Kan een CPU Pomp ook softwarematig uitgezet worden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moepkid101
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-01-2023
Hallo allen,

Wegens een lopend conflict met een hardware winkel, vroeg ik mij het volgende af.

De winkel meld het volgende:

"Opmerkelijk geeft de klant aan dat het geluid ook aanwezig is als hij de pomp van de CPU koeler uit zet. Dit kan alleen als je met de bekabeling gaat zitten rommelen, wat niet wenselijk is."

"Ratelend geluid wordt geconstateerd. Klant geeft aan dat dit ook is als de pomp uit staat. Dan is de klant dus in zijn systeem bezig geweest omdat je dan een kabel moet los trekken"

Afgezien van het feit dat ik niet aan kabels of iets dergelijks heb gezeten (gezien ik 0 hardware verstand heb, vandaar dat zij het systeem moesten bouwen), klopt dit statement? Is het niet zo dat men via de BIOS of andere software tool de pomp uit kan zetten?

Ik weet dat men via BIOS fans kan aansturen gezien dit op de website van msi wordt aangegeven.

Nogmaals heb ik niet veel kaas gegeten van hardware (frontend developer haha).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:54
Jij bent de klant, en jij hebt aangegeven dat het geluid ook nog aanwezig is als je de pomp uitzet?

Zo ja, hoe heb jij die dan uitgezet, zonder aan de kabels te zitten?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Is dit een vervolg van

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2147254

En
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2148556

Ik dacht dat ik mijn Corsair via de bios idd uit kon zetten (rpm op 0)
Weet het alleen niet zeker, en kan het niet testen

[ Voor 27% gewijzigd door jack zomer op 27-09-2022 18:41 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
jack zomer schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:37:
Is dit een vervolg van

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2147254

En
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2148556

Ik dacht eerst ook dat 'ie het over de koeler (fan) had, maar er wordt volgens mij de waterpomp bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als de waterpomp aan een normale fan / PWM gestuurde aansluiting op het moederbord aangesloten wordt.... waarom zou dat dan "niet" kunnen?? immers een fan op die aansluiting kan ook stilstaan..

zolang de temperatuur niet boven het setpoint komt van dat de fan moet draaien..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Hahn schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:42:
[...]

Ik dacht eerst ook dat 'ie het over de koeler (fan) had, maar er wordt volgens mij de waterpomp bedoeld.
Dat wist ik, of in elk geval had een goed vermoeden.
Mijn Corsair zet ik bv op cpu1 fanheader, en die kan ik volgens mij ook via de bios op disabled zetten.

Dus dan is de pomp uit,

Maar betreft dit de zelfde pc als de eerdere topics?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moepkid101
Hahn schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:21:
Jij bent de klant, en jij hebt aangegeven dat het geluid ook nog aanwezig is als je de pomp uitzet?

Zo ja, hoe heb jij die dan uitgezet, zonder aan de kabels te zitten?
Het gaat om dezelfde pc.

Ik doelde op fans op de radiator. Als die harder gingen draaien of zachter als ik een spelletje opstarten, bleef het geluid constant. Met uitzetten bedoelde ik niks doen, wat ik ook tegen ze had gezegd.

Maar gezien ze weten dat ik hier niet veel verstand van heb, vrees ik dat ze nu vreemde oorzaak-gevolg situaties gaan beschrijven. Vandaar mijn vraag of zo iets echt alleen via kabels uitgezet kan worden, pomp of fans. Als dit ook softwarematig kan, bevestigd dat deels mijn vermoeden dat ze er alles aan doen om de schuld in mijn schoenen te schuiven gezien ik er toch geen verstand van heb.

Ditzelfde geldt ook voor een eerder statement. Winkel meld dat, omdat ik vroeg hoe een fan controller op de kast werkte, ik heb bevestigd dat de cpu koeler goed werkte gezien de fans op de controller reageerde en dus niet lekte.

Ook wordt gemeld dat de cpu koeler nooit zal lekken als deze niet bij assemblage lekt gezien er druk wordt gebruikt. Ik citeer: "Doordat een AIO werkt met druk had de lekkage vanaf het begin plaats moeten vinden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moepkid101
/

[ Voor 99% gewijzigd door moepkid101 op 27-09-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
moepkid101 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:31:
[...]

Het gaat om dezelfde pc.

Ik doelde op fans op de radiator. Als die harder gingen draaien of zachter als ik een spelletje opstarten, bleef het geluid constant. Met uitzetten bedoelde ik niks doen, wat ik ook tegen ze had gezegd.

Maar gezien ze weten dat ik hier niet veel verstand van heb, vrees ik dat ze nu vreemde oorzaak-gevolg situaties gaan beschrijven. Vandaar mijn vraag of zo iets echt alleen via kabels uitgezet kan worden, pomp of fans. Als dit ook softwarematig kan, bevestigd dat deels mijn vermoeden dat ze er alles aan doen om de schuld in mijn schoenen te schuiven gezien ik er toch geen verstand van heb.
In plaats van allerlei argumenten erbij te gaan halen over wat wel en niet zou kunnen, kan je niet veel beter proberen uit te leggen wat je daadwerkelijk bedoelde?

