Slimme meter op afzuiger, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:00
Edit:
Is gelukt dus!
Meer info hier.

Hoi!

Ik woon in een oud pand en ik heb een afzuiger die zowel mijn keuken als douche bediend.
De afzuiger bevind zich in de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnVyD_rH_1swo7MLf_M0rqftFjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yKT7WpGWa8eyZcz8CGDkbZL9.jpg?f=fotoalbum_large
En heeft enkel een stroom aansluiting (rechts) lijkt het. (De kabel links is een internet kabel)

Ik bedien deze beneden met deze knop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53Azm78jNHi4e9G_Y9SQjSfnbVs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nac2Evfjw9WKSA7070BXHswZ.jpg?f=fotoalbum_large
Deze heeft dus 3 standen. Uit (midden) zacht (links) en hard (rechts).

Mijn idee:
Ik draai de knop permanent op een 'aan' stand en zet boven een slimme stekker ertussen zoals deze:
https://www.robbshop.nl/x...tekker-zigbee-2300w-1pack

Mijn twijfels / vragen:
Kan dit? :P
Ik zie geen enkele andere aansluiting op de afzuiger. Betekend dat dat de bedieningsknop iets raars doet met voltages / amperes wellicht waardoor de 'slimme stekker' misschien voor rariteiten of gevaar gaat zorgen?

Als dit niet zo is, hoe geeft de bedieningsknop dan die standen door?

Iemand ervaring met een setup zoals deze?

Overige relevante foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCGZtST0oEX0QZdE7gQDleNjXIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9EnaUa0RxkIcklFmthgjaXN.jpg?f=fotoalbum_large

Hij lijkt op een groep te zitten die als enige 'rechts' afbuigt. Het stopcontact voor de aansluiting werkt wel 'normaal'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hcqrou6rKnkD9wKwMybdAiw5OhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOhicJ1Gu7kSE3UU79emSjYn.jpg?f=fotoalbum_large

Groepen omschrijving die erbij ligt. Ik mis 'afzuiger'. :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUht1cp6MoEf5d5PhLFQ_pPLFsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eGQr2NFVLcDQXdSGYKuqLG5w.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door KirovAir op 27-10-2022 21:47 ]

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

• KirovAir
Oh, de titel moet natuurlijk zijn slimme stekker ipv meter. Mocht een mod die kunnen aanpassen, graag!

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 14:16
Dat is een Perilex stekker zonder dat het 380-400V is.
Hij schakelt voltages, dus nee die zigbee stekker kan er niet achter, zal niet eens passen.

Het eerste resultaat als je googled op die sticker tekst:
Als op een ventilator staat niet voor draaistroomnet, wil dit zeggen dat je een perilex wcd achter een drie standen schakelaar moet plaatsen en vanuit deze moet je een 5x1,5mm of 2,5mm (afhankelijk van het vermogen van de ventilator) naar de perilex brengen. De drie standenschakelaar geeft drie verschillende spanningen uit B.v. 140v 180v en 230v deze sluit je aan op de perilex wcd met een nul en PE. De ventilator is zo uitgevoerd dat bij iedere stand een andere spoel onder spanning wordt gezet.

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieland.nl/files/perilex-aansluitschema-ventilatieland_15670010083326.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Medic op 29-09-2022 13:35 ]

• KirovAir
Medic schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:32:
Hij schakelt voltages, dus nee die zigbee stekker kan er niet achter, zal niet eens passen.

Als op een ventilator staat niet voor draaistroomnet, wil dit zeggen dat je een perilex wcd achter een drie standen schakelaar moet plaatsen en vanuit deze moet je een 5x1,5mm of 2,5mm (afhankelijk van het vermogen van de ventilator) naar de perilex brengen. De drie standenschakelaar geeft drie verschillende spanningen uit B.v. 140v 180v en 230v deze sluit je aan op de perilex wcd met een nul en PE. De ventilator is zo uitgevoerd dat bij iedere stand een andere spoel onder spanning wordt gezet.

[Afbeelding]
Oeps, je hebt gelijk. Ik had de stekker er nog niet uit getrokken maar nu klikt het meteen.

Edit:
Zijn hier dan wellicht 'slimme' oplossingen voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:19
KirovAir schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:16:
Hoi!

Groepen omschrijving die erbij ligt. Ik mis 'afzuiger'. :P
Hij zit aangesloten op Groep 3:

"mv" -> Mechanische Ventilatie.

Dat is dan ook meteen de officiele naam hiervoor... "afzuiger" is een term die je zelf hebt bedacht. :+

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• KirovAir
BrainCrash schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:41:
[...]

Hij zit aangesloten op Groep 3:

"mv" -> Mechanische Ventilatie.

