Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
boxlessness schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:55:
[...]

Ik denk dat er veel meer "nee" verkocht gaat moeten worden. "Nee, we komen u niet douchen, want we hebben er de mensen niet voor, vraag uw kinderen maar".
Mijn ouders gaan ook richting pensioenleeftijd. Ik kan de schuur ombouwen tot aanleunwoning want ik zie het al gebeuren dat ze op ons terug moeten gaan vallen wanneer ze minder mobiel worden.
Dat kan niet, de kinderen moeten allemaal 40 uur werken. ;)

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batavier
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 21:27

batavier

Grazen, kreng!!!

KabouterSuper schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:53:
Ik snap het voorstel wel. Voltijd werken levert veel meer inkomstenbelasting op...reken maar uit hoeveel één persoon betaalt die in voltijd een ton verdient en hoeveel belasting er betaald wordt als twee mensen dezelfde baan doen.
Oké, volgens 'Bereken het' is dat 40.872 euro. Best een hoop geld, maar ja, je houdt toch ruim 59.000 netto over. En je mag in ons fijne landje wonen met, ondanks alle shit van 10 jaar Rutte, alle voordelen van dien. O-)

Als je deeltijd werkt, zeg 80 procent (dus 80.000), dan betaal je 30.972 euro belasting en houd je 50.748 over. Dat scheelt minder dan 1.000 euro per maand. Ik weet niet welke bonus de overheid gaat geven, maar het zal waarschijnlijk wel tegenvallen, al zal het in dit voorbeeld ook nog wel aantrekkelijk kunnen zijn. Ligt er maar aan of het een percentage is of een absoluut bedrag. Ik neem aan het laatste, da's gunstiger voor de lagere inkomens. Dan is het met salarissen van een ton of meer natuurlijk niet extra interessant.

Het is natuurlijk wel zo dat de meeste mensen geen ton verdienen, maar modaal (in 2022 is dat 38.500 euro). Als je modaal verdient, betaal je ruim 8200, dan is het al aantrekkelijker om bijvoorbeeld een korting van 1000 euro op je loonheffing te krijgen.

Den Coeien smickellen ende Graesen heerlyck!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Knurft schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:36:
[...]

Tja.. rond de 25k lift de nominale belastingdruk erg hoog (elke euro erbij, komt er nauwelijks iets extra op de rekening), met zelf trieste uitzonderingen waarbij een euro extra verdienen, betekent dat je minder overhouden

(Jaar 2021, inkamerstukken)[Afbeelding]
Dat plaatje legt de vinger op de zere plek.
Ik heb in het verleden wel eens geschreven dat eenverdieners tot ongeveer modaal compleet tot minimumniveau zijn genivelleerd. Uitkeringen, toeslagen en gemeentelijke regelingen voor de armsten, allemaal met snelle afbouw naarmate je iets meer gaat verdienen, en dat zorgt voor enorme marginale belastingdruk tussen bijstandsniveau en modaal. Gevolg is dat iedereen t/m modaal zo'n beetje op bijstandsniveau zit, resteren twee escapes: werkende partner of stijging van je inkomen tot ruim bovenmodaal.

Komend jaar dreigt de groep eenverdieners met inkomen tussen minimaal en modaal zelfs onder het minimum te zakken (door de inflatie die fors hoger is dan de loonsverhogingen). Dus wordt er wat gerommeld met de heffingskortingen. Typisch voor het belastingbeleid van de afgelopen 20 jaar, steeds meer fijnmazig sturen op wie hoeveel moet betalen / mag overhouden.

Telegraaf schrijft vandaag een wat luidruchtig artikel maar wel met een interesante grafiek.

https://www.telegraaf.nl/.../extra-werken-loont-amper

Wat je ziet is dat in getroffen inkomens worden geholpen met een aanzienlijke belastingverlaging tussen minimum en ongeveer 30k bruto. Maar de rekening wordt neergelegd bij modaal - 2x modaal.
Waardoor het bruto inkomen dat je nodig hebt om armoede te ontvluchten wederom een stapje omhoog gaat. Waar je afgelopen jaar vanaf 35k bruto langzaam maar zeker de vruchten begon te plukken van je inspanningen is dat komend jaar 45k bruto.

Ik voorzie een steeds grotere groep werkenden die onder de streep niet echt boven minimum uitstijgt.

Het onderliggende probleem is dat een relatief groot deel van NL niet in staat is om voldoende inkomen te genereren om zelf te leven en voldoende bij te dragen aan de collectieve voorzieningen. Dat benodigde bedrag zit bij een modaal inkomen of een stuk daarboven, afhankelijk hoeveel leeftijds-solidariteit je in de zorgkosten legt. De mensen die rond of boven dat niveau verdienen worden relatief zwaar belast omdat er veel mensen zijn die er niet in slagen om quitte te spelen tussen bruto inkomen en persoonlijke+collectieve uitgaven.

Met het concept van een voltijdbonus wordt er voorzichtig gekeken naar het idee dat alleen maar herverdelen van de taart niet meer voldoende perspectief biedt, de totale omvang van de taart moet groter. Dat vind ik een positieve ontwikkeling.

De keerzijde is dat men weer in de hoek met de fijnmazige instrumenten zit te winkelen. En dat de uren en niet het inkomen centraal worden gesteld. Economisch gezien maakt het niet zoveel uit of iemand zijn inkomen vergroot door meer te werken of een hoger uurloon te ontwikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
worldfastest schreef op zondag 25 september 2022 @ 07:07:
Ipv een bonus moeten ze werken veel meer aantrekkelijker maken. B. Bv zoals in Zwitserland waar je heel veel dingen van je bruto salaris kan aftrekken waardoor je minder belasting betaald. Zoals lunch kosten, reiskosten, etc.
Een ton bruto in CH is 85k netto.

Toch gaat ook daar de overheid niet failliet. Dat komt omdat er veel Zwitsers zijn met hoge inkomens, en vele handen maken licht werk om voor de armeren te zorgen. We zouden eens moeten kijken hoe ze het daar voor elkaar hebben gekregen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
batavier schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:38:
[...]

Oké, volgens 'Bereken het' is dat 40.872 euro. Best een hoop geld, maar ja, je houdt toch ruim 59.000 netto over. En je mag in ons fijne landje wonen met, ondanks alle shit van 10 jaar Rutte, alle voordelen van dien. O-)

Als je deeltijd werkt, zeg 80 procent (dus 80.000), dan betaal je 30.972 euro belasting en houd je 50.748 over. Dat scheelt minder dan 1.000 euro per maand. Ik weet niet welke bonus de overheid gaat geven, maar het zal waarschijnlijk wel tegenvallen, al zal het in dit voorbeeld ook nog wel aantrekkelijk kunnen zijn. Ligt er maar aan of het een percentage is of een absoluut bedrag. Ik neem aan het laatste, da's gunstiger voor de lagere inkomens. Dan is het met salarissen van een ton of meer natuurlijk niet extra interessant.

Het is natuurlijk wel zo dat de meeste mensen geen ton verdienen, maar modaal (in 2022 is dat 38.500 euro). Als je modaal verdient, betaal je ruim 8200, dan is het al aantrekkelijker om bijvoorbeeld een korting van 1000 euro op je loonheffing te krijgen.
Ik bedoel eigenlijk net wat anders.

Als ik 100.000 euro verdien met een voltijdsbaan, betaal ik 40.324,- inkomstenbelasting.
Als ik hetzelfde werk laat doen door twee personen die elk 20 uur werken, dan betalen zij samen 27.730,-.
Kortom, van twee parttimers naar één voltijdsmedewerker levert de overheid 12.594,- meer op (ofwel 45% meer).

Iets minder extreem: 5 mensen die 80% deeltijd werken vervangen door 4 mensen die voltijd werken, levert 10.3% extra belasting op (uitgaande van een ton salaris per persoon).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinR_
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-05 09:06
De bonus zal er al snel uit de portemonnee verdwijnen wanneer ze hun kind(eren) langer in de kinderopvang moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

t_captain schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:05:
[...]
Een ton bruto in CH is 85k netto.

Toch gaat ook daar de overheid niet failliet. Dat komt omdat er veel Zwitsers zijn met hoge inkomens, en vele handen maken licht werk om voor de armeren te zorgen. We zouden eens moeten kijken hoe ze het daar voor elkaar hebben gekregen.
Met al dat oude Duitse geld in de kluizen van de banken is dat niet echt te vergelijken ;)

Maar die vergelijkingen zijn vaak genoeg gedaan, de Zwitsers shoppen over de grens in Duitsland omdat alles in de supermarkt zo duur is en hebben dan een import quotum van 1 kg vlees per auto etc.
My wife gets bags of frozen meat dumplings. They're 1.5kg 25% meat. On the outside of the bag, it says 375g meat, 1125g non-meat. According to the rules, any food preparations with sausage, meat or blood content of over 20 percent by weight, count as meat.

So the guard said that's 1.5kg of meat. You'll have to pay duty (they had bought other meat). My wife argued that the dumplings only count 375g. So the guard went to check - and she was right. It's the absolute volume of the meat that counts.

So next time you buy a frozen beef wellington remember it only 80% maybe counts as your meat allowance.
_O-

/edit: maar dit is niet bedoeld ter verdere uitdieping in dit topic ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
KabouterSuper schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:14:
[...]

Als ik 100.000 euro verdien met een voltijdsbaan, betaal ik 40.324,- inkomstenbelasting.
Als ik hetzelfde werk laat doen door twee personen die elk 20 uur werken, dan betalen zij samen 27.730,-.
Kortom, van twee parttimers naar één voltijdsmedewerker levert de overheid 12.594,- meer op (ofwel 45% meer).
Het probleem van de voltijdbonus is dat het beoogt om met een pleister een structurele wond af te plakken. Die wond ontstaat door een geindividualiseerd en zeer progressief stelsel in de inkomstenbelasting (samen met de toeslagen). In plaats van de progressiviteit ter discussie te stellen, weer een lapmiddel.

Lang geleden beloofde de VVD de kiezer dat werken moet lonen. Rutte, 2012: "1000 euro voor iedere werkende".

Wat we in werkelijkheid kregen vanuit het streven om werken te laten lonen is een stukje extra complexiteit. De arbeidskorting, eerst 1 getal en later een opbouwende en een afbouwende schijf. Ik ben onderhand de tel kwijt over hoeveel pseudo-belastingschijven we hebben doordat AK, AHK, KCK inkomensafhankelijk zijn en dus het effectiefe tarief op een aantal punten in de curve veranderen.

De arbeidskorting zelf, daarvan heb ik al even niets meer gezien. 0 euro. En ook de algemene heffingskorting die oorspronkelijk de belastingvrije voet verving en dus principieel voor iedereen was: 0.

A propos: https://www.bnnvara.nl/jo...rutte-zul-je-niet-geloven
(artikel BMM/Vara)
Wat blijkt: het kabinet heeft de duizend euro voor veel werknemers weldegelijk uitgegeven – het bedrag is alleen op de rekening van de werkgevers terechtgekomen.
En dan denk ik: ik vertrouw deze regering helemaal niet met welke aanpassing aan de belastingen dan ook. Liever niets meer veranderen (of nog liever: alles 22 jaar terugdraaien).

[ Voor 14% gewijzigd door t_captain op 26-09-2022 12:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EliteGhost
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05 08:46
CodeCaster schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:09:

Arbeid loont voor de middenklasse amper, wat je erbij verdient, wordt gekort op je uitkeringen. Dus laten ze gewoon eens de basislonen verhogen in plaats van met deze ondoordachte publiekstrekkers te komen. Populisme ten top weer. Niks waargemaakt van de verkiezingsbeloften, maar wel even zwaaien met een cheque.
Ik zit over het volgende te denken: alle toelages er uit en een goede belastingvrije voet invoeren. Dan zou het rondpompen van het geld grotendeels kunnen stoppen en elke werkende heeft er voordeel van.

Een bonus omdat je niet deeltijd werkt vind ik nogal grof genomen wanneer er in mijn omgeving genoeg mensen zijn die wel meer willen werken maar waarbij ze het niet goed gepland krijgen (voorbeeld uit de zorg). Die mensen lopen dan een bonus mis, niet omdat ze niet voltijd willen werken, maar omdat de werkgever het niet goed op de planning krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• batavier
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 21:27

batavier

Grazen, kreng!!!

KabouterSuper schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:14:
[...]

Iets minder extreem: 5 mensen die 80% deeltijd werken vervangen door 4 mensen die voltijd werken, levert 10.3% extra belasting op (uitgaande van een ton salaris per persoon).
Ah, op die manier. Ja, dat klopt. Cool om er zo naar te kijken!

