Isolatie tuinkantoor warmteverlies meer dan 5 graden!

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-05 23:00
Hallo tweakers!

Afgelopen half jaar heb ik een super mooi tuinkantoor achter in mijn tuin gebouwd. Nu begint het in de nacht kouder te worden en ben ik begonnen met het in de gaten houden hoeveel warmte verlies er in het gebouw is. Afgelopen nacht zakte de temperatuur van 23 graden naar 18.5 graad. Aangezien ik het gebouw wil gaan verwarmen doormiddel van een warmtepomp vraag ik me allereerst af of dit wel zin heeft bij zo'n warmteverlies en wat ik er eventueel aan zou kunnen doen om het warmteverlies te beperken.

Het gebouw is als volgt opgebouwd:
De fundering bestaat uit een 20 cm tempex vloer met een laag van 15 cm beton daar overheen
De wanden zijn van 8 cm sandwichpanelen en 7 cm mineralen wol
Er zijn twee grote schuiframen met HR ++ glas aanwezig met daarvoor een rolluik die in de nacht gesloten is
Het dak bestaat uit 12 cm sandwichpanelen

Boven op de fundering ligt een cement dekvloer met vloerverwarming welke op dit moment dus nog niet in gebruik is.

Op internet las ik dat er veel warmte verloren gaat via het dak, eventueel zou ik het dak van binnen nog kunnen isoleren met 10 cm mineralen wol. Aan de wanden en de vloer is eigenlijk niet zoveel mee te doen....

Ben benieuwd naar jullie reactie!

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:11

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Weinig massa (om warmte-energie te absorberen) aanwezig blijkbaar dan is het de lucht die per saldo weinig warmte-inhoud heeft en dus ook snel kan afkoelen maar ook snel kan opwarmen. Isolatie is er voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:37

paQ

dat

koop anders een IR cameraatje en kijk of je ergens koudebruggen of lekken hebt.
Zo'n ding verdient zich vaak heel snel terug.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Jan Workum schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:16:
Weinig massa (om warmte-energie te absorberen) aanwezig blijkbaar dan is het de lucht die per saldo weinig warmte-inhoud heeft en dus ook snel kan afkoelen maar ook snel kan opwarmen. Isolatie is er voldoende.
Bedankt voor je reactie! Dus geen probleem voor de warmtepomp of bedoel je dat ik er meer spullen neer moet zetten? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
paQ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:18:
dat

Kan ik zeker doen nog een tip welke ik daar voor kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

swarthoofd schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:33:
[...]

Kan ik zeker doen nog een tip welke ik daar voor kan gebruiken?
de goedkoopste flir kan al volstaan
marktplaats?

ik gebruik het echt vaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:11

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

swarthoofd schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:32:
[...]

Bedankt voor je reactie! Dus geen probleem voor de warmtepomp of bedoel je dat ik er meer spullen neer moet zetten? :9
De massa van de vloer gaat straks natuurlijk wel meedoen. Hoe groot is de ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
in totaal 35 vierkante meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:30
Tuinhuisje is niet van steen neem ik aan, dan heeft het weinig massa en zal het sneller afkoelen, zegt nog niet zoveel over isolatie, ik woon in een goed isolerend houtskeletwoning en kent het ook terwijl de stookkosten meevallen in de winter.

Pas in de winter en een paar dagen stoken weet je het.
Edit: Een hokje van 6 bij 6 is snel warm.

[ Voor 28% gewijzigd door mr_evil08 op 23-09-2022 17:45 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
lege ruimte koelt sneller af (en warmt ook sneller op) bij gebrek aan massa die de warmte cq kou vast houden...

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Ik zou ook eens op zoek gaan naar kieren, heb je geen dure FLIR camera voor nodig.
Alleen een winderige dag volstaat al, loop rond met een brandende kaars of theelichtje en je spoort zo alle lekken/kieren op. Overigens denk ik dat een daling van 5 graden (zonder verwarming) gedurende de hele nacht niet eens zo heel slecht is voor een aanbouw.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-05 18:43
Het fundament heeft 20cm isolatie... prima! maar het dak, wanden en de (schuif)ramen...

Om het afgegeven vermogen van jou gewenste warmtepomp te bepalen moet je weten wat het warmteverlies is van het 'optrekje'... die afhankelijk is van de isolatiewaarde van de vloer, wanden en dak + mate luchtdichtheid en type ventilatie ('warmteverliesberekening')

[ Voor 61% gewijzigd door natural colour op 23-09-2022 19:57 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

35 vierkante meter is iets groter dan een tuinhuisje... Heb je gelijk zonnepanelen op het dak gelegd?

Met slim ventileren kom je al een heel eind om je warmteverlies wat te beperken maar ik neem aan dat je met zo'n modern project al gelijk CO2 gestuurde ventilatie erin doet. Je zou kunnen kijken naar een airco, die trekt dat wel en dan heb je in de omer er ook een voordeeltje aan.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:27
Hoe verwarm je er nu dan? Als er geen warmtebron is is het logisch dat het afkoelt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Zo’n tuinkantoor zou ik ook wel willen hebben!
Een warmteverliesberekening zoals @natural colour aangeeft kun je hier doen:
https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/?
De airco voor de omer van @Erasmo ben ik mee bezig!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBLs-YpxnOqzSisTEBWgzfJ093w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YID5ZrAnhTarfpKqcyAaqXAH.jpg?f=fotoalbum_large

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• swarthoofd
natural colour schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:06:
Het fundament heeft 20cm isolatie... prima! maar het dak, wanden en de (schuif)ramen...
Wat is er met de dak, wanden en schuif ramen?

• swarthoofd
Erasmo schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:27:
35 vierkante meter is iets groter dan een tuinhuisje... Heb je gelijk zonnepanelen op het dak gelegd?

Met slim ventileren kom je al een heel eind om je warmteverlies wat te beperken maar ik neem aan dat je met zo'n modern project al gelijk CO2 gestuurde ventilatie erin doet. Je zou kunnen kijken naar een airco, die trekt dat wel en dan heb je in de omer er ook een voordeeltje aan.
Zonnepanelen ga ik er van de week op leggen 15 stuks in totaal.

Er zit een Itho ventilatie box die idd CO2 gestuurd is.

:)

• swarthoofd
No Hands schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:08:
Hoe verwarm je er nu dan? Als er geen warmtebron is is het logisch dat het afkoelt.
Nou in huis heb ik de kachel ook niet aan staan maar daar zakt het van 22 graden naar 21 in de nacht. Dus is het logisch dat het afkoelt ja ik vond alleen het verschil tussen 1 graden in huis en 5.5 graden in het tuinhuis zo veel..

• swarthoofd
mr_evil08 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:41:
Tuinhuisje is niet van steen neem ik aan, dan heeft het weinig massa en zal het sneller afkoelen, zegt nog niet zoveel over isolatie, ik woon in een goed isolerend houtskeletwoning en kent het ook terwijl de stookkosten meevallen in de winter.

Pas in de winter en een paar dagen stoken weet je het.
Edit: Een hokje van 6 bij 6 is snel warm.
Alleen de achterkant van het gebouw is opgebouwd tegen een dubbel gemetselde muur de rest is allemaal sandwich en wol.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• swarthoofd
Voor als jullie het leuk vinden om te zien zo ziet het tuinhuis er uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuKfaqquvz-sdmoV5IEDop3Be6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSyHhMmF0rBuFyBuDCXZSWXT.jpg?f=fotoalbum_large

• No Hands
swarthoofd schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:25:
[...]

