Oude vloerverwarming verdeler verkeerd aangesloten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-05 17:35
Ik heb sinds 1.5 jaar een nieuw huis met een kleine vloerverwarming van 2 groepen en radiatoren. Het huis is uit 1997. Al snel merkte ik dat de vloerverwarming matig werkte en dat het altijd heet werd in de bijkeuken waar de verdeler hangt. De aan en afvoerleidingen bleken beide altijd bloedheet. Wat foto's van mijn systeem zijn als volgt, blauw is hier 'koud' water, oftewel de retour van de vloerverwarming, geel is 'lauw', oftel koud gemend met warm van de CV en rood is 'warm', oftewel de aanvoer van de CV:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9AYJcU9tf88jCp-qDxJGdYYaTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfZdETP81vVdV94YfLhcTkG2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S342U0w0aHSpzv3i0_tzV6eATps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Scr8jQXMlqVycfMAsi0MdAdT.jpg?f=fotoalbum_large

De logica van dit systeem ontgaat me zodanig dat ik eigenlijk altijd dacht dat dit verkeerd was aangesloten. Een CV-onderhoudsmonteur heeft meegekeken en wat mensen gebeld, die vonden het ook allemaal fout. Hij gaf wel aan dat dit een heel oud systeem is en niemand wist het echt zeker.

Mijn idee was dus om de boel te verplaatsen. Helaas is er geen extra aansluiting aan de 'koude' kant, dus dat zou het omdraaien van de pomp, het plaatsen van de aanvoer op de huidige uitvoer en het plaatsen van de huidige uitvoer op de 'lege' plek betekenen. Ik kreeg alleen niemand bereid in de huidige tijd om dit klusje te doen en vond het zelf te eng om aan te pakken.

Recent besloot ik de stoute schoenen aan te doen en er mee te beginnen en toen vond ik diverse plaatjes van vergelijkbare systemen die ook 'fout' zijn aangesloten, dus toen begon ik toch te twijfelen. 2 daarvan staan ook hier op tweakers: Vloerverwarmingsverdeler vervangen of repareren en Oude vloerverwarming werkt niet goed. Hoe op te lossen?

Mijn grote vraag dan is dan ook: is dit nou fout of toch de bedoeling? En als het de bedoeling is, is het dan niet alsnog sowieso beter om de retour aan de koude kant te zetten? Wat zou het eventuele voordeel van dit systeem zijn?

Wat verdere achtergrond

Ik ben inmiddels veel uitproberen, het ophangen van sensoren met een ESP32 en het aansluiten van een plugwise systeem verder. Ik weet inmiddels iig zeker dat hij nu niet goed werkt. Voornaamste issue is dat hij steeds pendelt (code 1) omdat er dus teveel warm water de retourleiding ingestuurd wordt en dat de deltaT van de vloerverwarming doorgaans max zo'n 0.5 graden is na een korte piek in het begin. Mijn ketel (intergas kombi-kompakt HR 36/30) lijkt nogal overgedimensioneerd en heb ik daarom zo 'laag' mogelijk staan. Dwz, minimaal vermogen en lage min (20) en max (60) temperaturen.

In de oude instellingen werd al snel de aanvoer en retour van de vloerverwarming even warm, maar stond de vloerverwarming ook vrij heet. Pas als eigenlijk alle leidingen flink heet waren begon de vloerverwarming zelf wat te doen. Die thermostaatknop heb ik flink teruggeschroefd en bovendien heb ik nu altijd 2 radiatoren open staan. Dit lijkt allemaal wel iets te helpen (zojuist geprobeerd met verwarmen naar 19 graden en toen stabiliseerde het voorlopig op een deltaT van 4), maar het pendelen blijft. Ook zou ik primair willen gaan verwarmen op de vloerverwarming en de radiatoren alleen aan laten gaan als het heel koud is, dus liever houd ik dit niet als eindoplossing.

Oh, retourventiel heb ik ook me geëxperimenteerd, maar dat lijkt niet zoveel uit te halen.

Beste antwoord (via kingmob op 28-09-2022 13:06)

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:57
Check, gevonden!

Het is dus niet raar, maar het is niet efficient en zeker geen lage temperatuur verwarming.

https://www.heima24.de/fu...ilo-yonos-para-rs256.html

Afbeeldingslocatie: https://www.heima24.de/shop/images/products/gallery/detail/ZH0600936_2.jpg

Met 40m2 op 2 groepen zal je vast op 15 tot 20cm leiding afstand zitten met lange groepen. Dan is het puur om de kou uit de vloer te halen en kan je niet anders verwachten dan dat je vloerverwarming matig werkt.

Lekker vervangen die hap voor een modern modulair iets met meer groepen. :)

Bijvoorbeeld: https://www.cv-compleet.n...wAl5Wx9cfcnxoC3uIQAvD_BwE

Dit setje kan je helemaal samenstellen van hoe jij het nu hebt, tot stadsverwarming of met warmtepomp. Lekker future proof.

[ Voor 50% gewijzigd door LED-Maniak op 28-09-2022 00:28 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 18:01
Volgens mij is dit zo prima aangesloten. Ik zal proberen het uit te leggen:

Als ik het goed zie, dan zit er een externe voeler aan de thermostaatknop. Zoiets:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cEjUwKdkoK2HhgQNjq0Uibf1WA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NsvZwJbo2Q2Ugntepo4tEyNu.jpg?f=user_large

De voeler hiervan zit in de retour van de verdeler. Deze meet dus de temperatuur van het water voordat het door de pomp gaat.
Hiermee kun je de temperatuur instellen van het water dat door de vloer gaat. Vaak is dit rond de 30-40 graden.

