Isolatie tuinkantoor warmteverlies meer dan 5 graden!

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

swarthoofd schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:53:
Haha wow oke leuk om zoveel reacties te krijgen, heb me reactie inmiddels al heel wat keer overnieuw geschreven maar hier is die:

Allereerst denk ik dat het goed is om te zeggen dat Lucht verwarming niet het conform geeft waar ik naar opzoek was en dat ik dus echt veel blijer ben de vloerverwarming. Het zorgt er voor dat de betonnen plaat veel warmte vast houd en dat je nu gewoon met je voeten over de vloer kan lopen. Bijv als je uit de sauna komt en onder de douche wil stappen. Met alleen lucht verwarming is dat echt niet relaxt. Dus verwarmen via water is de optie waar ik zoizo alleen voor zou kiezen.

Ventilatiewarmtepomp kan niet omdat het om een te kleine ruimte gaat.

Ik pak graag de rekenmachine en loop het met jullie nog even door. De verwachting is dat er per jaar zo'n 2500 kwh aan elektriciteit nodig is. Dit is gebaseerd op de isolatiewaardes en de ervaring van mijn woonhuis. Mijn huis is ongeveer 5x zo groot en daar verbruik ik 900 kuub gas inclusief sanitair water. Voor het tuinhuis ga ik er vanuit dat ik ongeveer 1/3 van de energiebehoefte nodig zal hebben ook al zal het 1 tot 2 graden koeler zijn dan in mijn huis. Dus ik heb 300 kuub gas nodig om dit gebouw per jaar op te warmen wat met een factuur 8 komt op 2400 kw aan warmte dus 2500 kwh aan stroom per jaar.

Als we het tot dit punt nog met elkaar eens zijn ga ik graag nog verder. Een warmtepomp zou bij mij op de erfgrens komen staan wat betekend dat er ook nog iets aan geluidsdemping gedaan moet worden. Pak ik bijv de Daikin Altherma 3 m kost zo', 4500 euro komt nog installatie materiaal bij (pomp, expansievat etc) moet dan ook nog een dikke omkasting omheen om geluid te dempen maar wel 2850 subsidie. Dus zou het heel raar zijn als ik zeg dat die warmtepomp toch wel zo'n 3000 euro aan centen uit je portemonnee kost?

De elektrische cv kosten nog geen 1000 euro heeft al ingebouwde pomp, expansievat etc. Moest er alleen nog een vuilfilter bij hangen.

Een verschil van zo'n 2000 euro en het voordeel dat ik geen ruimte verlies heb in mijn tuin of overlast heb van geluid.

Nu is het wel zo dat ik zo'n 12.000 kwh aan stroom op wek en er maar 5000 gebruik. Of te wel die 2500 kwh aan stroom kost me eigenlijk alleen de teruglever vergoeding. Als die warmtepomp ook echt een cop van 4 zou halen dan zou ik dus 2500 * 75% 1875 kwh aan stroom besparen. In mijn situatie is dat dus tegen een terug leververgoeding van 0.17 cent 318 euro per jaar.

De ontwikkelingen van warmtepompen staat niet stil en er let mij natuurlijk niets om bijv na 2025 als het salderen komt te vervallen alsnog een warmtepomp er bij te plaatsen. Wellicht dan zelfs 1 zonder ingebouwde heater zodat hij kan samenwerken met de Ecv.

Naja dat was een beetje het idee, wellicht stom van mij gedacht of wat dan ook maar heb nu wel lekkere warme voeten haha :)
rekensommetje klopt niet. een 5kW panasonic of zo kost 4 a 4,5k. zit 2700 subsidie op en heb je verder niks voor nodig. qua lawaai hoef je ook niet echt iets te doen omdat de machine simpelweg niet hard genoeg kan draaien met die oppervlakte om hoorbaar te zijn over de erfgrens. dus dat is 1300~1500 euro na teruggave. dus ongeveer 500 euro "meerprijs". die heb je dus in 1,5 winter er al uit.
kan je later als je dat wilt het systeem uitbreiden met een fancoil of 2 en een klep zodat je airco hebt in de zomer voor weinig...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Haha wow oke leuk om zoveel reacties te krijgen, heb me reactie inmiddels al heel wat keer overnieuw geschreven maar hier is die:

