Kookplaat aansluiten krachtgroep/kookgroep

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-07 16:45
Hoi,

Wij zijn een nieuw huis aan het bouwen, hier zal een 3 x 25A aansluiting in komen.

We krijgen in de keuken de Siemens EX877LX67E inductie kookplaat. In het aansluitschema van de keukenzaak staat hierover:

7400W 1: WCD tbv kookplaat (PERILEX-WCD)

De elektricien heeft in zijn offerte staan:

1st eindgroep 2x230V/16A t.b.v. kookplaat

Klopt dit en is dit de aanbevolen manier van aansluiten? Ik lees namelijk op veel plekken dat bij 3 fase en een kookplaat van meer dan 7300w een krachtgroep aanbevolen is. Wil bovenstaande beschrijving zeggen dat dit via een standaard kookgroep aangesloten wordt of is dit wel goed en mijn beperkte kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:20
Let me google that for you.
In Nederland staat er 230 Volt op het stopcontact. Daar de stroomsterkte hier 16 Ampère is, betekent dit dat er een vermogen van 3680 Watt geleverd kan worden.
2x3680=7360. Dus dat gaat werken.
Met 3 x 25A heb je voldoende voor de inductie plaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Cardinal op 25-09-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Maar dan wel op 2 losse fases toch? Aangezien 1 x 25A maar tot 5750W gaat?

Geeft: "1st eindgroep 2x230V/16A t.b.v. kookplaat" dan een juiste aansluiting aan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou gewoon als je toch 3fase hebt, een 3fase krachtstroom perilex aan laten leggen. Dan kan je tot max 11kW.

Want anders krijg je straks dit:
2x230v/16A die men dan op een enkele fase zet waar 25A afgezekerd is, Zie ook dit topic: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:14
Nee dit moet een 3 fase aardlekautomaat worden. Dan kan je tot max 11kw maar ook gewoon 7,4kw op 2 fases. Een kookgroep zit meestal achter 1 fase en dan heb je max 25a

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Top! Ik weet genoeg en ga de elektricien mailen. Dankjewel voor jullie input.

Het genoemde topic was inderdaad de trigger om dit na te kijken maar met mijn beperkte kennis kwam ik er nog niet helemaal uit daarom deze losse vraag met onze eigen situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-07 08:43
Vaez schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:29:
Maar dan wel op 2 losse fases toch? Aangezien 1 x 25A maar tot 5750W gaat?

Geeft: "1st eindgroep 2x230V/16A t.b.v. kookplaat" dan een juiste aansluiting aan?
Het is mogelijk om een 'ouderwetse' kookgroep over twee fasen te verdelen. Het is echter niet na te gaan of dat met die zin ook wordt bedoeld. Ervaring leert mij dat het meestal verkeerd wordt gedaan. Even navragen dus, en als het even kan een krachtgroep plaatsen zoals het eigenlijk echt hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-07 07:16
Kookgroep zit altijd achter 1 aardlek. Dus zal altijd over 1 fase gaan. Beter is inderdaad dan een krachthroep te pakken

mijn pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
Rusky schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:10:
Kookgroep zit altijd achter 1 aardlek. Dus zal altijd over 1 fase gaan. Beter is inderdaad dan een krachthroep te pakken
Nee hoor, als je bijvoorbeeld in zo'n kast een kookgroep-bruggetje tussen twee automaten zet, zit die gewoon verdeeld over twee fasen:

Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/96a2b60ff2dca338e0afce2d9634ed3f/a/b/abb_groepenkast_3-fase_8_groepen_2_aardlekschakelaars_4-p_1_hoofdschakelaar_4-p_40a_a1570.jpg

Sterker nog. ABB verkoopt zelfs bruggetjes om van drie automaten een krachtgroep te maken:

Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/96a2b60ff2dca338e0afce2d9634ed3f/a/b/abb_groepenkast_3-fase_6_groepen_2_aardlekschakelaars_4-p_1_kookgroep_3x400v_1_hoofdschakelaar_4-p_40a_a1510.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
De elektricien geeft het volgende aan op mijn vraag naar aanleiding van dit topic:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Is het dan aan te raden de 3 fase eindgroep 16A te nemen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:50
Ja, altijd de 3-fase groep kiezen. Iedere 7,4 kW kookplaat kun je daar ook op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:11
Ja, altijd kiezen voor een 3-fasen kookaansluiting wanneer de hoofdaansluiting ook 3-fasen is.