De vloerverwarming pomp zorgt er vervolgens voor dat dit (lauwe) water van 30-40 graden continue door de vloer wordt rondgepompt.

Dit water koelt vervolgens af, en de thermostaatkraan zal hierdoor open gaan. Op dat moment kan er dus warm water van de cv ketel bij gemengd worden.
Dit water wordt dus via de thermostaatknop naar de verdeler gebracht. De gele pijl linksboven is dan de retour naar de cv ketel.

Het ziet er een beetje anders uit, maar volgens mij is deze exact hetzelfde als een WTH verdeler met pomp. Alleen de aansluitingen zitten net iets anders.

Daarnaast zit er een pompschakelaar op jouw verdeler, die zorgt dat de pomp alleen draait als het water boven een bepaalde temperatuur is. Zodat in de zomer, als de vloerverwarming niet nodig is, de pomp niet onnodig draait.

Als je op google zoekt naar uitleg vloerverwarming verdeler kom je ook heel veel tegen.

Ik zie nu wat je bedoelt... Bij de WTH verdeler zit het allemaal net iets ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
Ook al heb je het doorgestreept, bedankt voor het hele verhaal :P

Werking is mij volgens mij wel duidelijk, de thermostaat mengt inderdaad bij op basis van de temperatuur in die grote buis. Daar zit ook de beveiliging voor een te hoge temperatuur op. Ik heb inmiddels overigens ook een pompschakelaar (niet op de foto) om te besparen in de zomer (6 maanden lang hoeft hij niet aan).

Het hele issue is dus dat de gele pijl naar boven eigenlijk blauw zou moeten zijn naar mijn mening, oftewel koud retourwater. Maar dan is hij dus verkeerd aangesloten, want in deze opstelling is het duidelijk net 'gemengd' water dat nog niet de vloer in is gegaan dat de retour in gaat. Vele metingen bewijzen dat het ook daadwerkelijk te warm is, de retourtemperatuur uit de vloer is altijd lager dan de retourtemperatuur naar de CV, behalve dus als de deltaT op de vloer 0 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:39
Is de gehele vloerverwarming niet gewoon aan vervanging toe als je toch aan het klussen bent? Of is deze installatie redelijk recent en niet uit 1997?

De afstand tussen de buizen zal ook te groot zijn om de vloerverwarming als hoofdverwarming te gebruiken?

[ Voor 26% gewijzigd door President op 26-09-2022 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:26

BCC

Tja, ik zou gewoon een nieuwe robot ophangen. Dit blijft altijd gissen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
President schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:27:
Is de gehele vloerverwarming niet gewoon aan vervanging toe als je toch aan het klussen bent? Of is deze installatie redelijk recent en niet uit 1997?

De afstand tussen de buizen zal ook te groot zijn om de vloerverwarming als hoofdverwarming te gebruiken?
Ik vind dat niet zo gewoon? Waarom zou ik het vervangen, wat zou daar het voordeel van zijn? En dan blijft de vraag natuurlijk ook overeind staan, moet de volgende verdeler dan ook zo aangesloten of toch niet?

Het huis heeft verder duidelijk niet zoveel verwarming nodig het grootste deel van het jaar, dus ik verwacht dat het meestal zal lukken en dat de radiatoren slechts incidenteel aan hoeven. Het zijn vermoedelijk inderdaad grote lussen, maar het vloeroppervlak is ook maar ~40m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
kingmob schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:57:
[...]

Ik vind dat niet zo gewoon? Waarom zou ik het vervangen, wat zou daar het voordeel van zijn? En dan blijft de vraag natuurlijk ook overeind staan, moet de volgende verdeler dan ook zo aangesloten of toch niet?

Het huis heeft verder duidelijk niet zoveel verwarming nodig het grootste deel van het jaar, dus ik verwacht dat het meestal zal lukken en dat de radiatoren slechts incidenteel aan hoeven. Het zijn vermoedelijk inderdaad grote lussen, maar het vloeroppervlak is ook maar ~40m2.
Met oog op LTV verwarming voor warmtepompen is het niet gek om te overwegen. Anders ga je er tegenaanlopen als je de CV dadelijk verplicht moet vervangen voor een warmtepomp.

Ter vergelijking: mijn vloer is 'maar' ~42m2 en heeft 6 groepen.

Je meter geeft 50 graden aan, dat is redelijk warm. Dus dat zit goed. Is de pomp nog goed? Niet ergens kalk in na de vele jaren zodat er niet voldoende water gepompt kan worden? Thermostaatkraan nog goed? Geen knikje in de dunne draad?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:25
Dit gaat niet werken zo inderdaad.
Die pomp van de verdeler pompt al je hete water gewoon weer terug de CV retourleiding in i.p.v. in de vloer. Oftewel hij staat in serie met je CV-ketel en al je warme water ''ontsnapt'' dus.
Daarom wordt je verdeler zo heet en doet je vloerverwarming amper iets.

[ Voor 6% gewijzigd door Jim423 op 26-09-2022 23:53 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
LED-Maniak schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:04:
[...]

Met oog op LTV verwarming voor warmtepompen is het niet gek om te overwegen. Anders ga je er tegenaanlopen als je de CV dadelijk verplicht moet vervangen voor een warmtepomp.

