Wel leuk dat in de artikelen de gasmeter en elektriciteitsmeter door elkaar worden gehaald i.v.m. eerdere problemen, want zo worden die artikelen totaal niet begrijpelijk.
Eerst even algemeen over de productiefouten, controlefouten, installatiefouten, beschadiging tijdens transport en andere bijbehorende zaken. Dit gebeurt bij elk type product en in elke branche. Elk bedrijf heeft daar wel eens mee te maken gehad, en dit probleem is van alle tijden. Dus niet alleen mij energiemeters.
Eerst de (digitale) gasmeter. Dit is een
balgenmeter, die zelfs bij de meest moderne modellen die bij mensen thuis worden geplaatst. De meting zelf is compleet analoog. Doordat de materialen tegenwoordig beter zijn en nieuwere technieken worden gebruikt is de kans groot dat het verbruikte gas beter wordt geregistreerd dan vroeger. (Bijvoorbeeld minder poreus materiaal, en de interne constructie is degelijker.)
Het analoge of digitale telwerkje telt gewoon het aantal omschakelingen in de balg. De kans dat een enkele omschakeling dubbel wordt geteld is zeer klein, wat zou kunnen ontstaan door
contactdender. Mocht dit het geval zijn, dan zou er meteen een significant verschil in gasverbruik te zien moeten zijn.
Daarnaast heb je de specificaties van de meter, en van Liander staan ze bijvoorbeeld
hier. Voor de meter die ik hier heb hangen (Elster BK G4 ETB) geldt bijvoorbeeld dat het verbruik onder de 0,04 kuub per uur niet goed gemeten kan worden. Dat betekent dat een 0 verbruik onterecht als 0,04 aangewezen kan worden, maar ook andersom. (Zelf vermoed ik dat de lage gassnelheid de mechanica niet in beweging kan zetten.

)
Naast deze afwijking in de startwaarde heb je een absolute meetafwijking en een relatieve meetafwijking. Dit geldt voor elke type meter, analoog of digitaal, en maakt ook niet uit wat voor materiaal er wordt gemeten. (Bijvoorbeeld hoeveelheid benzine, luchtdruk, temperatuur, luchtvochtigheid, enzovoort.)
Een absolute meetafwijking ontstaat vaak door onnauwkeurigheden bij de productie van de meter. In het geval van de gasmeter is dat bijvoorbeeld de balg geen 2000ml is, maar 2005 of 1998ml. Deze onnauwkeurigheid kan negatief maar ook positief uitpakken.
Een relatieve afwijking is vaak een percentage van de huidige meetwaarde. Bijvoorbeeld +- 1%, wat dus overeen zou kunnen komen met een variatie van 1% op je gasrekening.
Tot slot heb je nog twee andere soorten fouten, namelijk de meetfout en de afrondingsfout. Een meetfout ontstaat als een sensor defect raakt, maar dit heb je vrij snel door.

En een afrondingsfout is dat het getal wat je uitleest of door wordt gegeven een afgerond getal is. Dit is het zelfde als dat je op je eindrekening de hele kuubs gas terug ziet en geen cijfers achter de komma. Dit is niet erg, want op de meter wordt er gewoon zonder afronding doorgeteld en uiteindelijk betaal je gewoon ook voor het resterende stukje.
Ik hoop dat hiermee de mogelijke meetproblemen wat helderder worden.

(Ik had ook nog een stuk over de elektriciteitsmeter willen schrijven, maar anders werd deze post erg lang.)