Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-06 11:36
De Tweede Kamer wil een bonus voor mensen die voltijd werken is vandaag in het nieuws.

Als 4 dagen per week werker ben ik niet echt van plan om weer 5 dagen per week te gaan werken,
maar afgezien daarvan lijkt me vrij lastig allemaal.

Mensen met meerdere banen, ZZPers en mensen met een wisselend aantal uren per week maken het een lastig voorstel.

Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:10

AlphaRomeo

FP PowerMod
Het hangt nogal af van de implementatie lijkt mij. Is 36 uur voltijd? Of 40? Is het de som van de banen? Tellen ZZP'ers überhaupt mee?

En heb je een link naar dat nieuwsbericht? Als ik Google gebruik krijg ik alleen wat wilde plannen in twitterberichten, geen officiële aankondiging van dit voornemen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik snap het voorstel wel. Voltijd werken levert veel meer inkomstenbelasting op...reken maar uit hoeveel één persoon betaalt die in voltijd een ton verdient en hoeveel belasting er betaald wordt als twee mensen dezelfde baan doen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een kat in het nauw maakt rare sprongen... Dat denk ik.

Men ziet in Den Haag ook wel dat bedrijven omhoog zitten met personeel. Een (deel)oplossing zou kunnen zijn dat veel meer parttimers fulltime gaan werken. Dat scheelt uren en dus personeel. Daardoor kan hetzelfde werk met minder mensen verzet worden.

Persoonlijk denk ik dat veel bedrijven ook eens goed moeten kijken naar de verdeling overhead en productieve uren. Veel mensen hebben een functie in een laag van de organisatie die er vaak zo tussenuit kan. Die laag produceert weinig tot niets maar doet vaak alleen poppetjes aansturen of "managen", zoals men dat noemt.

Vroeger had je een werkplaatschef of meewerkend voorman die de hele planning deed. Nu heb je daar een (paar) manager(s) voor nodig. Veel vergaderen en overleggen etc. Dat kan vast een flink stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
AlphaRomeo schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:50:
Het hangt nogal af van de implementatie lijkt mij. Is 36 uur voltijd? Of 40? Is het de som van de banen? Tellen ZZP'ers überhaupt mee?

En heb je een link naar dat nieuwsbericht? Als ik Google gebruik krijg ik alleen wat wilde plannen in twitterberichten, geen officiële aankondiging van dit voornemen.
Een echt plan is het (nog), Ik noem het een vuurpijl.
https://www.telegraaf.nl/...-me-als-muziek-in-de-oren

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Er is een motie aangenomen dat er voor het eind van het jaar een plan moet liggen.

Maar zoals gewoonlijk wordt er niet naar de oorzaak gekeken, enkel naar het gevolg.

Weet je waarom er weinig fulltime wordt gewerkt in zorg en onderwijs? Omdat het zwaar werk is, omdat het onregelmatig werk is en omdat er toch al wordt overgewerkt, en omdat je te maken hebt met piekmomenten en veel uitval.

Eén verzorgende gaat niet vijf nachtdiensten draaien. Eén leraar kan niet nog meer les geven, op de vrije dag wordt er nagekeken en voorbereid.

Maar goed, we wachten het plan maar weer af.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +52 Henk 'm!

• wjvh
Ik werk deeltijd omdat ik vrije tijd belangrijker vind dan economische groei, een grotere auto of duurdere vakanties,

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:10

AlphaRomeo

FP PowerMod
CodeCaster schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:55:
Weet je waarom er weinig fulltime wordt gewerkt in zorg en onderwijs? Omdat het zwaar werk is, omdat het onregelmatig werk is en omdat er toch al wordt overgewerkt, en omdat je te maken hebt met piekmomenten en veel uitval.
Vast wel, maar op een gegeven moment loont het ook amper om meer te gaan werken op dit moment. Zie dit topic: Het (on)bestaan van het middeninkomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 13:54
AlphaRomeo schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:50:

https://eenvandaag.avrotr...en-vooral-voor-de-buehne/
https://www.rtlnieuws.nl/...m-personeelstekort-aan-te
Zo te zien is de bron een motie tijdens de algemene beschouwingen. Die zijn openbaar. Maar die van vandaag worden pas morgen geplaatst

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:13
Er is een motie aangenomen dat er voor het eind van het jaar een plan moet liggen.

Maar zoals gewoonlijk wordt er niet naar de oorzaak gekeken, enkel naar het gevolg.

Eén verzorgende gaat niet vijf nachtdiensten draaien. Eén leraar kan niet nog meer les geven, op de vrije dag wordt er nagekeken en voorbereid.

Heel eerlijk gezegd vind ik dit echt een nietszeggende opsomming van argumenten. We, Nederland, scoren echt significant veel hoger wanneer het gaat om het aandeel part-time werken t.o.v. andere landen, niet een klein beetje. In zekere zin kun je stellen dat we verwend zijn door de wettelijke bescherming van part-time-banen.

En als je dan aan part-timers (die ik ken) vraagt waarom ze part-time werken zijn de punten van jou nooit de hoofdzakelijke reden (als die al boven komen). Dat is wel merkwaardig.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

wjvh schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:57:
Ik werk deeltijd omdat ik vrije tijd belangrijker vind dan economische groei, een grotere auto of duurdere vakanties,
Opgelost toch? Jij werkt niet voltijd, je zal in het mogelijke plan dan geen (volledige) bonus krijgen, en daarmee voldoe je aan je eigen eisen namelijk "vrije tijd" > "geld".

Ik vraag me eigenlijk wel af hoe/of het kabinet mensen wil gaan belonen die structureel meer uren maken dan contractueel afgesproken. Stel, ik heb een contract voor 38 uur maar mag/kan 10% overwerken. Kom ik op 41,8 uren per week .Ga ik dan gecompenseerd worden (in bonus) voor zowel de extra uren alsmede voor de mogelijke verrekening die tegenover "overuren" staat ipv "regulier loon"?

Laten we lekker afwachten; ieder zo zijn heug & meug als het over de huidige arbeidsmarkt gaat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
Dat is mooi, en doe ik op zeker hoogte ook. Echter is het zo klungelig dat iemand die bewust wat minder werkt aanspraak kan maken op dezelfde middelen als iemand die fulltime werkt maar gewoon niet zo veel verdiend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Ik werk 60 tot 70 uur in de week omdat ik m'n baan uitdagend vind, het fantastisch vind om een eigen bedrijf op te bouwen en zodoende 15 mensen hoogwaardig werk kan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

wjvh schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:45:
Mensen met meerdere banen, ZZPers en mensen met een wisselend aantal uren per week maken het een lastig voorstel.
Wat is daar lastig aan?

Er gaat bepaald worden wat voltijd is, de kans is groot dat die grens 36 uur wordt. Iedereen die minder dan dat werkt heeft geen recht op dit belastingvoordeel.
Als je dus de ene week 32 uur werkt en de andere week 40 kom je op jaarbasis gewoon op 36 uur per week gemiddeld uit.
Op diezelfde manier heeft een ZZPer recht op bepaalde aftrekken wanneer ze hard kunnen maken dat ze boven het urencriterium uitkomen, dus dat zal hier ook gelden. Zonder sluitende administratie heb je dus gewoon pech.

Lijkt mij helemaal niet lastig. Mensen die er voor kiezen om deeltijd te werken hebben als voordeel dat ze meer vrije tijd hebben, wat mij betreft prima dat mensen die voltijd werken als voordeel wat meer geld overhouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Emgeebee schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:35:
[...]

Ik werk 60 tot 70 uur in de week omdat ik m'n baan uitdagend vind, het fantastisch vind om een eigen bedrijf op te bouwen en zodoende 15 mensen hoogwaardig werk kan bieden.
Dat laatste is lovenswaardig, de rest riskant gedrag, maar wat is je punt?
Oon schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:44:
[...]

Zonder sluitende administratie heb je dus gewoon pech.
Er is een verschil tussen aanmerkelijk maken dat je zo'n 100 uur per maand aan je zaak besteedt, wat op verschillende manieren is aan te tonen, en bewijzen dat je als zzp'er minstens fulltime (36/38/40 uur per week) werkt. Daar zal geheid gesjoemeld gaan worden; plots heeft elke "zzp'er" die 32 uur in de zorg werkt er spontaan 4 uur aan opleiding en administratie per week bij, bijvoorbeeld. De controle, die er nu al nauwelijks is, zal ook nog een paar miljoen euro extra aan ambtenarenuren gaan kosten om steekproefsgewijs te worden toegepast.

Als het überhaupt al voor zzp'ers gaat gelden.
eric.1 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:23:
[...]

Heel eerlijk gezegd vind ik dit echt een nietszeggende opsomming van argumenten. We, Nederland, scoren echt significant veel hoger wanneer het gaat om het aandeel part-time werken t.o.v. andere landen, niet een klein beetje. In zekere zin kun je stellen dat we verwend zijn door de wettelijke bescherming van part-time-banen.

En als je dan aan part-timers (die ik ken) vraagt waarom ze part-time werken zijn de punten van jou nooit de hoofdzakelijke reden (als die al boven komen). Dat is wel merkwaardig.
Nee, wat hoor je dan? Iets als "waarom zou ik me de poten onder het lijf vandaan lopen voor een paar rottige centen meer per maand, terwijl er amper tijd meer overblijft voor een sociaal leven, zelfontplooiing en m'n gezin"?
AlphaRomeo schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:58:
[...]

Vast wel, maar op een gegeven moment loont het ook amper om meer te gaan werken op dit moment. Zie dit topic: Het (on)bestaan van het middeninkomen
Dit dus.

