KatirZan schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:08:
[...]
Nee, dit ben ik zeker niet vergeten, vandaar mijn opmerking over het "gemiddelde". Ik ken genoeg docenten binnen het basis onderwijs en het voortgezet onderwijs om in ieder geval te weten waar ik over praat.
Meestal komt dat alsnog neer op een beperkte groep in een bepaald gebied. En ook al is dit een landelijk probleem, zijn er wel heel veel plekken waar het juist erger of minder erg speelt.
[...]
Ik maak geen vergelijking, ik maak een punt.
Door een vergelijking te maken met een stratenmaker.... Waarbij je naar een paar specifieke zaken kijkt, maar niet de reden meeneemt waarom het juist minder betaald krijgt.
[...]
Regels regels en nog een regels, daar lopen we helaas allemaal tegenaan. Als ik je vertel dat voor elke handeling die ik uitvoer, ik een drietal formulieren moet invullen ter aanvulling van een dossier, terwijl dit "vroeger" niet in dezelfde hoedanigheid moest gebeuren. En dat alleen maar voor juridische indekking...
Nogmaals, het is een probleem dat op alle vlakken speelt. Dat maakt het niet minder een probleem, het laat vooral zien dat het probleem veel groter is. Punt is alleen dat jij die uren simpelweg als extra uren rekent die je betaald krijgt. Bij de scholen is het extra werk dat met dezelfde mensen en dezelfde salarissen betaald moet worden (overuren uitbetalen kun je nl. vergeten)
[...]
Mag ik zeggen dat je mij aardig aanvalt met een dergelijke reactie? Mijn post betreft geen klinkklare onzin en is geen zinloze wijze van het voeren van een discussie, je discussieert nu immers met mij....
Klopt, dat doe ik ook omdat ik het echt een onzinnige vergelijking vind die helemaal niets toevoegt aan de discussie. Je vindt het schijnbaar ok omdat het ergens anders nog slechter is. Laat dat nu echt een enorm slechte reden zijn om een discussie de grond in te boren. Zeker omdat de meeste vergelijkingen die je maakt een heel andere situatie zijn, of juist precies dezelfde situatie (zorg). Je laat daarmee vooral zien dat het probleem veel groter is en dat we het in dit geval dus zeker aan zouden moeten pakken.
Ik vind het dan ook spijtig dat je een dergelijke reactie plaatst, ik val je immers niet aan, ik maak alleen duidelijk hoe de situatie in diverse werkgroepen is. Dat dit niet ideaal is voor de toekomst, tja, ik denk dat we daar allemaal wat van overtuigd zijn. Dat een leerkracht een vak beoefend welke voor een goede toekomst zorgt staat ook wel vast, wij verwachten immers van de leerkrachten van onze kinderen dat ze goed hun werk doen en onze kinderen dat leren wat wij ze zelf niet kunnen leren.
En..veelal gebeurd dit ook gewoon netjes, ondanks al het extra werk wat leerkrachten hiervoor moeten bewerkstelligen. Extra werk wat is veroorzaakt door instanties, die notabene zijn opgericht door mensen uit hetzelfde vakgebied.
Maar lost geld dit op? Nee, geld is een tijdelijke boost. Want dan krijg je er geld bij...en de situatie wijzigt niet...dan zit je over een paar weken toch weer met hetzelfde probleem? Steek dat extra geld dan in het oplossen van het daadwerkelijke vele papierwerk wat leerkrachten nu hebben, dan verlaag je de werkdruk en zal dat de situatie verbeteren. De vraag is of dit ten koste gaat van het uitvoeren van hun functie, of juist ten gunste komt van het uitvoeren van hun functie.
Je ziet alleen op alle vlakken dat het achteruit aan het gaan is. En met steeds meer regels en minder leraren gaat dat alleen maar erger worden. Voor de rest ben ik het ermee eens wat je hier zegt, maar wat je nu zegt komt niet echt overeen met de rest van je verhaal, waarin je juist net doet of het probleem in het onderwijs wel meevalt

Als laatste zou het een zeer saaie maatschappij worden als iedereen zo zou denken als ik, laten we lekker als uniek individu verder gaan.
Kijk eens naar de situatie zoals deze 100 jaar geleden was? De economie herhaalt zichzelf namelijk, dat doet het al eeuwen en dat zal ook altijd zo blijven. Fundamenteel iets wijzigen daaraan is praktisch onmogelijk, omdat iedereen er wel zijn eigen kijk op heeft.
Mag ik je als tip meegeven om bij een dergelijke emotionele reactie eerst je eigen tekst en de tekst waarop je reageert nogmaals door te lezen, al dan niet te redigeren? Dit voorkomt dat je verwijten gaat maken die kant nog wal slaan.
Jij komt met een hele hoop vergelijkingen die gewoon niets toevoegen aan de discussie. Ja, op andere plekken is het ook niet optimaal, maar we hebben het hier wel over een groep (en dan neem ik leraren, zorg, agenten e.d. allemaal mee) waar het gewoon echt de verkeerde kant op aan het gaan is, en waarbij de impact op de samenleving vele malen groter is dan als een willekeurig bedrijf onderuit gaat. En precies daarom dat ik (bewust) een aanvallende reaktie post. Wat jij hier zegt is nl. precies hoe de regering al tientallen jaren helemaal niets doet om op dit probleem op de lange termijn op te lossen. En dat stoort me heel erg.
Zeker omdat je begint met dat het allemaal wel 'meevalt' want ze hebben veel vakantie, een goede salarisverhoging en dan ook nog met een stratenmaker vergelijkt die zo weinig betaald krijgt (maar ook een heel andere scholing heeft....). Daarmee bagataliseer je het probleem, terwijl het punten zijn die gewoon niet valide zijn. Zoals ik al zei zijn de vakanties vastgezet wat al een groot nadeel is, maar ben je ook een heel deel van die vakanties alsnog aan het werken (en worden er een aantal extra taken verrekend met de vakantie waardoor je het meer kunt zien als ADV-dagen). Die salarisverhoging klinkt ook leuk, maar is puur een correctie om de salarissen gelijk te trekken met het hoger onderwijs (die hetzelfde werk/opleiding hebben). Dat is dus geen verhoging te noemen maar puur een correctie naar hoe het al had moeten zijn. En die stratenmaker heb ik hierboven al besproken.
Maar wel voor de duidelijkheid, het is een aanval op de inhoud die je post en niet op jou. Dus als je je persoonlijk aangevallen voelt is dat zeker niet de bedoeling.