Dat is dan ook meteen de officiele naam hiervoor... "afzuiger" is een term die je zelf hebt bedacht. :+
Haha, bedankt. Geeft mijn niveau ook wel aan. :')

Op basis van term mv op dit topic uitgekomen:
3-standenschakelaar mechanische ventilatie vervangen

Ik ben bang dat dat net even boven mijn kunnen is. (En te veel moeite voor een huurwoning)
Mocht iemand een kant en klare oplossing weten voor de leek dan graag! Anders heb ik mijn antwoord in ieder geval waarvoor dank. :)

[ Voor 10% gewijzigd door KirovAir op 29-09-2022 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Medic schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:32:

[Afbeelding]
Hoe kom je erbij dat er 3 verschillende spanningen zijn? Hij schakelt gewoon 230, maar dan naar een van de 3 contacten in de schakelaar. zo "weet" de ventilator op welke snelheid hij moet draaien. Je kunt dus voor de schakelaar een vermogensmeter installeren. bv een Shelly PM zou moeten werken (die past er waarschijnlijk gewoon achter, in de muur) en dan kan je dus in alle standen het vermogen meten.

[ Voor 3% gewijzigd door borft op 29-09-2022 13:48 ]

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 14:16
borft schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:45:
[...]

Hoe kom je erbij dat er 3 verschillende spanningen zijn? Hij schakelt gewoon 230, maar dan naar een van de 3 contacten in de schakelaar. zo "weet" de ventilator op welke snelheid hij moet draaien. Je kunt dus voor de schakelaar een vermogensmeter installeren. bv een Shelly PM zou moeten werken (die past er waarschijnlijk gewoon achter, in de muur) en dan kan je dus in alle standen het vermogen meten.
Heb ik niet bedacht, zie de link, schakelen van voltage zal wel intern zijn, en de schakelaar zelf op 230v.
Zijn vraag was om die plug erbij in te steken, en dat gaat zeker niet werken.
Je zult inderdaad een doosje voor het stopcontact moeten plaatsen, dan zou het kunnen.
Maar kant en klaar bestaat er niets hiervoor.

[ Voor 13% gewijzigd door Medic op 29-09-2022 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Medic schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:49:
[...]

Heb ik niet bedacht, zie de link, schakelen van voltage zal wel intern zijn, en de schakelaar zelf op 230v.
ik denk eigenlijk dat er niet met verschillende spanningen gewerkt wordt. Moderne MV gebruikt een gelijkstroom meter, dus ik denk dat de toerentalregeling waarschijnlijk met pwm werkt. Maar wat op die link staat klopt dus niet ;)

[ Voor 5% gewijzigd door borft op 29-09-2022 13:51 ]

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 22:19
ja, maar waarom dan perilex en een driestandenschakelaar?

ik denk dat er drie verschillende weerstanden zijn waarmee de spanning op de spoel (of meerdere spoelen) kan worden bepaald.

Of zullen er simpelweg meerdere spoelen worden bijgeschakelt bij een hogere stand?

• KirovAir
borft schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:45:
[...]

Dus, in theorie kan ik achter de schakelaar de 'standaard' draden vinden +2 extra van de standen?
Die ik dan als relais kan aansluiten op een shelly bijv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
KirovAir schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:07:
[...]

Dus, in theorie kan ik achter de schakelaar de 'standaard' draden vinden +2 extra van de standen?
Die ik dan als relais kan aansluiten op een shelly bijv?
ja, en als je zorgt dat de shelly _voor_ de schakelaar zit (maar erachter in de muur), dan meet je dus in alle standen het verbruik.

tip: niet de shelly gebruiken om de MV uit te zetten, hij moet eigenlijk altijd draaien, anders kan je vocht/schimmel problemen in je leidingen krijgen, en dat is niet fijn ;)

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 14:33

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Is dit niet zo'n gelijkstroom ventilatie? Die dingen slurpen stroom om het leven. Bestel bij stork een nieuwe MV incl remote, en klaar ben je.

Wat ook kan met (in ieder geval) zo'n nieuwe MV:

Druk er een KAKU Leddimmer tussen. En je kan vanaf de bank met je afstandsbediening de ventilatie harder/zachter zetten. IDeaal (en dit heb ik dan weer in Home Assistant ingeregeld).

Professioneel Heftruck Syndroom

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:19
NeFoRcE schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:12:
Bestel bij stork een nieuwe MV incl remote, en klaar ben je.
Tis een huurwoning.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• borft
Is dit niet zo'n gelijkstroom ventilatie? Die dingen slurpen stroom om het leven. Bestel bij stork een nieuwe MV incl remote, en klaar ben je.

Wat ook kan met (in ieder geval) zo'n nieuwe MV:

Druk er een KAKU Leddimmer tussen. En je kan vanaf de bank met je afstandsbediening de ventilatie harder/zachter zetten. IDeaal (en dit heb ik dan weer in Home Assistant ingeregeld).
Hmm, totaal niet mee eens. Ventilatoren met gelijkstroommotoren zijn juist de zuinigste, wat dus precies de reden is dat ze dat tegenwoordig allemaal hebben (vroeger was het meestal ac). Op de laagste stand is het verbuik meestal minder dan 10W. Een dimmer ervoor zetten is vragen om problemen. Meestal zit er regel electronica in, en die wordt daar helemaal niet vrolijk van.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 14:33

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

borft schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:19:
[...]