Arbeid loont voor de middenklasse amper, wat je erbij verdient, wordt gekort op je uitkeringen. Dus laten ze gewoon eens de basislonen verhogen in plaats van met deze ondoordachte publiekstrekkers te komen. Populisme ten top weer. Niks waargemaakt van de verkiezingsbeloften, maar wel even zwaaien met een cheque.

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 23-09-2022 21:10 ]

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Oon schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:44:
[...]

Wat is daar lastig aan?

Er gaat bepaald worden wat voltijd is, de kans is groot dat die grens 36 uur wordt. Iedereen die minder dan dat werkt heeft geen recht op dit belastingvoordeel.
Als je dus de ene week 32 uur werkt en de andere week 40 kom je op jaarbasis gewoon op 36 uur per week gemiddeld uit.
Op diezelfde manier heeft een ZZPer recht op bepaalde aftrekken wanneer ze hard kunnen maken dat ze boven het urencriterium uitkomen, dus dat zal hier ook gelden. Zonder sluitende administratie heb je dus gewoon pech.

Lijkt mij helemaal niet lastig. Mensen die er voor kiezen om deeltijd te werken hebben als voordeel dat ze meer vrije tijd hebben, wat mij betreft prima dat mensen die voltijd werken als voordeel wat meer geld overhouden.
Voor loondienst word het waarschijnlijk gewoon de parttime factor die op je salarisstrook staat, het is verder aan de werkgevers om te zorgen dat dat klopt (net als voor de rest van de gegevens die voor de belastingen worden gebruikt).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
CodeCaster schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:09:
Als het überhaupt al voor zzp'ers gaat gelden.
Daar zal ik niet te snel vanuit gaan, in principe heb je als ZZP'er geen baan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:23
Dat is puur vanuit jezelf gedacht.

Ga je kijken naar de maatschappij dan zorgt jouw egocentrische houding toch wel voor de nodige problemen... Tekorten bij de politie, tekorten van beveiligers, tekorten in de zorg, tekorten in het onderwijs, etc...

Al die mensen die 'vrije tijd belangrijker vinden dan economische groei' zorgen er wel voor dat sommige oudere mensen niet worden verzorgd, dat kinderen minder onderwijs krijgen, dat de politie veel zaken moet laten gaan, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 13:54
RagingPenguin schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:11:
[...]

Voor loondienst word het waarschijnlijk gewoon de parttime factor die op je salarisstrook staat, het is verder aan de werkgevers om te zorgen dat dat klopt (net als voor de rest van de gegevens die voor de belastingen worden gebruikt).
De parttime factor op je loonstrook is ten opzichte van wat bij dat bedrijf voltijd is. Dan kun je beter uitgaan van de CAO.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

RagingPenguin schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:12:
[...]

Daar zal ik niet te snel vanuit gaan, in principe heb je als ZZP'er geen baan.
Ik ga er voor mezelf niet van uit, maar een niet insignificant deel (zo'n 10%) van het zorgpersoneel is zzp'er.
President schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:15:
[...]

Ga je kijken naar de maatschappij dan zorgt jouw egocentrische houding toch wel voor de nodige problemen... Tekorten bij de politie, tekorten van beveiligers, tekorten in de zorg, tekorten in het onderwijs, etc...

Al die mensen die 'vrije tijd belangrijker vinden dan economische groei' zorgen er wel voor dat sommige oudere mensen niet worden verzorgd, dat kinderen minder onderwijs krijgen, dat de politie veel zaken moet laten gaan, etc...
Want iedereen die niet fulltime werkt, had anders voor de klas of aan het bed gestaan?

Het is geen zero sum game. En "egocentrisch" is onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1

Nee, wat hoor je dan? Iets als "waarom zou ik me de poten onder het lijf vandaan lopen voor een paar rottige centen meer per maand, terwijl er amper tijd meer overblijft voor een sociaal leven, zelfontplooiing en m'n gezin"?
Als iemand zo erin staat, zitten ze gewoon in het verkeerde vakgebied :X Of mogen we dat niet zeggen...

Voor de kinderen, mantelzorg, gewenning en geen zin (in de breedste zin van het woord, o.a. t.o.v. de verdiensten over die extra uren ja).

[ Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 23-09-2022 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De Tweede Kamer wil een bonus voor mensen die voltijd werken is vandaag in het nieuws.

Als 4 dagen per week werker ben ik niet echt van plan om weer 5 dagen per week te gaan werken,
maar afgezien daarvan lijkt me vrij lastig allemaal.

Wat vinden jullie?
Het klinkt iig weer als een standaard Fomo probleem.
Elk plan tot lasten verlichting of subsidie dat geopperd wordt is er wel een fomo groep die bang is dat zij daar minder van profiteren als een ander en verontwaardigd reageren.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• DIJK
  • Laatst online: 16:14
Ze zouden gewoon de arbeidskorting naar rato moeten invoeren dus alleen bij fulltime 100% korting. En stoppen met die onzin van de afbouw van die korting boven de 36k waardoor de heffing oploopt tot 55% waarbij hij boven de 70k weer terugvalt onder de 50%. Dat was gewoon een onzinnig ingewikkelde weggemoffelde belastingverhoging voor de middenklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:45
Zelf ben ik sinds april vorig jaar 36 uur gaan werken en sinds april dit jaar 32 uur gaan werken, omdat ik net zoals @wjvh liever nu meer vrije tijd heb, dan een smak extra geld. Want gecombineerd met salarisverhogingen de laatste jaren, verdien ik nu nog steeds genoeg om goed te kunnen sparen.

Ik zou het, enkel vanuit mijn eigen situatie bekeken, vrij flauw vinden als er een voltijdbonus zou komen (mits dat alleen voor 36 uur of meer zou gelden), maar het zou mij niet snel over de streep trekken om weer 5 dagen per week te gaan werken. Waarom? Omdat als ik nu van 32 terug naar 40 uur zou gaan, ik ook alweer 25% meer zou gaan verdienen. Maar dat doe ik ook niet :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
RocketKoen schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:15:
[...]

De parttime factor op je loonstrook is ten opzichte van wat bij dat bedrijf voltijd is. Dan kun je beter uitgaan van de CAO.
Ik heb geen CAO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
CodeCaster schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:17:
Want iedereen die niet fulltime werkt, had anders voor de klas of aan het bed gestaan?

Het is geen zero sum game. En "egocentrisch" is onnodig.
Nee, maar als er voor 50 x 40 uur aan werk aan advocaten is en 50 advocaten werken fulltime dan zijn er maar 50 advocaten en zullen andere mensen een andere baan moeten kiezen... Zijn het parttimers dan ben je 100 mensen kwijt aan advocaat zijn, waardoor je dus 50 mensen uit andere sectoren kwijt raakt...

Egocentrisch is een woord wat betekent dat men zichzelf als het belangrijkste ziet, waarom is dat onnodig? Is een neutraal woord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
YakuzA schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:24:
[...]

Het klinkt iig weer als een standaard Fomo probleem.
Elk plan tot lasten verlichting of subsidie dat geopperd wordt is er wel een fomo groep die bang is dat zij daar minder van profiteren als een ander en verontwaardigd reageren.
Het ging me er meer om dat er, in mjn ogen, niet uitvoerbaar plan ligt.

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:13

crisp

Devver

Pixelated

De focus op deeltijd in Nederland is veels te eenzijdig, zelfs bewust misleidend imo. We kennen namelijk daarnaast ook een hoge arbeidsparticipatie, hoge productiviteit, en hebben zo'n beetje de hoogste pensioensleeftijd in heel Europa. Daarnaast neemt het gemiddeld aantal gewerkte uren per werknemer ook alweer een paar jaar toe.

Het personeelstekort bij specifieke beroepsgroepen heeft meer te maken met te hoge werkdruk tegen een te lage maatschappelijke status en beloning. Zolang er nog hele groepen werkzaam zijn in de flitsbezorging of als yogaleraar hebben we hier puur te maken met scheve maatschappelijke verhoudingen.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
En mensen die al voltijd werken (40 uur alles minder is parttime). Krijgen die ook de bonus? Anders nu even naar 36 uur gaan om daarna weer naar 40 te gaan…

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:21

Honesty

kattenneus!

Ik heb vroeger genoeg jaren 60+ uur weken gemaakt maar werk nu al jaren parttime en ga ook nooit meer meer werken welke bonus er ook komt, Ik snap het idee wel, maar 'ons' kabinet probeert al jaren werken lonend te maken maar dat werkt ook niet. Er zijn genoeg baantjes die niet eens voltijds gemaakt kunnen worden, de bazen hebben liever 2 partimers(in dezelfde tijdspanne) dan 1 fulltimer. Er zijn genoeg banen die nooit fulltime kunnen zelfs als iedereen dat wilt.
Ik vraag mezelf ook af hoe dat na 2023 moet maar dat zien we dan wel weer, desnoods ga ik weer met pensioen als deeltijd heel moeilijk word.

Festina lente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Emgeebee
[...]

Dat laatste is lovenswaardig, de rest riskant gedrag, maar wat is je punt?
Mijn punt is dat je op moet passen enkel vanuit je eigen kader te redeneren. Het dogma "minder werken staat gelijk aan vrije tijd belangrijker vinden dan geld en spullen" hangt me de keel uit. :|

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-06 12:43
President schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:15:
[...]

En in die vrije tijd voeden mensen hun eigen kinderen op, doen ze mantelzorg taken, maken ze kunst, ontspannen ze zodat ze de andere dagen weer vol aan de slag kunnen etc.
Het is niet zo makkelijk oorzaak gevolg als je nu schetst.

