In het verleden heb ik altijd een Medion PC gekocht (ook best prima) maar wil er deze keer een met de hand samenstellen. Wie kan hier eens zijn/haar licht over laten schijnen? Ik heb een samenstelling gemaakt en hoor graag wat jullie daarvan vinden. Kwaliteit en duurzaamheid( dus hoelang iets meegaat) staat op nummer 1, uiteraard binnen een bepaalde prijsklasse, uiterlijk staat op de laatste plaats. Ik heb eerst de lijst laten samenstellen bij een van de bekendste PC winkels maar een kennis vond het systeem onterecht veel te duur voor wat ik ermee ga doen, dus nu weer eens opnieuw.
Mijn algemene eisen/wensen zijn:
- Ik ga altijd voor de specs en als het kan de uitblinkers (nummers 1, 2 of 3) binnen een test
- Toekomstbestendige PC
- Kwaliteit telt: liever iets meer uitgeven bij onderdeel als de kwaliteit, levensduur of prestatie duidelijk beter is, zoek de sweet-spot hierin.
- Niet het allerbelangrijkste maar laag geluidsniveau is prettig. Akkoord, als dit tijdelijk hoger ligt bij intensieve taken.
- Uiterlijk van de PC of onderdelen maakt mij niets uit
- Kast: liever betere eigenschappen (koeling en geluid) dan een mooie kast.
- DVD-speler puur omdat ik nog wat DVD's van vervlogen tijden heb liggen.
- Internet met vaste en draadloze aansluiting
- Graag iets van een automatisch back-up systeem? Heb daarom in mijn samenstelling een extra 2TB gehangen. (1TB voor Windows, 2TB voor opslag, 2 TB voor backup van de opslag)
- Prima geluid maar ben geen prof
- Snel internet
- USB-C nodig voor de toekomst?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Gebruik standaard: dagelijks gebruik van alle standaard Office zaken zoals Outlook, Word, Excel en internet.
- Wil in de nabije toekomst video-bewerking gaan doen, ik kan alleen nog niet exact zeggen welke (online) programma's maar deze behoren tot de mogelijkheden: Camtasia, Invideo, canva.com, vidiq.com. Heel misschien ook: Adobe Premiere Pro, Pinnacles of Photoshop.
- Game: daar koop ik hem niet voor maar is meegenomen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is geen max. prijs, ik denk aan een bedrag rond de €2200,- maar mag dus hoger als de kwaliteit ook echt toeneemt met een andere keus.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen voorkeuren
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Laag energieverbruik is prettig, ik had eerst de Ryzen 7 5800X maar zag dat de intel in Idle toch aanzienlijk zuiniger is.
Ga je overklokken?
Geen idee, nooit gedaan
Wat verwacht je van ons?
Graag horen of de gekozen merken en onderdelen ook jullie voorkeur zouden hebben. Zo hoorde ik dat MSI niet goed zou zijn als moederbord (gaan vaak stuk) en ik beter voor Asus kan kiezen. Vooralsnog toch nog de MSI laten staan vanwege de test van Tweakers. Verder vraag ik mij af of de Intel die ik heb gekozen niet wat te snel en of die inderdaad ook een goede keus zou zijn als het over verbruik gaat uitgesmeerd over X-jaar gebruik.
Dit is de lijst die ik heb samengesteld:
https://tweakers.net/gallery/888199/wenslijst/
Mijn algemene eisen/wensen zijn:
- Ik ga altijd voor de specs en als het kan de uitblinkers (nummers 1, 2 of 3) binnen een test
- Toekomstbestendige PC
- Kwaliteit telt: liever iets meer uitgeven bij onderdeel als de kwaliteit, levensduur of prestatie duidelijk beter is, zoek de sweet-spot hierin.
- Niet het allerbelangrijkste maar laag geluidsniveau is prettig. Akkoord, als dit tijdelijk hoger ligt bij intensieve taken.
- Uiterlijk van de PC of onderdelen maakt mij niets uit
- Kast: liever betere eigenschappen (koeling en geluid) dan een mooie kast.
- DVD-speler puur omdat ik nog wat DVD's van vervlogen tijden heb liggen.
- Internet met vaste en draadloze aansluiting
- Graag iets van een automatisch back-up systeem? Heb daarom in mijn samenstelling een extra 2TB gehangen. (1TB voor Windows, 2TB voor opslag, 2 TB voor backup van de opslag)
- Prima geluid maar ben geen prof
- Snel internet
- USB-C nodig voor de toekomst?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Gebruik standaard: dagelijks gebruik van alle standaard Office zaken zoals Outlook, Word, Excel en internet.
- Wil in de nabije toekomst video-bewerking gaan doen, ik kan alleen nog niet exact zeggen welke (online) programma's maar deze behoren tot de mogelijkheden: Camtasia, Invideo, canva.com, vidiq.com. Heel misschien ook: Adobe Premiere Pro, Pinnacles of Photoshop.
- Game: daar koop ik hem niet voor maar is meegenomen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is geen max. prijs, ik denk aan een bedrag rond de €2200,- maar mag dus hoger als de kwaliteit ook echt toeneemt met een andere keus.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen voorkeuren
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Laag energieverbruik is prettig, ik had eerst de Ryzen 7 5800X maar zag dat de intel in Idle toch aanzienlijk zuiniger is.
Ga je overklokken?
Geen idee, nooit gedaan
Wat verwacht je van ons?
Graag horen of de gekozen merken en onderdelen ook jullie voorkeur zouden hebben. Zo hoorde ik dat MSI niet goed zou zijn als moederbord (gaan vaak stuk) en ik beter voor Asus kan kiezen. Vooralsnog toch nog de MSI laten staan vanwege de test van Tweakers. Verder vraag ik mij af of de Intel die ik heb gekozen niet wat te snel en of die inderdaad ook een goede keus zou zijn als het over verbruik gaat uitgesmeerd over X-jaar gebruik.
Dit is de lijst die ik heb samengesteld:
https://tweakers.net/gallery/888199/wenslijst/
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7-12700F Tray | € 367,35 | € 367,35 |
| 1 | Moederborden | MSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4 | € 194,68 | € 194,68 |
| 1 | Videokaarten | ASUS Dual GeForce RTX 3060 V2 OC Edition | € 409,- | € 409,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define R5 Zwart | € 140,01 | € 140,01 |
| 1 | Monitoren | Iiyama G-Master GB2770QSU-B1 Zwart | € 296,55 | € 296,55 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock 2 Zilver | € 34,55 | € 34,55 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16 | € 104,90 | € 104,90 |
| 1 | Optische drives | ASUS DRW-24D5MT (bulk) Zwart | € 15,13 | € 15,13 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart | € 109,90 | € 109,90 |
| 2 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 2TB | € 199,90 | € 399,80 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (met heatsink) 1TB | € 115,75 | € 115,75 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.187,62 | ||
[ Voor 70% gewijzigd door Ingenieurtje op 25-09-2022 20:30 ]