Vervangen dimmers in hotelschakeling voor LED dimmers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rothmans
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-05 22:26
Mijn vraag
Ik heb momenteel twee dimmers in hotelwissel-schakeling op onze spotjes in de keuken zitten. Deze halogeen spots wil ik vervangen voor LED en dus wil ik ook de dimmers vervangen. Welke dimmers heb ik nodig en hoe sluit ik deze aan?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Op dit moment zitten er twee dimmers op
JUNG 254 UDIE 1
JUNG 254 NIE 1

Op de UDIE1 zitten 4 draden.
Bruine naar de L
Zwarte draad naar het "pijltje met de golf"
2 zwarte draden allebei op een aparte S

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwFQ-PM31ZbN4R9tVTkqJryWQ1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epwvZWAyJJOml9tds5qwXXvv.jpg?f=fotoalbum_large

Op de NIE 1 zitten 3 draden
Bruine op de L
2 zwarte draden allebei op een aparte S

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Isa4ruAeuku-fULH9BrJXeAbuaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dpRdSvveqeKAEZvYyddMI5n9.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Een paar jaar geleden al diverse webshops aangeschreven met de vraag of ik de dimmers kon vervangen door LED dimmers, het antwoord toen was, kan niet, LED kan niet met dimmers in hotelwisselschakeling.

Inmiddels zijn er wat producten verschenen die zeggen dat het wel kan.
Dus derhalve deze van de week besteld:
https://www.ionindustries.../led-dimmer-master-slave/
Echter toen ik de boel wilde aansluiten kwam ik niet uit met het aantal draden en de aansluitschema's.
ION was heel behulpzaam om mij terug te bellen. De medewerker gaf aan (op basis van de info die heb gegeven) dat dit niet gaat werken met hun dimmers en dat hij dacht dat het een 1 draads-aansluiting was (volgens hem een Californische hotel aansluiting; ik kan hier echter niets op vinden, behalve die hit uit de top 2000 ;) ) Zegt iemand dit iets?

Omdat ik eigenlijk zelf ook eerst het schakelschema wil weten voor ik de boel terugstuur, waag ik hier toch een poging of iemand mij kan helpen hoe ik dit kan aansluiten (als het al kan).

Wat ik nog wel heb kunnen vinden is een aansluitschema van de JUNG dimmers, echter met 1 S draad en geen 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-uCcwtRKF9YzR5HuJcv1yEuv2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2kkFVBnvV3FZa4vIU3zaJuP.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dit bekijk, dan snap ik op zich wel dat er bij mij wellicht de L draad gesplitst is en ik deze dus niet door hoef te lussen tussen de dimmers.
Ik snap allen niet waarom ik een dubbele S draad heb (en niet gewoon een enkele).

Als ik dan naar het aansluitschema kijk van de ION dimmers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBi_cLY-RAtxtGpU23xDT-pfBQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0johvVwzAS36is0N7rO8BYE.jpg?f=fotoalbum_large

Dan zou ik dus denken dat ik de 2 bruine draden op de linker L moet aansluiten bij beide dimmers. En dan 1 van de twee schakeldraden moet aansluiten op de rechter S van de master dimmer en de andere kant op de linker S van de slave dimmer. En als laatste dan het "pijltje met de golf" op de "pijltje met de golf" aansluiting van de master. Volgens mij zou dit moeten werken..
ECHTER...ik weet dus niet af al deze aannames juist zijn en of die dubbele S dus inderdaad gewoon kabels zijn die rechtstreeks van de ene dimmer naar de andere dimmer lopen. En dat ik dan dus gewoon 1 van de draden ongebruikt kan laten.

OF
Ik zat nog eens na te denken en als ik het schema van JUNG zo overnemen en dat toepas op het nieuwe aansluitschema zou dit wel eens de situatie kunnen zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9NsvvAjuIHIM8ooEvilBNqYfmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QnrVC9q4Uey1TMIfKwoGkHT5.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn eerste aanname is er namelijk geen dubbele verbinding tussen de dimmers en zal een hotelwisselschakeling dus niet werken, lijkt mij.
Bij deze tweede optie (ervan uitgaande dat de bruine draden dus een vertakking zijn) zou de oplossing zijn om de bruine draad in de dimmer met de 3 draden simpelweg niet te gebruiken.
Wat denken jullie?

[ Voor 9% gewijzigd door rothmans op 23-09-2022 12:30 ]

Beste antwoord (via rothmans op 24-09-2022 20:45)

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-06 08:37
Voor zover ik het ION schema lees zou het moeten werken.