Ter vergelijking: mijn vloer is 'maar' ~42m2 en heeft 6 groepen.

Je meter geeft 50 graden aan, dat is redelijk warm. Dus dat zit goed. Is de pomp nog goed? Niet ergens kalk in na de vele jaren zodat er niet voldoende water gepompt kan worden? Thermostaatkraan nog goed? Geen knikje in de dunne draad?
Ah, ja dit is 1 van de dingen die mijn situatie ingewikkelder maakt. Er is een kans dat ik in de komende jaren op stadsverwarming kan worden aangesloten d.m.v. aardwarmte. Dat heeft een temperatuur van 65 graden, dus zou prima zijn. Maar als het niet door gaat dan zal ik inderdaad 'ooit' over moeten. Nu zit ik in een limbo waar ik probeer de huidige situatie (ook de CV ketel dus) te rekken.

Overigens, die foto is al van een tijdje terug, ik heb hem inmiddels een stuk koeler staan, maar er lijkt inderdaad verder niks mis met het systeem zelf. het warmt gewoon op en er lijkt doorstroming te zijn (retour stijgt langzaam mee met aanvoer maar wel met een duidelijk verschil). Het enige issue lijkt dus te zijn dat er te warm water terug naar de CV wordt gestuurd. Dat lijkt me niet alleen niet zo efficient, maar duwt de ketel ook te snel naar pendelen.

Ik heb zojuist meer radiatoren open gedraaid en de minimum temperatuur van de ketel naar 40 verhoogd. De max van de huidige stand van de thermostaat lijkt zo'n 33 graden te zijn. M'n theorie is dat daarmee iig nooit water de retour in gaat dat dezelfde temp is als de aanvoer van de CV, maar het voelt wel inefficiënt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
Jim423 schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:52:
Dit gaat niet werken zo inderdaad.
Die pomp van de verdeler pompt al je hete water gewoon weer terug de CV retourleiding in i.p.v. in de vloer. Oftewel hij staat in serie met je CV-ketel en al je warme water ''ontsnapt'' dus.
Daarom wordt je verdeler zo heet en doet je vloerverwarming amper iets.
Wat ik dan wel raar vind is dat dit dus de standaard lijkt te zijn? Afgaand op andere posts met een vergelijkbare verdeler iig. Dat maakt me wat huiverig om het aan te passen (naast dat ik geen idee heb of dat überhaupt makkelijk zal gaan).

Ik ga er dan immers van uit dat men daar ooit en goede reden voor had. Misschien dat dit beter werkt met een aan/uit ketel oid?

Voor de volledigheid het patroon gisterenavond (hopelijk te lezen). Momenteel lijkt het het nog vrij aardig te doen (naar mijn maatstaven), maar je ziet hier wel duidelijk hoe CV retour en vloerverwarming temperatuur in elkaar straks volgen en dat vervolgens de CV pendelt. Echter valt het pendelen nu nog relatief mee tov eerder, hopelijk door een aantal van mijn aanpassingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72W9fQHF791FZ4IoaweiC2lQb3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/myXz7rvjo0SBn1SeptB7uv9b.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door kingmob op 27-09-2022 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:30
Het hele idee van deze verdeler is dat de CV het water heet stookt voor radiatoren, maar dat water is te heet voor de vloer, daarom wordt er koud water bijgemengd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 18:01
Het verschil wat ik zo snel zie tussen jouw verdeler en de andere 2 waar je naar gelinkt hebt, is de plaats van de pompschakelaar.
Ik las ergens dat dit geen pompschakelaar is, maar een maximaal thermostaat.

Deze schakelt dus de pomp uit zodra het te warm wordt.

Kun je eens kijken wat het is bij jou? Een pompschakelaar die de pomp inschakelt, of een maximaal thermostaat die hem uitschakelt?

Het hele idee van de maximaal thermostaat snap ik nog niet, hier zou de thermostaatknop toch voor moeten zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:25
Puur op beredenatie van de afbeelding, geen ervaring met zo'n systeem daadwerkelijk:

De pomp op deze verdeler zou de temperatuur van je water omláág brengen als deze aanslaat en pompt geen water door je systeem. Kan het zijn dat de temperatuursensor die daaraan hangt juist aanslaat bij een temperatuur bóven z'n setpoint? (werkt deze temperatuursensor uberhaupt nog? of draait de pomp gewoon altijd)

[ Voor 4% gewijzigd door OnTracK op 27-09-2022 15:00 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
Whazaer schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:59:
Het verschil wat ik zo snel zie tussen jouw verdeler en de andere 2 waar je naar gelinkt hebt, is de plaats van de pompschakelaar.
Ik las ergens dat dit geen pompschakelaar is, maar een maximaal thermostaat.

Deze schakelt dus de pomp uit zodra het te warm wordt.

Kun je eens kijken wat het is bij jou? Een pompschakelaar die de pomp inschakelt, of een maximaal thermostaat die hem uitschakelt?

Het hele idee van de maximaal thermostaat snap ik nog niet, hier zou de thermostaatknop toch voor moeten zorgen?
Het oranje ding bedoel je denk ik? Dat is idd een maximaalthermostaat, die is er alleen ter beveiliging, mocht er iets mis gaan dan gaat er geen gloeiend heet water door de vloer. Die staat op 60 graden bij mij. Ik heb ook een pompschakelaar inmiddels (niet op de foto). Die schakelt simpelweg de pomp in als de CV aan is om energie te besparen.

