wordt er gewoon zonder afronding doorgeteld en uiteindelijk betaal je gewoon ook voor het resterende stukje.

Ik hoop dat hiermee de mogelijke meetproblemen wat helderder worden. :)
(Ik had ook nog een stuk over de elektriciteitsmeter willen schrijven, maar anders werd deze post erg lang.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:14:
[...]

Ze douchen niet elke dag en wonen alleen. Dan zou het cv-verwarmd warm water enkel beperkt worden tot tandenpoetsen + even gezicht spoelen. De toon laat ook op de dagen waarop niet wordt gedoucht een verbruik van 0,5m3 zien. Ik heb de comfort stand bij ze uitgezet... kijken wat het nu wordt.
Ze poetsen tanden met warm water?? Die comfort stand kan het wel zijn ja. Ik heb één keer per dag warm water nodig dus staat hier ook uit.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Onbekend schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:58:
Daarnaast heb je de specificaties van de meter
Ook interessant. Bovenaan het overzicht van meters staat:
De Elektriciteits- en Gaswet verplicht ons om de meterstanden per dag uit te lezen, 24 maanden te bewaren én als u dat wil ze door te geven aan de energieleverancier.
De wet 'verplicht' daar alleen maar toe als een kleinverbruiker het uitlezen niet heeft laten stopzetten. Die bevoegdheid heeft de wetgever namelijk expliciet opgenomen in de wet in art. 13c lid 2 Gaswet en art. 26ac lid 2 van de Elektriciteitswet 1998.
Ook kan de kleinverbruiker de netbeheerder verzoeken de uitleesbaarheid van de op afstand uitleesbare meter administratief uit te zetten. De netbeheerder stopt dan met het uitlezen van meetgegevens, bijvoorbeeld het schakelen tussen dag- en nachttarief blijft echter wel mogelijk.
Kamerstukken II 2009/10, 32374, nr. 3, p. 6 (MvT)

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:40

MsG

Forumzwerver

Proton_ schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:49:
Is dit geen hergebruik van de ophef van de rogowskispoelen van vijf jaar terug, nu de energierekening weer hip is?
https://www.netbeheernede...aarheid_energiemeters.pdf
Dat idee had ik wel enorm, temeer omdat van die Libelle-achtige sites dit soort nieuws vooral verkondigen. GeenStijl vindt het natuurlijk altijd leuk om ergens ongefundeerd te stoken, maar verder kom ik nergens inhoudelijk tegen dat er fundamentele afwijkingen zitten in de huidige meters.

De klagers hebben vaak ook geen idee wat hun verbruik is, maar hebben vooral het idee dat ze meer kwijt zijn. Dat maakt het natuurlijk al uiterst vaag.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-06 22:18
https://www.ed.nl/binnenl...amp-aan-te-doen~a0ade8f7/

Weer een nieuwe case voor de slimme meter afwijkingen. Als ik dit dan weer lees, zou ik er al lang iets aangehangen hebben en meegekeken hebben naar wat die meter nu daadwerkelijk allemaal registreert.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Nietszeggend stukje natuurlijk..... en geen normaal mens laat zo'n situatie zo lang voortduren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Mooie ouderwetse stoppenkast btw :)

was bij de meterwissel hun wietplantage perongeluk achter de meter gekomen? :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Weer een stukje dat meer vraagtekens oplevert dan antwoorden.
Vooropgesteld dat de meter ongetwijfeld teveel afwijkt en dat het bureaucratisch geneuzel verschrikkelijk is, is het vreemd dat er volgens de gebruikers een 600% te veel gemeten wordt en bij controle slechts tussen de 30 en 50%.
Bovendien lijkt er weer geen gebruik gemaakt te worden van de extra diagnostische mogelijkheden die het apparaat gratis en zonder de boel in het donker te zetten biedt: gewoon per kwartier opvragen wat de meter denkt dat er gebeurt en dit naast de feiten houden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Met feiten verkoop je geen nieuws.... Met sappige verhalen wel.

En verder: het kan natuurlijk best dat een nieuwe meter meer aangeeft. Bij voorbeeld omdat de oude meter zodanig versleten was dat die te weinig aan gaf.