Hmm, totaal niet mee eens. Ventilatoren met gelijkstroommotoren zijn juist de zuinigste, wat dus precies de reden is dat ze dat tegenwoordig allemaal hebben (vroeger was het meestal ac). Op de laagste stand is het verbuik meestal minder dan 10W. Een dimmer ervoor zetten is vragen om problemen. Meestal zit er regel electronica in, en die wordt daar helemaal niet vrolijk van.
Ah, dan was het andersom, 1 van tweeen was een enorme stroomvreter :)

Qua dimmer bedoel ik deze handleiding:

https://www.twoenter.nl/b...mv-besturen-met-domoticz/

kortom, die stuurt 1-10V naar dat apparaat, en aan de hand daarvan bepaald het systeem de snelheid van de motor :) niet zuiniger/minder zuinig dus, maar gewoon een manier om 't appraat remote te bedienen ipv via een 1/2/3 schakelaar of een ander iets.

Professioneel Heftruck Syndroom

• borft
NeFoRcE schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:37:
[...]

kortom, die stuurt 1-10V naar dat apparaat, en aan de hand daarvan bepaald het systeem de snelheid van de motor :) niet zuiniger/minder zuinig dus, maar gewoon een manier om 't appraat remote te bedienen ipv via een 1/2/3 schakelaar of een ander iets.
Aah, in dat geval, helemaal mee eens, en mooie oplossing

• funkiej
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-09 14:21

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik gebruik https://iotawatt.com om mijn afzuiging te meten. Het nadeel van dit systeem is wel dat het bedraad is. Ik gebruik het in de meterkast, waarbij je er dus wel zeker van moet zijn dat de groepenkaart klopt en er echt niks anders op de groep aanwezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImDion
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-07 21:53

ImDion

professioneel amateur

DR!5EQ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:44:
Ik gebruik https://iotawatt.com om mijn afzuiging te meten. Het nadeel van dit systeem is wel dat het bedraad is. Ik gebruik het in de meterkast, waarbij je er dus wel zeker van moet zijn dat de groepenkaart klopt en er echt niks anders op de groep aanwezig is.
Of e.v.t een Shelly EM :-)

3x proberen dan meten... toch?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56

DukeBox

loves wheat smoothies

edit: Ah, wat hier boven staat dus..

@KirovAir
Wat in jouw geval kan werken is iets met een stroomklem om te meten, deze klem je dan om alle 4 (1x blauw, 3x zwart) de aders heen.
bijv: https://www.slimmedingen....rgiemeter-1-klem-60a.html
Shelly heeft ook dat soort dingen.
Lothlórien schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:54:
Of zullen er simpelweg meerdere spoelen worden bijgeschakelt bij een hogere stand?
Er wordt niet bijgeschakeld, het is een of/of/of schakelaar. Soms met een (extra) O(ut) stand.
Is dit niet zo'n gelijkstroom ventilatie? Die dingen slurpen stroom om het leven.
Het zijn juist de AC motoren die veel stroom gebruiken, de DC modellen zijn stukken zuiniger.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 29-09-2022 15:00 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou eerst even uitzoeken of dit een AC of DC model is, is het een AC model dan zul je deze willen vervangen ivm de boven beschreven besparing die je er mee kunt realiseren. Neem dan meteen een apparaat met remote :)

Dit topic is dan ook wel aardig denk ik:
Itho Daalderop ventilatie - wifi control add-on module

Nothing to see here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dit lijkt me een Zehnder Comfofan CMF(e). Die is al gelijkstroom, de motorplaat kun je vervangen door de nog zuinigere Comfofan S of Silent.

Zowel de S, Silent, als CMF zijn traploos aan te sturen met een 0-10V signaal. Dat doe ik ook bij mijn Comfofan S op basis van 3 CO2-meters, een fijnstofmeter en luchtvochtigheid.

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 29-09-2022 16:31 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• KirovAir
Gizz schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:30:
Dit lijkt me een Zehnder Comfofan CMF(e). Die is al gelijkstroom, de motorplaat kun je vervangen door de nog zuinigere Comfofan S of Silent.

Zowel de S, Silent, als CMF zijn traploos aan te sturen met een 0-10V signaal. Dat doe ik ook bij mijn Comfofan S op basis van 3 CO2-meters, een fijnstofmeter en luchtvochtigheid.
NeFoRcE schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:37:
[...]

Dit is hem idd!
Super bedankt allemaal! Deze oplossing gaat mij wel lukken.

• KirovAir
Edit:
En in dit topic is het meer mensen al gelukt!
Zehnder comfofan s aansturen via RPi, Arduino

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KirovAir
Update:

Het is gelukt hoor!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFaT3f7TR7OmLy6PmubxsnZMbx4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xsnzuYYmvTfycEit08zbhx5O.png?f=fotoalbum_large

Meer info heb ik in dit topic gepost. :D

Pagina: 1