Den Coeien smickellen ende Graesen heerlyck!!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-06 08:28
Ik werk 32 uur vanwege balans. 5 dagen werken 2 dagen vrij is simpelweg ontzettend scheef. 4 dagen werken en een lang weekend ervaar ik als zoveel fijner.
Verder, ik ben nu 45 en het leven vliegt voorbij. Het ziet er naar uit dat mijn generatie tot 70 jaar aan de slag kan om de economie maar te laten groeien, dit terwijl ik al zoveel mensen voor of vlak na hun pensioen zag overlijden. Ook daarom nam ik al wat gas terug, en streef ik momenteel naar 28 of 24 uur.
Er is zoveel meer in het leven dan werk. Goed weekend allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelmuur
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22:43
Is dit topic niet vrijwel hetzelfde als het (on)bestaan van het middeninkomen topic? Loopt dezelfde discussie over marginale belastingdruk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:23
Gethijsem schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:37:
Ik werk 32 uur vanwege balans. 5 dagen werken 2 dagen vrij is simpelweg ontzettend scheef. 4 dagen werken en een lang weekend ervaar ik als zoveel fijner.
Verder, ik ben nu 45 en het leven vliegt voorbij. Het ziet er naar uit dat mijn generatie tot 70 jaar aan de slag kan om de economie maar te laten groeien, dit terwijl ik al zoveel mensen voor of vlak na hun pensioen zag overlijden. Ook daarom nam ik al wat gas terug, en streef ik momenteel naar 28 of 24 uur.
Tja, die houding zorgt wel voor tekorten in bijvoorbeeld het onderwijs... Dus voor die dag dat je niet werkt krijgt bij wijze van een klas met 25-30 kinderen geen onderwijs waarvan de ouders dus ook allemaal thuis moeten blijven en niet/amper kunnen werken..... Ik begrijp dat men daar iets aan wil gaan veranderen.

Betekent volgens mij vooral dat je met die minder uren blijkbaar nog teveel geld krijgt/overhoudt?

[ Voor 4% gewijzigd door President op 07-10-2022 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-06 11:36
Teveel geld krijgen is ook een kwestie van uitgaven aanpassen. Ik hoef geen wintersport vakantie, of ieder weekend uit eten, Dat betekent dat ik kan rondkomen van 4 dagen werken,

Al die mensen die ieder weekend uit eten gaan zorgen er ook voor dat al die mensen die in de horeca werken ook niet in de zorg werken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gethijsem
President schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:49:
[...]

Tja, die houding zorgt wel voor tekorten in bijvoorbeeld het onderwijs...

Betekent volgens mij vooral dat je met die minder uren blijkbaar nog teveel geld krijgt/overhoudt?
Pardon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Gethijsem schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:37:
Klinkt leuk, maar een utopie voor velen die per uur niet genoeg verdienen om terug te gaan naar 28 of zelfs 24. Voor velen is geen willen, maar moeten.

Even 50% terug in salaris is voor veruit de grootste groep in Nederland een serieus probleem. Besef wel dat je gigantisch geluk hebt/gezegend bent met die mogelijkheid.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-06 02:12
Ik snap de beredenering niet helemaal.

Uit het (rtl) artikel:
De Tweede Kamer wil dat er een bonus komt voor mensen die voltijd werken. Dat moet mensen in sectoren waar een personeelstekort is, zoals de zorg, de kinderopvang, de bouw en het onderwijs stimuleren om in plaats van deeltijd voltijd te gaan werken.
Als we nou gaan bekijken waardoor deze personeelstekorten (mede) zijn ontstaan:
  • De zorg: Ongelooflijk hoge werkdruk door de pandemie en relatief lage lonen
  • De kinderopvang: Relatief lage lonen, en waarschinlijk veel mensen weg vanwege de pandemie (alleen essentiele beroepen konden een tijd lang gebruik maken van de kinderopvang).
  • De bouw: Min of meer hetzelfde verhaal als hierboven, hard geraakt door de pandemie.
  • Het onderwijs: Nomaals meer van hetzelfde, lage lonen, hoge werkdruk[/lo]
Kortom de meeste van deze sectoren zien personeel naar andere sectoren overstappen en de pandemie heeft veel mensen dat extra zetje gegeven om die stap te nemen. Ik zie niet in hoe een korting op voltijd werken hier iets aan gaat veranderen? Het personeelstekort op Schiphol en bij de NS is niet ontstaan omdat er opeens veel meer vraag is naar hun diensten (in vergelijking met 2019), dat is ontstaan doordat mensen ofwel zijn ontslagen, ofwel ergens anders meer heil zagen in hun carriere.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gethijsem
Ik heb een switch van ontwikkelaar naar het onderwijs gemaakt juist omdat ik die commerciële instelling van de clubjes waar ik werkte behoorlijk zat was, omdat ik het gevoel had dat mijn keuze voor deeltijd werken niet geaccepteerd werd in mijn oude branche (techniek) en door sommige developer-collega's en werkgevers. En omdat ik net vader was en wat socialer werk wilde waar ik een steentje bij kan dragen aan het lerarentekort en de toekomst van onze jeugd.
Het (mbo)-onderwijs waarin ik les geef is op z'n zacht gezegd ook nog eens behoorlijk pittig, dat ga ik sowieso geen 40 uur per week volhouden. Ik begrijp inmiddels donders goed waarom in het onderwijs massaal deeltijd gewerkt wordt .
Ik laat me niet dwingen om weer 40 uur te gaan draaien, door niemand en nooit meer. Er is op dit moment een flinke hetze tegen deeltijders gaande en als ik daar door onze politiek financieel gestraft voor wordt, ook als is het een bonus voor voltijders, zal ik niet lang meer voor de klas gaan staan. Dan kies ik wat relaxters en wordt ik barista in de zoveelste koffiezaak of coach in het een of ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:13
Providentia schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:49:
Ik snap de beredenering niet helemaal.

Uit het (rtl) artikel:

[...]

Als we nou gaan bekijken waardoor deze personeelstekorten (mede) zijn ontstaan:
  • De zorg: Ongelooflijk hoge werkdruk door de pandemie en relatief lage lonen
  • De kinderopvang: Relatief lage lonen, en waarschinlijk veel mensen weg vanwege de pandemie (alleen essentiele beroepen konden een tijd lang gebruik maken van de kinderopvang).
  • De bouw: Min of meer hetzelfde verhaal als hierboven, hard geraakt door de pandemie.
  • Het onderwijs: Nomaals meer van hetzelfde, lage lonen, hoge werkdruk[/lo]
Kortom de meeste van deze sectoren zien personeel naar andere sectoren overstappen en de pandemie heeft veel mensen dat extra zetje gegeven om die stap te nemen. Ik zie niet in hoe een korting op voltijd werken hier iets aan gaat veranderen? Het personeelstekort op Schiphol en bij de NS is niet ontstaan omdat er opeens veel meer vraag is naar hun diensten (in vergelijking met 2019), dat is ontstaan doordat mensen ofwel zijn ontslagen, ofwel ergens anders meer heil zagen in hun carriere.
Lage lonen is een relatief begrip. Zo laag zijn al die lonen ook weer niet.

Ook voor de pandemie was er een tekort in die sectoren. Ik zou het echt niet alleen op de pandemie schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-06 02:12
eric.1 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:18:
[...]

Lage lonen is een relatief begrip. Zo laag zijn al die lonen ook weer niet.

Ook voor de pandemie was er een tekort in die sectoren. Ik zou het echt niet alleen op de pandemie schuiven.
Dat doe ik dus ook niet, ik schuif het (mede) af op de pandemie en de relatief lage lonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
wjvh schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:55:

Al die mensen die ieder weekend uit eten gaan zorgen er ook voor dat al die mensen die in de horeca werken ook niet in de zorg werken.
Die betalen direct het salaris van horecapersoneel. Zodra zij de zorg in gaan moet het uit algemeen belastinggeld betaald worden. Iemand die nooit uit eten gaat zal dus minder te besteden hebben als we elke ober omscholen tot chiropractor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
Providentia schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:49:
Die hebben volgens mij weinig te lijden gehad, al het vakantiegeld van Jan Modaal ging naar een nieuwe uitbouw of houten tuinoverkapping.
Nu zijn ze wel de lul omdat alle grondstoffen op raken.
Een om die mensen weer terug te krijgen is door hun huidige baan, wat dat ook is, overbodig te maken. Zo zijn ze er immers ook aan gekomen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toffeltje
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:06
Ik denk dat dit idee niet erg goed is voor de emancipatie. Het wordt bij zo'n bonus een stuk aantrekkelijker om voor een iemand in het gezin voltijd te werken, terwijl de ander een paar dagen gaat werken en het grootste deel van de zorgtaken op zich neemt. Zo jammer! Het juist zo fijn dat steeds meer gezinnen de zorgtaken eerlijker verdelen door beide bijvoorbeeld maar vier dagen te werken.

Twee personen die vier dagen werken kunnen nog steeds prima carrière opbouwen. Bij een persoon vijf dagen en de ander 2 a 3 dagen is het voor de minst werkende persoon zo moeilijk om echt iets op te bouwen. Die is dan zo kwetsbaar en afhankelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
https://www.telegraaf.nl/...1592/bonus-juf-in-voltijd

Het lijkt erop dat het onderwijs gaat beginnen.

Wel treurig dat er 'juf' wordt gebruikt door de Telegraaf.

Ook lijkt het volgens het artikel te gaan om nieuwe contracten of uitbreiding van uren, niet voor mensen die al voltijd werken?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-06 12:26

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik werk nu voltijd, maar realiseer me steeds meer dat dat eigenlijk niet de moeite waard is.

Als je meer verdient, moet je meer belasting betalen en heb je minder andere voordelen. Elk uur dat je meer werkt, krijg je effectief minder voor terug.

Daarnaast, de werkdruk ligt steeds hoger, je hebt het hele weekend nodig om een beetje bij te komen van vijf dagen op rij werken.

Op woensdag vrij zijn is heel fijn.
Maandag: Frisse start, geen oneindig uitzicht naar 'weekend'
Dinsdag: Morgen al weer 'mini weekend'
Woensdag: Thuis een beetje hobbyen en dingen doen.
Donderdag: Frisse start
Vrijdag: Morgen al weer 'lang weekend'

Als je een redelijke werkdruk hebt en dus in de avonden puur aan het ontsnappen/ontspannen bent.
Heb je in het weekend dus een lading aan huishoudtaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Accretion schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:01:
Ik werk nu voltijd, maar realiseer me steeds meer dat dat eigenlijk niet de moeite waard is.

Als je meer verdient, moet je meer belasting betalen en heb je minder andere voordelen. Elk uur dat je meer werkt, krijg je effectief minder voor terug.

Daarnaast, de werkdruk ligt steeds hoger, je hebt het hele weekend nodig om een beetje bij te komen van vijf dagen op rij werken.

Op woensdag vrij zijn is heel fijn.
Maandag: Frisse start, geen oneindig uitzicht naar 'weekend'
Dinsdag: Morgen al weer 'mini weekend'
Woensdag: Thuis een beetje hobbyen en dingen doen.
Donderdag: Frisse start
Vrijdag: Morgen al weer 'lang weekend'

Als je een redelijke werkdruk hebt en dus in de avonden puur aan het ontsnappen/ontspannen bent.
Heb je in het weekend dus een lading aan huishoudtaken.
Fulltime verdien ik 3.038 netto
Ga ik 0,8 werken (32 uur) dan 2.606 netto

Is een verschil van 400 netto per maand, toch wel een behoorlijk bedrag. Los dat minder werken in het onderwijs een hogere werkdruk inhoudt, aangezien ik ook voor de missende dag dingen moet doen en ik op die missende dag geen andere dag kan voorbereiden.

Los dat het natuurlijk oneerlijk voelt dat die dag maar 400 euro waard is, terwijl het gemiddeld 600 per dag aan salaris is en iemand die maar één dag werkt daar gewoon 800 euro voor krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:48

The.Terminator

Un boer met bier

President schreef op maandag 7 november 2022 @ 07:04:
https://www.telegraaf.nl/...1592/bonus-juf-in-voltijd

Ook lijkt het volgens het artikel te gaan om nieuwe contracten of uitbreiding van uren, niet voor mensen die al voltijd werken?
Lekker (indien het artikel klopt) is dat voor de huidige full-timers. Weer een top regel, gedoemd om te mislukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 126% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddy Cosworth
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-04 01:10
wjvh schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:45:
De Tweede Kamer wil een bonus voor mensen die voltijd werken is vandaag in het nieuws.

Als 4 dagen per week werker ben ik niet echt van plan om weer 5 dagen per week te gaan werken,
maar afgezien daarvan lijkt me vrij lastig allemaal.

Mensen met meerdere banen, ZZPers en mensen met een wisselend aantal uren per week maken het een lastig voorstel.

Wat vinden jullie?
Ik heb mijn hele leven altijd 40 uur per week gewerkt en ben nu 54, denk er juist aan om minder te gaan werken (36uur), dus hoop dat die bonus ook met terugwerkende kracht is, zal uiteraard niet zo zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:14
The.Terminator schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:05:
[...]

Lekker (indien het artikel klopt) is dat voor de huidige full-timers. Weer een top regel, gedoemd om te mislukken.
Dus nog even snel parttime aanvragen dan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
jip_86 schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:23:
[...]

Dus nog even snel parttime aanvragen dan :+
Nouja ligt aan het bedrag... Als het 400+ netto oplevert dan neem ik wel een maandje ontslag...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:00
Of, stel dat zo'n regel op 1 januari ingaat, je dienstverband naar parttime aan laten passen op 1 december en weer naar fulltime op 1 februari.

Moet natuurlijk wel kunnen bij de werkgever. Ik werk niet in het onderwijs, maar wij mogen het aantal uren 1x per kalenderjaar aanpassen. Dus stel dat er bij ons een dergelijke regeling zou komen, dan zou ik het op bovenstaande manier doen.

Tevens zou ik kijken of er een rechtszaak wordt gestart ivm discriminatie en mij daarbij aansluiten :+ Aangezien ik het discriminatie vind van degene die al jaren voltijd werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:53

Licko

ZVDK

Wat mij betreft komt er een fiscaal voordeel voor mensen die voltijd werken, maar als ze besluiten dit enkel toe te passen op werknemers die de stap maken van deel- naar voltijd, dan laat maar zitten.
In dat geval heb je theoretisch eerst voordeel van deeltijd/toeslagen/extra vrije tijd gehad, en zou je nu beloond worden als je meer gaat werken.