[ Voor 55% gewijzigd door Frame164 op 09-02-2023 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-06 09:59

Baseman77

We move

Dit is natuurlijk een individueel geval en hoeft niets te zeggen, maar ik vind de (meeste) reacties hier op het artikel wel vrij bijzonder.

Ook omdat in dat artikel te lezen valt dat de verantwoordelijkheid voor de slimme meters nogal dubieus is, er slecht mee wordt omgegaan en uit onderzoek van de TU Twente bleek dat het regelmatig voorkomt dat slimme meters een te hoog verbruik aangeven.

De conclusie hier lijkt echter te zijn dat het een sappig verhaal is dat verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-06 22:33
Proton_ schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:38:
Weer een stukje dat meer vraagtekens oplevert dan antwoorden.
Vooropgesteld dat de meter ongetwijfeld teveel afwijkt en dat het bureaucratisch geneuzel verschrikkelijk is, is het vreemd dat er volgens de gebruikers een 600% te veel gemeten wordt en bij controle slechts tussen de 30 en 50%.
Bovendien lijkt er weer geen gebruik gemaakt te worden van de extra diagnostische mogelijkheden die het apparaat gratis en zonder de boel in het donker te zetten biedt: gewoon per kwartier opvragen wat de meter denkt dat er gebeurt en dit naast de feiten houden.
Niet dat dit de verschillen verklaart, maar als wat gemeten wordt bij de controle 30-50% van 't getal is dat de meter zelf aangeeft, dan zit je op 100%-200% hoger (of 200%-300% van je normale gebruik). Percentages kunnen nogal vertekenen in hoe je 't benoemd en wat je tegen elkaar afzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Baseman77 Het is een apparaat en een apparaat zal stuk gaan. Het bureaucratisch proces om een twijfelachtige meter vervangen te krijgen moet beter vind ik, daar zijn wij het eens. Dat is dan ook het echte probleem dat in het artikel wordt aangekaart, maar er staat een hoop ruis omheen dat afleidt.

Ik verzet me tegen het beeld dat een digitale meter doorgaans minder goed meet dan een draaischijfmeter en daarom onwenselijk is.
Ook in jouw post lijk je te suggereren dat het bureaucratisch proces bij slimme meters anders is dan 'vroeger', terwijl het 'slim' zijn van de meter (=op afstand uitleesbaar, historie door de klant in te zien) gewoon niet relevant is in dit geval. Ook het feit dat hij elektronisch meet in plaats van mechanisch is eigenlijk niet relevant.

Als klant heb je recht op een goede meetinrichting en dat is in dit artikel duidelijk niet het geval.
Of de meter mechanisch, elektronisch, op afstand uitleesbaar is of met afgerichte kaboutertjes en postduiven werkt maakt daarin niet uit.

Overigens zou het statistisch niet eens raar zijn als de huidige populatie ferrarismeters beter meet dan de huidige populatie digitale meters. De rotte ferrarismeters zijn er immers allang uit (survivorship bias) en de digitale meters hebben nog een grote infant mortality component, waar dit een goed voorbeeld van is. Daar moet het proces dus op ingericht zijn en dat is geen reden om mechanische meters te laten hangen (zie de rechterkant van de bathtub curve).

@rik86 ook mee eens, maar met creatief rekenen zit je dus nog steeds met een factor 2 verschil tussen de klacht en de meting. Ook dat draagt bij tot de indruk van prioriteit op sensatie in plaats van het probleem goed aankaarten: de netbeheerder is verantwoordelijk maar heeft een belang bij dit soort dingen op hun beloop te laten, ze hebben het verschrikkelijk druk met hun kerntaak (netverzwaring, uitbreiding, betrouwbaarheid) waar ze alle mensen (en meters ;) ) voor nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseman77

Baseman77

We move

Proton_ schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:34:
Ik verzet me tegen het beeld dat een digitale meter doorgaans minder goed meet dan een draaischijfmeter en daarom onwenselijk is.
Ik vraag me nu af waar jij dit beeld beschreven ziet.
Dat lees ik namelijk nergens terug, het is ook iets dat ik zelf helemaal niet suggereer.

