Vraag

• KrsOne
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-02 20:31
Ik heb een radiator in de badkamer die niet volledig uitgeschakeld blijft. Ondanks dat ik de handmatige thermostaatkraan helemaal dichtdraai, blijft hij licht warmte afgeven die na verloop van tijd steeds meer wordt (vooral na 1 a 2 dagen). Kortom, de radiator voelt niet koud aan.

Ik had dit probleem al een langere tijd en heb vorige week mijn thermostaatkraan vervangen door een andere werkende exemplaar in mijn huis om dit probleem op te lossen. Maar helaas is tot mijn verbazing het probleem nog steeds niet opgelost. Ik dacht echt dat het opgelost zou worden, want de kraan waarmee ik heb vervangen werkte wel goed op de andere radiatoren. Of ben ik zo dom geweest om weer door de defecte kraan te vervangen? Of kan het toch aan iets anders liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/486s4Td471GRmHMT8ecU_R__eo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2rkvThqjmnmaTiWUD5XjvDUz.jpg?f=fotoalbum_large

Enkele gegevens:
* Blokverwarming
* Handmatige thermostaatkraan

Alle reacties

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:32
Dat blok onderin, werkt dat nog goed?

Zitten de aanvoer en afvoer op dat blok goed aangesloten? Google eens op eenspijpssysteem, dan zie je hoe het aangesloten zou moeten zijn.

[ Voor 145% gewijzigd door Jron667 op 28-09-2022 07:38 ]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Jron667 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 07:35:
Zoals ik het zie zitten je retour en je aanvoer aan elkaar vast (onderin). Hoort je retour niet op een aparte leiding te zitten? Ik denk dat het water via je retour de verwarming in gaat.
Dat hoeft niet voordeel hiermee is dat andere radiatoren op dezelfde leiding blijven werken als 1 van de radiatoren dicht is.

Nadeel is dat al staat je radiator dicht toch watvwarmte via de retourleiding in je radiator in kan lopen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Jron667
To_Tall schreef op woensdag 28 september 2022 @ 07:39:
[...]

Dat hoeft niet voordeel hiermee is dat andere radiatoren op dezelfde leiding blijven werken als 1 van de radiatoren dicht is.

Nadeel is dat al staat je radiator dicht toch watvwarmte via de retourleiding in je radiator in kan lopen.
Dat is precies zijn probleem :) .

• KrsOne
Jron667 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 07:35:
Dat blok onderin, werkt dat nog goed?

Zitten de aanvoer en afvoer op dat blok goed aangesloten? Google eens op eenspijpssysteem, dan zie je hoe het aangesloten zou moeten zijn.
Thanks, dat blok had ik nog niet aangeraakt. Ik zal ook even eerst kijken met de vve beheerder wie verantwoordelijk is voor dat stuk

• Jron667
KrsOne schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:04:
[...]

Thanks, dat blok had ik nog niet aangeraakt. Ik zal ook even eerst kijken met de vve beheerder wie verantwoordelijk is voor dat stuk
Ook al is het goed aangesloten dan heb je nog steeds wat warm water wat via de retour de verwarming ingaat (zie andere reactie).

• KrsOne
Jron667 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:22:
[...]

Ook al is het goed aangesloten dan heb je nog steeds wat warm water wat via de retour de verwarming ingaat (zie andere reactie).
Maar dat zou betekenen dat ik hier niet veel aan kan doen? Paar jaar terug heb ik veel kosten gemaakt omdat die verwarming de hele tijd aanstond

Dan haal ik liever de hele verwarming weg uit de badkamer als dit een blijvende probleem is, of zou ik dan hiermee het probleem naar een andere radiator in mijn huis verplaatsen?

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:10
KrsOne schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:27:
[...]

