Winkel probeert 2x kosten te verhalen - bij mij en fabrikant

Pagina: 1
Acties:

• moepkid101
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-01-2023
Hallo allen,

Ik was benieuwd hoe ik de volgende situatie aanpak.

Winkel waar ik een PC assemblage kocht had een lek. Nadat ik zelf dit lek had opgelost (doek onder radiator gelegd) besloot ik hem terug te brengen.

Winkel besluit mijn recht van retour en garantie te laten vervallen om de volgende redenen:

- kast is open geweest, dus pc is niet meer origineel

- ik de schroef zelf heb aangedraaid en het probleem had opgelost.

- ik had een mail gestuurd een week hiervoor hoe de fan controller werkte, en gezegd dat ik verder tevreden was. Hieruit concluderen ze dat de AIO cooler werkte?

- ze gaan ongevraagd de videokaart schoonmaken en testen op waterschade, en hierbij breken ze de garantie.

Dit is allemaal uit eigen kosten overigens.

Nu heb ik de fabrikant van de AIO cooler gebeld, en zij deelde mij mee dat de winkel hun hebt gevraagd om een vervangende AIO cooler en geld voor een 3090ti. Dit staat ook op audio.

Daarnaast hebben ze mij bevestigd dat de kast nog steeds origineel is als ik het betreffende bracket had verwijderd (kan teruggezet worden) om zo ergere schade te voorkomen. Ook hebben ze 100% bevestigd dat mijn handelen volgens norm was en deze schroef inderdaad kon lekken.

Naast dat ik over mijn garantie en retour recht in gesprek ben met mijn advocaat, hoorde ik van kennissen dat zij zo iets gelijk mee hadden gemaakt en dat de fabrikant wel degelijk vervangende producten bood ongeacht wat er was gebeurd.

Mijn vraag is dan ook, hoe kan ik deze situatie het beste aan het licht brengen bij de fabrikant?

Ik heb bewijs dat mijn pc (videokaart) het nog deed en ik heb in geen enkel geval akkoord gegeven op deze acties. Ik had gemeld dat ik een druppel zag op de plastic behuizing van de gpu, maar dat deze nog volledig werkte.

[ Voor 7% gewijzigd door moepkid101 op 24-09-2022 12:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het lijkt me sowieso handig om dit even bij je advocaat aan te geven. Dan kan die wel een advies geven of het in de case meegenomen moet worden :)

• moepkid101
spone schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:45:
Het lijkt me sowieso handig om dit even bij je advocaat aan te geven. Dan kan die wel een advies geven of het in de case meegenomen moet worden :)
Aaah, ik dacht ik wil dit apart oppakken gezien dit over garantie gaat en niet recht van retour.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou even samenspannen met de fabrikant/importeur. Samen heb je een mooie case bij de verkoper. Misschien afspreken om daar samen te komen en de boel te bekijken? Hoe de fabrikant/importeur het daarna oplost met de verkoper is niet aan jou. Waar het jou om gaat is hoe jouw situatie wordt opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-05 18:17
sypie schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:24:
Ik zou even samenspannen met de fabrikant/importeur. Samen heb je een mooie case bij de verkoper. Misschien afspreken om daar samen te komen en de boel te bekijken? Hoe de fabrikant/importeur het daarna oplost met de verkoper is niet aan jou. Waar het jou om gaat is hoe jouw situatie wordt opgelost.
Hier sluit ik bij aan. De fabrikant werkt aardig mee ipv te roepen “moet je bij de verkoper zijn” (ik heb het wel eens anders gezien), dus lijkt me een mooie kans om samen met de fabrikant de bedoelingen van de verkoper bloot te leggen, en deze voor het blok zetten.

Jou laten zitten met een kapotte machine (en dus geld geïncasseerd en niet terug willen geven, en dan van de fabrikant vervangend spul ontvangen om nogmaals te verkopen. Gluiperds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:53

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Is al eens vaker voorgekomen de behuizing van een pre build desktop los halen dan verwerp je niet het recht op garantie, componenten kunnen gewoon simpel vervangen worden en al dan niet te spreken dat je hem ook wel eens moet schoonmaken om te voorkomen dat onderdelen defect raken, zelfs met laptops als ram / ssd ect vervangen kunnen worden.