Ik lees wel dit:
Uit onderzoek van de Technische Universiteit Twente bleek vorig jaar dat het regelmatig voorkomt dat slimme meters een te hoog verbruik aangeven. Keuringsinstituut Kiwa, dat in opdracht van Netbeheer Nederland steekproefsgewijs meters controleert, kwam duizenden ondeugdelijke apparaten tegen. Wie twijfelt aan de werking van de slimme meter en thuis geen aanwijsbare oorzaak kan vinden, kan de netbeheerder vragen de meter door te lichten. Dat onderzoek is in eerste instantie voor rekening van de consument en kan tussen de 100 en 500 euro kosten, afhankelijk van de netbeheerder. Als blijkt dat de meter inderdaad niet deugt, wordt het bedrag teruggestort. In het geval van de familie Govaert heeft Greenchoice het onderzoek betaald, omdat de rechter dat bepaalde.
Het gaat er mij niet om dat meter 'slim' is, het gaat erom dat ze regelmatig ondeugdelijk zijn. En dat kan nogal wat consequenties hebben. Daarom is het ook zo vreemd hoe moeilijk het blijkbaar is om een meter vervangen te hebben, helemaal in dit artikel waar de kans enorm groot is dat er iets niet klopt.
Als klant heb je recht op een goede meetinrichting en dat is in dit artikel duidelijk niet het geval.
Of de meter mechanisch, elektronisch, op afstand uitleesbaar is of met afgerichte kaboutertjes en postduiven werkt maakt daarin niet uit.
Dit ben ik dan ook helemaal met je eens d:)b
Het zou dan ook fijn zijn als de betreffende bedrijven hieraan meewerken, ze lijken echter het tegenovergestelde te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-06 19:59
Joeri.Bijlsma schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:00:
Als er iets mis is met de meters, is het altijd dat ze teveel rekenen, nooit te weinig, zal vast toeval zijn.
als je meter te weinig aangeeft, ga je dat dan van de daken roepen? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:21
adjego schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:11:
https://www.ed.nl/binnenl...amp-aan-te-doen~a0ade8f7/

Weer een nieuwe case voor de slimme meter afwijkingen. Als ik dit dan weer lees, zou ik er al lang iets aangehangen hebben en meegekeken hebben naar wat die meter nu daadwerkelijk allemaal registreert.
Was toch een bekende bug met led spotjes op een dimmer, althans zoiets herinner ik mij.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-05 08:02
Dit was al in 2017 in het nieuws. Jammer dat de interesse bij het grote publiek er niet was of dat dat weggezakt is.

Het gaat om het volgende fragment:

https://eenvandaag.avrotr...rgiemeters-onbetrouwbaar/

https://www.rdi.nl/onderw...erzicht-afgekeurde-meters

[ Voor 24% gewijzigd door cc12 op 13-02-2023 06:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:43
Cobb schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:42:
[...]

Was toch een bekende bug met led spotjes op een dimmer, althans zoiets herinner ik mij.
Dat had te maken met het feit dat apparaten vrijwel nooit precies de sinusgolf van de spanningsbron volgen. Bij een afwijking gaat er meer stroom door het apparaat dan het daadwerkelijk nodig heeft. Maar deze ongebruikte stroom wordt weer terug het net op gedumpt maar dan met een fase-afwijking, of met een niet sinusvorm, of beide. Alles wat dus de inkomende golf verandert, zoals dimmers doen, zorgt voor een toename van het stroomgebruik. Dit wordt ook wel blind vermogen genoemd. Blind als in: je ziet niet dat je apparaat het gebruikt, maar toch doet hij het. Hier is een artikel die het beter weet te verwoorden.

Een goede meter zou je alleen moeten aanslaan voor het daadwerkelijk opgenomen vermogen. Maar het zou me niks verbazen als de slechtere meters niet alleen het werkelijke gebruik meten maar ook dit blind vermogen. En je zo dus een fiks hogere stroomrekening bezorgen dan je zou verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

cc12 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 06:19:
Dit was al in 2017 in het nieuws. Jammer dat de interesse bij het grote publiek er niet was of dat dat weggezakt is.

