TLDR: Ik was benieuwd naar jullie ervaringen en of het sluipverversbuik in mijn appartement (blokverwarming) redelijk is. Zie hieronder
Ik woon in een appartement met blokverwarming. Ik merk dat in mijn appartement de leidingen altijd warm aanvoelen ondanks dat de radiatoren uitstaan. Ik begrijp dat dit normaal is bij blokverwarmingen. Ik heb de radiatoren bijna nooit aanstaan. Er is onlangs een warmtemeter aangebracht bij de hoofdaansluiting. Hier kan ik mijn totale verwarming verbruik zien voor mijn appartement (heet water loopt via een andere aansluiting).
Enkele feiten:
Mijn vragen:
Ik woon in een appartement met blokverwarming. Ik merk dat in mijn appartement de leidingen altijd warm aanvoelen ondanks dat de radiatoren uitstaan. Ik begrijp dat dit normaal is bij blokverwarmingen. Ik heb de radiatoren bijna nooit aanstaan. Er is onlangs een warmtemeter aangebracht bij de hoofdaansluiting. Hier kan ik mijn totale verwarming verbruik zien voor mijn appartement (heet water loopt via een andere aansluiting).
Enkele feiten:
- De warmtemeter is aangebracht op 30 juni en de stand destijds was 6,9 GJ en tot enkele dagen terug 7,778 GJ (toen ook de hoofdkraan dichtgezet). De VVE heeft sinds een maand de centrale CV opengezet en mijn verwarming stond bijna altijd uit (ik heb het alleen max 1 dag opengezet om nieuwe thermostaatkranen te testen)
- Gisteren heb ik mijn hoofdkraan rond 19:00 opengezet en de stand was conform verwachting 7,778 GJ. Al mijn verwarmingen staan uit en inmiddels is de stand 7,837 GJ puur door sluipverbruik
Mijn vragen:
- Ik vind het sluipverbruik toch wel behoorlijk. Is het sluipverbruik bij mij redelijk?
- Is het verstandig om de hoofdkraan telkens open/dicht te zetten of kan dit het risico op lekkage vergroten?
- Zorgt het open en dichtdraaien van de hoofdkraan alleen de eerste dag een relatief hogere sluipverbruik of is het verbruik min of meer constant? Dit ga ik ook zelf testen, maar was benieuwd als jullie al inzichten hebben
- Op koudere dagen voelen de leidingen warmer aan. Ik neem dat als buren meer stoken ik meer sluipverbruik heb?
:strip_exif()/f/image/XQxnifxE661V9LWNoxpQBHmA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door KrsOne op 02-10-2022 12:16 ]