Nou in huis heb ik de kachel ook niet aan staan maar daar zakt het van 22 graden naar 21 in de nacht. Dus is het logisch dat het afkoelt ja ik vond alleen het verschil tussen 1 graden in huis en 5.5 graden in het tuinhuis zo veel..
Je huis heft veel massa wat is opgewarmd en je dus is waarschijnlijk wat beter geïsoleerd. De warmte die erin is blijft er dus beter in.

• swarthoofd
No Hands schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:23:
[...]

Je huis heft veel massa wat is opgewarmd en je dus is waarschijnlijk wat beter geïsoleerd. De warmte die erin is blijft er dus beter in.
Maar moet ik dan de isolatie in het tuinhuis verbeteren?

• natural colour
swarthoofd schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:21:
[...]

Wat is er met de dak, wanden en schuif ramen?
Ten eerste een heel mooie tuinkantoor! _/-\o_
Die schuiframen zijn zo te zien erg groot en hebben uiteraard niet een hoge isolatiewaarde.
De isolatie in de wanden is hier maar 7 cm dik... die in een houtskelet woning vaak 20cm dik...
Het dak ditto, 12 cm dikke sandwichplaten... maar wat is de isolatiewaarde?
Wil je het dak extra isoleren zou ik rockwoolplaten of hardschuim platen nemen die goed in het regelwerk passen (geen kieren)
Je winst is de goed geïsoleerde betonnen vloer, stook die overdag maar 'flink' warm op... geeft de hele avond warmte.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• swarthoofd
De sandwich wanden hebben een rc waarde van 3,55 en het dak van 5,45

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
swarthoofd schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:15:
[...]

Maar moet ik dan de isolatie in het tuinhuis verbeteren?
Massa toevoegen die warmte vasthoudt of gewoon accepteren dat het zo is zoals het is. Omdat er geen massa is koelt het snel af maar dan hoeft er dus ook weinig warmte in om het weer snel warm te krijgen want er hoeft ook geen massa opgewarmd te worden.
Ik zou er gewoon een kleine airco ophangen, zo warm en koelen in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swarthoofd
Wil toch eigenlijk het gebouw wel constant op een gemiddelde temperatuur gaan houden, dit ook omdat het als kantoor ruimte in gebruik genomen wordt. Zit er aan te denken om de Itho vincent op te hangen deze in combinatie met de afzuiginstallatie en een een SWW vat van rond de 90 liter voor de douche.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:43
Het is prima geïsoleerd en dat het meer afkoelt dan een grote woning met veel massa ligt geheel in de lijn der verwachtingen.
Het is helemaal geen probleem en geen teken van slecht energetisch presteren ofzo.
Als je bij wijze van spreken een scheet laat is het ook weer opgewarmd.

Welk probleem probeer je op te lossen, is dat een reëel probleem of is het iets dat alleen in je hoofd zit?

• swarthoofd
ASW1 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:26:
Welk probleem probeer je op te lossen, is dat een reëel probleem of is het iets dat alleen in je hoofd zit?
Eigenlijk de vraag uit mijn eerste post beantwoordt krijgen is wat ik probeer op te lossen:

Aangezien ik het gebouw wil gaan verwarmen doormiddel van een warmtepomp vraag ik me allereerst af of dit wel zin heeft bij zo'n warmteverlies en wat ik er eventueel aan zou kunnen doen om het warmteverlies te beperken.

Als het antwoord is kan prima met de huidige isolatie en het hoeft niet nog beter geïnteresseerd te worden dan blijft alleen nog de vraag over zou de Itho Vincent geschikt zijn?

🙏

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Zet er een known vermogen warmtebron in, bv een straalkachel die 1kW pakt, en zet die op een timer aan. Dan weet je precies hoeveel vermogen je erin stopt, en wat het doet met de temperatuur. Dan weet je snel genoeg wat een warmtepomp zou doen.

Als je sandwich panelen zegt is het eerste waar ik aan denk: tocht. Vaak worden de aansluitingen bij hoeken of dak/wand niet tochtdicht opgeleverd. Dat zou je nog eens na kunnen kijken.

Succes

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• ASW1
swarthoofd schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:32:
[...]

Aangezien ik het gebouw wil gaan verwarmen doormiddel van een warmtepomp vraag ik me allereerst af of dit wel zin heeft bij zo'n warmteverlies en wat ik er eventueel aan zou kunnen doen om het warmteverlies te beperken.
Ik denk helemaal niet dat je zoveel warmte verliest, als je weinig massa hebt kan dat soort afkoeling heel normaal zijn. Alleen de vloer heeft significante masa zo te lezen, dak en wanden verwaarloosbaar.

Ik denk dat ik er een airco zou ophangen om mee te verwarmen met als bonus ook te kunnen koelen, want heet gaat dit wel worden in de zomer. De kleinste airco zal dit met 2 vingers in de neus kunnen.
Voordeel is dat het snel op de gewenste temperatuur komt.
Heb je vloerverwarming in die betonvloer gelegd?

• swarthoofd
ASW1 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:12:
[...]
Heb je vloerverwarming in die betonvloer gelegd?
Ik heb vloerverwarming in de cement dekvloer gelegd. Het was wel warm afgelopen zomer maar met de rolluiken dicht bleef het wel koeler dan buiten. De keuzen zou dan zijn een warmtepomp in combinatie met een buffer voor sanitair, warmtepomp zou ook kunnen koelen in de zomer maar als dat niet voldoende is moet er nog een airco bij komen. Alleen een airco om te verwarmen is niet helemaal wenselijk omdat het gebouw is opgedeeld in 3 ruimtes het woon gedeelte, badkamer en schuur. Allen wil ik redelijk op temperatuur houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
swarthoofd schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:24:
[...]

Ik heb vloerverwarming in de cement dekvloer gelegd. Het was wel warm afgelopen zomer maar met de rolluiken dicht bleef het wel koeler dan buiten. De keuzen zou dan zijn een warmtepomp in combinatie met een buffer voor sanitair, warmtepomp zou ook kunnen koelen in de zomer maar als dat niet voldoende is moet er nog een airco bij komen. Alleen een airco om te verwarmen is niet helemaal wenselijk omdat het gebouw is opgedeeld in 3 ruimtes het woon gedeelte, badkamer en schuur. Allen wil ik redelijk op temperatuur houden.
Het is toch je huiskantoor? Waarom moeten dan badkamer ons schuur warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
@No Hands omdat als ik met me billen op de toiletbril ga zitten ik niet wil dat het steenkoud is 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
swarthoofd schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:08:
@No Hands omdat als ik met me billen op de toiletbril ga zitten ik niet wil dat het steenkoud is 😂
Leg je een föhn in het toilet, föhn je het eerst even warm.