Recht dat je hebt is tussen jou en de verkoper, alles wat een fabriek doet is een gunst.

Schade aan een videokaart zeker met vocht hoeft niet altijd direct op te treden corrosie ontstaat later en zorgt voor mogelijke sluiting, veelgemaakte fout met laptops en telefoons na contact met vocht die begeven het dagen of weken later. eigenlijk moet de pcb gereinigd worden zeker het gedeelte dat met vocht in aanraking is geweest.

Schade aan de videokaart is schade door een defect van ander, dit zal je aansprakelijk moeten stellen bij de verkoper deze heeft je een niet deugdelijk product verkocht (dit zonder vooraf te weten)

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• moepkid101
Update:

Ik heb bevestiging van de fabrikant dat ik de AIO niet kapot heb gemaakt, zowel op audio als email.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:32
moepkid101 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:09:
Update:

Ik heb bevestiging van de fabrikant dat ik de AIO niet kapot heb gemaakt, zowel op audio als email.
Met die informatie klacht indienen bij de betreffende winkel en dreigen met juridische stappen. Indien geen gehoor binnen 2 weken rechtsbijstand inschakelen en lekker laten oplossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• moepkid101
MagniArtistique schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:40:
[...]

Met die informatie klacht indienen bij de betreffende winkel en dreigen met juridische stappen. Indien geen gehoor binnen 2 weken rechtsbijstand inschakelen en lekker laten oplossen.
Yes, Ik ben er ook achter gekomen dat het weigeren van mijn retourrecht niet kan. Ongeacht de consument iets zou hebben gesloopt. Nu snap ik dat veel mensen hier misbruik van maken, alleen jammer dat er dan vanuit de winkel direct hier van uit wordt gegaan.

Maandag zal de terugkoppeling vanuit de fabrikant naar de winkel plaatsvinden. Mocht de winkel hier niet adequaat op reageren, ga ik inderdaad de rechtsbijstand inschakelen.

Nogmaals dank allen voor de input! Ik zal sowieso dit topic updaten wanneer ik meer weet.

[ Voor 3% gewijzigd door moepkid101 op 13-10-2022 18:43 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• moepkid101
Update:

Helaas reageren ze negatief en houden zij zich niet aan mijn rechten als klant. Ik heb hierdoor ook het juridisch kantoor ingeschakeld.

Overigens hebben zij gedreigd telefoongesprekken te gebruiken als bewijslast. Nu ik aangegeven had dat ze deze binnen 4 weken (tot aan gisteren) moesten delen en dit niet hebben gedaan, beweren ze dat ze niks hebben of dat ze deze niet gaan delen. Volgens AP moeten zij dit echter wel.

Het wordt naar mijn idee steeds gekker en ik vertrouw het zeker niet meer.

Ik zal dit topic blijven updaten!

[ Voor 7% gewijzigd door moepkid101 op 18-10-2022 13:37 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• moepkid101
Update:

Ook een klacht ingediend bij de AP. Precies na 30 dagen reageren ze pas op mijn officiele aanvraag van persoonsgegevens. De boodschap is dat ze maar 30 dagen de gegevens bewaren en dat dit gemeld is via mail en volgens hun eigen privacy statement.

Echter, dit is in beiden gevallen niet zo! Waar zij eerst de telefoongesprekken als dreigement gebruiken, is hier nu nergens meer iets van te bekennen nu ik vanuit de fabrikant bevestiging heb gekregen van mijn onschuld.

Mijn excuses als ik teveel updates plaats. Ik ga er vanuit dat deze situatie nu spoedig is opgelost.

[ Voor 9% gewijzigd door moepkid101 op 19-10-2022 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:08

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ugh, klinkt als een vervelende situatie. Goed dat je je juridisch laat bijstaan, winkels die klanten op deze manier behandelen mogen van mijn part steevast de wind van voren krijgen. Veel succes!

