Dimmer aansluiten in een wisselschakeling?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RitzRitz
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-04 10:52
In de woonkamer hebben we twee schakelaars die dezelfde lamp bedienen:

Schakelaar A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPycDg3741Qw8FJM_eSewpLua4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BNhYpi59pSIRFmQ0QQ0CclN8.jpg?f=fotoalbum_large

Schakelaar B
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucbbtXlpsoEg5LP3buiFaIC-kXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8pGs0rCdZWfEBxjTccWWXB8c.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZjAIUVv9y3t8UMlJoK59jsyu0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJRghUnKjYYGI6Ccn3aofiwX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil graag schakelaar A vervangen voor een dimmer. Ik had zelf deze dimmer in combinatie met deze dimmerknop bedacht, maar nu dat ik het instructiefilmpje van de dimmer bekijk, lijkt deze enkel te werken als er 3 zwarte draden zijn.

1. Werkt mijn gekozen dimmer inderdaad niet?
2. Als ik een andere dimmer nodig heb, wat is dan jullie suggestie?
3. Ik zou graag de dimmerknop hetzelfde willen houden, is dat mogelijk bij een andere dimmer?

Beste antwoord (via RitzRitz op 02-10-2022 16:12)

• terpie1992
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-06 11:27
Dimmer met een schakelaar kan gewoon. Echter alleen aan de kant van de lamp, vandaar de drie zwarte draden(2x wisseldraden en 1x lamp). De zwart/wit zwart/rood zullen de lampen van deze dubbele schakelaar zijn, dus de lamp zit aan de kant van schakelaar B.

Zie handleiding pagina 9 voor de installatietekening;
https://www.elektrototaal...oad/file/52/product/6709/

Het meeste kans heb je volgens mij met een duo dimmer op kant B, specifiek een variant die ook in wisselschakeling kan.
elektramat.nl/ionled-duo-dimmer-led-universeel-2-0-3-200-watt/

[ Voor 19% gewijzigd door terpie1992 op 26-09-2022 14:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:01
BK >>> DEI

Voordat iemand anders hem stelt, waarom heb je twee schakelaars voor dezelfde lamp?

Waarom zit er zwart/wit en zwart/rood in?

[ Voor 99% gewijzigd door Señor Sjon op 26-09-2022 14:05 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• terpie1992
Dimmer met een schakelaar kan gewoon. Echter alleen aan de kant van de lamp, vandaar de drie zwarte draden(2x wisseldraden en 1x lamp). De zwart/wit zwart/rood zullen de lampen van deze dubbele schakelaar zijn, dus de lamp zit aan de kant van schakelaar B.

Het meeste kans heb je volgens mij met een duo dimmer op kant B, specifiek een variant die ook in wisselschakeling kan.

[ Voor 19% gewijzigd door terpie1992 op 26-09-2022 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RitzRitz
Señor Sjon schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:03:
[mbr]BK >>> DEI[/]

Voordat iemand anders hem stelt, waarom heb je twee schakelaars voor dezelfde lamp?

Ik ben een leek, wat is BK en DEI? Een schakelaar zit bij de achterdeur en de ander bij de ingang. Ik weet niet waarom er zwart/wit en zwart/rood in zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Señor Sjon schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:03:
[mbr]BK >>> DEI[/]

Een 'Hotel Schakeling' is toch niet iets nieuws wat nog uitgevonden moet gaan worden? :*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RitzRitz
terpie1992 schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:13:

Bedankt voor de informatie. Ik zou de dimmer heel graag bij A willen, maar als dat niet kan, dan zal ik inderdaad iets moeten doen wat jij suggereers.
In de comments van dit instructiefilmpje wordt gevraagd naar mijn situatie em daar adviseert elektrototaalmarkt om naar een andere dimmer te kijken die dit wel zou kunnen. Het gaat dan om deze dimmer. Denk je dat zou werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RitzRitz schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:42:
[...]

Bedankt voor de informatie. Ik zou de dimmer heel graag bij A willen, maar als dat niet kan, dan zal ik inderdaad iets moeten doen wat jij suggereers.
In de comments van dit instructiefilmpje wordt gevraagd naar mijn situatie em daar adviseert elektrototaalmarkt om naar een andere dimmer te kijken die dit wel zou kunnen. Het gaat dan om deze dimmer. Denk je dat zou werken?
Als je de bekabeling van de inbouwdozen naar de centraaldoos (waarschijnlijk in het plafond) netjes omlegt of vervangt dan is dat geen enkel probleem.