Daarnaast hoor ik veel om me heen(ik werk in de zorg, zelf niet uitvoerend) dat collegas aangeven dat meer dan 32 uur werken toch echt wel erg zwaar is. Wisselende diensten, agressie, overwerk, moeilijk vakantie kunnen krijgen.

Komt nog bij dat hier een heel topic over het ontbreken van de middenklasse is. Van 25k naar 35 k per jaar bruto scheelt je nauwelijks in besteedbaar inkomen. Voor veel mensen is werk gewoon iets wat ze doen om te kunnen leven. Als ze dus met 24 uur werk netto per maand hetzelfde overhouden(op een paar tientjes na)als met voltijd dan weet ik waar ze voor kiezen. Los van wat goed is voor de economie.
Dit is ook de groep die niet/nauwelijks direct profiteert van een goed draaiende economie.
Een kassière die voltijd ipv 28 uur gaat werken merkt niets van een goed lopende economie(in directe vorm, indirect is het voor alle toeslagen wel nodig dat het land blijft draaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
worldfastest schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:43:
En mensen die al voltijd werken (40 uur alles minder is parttime). Krijgen die ook de bonus? Anders nu even naar 36 uur gaan om daarna weer naar 40 te gaan…
:?

Het gaat niet om een eenmalige bonus om mensen van minder uren naar 40 uur te krijgen. Een voltijdbonus zou een bonus zijn voor iedereen die 40 uur werkt. Of je dat nou altijd al gedaan hebt, of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
RocketKoen schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:15:
[...]

De parttime factor op je loonstrook is ten opzichte van wat bij dat bedrijf voltijd is.
Ja, dat is dan hoe je op uren per week uitkomt (als dat de grens word).
Dan kun je beter uitgaan van de CAO.
Lang niet iedereen heeft een CAO, en dan heb je alsnog dat je met een percentage moet rekenen om voor een parttimer tot een aantal uren te komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
Emgeebee schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:45:
[...]

Mijn punt is dat je op moet passen enkel vanuit je eigen kader te redeneren. Het dogma "minder werken staat gelijk aan vrije tijd belangrijker vinden dan geld en spullen" hangt me de keel uit. :|
Mooi hoe jij dat vanuit je eigen kader aan het beredeneren bent... De post waar je op reageerde zegt namelijk heel netjes dat hij dat vindt, niet dat dat een feit is.

Blijkbaar zie jij dat als kritiek op jouw 60+ uur per week, maar dat is het totaal niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 23-09-2022 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

wjvh schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:34:
[...]

Het ging me er meer om dat er, in mjn ogen, niet uitvoerbaar plan ligt.
Ik zie allemaal details die prima uitgewerkt kunnen worden.

Het grootste issue is dat er jaren van stimulans is geweest vanuit de overheid om juist mensen de deeltijd in te krijgen zodat wel meer werkenden hebben met een zelfde aantal uren op de klok.
Deze suggestie tot bonus zetten op voltijd past helemaal niet binnen dat overkoepelende idee.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

President schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:33:
[...]

Nee, maar als er voor 50 x 40 uur aan werk aan advocaten is en 50 advocaten werken fulltime dan zijn er maar 50 advocaten en zullen andere mensen een andere baan moeten kiezen... Zijn het parttimers dan ben je 100 mensen kwijt aan advocaat zijn, waardoor je dus 50 mensen uit andere sectoren kwijt raakt...

Egocentrisch is een woord wat betekent dat men zichzelf als het belangrijkste ziet, waarom is dat onnodig? Is een neutraal woord
Tenzij je mensen gaat verplichten tot bepaalde beroepen, zal iemand die eerst advocatuur ambieert niet zo snel kiezen voor de ouderenzorg.

In plaats van dit debiele plan, hadden ze het geld beter kunnen steken in het opkrikken van de status van een leraar, verpleegkundige etc. Voor niemand een voltijdbonus, maar leraren allemaal 500 euro netto erbij.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

Nederlanders zijn super gevoelig voor belasting voordeel. Volkssport #1. Kan je zien aan de EV rijders die nu het duurder wordt dan op benzine rijden opeens er aan denken om m in te ruilen voor een benzine.

Zelfde voor alle warmtepompers die nu weer piepen omdat ze niet optimaal gebruik kunnen maken van de plafond regeling maar wel eerst de subsidie voor de pomp en de BTw van de bijna bijbehorende zonnepanelen hebben teruggevangen. Je zag hetzelfde met de 14% diesels, premie woningen etc etc.

En je ziet gewoon dat in gebieden met tekorten: leraren, zorg, etc etc allemaal deeltijders zitten waardoor als ze fulltime zouden gaan werken dit probleem bijna verholpen is.

Dus als er inderdaad een subsidie komt als hier geschetst al is het maar dat je dus dan 110% arbeidskorting krijgt ofzo grote kans dat vele zegeltjespaarders toch om gaan.

Je ziet het hier al van vele hier die toch het gevoel hebben dat ze wat gaan missen terwijl het nog een luchtballonnetje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
Hahn schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:47:
[...]

Mooi hoe jij dat vanuit je eigen kader aan het beredeneren bent... De post waar je op reageerde zegt namelijk heel netjes dat hij dat vindt, niet dat dat een feit is.

Blijkbaar zie jij dat als kritiek op jouw 60+ uur per week, maar dat is het totaal niet.
Die mening mag iedereen hebben, maar het behelst toch echt een valse tegenstelling. Vrije tijd vs geld en spullen.

Ik werk veel omdat ik er uitdaging en voldoening uit haal. Niet vanwege de beloning.

Het is hetzelfde als ik zou zeggen "ik werk niet part-time omdat ik graag uitdaging in m'n werk zoek". Dat kan je natuurlijk ook vinden in part time werken, dus is het een te enge tegenstelling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
Emgeebee schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:00:
[...]

Die mening mag iedereen hebben, maar het behelst toch echt een valse tegenstelling. Vrije tijd vs geld en spullen.

Ik werk veel omdat ik er uitdaging en voldoening uit haal. Niet vanwege de beloning.

Het is hetzelfde als ik zou zeggen "ik werk niet part-time omdat ik graag uitdaging in m'n werk zoek". Dat kan je natuurlijk ook vinden in part time werken, dus is het een te enge tegenstelling.
Dit is een discussie die nergens heen gaat en sowieso offtopic is. Als jij graag 60+ uur werkt, om wat voor reden dan ook, lekker blijven doen d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:35
Er zal ook veel niet voltijd aangeboden worden, in de thuiszorg heb je bijvoorbeeld veel 's ochtends steunkousen aan, 's avonds steunkousen uit. Daar tussenin is niet zo veel te doen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

haarbal schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:01:
[...]

Er zal ook veel niet voltijd aangeboden worden, in de thuiszorg heb je bijvoorbeeld veel 's ochtends steunkousen aan, 's avonds steunkousen uit. Daar tussenin is niet zo veel te doen.
Nou dan ga je de post rondbrengen of in een verzorgingshuis bij de dagbesteding helpen.

Valt me wel altijd op dat dit soort werknemers altijd in beperkingen denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Jeroenneman schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:52:
[...]

Tenzij je mensen gaat verplichten tot bepaalde beroepen, zal iemand die eerst advocatuur ambieert niet zo snel kiezen voor de ouderenzorg.

In plaats van dit debiele plan, hadden ze het geld beter kunnen steken in het opkrikken van de status van een leraar, verpleegkundige etc. Voor niemand een voltijdbonus, maar leraren allemaal 500 euro netto erbij.
Netto meer geld gaat echt niet het tekort oplossen. Onderwijs, zorg, politie... Geld lost het niet op, want de nieuwe medewerkers die je daarmee aantrekt zorgen dus weer bij een andere sector voor een tekort.

Een bonus is in dat opzicht logisch als meer werken meer zou lonen. Het is raar dat iemand die 3 dagen werkt per dag daar meer netto aan overhoud dan iemand die 5 dagen per week werkt. Het gaat dus om het verdienen per dag. Dat is helaas het belasting systeem, liever zou daar een omgekeerd systeem achter moeten zitten waardoor je eerste dag bijvoorbeeld 80 euro waard is, de tweede dag 85 euro, de derde dag 90 euro, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:25

Zenix

BOE!

Ik denk dat 36 uur ook de bonus gaan krijgen. Anders krijgen alle ambtenaren bij de overheid geen bonus, waaronder ik. :+ Docenten zitten volgens mij ook op 36 uur gemiddeld als je de vakanties allemaal meepakt?

[ Voor 10% gewijzigd door Zenix op 23-09-2022 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

President schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:12:
[...]

Netto meer geld gaat echt niet het tekort oplossen. Onderwijs, zorg, politie... Geld lost het niet op, want de nieuwe medewerkers die je daarmee aantrekt zorgen dus weer bij een andere sector voor een tekort.

Een bonus is in dat opzicht logisch als meer werken meer zou lonen. Het is raar dat iemand die 3 dagen werkt per dag daar meer netto aan overhoud dan iemand die 5 dagen per week werkt. Het gaat dus om het verdienen per dag. Dat is helaas het belasting systeem, liever zou daar een omgekeerd systeem achter moeten zitten waardoor je eerste dag bijvoorbeeld 80 euro waard is, de tweede dag 85 euro, de derde dag 90 euro, etc.
Netto meer geld naar de sectoren met een tekort wel. Je hebt er niets aan als een manager nog meer krijgt, toevallig omdat ie 40u werkt.