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-05 10:51

LankHoar

Langharig tuig

moepkid101 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:49:
Mijn excuses als ik teveel updates plaats. Ik ga er vanuit dat deze situatie nu spoedig is opgelost.
Een ontwikkeling posten is een prima update. Beter dan wat ook wel eens gebeurd, dat een topic doodbloed en je niets meer hoort van de TS ;)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:31
Lijkt me ook een prima reden om een negatieve review te plaatsen op tweakers pricewatch... Jou weigeren om wet koop op afstand te gebruiken is logisch, aangezien je het product gebruikt hebt en ziet dat er een lekkage is. Dit is dus een geval DOA, niet WKOA. Zij dienen dus gewoon de vervangende AIO cooler en videokaart die zij van de fabrikant hebben gekregen in jouw pc te zetten en het te retourneren aan je.
Of jij recht hebt om de oude cooler en videokaart mee terug te krijgen weet ik niet (zou je aan je advocaat moeten vragen), maar ga ik wel van uit. Als jij deze niet hoeft (en aangeeft), kan de winkel besluiten ze verder te testen op waterschade en als hij goed werkt als refurbished verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Paultje3181 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:16:
Lijkt me ook een prima reden om een negatieve review te plaatsen op tweakers pricewatch... Jou weigeren om wet koop op afstand te gebruiken is logisch,
nee, want mag om geen enkele reden geweigerd worden
Sowieso is niet duidelijk of het hier een koop op afstand betreft. Doet er ook niet bijster veel toe in deze afhandeling.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moepkid101
Het gaat om een koop op afstand! En mijn retourrecht blijft staan. Zij hebben ook zelf in een van de eerste mails bevestigt dat ze deze aanspraak weigeren, en dus daarmee bevestigen dat ik aanspraak heb gedaan.

Volgens het recht blijft het retourrecht hoe dan ook staan tenzij de winkel kan bevestigen dat de consument een defect heeft veroorzaakt. Al konden ze dit al niet bewijzen gezien dit niet is gebeurd, heb ik nu ook de fabrikant achter mij.

Ik heb overigens daarnet het volledige statement gezien naar winkel vanuit de fabrikant. De belangrijkste zin: "The customer did everything right". Frapant dat de winkel zelf zegt nog geen statement te hebben gehad, terwijl deze maandag is verstuurd. Ze melden zelfs dat mijn handelen een gewenst effect heeft gehad!

Morgen gesprek met juridisch kantoor om alles nu te finaliseren. Ik heb alle bewijzen verzameld en zal dit nu gaan aflsuiten. Ik heb ze zelf het voordeel van de twijfel gegeven gezien mijn prive situatie, maar 6 weken later wordt het nu wel heel gek.

[ Voor 24% gewijzigd door moepkid101 op 19-10-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-05 23:45
Wanneer is de pc gekocht?
Waar is de pc gekocht?
Hoe heb je het ingeleverd. Retour of reparatie? Heb je wet koop op afstand gedaan?
En wanneer heb je dit gedaan?
Is de (web)winkel aangesloten bij een keurmerk/fonds?

Wat je stelt klopt je mag een pc opmaken en je kan onderdelen vervangen, enigste waar de verkoper mee kan schermen er is slecht mee omgegaan door jou de consument. Maar als het lek wordt erkend door de fabrikant dan is er niks aan de hand.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moepkid101
stftweaker schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:25:
Wanneer is de pc gekocht?
Waar is de pc gekocht?
Hoe heb je het ingeleverd. Retour of reparatie? Heb je wet koop op afstand gedaan?
En wanneer heb je dit gedaan?
Is de (web)winkel aangesloten bij een keurmerk/fonds?

Wat je stelt klopt je mag een pc opmaken en je kan onderdelen vervangen, enigste waar de verkoper mee kan schermen er is slecht mee omgegaan door jou de consument. Maar als het lek wordt erkend door de fabrikant dan is er niks aan de hand.
Begin september, week na levering op vrijdag persoonlijk teruggebracht om ergere schade te voorkomen met de postdiensten. Winkelnaam mag ik denk ik nog niet melden gezien ze nu alles proberen te gebruiken.

Ik heb via telefoon moeten aanspraak doen op mijn retourrecht gezien hun eigen portaal voor aanmelden niet werkt (staat op video). Even spannend omdat dat niet schriftelijk was, maar dit hebben ze dus zelf schriftelijk bevestigt op de maandag door het te weigeren.