Ik hoop tegen beter weten in dat ze in Den Haag meer verstand hebben.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01:08
Ik werk fulltime voor de overheid, dus 36uur. Ik heb een contract voor 38u, maar neem elke week 2uur ouderschapsverlof op.

Nu wil ik natuurlijk wel een bonus omdat ik meer dan fulltime werk 😀😁

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-06 14:33
President schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:41:
Los dat minder werken in het onderwijs een hogere werkdruk inhoudt, aangezien ik ook voor de missende dag dingen moet doen en ik op die missende dag geen andere dag kan voorbereiden.
Ik ga het heel cru zeggen (wel met "tongue in cheek"): je bent gek ;)

Mijn vrouw heeft in de thuiszorg gewerkt, en ook daar deed ze soms dingen in haar eigen tijd voor de clienten. Maar ik heb zelf nooit begrepen waarom zij (en ook leraren) zich in allerlei bochten wurmen om het werk maar gedaan te krijgen.
De werkgever (en wij als maatschappij in het algemeen als het om zorg/onderwijs gaat) mogen in onze handjes klappen (pun intended) dat er mensen zijn die voor niets een tandje harder willen lopen en hun tijd doneren voor de goede zaak. Maar eigenlijk veroorzaakt dit ook deels het probleem van personeelstekorten in deze vakgebieden: de verwachting dat je vrijwillig je tijd doneert maakt het vak onaantrekkelijk voor mensen die om 5u de deur achter zich dicht willen trekken en op de bank willen ploffen.

Vertrouwen op "de roeping" van mensen om het onderwijs of zorg in te gaan onder de huidige werkcondities is volgens mij niet sustainable.

Ik ben enerzijds blij dat er mensen zoals jou zijn die het werk willen doen, maar van de andere kant heb ik er geen begrip voor DAT je het zo doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 145% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Anoniem: 221425 schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:30:
Het betreft dus inderdaad een bonus voor leraren die contract uitbreiden.
https://www.rijksoverheid...n-die-contract-uitbreiden

Ergens logisch, omdat ze met deze maatregel het tekort aan leraren en schoolleiders proberen aan te pakken.
Maar wel zuur voor degenen die nu al full-time werken: Een leerkracht die van een FTE van 0,2 naar 0,4 gaat krijgt een bonus en degene die al op 1,0 FTE zit krijgt hem niet. 8)7
Dus ze worden beloond voor jaren partime werken en het veroorzaken van de tekorten d:)b

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 11:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Voltijd op contract en wat vaker onbetaald verlof . There we fixed it

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Bouke-p schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:12:
Ik werk fulltime voor de overheid, dus 36uur. Ik heb een contract voor 38u, maar neem elke week 2uur ouderschapsverlof op.

Nu wil ik natuurlijk wel een bonus omdat ik meer dan fulltime werk 😀😁
Zou zeggen dat de overheid als eerste het voortouw neemt als ze het hebben over een voltijd bonus.

Oftewel: allemaal weer naar 40.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ronald.42 schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:39:
[...]

Dus ze worden beloond voor jaren partime werken en het veroorzaken van de tekorten d:)b
Nee. Nu leg je de fout bij het individu, maar het is een systeemfout.

Er worden te weinig leraren opgeleid. Leraren krijgen te weinig betaald, waardoor het niet heel aantrekkelijk is als het niet je passie is. Als het wel je passie is, word er enorm veel van je gevraagd. Zo veel, dat veel mensen het niet trekken en dus het vak verlaten. Voor genoeg leraren is de druk zo hoog, dat ze een vrije dag, of 2, nodig hebben om het werk lange termijn vol te houden.
Jeroenneman schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:50:
[...]

Zou zeggen dat de overheid als eerste het voortouw neemt als ze het hebben over een voltijd bonus.

Oftewel: allemaal weer naar 40.
Ik heb voornamelijk ervaring vanuit de IT hoek, maar als fulltime weer 40 uur word, zijn veel mensen snel weg. De reden dat ze voor de overheid kiezen is de lagere druk en/of minder danwel flexibelere uren, maar leveren daarvoor in op salaris. Dat vinden ze het vaak waard, omdat ze de tijd meer waarderen. Dat voordeel haal je hiermee weg.

Wat mij betreft moet je eerder kijken naar fulltime 36 uur maken, ook voor het bedrijfsleven. Mensen die 32 uur werken. Ik denk dat die laatste 4 uur overbruggen makkelijker te doen is, terwijl mensen dan wel weer een fulltime salaris ontvangen.

[ Voor 38% gewijzigd door Gropah op 07-11-2022 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Gropah schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:51:
[...]

Nee. Nu leg je de fout bij het individu, maar het is een systeemfout.

Er worden te weinig leraren opgeleid. Leraren krijgen te weinig betaald, waardoor het niet heel aantrekkelijk is als het niet je passie is. Als het wel je passie is, word er enorm veel van je gevraagd. Zo veel, dat veel mensen het niet trekken en dus het vak verlaten. Voor genoeg leraren is de druk zo hoog, dat ze een vrije dag, of 2, nodig hebben om het werk lange termijn vol te houden.
Ik heb nog nooit begrepen hoe meer salaris de werkdruk doet afnemen.
Als ik Google op een gemiddelde salaris basis onderwijs komt er 5100 euro op mijn beeldscherm dat is niet echt slecht.

2 vrije dagen is precies een weekend dat komt wel mooi uit dan.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Ronald.42 schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:56:
[...]

Als ik Google op een gemiddelde salaris basis onderwijs komt er 5100 euro op mijn beeldscherm dat is niet echt slecht.

Het salaris is de laatste jaren inderdaad gestegen. Wel even exclusief vakantie/eindejaars:

2016: 2436 als startend leerkracht, na 15 jaar een bedrag van 3.482

2020: beginnend op 2680 en na 15 jaar op 4113. Komt wel reisvergoeding bij, maar verder niks. Geen toeslag voor avond werk, geen telefoon vergoeding, etc.

2022: beginnend op 3000 tot na 12 jaar een bedrag van 4573 per maand door gelijkstellen met VO

De werkdruk zou verminderen door meer mensen in het onderwijs... En als leerkrachten zakelijker zouden worden en met elkaar 'nee' zouden zeggen, los van de hele ellende van 'elle leerling verdient een eigen aanpak'.

Maar goed, nu ga ik even wat dieper in op het parttime verhaal. De meeste van mijn collega's zijn vrouwen, welke een partner hebben welke kostwinnaar is thuis. De jongere collega's zonder kinderen werken gewoon fulltime. De parttimers hebben kinderen en vinden 2-3 dagen werken meer dan prima. Die gaan ook echt niet een dag extra werken, omdat ze op die dag ook weer opvang moeten regelen voor de kinderen. De andere collega's met oudere kinderen (die uit huis zijn) gaan ook niet meer werken voor het geld, die willen ook gewoon niet fulltime werken maar hebben het ook druk zat met huishouden, (klein)kinderen, etc. Ook hebben ze gewoon de rust en energie nodig (4 dagen weekend).

Los dat we nu wel gelijk staan in het VO, waar ze 750 uur voor de klas staan en wij zo'n 940 uur... Waar ze vrij krijgen voor een vergadering of rapporten, wat wij gewoon ernaast doen...

[ Voor 30% gewijzigd door President op 07-11-2022 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ronald.42 schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:56:
[...]

Meer salaris maakt het aantrekkelijker, waardoor meer mensen het willen overwegen, er daadwerkelijk meer mensen worden aangenomen. Dit verlaagd de werkdruk want er is nog steeds een lerarentekort, wat vaak word opgelost door overwerk van de rest.

Er heerst online bijvoorbeeld een enorme sfeer tegen burger bakker in de fastfood sector. Het is niet het schoonste werk, en je verdient er niet veel mee. Maar als je een ton zou kunnen verdienen met burgers bakken, en maar 50k met je (hoog opgeleide) IT baan. Wat zou jij dan (sneller) doen? Juist, burgers bakken.

Om maar even een anekdotisch verhaal te geven: ik heb een tijd een onderwijzende rol gehad, terwijl ik studeerde. Dat heb ik altijd erg leuk gevonden. Maar ik zou het noway fulltime willen doen. Deels vanwege de werkdruk die ik bij de fulltime leraren zag, deels omdat het salaris zeer matig was. Je begint redelijk, maar de groei is er snel uit.

Die 5100 euro komt waarschijnlijk van deze pagina van de rijksoverheid. Nu hebben die natuurlijk een stake in een hoger bedrag op die pagina om mensen te motiveren om het te overwegen.

Deze pagina van de Algemene Onderwijsbond geeft iets meer context. Je doet er 12 jaar over om naar de max in je schaal te komen en om van L10 naar L11 te gaan moet je veel les geven, en een specialisatie hebben en toepassen. Die 12 jaar is best lang. En je moet niet vergeten dat je van begin tot eind van je carriere leraar bent, en er dus veel mensen zijn die veel jaren maken.

Daarbij zijn veel mensen hoog opgeleid. Om les te geven aan de bovenbouw op de middelbare school van HAVO of VWO (ongeveer de helft van de leerlingen) moet je het equivalent van een master hebben. De rest heeft een HBO of universitaire bachelor diploma. Daar zit een investering in (zeker toen het leenstelsel er was) die terug verdient moet worden.

En zelfs als dat wel representatief is. In de IT is de groei een stuk harder, en gaat het langer door. Iemand die start bij een detacheerder kan al boven de 40k zitten (afhankelijk van de rol kan dat zelfs zonder een IT achtergrond).

[ Voor 3% gewijzigd door Gropah op 07-11-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-06 14:14

Sebazzz

3dp

President schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:41:
[...]

Fulltime verdien ik 3.038 netto
Ga ik 0,8 werken (32 uur) dan 2.606 netto

Is een verschil van 400 netto per maand, toch wel een behoorlijk bedrag. Los dat minder werken in het onderwijs een hogere werkdruk inhoudt, aangezien ik ook voor de missende dag dingen moet doen en ik op die missende dag geen andere dag kan voorbereiden.
Exact dit. Ik begrijp niet dat sentiment over dat voltijd werken niet loont:

- Meer salaris
- Meer mobiliteit (gaat immers naar rato)
- Meer vakantiedagen - of besteedbare vrije dagen zo u wilt (gaat immers ook naar rato)

Ik werk 40 uur, en als ik een dag(deel) vrij neemt zal ik waarschijnlijk in de praktijk nog steeds 40 uur werken om de "verloren tijd" effectief te moeten inhalen. Ik kan geen overuren compenseren in mijn nieuwe functie, dus geef mij dan maar 40 uur betaald, dankjewel.

[ Voor 3% gewijzigd door Sebazzz op 07-11-2022 21:23 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:25
En over 15 jaar maken we weer plannen om al die onaangepaste en onopgevoede kinderen te compenseren voor jaren van nalatige ouders.

Omarm gewoon die 36 urige werkweek, maak kinderopvang gratis voor iedereen en verlaag de uitkeringen (of verhoog loon). In ieder geval voor de eerste 10 jaar dat je in Nederland bent. Moet je eens opletten hoe snel mensen aan het werk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:06
President schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:13:

De werkdruk zou verminderen door meer mensen in het onderwijs... En als leerkrachten zakelijker zouden worden en met elkaar 'nee' zouden zeggen, los van de hele ellende van 'elle leerling verdient een eigen aanpak'.
De werkdruk zou ook al verminderen als het hele onderwijs wat minder zou klagen en de boel wat meer aanpakt. M'n mond valt soms open van verbazing als ik kijk hoe men de dag door komt.

Plus het mag inderdaad wat zakelijker. Maar daar kunnen ze dan weer niet tegen, want dan krijgen ze feedback en zijn de tere zieltjes geraakt.

Los daarvan, denk ik dat onderwijssalarissen zo slecht nog niet zijn. Het is er zelfs best prima als je het vergelijkt met andere sectoren en wat ervoor moet gebeuren. Je kunt het niet 1:1 vergelijken, maar ik ben benieuwd hoe de doorsnee onderwijsmedewerker het zou doen bij een grootbank, in de IT of in de zorg.

Daarnaast: het is wel maf dat ze meer werken zo willen belonen. Ik snap de gedachte, maar het is wel een prikkel met een grote fuck you-factor richting de mensen die al fulltime werken. En juist in het onderwijs wordt pijnlijk duidelijk hoe noodzakelijk het is dat ouders gaan opvoeden ipv werken. En dan gaan we daar mensen meer laten werken en dus minder thuis laten opvoeden...? Dat 'rendement' gaan we wel weer terugzien in de jeugdzorg. Die dan ook overloopt.

[ Voor 10% gewijzigd door Pannencouque op 07-11-2022 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Gropah schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:17:
[...]

Meer salaris maakt het aantrekkelijker, waardoor meer mensen het willen overwegen, er daadwerkelijk meer mensen worden aangenomen. Dit verlaagd de werkdruk want er is nog steeds een lerarentekort, wat vaak word opgelost door overwerk van de rest.

Er heerst online bijvoorbeeld een enorme sfeer tegen burger bakker in de fastfood sector. Het is niet het schoonste werk, en je verdient er niet veel mee. Maar als je een ton zou kunnen verdienen met burgers bakken, en maar 50k met je (hoog opgeleide) IT baan. Wat zou jij dan (sneller) doen? Juist, burgers bakken.