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Ik heb ook een tuinkantoor met aan de buitenkant rabat, vochtwerende en vochtdichte folie en 6 cm isolatie (8 cm voor de vloer en dak). De binnenkant is voorzien van agnesplaten. Overdag met de zon erop is het zo richting de 25 graden binnen, maar 's morgens vroeg als het 's nachts tegen de 10 graden is geweest, zakt het zo vrij vlot naar de 18. Het opwarmen is niet zo onlogisch gezien de zon op de ramen aan de voorkant en het platte dak dat erg warm wordt. Daar doet isolatie ook niet heel veel tegen, al beperkt het vooral. Bij ons is vooral het raam de koudebrug (ook al is dat dubbelglas en kunststof). Maar ik denk ook dat feit dat zoiets vrijstaand staat een factor zal zijn. Daarnaast heb je geen spouw of dubbele muren (ga ik vanuit?) die de warmte echt binnen kunnen houden. De kou trekt bij ons daarnaast het meeste naar binnen via de vloer (al heb ik het nooit echt gemeten) maar deze voelt bij ons altijd vrij koud als je binnen komt, ook al zit daar 8 cm isolatie onder en een PVC-vloer met ondervloer. Ik kijk dan ook niet heel erg op van deze temperatuursdaling, al had ik persoonlijk net als jou ook minder significante stijgingen en dalingen verwacht eerlijk gezegd. Denk dat het to-good-to-be-true is met zo'n buitenkantoor, hoe goed je het ook probeert te isoleren. Het blijft toch net wat minder dan een huis met dubbele muren en spouw.

[ Voor 15% gewijzigd door blatenja op 25-09-2022 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Al even niks geschreven maar ik ben sinds deze week gebruik gaan maken van het tuin kantoor. Op het moment van schrijven is het 16 graden buiten. Binnen heb ik een 3 kw elektrische kachel neer gezet die de hele ruimte binnen een poep en een scheet op 21 graden heeft gemeten met mijn netatmo health station. Alleen als ik dan de kachel uitzet voel je dat het binnen een korte tijd weer snel terug zakt naar een 17/18 graden. Zijn er nog tweakers met tips voor me hoe ik kan zorgen dat het langer op temperatuur blijft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-05 16:13

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Heb je al een FLIR camera gekocht of gehuurd om te kijken of je misschien ergens een warmtelek hebt? En zoals hierboven aangegeven als je mogelijk weinig massa hebt is het moeilijk warm te houden blijkbaar, geen idee wat je daar aan kan doen. Heb je dat al opgezocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swarthoofd
@Ircghost heb idd zo'n camera gekocht maar moet eerlijk zeggen daar heb ik niet echt een lek of iets mee kunnen opsporen. Misschien dat het komt omdat de vloerverwarming ook nog niet aan staat. Dus eigenlijk is de vloer nog koud de wanden zijn koud en alleen een beetje warme lucht er in blazen helpt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

swarthoofd schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:49:
@Ircghost heb idd zo'n camera gekocht maar moet eerlijk zeggen daar heb ik niet echt een lek of iets mee kunnen opsporen. Misschien dat het komt omdat de vloerverwarming ook nog niet aan staat. Dus eigenlijk is de vloer nog koud de wanden zijn koud en alleen een beetje warme lucht er in blazen helpt dus niet.
Je zou het op een koud moment echt wel (binnen) kunnen zien als het ergens lekt bijv.
Stel het wordt komende nacht 5 graden, dan kun je morgenochtend prima kijken of er ergens kou naar binnen komt. (ipv warmte naar buiten) Nog even niet stoken dan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
swarthoofd schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:49:
Verschil tussen binnen en buitentemperatuur moet minstens 10 graden zijn om een goeie foto te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

swarthoofd schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:54:
Hallo tweakers!

Afgelopen half jaar heb ik een super mooi tuinkantoor achter in mijn tuin gebouwd. Nu begint het in de nacht kouder te worden en ben ik begonnen met het in de gaten houden hoeveel warmte verlies er in het gebouw is. Afgelopen nacht zakte de temperatuur van 23 graden naar 18.5 graad. Aangezien ik het gebouw wil gaan verwarmen doormiddel van een warmtepomp vraag ik me allereerst af of dit wel zin heeft bij zo'n warmteverlies en wat ik er eventueel aan zou kunnen doen om het warmteverlies te beperken.

De fundering bestaat uit een 20 cm tempex vloer met een laag van 15 cm beton daar overheen
Er zijn twee grote schuiframen met HR ++ glas aanwezig met daarvoor een rolluik die in de nacht gesloten is

Boven op de fundering ligt een cement dekvloer met vloerverwarming welke op dit moment dus nog niet in gebruik is.

Op internet las ik dat er veel warmte verloren gaat via het dak, eventueel zou ik het dak van binnen nog kunnen isoleren met 10 cm mineralen wol. Aan de wanden en de vloer is eigenlijk niet zoveel mee te doen....

Ben benieuwd naar jullie reactie!
je hebt niet genoeg massa om warm te houden. dat staat verder los van je warmtevraag/productie. er is gewoon niet genoeg materiaal in de schil om de warmte op te slaan.

en natuurlijk heeft een airco/warmtepomp zin. hoe je de warmte opwekt staat los van je warmtevraag. de isolatie zegt alleen iets over hoeveel warmte je nodig hebt en niet hoe je het opwekt. dus de meer je nodig hebt (door slechte isolatie) de groter de warmtepomp in het voordeel is. de ruimte heeft immers dezelfde hoeveelheid warmte nodig ongeacht hoe jij die maakt. doe je 8kW in het huisje steken met straalkachels kost je dat 8kWh aan stroom. doe je dat met een gasketel kost je dat 1m3 aan gas en doe je dat met een warmtepomp kost je dat 1,5kWh aan stroom. ik gok dat 1,5kWh aan stroom goedkoper is dan 1 kuub russisch gas....

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
swarthoofd schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:06:
Al even niks geschreven maar ik ben sinds deze week gebruik gaan maken van het tuin kantoor. Op het moment van schrijven is het 16 graden buiten. Binnen heb ik een 3 kw elektrische kachel neer gezet die de hele ruimte binnen een poep en een scheet op 21 graden heeft gemeten met mijn netatmo health station. Alleen als ik dan de kachel uitzet voel je dat het binnen een korte tijd weer snel terug zakt naar een 17/18 graden. Zijn er nog tweakers met tips voor me hoe ik kan zorgen dat het langer op temperatuur blijft?
Ja, de vloerverwarming gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Aangezien er vanochtend 10 graden verschil was tussen binnen en buiten heb ik weer een paar foto's gemaakt. Hieronder een foto van het tuinhuis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evdHRgYJjlnvz0JhDmpc2Qurc24=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jFHGCYsRQOeAt2PDJQGUqlFJ.png?f=fotoalbum_large

Hier een foto van het raam in mijn huis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYi6_CQG0FN3zGP0ahD3A_vv8Dk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mnXWHvUi5jk80DBKAcOnvKe0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Verschil is dus wel dat bij mij thuis de muren om het raam heen warmer zijn dan de muren in het tuinhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

swarthoofd schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:38:
Aangezien er vanochtend 10 graden verschil was tussen binnen en buiten heb ik weer een paar foto's gemaakt. Hieronder een foto van het tuinhuis:

[Afbeelding]
maar dat is buiten?

Hoe is het binnen als je een beetje rondscant met die camera?
Zie je vlekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Ik snap niet wat je bedoelt met maar dat is buiten? De foto's zijn zowel bij het tuinhuis als in d woning van binnen uit gemaakt.