[edit] deze reactie geldt ook voor Ontrack. Oorspronkelijk draaide de pomp gewoon altijd, maar dit heeft geen/amper invloed op de rest van het verwarmingssysteem, ik neem aan omdat het de weg van de minste weerstand is om het water door de vloer te pompen. Ik stel de 15mm leidingen van en naar de verdeler en het pad naar de CV in m'n hoofd voor als een soort grote ohmse weerstand, terwijl de loop zelf heel weinig weerstand heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door kingmob op 27-09-2022 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:25
kingmob schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:52:
[...]

Het oranje ding bedoel je denk ik? Dat is idd een maximaalthermostaat, die is er alleen ter beveiliging, mocht er iets mis gaan dan gaat er geen gloeiend heet water door de vloer. Die staat op 60 graden bij mij. Ik heb ook een pompschakelaar inmiddels (niet op de foto). Die schakelt simpelweg de pomp in als de CV aan is om energie te besparen.
In mijn redenatie moet die externe pomp zelden / nooit draaien om het systeem goed te laten werken. Alleen draaien om te voorkomen dat je vloerverwarming te heet wordt. Je CV heeft intern ook een pomp. Dus ik snap jouw uitleg met externe pompschakelaar niet helemaal.

edit:
Maar echt logisch klinkt dat niet natuurlijk. Dus tsja, ik weet het ook niet. Het voelt logischer om warm/koud aansluitingen van de CV om te wisselen. Maar zoals je zelf zegt dat in die andere topics ook mensen het op deze manier hebben...

[ Voor 16% gewijzigd door OnTracK op 27-09-2022 17:19 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:25
kingmob schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:01:
[...]

Wat ik dan wel raar vind is dat dit dus de standaard lijkt te zijn? Afgaand op andere posts met een vergelijkbare verdeler iig. Dat maakt me wat huiverig om het aan te passen (naast dat ik geen idee heb of dat überhaupt makkelijk zal gaan).
Volgens mij zit bij die andere post wel de retour op de voorste balk.
Als je kijkt naar het voetventiel waar die leidingen vandaan komen komt de leiding met het thermostaatventiel uit de zijkant. Dat is normaal waar de radiator dus retour heeft zitten. (onderaan)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• LED-Maniak
OnTracK schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:13:
[...]
In mijn redenatie moet die externe pomp zelden / nooit draaien om het systeem goed te laten werken. Alleen draaien om te voorkomen dat je vloerverwarming te heet wordt. Je CV heeft intern ook een pomp. Dus ik snap jouw uitleg met externe pompschakelaar niet helemaal.

edit:
Maar echt logisch klinkt dat niet natuurlijk. Dus tsja, ik weet het ook niet. Het voelt logischer om warm/koud aansluitingen van de CV om te wisselen. Maar zoals je zelf zegt dat in die andere topics ook mensen het op deze manier hebben...
Nee, die externe pomp dient altijd te draaien als er warmtevraag is. De CV stuurt te warm water, vervolgens wordt maar een deel bijgemengd naar de vloer door de externe pomp aan de verdeler. Overige water wordt tegengehouden door de thermostaatkraan.
kingmob schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:59:
[...]

Ah, ja dit is 1 van de dingen die mijn situatie ingewikkelder maakt. Er is een kans dat ik in de komende jaren op stadsverwarming kan worden aangesloten d.m.v. aardwarmte. Dat heeft een temperatuur van 65 graden, dus zou prima zijn. Maar als het niet door gaat dan zal ik inderdaad 'ooit' over moeten. Nu zit ik in een limbo waar ik probeer de huidige situatie (ook de CV ketel dus) te rekken.
Je hebt verdelers die je eenvoudig kan ombouwen van gesloten systeem(Wat je nu hebt) naar een met een warmtewisselaar voor stadsverwarming of zelfs als open systeem. Dan ben je geheel flexibel. :)

Nu ik er zo over denk vind ik je systeem helemaal niet zo raar... volgens mij heb ik precies hetzelfde gezien bij een verdeler die ik ooit in een duitse shop heb gekocht.. Het water wordt bijgemengd en vervolgens gaat het overtollige water direct de retourleiding in.. Moet ik eens zoeken of ik die nog kan vinden. Was heel normaal.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Check, gevonden!

Het is dus niet raar, maar het is niet efficient en zeker geen lage temperatuur verwarming.

Afbeeldingslocatie: https://www.heima24.de/shop/images/products/gallery/detail/ZH0600936_2.jpg

Met 40m2 op 2 groepen zal je vast op 15 tot 20cm leiding afstand zitten met lange groepen. Dan is het puur om de kou uit de vloer te halen en kan je niet anders verwachten dan dat je vloerverwarming matig werkt.

Dit setje kan je helemaal samenstellen van hoe jij het nu hebt, tot stadsverwarming of met warmtepomp. Lekker future proof.