Is aangemeld bij thuiswnkelwaarborg. Echter zei de winkel zelf "Is je goed recht om daar melding te doen, maar doen we toch niks mee gezien jij gewoon de oorzaak bent." Direct als antwoord vanuit hun op de thuiswinkel klacht is er gereageerd met "we gaan viudeokaart garantie verbreken voor schoonmaken, je moet zelf alles betalen voor vervanging" etc.

Als dit allemaal te gek voor woorden klinkt: alles staat zwart op wit. Ook het juridisch kantoor is versteld gezien ze al niet kunnen weigeren op retourrecht en dus alsnog iets proberen. Daarmee ga ik dus nu ook niet meer akkoord op een reparatie gezien ik zwart op wit heb staan dat ze garantieverzegelingen hebben verbroken. Is mij iets te gek voor een 3090TI Suprim X

[ Voor 11% gewijzigd door moepkid101 op 19-10-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 17:14
Je zou bij Thuiswinkelwaarborg een klacht in kunnen dienen nadat je een juridische uitspraak hebt. Dan ben je namelijk niet zeurende boos-boos-huilie klant #12513, maar daadwerkelijk iemand die gelijk heeft.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-05 23:45
Hoe heb je betaald?

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-05 11:30

DataGhost

iPL dev

In Nederland zijn er erg weinig mensen die binnenlandse online-aankopen met creditcard betalen, tenminste ik gok even dat je die kant op wilt gaan met je vraag. Daarnaast ontslaat het terug laten draaien van de betaling jou niet automatisch van jouw eventuele betalingsverplichting. In dit geval is het zeer waarschijnlijk dat de winkel ongelijk heeft maar dat is niet in alle gevallen zo en voortijdig je betaling ongedaan maken, wat overigens nog best wat voeten in de aarde heeft, kan de weg openen naar een incassotraject en zal je bij een eventuele rechtszaak (zeker als je niet in je recht staat) een streepje achter geven.

Zeker als rechtsbijstand er al mee bezig is zou ik geen acties ondernemen die je zaak eventueel kunnen schaden. Uiteindelijk krijg je of je geld op de een of andere manier terug zolang de winkel niet failliet gaat, of een uitspraak dat jij niet in je recht staat, waarbij die laatste situatie ervoor zorgt dat je na terugboeken alsnog moet betalen eventueel vermeerderd met kosten/rente. Dan zou ik lekker afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Assemblage is niet deugdelijk, dat moeten zij fixen onder garantie. als jij je beroept op de wettelijke bedenktijd (wat jij retourrecht noemt) had ik wel aangegeven dat er een lek is. al met al laat je je nu wel aan het lijntje houden. (6 weken)

Heeft je rechtsbijstand al een ingebrekestelling gestuurd of de overeenkomst ontbonden, dat lees ik nergens terug. Dan volgt een dagvaarding om de rechter dit uit te laten spreken.

Ik zou zelf geen communicatie meer voeren met de verkoper, maar dit juridisch laten doen door de hulp die je hebt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• moepkid101
Update!

Daarnet de mail gehad met dat ik het volledige bedrag terug zal krijgen (minus assemblage kosten).

Het was mijn eigen fout om dit zo lang door te laten gaan. De prive situatie liet het echter even niet toe hier alle aandacht aan te besteden, en ik wilde een zo goed mogelijke case hebben met bewijs.

Wat mij opviel is dat zij afgelopen traject mij hebben behandeld als een kleind kind. Geen enkele toon van respect in de mailwisseling en hier heb ik ze ook beleefd op gewezen. Nu ik daadwerkelijk heb gemeld dat ik bewijs had en de jurist in de CC staat, gaan ze overstag.

Opmerkelijk dat ik twee mensen heb gesproken via mail, en beiden maakten ze grote fouten met statements die ze maakten met betrekking tot mijn recht.

Nogmaals dank allen voor de support! Een volgende topic wordt advies vragen over een PC met dezelfde onderdelen , alleen advies over het coolen van een 4090 en een i9 en een reputabele winkel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:59
*knip* Offtopic.

[ Voor 85% gewijzigd door Yorinn op 19-10-2022 17:42 ]

Pagina: 1