Het is echt belachelijk dat er nog zoveel installateurs zijn waarvoor dit niet de standaard werkwijze is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:49

CaDje

Framedrops for life

Ik weet niet of je zelf tzt de kookplaat aan gaat sluiten, maar houd er dan rekening mee dat je een 3 fase aansluiting hebt ipv 2 fase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een 2x230v/16a doe je omdat je maar een 1fase huisaansluiting hebt. Want dit is een 1fase 2 groepen om zo samen 32a te maken. 2x een fasedraad, 2x een nuldraad, 1x een aarde. Dat kan op een 1x35a huisaansluiting prima.

Dan wil je niet op 1fase hebben op een 3x25a huisaansluiting.

3 fase huisaansluiting hoort gewoon een 3fase krachtstroom perilex-wcd.

En wat betreft kookgroep / fornuisgroep. Deze termen worden door elkaar heen gebruikt, dus aan de hand daarvan kan je alsnog niet zeggen wat het is. En 2fase klopt ook niet, dat is 1fase 2groepen. Dat wordt overal incorrect gebruikt. Zie ook hier: https://installo.nl/het-v...oep-eindelijke-uitgelegd/

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
CaDje schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:05:
Ik weet niet of je zelf tzt de kookplaat aan gaat sluiten, maar houd er dan rekening mee dat je een 3 fase aansluiting hebt ipv 2 fase.
Ik laat de keuken leverancier de kookplaat aansluiten. Maar als ik de handleiding goed begrijp, is het enige verschil de manier hoe de stekker op de kookplaat aangesloten moet worden. De perilex zelf hoeft niks aan gedaan te worden toch als deze 3 fase aangesloten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Vaez schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:51:
[...]

Ik laat de keuken leverancier de kookplaat aansluiten. Maar als ik de handleiding goed begrijp, is het enige verschil de manier hoe de stekker op de kookplaat aangesloten moet worden. De perilex zelf hoeft niks aan gedaan te worden toch als deze 3 fase aangesloten is?
Als jij gewoon tegen je elektricien zegt hoe jij je 3fase (krachtstroom) perilex-wcd gemonteerd wil hebben, komt het goed :)

Linksboven: Nul
Rechtsboven: L1
Rechtsonder: L2
Linksonder: L3
Midden: Aarde

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 08:39
jordje schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:17:
[...]

Nee hoor, als je bijvoorbeeld in zo'n kast een kookgroep-bruggetje tussen twee automaten zet, zit die gewoon verdeeld over twee fasen:

[Afbeelding]

Sterker nog. ABB verkoopt zelfs bruggetjes om van drie automaten een krachtgroep te maken:

[Afbeelding]
In theorie ja.

In de praktijk mag je die gekoppelde automaten niet voeden vanaf 2 (of meer) verschillende aardlekken.
Dus dat kan alleen als je een 4-polige aardlek gebruikt, wat strikt genomen mag, maar wordt afgeraden in de NEN. Echter zal de kast doorgaans geen 4P aardlek bevatten tenzij er ook krachtstroom afnemers zijn.

Desondanks, als je 3f hebt, gewoon een krachtgroep nemen. Dat is de propere manier om dit de doen.
De kookgroep, hoewel functioneel, is niets anders dan een Nederlandse polderoplossing om wel vermogen te kunnen gebruiken op een effectief ondermaatse aansluiting.

En naar de toekomst toe: Niet elke kookplaat kan mag op een enkelfase kookgroep (kookplaten zonder gescheiden nul aansluiting, waaronder veel AEG platen). Een krachtgroep kan altijd. En je kan in de toekomst nog upgraden naar een 11kW plaat als je dat wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
timberleek schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:18:
[...]
In de praktijk mag je die gekoppelde automaten niet voeden vanaf 2 (of meer) verschillende aardlekken.
Dus dat kan alleen als je een 4-polige aardlek gebruikt, wat strikt genomen mag, maar wordt afgeraden in de NEN. Echter zal de kast doorgaans geen 4P aardlek bevatten tenzij er ook krachtstroom afnemers zijn.
Wat dus ook precies op de kasten in mijn afbeeldingen staat. Die dingen worden op die manier in half Nederland opgehangen in nieuwbouwwoningen. Vandaar dat het ook gewoon nog mag volgens de NEN.

Ik zou zelf een krachtaardlekautomaat plaatsen, niet in de laatste plaats omdat je dan richting 11kW kan gaan. Maar ga maar na, €20 voor een kookgroep, of €120 voor een alamat. Een projectontwikkelaar gaat dan gewoon voor de eerste optie. Trouwens, de meeste mensen die een elektricien inhuren kan het ook geen bal schelen. De offerte die €100 lager is wint doorgaans.