[ Voor 50% gewijzigd door LED-Maniak op 28-09-2022 00:28 ]

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-05 11:41
eentje met wisselaartje is wel/niet aan te bevelen. verschillende meningen over.
je hebt geen tyleen slangen dus het hoeft niet persee maar het mag wel gewoon.
als je nu al weet dat je binnenkort overgaat op stadswarmte eentje kopen die daarvoor al geschikt is.
en inderderdaad wat meer groepen voor in de toekomst als je gaat verbouwen.
en een magneet filter in je instalatie zetten. stadsverwarming geeft vervuiling.

en verder ja dit zijn ellendige verdelers.
1 je pinnetje achter de thermostaatknop kan vastzitten. indrukken inspuiten etc.
2 de thermostaatkraan kan stuk zijn. (dus het gedeelte waar het water doorheen stroomt.)
3 de thermostaatknop kan kapot zijn. dus de witte knop met voeler)
4 op een bepaalt moment vervangen ik ze gewoon scheelt een berg hoofpijn.
en dan gewoon een goede verdeler nemen moderne en goed aansluiten.

en je slangen doorspoelen 2 kanten op bijvoorkeur. dan breek je echt alle ophoping.

en optie 3 is wat van marktplaats vissen ter overbruging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmob
LED-Maniak schreef op woensdag 28 september 2022 @ 00:25:
Check, gevonden!

[Afbeelding]

Super bedankt, dit bevestigd m'n vermoeden dat het iig opzet is. Maar wat betreft je andere opmerking, meer groepen aansluiten lijkt me wel erg radicaal? Ik neem aan dat de leidingen in het beton zijn gegoten (en daar bovenop ligt een stenen vloer die ik niet weg wil doen). Dat heb ik er niet voor over allemaal.

Of mis ik iets, je kunt toch niet zomaar meer groepen maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmob
miciel schreef op woensdag 28 september 2022 @ 01:07:
eentje met wisselaartje is wel/niet aan te bevelen. verschillende meningen over.
je hebt geen tyleen slangen dus het hoeft niet persee maar het mag wel gewoon.
als je nu al weet dat je binnenkort overgaat op stadswarmte eentje kopen die daarvoor al geschikt is.
en inderderdaad wat meer groepen voor in de toekomst als je gaat verbouwen.
en een magneet filter in je instalatie zetten. stadsverwarming geeft vervuiling.

en verder ja dit zijn ellendige verdelers.
1 je pinnetje achter de thermostaatknop kan vastzitten. indrukken inspuiten etc.
2 de thermostaatkraan kan stuk zijn. (dus het gedeelte waar het water doorheen stroomt.)
3 de thermostaatknop kan kapot zijn. dus de witte knop met voeler)
4 op een bepaalt moment vervangen ik ze gewoon scheelt een berg hoofpijn.
en dan gewoon een goede verdeler nemen moderne en goed aansluiten.

en je slangen doorspoelen 2 kanten op bijvoorkeur. dan breek je echt alle ophoping.

en optie 3 is wat van marktplaats vissen ter overbruging.
Maar er lijkt momenteel niks 'mis' te zijn met de verdeler, ten minste volgens mij is dit gedrag dus de bedoeling, maar hoort daar een hele hete aanvoerwarmte bij.

Zoals ik het nu begrijp heb ik 3 'echte' opties:
  1. Niks doen en zoveel mogelijk de huidige situatie optimaliseren via instellingen CV e.d.
  2. Leidingen verleggen en pomp omdraaien op huidige verdeler zodat de retour aan de koude kant zit (geen idee of de verdeler dit overleeft)
  3. Een nieuwe verdeler (die technisch/logisch volgens mij amper verschilt van de huidige) en die dan aanleggen dat het geschikt is voor lagere temperaturen (dus retour koude kant)
Toch?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

kingmob schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:06:
[...]

Maar er lijkt momenteel niks 'mis' te zijn met de verdeler, ten minste volgens mij is dit gedrag dus de bedoeling, maar hoort daar een hele hete aanvoerwarmte bij.

1. Niks doen en zoveel mogelijk de huidige situatie optimaliseren via instellingen CV e.d.
  2. Leidingen verleggen en pomp omdraaien op huidige verdeler zodat de retour aan de koude kant zit (geen idee of de verdeler dit overleeft)
  3. Een nieuwe verdeler (die technisch/logisch volgens mij amper verschilt van de huidige) en die dan aanleggen dat het geschikt is voor lagere temperaturen (dus retour koude kant)
Toch?
4 een gesloten verdeler zonder pomp en maximaal 45 graden verwarmen.
;)

https://www.pumpendiscoun...Fussbodenheizungszub.html

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 28-09-2022 13:38 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• miciel
kingmob schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:06:
[...]

Toch?
1 opzich valt er vast nog wel wat te rommelen ik zie dat je temperatuurmeter te hoog staat.
dus waarschijnlijk slaat je pomp uit op maximaal. kwestie van fatsoenlijk inregelen.
retour ventiel een beetje knijpen en je thermostaatknop ?? geen idee gewoon laten staan.
2 omdraaien van deze verdelers ik ben er niet van overtuigdt. zie de andere forums etc.
die willen juist dat je de aanvoer op de voorste balk hebt en de retour aan de achterste balk.
(ik probeer ze eerst werkend te krijgen lukt dat niet dan slopen we ze eruit is goedkoper en sneller)
3 een nieuwe verdeler/tweedehands is wel technisch wat beter. je mist een u bocht.
en aanvoer en retour zitten op 1 balk. nieuwe pomp etc. vaak werken deze daardoor wat beter.
je moet rekenen op een kleine vooruitgang. vanwege de hoh 15 of hoh 20.
ook bij hoh 10 is het wisselen van de verdeler maar een kleine vooruitgang.
de nieuwe verdelers zijn wel een beetje beter maar het is niet overweldigendt.
meestal is het bedrijfstechnisch makkelijker om er een nieuwe in te zetten.

• kingmob
miciel schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:27:
[...]