Allereerst denk ik dat het goed is om te zeggen dat Lucht verwarming niet het conform geeft waar ik naar opzoek was en dat ik dus echt veel blijer ben de vloerverwarming. Het zorgt er voor dat de betonnen plaat veel warmte vast houd en dat je nu gewoon met je voeten over de vloer kan lopen. Bijv als je uit de sauna komt en onder de douche wil stappen. Met alleen lucht verwarming is dat echt niet relaxt. Dus verwarmen via water is de optie waar ik zoizo alleen voor zou kiezen.
Daar zal niemand het mee oneens zijn denk ik.
Ventilatiewarmtepomp kan niet omdat het om een te kleine ruimte gaat.

Ik pak graag de rekenmachine en loop het met jullie nog even door. De verwachting is dat er per jaar zo'n 2500 kwh aan elektriciteit nodig is. Dit is gebaseerd op de isolatiewaardes en de ervaring van mijn woonhuis. Mijn huis is ongeveer 5x zo groot en daar verbruik ik 900 kuub gas inclusief sanitair water. Voor het tuinhuis ga ik er vanuit dat ik ongeveer 1/3 van de energiebehoefte nodig zal hebben ook al zal het 1 tot 2 graden koeler zijn dan in mijn huis. Dus ik heb 300 kuub gas nodig om dit gebouw per jaar op te warmen wat met een factuur 8 komt op 2400 kw aan warmte dus 2500 kwh aan stroom per jaar.

Als we het tot dit punt nog met elkaar eens zijn ga ik graag nog verder. Een warmtepomp zou bij mij op de erfgrens komen staan wat betekend dat er ook nog iets aan geluidsdemping gedaan moet worden. Pak ik bijv de Daikin Altherma 3 m kost zo', 4500 euro komt nog installatie materiaal bij (pomp, expansievat etc) moet dan ook nog een dikke omkasting omheen om geluid te dempen maar wel 2850 subsidie. Dus zou het heel raar zijn als ik zeg dat die warmtepomp toch wel zo'n 3000 euro aan centen uit je portemonnee kost?

De elektrische cv kosten nog geen 1000 euro heeft al ingebouwde pomp, expansievat etc. Moest er alleen nog een vuilfilter bij hangen.

Een verschil van zo'n 2000 euro en het voordeel dat ik geen ruimte verlies heb in mijn tuin of overlast heb van geluid.
Als het klopt dat je met cop1 op 2500 uitkomt, is een aanname van 500-600 verbruik met een wp niet gek.
Veel herrie hoeft het ook niet te maken. Hard werken hoeft ie niet te doen.
Nu is het wel zo dat ik zo'n 12.000 kwh aan stroom op wek en er maar 5000 gebruik. Of te wel die 2500 kwh aan stroom kost me eigenlijk alleen de teruglever vergoeding. Als die warmtepomp ook echt een cop van 4 zou halen dan zou ik dus 2500 * 75% 1875 kwh aan stroom besparen. In mijn situatie is dat dus tegen een terug leververgoeding van 0.17 cent 318 euro per jaar.

De ontwikkelingen van warmtepompen staat niet stil en er let mij natuurlijk niets om bijv na 2025 als het salderen komt te vervallen alsnog een warmtepomp er bij te plaatsen. Wellicht dan zelfs 1 zonder ingebouwde heater zodat hij kan samenwerken met de Ecv.

Naja dat was een beetje het idee, wellicht stom van mij gedacht of wat dan ook maar heb nu wel lekkere warme voeten haha :)
Maar daarmee ben je nu dus twee keer geld aan het uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-06 14:40
@flippy Als we het over de Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC05J3E5 1-fase 5kW hebben is de uitdaging: "Het systeem moet bij een 5kW warmtepomp wel altijd een minimale waterinhoud hebben van 75L en minimaal 14,5L/min kunnen rondpompen"

Ik heb nu 4 groepen die ieder op 1,5L/min staan. Volgens mij zou ik dan een buffervat bij moeten plaatsen met weer een extra pomp. Een extra pomp betekend ook weer extra stroom.