Om maar even een anekdotisch verhaal te geven: ik heb een tijd een onderwijzende rol gehad, terwijl ik studeerde. Dat heb ik altijd erg leuk gevonden. Maar ik zou het noway fulltime willen doen. Deels vanwege de werkdruk die ik bij de fulltime leraren zag, deels omdat het salaris zeer matig was. Je begint redelijk, maar de groei is er snel uit.

Die 5100 euro komt waarschijnlijk van deze pagina van de rijksoverheid. Nu hebben die natuurlijk een stake in een hoger bedrag op die pagina om mensen te motiveren om het te overwegen.

Deze pagina van de Algemene Onderwijsbond geeft iets meer context. Je doet er 12 jaar over om naar de max in je schaal te komen en om van L10 naar L11 te gaan moet je veel les geven, en een specialisatie hebben en toepassen. Die 12 jaar is best lang. En je moet niet vergeten dat je van begin tot eind van je carriere leraar bent, en er dus veel mensen zijn die veel jaren maken.

Daarbij zijn veel mensen hoog opgeleid. Om les te geven aan de bovenbouw op de middelbare school van HAVO of VWO (ongeveer de helft van de leerlingen) moet je het equivalent van een master hebben. De rest heeft een HBO of universitaire bachelor diploma. Daar zit een investering in (zeker toen het leenstelsel er was) die terug verdient moet worden.

En zelfs als dat wel representatief is. In de IT is de groei een stuk harder, en gaat het langer door. Iemand die start bij een detacheerder kan al boven de 40k zitten (afhankelijk van de rol kan dat zelfs zonder een IT achtergrond).
Stappen we even door naar het praktijk onderwijs.
Er is een enorm gebrek aan technische mensen die ook daadwerkelijk wat met hun handen kunnen.
Nu heb ik op verschillende bedrijven wel mensen gezien die stagelopers heel goed in de praktijk aan de gang kunnen krijgen.
Diezelfde mensen zouden ook prima geschikt zijn voor praktijk les in het onderwijs.
Vaak al wat ouder en door de praktijk gevormd in bezit van een schat aan ervaring maar die komen er niet in want die zijn vaak al na de basis school of hooguit de LTS gestopt met leren.

Die mensen zouden met plezier hun kleinmetaal Cao inruilen voor het onderwijs om daar praktijk les te geven.
Let wel dat is een bepaalde categorie maar ze zijn er en ook genoeg om wat leuk praktijk onderwijs op te tuigen.
Zodat we weer mensen krijgen die ook daadwerkelijk wat kunnen bouwen.

Want wat er huidig van de scholen af komt... in de praktijk hebben ze een hele zak theorie kennis maar het praktijk gevoel is ver weg.

Daar is volgens mij een enorm gat te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Gropah schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:17:
[...]

Puur op basis van cijfers hebben we helemaal niet meer leerkrachten nodig, dat is een gemaakt tekort om het heel cru te zeggen. Het tekort is, meen ik recent te hebben gelezen, 9% van de totale FTE's. Laat nu maar 44% van de leerkrachten 32uur per week of meer werken. Wat betreft personen heb je meer dan genoeg, als ze meer werken.

Ja, tuurlijk, werkdruk is een ding. Net zoals met ieder beroep. Dat moet je nog wel oppakken, net zoals de bizarre acties van ouders zo nu en dan (ik ken serieus meerdere leerkrachten bij wie de oudrs van de kinderen de laatste druppel was, niet het werk zelf of de werkdruk die daarbij komt kijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Pannencouque schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:31:
M'n mond valt soms open van verbazing als ik kijk hoe men de dag door komt.
Een gemiddelde dag:
- 4u en 40 minuten voor de klas
- 45 minuten in de klas met leerlingen erbij (inloop, lunch, uitloop)
- 30 minuten nakijken
- 30 minuten voorbereiden
- 15 minuten voor oudercontact
- 45 minuten werkgroepen en vergaderingen
- 25 minuten tijd om te studeren

Dat is natte vingerwerk van mij. Komt nog wat kleine dingen bij, maar op een werkdag heb ik eigenlijk tijd van 8.00u tot 8.15u en van 15.00u tot 16.30u. Vooral in die laatste 1,5 uur moet ik productief zijn

Maargoed, ik hoef maar 1.659 uur op jaarbasis te werken. Geen nachtdiensten, elk weekend vrij en elke vakantie van mijn kinderen ook vrij (op de laatste week van de zomervakantie na)

[ Voor 11% gewijzigd door President op 07-11-2022 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:25
Anoniem: 221425 schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:40:
[...]

Dit bedrag klopt echt niet.
Een leerkracht basisonderwijs zit in salarisschaal LB (voorheen L10) en heeft een bruto salaris van €3001 tot €4573.
Zo'n 28% van de leraren zit (door specialisatie) in salarisschaal LC (voorheen L11) en heeft een bruto salaris van €3019 tot €5329.

Of dat goed of slecht is, laat ik in het midden.
Svp vriendelijk en netjes houden. Dat is dit niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Ardana op 07-11-2022 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

eric.1 schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:34:
[...]

Puur op basis van cijfers hebben we helemaal niet meer leerkrachten nodig, dat is een gemaakt tekort om het heel cru te zeggen. Het tekort is, meen ik recent te hebben gelezen, 9% van de totale FTE's. Laat nu maar 44% van de leerkrachten 32uur per week of meer werken. Wat betreft personen heb je meer dan genoeg, als ze meer werken.

Ja, tuurlijk, werkdruk is een ding. Net zoals met ieder beroep. Dat moet je nog wel oppakken, net zoals de bizarre acties van ouders zo nu en dan (ik ken serieus meerdere leerkrachten bij wie de oudrs van de kinderen de laatste druppel was, niet het werk zelf of de werkdruk die daarbij komt kijken).
Dus je ziet in dat de werkdrug te hoog is. Dit leid er vaak toe dat ze parttime gaan werken, om bij te komen (en soms zelfs dan thuis nog te gaan nakijken en voorbereiden). Maar mensen moeten ook meer gaan werken?

Ik denk dat de conclusie is dat er te weinig uren geboekt staan voor docenten. Ze moeten te veel in te weinig tijd. De enige echte oplossing is meer mensen er bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 20:52
MagniArtistique schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:45:
[...]

De militair, verpleegkundige en politieagent vinden denk ik van wel. Man man, 5000 ekkies om wat koters 1+1=2 te leren. 10 weken vakantie per jaar. En dan nog staken ook, je moet maar durven.
Vergeet niet dat in het basisonderwijs vaak 32 uur al meer dan voltijd is, omdat men van je verwacht dat ook je lesvoorbereiding en dergelijke in je vrije tijd gebeurt. Als je dan die percentages gaat vermenigvuldigen met het loon dat je niet eens zo gek hoog uitkomt met de salarissen.

Daarnaast: als ik vijf dagen in de week 6+ uur omringd ben door 30+ koters, dan zou ik ook echt helemaal dol zijn aan het einde van de dag. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 19:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
President schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:40:
[...]

Een gemiddelde dag:
- 4u en 40 minuten voor de klas
- 45 minuten in de klas met leerlingen erbij (inloop, lunch, uitloop)
- 30 minuten nakijken
- 30 minuten voorbereiden
- 15 minuten voor oudercontact
- 45 minuten werkgroepen en vergaderingen
- 25 minuten tijd om te studeren

Dat is natte vingerwerk van mij. Komt nog wat kleine dingen bij, maar op een werkdag heb ik eigenlijk tijd van 8.00u tot 8.15u en van 15.00u tot 16.30u. Vooral in die laatste 1,5 uur moet ik productief zijn
Ik begin maar op vrijdag ochtend na een werkweek van reeds 32 uur

6.15 de wekker 6.45 rijden naar werk 7.15 aankomst bakkie doen.
7.30 aanvang werkzaamheden tot 9.45 bakkie broodje 10.00 weer aan het werk. 12.15 bakkie broodje 12.45 weer aan het werk tot 16.00.
16.30 thuis eten douchen etc.
22.30 telefoon storing uiteindelijk 23.30 op bed.
02.35 telefoon storing 03.45 weer slapen 04.35 weer telefoon storing 07.00 weer thuis dan maar een broodje en een glas water om de rest niet wakker te maken.
08.00 op bed tot 10.00 en toen weer richting werk tot 14.00
14.30 thuis even een beetje ompielen douchen eten en op bed want kapot.
Zondag 07.00 wakker en 08.00 weer naar het werk tot 12.15.
Daarna gelukkig geen storing meer.
Vanochtend 06.15 weer de maandag en het begin van een nieuwe week van 40 uur.

Zal blij zij als het weer vrijdag is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Gropah schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:56:
[...]

Dus je ziet in dat de werkdrug te hoog is. Dit leid er vaak toe dat ze parttime gaan werken, om bij te komen (en soms zelfs dan thuis nog te gaan nakijken en voorbereiden). Maar mensen moeten ook meer gaan werken?

Ik denk dat de conclusie is dat er te weinig uren geboekt staan voor docenten. Ze moeten te veel in te weinig tijd. De enige echte oplossing is meer mensen er bij.
Vicieuze cirkel, minder werken zorgt eveneens voor een hogere werkdruk...Pak het dus beide aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-06 00:51
Ronald.42 schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:00:
[...]

Ik begin maar op vrijdag ochtend na een werkweek van reeds 32 uur

6.15 de wekker 6.45 rijden naar werk 7.15 aankomst bakkie doen.
7.30 aanvang werkzaamheden tot 9.45 bakkie broodje 10.00 weer aan het werk. 12.15 bakkie broodje 12.45 weer aan het werk tot 16.00.
16.30 thuis eten douchen etc.
22.30 telefoon storing uiteindelijk 23.30 op bed.
02.35 telefoon storing 03.45 weer slapen 04.35 weer telefoon storing 07.00 weer thuis dan maar een broodje en een glas water om de rest niet wakker te maken.
08.00 op bed tot 10.00 en toen weer richting werk tot 14.00
14.30 thuis even een beetje ompielen douchen eten en op bed want kapot.
Zondag 07.00 wakker en 08.00 weer naar het werk tot 12.15.
Daarna gelukkig geen storing meer.
Vanochtend 06.15 weer de maandag en het begin van een nieuwe week van 40 uur.

Zal blij zij als het weer vrijdag is :X
Een luizenleventje dus. Op die storingsdienst 's nachts na dan, dat is niet relaxed, maar kies je zelf voor en krijg je (neem ik aan) ook extra voor betaald. En het gebeurt niet elke dag weer, mag ik hopen.

Wat mensen vergeten is hoe zwaar het beroep leraar is. Ik heb meer dan 10 jaar samengewoond met een docent, dus ik kan het wel een beetje weten. Je krijgt overal te weinig tijd voor, dus je bent ook in je vrije tijd altijd bezig. Tentamens/werkstukken nakijken, boeken lezen, nieuwe lessen verzinnen. Maar het ergste aan het lerarenvak is, dat je nooit even 'uit' kan staan. Als ik een beroerde dag heb op kantoor (slecht geslapen, thuis gezeik aan m'n kop etc) dan ga ik achter m'n bureau zitten en komt die dag wel om zonder al teveel stress. Ik krijg misschien wat minder werk af, maar dat valt niemand op.

Een leraar kan dat nooit doen. Zodra een leraar laat merken dat hij(/zij) niet zo'n beste dag heeft, lopen de leerlingen er meteen overheen. Het kan je weken kosten om ze weer terug in het gareel te krijgen. Als het vaker gebeurt, dan voelen ze dat aan, krijg je ze nooit meer stil en wordt elke les een hel. Ik zie leraar zijn echt als liefdadigheid, zeker in het voortgezet onderwijs. Je slooft je verschrikkelijk uit, maar de meeste van je leerlingen willen het helemaal niet leren. Het vergt een apart soort karakter om in zo'n omgeving optimistisch te blijven. Je moet echt heel veel energie halen uit die paar gevallen die wel graag willen leren maar het niet zo goed kunnen, voor die gevallen kun je als leraar het verschil maken.

Maar ontopic: Ik denk niet dat een voltijdsbonus de problemen oplost. Er zullen mensen zijn die vanwege het geld meer uren gaan werken, maar het zullen er niet veel zijn. In de zorg en het onderwijs is de werkdruk gigantisch, de meeste mensen werken het aantal uren dat ze aankunnen. Daar verandert een zak geld niks aan. Ik zie meer in het over de hele lijn verhogen van de salarissen, zodat meer mensen voor deze vakken kiezen en de werkdruk dus minder wordt.

Om dat te financieren zou je eigenlijk de uitkeringen moeten verlagen. Ik maak vast geen vrienden met die mening, maar in deze tijd is het wel zinvol. Er is werk genoeg, dus mensen hoeven het niet slechter te krijgen. Ze kunnen in plaats van een uitkering, gaan werken. Dan is iedereen beter af. Maar dan moet je wel iets doen met die marginale belastingdruk, want op dit moment loont werken tegen minimumloon als je vanuit een uitkering komt, nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

eric.1 schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:01:
[...]

Vicieuze cirkel, minder werken zorgt eveneens voor een hogere werkdruk...Pak het dus beide aan.
Veel leraren werken al boven capaciteit, op meer dan 40 uur. Maar op papier niet.