Maar dat zou betekenen dat ik hier niet veel aan kan doen? Paar jaar terug heb ik veel kosten gemaakt omdat die verwarming de hele tijd aanstond

Dan haal ik liever de hele verwarming weg uit de badkamer als dit een blijvende probleem is, of zou ik dan hiermee het probleem naar een andere radiator in mijn huis verplaatsen?
Gezien het vocht in een badkamer is een verwarming wel wenselijk lijkt mij of mis ik iets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04 00:59
Weet niet hoe oud je woning is maar je moet even kijken of je een dubbel of enkelpijpssysteem hebt. In oudere woningen komt het wel eens voor dat radiators in serie werden aangesloten. Daar heb je speciale radiatorventielen voor die altijd een beetje doorlaten van de aanvoer naar retour zodat de radiator erachter ook opwarmt.

Zie: 5. Een 1 pijpsysteem (alle radiatoren in serie) of 2 pijpsysteem (radiatoren parallel aan de ringleiding)
https://www.cvtotaal.nl/b...ten-aansluiten-radiatoren

De kraan op de foto is niet thermostatisch maar gewoon een dom radiatorkraan.

[ Voor 7% gewijzigd door com2,1ghz op 28-09-2022 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:12
Er zit helemaal geen thermostaatknop op die kachel.

Alleen een plastic dop waarmee je een afsluiter dicht of open kan draaien.

Dus ik vermoed dat je alleen de plastic knop hebt over gezet en niet de kraan/afsluiter zelf.

Als de verticale leiding ook warm wordt (wat normaal gezien de aanvoer is) dan zal de afsluiter lekken.

Wat je dan kunt doen is in dat blok onderaan (voetventiel), aan de linkerzijde het dopje eraf halen en dan met een inbussleutel het voetventiel dicht draaien (met de klok mee). Zo koppel je de hele radiator af.

Eventueel zou je dan de afsluiter zelf kunnen vervangen door een nieuwe of thermostaat afsluiter. Zonder dat heel het systeem leegloopt.

https://www.toolstation.n...ts0Ri9fo_58xoC2KkQAvD_BwE

[ Voor 16% gewijzigd door FRANQ op 28-09-2022 08:39 ]

• KrsOne
com2,1ghz schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:31:
Weet niet hoe oud je woning is maar je moet even kijken of je een dubbel of enkelpijpssysteem hebt. In oudere woningen komt het wel eens voor dat radiators in serie werden aangesloten. Daar heb je speciale radiatorventielen voor die altijd een beetje doorlaten van de aanvoer naar retour zodat de radiator erachter ook opwarmt.

Zie: 5. Een 1 pijpsysteem (alle radiatoren in serie) of 2 pijpsysteem (radiatoren parallel aan de ringleiding)
https://www.cvtotaal.nl/b...ten-aansluiten-radiatoren

De kraan op de foto is niet thermostatisch maar gewoon een dom radiatorkraan.
In al mijn radiatoren heb ik een soort gelijk blok eronder. Ik woon ook in een appartement met blokverwarming. Dus dan moet het wel een 1 pijpsysteem zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrsOne
FRANQ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:38:
Er zit helemaal geen thermostaatknop op die kachel.

Alleen een plastic dop waarmee je een afsluiter dicht of open kan draaien.

Dus ik vermoed dat je alleen de plastic knop hebt over gezet en niet de kraan/afsluiter zelf.

Als de verticale leiding ook warm wordt (wat normaal gezien de aanvoer is) dan zal de afsluiter lekken.

Wat je dan kunt doen is in dat blok onderaan (voetventiel), aan de linkerzijde het dopje eraf halen en dan met een inbussleutel het voetventiel dicht draaien (met de klok mee). Zo koppel je de hele radiator af.

Eventueel zou je dan de afsluiter zelf kunnen vervangen door een nieuwe of thermostaat afsluiter. Zonder dat heel het systeem leegloopt.

https://www.toolstation.n...ts0Ri9fo_58xoC2KkQAvD_BwE
Ik heb de hele kraan vervangen (dus niet alleen het dopje). Over het afkoppelen, thanks ik zal later naar kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:12
KrsOne schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:44:
[...]