Dit is weer een typische maatregel, niet doordacht, lekker snel en makkelijk te implementeren, en het gaat geen zak veranderen.

Het maakt mij verder weinig uit, want ik ga de bonus op opstrijken met 40u, maar het doet niets voor de tekorten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
Hahn schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:01:
[...]

Dit is een discussie die nergens heen gaat en sowieso offtopic is. Als jij graag 60+ uur werkt, om wat voor reden dan ook, lekker blijven doen d:)b
Thnx man. Totaal geen oordeel in je reactie. Hulde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 04-06 21:13
Ik heb nu 40 uur op papier. Maar ik ga a.s. maandag mijn handtekening zetten bij een nieuwe werkgever voor 32 uur per week. Ik ben benieuwd wat die bonus inhoudt, maar met jonge kinderen en een klein bedrijfje er naast vind ik het voorlopig wel prima zo :)

Overigens is deze maatregel wel tegenstrijdig met alle maatregelen rondom ouderschapsverlof, geboorteverlof etc. waarbij minder werken juist wordt gestimuleerd. We gaan wel zien wat er uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01:08
36uur is anders gewoon fulltime bij mijn werkgever.
Ik werk er 38, krijg ik dan ook 5(of 10 bij 40u)% extra bonus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Zit het arbeidstekort niet vooral bij de banen waarbij de uren van belang zijn? Denk aan zorg, politie, onderwijs, horeca. Daar zou een bonus zin kunnen hebben. Zelfs wanneer mensen vanwege andere redenen (kinderen, vrije tijd, etc) minder werken.

Bij kenniswerkers, managers, etc is dat gewoon veel minder aan de orde. In de 32 uur zijn velen net zo productief als in 40 uur. Zou je 32 uur werken voor het salaris van 40 uur, dan blijft de inkomstenbelasting ook hetzelfde. Toch gebeurt het vrijwel nooit. Als je een beetje creatief denkt, zou je deze mensen zelfs in andere vakgebieden kunnen gebruiken (zoals onderwijs).

Maar we denken in Nederland te veel in speciale regelingen zoals belastingkortingen, subsidies en andere regeltjes. Dus dan gaan we weer allemaal dingetjes verzinnen waarvan we later alleen maar pijn gaan voelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:21

Honesty

kattenneus!

Barrycade schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:03:
[...]

Nou dan ga je de post rondbrengen of in een verzorgingshuis bij de dagbesteding helpen.

Ik denk dat je hier een beetje in vergist, ik denk dat vele dit wel wel willen maar dat de post en het verzorgingshuis hier beide elkaar in de weg zitten, Ik hoop wel dat jouw idee bij de politiek aankomt en dat je
natuurlijk genoeg aan hebt gedaan. Arbeid is nu nog topdown voor jouw idee zal het downtop moeten zijn, Maar weet zeker binnen een paar jaar werkt het wel zo. Dan zegt ptt niet jij moet nu rondbrengen maar zegt de postbode nee ik doe het dan tot dan,

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

jadjong schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:30:
[...]

Dat is mooi, en doe ik op zeker hoogte ook. Echter is het zo klungelig dat iemand die bewust wat minder werkt aanspraak kan maken op dezelfde middelen als iemand die fulltime werkt maar gewoon niet zo veel verdiend.
Dat is raar inderdaad en misschien zou je voor inkomensafhankelijke toeslagen moeten eisen dat de ontvanger ook minimaal 36 uur werkt.

Voor mezelf: Ik werk (sinds kort) 32 uur en verdien voldoende om voor geen enkele toeslag (behalve HRA) meer in aanmerking te komen. Ik kan wel 40 uur werken maar waarom zou ik? Ik heb het extra geld niet nodig en heb veel meer plezier van die extra vrije dag in een week.

Aangezien er op korte termijn waarschijnlijk weer een recessie aankomt verwacht ik ook niet dat die bonus ooit ingevoerd wordt. Straks hebben we weer meer werkelozen en zullen we blij zijn met die parttimers die vrijwillig minder werken en daarmee banen creëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:01
Tk55 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:42:
Zit het arbeidstekort niet vooral bij de banen waarbij de uren van belang zijn? Denk aan zorg, politie, onderwijs, horeca. Daar zou een bonus zin kunnen hebben. Zelfs wanneer mensen vanwege andere redenen (kinderen, vrije tijd, etc) minder werken.

Bij kenniswerkers, managers, etc is dat gewoon veel minder aan de orde. In de 32 uur zijn velen net zo productief als in 40 uur. Zou je 32 uur werken voor het salaris van 40 uur, dan blijft de inkomstenbelasting ook hetzelfde. Toch gebeurt het vrijwel nooit. Als je een beetje creatief denkt, zou je deze mensen zelfs in andere vakgebieden kunnen gebruiken (zoals onderwijs).

Maar we denken in Nederland te veel in speciale regelingen zoals belastingkortingen, subsidies en andere regeltjes. Dus dan gaan we weer allemaal dingetjes verzinnen waarvan we later alleen maar pijn gaan voelen.
Momenteel speelt het arbeidstekort over de gehele linie, we hebben een tekort aan handjes, een tekort aan denkers, en geen makkelijke oplossingen. Ik ken mensen in het onderwijs die op papier parttime werken, maar in praktijk fulltime weken maken door alle randzaken als ouderavonden, lesvoorbereidingen, evaluaties e.d. (al kan dat misschien ook komen omdat ze net het onderwijs ingestroomd waren op dat moment).

En als ik als kenniswerker naar mijn eigen werk kijk, dan denk ik eerder dat er een tekort is aan geschikte mensen dan aan mensen. Ik zie daar zoveel tijd op verloren gaan, als dat niet het geval was geweest had iedereen met wie ik werk parttime kunnen werken en nog steeds evenveel gedaan krijgen.
downtime schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:15:
[...]

Dat is raar inderdaad en misschien zou je voor inkomensafhankelijke toeslagen moeten eisen dat de ontvanger ook minimaal 36 uur werkt.
Maar dan zouden minibaantjes ook verboden moeten worden, zodat iedereen ook daadwerkelijk 36 uur kan werken, en niet vast komt te zitten in flexibele oproepcontracten waardoor het niet mogelijk is werk te combineren tot 36 uur.
Voor mezelf: Ik werk (sinds kort) 32 uur en verdien voldoende om voor geen enkele toeslag (behalve HRA) meer in aanmerking te komen. Ik kan wel 40 uur werken maar waarom zou ik? Ik heb het extra geld niet nodig en heb veel meer plezier van die extra vrije dag in een week.
Heel herkenbaar, dat was voor mij ook de reden om een parttime te gaan werken (nu nog 36, maar ik verwacht dat ik binnen een paar jaar wel naar 32 ga). Extra uren om meer geld te verdienen heeft voor mij geen toegevoegde waarde, ik krijg mijn geld nu al niet op.

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 17:32
Zal mij benieuwen.

Ik werk altijd meer dan 40u.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:06
RagingPenguin schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:11:
[...]

Ik werk nu fulltime met een 46-urig contract en vanaf volgend jaar april parttime 38-uur per week. Ik ken genoeg mensen die fulltime werken met 36 uur per week - 9-5 en om de vrijdag vrij. Zou het persoonlijk vrij oneerlijk vinden als daar een bonus voor komt, terwijl ik met mijn 0,8 factor méér uren draai.

We gaan het zien, een motie is nog geen beleid en over een half jaar kan de wereld er weer heel anders uitzien.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:47
Feit blijft dat Nederland het hoogste aantal deeltijdwerkers van Europa kent. Men is veel meer gewend om minder dan 40 uur te werken, wat een enorme luxe is. Niets vreemds dus aan dit voorstel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 407645

Leuk voor de mensen die full time kunnen werken. Ik heb bij mijn vorige werkgever bewust voor 32 uur gekozen en uiteindelijk alsnog door de werkdruk bezweken en de motivatie diep in de put kwam te zitten wanneer je om opslag vraagt op het minimumloon dit nog afgewezen wordt ook na 4 jaar trouwe dienst puur omdat je niet meer uren kan werken.

Laten ze wat doen met het minimumloon. Inflatiecorrectie op het minimumloon als je werken echt lonend wil maken zoals het plan van de FNV. Dan vloeit de welvaart tenminste bottom up i.p.v. top down. Maar dat is het kabinet kennende wel weer een 'te drastische' maatregel.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 407645 op 24-09-2022 08:57 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Skyrunner schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 03:30:
Zal mij benieuwen.

Ik werk altijd meer dan 40u.
Is dat een gebrek aan grenzen stellen, verkeerde prioriteiten, slechte planning, gebrek aan capabele collega's, een slechte werkgever, je eigen bedrijf of al het voorgaande?

Mensen moeten stoppen met doen alsof vroeg opstaan en laat thuiskomen en veel uren maken de enige vorm van hard werken is.
Orangelights23 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:09:
Feit blijft dat Nederland het hoogste aantal deeltijdwerkers van Europa kent. Men is veel meer gewend om minder dan 40 uur te werken, wat een enorme luxe is.
Lees crisp in "Voltijd werk bonus" even.
Niets vreemds dus aan dit voorstel.
Er is alles vreemd aan dit voorstel. Dit gaat niemand over de streep trekken om meer te werken in zorg en onderwijs. Niemand. Niks. Procentueel insignificant. Het gaat wel zorgen voor fraude en een fout gevoel van trots voor mensen die wel fulltime werken en die bonus opstrijken, alsof zij de enige zijn die het goed doen.

[ Voor 43% gewijzigd door CodeCaster op 24-09-2022 08:59 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-06 12:43
Barrycade schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:03:
[...]