Laat die 2 bij elkaar komen. Dan zul je waarschijnlijk zien dat er alsnog een leraren tekort is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:01
PhilipsFan schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:24:
Om dat te financieren zou je eigenlijk de uitkeringen moeten verlagen. Ik maak vast geen vrienden met die mening, maar in deze tijd is het wel zinvol. Er is werk genoeg, dus mensen hoeven het niet slechter te krijgen. Ze kunnen in plaats van een uitkering, gaan werken. Dan is iedereen beter af. Maar dan moet je wel iets doen met die marginale belastingdruk, want op dit moment loont werken tegen minimumloon als je vanuit een uitkering komt, nauwelijks.
Er zal altijd een mismatch blijven tussen het werk dat er is en de mensen die er zijn om dat werk te doen. Dan kan je wel de uitkeringen verlagen, dan wordt de groep mensen misschien iets groter, maar ze hebben niet opeens de vaardigheden die bij het beschikbare werk horen. Die mensen zijn niet opeens geschikt om voor de klas te staan, niet opeens geschikt om in de ICT aan de slag te gaan, niet opeens geschikt om zorg te verlenen. En de mensen die er al werken, hebben de tijd niet om ze te begeleiden, want die lopen al over. Dan kan je als werkgever 2 dingen doen, je kan nee zeggen tegen klanten, of kijken hoe ver je het personeel nog uit kan persen zonder dat ze weglopen. En de bonus voor meer uren maken, zit toch wel in de laatste categorie, want mensen werken parttime met een reden, doen dat met een reden en die proberen te forceren meer uren te gaan maken doet niets aan de oorzaak van het parttime werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Gropah schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:29:
[...]

Veel leraren werken al boven capaciteit, op meer dan 40 uur. Maar op papier niet.

Laat die 2 bij elkaar komen. Dan zul je waarschijnlijk zien dat er alsnog een leraren tekort is.
Zijn er cijfers van bekend? Ik kan er niet zo gek veel concreets over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

eric.1 schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:56:
[...]

Dit artikel geeft aan dat 45% regelmatig overwerkt. Dit onderzoek van zembla geeft aan dat er 9000 mensen extra nodig zijn, en dat veel parttimers in de praktijk fulltime werken.Dit artikel verwijst naar verschillende onderzoeken, zo zou de Aob hebben gevonden dat een docent gemiddeld 6 uur per week overwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Gropah schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:08:
[...]

Dit artikel geeft aan dat 45% regelmatig overwerkt. Dit onderzoek van zembla geeft aan dat er 9000 mensen extra nodig zijn, en dat veel parttimers in de praktijk fulltime werken.Dit artikel verwijst naar verschillende onderzoeken, zo zou de Aob hebben gevonden dat een docent gemiddeld 6 uur per week overwerkt.
Als ik puur even kijk naar toen ik nog thuis woonde en mijn moeder 4 dagen in het onderwijs werkte:
Ma-do werken op school van 8/8:30 tot 17, dus gewoon volle werkdag
Avonden regelmatig nakijkwerk
Za+zo voorbereiden en nakijken
Verwachting bij open avonden en open dagen aanwezig te zijn
En dan nog gezeik ook vanuit de leiding omdat er een contract lag voor 4,012 dag ofzo en er maar 4,0 dag op papier gemaakt was, of je nog even dag x y en z in de vakantie erbij wilde springen, afgezien van de toch al verplichte studiedagen eerste en laatste week van de zomervakantie. Op papier 6 weken, effectief netaan 4, maarja... Partner moet ook vakantie delen met collega's, dus dat is eerste 3 weken of laatste 3 weken, dus in praktijk kan je net 2 weken op vakantie.
Ik heb haar echt een aantal keer voor gek verklaard. Prima als ze willen dat je je uren maakt, maar dan moet je gewoon stoppen met al het extra werk buiten je werkdag op school. Cijfers niet af? Jammer jongens, rooster maar uit als het af moet.

[ Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 07-11-2022 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:54
Sebazzz schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:22:
[...]

- Meer vakantiedagen - of besteedbare vrije dagen zo u wilt (gaat immers ook naar rato)
A werkt 32 uur en wil één werkweek vrij, B werkt 40 uur en wil één werkweek vrij.
Waar is nu dat voordeel van meer dagen omdat je meer werkt? Het kost A vier vakantiedagen en B vijf vakantiedagen. Zou een mooie boel worden als A net zoveel vakantiedagen had als B, dan zou het echt gunstig zijn om parttime te werken.
Dagen bouw je op door te werken dus niet zo vreemd dat bij meer werken ook meer dagen hebt maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer. 25 dagen vrij bij 40 uur is vijf weken en 20 dagen vrij bij 32 uur is ook vijf weken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:47
Grappig dat zoveel mensen een mening hebben over leerkrachten en maar wat roepen terwijl zij geen idee hebben hoe het nou zit.

Mijn broer staat voor de klas in het basisonderwijs. Werkt 32 uur op papier, in de realiteit 50, want wekelijks oudergesprekken, wekelijks gesprekken met ouders en leerinstanties over ‘speciale’ kinderen, projectgroepen, administratie, lesvoorbereiding, etc. Mijn moeder werkt ook in het onderwijs, op papier 24 uur maar in de praktijk 40 uur (zie bovenstaande).

Het systeem klopt gewoon niet, DAT is waar leerkrachten voor staken en om zeuren. Mijn broer moet op zijn school letterlijk voor elk kind elke dag een leerdoel opstellen en dit elke dag bijwerken. Dat kan hij niet tijdens de lessen doen omdat het een groep 3 is (inderdaad, zoiets achterlijks voor kinderen van 6 jaar). Dit moet hij in de avonden doen, want zodra de kinderen weg zijn, heeft hij vergaderingen met collega’s, oudergesprekken, blablabla. Is om half 8 op school, komt half 6 thuis en is dan vaak nog van 8 tot 9 of 10 bezig.

[ Voor 9% gewijzigd door Orangelights23 op 08-11-2022 06:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

@PhilipsFan
Ik ben hier zeker mee met je eens.
Als ik om mij heen kijk dan ben verbaasd hoe luxe tegenwoordig mensen sommige mensen hebben met een uitkering.

Het verschil tussen een werkende en iemand met een uitkering is tegenwoordig minimaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-06 13:52
Waar komt al die rechtse bullshit over te hoge uitkeringen ineens vandaan? De prijzen van alle basisbehoeften gieren omhoog en voor iedere voedselbank staan lange rijen. Beetje minder de Telegraaf lezen aub.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:07
Anoniem: 91634 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 06:39:
@PhilipsFan
Ik ben hier zeker mee met je eens.
Als ik om mij heen kijk dan ben verbaasd hoe luxe tegenwoordig mensen sommige mensen hebben met een uitkering.

Het verschil tussen een werkende en iemand met een uitkering is tegenwoordig minimaal.
Ik stel voor dat je dan ophoudt met werken. Ik acht de kans groot dat je er dan achterkomt dat wat je hier zegt complete BS is en je het plotseling toch aardig zwaar gaat krijgen.

Daarnaast gaat het er vooral om dat het probleem helemaal niet in het geld zit en dat een extra zak geld helemaal niets op gaat lossen. Zowel in het onderwijs als de zorg en andere overheidsdiensten is de werkdruk veel te hoog, o.a. doordat er veel te veel overhead is. Willen ze echt dat mensen meer gaan werken moeten ze daar iets aan doen. In bijna al die takken werken mensen juist part-time omdat ze het anders niet trekken (omdat een 30-urige werkweek in de praktijk simpelweg meer dan 40 uur kost). Zolang dat niet wordt aangepakt zal extra betalen om voltijd te gaan werken niets oplossen.

Maar dat is al jaren het grootste probleem, ons kabinet denkt dat alles met een eenmalige zak geld op te lossen is, terwijl dat totaal niets oplost. Nu zijn ze gelukkig al een stapje verder gegaan en hebben ze de salarissen structureel aangepakt, maar dat is maar een klein deel van het probleem.
eric.1 schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:56:
[...]

Zolang onze onze regering er geen enkel belang in ziet om dit inzichtelijk te maken, zul je daar ook niets concreets over vinden. Voorlopig wil de regering niets meer doen dan er zakjes geld tegenaan gooien, maar voor een echte oplossing is nog geen enkele stap gezet. Net als met hun gehele beleid willen ze volledige controle hebben met bijbehorende controles en enorme overhead (zie ook toeslagenaffaire). Zolang die gedachtegang er niet uit gaat zal het probleem alleen maar groter worden. Het probleem zit hem nl. juist vooral in die controles en enorme overhead.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
redwing schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:05:
[...]

Het probleem zit hem nl. juist vooral in die controles en enorme overhead.
Dit zijn symptomen van het systeem wat al dertig jaar aan verandering onderhevig is (dan is ook de regering aanspreken niet echt correct, het is de gehele politiek).

Gewoon weer de concurrentie uit het onderwijs halen, dan kan het ministerie weer de touwtjes in handen nemen (inclusief volledige verantwoordelijkheid) en is heel die over-controlerende taak niet meer zo sterk nodig. Maar, focussen op symptomen is makkelijker.
DirtyBird schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:31:
Wat een laatdunkend sentiment tegenover leraren hier zeg. 5 uur voor een klas met joelende en/of ongemotiveerde leerlingen is wel even wat anders dan 8 uur achter je bureau zitten en beetje praten over de caravan.
Iedereen is anders. Er zijn ook mensen die daar energie van krijgen en juist na een halve kantoor-dag doodop zijn. Op deze manier vergelijkingen neerpennen is echt bijzonder kortzichtig te noemen.

[ Voor 29% gewijzigd door eric.1 op 08-11-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:07

DirtyBird

Praktiserend denker

Wat een laatdunkend sentiment tegenover leraren hier zeg. 5 uur voor een klas met joelende en/of ongemotiveerde leerlingen is wel even wat anders dan 8 uur achter je bureau zitten en beetje praten over de caravan.

Op kantoor kun je ook wel eens een keer niet helemaal scherp zijn. Voor een klas met kinderen is dat anders. Je hebt continu de verantwoordelijkheid. Ook hierin zit weer een verschil of je wiskunde aan 6 vwo geeft, of handenarbeid aan een 2e klas.

Zeker op lagere niveaus werken maar weinig docenten fulltime omdat het mentaal heel vermoeiend is.

Daar komt bij dat in de media en politiek alle problemen met jeugd naar het onderwijs worden geschoven. Verkeer, seksualiteit, omgangsvormen, omgaan met geld, etc. En ondertussen moeten wel alle vakken gegeven blijven worden. Het wordt op die manier het afvoerputje van de maatschappij wat dan ook nog eens voor lui wordt uitgemaakt.
Je moet je echt kapotschamen als je er zo over denkt. Misschien zouden we daar eens een dienstplicht voor moeten invoeren.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
eric.1 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:31:
[...]

Iedereen is anders. Er zijn ook mensen die daar energie van krijgen en juist na een halve kantoor-dag doodop zijn. Op deze manier vergelijkingen neerpennen is echt bijzonder kortzichtig te noemen.
Waar ik vooral over val is dat 5 uur 'joelende kinderen' vergeleken wordt met 8 uur achter je buro zitten. Als dat echt het geval was zou het wel meevallen met het klagen. Punt is juist dat bovenop die 5 uur nog 2 uur komt vanwege adminstratieve taken, een uur overleg met collega's en dan ook nog een uurtje voorbereiding/nakijken. En dan ook nog regelmatig daar bovenop een ouderavond e.d. waarbij je er verwacht wordt dat je (onbetaald) buiten je normale werktijden alsnog beschikbaar bent. Juist al dat extra's is waar het probleem zit.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:48
DirtyBird schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:31:
. Misschien zouden we daar eens een dienstplicht voor moeten invoeren.
zou dat helpen ja? ik weet nog toen ik in dienst ging in 84/85 ik had nog nooit wiet gerookt tijdens diensttijd niks anders dan dat :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

bie100 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:54:
[...]

zou dat helpen ja? ik weet nog toen ik in dienst ging in 84/85 ik had nog nooit wiet gerookt tijdens diensttijd niks anders dan dat :9
Dan gaan we terug naar de jaren 60 dat de meester nog rookte in de klas :p

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
DirtyBird schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:58:
[...]

Dan gaan we terug naar de jaren 60 dat de meester nog rookte in de klas :p
nou ja wat ik bedoel te zeggen je wordt er geen beter mens van verre van dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

bie100 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:59:
[...]

nou ja wat ik bedoel te zeggen je wordt er geen beter mens van verre van dat
Nee dat snap ik ook wel en je moet ook niet willen dat elke idioot voor de klas komt. Maar ik denk dat er in het algemeen wat weinig respect is voor het vak (ik werk zelf overigens niet in het onderwijs, nooit gedaan ook) en dat dat maar eens afgelopen moet zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 11:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Dienstplicht instellen? Hoezo?

Ik ben voorstander van dienstplicht hoor, daar niet van, maar dit gaat niet het arbeidsprobleem oplossen, het zorgt er alleen maar voor dat er wat normen en waarden in de jeugd van tegenwoordig getrapt word.

Toen ik begon met werken was er niet eens een discussie over hoeveel uur je per week wilde gaan werken, het waren er gewoon 40 en daarmee klaar.

Gaan we nu (22 jaar later) kijken dan zie je mensen alleen maar parttime werken. Het maakt niet uit aan wie ik het vraag, maar blijkbaar werkt iedereen "maar" 3 of 4 dagen per week, want anders hebben ze niet genoeg tijd om leuke dingen te doen (en wel klagen over dat alles zo duur geworden is).