Ik heb de hele kraan vervangen (dus niet alleen het dopje). Over het afkoppelen, thanks ik zal later naar kijken!
Dan is het wel heel toevallig als er 2 lekken.

Dan eens proberen het voetventiel gewoon dicht te draaien.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:33

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Volgens mij is dit gewoon by design voor een éénpijps systeem. Het warme/hete water moet kunnen blijven circuleren langs alle radiatoren en mag dus niet door de radiatorkraan worden afgesloten (zoals bij een 2 pijpssysteem). Dus dat onderblok is altijd warm, en bij met name kleinere radiatoren kan je inderdaad krijgen dat die door het kleine beetje contact met de hitte opwarmt.

Zodra je aan het onderblok gaat rommelen heb je kans dat de radiatoren ná deze het slechter doen, dus ik zou er afblijven.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04 00:59
KrsOne schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:42:
[...]

In al mijn radiatoren heb ik een soort gelijk blok eronder. Ik woon ook in een appartement met blokverwarming. Dus dan moet het wel een 1 pijpsysteem zijn
Aan de leiding kan je dat alleen zien als ze in serie staan. Ze komen heir uit de grond dus dat is nu niet te zien op de foto.
Op het radiatorblok zou een nummer moeten staan waarbij je kan achterhalen wat voor systeem het is.

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:50
Is het niet zo dat de radiator alleen warm wordt als de woonkamer om warmte vraagt? Kan me niet voorstellen dat dit blokje veel energie verbruikt. En eerder al gezegt ook niet erg, beetje warmte in badkamer.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:16

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

KrsOne schreef op woensdag 28 september 2022 @ 00:01:
Ik heb een radiator in de badkamer die niet volledig uitgeschakeld blijft. Ondanks dat ik de handmatige thermostaatkraan helemaal dichtdraai, blijft hij licht warmte afgeven die na verloop van tijd steeds meer wordt (vooral na 1 a 2 dagen). Kortom, de radiator voelt niet koud aan.

Ik had dit probleem al een langere tijd en heb vorige week mijn thermostaatkraan vervangen door een andere werkende exemplaar in mijn huis om dit probleem op te lossen. Maar helaas is tot mijn verbazing het probleem nog steeds niet opgelost. Ik dacht echt dat het opgelost zou worden, want de kraan waarmee ik heb vervangen werkte wel goed op de andere radiatoren. Of ben ik zo dom geweest om weer door de defecte kraan te vervangen? Of kan het toch aan iets anders liggen?

[

Enkele gegevens:
* Blokverwarming
* Handmatige thermostaatkraan
Maak je niet druk, het verbruik ervan is op je totaal te verwaarlozen.
ook geen je geen thermostaatknop, maar open en dicht. Draai de knop er eens af en kijk of je een pin ziet, als die er zit moet die soepel ingedrukt kunnen worden met pen od.
Verder is een klein beetje warmte niet slecht in de douche, dit om vochtproblemen mede te verhelpen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zo te zien betaal je adhv wat dat metertje dat midden op de radiator is geplakt registreert. Ik zou dat tellertje gewoon in de gaten houden. Als die niet/nauwelijks oploopt zou ik me niet druk maken. Tenzij het je niet om de kosten gaat, maar om het feit dat je geen warmte in de badkamer wilt?

• KrsOne
Om een update te geven:
Ik heb de kraan met kracht verder dichtgedraaid en wacht nu even af of het komende dagen weer warmer wordt en zal de meter in de gaten houden. Het staat tot nu toe op 30A puur door sluipgebruik. Ik denk dat jullie inderdaad gelijk hebben dat het onderste blok warmte afgeeft aan de verwarming. Want als ik de leiding bovenin aanraak (boven de kraan), voelt het koud aan, terwijl het onderin wel warm aanvoelt