Als ik bijv kijk naar de muur in het tuinhuis zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7yv1D1EOhT2ecR6mknV0wiPZ5o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2qhHMVSGiCFKjfbtM6zXenkF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Maar ik bedoelde meer wat zie je (als het koud is buiten) binnen in het tuinhuis als je dus binnen met de camera rondloopt. Ik doel op dit soort fratsen (maar dan in jouw geval hopelijk een stuk minder erg :+ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aixAX7QubDc56dE6Mp57Q4eKfSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phL6ZskHARN6b36jC9Nbr8Dh.jpg?f=fotoalbum_large
Hier is een stuk isolatie uit een wandje in het knieschot gevallen bijv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Ik zag bij de deur wel zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqirs8kaOH_aPKvu78MoMW96DJw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jbg4DLg0kqyXdCmcnAbMqlcv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dat ziet er uit als een slechte afdichting / in elk geval een koudere hoek dan aan de andere zijde.
Kan geen kwaad daar even de rubbers te controleren of kijken of de deur niet krom is / wel goed sluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Iig dus beter tochtstrips plaatsten bijv deze Elan https://www.toolstation.nl/ellen-inbouwprofiel-6mm/p16188
Heb ze op advies van een bouwekundig persoon geplaatst.

[ Voor 20% gewijzigd door route99 op 12-10-2022 10:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:10

de Peer

under peer review

swarthoofd schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:06:
Zijn er nog tweakers met tips voor me hoe ik kan zorgen dat het langer op temperatuur blijft?
De kachel niet uitzetten als je daar binnen zit, en anders isoleren. Meer smaken zijn er eigenlijk niet.

'meer massa toevoegen' is niet echt een oplossing, maar symptoombestrijding. De ruimte blijft iets langer warm, maar je hebt die massa ook eerst op moeten warmen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

swarthoofd schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:24:[...]De sandwich wanden hebben een rc waarde van 3,55 en het dak van 5,45
Hiermee voldoe je dus niet eens mee aan het bouwbesluit....en das een soort verplicht minimum.... bizar dat je dat niet eens haalt...

https://ph-bouwadvies.nl/veranderingen-bouwbesluit-in-2021/
Gevel Rc = 4,7 m²K/W (was Rc = 4,5 m²K/W)
Dak Rc = 6,3 m²K/W (was Rc = 6,0 m²K/W)
Vloer Rc = 3,7 m²K/W (was Rc = 3,5 m²K/W)
Normaliter kies je dan daar ruim boven het bouwbesluit. Alles wat je meer isoleert hoef je niet meer te stoken...

Ik zou bij zo'n vrij luxe werkkamer, met bad en toilet etc toch echt kiezen voor dak Rc=10 en wand ook het liefst minimaal 8 of hoger dus. Voor de vloer zou ik zeker op 6 gaan zitten.

Duur????? Als je het zo doet kun je met een hele kleine verwarming opzet dit hele gebouw probleemloos opwarmen, nu je te krap geïsoleerd hebt die je de gevolgen en daar komt je vraag uit voort.

Ook al zou volgens een aantal mensen de lucht zo effe weer op kunnen warmen... de relatief verliezen blijven ook dan nog steeds doorgaan.

Ik vind het echt voor een nieuwbouw een gemiste kans om het niet meteen veel beter te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 12-10-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:25
route99 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:41:
[...]
Hiermee voldoe je dus niet eens mee aan het bouwbesluit....en das een soort verplicht minimum.... bizar dat je dat niet eens haalt...

https://ph-bouwadvies.nl/veranderingen-bouwbesluit-in-2021/

[...]

Normaliter kies je dan daar ruim boven het bouwbesluit. Alles wat je meer isoleert hoef je niet meer te stoken...

Ik zou bij zo'n vrij luxe werkkamer, met bad en toilet etc toch echt kiezen voor dak Rc=10 en wand ook het liefst minimaal 8 of hoger dus. Voor de vloer zou ik zeker op 6 gaan zitten.

Duur????? Als je het zo doet kun je met een hele kleine verwarming opzet dit hele gebouw probleemloos opwarmen, nu je te krap geïsoleerd hebt die je de gevolgen en daar komt je vraag uit voort.

Ook al zou volgens een aantal mensen de lucht zo effe weer op kunnen warmen... de relatief verliezen blijven ook dan nog steeds doorgaan.

Ik vind het echt voor een nieuwbouw een gemiste kans om het niet meteen veel beter te doen.
idd de passiefhuisstandaard zou de standaard moeten zijn... Maar daar heb je nu niks aan, dat is voor de overige tweakers die nu jaloers zijn op je mancave en dan gaan dromen.

ik denk dat je echt wat langer moet verwarmen en ventileren, alle bouwvocht eruit (eerste jaar?)
Zelf zou ik een airco installeren met een miniboiler, substantieel goedkoper als een vloer WP en meer comfort in de zomer

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

@technopeuter De inkopper is imho toch echt..... na isoleren om dit probleem te tackelen en niet een gebouw dat aan het bouwbesluit voldoet..... onnodig veel te blijven verwarmen...
De vragensteller is bizar genoeg gewoon op -1 begonnen, dus je kunt er voor kiezen om door te modderen of even diep adem te halen en dit gebouw nu al te upgraden naar veel betere Rc waarden. Het verwarmingsprobleem dat dan over blijft hangt af hoe hoog je de lat voor de nieuwe Rc legt.
Mijn idee: Doe die na isolatie nu, het is is geen kunstzinnig gebouw maar een puur praktisch bij gebouw..... Die 7-10 cm die je gaat missen aan wand... jammer.... maar ik zou er mee kunnen leven, om vervolgens met heel weinig moeite dat gebouw te verwarmen kunnen.

[ Voor 32% gewijzigd door route99 op 12-10-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:25
route99 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:00:
@technopeuter De inkopper is imho toch echt..... na isoleren om dit probleem te tackelen en niet een gebouw dat aan het bouwbesluit voldoet..... onnodig veel te blijven veranderen...
De vragensteller is bizar genoeg gewoon op -1 begonnen, dus je kunt er voor kiezen om door te modderen of even diep adem te halen en dit gebouw nu al te upgraden naar veel betere Rc waarden.
Als dat het scenario is dan raad ik aan als wandbekleding hout te nemen,of multiplex, voelt dan snel al warm. (vroeger hadden huizen/kerken niet voor niks zoveel hout op menshoogte...)

I

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Had nog een edit gedaan, intussen postte jij, lees de aanvulling wat mijn keuze zou zijn...

[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 12-10-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjkmemo8
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-02 22:13
paQ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:18:
dat

DIe FLIR camera's zijn best duur, zijn er goedkopere alternatieven?

[ Voor 11% gewijzigd door bjkmemo8 op 12-10-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bjkmemo8 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:12:
[...]

DIe FLIR camera's zijn best duur, zijn er goedkopere alternatieven?
je kunt ze huren.

Ik heb er zelf 1 van Ali-express voor (ik dacht) 120 euro maar die is kwalitatief niet te vergelijken en die heeft veel grotere temperatuurverschillen nodig om uberhaupt iets te zien.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkuit
  • Laatst online: 17:27
ik vraag me na het lezen van dit hele topic nog steeds af hoe het met die vloerverwarming zit. Volgens mij is die nog steeds niet aan geweest! Is die onderdeel van de centrale verwarming van het woonhuis, heeft die een eigen CV ketel, is dit elektrische vloerverwarming? Ik snap niet zo goed dat er nu over verwarmen d.m.v. airco wordt gesproken terwijl er al vloerverwarming ligt.

Zoals iemand al schreef; het gaat er helemaal niet om hoe je de warmte in het gebouw brengt, 1 kW warmte blijft 1 kW.