Het gaat om het volgende fragment:

https://eenvandaag.avrotr...rgiemeters-onbetrouwbaar/

https://www.rdi.nl/onderw...erzicht-afgekeurde-meters
Ik vermoed dat het is weg gezakt omdat het blijkbaar lang niet zo vaak voorkomt en er lang niet zoveel mensen een verkeerd metende meter hebben.

In het lokale suffertje is er altijd wel plek voor dit soort verhalen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Mr. Detonator schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:01:
[...]

als je meter te weinig aangeeft, ga je dat dan van de daken roepen? :9
Dat zal zeker de cijfers verkleuren. Ook is er oneindig veel ruimte omhoog om fouten te maken maar beperkt omlaag.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-05 08:02
YakuzA schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:18:
[...]

Ik vermoed dat het is weg gezakt omdat het blijkbaar lang niet zo vaak voorkomt en er lang niet zoveel mensen een verkeerd metende meter hebben.

In het lokale suffertje is er altijd wel plek voor dit soort verhalen.
Ik vermoed eerder dat het moeilijk is om te constateren of je meter wel zo betrouwbaar is.

Daarnaast kost het nogal wat om dat op een betrouwbare manier te laten onderzoeken. Als het gaat om een enorm verschil qua verbruik wat je niet kan rechtvaardigen zal je sneller geneigd zijn om actie te ondernemen. Bij een vermoeden dat het om een klein verschil gaat zullen mensen niet snel geneigd zijn om actie te ondernemen, vooral niet omdat dit voor veel mensen onbekend terrein is.

Zoals je mijn bronvermelding ziet gaat dit niet om een lokaal suffertje. Ook gaat het om een goed onderbouwde scenario.

[ Voor 13% gewijzigd door cc12 op 13-02-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Mijn meter meet te weinig.
Wanneer alles uit/ los heb een ik sluit enkele verbruiker aan dan blijft die bij sommige verbruikers op 0 staan. Maar mij zou je hier over niet horen klagen.

Ook heb ik terug geleverd energie vergeleken met die van mijn omvormer en dat klopte vrij goed. Heb hierbij niet verliezen van de kabels in mee genomen en het feit dat mijn omvormer niet is gekalibreerd.

Ik verwacht dat problemen met afwijkingen bij de oude analoge meters vaker voorkomt.

Wel is natuurlijk raar dat ze meter niet elke 5 jaar wordt gekalibreerd/gecontroleerd.

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 13-02-2023 17:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Baseman77
Ik kreeg die indruk door
Baseman77 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:48:
uit onderzoek van de TU Twente bleek dat het regelmatig voorkomt dat slimme meters een te hoog verbruik aangeven.
waarbij je dus versimpelt naar slim=digitaal terwijl het probleem er ook is bij sommige domme digitale meters en niet bij veel (de meeste / nieuwe) digitale meters, al dan niet slim.
Het TU Twente onderzoek van zes jaar terug gaat nog steeds over de meters met Rogowski-spoelen. Dit oude nieuws elke keer herhalen (in je RDI-lijst staat dat de probleemmeters vanaf 2020 afkeur hebben en 2022 vervangen) zonder nieuwe info helpt niemand.

Voor iedereen die twijfelt aan zijn meter; voor een paar tientjes heb je een second opinion. Ook met wifi verkrijgbaar.
Zet die achter je hoofdschakelaar, als die af gaat wijken van je hoofdmeter begint de grote vraag welke van de twee er fout zit ;) en dan is de €300 van een onderzoek voor de netbeheerder een kleiner risico.
Ook kan ik iedereen een P1 meter aanraden. We hebben in DEI al een hoop topics waar een onmogelijk hoog verbruik tóch verklaarbaar bleek (kapotte vriezer, vastzittende badkamerfan, vloerverwarmingspomp, elektrische vloerverwarming, aquarium...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Baseman77 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:29:
[...]

Ik vraag me nu af waar jij dit beeld beschreven ziet.
Dat lees ik namelijk nergens terug, het is ook iets dat ik zelf helemaal niet suggereer.