Op de master:
L = bruin
uitgang = zwarte lampendraad
1 zwarte gebruiken voor het L contact door te zetten naar de slave
andere zwarte gebruiken om het S contact door te zetten
bruine bij de slave afdoppen

Je hebt in ieder geval draden genoeg.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 11:57

BrZ

Zijn het wel aparte S aansluitingen? Zo dicht naast elkaar zijn meestal dezelfde aansluiting op de dimmer. In dat geval is het gewoon het eerste schema wat je nu hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Als rechtgeaarde techneut mijmerend aan de schoolbanken. Installatie techniek, rekenen dat was een vak, wiskunde 1 en 2...
Een hotelschakeling is géén wisselschakeling. Die wordt vaak als synoniem gebruikt als je Googled, maar het zijn schakelingen met ieder een heel ander doel. Je hebt zelfs een schoolbord of schoolklas schakeling ;-) Zie Wikipedia wisselschakeling.
Er zijn drie manieren om een wisselschakeling te maken.
Met twee bruine draden, iedere wissel één bruine en twee zwarten kan ook, ja ja.
Hopelijk ben je hiermee op weg geholpen.

De Californische noemen we in Nederland imho de Groningse of wisselschakeling met omloopdraad.
Het is dan mogelijk aan beide kanten een wandcontactdoos te plaatsen. Er mogen namelijk geen zes draden in een 16mm/5/8" zakeind. Max 5 x 1.5² of of 4 x 2.5² En met bekabeling scheelt het één draad.

Vind het een behoorlijk prijzige oplossing voor een simpele wisselschakeling.

En je hebt inductieve of capacitieve dimmers. Een trafo dimmen of led verlichting 'direct' op ~220/240 Volt
Zijn de huidige spotjes 12 of 24 volt of ~220/240 Volt en wil je die vervangen voor led.

[ Voor 43% gewijzigd door pentode op 23-09-2022 10:28 . Reden: extra aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-06 08:37

Op de master:
L = bruin

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rothmans
BrZ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:50:
Zijn het wel aparte S aansluitingen? Zo dicht naast elkaar zijn meestal dezelfde aansluiting op de dimmer. In dat geval is het gewoon het eerste schema wat je nu hebt.
Waarom zou het een dubbele aansluiting zijn? Dat is gek toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rothmans
Serpz0r schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:19:

Op de master:
L = bruin

Ja, dat is inderdaad de oplossing die ik zelf ook al had gezien. Misschien voor de zekerheid toch even die zwarte draden doormeten om zeker te zijn dat ze zo lopen als ik nu denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rothmans
pentode schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:51:

Een hotelschakeling is géén wisselschakeling. Die wordt vaak als synoniem gebruikt als je Googled, maar het zijn schakelingen met ieder een heel ander doel.
Weer wat geleerd! Dus inderdaad gaat het hier om een wisselschakeling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rothmans
De Californische noemen we in Nederland imho de Groningse of wisselschakeling met omloopdraad.
Ok hier kan ik inderdaad ook weer op zoeken, maar dat zou ook weer een 3 draden aan beide kanten opleveren toch? Dus dat is hier niet gedaan lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rothmans
Zijn de huidige spotjes 12 of 24 volt of ~220/240 Volt en wil je die vervangen voor led.
~220/240 Volt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

En ze zijn dimbaar? Wat tegenwoordig al bijna een standaard lijkt te worden.
Het enige dat onder andere bij oudere dimmers gebeurd is dat de belasting dan te laag is.
Een lamp moet dan minimaal 40Watt zijn om te kunnen dimmen.
Maar met de dimmers die je aangeschaft hebt moet het kunnen.
Deze zijn al geschikt voor een lagere belasting: Minimale belasting: 0,3 VA

Desnoods op een werktafel uitproberen. Met driedraads snoer. Lampje twee dimmers en de geelgroene(maaslander) als extra schakeldraad gebruiken. FF zwart stiften.
Wel de nodige veiligheid in acht nemen. Maar dat is evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:08
jung heeft een nieuw systeem hiervan speciaal voor led volgens de site. https://www.jungstore.nl/basiselementen/dimmer/draaidimmer/
(na geef ik geen garantie of het gaat werken wat is maar wel waard om uittezoeken)

vraag 2 is het een probleem om 1 dimmer te vervangen voor een schakelaar ?
zorgt dat je naar wisselschakeling toe kan. ben je wat minder merk afhankelijk,.
hoewel ik gok dat alles in je huis van jung is. en je liever aales hetzelfde houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

rothmans schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:26:
[...]

Ok hier kan ik inderdaad ook weer op zoeken, maar dat zou ook weer een 3 draden aan beide kanten opleveren toch? Dus dat is hier niet gedaan lijkt mij.
Ik heb meegeholpen met de wiki pagina opstelling. Hééél lang geleden.
De Groningse of Groninger wisselschakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Duck Duck Go-en op de Jung wisselschakelaars: http://www.kso-installati...-254-UDIE-1-254-NIE-1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rothmans
pentode schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:43:
[...]