Aan de huidige kleuren "Rood-Zwart / Zwart-Wit'' te zien ben je van buiten Nederland dus houd je ook rekening met de daar geldende kleurcodering van de kabels.

Óf is er ooit een verlengsnoer de muur in gestucadoord, gezien die rubberen ommanteling van die aders op 'Foto A'?

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 26-09-2022 17:59 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RitzRitz
Will_M schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:47:
[...]

Als je de bekabeling van de inbouwdozen naar de centraaldoos (waarschijnlijk in het plafond) netjes omlegt of vervangt dan is dat geen enkel probleem.

Aan de huidige kleuren "Rood-Zwart / Zwart-Wit'' te zien ben je van buiten Nederland dus houd je ook rekening met de daar geldende kleurcodering van de kabels.

Óf is er ooit een verlengsnoer de muur in gestucadoord, gezien die rubberen ommanteling van die aders op 'Foto A'?
Het is een nieuwbouwhuis in Nederland en we zijn de eerste bewoners. Vreemd dat ze ongebruikelijke kleuren kabels gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terpie1992
Niet perse ongebruikelijke kabels, vooral luxe, want nu zijn de zwarte kabels goed te herkennen. Denk gewoon goede voorbedrade flex buis gekozen.

https://www.vekto.nl/voor...x2-5mm-br-3x1-5mm-zw-16mm

Ik ken zelf geen dimmers die het andersom kunnen. Inderdaad kabels omleggen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:01
RitzRitz schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:32:
[...]

Ik ben een leek, wat is BK en DEI? Een schakelaar zit bij de achterdeur en de ander bij de ingang. Ik weet niet waarom er zwart/wit en zwart/rood in zit.
Dat is van het ene naar het andere forum. Installatietechniek zit in Duurzame Energie en Installaties.

Maar ik dacht even dat de twee schakelaars naast elkaar zaten. :p

Je zou met twee pulsdrukkers kunnen werken. Dan kan je de dimmer van 2 kanten bedienen. Dimmer zoals een Eltako EUD61NPN-UC past meestal in de plafonddoos of ergens in het armatuur.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Will_M schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:35:
[...]

Een 'Hotel Schakeling' is toch niet iets nieuws wat nog uitgevonden moet gaan worden? :*)
Een hotelschakeling is een ander soort schakeling. Met een heel ander beoogd doel. Namelijk de slaapkamerschakeling. Het is géén synoniem voor een wisselschakeling.
Zie ook dit topic.

[ Voor 3% gewijzigd door pentode op 26-09-2022 23:04 . Reden: typo's ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

RitzRitz schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:32:
[...]

Rood is oude bedrading kleuren van uit het hoofd voor 1970
Rood toen de nul. Anno nu blauw
Groen toen de fase. Anno nu bruin.
Grijs of wit toen de aarde. Anno nu geel/groen

Nee dat is het ook niet...Want het is nieuwbouw, duh

@terpie1992 bedankt weer wat bijgeleerd.

[ Voor 11% gewijzigd door pentode op 26-09-2022 22:59 ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terpie1992
Met een beetje geluk komen beide buizen in de centraaldoos uit. Dan is het gewoon een kwestie van omdraaien. bv bruin als schakeldraad, en zwart/wit als nieuwe spanningsvoerder(die zit zelfs al op L1)(of aftappen van die andere bruine die er al zit bij schakelaar B ). niet helemaal netjes, maar werkt prima, kan geen kwaad.

Als er zelfs de zelfde flexbuis is gebruikt zit er in kant A nog een echte zwarte verstopt die schakeldraad kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:40
Je kan gewoon een dimmer voor wisselschakeling nemen op plaats A.

Zo te zien heb je Busch Jaeger materiaal. Dan kun je de 6523U-103 gebruiken, ervan uitgaande dat je LED verlichting wil dimmen.
Op het golf contact sluit je dan de bruine draad aan. Op de middelste twee conacten de zwarte draden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RitzRitz
terpie1992 schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:13:

Ik heb uiteindelijk voor deze oplossing gekozen en het werkt! De andere mogelijkheden leken mij wat te moeilijk.
Pagina: 1