Ik lees wel dit:

Uit onderzoek van de Technische Universiteit Twente bleek vorig jaar dat het regelmatig voorkomt dat slimme meters een te hoog verbruik aangeven. Keuringsinstituut Kiwa, dat in opdracht van Netbeheer Nederland steekproefsgewijs meters controleert, kwam duizenden ondeugdelijke apparaten tegen. Wie twijfelt aan de werking van de slimme meter en thuis geen aanwijsbare oorzaak kan vinden, kan de netbeheerder vragen de meter door te lichten. Dat onderzoek is in eerste instantie voor rekening van de consument en kan tussen de 100 en 500 euro kosten, afhankelijk van de netbeheerder. Als blijkt dat de meter inderdaad niet deugt, wordt het bedrag teruggestort. In het geval van de familie Govaert heeft Greenchoice het onderzoek betaald, omdat de rechter dat bepaalde.

[...]

Het gaat er mij niet om dat meter 'slim' is, het gaat erom dat ze regelmatig ondeugdelijk zijn. En dat kan nogal wat consequenties hebben. Daarom is het ook zo vreemd hoe moeilijk het blijkbaar is om een meter vervangen te hebben, helemaal in dit artikel waar de kans enorm groot is dat er iets niet klopt.
Och dat onderzoek kan ik inmiddels wel dromen aangezien veel (niet geïnformeerde) tegenstanders van slimme digitale meters het telkens weer als bewijs aandragen op de sociale media.

Als je het onderzoek daadwerkelijk gaat lezen zal je zien dat er 1,3 miljoen (!) digitale meters waren onderzocht door Kiwa, daarvan moesten "maar" 30.000 vervangen worden, slechts 2,3(!) procent dus. En niet eens omdat ze allemaal verkeerde metingen doorgaven, nee 22.000 omdat ze verouderd waren en slecht 8000 (0.61%(!) ) omdat ze een meetafwijking hadden van meer dan de toegestane 3%.

Natuurlijk, iedere slechte meter is er 1 teveel. En ja de netbeheerders zouden een betere procedure moeten hebben waarbij de consument altijd recht heeft op de hele rapportage van de uitvoerende partij en dat tegen lagere kosten. Maar dat onderzoek bracht dus aan het licht dat slecht 0.61% van de meters een probleem had en dat vind ik toch wel een erg laag percentage... Dus regelmatig ondeugdelijk is naar mijn mening een overdrijving...

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:00
laurens0619 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:12:

Dat heet tapcomfort functie die je uit kan zetten, de ketel houdt de wisselaar warm voor stel je voor dat je een paar seconden langer moet wachten op warm water, een geheel nutteloze functie die hier ook uit staat, rond 0,2 m3 ging hier per dag erdoor om niks.

Hetzelfde als ik laat mijn lichten in huis branden zodat je nooit in een donker huis komt.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 13-02-2023 19:37 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
mr_evil08 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:33:
[...]

Dat heet tapcomfort functie die je uit kan zetten, de ketel houdt de wisselaar warm voor stel je voor dat je een paar seconden langer moet wachten op warm water, een geheel nutteloze functie die hier ook uit staat.

Hetzelfde als ik laat mijn lichten in huis branden zodat je nooit in een donker huis komt.
Die stond uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:00
Toch niet goed gegaan?
Vakantiestand of geen vakantiestand zou niet moeten uitmaken als tapcomfort uit staat(tenzij de kamerthermostaat iets te hoog staat).

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 13-02-2023 19:38 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
mr_evil08 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:38:
[...]

Toch niet goed gegaan?
Vakantiestand of geen vakantiestand zou niet moeten uitmaken als tapcomfort uit staat(tenzij de kamerthermostaat iets te hoog staat).
Dat zou je denken ja
Heb de oorzaak nooit gevonden helaas, tapcomfort stond 1000% zeker uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
Deze verhalen hoor je altijd weer boven komen

Het probleem is echter dat het meer dan 90% van deze "foutieve" meters komt door een aanpassing aan het gebruik.