Ik heb beneden vloerverwarming en die is gekoppeld aan een hybride warmtepomp (toevallig ook van Itho Daalderop). Die warmtepomp, max. 2,5 kW, houdt de hele benedenverdieping (70-80 m2) zonder problemen op temperatuur (20 gr) door 's ochtends de boel op te warmen van 19 naar 20 graden. Daar doet 'ie gerust 2,5 uur over of zo, maar de rest van de dag blijft het dan op temperatuur zonder dat de warmtepomp nog bijspringt. Dat komt door de warmte die in de dikke betonlaag onder de vloerverwarming is opgeslagen, én in de stenen muren. Bij TS zal dat eerste ook gebeuren, gok ik, en dat tweede dan wat minder, maar het tuinkantoor van TS is dan weer wel in veel kortere tijd weer op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Wederom bedankt voor jullie reactie,

Allereerst over de Isolatie, de waarde 3.55 was alleen voor de sandwichpanelen de wanden zijn van binnen ook nog geissoleerd:

De wanden van het tuinhuis bestaan uit 7 cm mineralen wol met een RD waarde van 2 en 8 cm sandwichpanelen die zullen een RC waarde hebben van rond de 3.5 totaal een RC van 5.5.

Het dak is 12 cm sandwich daar staat ongeveer een RC van 5,45 voor.

Eventueel zou het dak nog met 1 rd extra geïsoleerd worden maar komt toch al aardig in de buurt van de gegevens uit het bouwbesluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Over de vloerverwarming deze gaat pas aan als de Itho vincent is geinstalleerd dus tot die tijd moeten we daar nog geduld op hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Never mind

[ Voor 90% gewijzigd door swarthoofd op 13-10-2022 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Om nog even toe te lichten, de wanden zijn dus opgebouwd uit 8 cm sandwichpanelen, 7 cm mineralenwol, 15 mm multiplex en 12,5 mm gips en afgewerkt met behang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Het extra isoleren van de wanden is eigenlijk niet echt meer mogelijk wand de binnenkant is al helemaal afgewerkt het plafond daar kan nog 10cm isolatie tussen de balken geplaatst worden dat zou de rc nog wel met 2.5 moeten verhogen. De vraag die ik dan wel heb is natuurlijk of dat zin heeft ivm het verlies van de wanden en de grote schuiframen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@swarthoofd Tnx voor de extra toelichting.
swarthoofd schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:24:[...]De sandwich wanden hebben een rc waarde van 3,55 en het dak van 5,45
Die Rc=5,45 hadden we al en die 3,55 is dus een Rd en heeft blijkbaar een Rc van 5.5.

Voor de gevel voldoe je nu wat meer dan het Bouwbesluit eist:
Gevel Rc = 4,7 m²K/W
Het dak en de ramen heb je de meeste verliezen dus zou je verwachten dat een hogere Rc voor het dak wat helpt. De ramen zijn altijd het zwakste punt, HR++ met Ug=1,1 is in feite maar een R van ~0,9 dus 6x slechter dan je gevel van 5,5!
Als je dus veel glas (HR++?) hebt raak je daar veel kwijt. Das nog bepaald niet zo makkelijk om te verbeteren, was je met triple begonnen dan had je in principe meteen "normaliter" het hoogst haalbare gekregen. Wil je meer dan triple dat is geen standaard werk en vast heel duur. Bij triple Ug 0,5 is de R nog pas 2 maar das iig meer dan 2x zo goed dan HR++ en met veel glas had dat flink gescheeld.... de meer prijs was er zeker maar jouw topic is er natuurlijk ook niet voor niets.

Betere suggesties heb ik eerlijk gezegd verder ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:04
Misschien heel stom maar kun je met gordijnen voor de ramen niet een heel eind komen?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Mss wel wat als ze het vlak dat je beter wilt isoleren goed omsluiten/afsluiten, anders kun je een schoorsteen effect krijgen en werkt het averechts. En..... je hebt er alleen 's avonds en 's nachts wat aan... overdag als de verwarming aan staat heb je er nul aan....
Gordijnen zijn ook erg onvoorspelbaar welke stap je gaat maken in de mate van besparing en daar wil je eigenlijk wel inzicht in hebben om de effectiviteit v/d actie van te voren in te kunnen schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Ik zou nog bij de balken van het plafond een laag mineralenwol kunnen doen van 10 cm dat heeft een RD van 2.85. De deur is een beetje krom daar gaat een nieuwe voor komen dus die zou dan ook goed af moeten sluiten. Ik twijfel alleen of het extra isoleren van het dak echt meerwaarde heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Het glas is trouwens: HR++ 1.1 Argon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Hoe warm is je vloer momenteel als je deze meet met een infrarood thermometer? Je vloer is een behoorlijke buffer die nu nog nauwelijks gebruikt wordt. Zodra je je vloerverwarming gaat gebruiken zal het waarschijnlijk minder snel afkoelen gedurende de nacht.

En nu je warmte langer vasthouden kan op twee manieren. Of je warmte capaciteit verhogen, dus thermische massa toevoegen binnen je geïsoleerde schil, of je verliezen naar buiten nog verder verminderen. Volgens mij zit het met het laatste al behoorlijk snor en ligt het vooral aan de beperkte massa die warmte vasthoudt.

Het ontbreken van thermische massa hoeft ook geen probleem te zijn als je regelsysteem hiermee om kan gaan. Een elektrische kachel met een simpele aan/uit thermostaat is hier inderdaad niet zo geschikt voor en ga je behoorlijk merken met voelbaar regelgedrag.

Heb je ventilatieroosters en ventilatie die 's nachts ook aan blijft staan? En zodra de ventilator uit staat, zit er een terugslagklepje op die het tochten voorkomt? Denk dat dit nog van een behoorlijke invloed kan zijn.

Zo'n ruimte is ook bij uitstek geschikt voor een decentrale WTW om warmteverliezen van je ventilatie nog verder te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
@frennek Bedankt voor je bericht!

De ventilatie staat op dit moment wel aan maar zuigt het af naar de technische ruimte rechts in het gebouw. Er is daar nog geen afvoer naar buiten aangezien dit in combinatie met de warmtepomp gedaan gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

swarthoofd schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:54:hoeveel warmte verlies er in het gebouw is. Afgelopen nacht zakte de temperatuur van 23 graden naar 18.5 graad. ...........of dit wel zin heeft bij zo'n warmteverlies en wat ik er eventueel aan zou kunnen doen om het warmteverlies te beperken.

Even terugblikken met aanvullende check met getal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9xYQLQOJrFrjyKvJGrIkiNBm0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tFjVUlJUwdqyVv9cuZiIFLlS.png?f=fotoalbum_large
De Rc van de vloer is dus 6,4 ver boven het Bouwbesluit met Vloer Rc = 3,7 m²K/W ......

De gevel zit ook boven het bouwbesluit : eerder kwam voorbij ....
....een Rc van 5.5. Voor de gevel voldoe je nu wat meer dan het Bouwbesluit eist:
Gevel Rc = 4,7 m²K/W
Tuurlijk verlies je via het dak wat meer dan verwacht omdat je daar het Bouwbesluit niet haalt maar met dit:
Het dak is 12 cm sandwich daar staat ongeveer een RC van 5,45 voor.
ga je nog redelijk scoren. Dan (een deel) van de input van @frennek :
Hoe warm is je vloer momenteel als je deze meet met een infrarood thermometer? Je vloer is een behoorlijke buffer die nu nog nauwelijks gebruikt wordt. Zodra je je vloerverwarming gaat gebruiken zal het waarschijnlijk minder snel afkoelen gedurende de nacht.