Want het doet er niet toe of een fan uitgezet kan worden per software, als jij dat helemaal niet handmatig gedaan hebt.

Voor de duidelijkheid: je hoort een ratelend geluid, tenzij je niks doet met de computer, waardoor de fans op de radiator minder hard gaan blazen. Dat is heel het verhaal, toch? Zo ja, dan is het zaak om dat duidelijk te communiceren naar de winkel, en uit de wereld te helpen dat je de fans of de kabels fysiek aangeraakt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moepkid101
Hahn schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:35:
[...]

In plaats van allerlei argumenten erbij te gaan halen over wat wel en niet zou kunnen, kan je niet veel beter proberen uit te leggen wat je daadwerkelijk bedoelde?

Want het doet er niet toe of een fan uitgezet kan worden per software, als jij dat helemaal niet handmatig gedaan hebt.

Voor de duidelijkheid: je hoort een ratelend geluid, tenzij je niks doet met de computer, waardoor de fans op de radiator minder hard gaan blazen. Dat is heel het verhaal, toch? Zo ja, dan is het zaak om dat duidelijk te communiceren naar de winkel, en uit de wereld te helpen dat je de fans of de kabels fysiek aangeraakt hebt.
Het voelt heel onrechtmatig gezien ik echt daadwerkelijk niks heb gedaan met kabels of wat dan ook. Ik heb een lek gezien, schroef aangedrukt en een doek onder de radiator gelegd ten tijde van de Lek. Deze was verholpen maar geen vertrouwen in het systeem.

Hieruit beweren ze dat ik iets heb geprobeerd te maken, het lek zelf heb veroorzaakt en vervolgens mijn retourrecht/garantie wilde gebruiken om er onderuit te komen. Dit is de reactie die ik krijg wanneer ik uitleg wat ik heb gedaan.

"Dit lijkt er voor mij op dat de klant de ratel heeft proberen te verhelpen door aan schroeven te gaan draaien (resonantie oplossen o.i.d.) en vervolgens is er lekkage ontstaan waarna de klant weer contact opneemt"

Nu zie ik dus allerlei technische argumenten waarom ik zou liegen waar ik dus geen verstand van heb :'(

[ Voor 29% gewijzigd door moepkid101 op 27-09-2022 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
De fans kan je gewoon software matig uitschakelen.
In de controler software op 0 zetten.

Zelfde met rpm van de pomp zelf, maar dat kon ik in elk geval niet via de software (⁹⁰% zeker dat het wel via de bios kon)

Maar als je een ratel hoort wanneer de fans uit zijn. Dan heb je nog maar een paar mogelijkheden.

Fan voeding
Harde schijf (oud)
Fans gpu
Of de waterpomp zelf. En ja ook deze gaan en kunnen stuk, en ratelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moepkid101
jack zomer schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:49:
De fans kan je gewoon software matig uitschakelen.
In de controler software op 0 zetten.

Zelfde met rpm van de pomp zelf, maar dat kon ik in elk geval niet via de software (⁹⁰% zeker dat het wel via de bios kon)

Maar als je een ratel hoort wanneer de fans uit zijn. Dan heb je nog maar een paar mogelijkheden.

Fan voeding
Harde schijf (oud)
Fans gpu
Of de waterpomp zelf. En ja ook deze gaan en kunnen stuk, en ratelen
Nee het geluid was niet hoorbaar als de pc uit stond.

Nogmaals, ik ben overgeleverd aan mensen die er wel verstand van hebben zoals jullie (mijn dank daarvoor). Ik moet nu als leek de beschreven correlaties ontkrachten die zij maken, en dat vindt ik vrij lastig. Ongeacht of een advocaat technisch onderlegd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:22

SkyStreaker

Move on up!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1fevcFoSfGZA1oQvKFFKesVOgw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPAR1SHX6fRykeulUrMouSIn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUYlvljtTayW8u57m6X9DioUPEY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ThsB3KXNad05KPbXrSixMdlh.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit is op een MSI, en dingen kunnen daadwerkelijk op 0.

Maar...

Mijn Arctic Freezer II de fans (3x140) draaien nog steeds, de VRM-fan draait nog steeds, de pomp ook. Er staat nou eenmaal spanning op het AIO.

[ Voor 8% gewijzigd door SkyStreaker op 27-09-2022 19:59 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
moepkid101 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:55:
[...]

Nee het geluid was niet hoorbaar als de pc uit stond.
Dat is dan weer vrij logisch. Pc uit geen geratel

Maar goed, als de pc aan is dan hoor je geratel,
Dus kan kan je al vinden of het een fan is of niet, je drukt je vinger op het midden van de fan en wacht tot hij gestopt is. Ratelt er nog iets ga je naar de volgende fan. Tot je in elk geval je gpu fans, behuizing fans en fans op je radiator hebt gecontroleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moepkid101
jack zomer schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:58:
[...]