Dus jij vind dat mensen die dit werk doen en van 8-11 en van 19-22 overdag ook nog 2 uurtjes moeten gaan werken omdat ze anders niet fulltime werken. Goede manier om nog minder mensen over te houden in de zorg.
Het grote probleem is dat iedereen die thuiszorg ontvangt graag tussen 8 en 10 gedouched wil worden(wat logisch is). Als we willen dat dit personeel voltijd gaat werken moeten we zorgen voor voltijds dienstpatronen.
Nadeel daarvan is dat iedereen die thuiszorg nodig heeft zich dan aan moet passen. Dus pas om 12 uit bed, of om 2 uur douchen.

Wmb is er meer haalbaar door de regeldruk te verlagen. We hebben een systeem wat gebaseerd is op wantrouwen, controle op controle om maar te zorgen dat er geen misbruik gemaakt wordt. De tijd die daar in gaat zitten, zowel voor de verzorgenden, verpleegkundigen, artsen en wat nogal meer samen met alle controles bij zorgverzekeraars is enorm. Als we die tijd zouden gebruiken voor zorg dan is het probleem met personeelstekorten imo opgelost.

[ Voor 12% gewijzigd door superkoex9 op 24-09-2022 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 08-06 11:21
Orangelights23 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:09:
Feit blijft dat Nederland het hoogste aantal deeltijdwerkers van Europa kent. Men is veel meer gewend om minder dan 40 uur te werken, wat een enorme luxe is. Niets vreemds dus aan dit voorstel.
Met deze club in DH niet zo gek. Uit alles blijkt dat je ze het liefst laten werken tot je dood neervalt en zoveel mogelijk de staatskas spekt. Of nog liever: precies op je pensioenleeftijd overlijdt zodat je max geld in t laadje hebt gebracht en niets hebt gekost.

Het hele overheidsorgaan in de huidige vorm biedt geen enkele meerwaarde voor de individuele burger. "Volksvertegenwoordigers" noemen ze dat dan. Ik dop m'n eigen boontjes wel, op DH hoef ik iig niet te rekenen. Die wijzigen de regels toch wel in hun eigen voordeel. Als ik dit kan in 32 uur of nog minder, dan doe ik dat :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:01

Haan

dotnetter

Meer mensen fulltime gaan werken levert nog een ander probleem op: kinderopvang. Er is nu al veel te weinig capaciteit, meer werken betekent dat er nog meer behoefte komt aan opvang. En dat bovenop de plannen om opvang zo goed als gratis te maken wat sowieso al een feest gaat worden qua vraag en aanbod.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• noostenb
  • Laatst online: 20:30
sypie schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:53:
Vroeger had je een werkplaatschef of meewerkend voorman die de hele planning deed. Nu heb je daar een (paar) manager(s) voor nodig. Veel vergaderen en overleggen etc. Dat kan vast een flink stuk beter.
Mwa… waar ik werk hebben ze twee managers voor 150 IT-ers. Dat valt dus nog wel mee.
Anoniem: 407645 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:52:

Laten ze wat doen met het minimumloon. Inflatiecorrectie op het minimumloon als je werken echt lonend wil maken zoals het plan van de FNV. Dan vloeit de welvaart tenminste bottom up i.p.v. top down. Maar dat is het kabinet kennende wel weer een 'te drastische' maatregel.
Je wordt op je wenken bediend! https://www.rijksoverheid...-een-keer-met-1015-omhoog

edit: tekst van Robe90 toegevoegd.

[ Voor 42% gewijzigd door noostenb op 24-09-2022 17:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
downtime schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:15:
[...]

Ben bang dat zoiets een ingewikkelde stapeling van voorwaarden wordt waar na een jaar of tien een parlementaire enquête voor aangevraagd gaat worden. :+ Iemand die ziek is, maar toch een paar ochtenden in de week wil werken wil ik niet de toeslagen af nemen. Daar zijn ze juist voor. :P

• jadjong
Haan schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:06:
Meer mensen fulltime gaan werken levert nog een ander probleem op: kinderopvang. Er is nu al veel te weinig capaciteit, meer werken betekent dat er nog meer behoefte komt aan opvang. En dat bovenop de plannen om opvang zo goed als gratis te maken wat sowieso al een feest gaat worden qua vraag en aanbod.
Meer fulltime werken in de kinderopvang? Problemo solved. 8)

Anoniem: 407645

Zeker mooi voor in ieder geval de komende tijd. Maar ik doelde op een langere termijn oplossing dat m.i. voor iedereen moet werken;
"Qua techniek verschilt deze eis niet van andere jaren", zegt FNV-vicevoorzitter Zakaria Boufangacha, "Onze eis is eigenlijk altijd dat de inflatie gecompenseerd moet worden. Omdat die dit jaar zo ontzettend hoog is, is onze eis dat ook."
https://nos.nl/artikel/24...jk-looneis-van-12-procent

Dit lijkt mij vooralsnog een éénmalig iets.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 407645 op 24-09-2022 09:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-06 10:40
President schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:12:
Precies. Dus we moeten niet een discussie hebben over het tekort aan werknemers, maar het overschot aan banen. Die zijn namelijk veel makkelijker in aantal te reguleren. Is het echt nodig om met veel geld een nieuwe markt als flitsbezorging te forceren en daarvoor allemaal werknemers aan te trekken die elders niet aan de slag kunnen? Is het echt nodig om zoveel life coaches klaar te hebben zitten op de bank?

Deels wordt dat natuurlijk bepaald door "de markt", maar de politiek heeft er best invloed op. Verhoog de salarissen van essentiele banen als politie, zorg en onderwijs. Verhoog het minimum loon nog wat verder en laat die heilige markt maar eens zijn werk doen en dan zien we wel welke overbodige bedrijven omvallen.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003

Je doet nu net alsof het gek is dat er niet naar de oorzaak gekeken wordt, maar als de overheid alle grondoorzaken van alle problemen moeten wegnemen krijg je ontzettend veel bureaucratie. Het is daarom niet gek dat overheidsbeleid wenselijke uitkomsten financiëel stimuleert. Het is dan vervolgens juist aan alle andere organisaties behalve de overheid om zo slim mogelijke keuzes te maken, gegeven deze prikkels.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DJ Henk schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:26:
[...]

Precies. Dus we moeten niet een discussie hebben over het tekort aan werknemers, maar het overschot aan banen. Die zijn namelijk veel makkelijker in aantal te reguleren. Is het echt nodig om met veel geld een nieuwe markt als flitsbezorging te forceren en daarvoor allemaal werknemers aan te trekken die elders niet aan de slag kunnen? Is het echt nodig om zoveel life coaches klaar te hebben zitten op de bank?

Deels wordt dat natuurlijk bepaald door "de markt", maar de politiek heeft er best invloed op. Verhoog de salarissen van essentiele banen als politie, zorg en onderwijs. Verhoog het minimum loon nog wat verder en laat die heilige markt maar eens zijn werk doen en dan zien we wel welke overbodige bedrijven omvallen.
Wat wil je dan doen? Je kan moeilijk aankomen met een lijst toegestane beroepen (hoop ik dan).

Overigens als weer de salarissen van het basisonderwijs verhoogd moeten worden vraag ik me wel een keertje af hoeveel keer modaal die uit moeten komen. Politie en zorg snap ik (met het probleem dat als je dan vraagt of mensen voor een ~10% hoger salaris voor die zorgmedewerkers zijn, ze het ermee eens zijn, en als je vraagt of ze €50 extra per maand voor zorgverzekering willen betalen, ze het er niet mee eens zijn meer. En over zulk soort bedragen zal je het hebben).

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:54
Sissors schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:38:
[...]

Wat wil je dan doen? Je kan moeilijk aankomen met een lijst toegestane beroepen (hoop ik dan).
Lonen verhogen. Op een gegeven moment is bijvoorbeeld flitsbezorging niet meer rendabel als bedrijf door de gestegen loonkosten en zal dat bedrijf op den duur ophouden te bestaan...

• Sissors
  • Niet online
Meer wat betreft het topic: Ik denk dat een hoop van de tegenstand die ik hier zie ook komt door het het "geframed" wordt. Als in, een bonus voor 40 uur per week werken! Dat klinkt alsof je ineens een hele zak geld extra gaat krijgen als je maar 40 uur per week werkt. Feit is echter dat als jij 32 uur per week nu werkt, en 25% meer gaat werken (40 uur per week dus), je dat netto ergens tussen de 5% en 17% oplevert. Afhankelijk met welke bedragen je het precies uitrekent, welke toeslagen je hebt, etc. Maar onder de streep krijg je gewoon veel minder dan de 25% die je extra werkt.

En dat kan ik mij best in vinden dat het ook niet eerlijk is. Ik zie alsnog genoeg andere issues hoor met dit in te voeren. Maar ik snap wel het achterliggende punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
GioStyle schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:40:
[...]

Lonen verhogen. Op een gegeven moment is bijvoorbeeld flitsbezorging niet meer rendabel als bedrijf door de gestegen loonkosten en zal dat bedrijf op den duur ophouden te bestaan...
Enkel en alleen als flitsbezorgen minder rendabel is als andere beroepen. Anders gaan die andere bedrijven eerst failliet voordat de flitsbezorgers failliet gaan.

Nu vermoed ik sowieso dat een hoop flitsbezorgers failliet gaan omdat ze drijven om geld van investeerders, maar dan moet je dus wat geduld hebben. Nu is dat natuurlijk maar één voorbeeld. Uitgaande callcenters zullen de meeste ook niet heel nuttig vinden. En ja gaan de lonen geneog omhoog, dan worden die onrendabel. Maar dat heeft uiteraard ook impact op sectoren die we wel nuttig vinden.