[ Voor 6% gewijzigd door jordje op 27-09-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Eens met bovenstaande twee reacties. In aanvulling: Bora, geeft aan dat haar inductiefornuizen NIET via een perilex stopcontact aangesloten mogen worden. Wat zegt Siemens?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
jordje schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:58:
[...]

Vandaar dat het ook gewoon nog mag volgens de NEN.
Het mag, maar staat wel in de NEN1010:2015 genoemd als ongewenste situatie ivm (dacht ik) verminderde betrouwbaarheid van de de aardlek in zo'n situatie.

Er was eerst sprake van een verbod, maar dat is niet doorgevoerd

2P aardlekken hebben de voor keur voor enkelfase groepen (en nemen minder ruimte in).
Dan kan de kookgroep op 2 verschillende fasen niet.

(niet als sneer oid bedoeld, gewoon uitleg voor eventueel mee/nalezende tweakers)

[ Voor 7% gewijzigd door timberleek op 27-09-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
timberleek schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:07:
[...]

Het mag, maar staat wel in de NEN1010:2015 genoemd als ongewenste situatie ivm (dacht ik) verminderde betrouwbaarheid van de de aardlek in zo'n situatie.
Klopt, omdat deze niet afschakelen als alle drie de fasen gelijke lekstroom hebben. Heel bijzondere situatie, maar in theorie zou het kunnen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-07 14:20

apt

timberleek schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:07:
[...]

Er was eerst sprake van een verbod, maar dat is niet doorgevoerd

2P aardlekken hebben de voor keur voor enkelfase groepen (en nemen minder ruimte in).
Dan kan de kookgroep op 2 verschillende fasen niet.

(niet als sneer oid bedoeld, gewoon uitleg voor eventueel mee/nalezende tweakers)
Het wordt nu wel wat verwarrend, mag ik het even samenvatten? Stel je wil een 2fase kookplaat aansluiten. Dan zijn er 3 opties:

1 Fase 40A aansluiting:
Kookgroep 2P+2N (2x16A) op 1 ALS, dus bijvoorbeeld max 32 A belasting op 1 fase. Prima oplossing.

3 Fase 25A aansluiting:
Kookgroep 2P+2N (2x16A) op 1 ALS: mag wel maar niet wenselijk ivm overbelasten van hoofdaansluiting.
Kookgroep 2P+2N (2x16A) op 2 ALS (2 verschillende fases): geen overbelasting maar mag niet.
Kookgroep 2P+2N (2x16A) of krachtgroep 3P+N (16A) op 3fase ALS (3P+N):
Dus dat kan alleen als je een 4-polige aardlek gebruikt, wat strikt genomen mag, maar wordt afgeraden in de NEN.
Wat is dan wel een volgens de NEN aangeraden manier bij een 3P 25A aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
jordje schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:16:
[...]

Klopt, omdat deze niet afschakelen als alle drie de fasen gelijke lekstroom hebben. Heel bijzondere situatie, maar in theorie zou het kunnen gebeuren.
Sorry, dit is een beetje offtopic.
Is het niet zo dat dit helemaal niet gaat werken? Als ik een apparaat aansluit via twee aardlekschakelaars, dan kan het toch voorkomen dat de stroom van de fase van de eerste groep word afgevoerd via de nul van de tweede groep? Als dat gebeurt dan dan gaan beide aardlekschakelaars gelijk uit. Nu weet ik niet genoeg over kookplaten, het zou kunnen dat intern de zaken gescheiden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
1 Fase 40A aansluiting:
Kookgroep 2P+2N (2x16A) op 1 ALS, dus bijvoorbeeld max 32 A belasting op 1 fase. Prima oplossing.
Correct
3 Fase 25A aansluiting:
Kookgroep 2P+2N (2x16A) op 1 ALS: mag wel maar niet wenselijk ivm overbelasten van hoofdaansluiting.
Kookgroep 2P+2N (2x16A) op 2 ALS (2 verschillende fases): geen overbelasting maar mag niet.
Correct. Kans op overbelasting is in principe heel klein. Hoe vaak gebruik je nou alle pitten tegelijk op vol vermogen? Beveiligingstechnisch is het prima in orde, niet anders dan meerdere 16A groepen in je installatie. Maar een krachtaansluiting is imo wenselijker (je hebt de mogelijkheid immers).
Kookgroep 2P+2N (2x16A) of krachtgroep 3P+N (16A) op 3fase ALS (3P+N):
Correct, waarbij ik altijd zou gaan voor een krachtgroep, mede om alle vaagheden rondom kookgroepen te vermijden
Wat is dan wel een volgens de NEN aangeraden manier bij een 3P 25A aansluiting?
voor enkelfase groepen --> 2 polige aardlekschakelaars (per fase apart beveiligd dus)
Voor meerfase groepen --> 4-polige aardlekschakelaars