1 opzich valt er vast nog wel wat te rommelen ik zie dat je temperatuurmeter te hoog staat.
dus waarschijnlijk slaat je pomp uit op maximaal. kwestie van fatsoenlijk inregelen.
retour ventiel een beetje knijpen en je thermostaatknop ?? geen idee gewoon laten staan.
2 omdraaien van deze verdelers ik ben er niet van overtuigdt. zie de andere forums etc.
die willen juist dat je de aanvoer op de voorste balk hebt en de retour aan de achterste balk.
(ik probeer ze eerst werkend te krijgen lukt dat niet dan slopen we ze eruit is goedkoper en sneller)
3 een nieuwe verdeler/tweedehands is wel technisch wat beter. je mist een u bocht.
en aanvoer en retour zitten op 1 balk. nieuwe pomp etc. vaak werken deze daardoor wat beter.
je moet rekenen op een kleine vooruitgang. vanwege de hoh 15 of hoh 20.
ook bij hoh 10 is het wisselen van de verdeler maar een kleine vooruitgang.
de nieuwe verdelers zijn wel een beetje beter maar het is niet overweldigendt.
meestal is het bedrijfstechnisch makkelijker om er een nieuwe in te zetten.
Ik heb het idee dat je naar een andere foto kijkt? aanvoer en retour zitten op verschillende balken. Misschien dat de eerste foto een verkeerd beeld geeft, daar lijkt hij op de achterste balk te zitten, maar dat is dus niet zo.
U-bocht is neem ik aan de bocht tussen de 2 balken? Die zit er toch ook gewoon (hoe zou het anders doorstromen)
En de pomp slaat ook zeker niet af, temperatuur blijft netjes binnen de grenzen. Was op de foto ook al zo omdat de maximaalthermostaat op 90 stond, maar ik heb die al lang op 60 staan en de thermostaat op ~3

Nogmaals, het systeem lijkt te werken, maar de CV kan met deze instellingen en deze opzet z'n warmte niet kwijt en gaat pendelen. Ik hoop dat die situatie zou verbeteren als de uitkomende temperatuur van de vloer in de retour gaat ipv de invoertemperatuur. Ik zou dan ook verwachten dat ik op een lagere temperatuur kan stoken.

Overigens vind ik het sowieso irritant dat je blijkbaar niet een combi-ketel kan krijgen die flink wat KW heeft voor warm water maar ook prima laag vermogen verwarming aan kan, blijkbaar werkt dat elkaar tegen. Ik kan iig niks vinden.

• miciel
kingmob schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:29:
[...]

Ik heb het idee dat je naar een andere foto kijkt? aanvoer en retour zitten op verschillende balken. Misschien dat de eerste foto een verkeerd beeld geeft, daar lijkt hij op de achterste balk te zitten, maar dat is dus niet zo.
U-bocht is neem ik aan de bocht tussen de 2 balken? Die zit er toch ook gewoon (hoe zou het anders doorstromen)
En de pomp slaat ook zeker niet af, temperatuur blijft netjes binnen de grenzen. Was op de foto ook al zo omdat de maximaalthermostaat op 90 stond, maar ik heb die al lang op 60 staan en de thermostaat op ~3

Nogmaals, het systeem lijkt te werken, maar de CV kan met deze instellingen en deze opzet z'n warmte niet kwijt en gaat pendelen. Ik hoop dat die situatie zou verbeteren als de uitkomende temperatuur van de vloer in de retour gaat ipv de invoertemperatuur. Ik zou dan ook verwachten dat ik op een lagere temperatuur kan stoken.

Overigens vind ik het sowieso irritant dat je blijkbaar niet een combi-ketel kan krijgen die flink wat KW heeft voor warm water maar ook prima laag vermogen verwarming aan kan, blijkbaar werkt dat elkaar tegen. Ik kan iig niks vinden.
er zat iets teveel informatie in de vorige post. ;) bij jouw verdeler zit de aanvoer op de voorste balk.
en je retour op de achterste balk. en een u bocht. daarnaast zit deze goed aangesloten.
kijk maar op andere topics zoals klus idee en tweakers daar zijn deze verdelers hetzelfde aangesloten.

ik snap wel je uitgangpunt om aanvoer en retour te wisselen zodat het wat beter klopt.
de voorste balk is de retour voor je vloer daar komt water van 35 graden warm water van 60 graden samen.
wat dus wordt teruggemendt naar 40 graden en aan de achterste balk gaat er water uit van 40 graden.
(ik heb de logica van het mengen wel begrepen maar die 40 graden afvoer is niet bepaalt efficient)
ik kan niet zeggen of dat het omdraaien je gaat helpen je kan ook van de wal in de sloot geraken.

pak je een nieuwe verdeler dan zit aanvoer en retour op 1 balk en heb je geen u bocht.
dan heb je ongeveer het volgende systeem. https://www.cv-compleet.n...eFR1FIITTYcRoCOZwQAvD_BwE ook op marktplaats staan vergelijkbare units/leuk ter overbruging maar niet voor lange termijn.
deze zijn technisch net even wat beter dan het systeem met u bocht. maar niet overdreven beter.

zit er een bypass ventiel in je systeem ? die ontbreken soms.
scheelt in problemen helpt vaak wel maar af en toe ook niet.
cv is zeg maar sleutelen tot het werkt. en dus een beetje gokken.

en wat je zegt wat betreft de cv ketel is helemaal waar.
je moet 6 kw aan warmte kwijt kunnen dat is vrij veel.
2 grote radiaotoren vol open en de vloerverwarming.
is ongeveer 6 kw. lager dan dat kunnen veel ketels niet.

