Vloerverwarmingsverdeler vervangen of repareren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.O.E
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-07 11:27
Onlangs nadat tweemaal mijn stoppen eruit sprongen, ben ik erachter gekomen dat mijn vloerverwarmingspomp de oorzaak was. Rap heb ik een nieuwe pomp besteld, maar bij een nadere inspectie ben ik er achtergekomen dat mijn vloerverwarmingsverdeler lekt. Hoogst waarschijnlijk is er water bij de elektra aansluiting van de pomp gekomen wat tot kortsluiting heeft gezorgd.

Nu mijn vraag. Moet ik de verdeler vervangen of valt die te repareren.

Eerst even de details.

Mijn verdeler ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSOiGcukTViTaklyPe0Eo8Jk01c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gShE2KNPqPaSO6tP7hSg1Qf6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlAgeRUiQzbUgOfuWYN2vqMmu8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRUzdSS2rzVqRFQ3WbUXYhpT.jpg?f=fotoalbum_large

Merk: Thermo Briljant

Pomp
Oud: Grundfos: UPS 25-50-180
Nieuwe pomp (nog niet geïnstalleerd): Grundfos Alpha 2 25-60-180

Lekkage vindt plaats vanaf de pomp temperatuur voeler. Hier is ook roest zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-p80FZ5CCyOi-ssiZRjJkwub41k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NawGJ2WsP26zRGr9eguoiUeD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLZWUH--Xi3oFYLDEFN-7PBFXD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V7eNXWeX2F3Y81QREOT3WiWn.jpg?f=fotoalbum_large

Nu probeerde ik de voeler koppeling los te draaien om dit dicht te maken, maar ik krijg het met geen mogelijkheid los. Is dit wel een schroef verbinding? Of is dit gesoldeerd? Of zit dit gewoon vast ivm de roestvorming?

En dan de hamvraag, valt dit te repareren of is het beter om de gehele verdeelunit te vervangen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-07 03:17
je kan proberen om het er eest met een baco eruit te krijgen.
vooral de 2de ring moet je met baco pakken.
maar soms hebben ze loctite gebruikt dan moet je de boel warm stoken.
(eerst aftappen en alle plastic onderdellen verwijderen)
echter het messing is van zachter dus ook die draai je zo naar de knoppen.
en dan moet je als nog waterpomptang proberen de boel eruit te krijgen.
prettige wedstrijdt.

ik zie wat oppervlakkige roest maar zolang het oppervlakkig is niks aan de handt.
doet je verdeler het gewoon goed ?
ik installeer tegenwoordig vooral verdelers zonder u bocht.
waarbij de aanvoer en retour op dezelfde balk zitten.
deze hebben een kortere weerstandt voor je cv.
en zijn daardoor ietsje minder gevoelig voor problemen.
bij een u bocht systeem moet je cv het water door de vloerslangen heen pompen.
en meestal staan er zoveel radiatoren open dat er niet meer voldoende pompdruk over is.

ook zou ik je pakkingen boven en onder je pomp vervangen.
als je de pomp vervangt. dus eerste optie is gewoon proberen die messing buis eruit te krijgen.
en er een nieuwe in te zetten. hergebruiken kan je vergeten.

(en gewoon de goede kant opdraaien linksom dus)

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 24-05-2020 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:28
Mijn verdeler lekte laatst ook door roest. Ik heb hem vervangen.
Ding was 30 jaar oud, stel dat het lukt om te lassen, wie zegt dat er volgend jaar niet op een andere plek lekkage komt door roest :?
Nu kunnen we weer even vooruit :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.O.E
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-07 11:27
Dank Miciel en Ybos,

Ik denk dat ik toch het zeker voor het onzeker neem en de verdeler ga vervangen voor een nieuwe.
Nu zit ik alleen met de volgende vraagstuk waar ik wat hulp bij nodig heb. Afgelopen winter merkten wij op dat de vloerverwarming van onze badkamer niet warm werd. Dus nu ben ik van plan om de badkamer vloerverwarming samen met de twee groepen op de begane grond te laten spoelen.

Na dat ik naging hoe de vloerverwarming van onze badkamer aangesloten is (was al aanwezig na aanschaf woning). Ben ik er achtergekomen dat de vloerverwarming van de badkamer is aangesloten op een C.V verdeelblok van de radiatoren van de eerste verdieping, zonder een RTL ventiel en aansluiting is lager dan de vloerverwarming :(, waardoor ik het ook niet goed kan onluchten.