• President
GioStyle schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:40:
[...]

Aan de andere kant: door de hogere lonen zijn er meer mensen die boodschappen laten bezorgen omdat ze 'geen tijd' hebben of voor 'gemak' gaan omdat het financieel prima kan.

Zelfs als de bezorging wat duurder zou worden dan zouden ze dat er nog voor over hebben, aangezien ze toch meer verdienen...

Los daarvan ben ik het er inhoudelijk mee eens dat er teveel 'luxe' wordt gevraagd waar mensen geld aan verdienen, waardoor ze niet in de meer essentiële sectoren werken.

Mag van mij een prima lijst komen, alleen is de vraag hoe je de burger kan demotiveren om er gebruik van te maken. Misschien de belasting op dergelijke zaken met 50% verhogen?
- flits bezorging
- nagel stylisten
- dieren was salons
- horeca breed
- bioscoop
-

Mja, wanneer is iets wel of niet luxe...

[ Voor 28% gewijzigd door President op 24-09-2022 09:57 ]

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:47
CodeCaster schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:56:

[...]

[...]

Er is alles vreemd aan dit voorstel. Dit gaat niemand over de streep trekken om meer te werken in zorg en onderwijs. Niemand. Niks. Procentueel insignificant. Het gaat wel zorgen voor fraude en een fout gevoel van trots voor mensen die wel fulltime werken en die bonus opstrijken, alsof zij de enige zijn die het goed doen.
Het gaat on het principe, de randzaken zijn bijzaak in eerste instantie (in de praktijk natuurlijk niet, ik kan denken :) ). Men is verwend in Nederland en daar is een systeem omheen gebouwd.

Zodra kinderopvang gratis is, kan iedereen weer meer gaan werken en het systeem bijgewerkt worden. Ik kan me de vragen nog goed herinneren toen ik met mijn kinderen liep: heb je vandaag pappadag? Verschrikkelijk… als mijn vrouw dat deed, stelde niemand die vraag.

Is dus een kwestie van verandering van het systeem en mindset. Overigens werken mijn vrouw en ik al jaren minder dan full time.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

MarcoC schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:35:
[...]

Je doet nu net alsof het gek is dat er niet naar de oorzaak gekeken wordt, maar als de overheid alle grondoorzaken van alle problemen moeten wegnemen krijg je ontzettend veel bureaucratie. Het is daarom niet gek dat overheidsbeleid wenselijke uitkomsten financiëel stimuleert. Het is dan vervolgens juist aan alle andere organisaties behalve de overheid om zo slim mogelijke keuzes te maken, gegeven deze prikkels.
Ik zie het als een kortzichtige stimulans die bij de verkeerde mensen gaat terechtkomen.

De mensen die nu niet fulltime werken in de beroepen waar dat het hardst nodig is, hebben daar zo hun redenen voor. Een beetje geld gaat hun mening daaromtrent niet veranderen.

En ik zie de berichten à la "luxe" en "verwend" (lees: "lui") alweer verschijnen in dit topic, dus ik weet alweer waar het hier heen gaat.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Orangelights23 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:18:
[...]

Het gaat on het principe, de randzaken zijn bijzaak in eerste instantie (in de praktijk natuurlijk niet, ik kan denken :) ). Men is verwend in Nederland en daar is een systeem omheen gebouwd.

Zodra kinderopvang gratis is, kan iedereen weer meer gaan werken en het systeem bijgewerkt worden. Ik kan me de vragen nog goed herinneren toen ik met mijn kinderen liep: heb je vandaag pappadag? Verschrikkelijk… als mijn vrouw dat deed, stelde niemand die vraag.

Is dus een kwestie van verandering van het systeem en mindset. Overigens werken mijn vrouw en ik al jaren minder dan full time.
Ok, dus in plaats van dat jij voor jezelf opkomt, en tegen mensen zegt "nee, m'n kinderen zijn belangrijker voor me dan m'n baas", breng je ze liever 40-50 uur per week naar de opvang zodat jij en je vrouw allebei fulltime kunnen werken en geen lastige vragen meer krijgen?

• Sissors
  • Niet online
CodeCaster schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:37:
[...]

Ik zie het als een kortzichtige stimulans die bij de verkeerde mensen gaat terechtkomen.

De mensen die nu niet fulltime werken in de beroepen waar dat het hardst nodig is, hebben daar zo hun redenen voor.
En veel meer werken voor nauwelijks meer inkomen zal geen reden zijn denk je?

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Sissors schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:39:
[...]

En veel meer werken voor nauwelijks meer inkomen zal geen reden zijn denk je?
Dat kan een van de vele mogelijke redenen zijn inderdaad, wat is je punt? De zin die je hebt weggeknipt begint nota bene met "een beetje geld".

[ Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 24-09-2022 10:40 ]

• Sissors
  • Niet online
CodeCaster schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:40:
[...]

Dat kan een van de vele mogelijke redenen zijn inderdaad, wat is je punt? De zin die je hebt weggeknipt begint nota bene met "een beetje geld".
Dat je hiermee een belangrijke reden kan wegnemen voor die mensen waarom ze liever niet fulltime werken? Het een "beetje geld" noemen is natuurlijk ook nietszeggend. Veel meer werken voor nauwelijks meer inkomen is simpelweg niet heel aantrekkelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Sissors op 24-09-2022 10:42 ]

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 17:53
Prima toch, het is dan een bewuste keuze om er niet voor in aanmerking te komen. Volgens mij is er vrij gemakkelijk een norm te stellen waarbij uitgaande van een 40-urige werkweek de bonus wordt uitgekeerd bij 85% bijvoorbeeld. ZZP'ers lijken mij sowieso buiten de boot te vallen, daarvoor gelden hele andere regelingen. Zou ook wel graag in loondienst gebruik maken van wat ZZP regelingen anders..

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Sissors schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:41:
[...]

Dat je hiermee een belangrijke reden kan wegnemen voor die mensen waarom ze liever niet fulltime werken? Het een "beetje geld" noemen is natuurlijk ook nietszeggend. Veel meer werken voor nauwelijks meer inkomen is simpelweg niet heel aantrekkelijk.
Nu doe je alsof geld de enige en belangrijkste reden is om niet meer te werken, maar dat heet projectie. Het probleem is veel breder dan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1582350

Eind 2019 was er al een motie (35 300 VIII nr. 33 ) aangenomen in de kamer die de regering vraagt te onderzoeken of een voltijdbonus van 5% per kwartaal meer voltijds werken zou bevorderen, wat het oplevert en hoe te implementeren.

Uiteraard niets meegedaan door de regering, zoals zovaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CodeCaster schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:44:
[...]

Nu doe je alsof geld de enige en belangrijkste reden is om niet meer te werken, maar dat heet projectie. Het probleem is veel breder dan dat.
Ik doe niet alsof het de enige is, ik durf wel te stellen dat het een hele belangrijke reden is. Dan met "dat is projectie" komen is gewoon ook weer alles doodslaan. Los daarvan is het ook simpelweg de vraag in hoeverre het eerlijk is.

Als je met een modaal uurloon 24 uur werkt, en besluit 40 uur te gaan werken, en we pakken deze tabel van de overheid erbij: https://open.overheid.nl/...0Belastingplan%202022.pdf, dan ga je 67% meer werken, en je krijgt ~10% meer inkomen. Dan mag jij uitrekenen wat je uurloon is in die uren, dat komt nog geen eens in de buurt van het minimumloon.

En natuurlijk, ik weet dat die tabel ook wel een redelijke worst case tabel is (al is het ook juist weer erger geworden door energiesubsidies). Maar het punt blijft, het is gewoon niet aantrekkelijk voor heel veel mensen om meer te werken. En natuurlijk werkdruk is ook een relevant punt bij sommige beroepen, maar dat veranderd niet dat de financiele incentives ook missen voor veel mensen.

Edit: Uit interesse uitgerekend, die extra 16 uur krijg je minder betaald dan wat de 15-jarige vakkenvuller bij de AH verdient.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 24-09-2022 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Sissors schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:50:
[...]

Ik doe niet alsof het de enige is, ik durf wel te stellen dat het een hele belangrijke reden is. Dan met "dat is projectie" komen is gewoon ook weer alles doodslaan. Los daarvan is het ook simpelweg de vraag in hoeverre het eerlijk is.

Als je met een modaal uurloon 24 uur werkt, en besluit 40 uur te gaan werken, en we pakken deze tabel van de overheid erbij: https://open.overheid.nl/...0Belastingplan%202022.pdf, dan ga je 67% meer werken, en je krijgt ~10% meer inkomen. Dan mag jij uitrekenen wat je uurloon is in die uren, dat komt nog geen eens in de buurt van het minimumloon.

En natuurlijk, ik weet dat die tabel ook wel een redelijke worst case tabel is (al is het ook juist weer erger geworden door energiesubsidies). Maar het punt blijft, het is gewoon niet aantrekkelijk voor heel veel mensen om meer te werken. En natuurlijk werkdruk is ook een relevant punt bij sommige beroepen, maar dat veranderd niet dat de financiele incentives ook missen voor veel mensen.
En jij negeert al mijn argumenten door het enkel of voornamelijk over geld te laten gaan, precies het punt waardoor ik dit een kansloze maatregel vind.