[ Voor 10% gewijzigd door miciel op 28-09-2022 16:13 ]

• miciel
kingmob schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:29:
[...]

er zat iets teveel informatie in de vorige post. ;) bij jouw verdeler zit de cv aanvoer op de voorste balk.
en je cv retour op de achterste balk. en een u bocht. technisch is deze dus goed aangesloten.
kijk maar op andere topics zoals klus idee en tweakers daar zijn deze verdelers hetzelfde aangesloten.
de thermometer lijkt op 60 graden te staan. of kijk in nauw scheel heb je een oude foto gepost ?

pak je een nieuwe verdeler dan zit aanvoer en retour op 1 balk en heb je geen u bocht.
dan heb je ongeveer het volgende systeem. https://www.cv-compleet.n...eFR1FIITTYcRoCOZwQAvD_BwE ook op marktplaats staan vergelijkbare units/leuk ter overbrugging maar niet voor lange termijn.

zit er een bypass ventiel in je systeem ? die ontbreken soms.
scheelt in problemen helpt vaak wel maar af en toe ook niet.
cv is zeg maar sleutelen tot het werkt. en dus een beetje gokken.

en wat je zegt wat betreft de cv ketel is helemaal waar.
je moet 6 kw aan warmte kwijt kunnen dat is vrij veel.
2 grote radiaotoren vol open en de vloerverwarming.
is ongeveer 6 kw. lager dan dat kunnen veel ketels niet.

• kingmob
miciel schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:52:
[...]

dan heb je ongeveer het volgende systeem. https://www.cv-compleet.n...eFR1FIITTYcRoCOZwQAvD_BwE ook op marktplaats staan vergelijkbare units/leuk ter overbruging maar niet voor lange termijn.
deze zijn technisch net even wat beter dan het systeem met u bocht. maar niet overdreven beter.
[...]
Ah, dan zitten we op 1 lijn. Dat was m'n plan ook, om beide op de achterste te zetten (of liever om dat te laten doen). Alleen moet daarvoor de aanvoer links komen, de afvoer rechts (daar zitten 2 mogelijke aansluitingen ogenschijnlijk) en de pomp(richting) omgedraaid. Dan zit de pomp iig vlak 'achter' de aanvoer en zuigt hij aan, dat lijkt me beter. En hij mengt dan nog altijd met het koude water voor het de vloer in gaat en met dat op de U-bocht. Op de gebruiksaanwijzing van m'n CV is het ook zo getekend in een schema.

Het is alleen niet echt iets dat ik 'even' doe en kan vooralsnog niemand vinden (als in een gediplomeerd installateur) die het klusje wil aannemen. Daarvoor had men het te druk en is het klusje vermoedelijk weer te klein. Hopelijk als ik het weer ga proberen dat ik meer geluk heb. Zit uiteraard niet te popelen om hier honderden euro's aan kwijt te zijn, maar wellicht dat ik dat met de huidige prijzen terug kan verdienen.

Weet iemand toevallig hoe die leidingen überhaupt zijn aangesloten op de verdeler? Ik kan helemaal niks zien waarmee het koppelstuk vast- en losgedraaid kan worden. Misschien iets aan de binnenkant of onder die moeren? De rest lijkt zichzelf wel te wijzen, behalve dat het een moeilijke bocht gaat worden.

[ Voor 6% gewijzigd door kingmob op 28-09-2022 16:29 ]

• miciel
@kingmob ik denk dat je een staartstuk bedoelt.
zie link https://www.hornbach.nl/s...raad/8347936/artikel.html
daar moet inderdaad wat in deze is voor een grote ratel. ik heb weer 1 met een extra verloopdop.
https://www.amazon.nl/rad...id=pla-852588374087&psc=1

opzich is het plan om alles op de achterbalk te zetten aanvoer links en retour rechts en de voorste af te doppen met een ontluchter en draaien van de pomp een prima plan. dat kan wel wat worden. zeker
met alle uitleg erbij snap ik waar je heen wil. je hoeft niet persee 1 marktplaats te halen.komt eigenlijk op hetzelfde neer. (ik dacht dat je puur aanvoer en retour wilde wisselen dat wordt hem gok ik niet)

kwa bochten buigen nu ik snap wat je wilt ja dat wordt nog een heel gevecht.
kattenrug buigen en een haakse bocht erachter of 1 knietje kan ook nog.
misschien is het makelijker om met flex te werken. juiste verloopjes en snel klaar.
normaal ben ik niet zo van flex 16 mm maar voor die 2 a 3 groepjes wha dat kan wel.
en heel goed afbramen anders mol je je verloopjes. en nee flex is niet mooi.
en ik bedoel natuurlijk geen elextra flex maar henco/uponor leiding.
verloopje https://www.toolstation.n...mkoppeling-2-delig/p31850
en dan nog ergens een afbramer lenen scoren.
.