En nu je warmte langer vasthouden kan op twee manieren. Of je warmte capaciteit verhogen, dus thermische massa toevoegen binnen je geïsoleerde schil, of je verliezen naar buiten nog verder verminderen. Volgens mij zit het met het laatste al behoorlijk snor en ligt het vooral aan de beperkte massa die warmte vasthoudt.
Het zou kunnen, maar ik zie meer in je ventilatie opmerking:
Heb je ventilatieroosters en ventilatie die 's nachts ook aan blijft staan? En zodra de ventilator uit staat, zit er een terugslagklepje op die het tochten voorkomt? Denk dat dit nog van een behoorlijke invloed kan zijn.
Resumerend... @frennek legt op onderdelen prima accenten.

Het glas is weliswaar een zwak punt tov de Rc 4,45 voor de gevel, maar of de rolluiken het glas nog heel veel beter maken? Dan zou je temperaturen met en zonder rolluiken moeten volgen van het glas en van het zakken van de ruimte temperatuur...Kies een keer een avond dat de rolluiken omhoog blijven, dan heb je al snel bij vergelijkbaar weer, ook de wind ! als de eerdere meting waar je je probleem constateerde of er een significant verschil is met nu (rolluik omhoog).

Ook een meting met en zonder ventilatie aan/uit... dan begint het beeld wat completer te maken.

Als hier niks of te weinig uit komt wat de temperatuurdaling met een redelijke aanname mee kan verklaren, dan zou ik denken aan een systeemfout en moet je nog veel meer controlen.

Ik zou dan beginnen met een blowertest waarmee je de transmissie verliezen kunt bepalen.
En in combi met een FLIR camera kun je dan meteen meten of je vreemd thermisch gedrag waarneemt.
Wat vind je er van?

PS: Tuurlijk, de FLIR-camera icm het blower onderzoek kosten wat, maar dan kun je non-destructief wel heel veel beter een meer dan kwalitatief beeld (mms wel semi-kwantitatief) beeld krijgen waar je warmteverliezen vandaan komen.

Bijna alle andere voorstellen zijn nl vooral op ervaring en aannames voor andere situaties gebaseerd, maar nooit exact die van jou. Zo'n aanname/voorstel kan kloppen, maar mss ook niet.
Als een aanname/voorstel toch niet werkt heb je weer een paar duizend euro uitgegeven die weinig tot niets opgeleverd heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:51
ik zou maar accepteren wat er al vele malen in dit topic gezegd is. Je gebouw heeft niets om warmte vast te houden en doet dit dus niet. Je kunt hier nog veel tijd aan spenderen maar dat gaat niet meer warmte vast houden.
Dus je kunt nog 100 metingen uitvoeren voor een paar honderd euro meet apparatuur kopen maar het zal het probleem niet oplossen
Een oud huis met een houten vloer en voorzet wanden houdt ook geen warmte vast. Bijkomend voordeel het warmt wel snel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swarthoofd
Nog even voor de zekerheid omdat ik het vaker gelezen heb in dit topic er is niets wat de warmte vast houd. Wat is er dan in mijn huis wat de warmte wel vast houd en hier niet? Inmiddels staat er in het tuinhuis een bankstel een keuken een bureau. In mijn huis heb ik niet veel andere dingen staan of bedoelen jullie meer dat me huis van steen is en dat dat de warmte vast houd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
swarthoofd schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:26:
Nog even voor de zekerheid omdat ik het vaker gelezen heb in dit topic er is niets wat de warmte vast houd. Wat is er dan in mijn huis wat de warmte wel vast houd en hier niet? Inmiddels staat er in het tuinhuis een bankstel een keuken een bureau. In mijn huis heb ik niet veel andere dingen staan of bedoelen jullie meer dat me huis van steen is en dat dat de warmte vast houd?
Binnenmuren en vooral inpandige muren die van steen zijn gemaakt. Ook je verdiepingsvloer die tegenwoordig vaak van beton is.

Een bankstel van misschien 50 kg stelt niets voor in vergelijking met een binnen steense muur over de hele lengte van je huis (zeg 5 meter lang, 2.5 meter hoog, 10 cm dik), dan heb je het zo over 3000 kg aan massa. En dit is nog maar een enkele muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik zou zelf toch wel willen weten of er agv bijvoorbeeld een niet zichtbare constructiefout er een ongewenste opening naar buiten of een koudebrug is ontstaan. Ik vind een daling van 5 graden overnacht erg veel. Tuurlijk kun je met massa dat effect afzwakken, maar als dat probleem er echt is blijft het verlies gewoon doorgaan, maar doordat het agv de massa langzamer gaat word je imho gefopt….. het lekken van energie gaat nog steeds gewoon door, immers je hebt het niet gerepareerd terwijl het er wel was.
Het heeft met deze laatste inzichten dus nu een nog geen zin om het dak te upgraden tenzij je onbedoeld de fout die er is wegwerkt….. Tja, dan zou ik hem veel liever eerst willen vinden als ie bestaat en dan gericht repareren das veel effectiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

5 graden in een nacht is niks in zulke constructies. dat past behoorlijk in de lijn.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Meten is weten.... als je ziet hoeveel fouten er soms zitten in "zulke constructies" en je kijkt er nooit in meer detail, dan wen je er aan dat het altijd zo is....zgn historische data niet geüpdate met de huidige inzichten om beter op zaken te letten, met een te korte track record van data.... en dan @flippy klopt je opmerking in die context 100%.

Maar mogelijk niet meer na een analyse gebaseerd op metingen? Geen idee, dus meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

In Duitsland.... bepaald geen arctic gebied... bleken in deze studie (*) de avond/nacht verliezen van de gemeten huizen 2,4x zoveel lager dan in NL.....

Ik weet niet of dat allemaal nieuwe huizen zijn, zal het rapport eens proberen op te zoeken, maar bij nieuwbouw zou ik zeker voor die 1 graden verlies gaan en niet voor die 2,4... want overdag verwacht je dat er dan in NL ook meer bijgestookt wordt bij een vergelijkbare situatie als in D. Het zijn immers transmissieverliezen die gecompenseerd moeten worden.

Het effect voor Duitsland wordt hier niet verder besproken.

In het artikel schrijven ze wel iets over de UK:
A contributing factor in these findings could be older housing. The UK has the oldest housing stock with around 38% of homes dating from before 1946. This is in comparison to 24% of homes in Sweden or Germany. Other influencing factors could be found in differing financial support from government programmes.
Eigenlijk zou je dus naast zo'n vergelijk ook de locale situatie willen weten wat is het totale verbruik en je mag aannemen dat ook in Duitsland men zich "niet arm isoleert" maar een balans in kosten/opbrengst berekent.

(*) En ja het is een Tado studie, dus ik zou iig wel een onafhankelijk onderzoek willen zien, dat kan ik hier niet goed beoordelen of dat zo is. Heb zelf niks met Tado... (heb alleen wat KAKU).