Nogmaals: in mijn ervaring werken mensen in onderwijs en zorg, waar nu een schreeuwend gebrek aan is, daar omdat ze een bepaalde passie hebben. Als ze meer geld willen, gaan ze iets anders doen. Daarnaast is het werk fysiek en emotioneel al zwaar genoeg, is het onregelmatig werk en zit je thuis vaak ook nog onbetaald te werken.

Als een leraar 38 uur werkt, heeft die niet één avond vrije tijd over. Daarom werken ze allemaal parttime, het voor de klas staan is al zwaar zat, en thuis zijn ze aan het voorbereiden, nakijken, bijscholen en weet ik wat nog meer. Zelfde in de zorg.

Wil je die mensen motiveren om meer te werken? Verlaag dan de (administratieve) werkdruk en zorg dat ze naast werk ook nog een leven overhouden. Zorg dán dat je er relatief niet zo hard op achteruit gaat als je meer gaat werken.

Want anders gaat er, al wordt die bonus 1000 euro per maand (en wie gaat dat betalen? Oh nee, daar maken VVD en D66 zich niet druk om), significant gezien niemand ook maar een uur extra werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
CodeCaster schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:37:
[...]

De mensen die nu niet fulltime werken in de beroepen waar dat het hardst nodig is, hebben daar zo hun redenen voor. Een beetje geld gaat hun mening daaromtrent niet veranderen.

En ik zie de berichten à la "luxe" en "verwend" (lees: "lui") alweer verschijnen in dit topic, dus ik weet alweer waar het hier heen gaat.
Ik denk dat je iets te kortzichtig bent. Allereerst beweer je heel stellig te weten waarom mensen in bepaalde sectoren parttime. Ik heb mijn twijfels of dat echt zo is. Ten tweede zijn er heel veel andere sectoren waar personeelstekort is, anders dan onderwijs of zorg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
CodeCaster schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:56:
[...]
Als een leraar 38 uur werkt, heeft die niet één avond vrije tijd over. Daarom werken ze allemaal parttime, het voor de klas staan is al zwaar zat, en thuis zijn ze aan het voorbereiden, nakijken, bijscholen en weet ik wat nog meer. Zelfde in de zorg.
Overdrijven is ook een vak hoor, kanonnen. Ik ken wel een aantal leerkrachten die fulltime werken en die zitten echt niet elke avond nog te buffelen - verre van. In de zorg evenmin, alleen is daar de onregelmatigheid natuurlijk wel een dingetje. Dat kan best lastig zijn icm fulltime werk.
Wil je die mensen motiveren om meer te werken? Verlaag dan de (administratieve) werkdruk en zorg dat ze naast werk ook nog een leven overhouden. Zorg dán dat je er relatief niet zo hard op achteruit gaat als je meer gaat werken.
In zekere zin zouden bepaalde zaken minder administratie(ve tijd) nodig hebben bij minder part-time werk. Als ik zie hoe een basisschool-docent de zaak overdraagt, man, inefficiënt als de ... Dat sla je over indien je fulltime werkt, kan je die tijd gebruiken voor de andere administratie. En dit is natuurlijk een simpel voorbeeld, maar het punt blijft staan; part-time werken creëert eveneens administratieve druk.

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 17:32
CodeCaster schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:56:
[...]

Is dat een gebrek aan grenzen stellen, verkeerde prioriteiten, slechte planning, gebrek aan capabele collega's, een slechte werkgever, je eigen bedrijf of al het voorgaande?

Mensen moeten stoppen met doen alsof vroeg opstaan en laat thuiskomen en veel uren maken de enige vorm van hard werken is.

[...]

Wat een kortzichtige onzin reactie en daarbij gaf ik ook nog niet eens aan hoeveel meer dan 40u.

Het is inherent aan de industrie en ook nog eens in andere culturen waar 40u helemaal de norm niet is.

Prima hoor dat dat jouw referentiekader is maar probeer even verder te kijken dan de spreekwoordelijke neus lang is.

[...]

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

MarcoC schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:05:
[...]
Ik denk dat je iets te kortzichtig bent. Allereerst beweer je heel stellig te weten waarom mensen in bepaalde sectoren parttime. Ik heb mijn twijfels of dat echt zo is. Ten tweede zijn er heel veel andere sectoren waar personeelstekort is, anders dan onderwijs of zorg.
Er zijn absoluut mensen die niet fulltime willen werken omdat het verschil in geld (inclusief terugval in toeslagen) nihil is, dat ontken ik ook niet.

En nee, niet letterlijk iedere fulltime docent is daar thuis ook nog fulltime mee bezig, zo bedoelde ik het ook niet.

Tegelijk is met name in de zorg de arbeidsmarkt verziekt. Mensen willen wel meer werken, maar dan val je ineens in een ander contract waarbij je verplicht nachten moet werken. Of het "zorgbemiddelingsbureau" wil niet meer uren geven, want dan komen daar ook meer kosten bij kijken mocht de medewerker eens ziek worden. Of, of, of.

Het is een gigantisch complexe puzzel, die met een paar honderd euro niet opgelost wordt. Dat is mijn hele punt.

En het is wel frappant dat nog geen dertig jaar geleden één persoon in een huishouden gemiddeld genoeg verdiende met 40-50 uur genoeg om een gezin van te onderhouden, en nu wordt er alleen in dit topic al met "luxe" en "verwend" gestrooid als er in een gezin niet 2x40 uur wordt gewerkt. Over kortzichtig gesproken, zeg.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 24-09-2022 11:22 ]

• MarcoC
CodeCaster schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:21:
[...]

Er zijn absoluut mensen die niet fulltime willen werken omdat het verschil in geld (inclusief terugval in toeslagen) nihil is, dat ontken ik ook niet.

En nee, niet letterlijk iedere fulltime docent is daar thuis ook nog fulltime mee bezig, zo bedoelde ik het ook niet.

Tegelijk is met name in de zorg de arbeidsmarkt verziekt. Mensen willen wel meer werken, maar dan val je ineens in een ander contract waarbij je verplicht nachten moet werken. Of het "zorgbemiddelingsbureau" wil niet meer uren geven, want dan komen daar ook meer kosten bij kijken mocht de medewerker eens ziek worden. Of, of, of.

Het is een gigantisch complexe puzzel, die met een paar honderd euro niet opgelost wordt. Dat is mijn hele punt.

En het is wel frappant dat nog geen dertig jaar geleden één persoon in een huishouden gemiddeld genoeg verdiende met 40-50 uur genoeg om een gezin van te onderhouden, en nu wordt er alleen in dit topic al met "luxe" en "verwend" gestrooid als er in een gezin niet 2x40 uur wordt gewerkt. Over kortzichtig gesproken, zeg.
Zoals je zelf al aangeeft is het een complexe puzzel. Des te meer reden om niet direct op basis van de onderbuik een plan af te schieten dat goede intenties heeft.

Ook kunnen ervaringen verschillen. Ik ken bijv. niemand die parttime werkt omdat het fysiek onmogelijk is om meer te werken. Het is altijd een afweging tussen de waarde van vrije tijd vs extra inkomen. In zo'n geval kan een voltijdbonus de balans eenvoudig laten doorslaan naar fulltime werk. Dat staat haaks op jouw ervaring. Dus wat is de waarheid?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Skyrunner schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:09:
[...]
Wat een kortzichtige onzin reactie en daarbij gaf ik ook nog niet eens aan hoeveel meer dan 40u.

Het is inherent aan de industrie en ook nog eens in andere culturen waar 40u helemaal de norm niet is.

Prima hoor dat dat jouw referentiekader is maar probeer even verder te kijken dan de spreekwoordelijke neus lang is.
Ik ken uit eerste en tweede hand ook de industrieën waarbij dat normaal is hoor. Transport, metaal, tuinbouw om maar wat te noemen. Branches waarbij er al decennialang wordt kapotgeconcurreerd en de producten en diensten eigenlijk te goedkoop worden aangeboden, waarbij medewerkers fysiek worden kapotgewerkt tegen een hongerloontje en het moeten redden van hun overuren, en als ze hun pensioen al halen geen stap meer kunnen zetten, of voor die tijd al in de wia of ww belanden.

Of aan de andere kant de advocatuur of finance, waarbij richting de 60 uur werken ook genormaliseerd is. Ongezond en onnodig wat mij betreft, maar daarbij word je er tenminste nog voor gecompenseerd en heb je de keuze om eruit te stappen. En dan bedoel ik niet vanaf de veertigste verdieping.

Maar wat wilde je dán zeggen met "ik werk altijd al meer dan 40 uur"? Ik vind dat niet iets om trots op te zijn.
MarcoC schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:46:
[...]
Zoals je zelf al aangeeft is het een complexe puzzel. Des te meer reden om niet direct op basis van de onderbuik een plan af te schieten dat goede intenties heeft.
Ik ben uit mijn werk gewend dat, wanneer er iemand met een plan komt, er bij dat plan vermeld staat welk probleem er is geconstateerd, wordt onderbouwd hoe de beoogde oplossing dat probleem gaat verhelpen en of de nadelen van de oplossing opwegen tegen het voordeel ervan.