[ Voor 5% gewijzigd door swarthoofd op 14-04-2023 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-06 23:43
Die WP-subsidie geldt toch alleen voor woonhuizen en niet voor bijgebouwen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

swarthoofd schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:06:
@flippy Als we het over de Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC05J3E5 1-fase 5kW hebben is de uitdaging: "Het systeem moet bij een 5kW warmtepomp wel altijd een minimale waterinhoud hebben van 75L en minimaal 14,5L/min kunnen rondpompen"

Ik heb nu 4 groepen die ieder op 1,5L/min staan. Volgens mij zou ik dan een buffervat bij moeten plaatsen met weer een extra pomp. Een extra pomp betekend ook weer extra stroom.
nee, er zou in ergste geval alleen een tankje van 40 liter of zo erbij moeten, die komt in lijn met de retour dus je gebruikt gewoon de bestaande pomp in de unit.

ook ga je niet met 1,5 liter/min pompen maar 4 a 5 liter per groep. dat geeft een veel zuinigere situatie op.
Señor Sjon schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:08:
Die WP-subsidie geldt toch alleen voor woonhuizen en niet voor bijgebouwen?
het gaat op adres. je kan zoveel WP's plaatsen als je wilt. je krijgt subsidie voor elke unit die je plaatst.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:45

Dat klopt en is een eigenschap van luchtverwarming, de vloer is kouder omdat je minder met stralingswarmte werkt, convectiewarmte heeft de eigenschap om te stijgen, ik begrijp de keuze wel.

Luchtverwarming kan wel bijna net zo comfortabel als vloerverwarming zijn maar daarvoor moet een heleboel factoren kloppen waaronder ook je ventilatie, met ventilatie C is het niet comfortabel te krijgen, kou komt binnen en slaat direct op de vloer.

Dat bufferen maakt overgens niet uit of je voor droogbouw of "nat"bouw kiest, een electrische CV kan continue dezelfde wateraanvoer doen net als een warmtepomp als minimaalvermogen niet te hoog is.
Alleen een gas CV heeft problemen met vloerverwarming gezien die het laat schommelen en dan wel de buffer/massa nodig bent van beton.

Gas kon niet?

[ Voor 39% gewijzigd door mr_evil08 op 14-04-2023 13:45 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
@mr_evil08 Het was helaas geen optie om er alsnog gas naartoe te leggen dus moest wel elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Los daarvan. Om nu nog met gasleidingen aan de gang te gaan is ook weer zo wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swarthoofd
Alleen nogmaals thnx voor de reacties! Het starten van dit topic was in eerste instantie bedoelt tegen de temperatuur verliezen en of ik wel voldoende had geïsoleerd. Kan dus concluderen dat de isolatie top in orde is en dat zeker met de warmte beton vloer het ontzettend aangenaam is. De rolluiken zorgen ook dat de warmte goed buiten blijft. Ze gaan automatisch naar de verlucht stand als het warmer dan 21 graden wordt. Zo heb je ook op een dag met felle zon nog een aangenaam gevoel.

Voor in de toekomst denk ik dat er misschien nog een airco bij gaat komen maar dat is nog even aankijken hoe het deze zomer gaat. Als de techniek zich nog water verbeterd in de warmtepompen wereld kan het altijd zo zijn dat er nog een warmtepomp bij komt of ter vervanging van de ECV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

swarthoofd schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:18:
Als de techniek zich nog water verbeterd in de warmtepompen wereld kan het altijd zo zijn dat er nog een warmtepomp bij komt of ter vervanging van de ECV.
In welke zin verwacht je verbeteringen die je wel zouden overhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:25
MikeyMan schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:20:
[...]

In welke zin verwacht je verbeteringen die je wel zouden overhalen?
Carnot cycle compensators natuurlijk (rechtstreeks bij de Heisenberg compensators van Star Trek vandaan)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:44
Mooi topic, bedankt voor de terugkoppeling. Conclusie: vloerverwarming is absolute koning qua comfort, en zorgt voor lage afkoeling in de nacht puur door de massa (massa is traag). Lucht heaters en L/L warmtepompen zijn gewoon minder comfortabel... Punt.

Opzich logische gedachten gang die heater, het doet een beetje pijn aan ons tweakers hart op COP=1 maar ik zie het door de vingers :Y)
Pagina: 1 2 Laatste