Wat getallen uit Duitsland over de kosten/prijsontwikkeling vh gas
https://www.ndr.de/ratgeb...ttstunde,gaspreis142.html
Een goed overzicht wat diverse huizen in Duitsland gebruiken zijn wel te vinden, maar dat blijft vrij generiek. Ook daar zullen er grote verschillen zijn tussen nieuwere en oudere huizen zijn.
Een beetje een random voorbeeld
https://wohnglueck.de/art...uch-einfamilienhaus-74547

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 15-10-2022 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swarthoofd
Om de informatie nog wat concreter te maken onderstaand een plattegrondje van het tuinhuis met daarop een aantal letters ik zal even toelichten wat de isolatie bijbehorend van die letters is:

A: Sandwich panelen wand van 80 mm dik (RD: 3.5) en 7 mm mineral wool (RD: 2) afgewerkt met 15mm multiplex en 12mm gips
B: 35 mm composiet, 12 mm lucht, dampopen folie, 120 mm mineral wool (RD: 3.4)
C: De tuinen worden afgesloten doormiddel van een dubbel gemetselde sier muur 400/500 mm (RD: ?), 10mm lucht, 70 mm mineral wool (RD: 2) afgewerkt met 15mm multiplex en 12mm gips
D: Kunststof deur XPS schuim vulling zal de foto onderaan bijvoegen (RD: ?)
E: Kunstof schuiframen HR++ 1.1 Argon (RD: ?)
F: Geisoleerde multiplex deur (RD: ?)

Dak is 120mm sandwich (RD: 5.45), Vloer 20mm tempex (RD: 6)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kkymLAz0baOZ7YFj-E8VH4YLpY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4BdQM7WrVr2BqDE3u5J0y6o9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKVK-IW-B56nl0xRVv3lqEQWZA4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0MD1NdUte71BbYwawoPYU910.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
flippy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:26:
5 graden in een nacht is niks in zulke constructies. dat past behoorlijk in de lijn.
Juist!
Bedenk dat de energie van de aanwezige lucht in het kantoor heel gering is.
Als overdag deze lucht wordt opgewarmd met een ventilatorkachel blijft de massa (vloeren, wanden, alles wat er in staat achter in temperatuur, met name de vloer.
Als de kachel wordt uitgezet zal de lucht snel in temperatuur afnemen omdat de massa de lucht afkoelt.

HSB wanden hebben zijn niet voor niets isolatie dikte van niet zelden 25 cm en meer.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• swarthoofd
@route99 @No Hands @paQ @ASW1 @natural colour @Jan Workum @paQ @mr_evil08 @SMSfreakie @Yaksa @natural colour @Erasmo @joezzt @ASW1 @_eLMo_ @blatenja @Ircghost @flippy @de Peer @technopeuter @bjkmemo8 @Hkuit @Webgnome @frennek @MijnCommentaar

Hallo allemaal, afgelopen jaar hebben jullie op mijn topic over het tuinkantoor gereageerd.
Graag wilde ik jullie een update geven over wat er in de tussentijd is gebeurd en hoe ik de verwarming uiteindelijk heb aangepakt.
Lang heb ik gewacht op de Itho vincent met het idee om daar het gebouw mee te gaan verwarmen. Echter hoe meer ik me verdiepte in de Itho hoe meer ik er achter kwam dat het geen oplossing voor mij zou zijn. Het ding produceert een enorme bak aan geluid met name buiten met de uitlaat gaten.

Wat moest ik dan doen, Gas CV kan niet aangezien ik geen gasleiding heb geplaatst en dat ook echt niet meer ga doen. Verwarmen doormiddel van Airco, warmtepomp of elektrische CV?

Heb uiteindelijk gekozen om te gaan voor een doorstromer + elektrische CV.

Verschillende van jullie hadden al aangegeven dat er nu geen massa warmte in het tuinhuis zit en ik moet zeggen vanaf het moment dat ik de vloerverwarming heb aangezet is het idd een heel ander gevoel. Ben dus ontzettend blij dat ik gekozen heb voor water vloerverwarming dat maakt het echt aangenaam om er een tijd te zitten.

Hieronder nog wat foto's en als mensen het vervelend vinden dat ik ze getaget heb dan bij deze sorry :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yohhkDShWRFmQsZveNQREmPuhz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlYOGKR1jdUIjltBFWk2ZMDQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:20
Pagina's discussiëren over beter isoleren en dan uiteindelijk kiezen voor elektrische verwarming (COP=1). Sla mij maar dood....

Dit is echt niet meer van deze tijd. Waarom geen Airco met goede COP?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galaxis
  • Nu online
Leuke oplossing. Maar financieel zo ontzettend onaantrekkelijk om met COP = 1 je vloer te verwarmen. Dat kost echt behoorlijke pegels als het koud is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:35

silverball

De wagen voor moderne mensen

Mag hopen dat je thuiswerkvergoeding hoog genoeg is om van de winter daar de boel warm te houden met COP=1.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Een bijzonder keuze idd COP=1 een e-CV na zoveel "discussie" over isoleren om meer comfort te krijgen .....
Financieel lijkt me de e-CV me niet zo comfortabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
leuk dat je nog even een update doet @swarthoofd wat voor velen van hier nog interessanter zou zijn als je eens kan bijhouden wat je aan stroom gaat verbruiken over een jaar voor je elektrische cv.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Een 3kW Mitsubishi airco was een beter idee geweest denk ik, veel hogere COP, en je kan ook nog koelen in de zomer..

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

No Hands schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:03:
leuk dat je nog even een update doet @swarthoofd wat voor velen van hier nog interessanter zou zijn als je eens kan bijhouden wat je aan stroom gaat verbruiken over een jaar voor je elektrische cv.
En vooral hoe men erover denkt dat het met een airco of warmtepomp de energierekening een factor 4 lager was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Meet je toevallig ook wat je stroomverbruik nu is?

Mee eens dat hier gewoon een monoblock had moeten komen. Die heb je t.o.v. die electrische boiler zo terug verdiend.

@flippy in het ongunstigste geval... Met een beetje geluk ga je daar nog wel overheen ook.

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 14-04-2023 10:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hkuit
  • Laatst online: 17:27
bedankt @swarthoofd ; wat ik impliciet teruglees uit de reacties van mijn voorgangers = Door te kiezen voor een COP=1 heb je ogenschijnlijk de goedkoopste oplossing gekozen, maar binnen een paar jaar heb je zoveel stookkosten gehad dat je daarmee het omslagpunt zou hebben bereikt voor de aanschaf van een warmtepomp (water/lucht of lucht/lucht = airco) met een COP van 4 of meer.
Zonde dus!

En dit zie je heel vaak; mensen schrikken van de prijs van een warmtepomp en kiezen dan voor de goedkopere optie. Bijv. iemand op Ibood die eerder al een electrisch warmtepaneel had gekocht voor het opwarmen van zijn garage en verbaasd was dat het de volgende dag maar 1 graad warmer was geworden. Ik heb toen voorgerekend dat die ene graad hem waarschijnlijk wel >25 euro had gekost...
(2000 W paneel, 12 uur aan, 24 kWh, prijs voor 1 kWh toen nog ca. 1 euro).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

swarthoofd schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:26:
@route99 @No Hands @paQ @ASW1 @natural colour @Jan Workum @paQ @mr_evil08 @SMSfreakie @Yaksa @natural colour @Erasmo @joezzt @ASW1 @_eLMo_ @blatenja @Ircghost @flippy @de Peer @technopeuter @bjkmemo8 @Hkuit @Webgnome @frennek @MijnCommentaar

Hallo allemaal, afgelopen jaar hebben jullie op mijn topic over het tuinkantoor gereageerd.
Graag wilde ik jullie een update geven over wat er in de tussentijd is gebeurd en hoe ik de verwarming uiteindelijk heb aangepakt.
Lang heb ik gewacht op de Itho vincent met het idee om daar het gebouw mee te gaan verwarmen. Echter hoe meer ik me verdiepte in de Itho hoe meer ik er achter kwam dat het geen oplossing voor mij zou zijn. Het ding produceert een enorme bak aan geluid met name buiten met de uitlaat gaten.