Nu vraag ik me af, of het niet beter is om de badkamer vloerverwarming ook niet aan te sluiten op de nieuwe verdeler. Dus om een 3 groepsverdeler te nemen (2x begane grond en 1x badkamer). Of is het beter om een RTL ventiel er toch tussen te plaatsen al is de aansluiting lager dan de vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phNowB--zYmneAJkEwlj5df1WnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k1i4x2cnlddJoY54DyW3B9tF.jpg?f=fotoalbum_large
De twee linker leidingen met een draaiknop betreffen volgens mij de badkamer vloerverwarmingsleidingen. Dit is in de trapkast onder de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-07 03:17
wat je kan proberen is de lucht eruit te pompen. dus ja je kan je badkamervloer aansluiten op je verdeler.
je zet de andere 2 groepen dicht. pomp voluit en even een poosje wachten. als je geluk hebt zit de lucht nu in je verdeler. echter 2 meter omhoog en omlaag aan lucht wegkrijgen is een beetje teveel van het goede.

als je een ontluchter in de vloerverwaring wilt zetten zou ik het volgende doen. de vloerverwarming wordt hierbij dus aangesloten op de 3 groeps verdeler. je moet een paar tegeltjes langs de randt eruit hakken. de 2de slang is meestal de retour. dus je moet beneden dan je aanvoer en je retour omdraaien. dan is de eerste slang de retour, je kan dmv persfitingen werken. een t stuk in je vloer en deze wat oprichten zodat alle lucht eruit loopt. vervolgens sloop je de onderste tegel in de muur eruit waar je bezig bent.je zet een muurplaat erin. in deze muurplaat zet je een ontluchter. werk met hunco of uponor. vervolgens de boelnetjes aftegelen en dan wachten op de volgende die dat ding eruit draait en denkt dat het drinkwater is. ;) er zijn altijd van die mensen die dat proberen.

zet de vloerset uit. bijvullen en ontluchten. wacht een kleine 10 minuten dan nogmaals ontluchten. dan pas de pomp aan zetten. daarna nogmaals even wachten en weer ontluchten, (5 minuten bijv) enkele dagen later enkel pomp stil zetten en weer ontluchten. op den duur zal alle lucht er vanzelf uit zijn. want je kan nu ontluchten op het hoogste punt. ook kan je hem nu wel doorblazen met de pomp. je hebt namelijk veel minder lucht in het systeem zitten. je hebt nu nog een keer 2 meter naar beneden. waarbij de zwaartekracht al een handtje meehelpt.

door de ontluchter in de retour te zetten. kan de lucht er altijd uitgepomt/gehaaldt worden. als je hem in de aanvoer zet is het wat lastiger. er zit dan meer lengte voor de ontluchter. maar uiteindelijk krijg je dat er ook wel uitgepomt als je dat wilt, en het gedult hiervoor hebt. je hebt de hoogte namelijk toch al overwonnen. maar dat kost wel wat meer tijd en werk.

ook kan je een rtl box in je badkamer te plaatsen. ipv aansluiten op de vloerset. hou wel reking met de inbouwdiepte voor hetzelfde geldt zit je straks in de slaapkamer. ook hiermee heb je het hele ontluchtings probleem opgelost. ja er moeten wat tegels sneuvelen en nadenken over waar je hem wilt hebben maar met een paar persknietjes kun je deze er eenvouding tussen plaatsen. knietjes iets schuin omhoog richten zodat je de lucht omhoog dwingt. zet wel je cv uit als je gaat ontluchten. dan kan je retour ook vollopen. ook zal je beneden nog even de aanvoer en de retour moet wisselen.grootste kans dat de de buitenste leiding nu de aanvoer is. een rtl ventiel moet namelijk in de retour.

meestal is de 2de leiding welke langs de randt loopt de retour. door aanvoer en retour te wisselen wordt de eerste leiding de retour. zowel bij slakenhuis als bij meander geldt dit. er kleeft wel een nadeel aan je verliest capeciteit. ook krijg je een andere warmte patroon dan ze bedacht hebben. dit kan goed uitpakken maar het ook zijn dat het nu helemaal niets meer werkt. wat ik me niet voor kan stellen want het werkt toch al niet. :+

wat je wilt doen is aan jouw, maar doorblazen met nieuwe verderler ga je waarschijnlijk niet redden. en hiernaast het is nu zomer dus je stookt ook minder waardoor je vloer kouder is. maar die bak lucht zal allicht niet meewerken. ook moet je het opstook protecool volgen. als je de tegels opniuwe heb gelijmdt. anders dan kunnen ze basrsten nu zal dan allemaal we meevallen bij 2 tot 4 tegels maar het kan net teveel zijn.

hoe ze dit ooit werkend hebben gekregen vraagt u zich af. vrij simpel ze hebben de boel doorgepoeldt.
het enige nadeel van dit concept is dat het maar tijdenlijk werkt en soms herhaalt moet worden. als je dat nu met heet cv water gaat doen is je vloer stuk. dus dat kant niet. wel met vers kraanwater maar dan zit er weer lucht in. in vers water zit altijd noch zuurstof namelijk. dat komt er vanzelf uit en op gegeven moment heb je alleen nog maar dood water in je cv. normaal ontlucht je alles dan nog een keertje maar die zijn ze bij jouw dus vergeten. (fijne mensen.)

[ Voor 45% gewijzigd door miciel op 28-05-2020 05:30 ]