Vergis je hierin niet...hier zitten ook mensen tussen die op de zuidas werken en met hun ideale gezinnetje van 3 koters, een woning van ruim een miljoen, 2 elektrische auto's voor de deur en 4 keer per jaar op vakantie...

Ik zie een aantal pagina's gaan over het onderwijs, maar mag ik even sorry zeggen : als je ruim 4k bruto per maand verdient, dan heb je het echt niet slecht....zeker niet als je met zijn tweeën dit bedrag binnen haalt. Een gezamenlijk inkomen van rond de (meer dan ) 100k per jaar is echt niet verkeerd, er zijn meer dan genoeg mensen die minder dan dit verdienen.

Een goede vriend (oud klasgenootje) van mij is hoogleraar, zijn vrouw ook, beide hebben een inkomen van meer dan 90k per jaar. Een vriendin van mijn vrouw is lerares op een basisschool, haar inkomen ligt ook boven de 45k per jaar. Volgens mij zijn dit geen verkeerde inkomens?

Gaan we naar andere sectoren kijken (publieke sector en zorg) dan zijn de inkomens wat zorgwekkender dan dit, dus ik begrijp de verschuiving wel.
Mijn vrouw is gespecialiseerd kinderverpleegkundige (niet ziekenhuis) en zij heeft al meerdere keren aangegeven dat als de situatie niet verbeterd, zij haarzelf gaat omscholen naar leerkracht. Beter salaris, betere voorwaarden, minder werkdruk en minder verantwoordelijkheden.

En dan komen wij als kantoorpikkies tevoorschijn, gemiddeld een inkomen tussen de 80k en 140k per jaar, en dan gaan we lopen zeiken dat 5 dagen werken echt teveel is....

Op zijn Rob Geus : "Man, man, man, man, wat een puinhoop"

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
KatirZan schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:09:
Dienstplicht instellen? Hoezo?

Ik ben voorstander van dienstplicht hoor, daar niet van, maar dit gaat niet het arbeidsprobleem oplossen, het zorgt er alleen maar voor dat er wat normen en waarden in de jeugd van tegenwoordig getrapt word.

Toen ik begon met werken was er niet eens een discussie over hoeveel uur je per week wilde gaan werken, het waren er gewoon 40 en daarmee klaar.

Gaan we nu (22 jaar later) kijken dan zie je mensen alleen maar parttime werken. Het maakt niet uit aan wie ik het vraag, maar blijkbaar werkt iedereen "maar" 3 of 4 dagen per week, want anders hebben ze niet genoeg tijd om leuke dingen te doen (en wel klagen over dat alles zo duur geworden is).

Vergis je hierin niet...hier zitten ook mensen tussen die op de zuidas werken en met hun ideale gezinnetje van 3 koters, een woning van ruim een miljoen, 2 elektrische auto's voor de deur en 4 keer per jaar op vakantie...

Ik zie een aantal pagina's gaan over het onderwijs, maar mag ik even sorry zeggen : als je ruim 4k bruto per maand verdient, dan heb je het echt niet slecht....zeker niet als je met zijn tweeën dit bedrag binnen haalt. Een gezamenlijk inkomen van rond de (meer dan ) 100k per jaar is echt niet verkeerd, er zijn meer dan genoeg mensen die minder dan dit verdienen.

Een goede vriend (oud klasgenootje) van mij is hoogleraar, zijn vrouw ook, beide hebben een inkomen van meer dan 90k per jaar. Een vriendin van mijn vrouw is lerares op een basisschool, haar inkomen ligt ook boven de 45k per jaar. Volgens mij zijn dit geen verkeerde inkomens?

Gaan we naar andere sectoren kijken (publieke sector en zorg) dan zijn de inkomens wat zorgwekkender dan dit, dus ik begrijp de verschuiving wel.
Mijn vrouw is gespecialiseerd kinderverpleegkundige (niet ziekenhuis) en zij heeft al meerdere keren aangegeven dat als de situatie niet verbeterd, zij haarzelf gaat omscholen naar leerkracht. Beter salaris, betere voorwaarden, minder werkdruk en minder verantwoordelijkheden.

En dan komen wij als kantoorpikkies tevoorschijn, gemiddeld een inkomen tussen de 80k en 140k per jaar, en dan gaan we lopen zeiken dat 5 dagen werken echt teveel is....

Op zijn Rob Geus : "Man, man, man, man, wat een puinhoop"
nou dat kan je wel zeggen ik zie soms bedragen voorbij komen dat ik denk dat ik de armste Tweaker ben op het forum _O-

maar misschien wel het gelukkigste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Orangelights23 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 06:38:
Grappig dat zoveel mensen een mening hebben over leerkrachten en maar wat roepen terwijl zij geen idee hebben hoe het nou zit.

Mijn broer staat voor de klas in het basisonderwijs. Werkt 32 uur op papier, in de realiteit 50, want wekelijks oudergesprekken, wekelijks gesprekken met ouders en leerinstanties over ‘speciale’ kinderen, projectgroepen, administratie, lesvoorbereiding, etc. Mijn moeder werkt ook in het onderwijs, op papier 24 uur maar in de praktijk 40 uur (zie bovenstaande).

Het systeem klopt gewoon niet, DAT is waar leerkrachten voor staken en om zeuren. Mijn broer moet op zijn school letterlijk voor elk kind elke dag een leerdoel opstellen en dit elke dag bijwerken. Dat kan hij niet tijdens de lessen doen omdat het een groep 3 is (inderdaad, zoiets achterlijks voor kinderen van 6 jaar). Dit moet hij in de avonden doen, want zodra de kinderen weg zijn, heeft hij vergaderingen met collega’s, oudergesprekken, blablabla. Is om half 8 op school, komt half 6 thuis en is dan vaak nog van 8 tot 9 of 10 bezig.
Dan doet ie er verstandig aan over te stappen naar een andere school, want lang niet alle scholen hebben dat soort achterlijke vereisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:47
toolkist schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:42:
[...]
Dan doet ie er verstandig aan over te stappen naar een andere school, want lang niet alle scholen hebben dat soort achterlijke vereisten.
Klopt helemaal, maar als je dat al een paar keer gedaan hebt en het is elke keer weer opnieuw zo of na verloop van tijd, heb je er weinig vertrouwen in dat dit niet gebeurt bij een andere school.

Leuk dus zo'n bonus voor het onderwijs, maar het systeem zelf moet aangepast worden. Ook wat toeslagen betreft, is dit een systeem wat niet houdbaar is. Als ik kijk naar bijvoorbeeld Scandinavische landen, dan is al dit gedoe er niet. Werk je minder? Dan krijg je minder. Verdien je meer dan xK per jaar? Dan kom je in een hogere schaal. In de basis veel simpeler dan Nederland, waardoor er ook maar weinig mensen part time werken in dergelijke landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
toolkist schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:42:
[...]
Tja, helaas de meesten wel en het wordt ook alleen maar meer door de tekorten die er zijn. Want klassen naar huis sturen doen ze meestal liever niet, dus als er zieken zijn en de vervangingspool leeg is, wordt dat wat meer in de klas staan, terwijl je andere werk ook gedaan moet worden.

Dus leuke oplossing, alleen werkt het in de praktijk niet omdat die soort 'belachelijke vereisten' vooral ontstaan vanuit de eisen de de regering stelt. En die eisen zijn helaas voor alle scholen gelijk.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:27:
[...]
Want klassen naar huis sturen doen ze meestal liever niet, dus als er zieken zijn en de vervangingspool leeg is, wordt dat wat meer in de klas staan, terwijl je andere werk ook gedaan moet worden.
Maar dit is ook het echte probleem van het onderwijs (en de zorg en veel andere publieke sector banen). Als het mij als developer een dag tegen zit dan is de velocity van de sprint gewoon wat lager en gaat whatever ik aan werkte in de volgende release. Jammer, maar helaas. Maar in het onderwijs is het onmogelijk dat iets niet afkomt of gewoon niet gebeurd, en alles word enkel gecompenseerd door er maar meer uren tegen aan te gooien. Als die switch in mentaliteit om kan zullen er waarschijnlijk heel snel oplossing komen (en juiste prioriteiten gesteld worden). Maar op dit moment is dat niet echt nodig want alles word toch gedaan door het voetvolk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

bie100 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:18:
[...]

nou dat kan je wel zeggen ik zie soms bedragen voorbij komen dat ik denk dat ik de armste Tweaker ben op het forum _O-

maar misschien wel het gelukkigste :)
En dat is het belangrijkste, dat je gelukkig bent met wat je hebt en ambitie toont in wat je doet.

Er zijn genoeg mensen met flinke inkomen (200K+ per jaar) die echt niet gelukkig zijn, alweer in de zoveelste scheiding liggen en hun kinderen nooit zien...dus dat komt je ook overal tegen.

Maar zeuren over een te laag inkomen terwijl je makkelijk meer uur per week kan werken of zelfs jezelf kan omscholen voor een betere baan....tja...dat is dan weer makkelijk.

Mijn inkomen komt al 22 jaar uit dezelfde hoek, waarvan ik de afgelopen 10 jaar dit voor mijzelf doe. Mijn personeel word goed betaald (allemaal boven het landelijk gemiddelde) en iedereen krijgt de vrijheid die ze nodig hebben. Naast dit werk heb ik 10 jaar in de IT gezeten, puur omdat ik het leuk vond om te doen en de kennis in huis had. Werkweken van 60 uur waren standaard, soms nog wel meer.

Nu maak ik werkweken van 50 tot 70 uur, nagenoeg of ik het wil of niet, maar puur uit eigen keuze. Zo heb ik ook wel eens weken waarin ik maar 30 uur werk.
Orangelights23 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 06:38:

En heeft je broer ook verteld dat zijn jaarlijkse vrije dagen het landelijk gemiddelde overschrijden, zijn inkomen de afgelopen paar jaren met flink wat procentpunten meer is gestegen dan andere vakgebieden? Dat zijn inkomen hoger ligt dan die van een stratenmaker die op zijn 50e helemaal opgebrand is vanwege het fysieke werk?
Dat zijn werk hem flink wat voldoening brengt gezien hij alle kinderen in de klas als zijn eigen ziet?

Er zijn flink wat vakken waaruit je kan kiezen, je kan immers later worden wat jij wil. De meeste mensen kiezen een vak waar hun passie ligt en ja, daar moet je concessies in maken. De opleiding aan de PABO legt je uit wat jouw vak als leerkracht inhoud, daar vallen helaas wat zaken tussen die buiten de regulieren schooltijden vallen.
Vergeet je broer ook niet dat er genoeg mensen zijn die meer uren maken per week en minder verdienen? Denk aan al die schoonmakers die in de avonden staan te schrobben, terwijl jezelf lekker voor de televisie hangt en je kinderen naar bed kan brengen.
Aan de verpleegkundigen die 's nachts aan het bed van doodzieke mensen staan terwijl jij lekker in dromenland ligt?
Aan de beveiligers die er 's avonds voor zorgen dat er toezicht gehouden worden op de op dat moment werkende mensen?
De politieagenten die eigenlijk nooit "uit" staan, zo ook de brandweermensen en reddingsbrigade?
De Electro medewerkers die 's nachts de storing in je straat staan te verhelpen zodat je ijsjes niet smelten in de vriezer?

Zal ik nog even doorgaan?

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Erg Tweakers dit topic. De mensen met het minste verstand van zaken hebben het hoogste woord. Gooi er nog wat rechts gelul tussen over uitkeringen en wat hebben die leraren het toch goed en het is klaar.
Gropah schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:29:
Mijn workload model zegt dat ik ~1.6 fte workload heb. Probleem met dat soort modellen is dat het CICO is: crap in, crap out. Het model klopt niet en de uitkomsten ook niet. Dat de werkbelasting veel te hoog is klopt wel (universitair onderwijs).

[ Voor 52% gewijzigd door gambieter op 08-11-2022 14:16 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
gambieter schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:08:
Erg Tweakers dit topic. De mensen met het minste verstand van zaken hebben het hoogste woord. Gooi er nog wat rechts gelul tussen over uitkeringen en wat hebben die leraren het toch goed en het is klaar.
nou vooruit dan om dat jij het bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 00:43
Ja, dit is waar elke linkse rakker van droomt, zo'n leven als dat ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Brent schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:16:
[...]

Ja, dit is waar elke linkse rakker van droomt, zo'n leven als dat ;)
denk een hoop mensen van links tot rechts en in het midden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RagingPenguin schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:38:
[...]
Maar dit is ook het echte probleem van het onderwijs (en de zorg en veel andere publieke sector banen). Als het mij als developer een dag tegen zit dan is de velocity van de sprint gewoon wat lager en gaat whatever ik aan werkte in de volgende release. Jammer, maar helaas. Maar in het onderwijs is het onmogelijk dat iets niet afkomt of gewoon niet gebeurd, en alles word enkel gecompenseerd door er maar meer uren tegen aan te gooien. Als die switch in mentaliteit om kan zullen er waarschijnlijk heel snel oplossing komen (en juiste prioriteiten gesteld worden). Maar op dit moment is dat niet echt nodig want alles word toch gedaan door het voetvolk.
Onderwijs is net zo goed time boxed net zoals je sprint.
Wat overdag in het uurtje rekenen niet past, gaat als huiswerk mee voor het kind.

