Wat is de aanvoer van de vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FF
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-05 22:06
In 2019 hebben we een vloerverwarming laten aanleggen.
Op de verdeler zitten twee buizen waarvan 1 een thermostaatknop met een spiraal (thermometer?) eraan heeft.
Volgens de installateur is de buis met de knop de aanvoerbuis en de buis zonder de knop de afvoerbuis.

Ik heb een pompschakelaar gekocht en wilde deze gaan aansluiten. Daarvoor moet ik natuurlijk wel zeker weten waar de buis warm wordt omdat deze ook geïsoleerd is.
Ik heb de verwarming even hoog gezet en ging voelen.
Alleen werd de aanvoerbuis niet warm en de afvoerbuis wel.
Het metalen gedeelte werd trouwens het beste warm, dus daar wil ik de sensor gaan plaatsen.

Klopt dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOWbDASLo6-Fjv6iaIrOk6FZswY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kmAcJPxITCccMojtQ9aSpy8S.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via FF op 28-09-2022 20:09)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:33
FF schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:40:
[...]

Dat controleren kan gewoon zoals ik nu gedaan heb? Voelen?
Of moet dat door een expert gedaan worden?
En kan het kwaad als het verkeerd om zit?
En als het aangepast moet worden, zijn we dan klaar door de koppelingen om te draaien zodat de kraan links komt of moet de buis juist omgelegd worden (die dus te kort is).

[...]

Is dat een vereiste of een extra naast de ontluchter op de verdeler zelf?

[...]

Kan dat komen doordat de aan- en afvoer aangesloten zijn op vroegere radiatorbuizen.
De bovenverdieping heeft nog radiatorplaten en de buis die naar beneden naar een plaat ging is doorgetrokken naar de vloerverwarming.
1 dat controleren is gewoon kwestie van voelen en kijken. waar komt de leiding vandaan etc.
(dat kan eigenlijk iedere leek wel)
2 of het kwaad kan dat het verkeerdt om zit ? het is niet gevaarlijk als in dodelijk.
het is niet slecht voor je gezondheid. het kan wel een hoge energie rekening geven.
3 helaas moet de buizen worden omgelegt. als deze verdeler van robot is wil de kraan graag rechts.
ivm aanzuging van pomp etc. als je de kraan op de retour zet ja het zou kunnen werken maar liever
hou ik alles zoals de fabrikant het heeft verzonnen. voorkomt dat ze later gaan wijzen bij een probleem.

een extra ontluchter is geen vereiste of verplichting. zijn zeg maar geen regels voor.
een ontluchter is vooral als er mogelijkheid is voor de lucht om zich op te hopen.
het is alleen makelijker om als je cv leeg is geweest de boel weer te vullen of op een later tijdstip.
je leiding gaat immers van laag naar hoog en weer naar laag. lucht zit dan het hoge deel.
en als ie dan toch aan de gang moet graag 1 in de aanvoer leiding en 1 de retour leiding.

en wat betreft die 16 mm ik weet niet hoe moelijk het is het om te laten bouwen naar 20mm
met alle juiste verlopen en dat er geen restricies meer zijn etc. ja is wel lastiger dat klopt.
6 groepen is een beetje veel van het goede voor een 16 mm leiding kom je ermee weg prima.
maar wordt het toch te koud van de winter moet je hem terug laten komen en de boel verbouwen.
16 mm is eigenlijk voor 4 a 5 groepen en jij zit op 6 gropen net een beetje krap en of teveel.
zit alles al ingestort laat maar gaan is de voeding opbouw kijk dan of vergroot kan worden.

[ Voor 13% gewijzigd door miciel op 28-09-2022 18:42 ]

Alle reacties

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 15:19

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• miciel
het kan zijn dat ie verkeerdt om is aangesloten zien we vaker.
maar dat moet je echt even goed uitzoeken 2 keer checken.
daarnaast mis ik een ontluchter in de aanvoer en retour.
en 16 mm voor 6 groepen ik had liever 20 mm gezien.

• FF
miciel schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:21:
het kan zijn dat ie verkeerdt om is aangesloten zien we vaker.
maar dat moet je echt even goed uitzoeken 2 keer checken.
En als het aangepast moet worden, zijn we dan klaar door de koppelingen om te draaien zodat de kraan links komt of moet de buis juist omgelegd worden (die dus te kort is).
daarnaast mis ik een ontluchter in de aanvoer en retour.
en 16 mm voor 6 groepen ik had liever 20 mm gezien.
Kan dat komen doordat de aan- en afvoer aangesloten zijn op vroegere radiatorbuizen.
De bovenverdieping heeft nog radiatorplaten en de buis die naar beneden naar een plaat ging is doorgetrokken naar de vloerverwarming.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• miciel
FF schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:40:
[...]

[...]

[...]

1 dat controleren is gewoon kwestie van voelen en kijken. waar komt de leiding vandaan etc.
(dat kan eigenlijk iedere leek wel)
2 of het kwaad kan dat het verkeerdt om zit ? het is niet gevaarlijk als in dodelijk.
het is niet slecht voor je gezondheid. het kan wel een hoge energie rekening geven.
3 helaas moet de buizen worden omgelegt. als deze verdeler van robot is wil de kraan graag rechts.
ivm aanzuging van pomp etc. als je de kraan op de retour zet ja het zou kunnen werken maar liever
hou ik alles zoals de fabrikant het heeft verzonnen. voorkomt dat ze later gaan wijzen bij een probleem.