Qua verbruik, laatste keer was het toch wel behoorlijk warm en was het verbruik relatief veel, omdat het de hele dag warm aanblijft. Het verbruik tot nu toe is 30A. Lastig om dit om te zetten naar euro's, maar t.o.v. mijn andere radiatoren is het wel relatief veel. Mijn andere radiatoren gebruik ik nauwelijks omdat mijn appartement best wel warm blijft op rond de 23 graden momenteel. Ik laat jullie weten wat de resultaten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door KrsOne op 28-09-2022 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

En, voelt ie minder warm nu ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrsOne
Helaas niet, de meter liep weer een klein beetje op. Wel zou het moeten meevallen qua gebruik en zijn de meters op de verwarming niet meer leidend. Na mijn gesprek met ISTA begrepen dat ik een andere probleem heb, wat groter is. Sinds kort wordt blijkbaar alles gemeten bij de hoofdafsluiter.

Ondanks dat al mijn radiatoren uit staan, voelen de leidingen heet aan. Dit lijkt by design zo te zijn voor blokverwarmingen. Ik heb sinds september 0,8GJ gebruikt volgens de hoofdsluiter en dit komt met name door dit sluipgebruik. Hierdoor heb ik besloten om gewoon de hele hoofdaansluiting dicht te zetten. 0,8 GJ is toch wel veel voor 1 maand sluipverbruik. Komende dagen test ik hoeveel het op een dag is.

Voorheen waren de meters op de verwarming leidend en werden bewoners voor de warme leidingen gefactureerd voor warmteverlies (schattingbasis). Nu zou het meer accuraat zijn, maar dan moet ik zelf mijn sluipgebruik in de gaten houden en hoofdkraan dichtdraaien als ik geen verwarming gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Bij dat blokje onderin, zit volgens mij links een inbus aansluiting (of achter een klein kapje).
Die kun je dichttraaien zodat dat radiotor helemaal geen doorstroming meer heeft, maar het water nog wel van de 1e buis in de andere kan komen. Daarmee moet je dus je hele radiator 'uit' kunnen zetten.
(is met name voor demontage, zodat je 1 radiator kunt ontkoppelen, zonder het hele systeem leeg te moeten maken)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrsOne
De meter op de verwarming is niet meer leidend. Door nieuwe inzichten op mijn verbruik heb ik een nieuwe topic geopend. Zie Blokverwarming warme leidingen en sluipverbruik

Dankjewel allemaal voor de reacties!

[ Voor 3% gewijzigd door KrsOne op 02-10-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

KrsOne schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:40:
[...]

Helaas niet, de meter liep weer een klein beetje op. Wel zou het moeten meevallen qua gebruik en zijn de meters op de verwarming niet meer leidend. Na mijn gesprek met ISTA begrepen dat ik een andere probleem heb, wat groter is. Sinds kort wordt blijkbaar alles gemeten bij de hoofdafsluiter.

Ondanks dat al mijn radiatoren uit staan, voelen de leidingen heet aan. Dit lijkt by design zo te zijn voor blokverwarmingen. Ik heb sinds september 0,8GJ gebruikt volgens de hoofdsluiter en dit komt met name door dit sluipgebruik. Hierdoor heb ik besloten om gewoon de hele hoofdaansluiting dicht te zetten. 0,8 GJ is toch wel veel voor 1 maand sluipverbruik. Komende dagen test ik hoeveel het op een dag is.

Voorheen waren de meters op de verwarming leidend en werden bewoners voor de warme leidingen gefactureerd voor warmteverlies (schattingbasis). Nu zou het meer accuraat zijn, maar dan moet ik zelf mijn sluipgebruik in de gaten houden en hoofdkraan dichtdraaien als ik geen verwarming gebruik
Hen je gedaan wat ik eerder schreef, dus sluit de knop de radiator goed af ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrsOne
Hackus schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:44:
[...]

Hen je gedaan wat ik eerder schreef, dus sluit de knop de radiator goed af ?
Ik heb de check niet meer gedaan aangezien het probleem niet meer van toepassing is en mijn hoofdkraan nu inmiddels uit is
Pagina: 1