[ Voor 4% gewijzigd door timberleek op 27-09-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
M.l. schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:18:
[...]
Is het niet zo dat dit helemaal niet gaat werken? Als ik een apparaat aansluit via twee aardlekschakelaars, dan kan het toch voorkomen dat de stroom van de fase van de eerste groep word afgevoerd via de nul van de tweede groep? Als dat gebeurt dan dan gaan beide aardlekschakelaars gelijk uit. Nu weet ik niet genoeg over kookplaten, het zou kunnen dat intern de zaken gescheiden zijn.
Je denkt in de goede richting, maar de 2 delen van de plaat horen dan strikt gescheiden te zijn.

Als de stroom van de ene fase op de andere nul kan komen, kan de stroom van beide fasen ook over 1 nul lopen. Dan kun je dat draad dus overbelasten. De nuldraad heeft immers geen overstroombeveiliging in een 1P+N automaat (het meestvoorkomende type). En als je een 2P automaat hebt is nog steeds onwenselijk dat die er steeds uit vliegt omdat de stroom een vervelende verdeling kiest. OF omdat 1 nul ongemerkt losgeschoten is.

Oa (de meeste) AEG kookplaten hebben geen 2e nul aansluiting om dit mogelijk te maken en zouden dus eigenlijk niet op een dergelijke kookplaat constructie mogen (gebeurd wel volop overigens)

[ Voor 7% gewijzigd door timberleek op 27-09-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-07 15:23
timberleek schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:20:
[...]

Correct. Kans op overbelasting is in principe heel klein. Hoe vaak gebruik je nou alle pitten tegelijk op vol vermogen? Beveiligingstechnisch is het prima in orde, niet anders dan meerdere 16A groepen in je installatie. Maar een krachtaansluiting is imo wenselijker (je hebt de mogelijkheid immers).
Als ik kijk naar onze kookplaat (5-pits IKEA inductie) zie ik dat ik gemakkelijk aan de 7400 watt kan komen tijdens het koken: twee pitten op boost is al 6400 watt, en dan nog een pit aan en dan loop ik al wel tegen de limiet aan. En dat was gisteravond voor een eenvoudig diner, niets bijzonders. Het zal niet vaak zijn, en ook niet lang, maar het komt wel voor en zul je dus op moeten dimensioneren.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-07 21:24

Part

Helemaal niets.....

L-project schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:27:
[...]

Als ik kijk naar onze kookplaat (5-pits IKEA inductie) zie ik dat ik gemakkelijk aan de 7400 watt kan komen tijdens het koken: twee pitten op boost is al 6400 watt, en dan nog een pit aan en dan loop ik al wel tegen de limiet aan. En dat was gisteravond voor een eenvoudig diner, niets bijzonders. Het zal niet vaak zijn, en ook niet lang, maar het komt wel voor en zul je dus op moeten dimensioneren.
Dat is geen probleem voor een 25A zekering.
Zelfs bij 40A (9200 watt) zal het nog minimaal een uur duren voor de zekering gaat:
zie blz 3:
https://download.hager.co...eden_en_overbelasting.pdf
Dan is je boost functie alwel uit.
Document geeft wat inzicht in wat er mogelijk is voor kortstondige overbelasting en waarom je dat niet langdurig moet doen.
NB voor een automaat moet je even de karakteristiek van de automaat er bij zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Part op 27-09-2022 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
M.l. schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:18:
[...]

Klopt, een kookgroep op twee tweepolige aardlekschakelaars aansluiten moet je sowieso niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-07 13:51
....en weer een kookplaattopic

BK >>> HHW

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-07 19:31
Noob hier…

Ik ga binnenkort verhuizen en ben bezig met nieuwe keuken en uiteraard loop ik ook tegen het hele “kookgroep” gebeuren aan.

Dit is de meterkast (heb nog geen toegang tot de woning)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnhtRrHuPG8K-kIq38_2wjvg3rM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1lPI9HeU6K0AOocHNBMrbJQc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLujJvgU6zKqFBEulj4hia2CRqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2f8TgkjjSs1yAMTeG4L3f3v.jpg?f=fotoalbum_large

We willen een Bora PUXA aansluiten. Gaat dit werken op die fornuis groep of moet er wat aangepast gaan worden?