Een jacuzzi (2000kWh per jaar), airco, warmtepomp, elektrische auto, quooker (511kWh per jaar), vijver (2400kWh), kinderen (die snel de thermostaat hoger zetten als de ouders van huis zijn), regen douche, thuis werken, vloerverwarming (pomp 435kWh)

Allemaal relatief kleine aanpassingen maar die wel kunnen leiden tot een significant hoger verbruik, en waar veel mensen ook niet op worden gewezen bij aanschaf.

Hierdoor zijn de netbeheerders niet zo happig om steeds maar meter onderzoeken te doen en is er een bedrag voor ingesteld. Er zijn uiteraard meters die niet 100% werken maar sinds de slimme meter er is wordt altijd als eerste daar naar gewezen

[ Voor 20% gewijzigd door GrooV op 14-02-2023 00:26 ]

• Baseman77

Baseman77

We move

Proton_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:06:
waarbij je dus versimpelt naar slim=digitaal
Nou ja, dat lijkt me meer een versimpeling die je zelf maakt.
Ik lees dat er namelijk niet zo in terug. Maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk.
Backpacker schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:29:
Och dat onderzoek kan ik inmiddels wel dromen aangezien veel (niet geïnformeerde) tegenstanders van slimme digitale meters het telkens weer als bewijs aandragen op de sociale media.
Fijn voor je, voor mij is het echter volkomen nieuw. Zowel dat onderzoek als de tegenstand die er zou zijn.
Ik ben verder ook totaal geen tegenstander van slimme/digitale meters en ik heb die hele tegenstand ook nog nooit gelezen ergens. Er staat me wel iets bij van tegenstand tijdens de invoering van de slimme meters ('big brother is watching you' idee), maar dat is alweer lang geleden.
Natuurlijk, iedere slechte meter is er 1 teveel. En ja de netbeheerders zouden een betere procedure moeten hebben waarbij de consument altijd recht heeft op de hele rapportage van de uitvoerende partij en dat tegen lagere kosten. Maar dat onderzoek bracht dus aan het licht dat slecht 0.61% van de meters een probleem had en dat vind ik toch wel een erg laag percentage... Dus regelmatig ondeugdelijk is naar mijn mening een overdrijving...
Kijk, en hier kan ik tenminste wat mee d:)b
Ik heb ook niets voor of tegen dat artikel, ik verbaasde me vooral over de wijze van reageren hier op de inhoud van dat artikel. Maar dit verklaart het een stuk beter, dank daarvoor!

[ Voor 5% gewijzigd door Baseman77 op 16-02-2023 10:39 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:27
[...]

Als je het onderzoek daadwerkelijk gaat lezen zal je zien dat er 1,3 miljoen (!) digitale meters waren onderzocht door Kiwa, daarvan moesten "maar" 30.000 vervangen worden, slechts 2,3(!) procent dus. En niet eens omdat ze allemaal verkeerde metingen doorgaven, nee 22.000 omdat ze verouderd waren en slecht 8000 (0.61%(!) ) omdat ze een meetafwijking hadden van meer dan de toegestane 3%.

Ik vind 0,61% en zeker 2,3% een bijzonder slecht resultaat. Stel je voor dat een procent van alle uitgeleverde auto's problemen hadden, dat werd meteen een recall. Met dat soort percentages lijkt het wel alsof er geen QA is.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:36

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Algemeen
Meetinrichtingen worden periodiek gecontroleerd. Als bij een merk/type meter een grote afwijking wordt gevonden, dan worden alle meters van dat merk en type uit dezelfde productiebatch afgekeurd. Dan krijgt iedereen met zo'n meter dus een nieuwe meter. De afwijking is dan ook bekend, waardoor je een herberekening krijgt van je energieleverancier (of meerdere leveranciers als je tussentijds bent geswitched). Je krijgt dan dus geld terug (tot 7 jaar terug) of moet bijbetalen (tot 2 jaar terug).