Dat is dan weer vrij logisch. Pc uit geen geratel

Maar goed, als de pc aan is dan hoor je geratel,
Dus kan kan je al vinden of het een fan is of niet, je drukt je vinger op het midden van de fan en wacht tot hij gestopt is. Ratelt er nog iets ga je naar de volgende fan. Tot je in elk geval je gpu fans, behuizing fans en fans op je radiator hebt gecontroleerd
Dat heb ik ook op advies van hen moeten doen. Nogmaals thanks! Ik krijg steeds meer het gevoel dat men technische correlaties maakt in de hoop dat ik hier blind van uit ga gezien mijn kennis niveau.

Nogmaals thanks en excuses als ik nu meerdere topics heb gestart met vragen. Ik ben wat chaotisch gezien de persoonlijke omstandigheden wat geen excuus mag zijn, maar wel een verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-09 16:51
jack zomer schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:37:

Bij corsair gaat de sturing van de pomp als het goed is via de usb aansluiting.
De aansluiting op je moederbord is alleen maar om toerental te kunnen uitlezen in de bios.

Zet je die op 0 dan maakt het voor toerental van de pomp niet uit.
Installeer maar corsair icue dan zie je dat de pomp gewoon nog draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
moepkid101 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:06:
[...]

Dat heb ik ook op advies van hen moeten doen.
En met als resultaat? De ratel stopte niet?

Dan hou je de gpu en voeding over. En natuurlijk de pomp zelf.
D-dark schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:09:
[...]

Installeer maar corsair icue dan zie je dat de pomp gewoon nog draait.
heb de Corsair uit de kast gehaald, was niet sterk genoeg om mijn cpu te koelen. Dus zal die niet meer hoeven te installeren,. Ik vind het niet erg om ongelijk te hebben dus ik ga helemaal uit van wat jij aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moepkid101
jack zomer schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:19:
[...]

En met als resultaat? De ratel stopte niet?

Dan hou je de gpu en voeding over. En natuurlijk de pomp zelf.

[...]
heb de Corsair uit de kast gehaald, was niet sterk genoeg om mijn cpu te koelen. Dus zal die niet meer hoeven te installeren,. Ik vind het niet erg om ongelijk te hebben dus ik ga helemaal uit van wat jij aangeeft.
Nee, de ratel stopte niet. Vervolgens de lek gezien en schade beperkend gehandeld. Dat wordt nu dus gedraaid naar "klant heeft lek veroorzaakt, want hij heeft eraan gezeten" met technische correlaties die ik moet ontkrachten met vrij weinig kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMZ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-08 23:45

DMZ

Dan mag je even opnieuw richting de winkel gaan pushen met exact de argumenten die je hier aanhaalt.

Je mag best harder reageren op zulke statements als je zelf echt niets hebt gedaan om het erger te maken (maar blijf beleefd). En aan je vorige topics te zien, waren jouw acties compleet correct.

Hardwarekennis is niet nodig voor dit soort zaken, want het bewijs ligt toch echt bij de winkel om te zeggen dat de klant dit heeft veroorzaakt. Laat ze dit, zoals in vorige topics ook al gezegd is, zwart op wit stellen.

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met een harde schijf en de winkel probeerbe mij ook te vertellen dat afgebroken SATA poorten toch echt geen garantiegeval zijn. Na het in gebreke stellen is het opeens wel goed. En in gebreke stellen kun je ook zelf doen.

Maar nogmaals, zoals in het vorige topic gezegd, advocaat er bij nemen. Ja, gaat geld kosten, maar mag je ook verhalen op het bedrijf wanneer je dit wint.

[ Voor 5% gewijzigd door DMZ op 03-10-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:22

SkyStreaker

Move on up!

DMZ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:46:

Maar nogmaals, zoals in het vorige topic gezegd, advocaat er bij nemen. Ja, gaat geld kosten, maar mag je ook verhalen op het bedrijf wanneer je dit wint.
Daar heb je ook prima de rechtsbijstand voor, bel het orgaan die dat voor je verzekering uitvoert. Doorgaans is dat ARAG. Het kan zijn dat je eerst via de geschillencommissie moet reageren, als zij bij eentje aangesloten zijn.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moepkid101
Allen, thanks!

De mail die zij schreven is inderdaad op basis van aannames die zij maken en geen harde feiten. Echter heb ik wel harde feiten (en bewijs hiervoor) voor mijn handelen.

Thanks voor de tips! Fijn dat ik als niet technicus hier terecht kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moepkid101
Update: dit topic kan gesloten worden gezien het nu verder dan techniek gaat. Bijgevoegde topic is waar ik op verder ga:

moepkid101 in "Winkel probeert 2x kosten te verhalen - bij mij en fabrikant"

Nogmaals dank allen!
Pagina: 1