Ik lees daar niets van; men gaat in mijn optiek te snel van "er is over de hele linie, maar in zorg en onderwijs in het bijzonder een tekort aan gewerkte uren" naar "dat is de schuld van parttimers" naar "die zullen we met meer geld wel uit hun vrije tijd kunnen lokken". Noem me zwartgallig, maar ik geloof gewoon niet in die oorzaak noch in de oplossing.
Ook kunnen ervaringen verschillen. Ik ken bijv. niemand die parttime werkt omdat het fysiek onmogelijk is om meer te werken. Het is altijd een afweging tussen de waarde van vrije tijd vs extra inkomen. In zo'n geval kan een voltijdbonus de balans eenvoudig laten doorslaan naar fulltime werk. Dat staat haaks op jouw ervaring. Dus wat is de waarheid?
Die zal zeker ergens in het midden liggen. :)

Waar ik in dit topic tegen ageer, is het shamen van parttimers. Alsof de economie belangrijker is dan bij je kinderen zijn, of iets doen waar je zelf gelukkig van wordt. Alsof je door parttime achter de kassa te zitten hoogstpersoonlijk de zorg van een bejaarde ontneemt.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 24-09-2022 12:03 ]

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Voor sommige beroepen is het ook nog eens totaal niet mogelijk full time te werken. Thuiszorg routes zijn bijvoorbeeld het drukst in de ochtend en avond. Er is simpelweg niet genoeg ruimte in de roosters om iemand full time aan te nemen.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Als het volgens sommigen niet mogelijk is om bepaald werk full time te doen vraag ik me af waarom dat in veel andere landen dan wel kan. Het soort werk waar het om gaat is elders echt niet lichter. Nederland is kampioen deeltijdwerk. En we hebben het ook niet over idioot veel extra werken. Als mensen in de zorg en onderwijs 1 uur extra gaan werken per week zijn de grootste tekorten opgelost.

Verder voor alle parttimers: geniet ervan nu het nog kan. De luxe van parttime kunnen werken is er over een paar domweg niet meer door de uitstroom door vergrijzing. Dan hebben we iedereen nodig om het werk gedaan te krijgen wat gedaan moet worden. In sommige sectoren krijg je zelfs een hefboom werking: in de zorg stromen de komende jaren veel mensen uit, en aangezien ouderdom met gebreken komt wordt de hoeveelheid zorg die geleverd wordt groter. Dus meer werk voor minder mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Frame164 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:04:
Als het volgens sommigen niet mogelijk is om bepaald werk full time te doen vraag ik me af waarom dat in veel andere landen dan wel kan. Het soort werk waar het om gaat is elders echt niet lichter. Nederland is kampioen deeltijdwerk. En we hebben het ook niet over idioot veel extra werken. Als mensen in de zorg en onderwijs 1 uur extra gaan werken per week zijn de grootste tekorten opgelost.

Verder voor alle parttimers: geniet ervan nu het nog kan. De luxe van parttime kunnen werken is er over een paar domweg niet meer door de uitstroom door vergrijzing. Dan hebben we iedereen nodig om het werk gedaan te krijgen wat gedaan moet worden. In sommige sectoren krijg je zelfs een hefboom werking: in de zorg stromen de komende jaren veel mensen uit, en aangezien ouderdom met gebreken komt wordt de hoeveelheid zorg die geleverd wordt groter. Dus meer werk voor minder mensen.
Realiseer je je dat de leverage bij de werkenden dan ligt? Daar kan niet veel aan gedaan worden. Als de overheid zegt: met weinig uren gaan we je kapot belasten, dan gaat de consumptie ook door de shredder. De keuze die hier gemaakt wordt is het vernietigen van welvaart van de bevolking (vrije tijd, koopkracht, geluk) om belasting op kapitaal te ontzien.

Je zou als overheid ook de lat hoger kunnen leggen door bedrijven die wel belasting kunnen betalen en het personeel goed kunnen behandelen te laten overleven. Het zou een balanceeract moeten zijn, maar ik zie in dezen eerder een lompe reflex. Overigens zag ik deze wel aankomen, dus verrast ben ik niet.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:28

FreakNL

Well do ya punk?

*Ruis*
Nou, dan niet. Als het ingevoerd wordt profiteer jij dus niet mee. Zoals bijna alle regelingen zodanig ingericht zijn dat niet iedereen ervan profiteert…

Case closed toch?

verigens ontgaat het nut van de maatregel mij (ook)…

Tevens ontgaat mij persoonlijk het nut van 32 uur ook. Ik heb geen enkele incentive daarvoor. Als ik maandag vrij wil zijn ben ik maandag vrij. Maar dat is per situatie wel verschillend.

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 24-09-2022 14:10 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Alsof dat het enige is wat je met geld kunt doen.

Ik werk voltijd zodat ik nu geen 60k tegen 4% te hoeven lenen voor mijn verbouwing..

Zowel mijn als jouw opmerking zijn volledig loze kreten….

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

….

[ Voor 98% gewijzigd door FreakNL op 24-09-2022 14:07 ]

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:01
RegularJohn schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:09:
Voor sommige beroepen is het ook nog eens totaal niet mogelijk full time te werken. Thuiszorg routes zijn bijvoorbeeld het drukst in de ochtend en avond. Er is simpelweg niet genoeg ruimte in de roosters om iemand full time aan te nemen.
Sommige banen zijn inderdaad gebonden aan een dagdeel of seizoen, als je maaltijdbezorger bent zal het ook erg lastig zijn om fulltime te werken. Als je fulltime wilt werken kies je waarschijnlijk ook een baan waarbij dat redelijkerwijs mogelijk is.

-

• Reacher
  • Laatst online: 21:08

Reacher

oldschool

Zover ik begrepen heb is dit een idee in het verlengde van dat werken moet lonen. Waarbij er al eerder in dit topic voorbeelden gegeven zijn dat het financieel slim kan zijn om minder te werken.

Dat men naar die situaties kijkt lijkt mij helemaal niet verkeerd. Als je als overheid het doel hebt om het aantal gewerkte uren per inwoner te verhogen lijkt het mij evident dat je met 25% meer uren daar niet aanzienlijk minder geld voor terug ziet. Helaas steekt het systeem lastig in elkaar waarbij dit zonder structurele wijzigingen weinig gaat betekenen. Dat een structurele wijziging op termijn een verslechtering is voor de parttimers lijkt mij dan ook wel in de lucht hangen.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 16:38
ik werk minder om zelf voor mijn kind te zorgen. met dit idee krijg ik het idee dat dat echt schandalig is, ik hoor 40u te werken en mijn kind in de opvang te doen.

daarnaast, 5 dagen in de opvang is niet te betalen en er is ook gewoon geen plek. Als ik 5 dagen ga werken kost dat geld. die bonus moet boven de 800 bruto komen om die extra dag opvang te betalen.

kortom in mijn mening een kortzichtig, paniek voetbal, plan zoals ik ondertussen gewend ben van de politiek .

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Reacher schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:25:
Zover ik begrepen heb is dit een idee in het verlengde van dat werken moet lonen. Waarbij er al eerder in dit topic voorbeelden gegeven zijn dat het financieel slim kan zijn om minder te werken.

Dat men naar die situaties kijkt lijkt mij helemaal niet verkeerd. Als je als overheid het doel hebt om het aantal gewerkte uren per inwoner te verhogen lijkt het mij evident dat je met 25% meer uren daar niet aanzienlijk minder geld voor terug ziet. Helaas steekt het systeem lastig in elkaar waarbij dit zonder structurele wijzigingen weinig gaat betekenen. Dat een structurele wijziging op termijn een verslechtering is voor de parttimers lijkt mij dan ook wel in de lucht hangen.
Een voltijdsbonus kan nog wel eens een effect krijgen van dubbel inkomen. Opeens wordt het een financiële noodzaak omdat het gemiddelde inkomen omhoog gaat (wat in de huizenmarkt en de supermarkt weer afgeroomd wordt).
Een ander effect wat ik voor die tijd zie optreden is dat kleine banen die niet vanuit noodzaak maar als extraatje worden aangehouden helemaal opgezegd worden. Ik ben heel heel benieuwd of het CBS hier al eens aan gerekend heeft.

Het eindeffect zal vermoedelijk zijn dat meer werken straks evenveel loont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:36
Ik dacht dat altijd dat het nog wel mee viel maar ik schrik er van wat een uur extra werken je netto oplevert: ik neem betaald ouderschapsverlof op Rijkscao schaal 12 trede 9: iets van 75k bruto pensioengevend salaris (75000/200”=37,50 euro bruto/uur ongeveer): mijn ouderschapsverlof wordt vergoed tegen 75% dus moet ik per uur 25% inleggen: netto op mijn loonstrook (dus nog los van extra kinderopvangtoeslag wat ik wellicht wel krijg) is het 2,50 per uur wat het me kost: ik vind het bizar, want dat zou betekenen dat het me een tientje in het uur kost als ik alles zelf zou betalen…. Wellicht moeten we toch wat gaan doen aan belastingdruk op salaris….

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

Misschien moeten we gewoon eens zorgen dat werken loont, ongeacht hoeveel je het doet. Die toeslagen zorgen alleen maar voor een hoop gedoe, en we krijgen er nu dus nog meer bij, energietoeslag en voltijdswerktoeslag...

Waarom alleen als je voltijds gaat werken? Zijn de uren die mensen met nu 36 uur naar 40 uur zouden brengen meer waard dan de uren die iemand van 24 naar 32 zouden brengen? Of wat dacht je van de mensen die uberhaupt niet werken, als die van 0 naar 8 zouden gaan los je ook al een hoop op. Maar voor de meeste mensen is meer werken alleen maar tijd verliezen zonder echt iets erbij te krijgen, ik snap prima dat sommige mensen liever van de toeslagen blijven leven dan dagen aan vrije tijd verliezen voor een paar euro extra in de maand omdat de toeslagen net zo hard afgebouwd worden als het loon omhoog gaat.

En ondertussen doen we maar alsof de mensen die 4 dagen per week werken het allemaal schuld zijn...
Pagina: 1 2 3 Laatste