De reden dat je als consument niet even snel een ijking kunt regelen (althans: niet gratis) is omdat de netbeheerders uit ervaring weten dat de meeste meldingen niet kloppen; de ijklabs zouden dan voor "ieder wissewasje" in actie moeten komen. Daar is geen capaciteit voor en het zou de samenleving enorm veel geld kosten. Dus is er gekozen voor een drempel: alleen als je gelijk blijkt te hebben, is een ijking gratis. Op die manier worden mensen gemotiveerd om eerst binnenhuis te zoeken naar een verklaring. Over het algemeen wordt die ook daar gevonden en blijkt de meter dus wel goed te werken.

Men heeft een nieuwe verbruiker in huis, rekent met oude waarden, kijkt naar verbruik in een jaar met afwijkend weerbeeld etc.. Bij de overstap van ferraris naar digitaal kan het ook voorkomen dat de ferrarismeter jarenlang te weinig verbruik heeft aangegeven (door slijtage), waardoor de nieuwe digitale meter opeens "heel veel verbruik" meet.

Je blijft altijd mensen houden die stellig overtuigd zijn van hun gelijk maar toch niet voor een ijking gaan. Men vertrouwt de ijklabs niet (onterecht overigens: ijklabs kijken alleen naar de feiten) en hebben angst voor de hoge rekening achteraf.

Maar als je alle mogelijke oorzaken uit de checklists van de netbeheerder hebt uitgesloten, dan hoef je je ook geen zorgen te maken over de rekening.

Over het artikel
Dat artikel in het ED/AD is ook wel een vreemde: de leverancier wordt er in het begin steeds maar bijgehaald, maar die had al lang de klant naar de netbeheerder moeten verwijzen. De netbeheerder had de ijkprocedure moeten voorstellen. Dat heeft allemaal veel te lang geduurd.

Vervolgens meldt het artikel dat er bij een controle ter plaatse (dat is dus geen ijking: voor een ijking moet de meter naar een lab) een behoorlijke afwijking (30% - 50%) wordt aangetroffen, maar er wordt geen actie op ondernomen.

Bij zo'n afwijking tijdens een controle door een medewerker van de netbeheerder had de meter direct naar een ijklab gemoeten voor een definitieve vaststelling van het defect.

Daar heeft men dus steken laten vallen. Zowel energieleverancier als netbeheerder. Ik snap wel dat deze mensen naar de pers stappen.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

[...]

Geeft dat onderzoek ook aan of die slechte meters overwegend te véél aangaven of te weinig? Of 50/50? Hebben ze alleen in een bepaalde regio gecontroleerd want ik ken geen hond waarvan de meter ooit is gecontroleerd laat staan geijkt? En hoe is de nauwkeurigheid in vergelijking met de oude analoge meter?

Wat dat artkel uit de ed betreft, overduidelijk geval van logisch verhaal, verkeerde conclusie. Zou wel heel curieus zijn als de meter wel goed functioneert op een batterij, maar niet met de rest van het huis. Klinkt als een gevalletje lekstroom. Dat moet toch met een paar wattmeters vrij snel te achterhalen zijn. De weg naar de rechter is blijkbaar sneller gevonden.

[ Voor 11% gewijzigd door siggy op 17-02-2023 07:26 ]

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:40
[b]Proton_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:06

Voor iedereen die twijfelt aan zijn meter; voor een paar tientjes heb je een second opinion. Ook met wifi verkrijgbaar.
Ik ben wel geïnteresseerd in de "second opinion", wat heb ik dan extra nodig om die data te kunnen uitlezen via home assistant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-06 19:59
GroeneThee schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:42:
[...]

Ik ben wel geïnteresseerd in de "second opinion", wat heb ik dan extra nodig om die data te kunnen uitlezen via home assistant?
Ik gebruik zelf deze 3-fase kWh meter van HomeWizard. Reeds voorzien van Wi-Fi functionaliteit en makkelijk te integreren in Home Assistant d.m.v. de "HomeWizard Energy" integratie. Dit werkt overigens ook "lokaal", zonder gebruik van de cloud.

[ Voor 5% gewijzigd door dezonnebril op 21-08-2023 22:41 ]

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:40
Dank @dezonnebril , ik ga er eens naar kijken. Ik laat het genoemde extra abonnement inderdaad wel links liggen.
Pagina: 1