[ Voor 24% gewijzigd door miciel op 28-09-2022 18:18 ]

• kingmob
miciel schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:58:
@kingmob ik denk dat je een staartstuk bedoelt.
zie link https://www.hornbach.nl/s...raad/8347936/artikel.html
daar moet inderdaad wat in deze is voor een grote ratel. ik heb weer 1 met een extra verloopdop.
https://www.amazon.nl/rad...id=pla-852588374087&psc=1

opzich is het plan om alles op de achterbalk te zetten aanvoer links en retour rechts en de voorste af te doppen met een ontluchter en draaien van de pomp een prima plan. dat kan wel wat worden. zeker
met alle uitleg erbij snap ik waar je heen wil. je hoeft niet persee 1 marktplaats te halen.komt eigenlijk op hetzelfde neer. (ik dacht dat je puur aanvoer en retour wilde wisselen dat wordt hem gok ik niet)

kwa bochten buigen nu ik snap wat je wilt ja dat wordt nog een heel gevecht.
kattenrug buigen en een haakse bocht erachter of 1 knietje kan ook nog.
misschien is het makelijker om met flex te werken. juiste verloopjes en snel klaar.
normaal ben ik niet zo van flex 16 mm maar voor die 2 a 3 groepjes wha dat kan wel.
en heel goed afbramen anders mol je je verloopjes. en nee flex is niet mooi.
en ik bedoel natuurlijk geen elextra flex maar henco/uponor leiding.
verloopje https://www.toolstation.n...mkoppeling-2-delig/p31850
en dan nog ergens een afbramer lenen scoren.
.
Bedankt! Begrijp ik goed dat nij je link van het staartstuk de moer dus los er bij zit (moeilijk te zien op de foto)? Dat lijkt iig de situatie bij mij.

Ik heb in de hornbach naar de flexibele kunststof buizen zitten kijken, maar ik vond het vrij onduidelijk wat ik dan allemaal nodig zou hebben. Maar denk je dat je daarmee dan een kleinere bocht kan maken? Nadeel van een extra knie (of waarschijnlijker 2) zou minder doorstroming zijn?

• miciel
kingmob schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:28:
[...]

Bedankt! Begrijp ik goed dat nij je link van het staartstuk de moer dus los er bij zit (moeilijk te zien op de foto)? Dat lijkt iig de situatie bij mij.

Ik heb in de hornbach naar de flexibele kunststof buizen zitten kijken, maar ik vond het vrij onduidelijk wat ik dan allemaal nodig zou hebben. Maar denk je dat je daarmee dan een kleinere bocht kan maken? Nadeel van een extra knie (of waarschijnlijker 2) zou minder doorstroming zijn?
ja de moer is een los onderdeel bij een staartstuk.

wat betreft kunststof een kleinere bocht nee maar het is wel makkelijker te buigen.
en ja het is een best wel uitzoek werkje wat wel en niet nodig hebt dat klopt.
misschien is staal dan wel weer makelijker. zo lastig is dat buigen ook weer niet.
(koop een lengte maak er stukken van 1 meter van dagje oefenen en je kan het.)
ook voor staal heb je het nodige aan uitzoekwerk. knelsetje voor je retour ventiel.
deze is voor staal. https://www.cvtopper.nl/heimeier-knelset-1-2-x-15mm.html

knelsetje voor kunststof keuze uit heimer of danfoss. ik gok dat jij heimer moet hebben eigenlijk.
zie linkje. https://www.toolstation.n...lemkoppeling-x16mm/p65751

of een puntstuk in je kraan fitten. zoals nu ook is gedaan. keuze uit rechts of haaks zeg het maar.
wel graag ruw maken en fitten met loctite 55. is soort hennep/draad.
dat teflon overleeft soms wel som niet loctite/draad is gewoon 10xbeter.
en niet loctite lijm. das ergens anders voor. bouten en moeren bijv.
https://www.warmteservice...king-dispenser/p/80457615

puntstuk recht https://www.hornbach.nl/s...2-st/7884867/artikel.html
puntstuk haaks https://www.warmteservice...-knie-15-x-1-2/p/40053845

let wel op dat je de leidingen zo maakt dat er geen luchtbel in kan gaan zitten.
eventueel kan je aan het einde nog wel een ontluchter erop plaatsen als je niet uitkomt.
maar dat is ook nog wel een heel circus aan spullen wat je dan weer nodig hebt.

ik weet niet of er een warmteservice in je buurt zit.
ga daar eens heen en neem even de foto,s mee.
ze kunnen best een hoop voor je betekenen.
maar soms weten zij het ook niet maken een foutje etc.
9 van de 10 keer gaat het goed en af en toe gaat het fout.

opzich durf ik wel een knietje in je aanvoer en je retour te zetten.
maar de rest zou ik wel proberen om te buigen ivm de weestandt.
volgens de snel reken tabel van de warmte service is je vloer 2,5 kw/3,0 kw.
dat kan best door 2 knietjes 15 heen door 4 knietjes 15 wha dat wordt lastiger.
je t stukken 22 15 22 tellen niet echt als een knie. geven vrij veel water.

verder wat ik vaak doe is dat ik een berg fitingen meeneem. alles 2 x ofzo.
en dan ter plekke puzzelen. oja en doe het op een normale werkdag,
dat als je wat te kort komt je nog wat kan gaan halen ergens.
(want dat kom je echt altijd en zondag is 90% gewoon dicht)

en ik kom er met die bouwmarktspullen ook niet uit. ken het systeem niet.
ik ken alleen uponor henco pentec bonofix. verloopjes (4 x hetzelfde idee)
kan daarmee 99% van alle klussen af. of ik regel een perstang. 8)
(ik heb geen aandelen bij toolstation en warmte service maar wordt wel tijd :+ )

[ Voor 15% gewijzigd door miciel op 29-09-2022 23:09 ]

Pagina: 1