een extra ontluchter is geen vereiste of verplichting. zijn zeg maar geen regels voor.
een ontluchter is vooral als er mogelijkheid is voor de lucht om zich op te hopen.
het is alleen makelijker om als je cv leeg is geweest de boel weer te vullen of op een later tijdstip.
je leiding gaat immers van laag naar hoog en weer naar laag. lucht zit dan het hoge deel.
en als ie dan toch aan de gang moet graag 1 in de aanvoer leiding en 1 de retour leiding.

en wat betreft die 16 mm ik weet niet hoe moelijk het is het om te laten bouwen naar 20mm
met alle juiste verlopen en dat er geen restricies meer zijn etc. ja is wel lastiger dat klopt.
6 groepen is een beetje veel van het goede voor een 16 mm leiding kom je ermee weg prima.
maar wordt het toch te koud van de winter moet je hem terug laten komen en de boel verbouwen.
16 mm is eigenlijk voor 4 a 5 groepen en jij zit op 6 gropen net een beetje krap en of teveel.
zit alles al ingestort laat maar gaan is de voeding opbouw kijk dan of vergroot kan worden.

[ Voor 13% gewijzigd door miciel op 28-09-2022 18:42 ]

• FF
Dat zal vooral voelen worden. De aanvoer komt vanaf de andere kant van de kamer onder de grond. Alleen bij de verdeler is het zichtbaar.

Ik ben bang dat de buis niet verlegd kan worden gezien de korte lengte. Daar zullen dus buizen aan gekoppeld moeten worden.

Ik ga maar eens kijken of ik dit nog bij de aannemer kan reclameren (mei 2019).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
FF schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:41:
Dat zal vooral voelen worden. De aanvoer komt vanaf de andere kant van de kamer onder de grond. Alleen bij de verdeler is het zichtbaar.

Ik ben bang dat de buis niet verlegd kan worden gezien de korte lengte. Daar zullen dus buizen aan gekoppeld moeten worden.

Ik ga maar eens kijken of ik dit nog bij de aannemer kan reclameren (mei 2019).
kwesite van sokje erop persen en boel verlengen is niet zo moeilijk.
als het meevalt doet ie dit onder de garantie. is immers zijn fout.
ik hoop verder dat je met die 16 mm voeding wegkomt het is wat krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF
Ik ben aan het meten geweest en het is voor mij nu nog verwarrender geworden.

Als ik het goed heb zou het als volgt moeten zijn:
Rechterbuis met thermostaatknop = aanvoer
Onderste balk = aanvoer
Bovenste balk = retour
Linkerbuis = retour

Ik zet de verwarming aan.
Linkerbuis (retour) wordt heet, rechter (aanvoer) niet.
Thermometer op onderste balk (aanvoer) loopt op, bovenste balk (retour) niet.

Ik zou nu haast gaan denken dat de retourkoppeling (links) aangesloten is op de aanvoerbalk (onder) en dat de retourbalk (boven) is aangesloten op de aanvoerkoppelink (rechts) waarbij de thermostaatknop ook op de retour zit.

Is het uberhaupt mogelijk dat de koppelingen op andere balken aangesloten kunnen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
e in je verdeler zit een gat tussen de aanvoer en je retour. voor rondpompen en water mengen.
dat je aanvoebalk warm wordt klopt ergens ook wel, er komt immers gewoon warm water in.
(alleen het lullige is je voert nu water van 40 graden af via retour van je cv is wat onzuinig)
waar je als die goed is aangesloten kouder water afvoer. wat beter is voor je rendement van je ketel.

als je het helemaal goed wilt doen moet je na het wisselen van aanvoer en retour
er een drv ventiel inzetten en deze afstellen. dit kan je nu gelijk doen /
of als er later problemen onstaan is dit nog een leuke optie/alternatief.
(die zuigt dan net wat meer water aan door de cv leidingen :) )

de enige grap is dat gat exact in het midden tussen de aanvoer en de retour inzit.
dus je retour thermometer zit zeg maar in de koude stroom van de retour van de vloerverwarming.
dus enerzijds klopt wat ik op de foto zie aan temperaturen klopt volledig met mijn verhaal.
temperturen kloppen gewoon en toch kan die dus wel degenlijk verkeerdt zijn aangesloten.
deze verdeler is hydrylisch neutraal. (en dus ook als die verkeerdt om zit das ook uniek 8)7 )

maar je hebt wel een punt eigenlijk zou je retour thermometer ook warm moeten zijn.
die paar centimer zouden niet het verschil mogen maken. zet je pomp eens 5 minuten uit ?
ik denk dat dan ineens alles verandert kwa tempertuur. wel opletten niet te hoog wordt.
max 35 graden. als het goed is grijpt je thermostaatkraan in/maar die vindt dit ook niet echt oke
natuurlijk. hij zit nu immers andersom. normaal maakt het niet zoveel uit wat je doet maar nu wel.

kwa handleiding adviseren ze de aanvoer en retour nog groter. ivm lagere aanvoer temp.
en ik mis een paar geluiddemprs en of rubbers tegen contact geluid. tussen de verdeler en je muur.
en dus een paar ontluchters. ( dat laaste hadden we al vermeldt)
als je je verveelt leesvoerhttps://vte-smartersoluti...eler-handleiding-2022.pdf
dit is jouw verdeler met en hoe die moet worden aangesloten.
gelukkig zegt die gewoon aanvoer op thermostaatkraan. retour op retourventiel.

[ Voor 10% gewijzigd door miciel op 02-10-2022 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:41
miciel schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:04:
maar je hebt wel een punt eigenlijk zou je retour thermometer ook warm moeten zijn.
die paar centimer zouden niet het verschil mogen maken.
Ik denk niet dat die thermometer omhoog gaat komen, die neemt gewoon de retour van de vvw groepen aan.
Die flow is best wel hoog in die balk richting de pomp en de cv-flow best wel laag gezien de dunne leidingen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1