Kookplaat aansluiten krachtgroep/kookgroep

Pagina: 1
Acties:

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-06 18:01
Rusky schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:10:
Kookgroep zit altijd achter 1 aardlek. Dus zal altijd over 1 fase gaan. Beter is inderdaad dan een krachthroep te pakken
Nee hoor, als je bijvoorbeeld in zo'n kast een kookgroep-bruggetje tussen twee automaten zet, zit die gewoon verdeeld over twee fasen:

Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/96a2b60ff2dca338e0afce2d9634ed3f/a/b/abb_groepenkast_3-fase_8_groepen_2_aardlekschakelaars_4-p_1_hoofdschakelaar_4-p_40a_a1570.jpg

Sterker nog. ABB verkoopt zelfs bruggetjes om van drie automaten een krachtgroep te maken:

Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/96a2b60ff2dca338e0afce2d9634ed3f/a/b/abb_groepenkast_3-fase_6_groepen_2_aardlekschakelaars_4-p_1_kookgroep_3x400v_1_hoofdschakelaar_4-p_40a_a1510.jpg

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:32
Noob hier…

Ik ga binnenkort verhuizen en ben bezig met nieuwe keuken en uiteraard loop ik ook tegen het hele “kookgroep” gebeuren aan.

Dit is de meterkast (heb nog geen toegang tot de woning)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnhtRrHuPG8K-kIq38_2wjvg3rM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1lPI9HeU6K0AOocHNBMrbJQc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLujJvgU6zKqFBEulj4hia2CRqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2f8TgkjjSs1yAMTeG4L3f3v.jpg?f=fotoalbum_large

We willen een Bora PUXA aansluiten. Gaat dit werken op die fornuis groep of moet er wat aangepast gaan worden?

[ Voor 108% gewijzigd door Dracula op 20-03-2024 14:26 ]

• Banaya
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20-10-2024
Dag Heren,

Ik heb een vraagje waar ik niet uitkom wat het beste is om uit te voeren.

Ik wil kookgroep plaatsen. Ik heb 2 keer 3 fase alamat met 8groepen. alleen nu wil ik een extra 2fase aardlek automaat in zetten, vanweg ruimtegebrek, maar dan voldoe ik niet aan de norm. Ik zou dan de hele kast moeten vervangen of voor 3 x 1fase alamat, met een 2fase automaat.

deze meterkast heeft een busboard verbinding...

Hebben jullie tips over hoe ik dit het beste kan oplossen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YRkljwQDqwZ6c39UNfh1BWLHhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7mRmn8FBL8aOysqmYoQjLGf.jpg?f=fotoalbum_large

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:59

Vliegvlug

Flight Simple

Banaya schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 00:27:
Dag Heren,

Ik heb een vraagje waar ik niet uitkom wat het beste is om uit te voeren.

Ik wil kookgroep plaatsen. Ik heb 2 keer 3 fase alamat met 8groepen. alleen nu wil ik een extra 2fase aardlek automaat in zetten, vanweg ruimtegebrek, maar dan voldoe ik niet aan de norm. Ik zou dan de hele kast moeten vervangen of voor 3 x 1fase alamat, met een 2fase automaat.

deze meterkast heeft een busboard verbinding...

Hebben jullie tips over hoe ik dit het beste kan oplossen?
[Afbeelding]
Je hebt nog 4 posities vrij en dus ruimte om een 3 fasen aardlekautomaat te plaatsen, deze van ABB past mooi bij de rest van de ABB componenten: ABB aardlekautomaat 3P+N B16 DS 203NC B16 0,03

Het is verleidelijk om dan de meeste rechter of linker automaten naar de andere kant te gooien om ruimte voor de aardlekautomaat uiterst links of rechts te maken maar dan krijg je het probleem dat je op de ene aardlek 6 groepen hebt en de andere maar 2, even uitgaande van het feit dat je waarschijnlijk het volgende Busboard hebt: 105249 3-fase, verdeling 2 x 6 modulen (artikelnummer 6939.354)
Welke deze verdeling heeft:
ABB busboard 105249; 3-fase, verdeling 2 x 6 modulen.
Je zal dus ruimte precies in het midden moeten maken voor de aardlekautomaat dus wat groepen moeten verplaatsen.

Dat is gelijk een mooi moment om te kijken naar de fase verdeling want nu je een elektrische kookplaat gaat toevoegen welke 2 van de 3 fasen zwaar belast is het zaak andere zware gebruikers zoals bijv de oven op de fase te plaatsen die niet zwaar door de inductie kookplaat belast wordt.

Let er bij het verschuiven ook op dat de groepen waar je verlichting op zitten niet allemaal op dezelfde aardlekschakelaar terecht komen. Je wilt niet in een volledig donker huis zitten als het buiten donker is en de aardlekschakelaar is getript.

Nog een tip qua aansluiten: Die aardlekautomaat kan niet door het busboard gevoed worden dus er zullen eigen draden naar toe moeten. Aangezien de hoofdschakelaar 0903.44 e204 maar 1 gat per fase en nul heeft zal je daar met dubbele adereindhulzen moeten werken en dus de bestaande draden aanpassen.
Makkelijker is om de aardlekautomaat te voeden vanuit de onderkant van de rechter aardlekschakelaar, die FH204A heeft namelijk twee gaten per fase en nul dus kan je daar de draden richting de aardlekautomaat eenvoudig bij plaatsen zonder aanpassingen aan de huidige bedrading van hoofdschakelaar naar aardlekschakelaars.

[ Voor 10% gewijzigd door Vliegvlug op 04-05-2024 16:05 ]

Pagina: 1