[ Voor 108% gewijzigd door Dracula op 20-03-2024 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-07 13:43
Dracula schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:42:
Noob hier…

Ik ga binnenkort verhuizen en ben bezig met nieuwe keuken en uiteraard loop ik ook tegen het hele “kookgroep” gebeuren aan.

Dit is de meterkast (heb nog geen toegang tot de woning)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

We willen een Bora PUXA aansluiten. Gaat dit werken op die fornuis groep of moet er wat aangepast gaan worden?
Je hebt een kookgroep dus daar kan je nieuwe plaat op aangesloten worden.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banaya
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20-10-2024
Dag Heren,

Ik heb een vraagje waar ik niet uitkom wat het beste is om uit te voeren.

Ik wil kookgroep plaatsen. Ik heb 2 keer 3 fase alamat met 8groepen. alleen nu wil ik een extra 2fase aardlek automaat in zetten, vanweg ruimtegebrek, maar dan voldoe ik niet aan de norm. Ik zou dan de hele kast moeten vervangen of voor 3 x 1fase alamat, met een 2fase automaat.

deze meterkast heeft een busboard verbinding...

Hebben jullie tips over hoe ik dit het beste kan oplossen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YRkljwQDqwZ6c39UNfh1BWLHhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7mRmn8FBL8aOysqmYoQjLGf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:06

ThePsycho

Biertje?

Banaya schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 00:27:
Dag Heren,

Ik wil kookgroep plaatsen. Ik heb 2 keer 3 fase alamat met 8groepen. alleen nu wil ik een extra 2fase aardlek automaat in zetten, vanweg ruimtegebrek, maar dan voldoe ik niet aan de norm. Ik zou dan de hele kast moeten vervangen of voor 3 x 1fase alamat, met een 2fase automaat.

[Afbeelding]
Het eerste advies wat ik zou geven is: plaats alsjeblieft geen kookgroep. Je hebt een 3 fase aansluiting en een 3f aardlekautomaat is de simpelste oplossing. Wel lijkt het er op dat je een kastje bij moet plaatsen daarvoor.

Ook zijn de 3 fase schakelaars onderin aardlekschakelaars, geen aardlekautomaten (alamats).

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:31

Vliegvlug

Flight Simple

Banaya schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 00:27:
Dag Heren,

[Afbeelding]
Je hebt nog 4 posities vrij en dus ruimte om een 3 fasen aardlekautomaat te plaatsen, deze van ABB past mooi bij de rest van de ABB componenten: ABB aardlekautomaat 3P+N B16 DS 203NC B16 0,03

Het is verleidelijk om dan de meeste rechter of linker automaten naar de andere kant te gooien om ruimte voor de aardlekautomaat uiterst links of rechts te maken maar dan krijg je het probleem dat je op de ene aardlek 6 groepen hebt en de andere maar 2, even uitgaande van het feit dat je waarschijnlijk het volgende Busboard hebt: 105249 3-fase, verdeling 2 x 6 modulen (artikelnummer 6939.354)
Welke deze verdeling heeft:
ABB busboard 105249; 3-fase, verdeling 2 x 6 modulen.
Je zal dus ruimte precies in het midden moeten maken voor de aardlekautomaat dus wat groepen moeten verplaatsen.

Dat is gelijk een mooi moment om te kijken naar de fase verdeling want nu je een elektrische kookplaat gaat toevoegen welke 2 van de 3 fasen zwaar belast is het zaak andere zware gebruikers zoals bijv de oven op de fase te plaatsen die niet zwaar door de inductie kookplaat belast wordt.

Let er bij het verschuiven ook op dat de groepen waar je verlichting op zitten niet allemaal op dezelfde aardlekschakelaar terecht komen. Je wilt niet in een volledig donker huis zitten als het buiten donker is en de aardlekschakelaar is getript.

Nog een tip qua aansluiten: Die aardlekautomaat kan niet door het busboard gevoed worden dus er zullen eigen draden naar toe moeten. Aangezien de hoofdschakelaar 0903.44 e204 maar 1 gat per fase en nul heeft zal je daar met dubbele adereindhulzen moeten werken en dus de bestaande draden aanpassen.
Makkelijker is om de aardlekautomaat te voeden vanuit de onderkant van de rechter aardlekschakelaar, die FH204A heeft namelijk twee gaten per fase en nul dus kan je daar de draden richting de aardlekautomaat eenvoudig bij plaatsen zonder aanpassingen aan de huidige bedrading van hoofdschakelaar naar aardlekschakelaars.

[ Voor 10% gewijzigd door Vliegvlug op 04-05-2024 16:05 ]

Pagina: 1