En ze zijn dimbaar? ....
Deze zijn al geschikt voor een lagere belasting: Minimale belasting: 0,3 VA
Ja, dimbaar zijn ze, en klopt daarom deze aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rothmans
miciel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:45:
jung heeft een nieuw systeem hiervan speciaal voor led volgens de site.

vraag 2 is het een probleem om 1 dimmer te vervangen voor een schakelaar ?
...
hoewel ik gok dat alles in je huis van jung is. en je liever aales hetzelfde houdt.
Liever hou ik de huidige functionaliteit in stand. Dus twee dimmers die beide kunnen dimmen en de boel aan/uit kan zetten.
Merk is geen issue...maar vanalles door elkaar zijn als het maar werkt en de huidige frontjes erop passen (want dat ziet er anders niet uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rothmans
pentode schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:47:
[...]

Ik heb meegeholpen met de wiki pagina opstelling. Hééél lang geleden.
De Groningse of Groninger wisselschakeling.
Misschien kijk ik niet goed, maar ik blijf hier 3 om 3 draden zijn en niet 3 om 4...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rothmans
Dank, uit deze PDF kwam inderdaad al mijn eerste plaatje in de topic.
Maar ook hier zie ik 3 om 2 draden ipv 4 om 3.

Snap jij waarom die dubbele zwarte S draden bij mij zitten. En is dit dan inderdaad zoals men zet gewoon direct geschakeld? Waarom zouden ze hier twee draden gebruiken ipv 1?

En hoe denk jij over mijn laatste suggestie (en dus feitelijk ook wat Serpz0r zegt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 11:57

BrZ

rothmans schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:19:
[...]

Waarom zou het een dubbele aansluiting zijn? Dat is gek toch?
Een beetje wel, wellicht zat er hiervoor een normale wisselschakeling zonder dimmers en zijn beide schakeldraden parallel gezet om ze niet los te laten hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirBlade
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-04 14:16
Zou het niet makkelijker zijn smartlights en schakelaars te gebruiken in plaats van het op de ouderwetse analoge manier op te lossen?

https://shop.shelly.cloud...smart-home-automation#361
https://shop.shelly.cloud...ifi-smart-home-automation

Deze werken via he wireless netwerk, cloud is optioneel, zijn compatible met HomeAssistant en je kan ze geloof ik flashen met Tasmoto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rothmans
BrZ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:01:
[...]

Een beetje wel, wellicht zat er hiervoor een normale wisselschakeling zonder dimmers en zijn beide schakeldraden parallel gezet om ze niet los te laten hangen?
Dan hebben ze tijdens de bouw wel zitten prutsen, want dit is vanaf dag 1 zo getekend. Maar goed, kan mij nog wel herinneren dat de aannemer moest navragen of e.e.a. mogelijk was...dus wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rothmans
SirBlade schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:40:
Zou het niet makkelijker zijn smartlights en schakelaars te gebruiken in plaats van het op de ouderwetse analoge manier op te lossen?

https://shop.shelly.cloud...smart-home-automation#361
https://shop.shelly.cloud...ifi-smart-home-automation

Deze werken via he wireless netwerk, cloud is optioneel, zijn compatible met HomeAssistant en je kan ze geloof ik flashen met Tasmoto.
Tjsa,,, dan blijf ik toch nog steeds met het issue van aansluiten zitten.
Jaartje of twee geleden eens een enkele spot geprobeerd, deze had last van dat elke week de verbinding verbrak en ik opnieuw moest koppelen. Daarnaast vond ik het toen geen fijn licht geven, veel te kill.
We hebben nu in de woonkamer van die LED spots die "warm to dim" hebben. Wat een veel fijner licht geeft. Deze wil ik in de keuken ook installeren.

Desalniettemin dank voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

rothmans schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:01:
[...]

Dank, uit deze PDF kwam inderdaad al mijn eerste plaatje in de topic.
Maar ook hier zie ik 3 om 2 draden ipv 4 om 3.

Snap jij waarom die dubbele zwarte S draden bij mij zitten. En is dit dan inderdaad zoals men zet gewoon direct geschakeld? Waarom zouden ze hier twee draden gebruiken ipv 1?

En hoe denk jij over mijn laatste suggestie (en dus feitelijk ook wat Serpz0r zegt)?
Weet niet hoeveel spotjes tegelijk moeten branden. En misschien konden ze er niet direct bij met voeden.Knijen heet dat in vaktermen. Rommelen met bedrading. Kan er een boek over schrijven.
Dus twee zwarte draden waarvan de ene een serie lampen bediend en de andere een andere serie. Verzin maar wat.
Soms kun je een beetje trekken aan de draden om te horen waar het naar toe gaat.
Het heeft gewerkt. Of stiekem toch niet. Tis wel een leuke puzzel.
Ter plaatsen zou ik beter kunnen zien wat feitelijk aan de hand is imho.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rothmans
Update:
De boel vanmiddag doorgemeten en aangesloten en het werkt!
De twee zwarte draden van de S bleken idd gewoon een dubbele draad te zijn.

Hierdoor kon ik gewoon het laatste schema in mijn vraag gebruiken en de bruine draad bij de slave afdoppen.

Kortom opgelost.

Allen dank voor jullie hulp en meedenken!
@pentode @BrZ @Serpz0r

En dank voor het geven van de alternatieven:
@miciel @SirBlade
Pagina: 1