Wat is het alternatief ‘helaas, is kind kan niet rekenen’ laten we het project maar cancellen? :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
RagingPenguin schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:38:
[...]
Punt is dat het in dit geval niet over een vertraagde release gaat, maar een paar klassen vol kinderen die niet de goede lessen krijgen en daarmee op achterstand komen. Dat is iets dat je niet wilt, net als dat je in de zorg niet wat mensen dood laat gaan om je punt te maken.

Het is dan ook niet de mentaliteit, alswel dat het een sector is waarbij je met mensen te maken hebt. Er wordt juist gekozen voor het vak omdat je een mentaliteit hebt dat je mensen wil helpen. Zo iemand gaat niet een generatie de grond in boren om zijn punt te maken. Het gaat daarmee dan ook veel verder dan mentaliteit.

Wat dat betreft kan ik heel simpel zijn, als alle leraren zich nu aan hun uren zouden gaan houden, zal het gros van de huidige klassen op een lager nivo uitkomen dan dat ze eigenlijk zouden kunnen (voor zover ze de school al zouden halen). Zo'n impact willen voorkomen kun je niet puur op mentaliteit gooien, dat is veel te kort door de bocht.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
KatirZan schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:46:
[...]
En heeft je broer ook verteld dat zijn jaarlijkse vrije dagen het landelijk gemiddelde overschrijden, zijn inkomen de afgelopen paar jaren met flink wat procentpunten meer is gestegen dan andere vakgebieden?
Vergeet je voor het gemak even dat die die vrije dagen 100% vast liggen en niet te plannen zijn? Dat van die 'lange vakanties' die ze krijgen een kwart opgaat aan schooltaken (sowieso 1e en laatste week zomervakantie is afsluiten+voorbereiden). Verder vergeet je ook even voor het gemak dat een gedeelte van die 'extra' vrije dagen al ingeplanned staan ter vervanging van een aantal van de extra taken. Het is wel duidelijk dat je de details niet kent en lekker op onderbuikgevoel aan het roepen bent.
Dat zijn inkomen hoger ligt dan die van een stratenmaker die op zijn 50e helemaal opgebrand is vanwege het fysieke werk?
Waarbij de stratenmaker een veel lagere opleiging heeft, dus deze vergelijking slaat nergens op.
Dat zijn werk hem flink wat voldoening brengt gezien hij alle kinderen in de klas als zijn eigen ziet?
En dat maakt alles goed? Bovenal is het probleem juist dat er voor dit stuk steeds minder tijd is. Steeds meer tijd gaat aan onzinnige adminstratie en regelen.
Er zijn flink wat vakken waaruit je kan kiezen, je kan immers later worden wat jij wil. De meeste mensen kiezen een vak waar hun passie ligt en ja, daar moet je concessies in maken. De opleiding aan de PABO legt je uit wat jouw vak als leerkracht inhoud, daar vallen helaas wat zaken tussen die buiten de regulieren schooltijden vallen.
Vergeet je broer ook niet dat er genoeg mensen zijn die meer uren maken per week en minder verdienen?

Denk aan al die schoonmakers die in de avonden staan te schrobben, terwijl jezelf lekker voor de televisie hangt en je kinderen naar bed kan brengen.
Aan de verpleegkundigen die 's nachts aan het bed van doodzieke mensen staan terwijl jij lekker in dromenland ligt?
Aan de beveiligers die er 's avonds voor zorgen dat er toezicht gehouden worden op de op dat moment werkende mensen?
De politieagenten die eigenlijk nooit "uit" staan, zo ook de brandweermensen en reddingsbrigade?
De Electro medewerkers die 's nachts de storing in je straat staan te verhelpen zodat je ijsjes niet smelten in de vriezer?

Zal ik nog even doorgaan?
Nee, want het is klinkklare onzin wat je hier verkondigd en is een totaal zinloze manier van een discussie proberen te voeren. Want wat een dooddoeners zeg. Dus niemand hoeft meer te klagen over zijn werk of dat het de verkeerde kant op gaat omdat er anderen zijn die het slechter hebben :? We hebben het hier over een vak dat heel belangrijk is voor de samenleving. Mag daar dan over geklaagd worden dat het bergafwaarts aan het gaan is, of wil je liever wachten totdat het hele systeem instort waarbij de impact pas echt groot is?
Als iedereen zoals jij dacht stortte de hele boel binnen een paar jaar volledig in (en als er niet rap iets verandert gaat sowieso studeren weer iets voor alleen de rijken worden)

[ Voor 5% gewijzigd door redwing op 08-11-2022 14:46 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

redwing schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:42:
[...]

Vergeet je voor het gemak even dat die die vrije dagen 100% vast liggen en niet te plannen zijn? Dat van die 'lange vakanties' die ze krijgen een kwart opgaat aan schooltaken (sowieso 1e en laatste week zomervakantie is afsluiten+voorbereiden). Verder vergeet je ook even voor het gemak dat een gedeelte van die 'extra' vrije dagen al ingeplanned staan ter vervanging van een aantal van de extra taken. Het is wel duidelijk dat je de details niet kent en lekker op onderbuikgevoel aan het roepen bent.

[...]
Nee, dit ben ik zeker niet vergeten, vandaar mijn opmerking over het "gemiddelde". Ik ken genoeg docenten binnen het basis onderwijs en het voortgezet onderwijs om in ieder geval te weten waar ik over praat.
Waarbij de stratenmaker een veel lagere opleiging heeft, dus deze vergelijking slaat nergens op.
Ik maak geen vergelijking, ik maak een punt.
[...]

En dat maakt alles goed? Bovenal is het probleem juist dat er voor dit stuk steeds minder tijd is. Steeds meer tijd gaat aan onzinnige adminstratie en regelen.
Regels regels en nog een regels, daar lopen we helaas allemaal tegenaan. Als ik je vertel dat voor elke handeling die ik uitvoer, ik een drietal formulieren moet invullen ter aanvulling van een dossier, terwijl dit "vroeger" niet in dezelfde hoedanigheid moest gebeuren. En dat alleen maar voor juridische indekking...
[...]

Nee, want het is klinkklare onzin wat je hier verkondigd en is een totaal zinloze manier van een discussie proberen te voeren. Want wat een dooddoeners zeg. Dus niemand hoeft meer te klagen over zijn werk of dat het de verkeerde kant op gaat omdat er anderen zijn die het slechter hebben :? We hebben het hier over een vak dat heel belangrijk is voor de samenleving. Mag daar dan over geklaagd worden dat het bergafwaarts aan het gaan is, of wil je liever wachten totdat het hele systeem instort waarbij de impact pas echt groot is?
Als iedereen zoals jij dacht stortte de hele boel binnen een paar jaar volledig in (en als er niet rap iets verandert gaat sowieso studeren weer iets voor alleen de rijken worden)
Mag ik zeggen dat je mij aardig aanvalt met een dergelijke reactie? Mijn post betreft geen klinkklare onzin en is geen zinloze wijze van het voeren van een discussie, je discussieert nu immers met mij....

Ik vind het dan ook spijtig dat je een dergelijke reactie plaatst, ik val je immers niet aan, ik maak alleen duidelijk hoe de situatie in diverse werkgroepen is. Dat dit niet ideaal is voor de toekomst, tja, ik denk dat we daar allemaal wat van overtuigd zijn. Dat een leerkracht een vak beoefend welke voor een goede toekomst zorgt staat ook wel vast, wij verwachten immers van de leerkrachten van onze kinderen dat ze goed hun werk doen en onze kinderen dat leren wat wij ze zelf niet kunnen leren.
En..veelal gebeurd dit ook gewoon netjes, ondanks al het extra werk wat leerkrachten hiervoor moeten bewerkstelligen. Extra werk wat is veroorzaakt door instanties, die notabene zijn opgericht door mensen uit hetzelfde vakgebied.
Maar lost geld dit op? Nee, geld is een tijdelijke boost. Want dan krijg je er geld bij...en de situatie wijzigt niet...dan zit je over een paar weken toch weer met hetzelfde probleem? Steek dat extra geld dan in het oplossen van het daadwerkelijke vele papierwerk wat leerkrachten nu hebben, dan verlaag je de werkdruk en zal dat de situatie verbeteren. De vraag is of dit ten koste gaat van het uitvoeren van hun functie, of juist ten gunste komt van het uitvoeren van hun functie.

Als laatste zou het een zeer saaie maatschappij worden als iedereen zo zou denken als ik, laten we lekker als uniek individu verder gaan.

Kijk eens naar de situatie zoals deze 100 jaar geleden was? De economie herhaalt zichzelf namelijk, dat doet het al eeuwen en dat zal ook altijd zo blijven. Fundamenteel iets wijzigen daaraan is praktisch onmogelijk, omdat iedereen er wel zijn eigen kijk op heeft.

Mag ik je als tip meegeven om bij een dergelijke emotionele reactie eerst je eigen tekst en de tekst waarop je reageert nogmaals door te lezen, al dan niet te redigeren? Dit voorkomt dat je verwijten gaat maken die kant nog wal slaan.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:11

JRR

Die bonus in het onderwijs voor extra werk wordt een sigaar uit eigen doos voor het onderwijspersoneel, waarmee je niet de wortel van het probleem aanpakt. Scholen moeten de bonus namelijk zelf bekostigen, dus het wordt een broekzak vestzak verhaal.

Ik zie het volgende al gebeuren:
  • Bezuinigingen op het aantal taakuren naast je lesgevende taak, waardoor je meer moet doen om aan je urentotaal te komen.
  • De opslagfactor voor je lessen die naar beneden wordt bijgesteld waardoor je meer lessen per week moet gaan geven.
  • Klassen die gewoon nog wat groter worden gemaakt.
In ieder geval schiet niemand er iets mee op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
KatirZan schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:08:
[...]
Nee, dit ben ik zeker niet vergeten, vandaar mijn opmerking over het "gemiddelde". Ik ken genoeg docenten binnen het basis onderwijs en het voortgezet onderwijs om in ieder geval te weten waar ik over praat.
Meestal komt dat alsnog neer op een beperkte groep in een bepaald gebied. En ook al is dit een landelijk probleem, zijn er wel heel veel plekken waar het juist erger of minder erg speelt.
[...]

Ik maak geen vergelijking, ik maak een punt.
Door een vergelijking te maken met een stratenmaker.... Waarbij je naar een paar specifieke zaken kijkt, maar niet de reden meeneemt waarom het juist minder betaald krijgt.
[...]

Regels regels en nog een regels, daar lopen we helaas allemaal tegenaan. Als ik je vertel dat voor elke handeling die ik uitvoer, ik een drietal formulieren moet invullen ter aanvulling van een dossier, terwijl dit "vroeger" niet in dezelfde hoedanigheid moest gebeuren. En dat alleen maar voor juridische indekking...
Nogmaals, het is een probleem dat op alle vlakken speelt. Dat maakt het niet minder een probleem, het laat vooral zien dat het probleem veel groter is. Punt is alleen dat jij die uren simpelweg als extra uren rekent die je betaald krijgt. Bij de scholen is het extra werk dat met dezelfde mensen en dezelfde salarissen betaald moet worden (overuren uitbetalen kun je nl. vergeten)
[...]

Mag ik zeggen dat je mij aardig aanvalt met een dergelijke reactie? Mijn post betreft geen klinkklare onzin en is geen zinloze wijze van het voeren van een discussie, je discussieert nu immers met mij....
Klopt, dat doe ik ook omdat ik het echt een onzinnige vergelijking vind die helemaal niets toevoegt aan de discussie. Je vindt het schijnbaar ok omdat het ergens anders nog slechter is. Laat dat nu echt een enorm slechte reden zijn om een discussie de grond in te boren. Zeker omdat de meeste vergelijkingen die je maakt een heel andere situatie zijn, of juist precies dezelfde situatie (zorg). Je laat daarmee vooral zien dat het probleem veel groter is en dat we het in dit geval dus zeker aan zouden moeten pakken.
Ik vind het dan ook spijtig dat je een dergelijke reactie plaatst, ik val je immers niet aan, ik maak alleen duidelijk hoe de situatie in diverse werkgroepen is. Dat dit niet ideaal is voor de toekomst, tja, ik denk dat we daar allemaal wat van overtuigd zijn. Dat een leerkracht een vak beoefend welke voor een goede toekomst zorgt staat ook wel vast, wij verwachten immers van de leerkrachten van onze kinderen dat ze goed hun werk doen en onze kinderen dat leren wat wij ze zelf niet kunnen leren.
En..veelal gebeurd dit ook gewoon netjes, ondanks al het extra werk wat leerkrachten hiervoor moeten bewerkstelligen. Extra werk wat is veroorzaakt door instanties, die notabene zijn opgericht door mensen uit hetzelfde vakgebied.

Maar lost geld dit op? Nee, geld is een tijdelijke boost. Want dan krijg je er geld bij...en de situatie wijzigt niet...dan zit je over een paar weken toch weer met hetzelfde probleem? Steek dat extra geld dan in het oplossen van het daadwerkelijke vele papierwerk wat leerkrachten nu hebben, dan verlaag je de werkdruk en zal dat de situatie verbeteren. De vraag is of dit ten koste gaat van het uitvoeren van hun functie, of juist ten gunste komt van het uitvoeren van hun functie.
Je ziet alleen op alle vlakken dat het achteruit aan het gaan is. En met steeds meer regels en minder leraren gaat dat alleen maar erger worden. Voor de rest ben ik het ermee eens wat je hier zegt, maar wat je nu zegt komt niet echt overeen met de rest van je verhaal, waarin je juist net doet of het probleem in het onderwijs wel meevalt :)
Als laatste zou het een zeer saaie maatschappij worden als iedereen zo zou denken als ik, laten we lekker als uniek individu verder gaan.
Kijk eens naar de situatie zoals deze 100 jaar geleden was? De economie herhaalt zichzelf namelijk, dat doet het al eeuwen en dat zal ook altijd zo blijven. Fundamenteel iets wijzigen daaraan is praktisch onmogelijk, omdat iedereen er wel zijn eigen kijk op heeft.

Mag ik je als tip meegeven om bij een dergelijke emotionele reactie eerst je eigen tekst en de tekst waarop je reageert nogmaals door te lezen, al dan niet te redigeren? Dit voorkomt dat je verwijten gaat maken die kant nog wal slaan.
Jij komt met een hele hoop vergelijkingen die gewoon niets toevoegen aan de discussie. Ja, op andere plekken is het ook niet optimaal, maar we hebben het hier wel over een groep (en dan neem ik leraren, zorg, agenten e.d. allemaal mee) waar het gewoon echt de verkeerde kant op aan het gaan is, en waarbij de impact op de samenleving vele malen groter is dan als een willekeurig bedrijf onderuit gaat. En precies daarom dat ik (bewust) een aanvallende reaktie post. Wat jij hier zegt is nl. precies hoe de regering al tientallen jaren helemaal niets doet om op dit probleem op de lange termijn op te lossen. En dat stoort me heel erg.

Zeker omdat je begint met dat het allemaal wel 'meevalt' want ze hebben veel vakantie, een goede salarisverhoging en dan ook nog met een stratenmaker vergelijkt die zo weinig betaald krijgt (maar ook een heel andere scholing heeft....). Daarmee bagataliseer je het probleem, terwijl het punten zijn die gewoon niet valide zijn. Zoals ik al zei zijn de vakanties vastgezet wat al een groot nadeel is, maar ben je ook een heel deel van die vakanties alsnog aan het werken (en worden er een aantal extra taken verrekend met de vakantie waardoor je het meer kunt zien als ADV-dagen). Die salarisverhoging klinkt ook leuk, maar is puur een correctie om de salarissen gelijk te trekken met het hoger onderwijs (die hetzelfde werk/opleiding hebben). Dat is dus geen verhoging te noemen maar puur een correctie naar hoe het al had moeten zijn. En die stratenmaker heb ik hierboven al besproken.

Maar wel voor de duidelijkheid, het is een aanval op de inhoud die je post en niet op jou. Dus als je je persoonlijk aangevallen voelt is dat zeker niet de bedoeling.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

redwing schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:31:
[...]

Meestal komt dat alsnog neer op een beperkte groep in een bepaald gebied. En ook al is dit een landelijk probleem, zijn er wel heel veel plekken waar het juist erger of minder erg speelt.

[...]

Door een vergelijking te maken met een stratenmaker.... Waarbij je naar een paar specifieke zaken kijkt, maar niet de reden meeneemt waarom het juist minder betaald krijgt.

[...]

Nogmaals, het is een probleem dat op alle vlakken speelt. Dat maakt het niet minder een probleem, het laat vooral zien dat het probleem veel groter is. Punt is alleen dat jij die uren simpelweg als extra uren rekent die je betaald krijgt. Bij de scholen is het extra werk dat met dezelfde mensen en dezelfde salarissen betaald moet worden (overuren uitbetalen kun je nl. vergeten)

[...]

Klopt, dat doe ik ook omdat ik het echt een onzinnige vergelijking vind die helemaal niets toevoegt aan de discussie. Je vindt het schijnbaar ok omdat het ergens anders nog slechter is. Laat dat nu echt een enorm slechte reden zijn om een discussie de grond in te boren. Zeker omdat de meeste vergelijkingen die je maakt een heel andere situatie zijn, of juist precies dezelfde situatie (zorg). Je laat daarmee vooral zien dat het probleem veel groter is en dat we het in dit geval dus zeker aan zouden moeten pakken.

[...]

Je ziet alleen op alle vlakken dat het achteruit aan het gaan is. En met steeds meer regels en minder leraren gaat dat alleen maar erger worden. Voor de rest ben ik het ermee eens wat je hier zegt, maar wat je nu zegt komt niet echt overeen met de rest van je verhaal, waarin je juist net doet of het probleem in het onderwijs wel meevalt :)

[...]

Jij komt met een hele hoop vergelijkingen die gewoon niets toevoegen aan de discussie. Ja, op andere plekken is het ook niet optimaal, maar we hebben het hier wel over een groep (en dan neem ik leraren, zorg, agenten e.d. allemaal mee) waar het gewoon echt de verkeerde kant op aan het gaan is, en waarbij de impact op de samenleving vele malen groter is dan als een willekeurig bedrijf onderuit gaat. En precies daarom dat ik (bewust) een aanvallende reaktie post. Wat jij hier zegt is nl. precies hoe de regering al tientallen jaren helemaal niets doet om op dit probleem op de lange termijn op te lossen. En dat stoort me heel erg.

Zeker omdat je begint met dat het allemaal wel 'meevalt' want ze hebben veel vakantie, een goede salarisverhoging en dan ook nog met een stratenmaker vergelijkt die zo weinig betaald krijgt (maar ook een heel andere scholing heeft....). Daarmee bagataliseer je het probleem, terwijl het punten zijn die gewoon niet valide zijn. Zoals ik al zei zijn de vakanties vastgezet wat al een groot nadeel is, maar ben je ook een heel deel van die vakanties alsnog aan het werken (en worden er een aantal extra taken verrekend met de vakantie waardoor je het meer kunt zien als ADV-dagen). Die salarisverhoging klinkt ook leuk, maar is puur een correctie om de salarissen gelijk te trekken met het hoger onderwijs (die hetzelfde werk/opleiding hebben). Dat is dus geen verhoging te noemen maar puur een correctie naar hoe het al had moeten zijn. En die stratenmaker heb ik hierboven al besproken.

Maar wel voor de duidelijkheid, het is een aanval op de inhoud die je post en niet op jou. Dus als je je persoonlijk aangevallen voelt is dat zeker niet de bedoeling.
Dank voor je meer verhelderend geheel, ja vorige bericht was meer aanvallend dan constructief, deze is beter onderbouwd. Je snijd hierin wel meteen het punt aan wat ik tracht te maken. Het probleem zit hem in veel sectoren en dit probleem is al langer gaande. Een individueel probleem kan aan het individu liggen, een globaal probleem is dan direct anders. Je verhaal mbt leerkrachten heb ik veel gehoord en hoor ik nog steeds, dit geld ook voor de andere sectoren waar ik (deels) over praat.

Punt is dat de overheid op de juiste wijze moet/kan gaan inspringen en dat is lastig, zeker gezien het een zeer breed gebied betreft. We zitten in een gigantische inflatie met een gigantisch tekort aan werknemers door veel verschuivingen en vergrijzing. Een overheid kan hier niets aan doen, gezien geld in veel gevallen niet het probleem aanpakt en oplost.

Alle oplossingen kosten ons als werkgevers nu eenmaal heel veel geld, geld wat wij weer moeten verhalen op de consument, onze cliënt. Deze visuele cirkel hebben we al eeuwen en zal altijd zo blijven. Daar zijn consessies voor nodig die vrijwel niemand wil maken.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
KatirZan schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:10:
[...]
Dank voor je meer verhelderend geheel, ja vorige bericht was meer aanvallend dan constructief, deze is beter onderbouwd. Je snijd hierin wel meteen het punt aan wat ik tracht te maken. Het probleem zit hem in veel sectoren en dit probleem is al langer gaande. Een individueel probleem kan aan het individu liggen, een globaal probleem is dan direct anders. Je verhaal mbt leerkrachten heb ik veel gehoord en hoor ik nog steeds, dit geld ook voor de andere sectoren waar ik (deels) over praat.

Punt is dat de overheid op de juiste wijze moet/kan gaan inspringen en dat is lastig, zeker gezien het een zeer breed gebied betreft. We zitten in een gigantische inflatie met een gigantisch tekort aan werknemers door veel verschuivingen en vergrijzing. Een overheid kan hier niets aan doen, gezien geld in veel gevallen niet het probleem aanpakt en oplost.

Alle oplossingen kosten ons als werkgevers nu eenmaal heel veel geld, geld wat wij weer moeten verhalen op de consument, onze cliënt. Deze visuele cirkel hebben we al eeuwen en zal altijd zo blijven. Daar zijn consessies voor nodig die vrijwel niemand wil maken.
Het hele punt is nu juist dat de regering hier heel makkelijk wat aan kan doen. Voor een groot deel komt de extra werkdruk door extra regeltjes waarmee van alles en nog wat gecontroleerd moeten worden. Die regels kunnen ze 'makkelijk' aanpassen waardoor die overhead veel minder wordt. En dat speelt in alle sectoren, maar vooral bij de ambtenaren.
En dit hoeft juist niet veel te kosten , omdat het helemaal niet om het geld gaat. Het zal voor de overheid wel geld kosten om het op te zetten, maar daarna gaat de produktiviteit omhoog, waarmee er juist veel problemen aangepakt worden.

Alleen zullen we dan wel eerst een overheid moeten hebben die pro-actief een plan voor de lange termijn maakt. Want uiteindelijk is dat waar het echt fout gaat, de overheid is vooral bezig met herkozen te worden en niet zozeer met wat er goed is voor het land. Daarmee worden er veelal populaire maatregelen genomen, maar niet de maatregelen die echt noodzakelijk zijn. Pak daarbij dat we al weer heel wat jaren een reactieve overheid hebben en je ziet waar het echt de mist in gaat.

Uiteindelijk blijft natuurlijk staan dat deze voltijd werk bonus alleen geld gaat kosten maar niets zal doen om het probleem op te lossen. Want degenen die al meer willen gaan werken krijgen daar dan extra voor betaald, maar het zal voor de meeste geen stimulans zijn om extra te gaan werken (want het salaris is niet het grootste probleem). Bovenal komt het uiteindelijk vanuit dezelfde pot, waardoor het niet anders kan dan dat die extra uren betaald worden door ergens anders de werkdruk weer te verhogen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

redwing schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:21:
[...]

Het hele punt is nu juist dat de regering hier heel makkelijk wat aan kan doen. Voor een groot deel komt de extra werkdruk door extra regeltjes waarmee van alles en nog wat gecontroleerd moeten worden. Die regels kunnen ze 'makkelijk' aanpassen waardoor die overhead veel minder wordt. En dat speelt in alle sectoren, maar vooral bij de ambtenaren.
En dit hoeft juist niet veel te kosten , omdat het helemaal niet om het geld gaat. Het zal voor de overheid wel geld kosten om het op te zetten, maar daarna gaat de produktiviteit omhoog, waarmee er juist veel problemen aangepakt worden.

Alleen zullen we dan wel eerst een overheid moeten hebben die pro-actief een plan voor de lange termijn maakt. Want uiteindelijk is dat waar het echt fout gaat, de overheid is vooral bezig met herkozen te worden en niet zozeer met wat er goed is voor het land. Daarmee worden er veelal populaire maatregelen genomen, maar niet de maatregelen die echt noodzakelijk zijn. Pak daarbij dat we al weer heel wat jaren een reactieve overheid hebben en je ziet waar het echt de mist in gaat.

Uiteindelijk blijft natuurlijk staan dat deze voltijd werk bonus alleen geld gaat kosten maar niets zal doen om het probleem op te lossen. Want degenen die al meer willen gaan werken krijgen daar dan extra voor betaald, maar het zal voor de meeste geen stimulans zijn om extra te gaan werken (want het salaris is niet het grootste probleem). Bovenal komt het uiteindelijk vanuit dezelfde pot, waardoor het niet anders kan dan dat die extra uren betaald worden door ergens anders de werkdruk weer te verhogen.
Vergeet alleen niet dat veel regels opgesteld zijn door het interne beleid can veel organisaties. Dit niet direct om aan de vergaande regels van de overheid te voorzien. Deze laatste zijn trouwens veelal opgezet om aan het verzoek van het volk te voldoen (lees: lobbyisten).

De regels binnen mijn vakgebied is ook echt conform het vak en voorkomt bij ons fouten, maar brengt ook in kaart waar het juist fout kan gaan (en bij wie).

Binnen de onderwijssector is het veelal de vraag geweest van ouders om dit in kaart te brengen, de overheid heeft hier alleen maar antwoord op gegeven door deze regels in te voeren.

Is het 'makkelijk' aan te passen? Zeker, maar ten koste van wat? De afgelopen nieuwe privacy regels is voor leerkrachten ook weer een formulier extra om in te voeren en te onderhouden. Het lijkt mij niet dat we deze ook weer zomaar gaan aanpakken....
En dit geld uiteraard weer voor elke sector.

Misschien moeten we daar danmaar zo'n ouderwets donorcodicil voor maken: Ja, je mag mijn gegevens delen of Nee, dat mag niet.

Helaas blijft de administratieve rompslomp nu eenmaal bestaan, hier zullen we niet meer van af komen ben ik bang...

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
redwing schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:48:
[...]

Waar ik vooral over val is dat 5 uur 'joelende kinderen' vergeleken wordt met 8 uur achter je buro zitten.
Maar vergelijk dan eerlijk. Er zijn vrijwel geen banen waar je 8 uur kunt uitrusten achter een buro. Zeker niet met een vergelijkbaar opleidingsniveau als een leerkracht. Als HBO-er(+) doe je ook (als het goed) wat zwaarder geestelijk werk.
Pagina: 1 2 3 Laatste