Wat moest ik dan doen, Gas CV kan niet aangezien ik geen gasleiding heb geplaatst en dat ook echt niet meer ga doen. Verwarmen doormiddel van Airco, warmtepomp of elektrische CV?

Heb uiteindelijk gekozen om te gaan voor een doorstromer + elektrische CV.

Verschillende van jullie hadden al aangegeven dat er nu geen massa warmte in het tuinhuis zit en ik moet zeggen vanaf het moment dat ik de vloerverwarming heb aangezet is het idd een heel ander gevoel. Ben dus ontzettend blij dat ik gekozen heb voor water vloerverwarming dat maakt het echt aangenaam om er een tijd te zitten.

Hieronder nog wat foto's en als mensen het vervelend vinden dat ik ze getaget heb dan bij deze sorry :9

[Afbeelding]
Bedankt voor de update!
Maar ik vind het lullig om te zeggen, maar dit is denk ik de slechtste keuze die je had kunnen maken, als je dit even gepolst had hier dan zou 99% van de mensen je dit ten zeerste afgeraden hebben.

Wellicht nog vervelender: mijn advies zou zijn om het zsm te vervangen als dit echt een langetermijnoplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:49
Heerlijk dit topic. Ik gooi even de knuppel in het thuiswerkhoenderhok en wil even aangeven dat het helemaal niet zo vreemd is dat TS voor deze oplossing heeft gekozen (hoewel dit topic nu natuurlijk niet meer thuishoort in Duurzame energie en installaties ;w )

- TS heeft een mooie vloer aangelegd met vloerverwarming. Dat is natuurlijk heerlijk en je wilt dat het werkt. En ergens is er het idee dat het 'niet zomaar mag afkoelen'.
- Airco's doen het niet op vv, dus keuze is (e)cv, warmtepomp of cvkachel.
- Warmtepompen zijn wat ingewikkelder, klinken duur, buffervaten, geluid etc. Dat installeer je niet zomaar eventjes zelf.

Hoewel ik het ook een mentale drempel zou vinden om een e-cv+paneeltjes(nu nog salderen) neer te zetten begrijp ik dat anderen die keuze wel maken. Zo'n vloerverwarming in je thuiswerkhok is toch heerlijk?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:39

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kanoet schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:08:
- Warmtepompen zijn wat ingewikkelder, klinken duur, buffervaten, geluid etc. Dat installeer je niet zomaar eventjes zelf.
Een monoblock direct op vloerverwarming aansluiten lukt veel tweakers toch wel?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gizz schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:13:
[...]

Een monoblock direct op vloerverwarming aansluiten lukt veel tweakers toch wel?
Niet moeilijker dan een e-CV iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:49
Ik krijg direct wat vragen over hoeveel en of er buffer nodig is, of zonder buffer hoe je teveel compressorstarts minimaliseert en of dat een beetje te regelen is. Welke (laag vermogen) monoblock zou je dan kiezen? Eigenlijk precies de dingen die bij 'professionele' installateurs al mis gaan. En dat moet dan voor het thuiswerkkantoortje ook geregeld worden. Dat klinkt voor sommigen als overengineering in de oren. Of denk ik nu te moeilijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Kanoet schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:22:
Ik krijg direct wat vragen over hoeveel en of er buffer nodig is, of zonder buffer hoe je teveel compressorstarts minimaliseert en of dat een beetje te regelen is. Welke (laag vermogen) monoblock zou je dan kiezen? Eigenlijk precies de dingen die bij 'professionele' installateurs al mis gaan. En dat moet dan voor het thuiswerkkantoortje ook geregeld worden. Dat klinkt voor sommigen als overengineering in de oren. Of denk ik nu te moeilijk?
Je denkt te moeilijk. Ding pompt direct de vloer in en klaar. Hey is exact even ingewikkeld als het aansluiten van deze e-cv. Enigste verschil is dat het stroomverbruik factor 5 lager was geweest.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 14-04-2023 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@swarthoofd Wat was de doorslag om een doorstromer en water vloerverwarming te kiezen ?
Het is de allerslechtste manier van verwarmen kwa zuinigheid.

IR vloerverwarming was dan een stuk zuiniger geweest(kan continue stralen op laag vermogen waardoor je geen massa nodig bent).

Geen verwijt, maar hierdoor heb je ook nog het energieverbruik van de CV pomp en je stuurt nog een boel warmte de grond in.

Nog een tip je kan vloerverwarming en de airco combineren, zo heb je toch aardige energiebesparing maar ook nog het comfort, de airco zet je op fluisterstand.

Let goed op je energieverbruik want dat kan heel snel in de papieren lopen op deze manier, zeker als straks afbouw saldering gaat gebeuren op zonnepanelen.
(Er bestaan ook mini warmtepompen op CV).

[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 14-04-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Kanoet schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:22:
Ik vraag mij af of in dit geval een ventilatiewarmtepomp nog een optie was geweest, voldoende laag vermogen en simpel te installeren, de afzuigbox hangt er op de foto waardoor minimaal aanpassingen.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 14-04-2023 12:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• swarthoofd
Haha wow oke leuk om zoveel reacties te krijgen, heb me reactie inmiddels al heel wat keer overnieuw geschreven maar hier is die:

Allereerst denk ik dat het goed is om te zeggen dat Lucht verwarming niet het conform geeft waar ik naar opzoek was en dat ik dus echt veel blijer ben de vloerverwarming. Het zorgt er voor dat de betonnen plaat veel warmte vast houd en dat je nu gewoon met je voeten over de vloer kan lopen. Bijv als je uit de sauna komt en onder de douche wil stappen. Met alleen lucht verwarming is dat echt niet relaxt. Dus verwarmen via water is de optie waar ik zoizo alleen voor zou kiezen.

Ventilatiewarmtepomp kan niet omdat het om een te kleine ruimte gaat.

Ik pak graag de rekenmachine en loop het met jullie nog even door. De verwachting is dat er per jaar zo'n 2500 kwh aan elektriciteit nodig is. Dit is gebaseerd op de isolatiewaardes en de ervaring van mijn woonhuis. Mijn huis is ongeveer 5x zo groot en daar verbruik ik 900 kuub gas inclusief sanitair water. Voor het tuinhuis ga ik er vanuit dat ik ongeveer 1/3 van de energiebehoefte nodig zal hebben ook al zal het 1 tot 2 graden koeler zijn dan in mijn huis. Dus ik heb 300 kuub gas nodig om dit gebouw per jaar op te warmen wat met een factuur 8 komt op 2400 kw aan warmte dus 2500 kwh aan stroom per jaar.

Als we het tot dit punt nog met elkaar eens zijn ga ik graag nog verder. Een warmtepomp zou bij mij op de erfgrens komen staan wat betekend dat er ook nog iets aan geluidsdemping gedaan moet worden. Pak ik bijv de Daikin Altherma 3 m kost zo', 4500 euro komt nog installatie materiaal bij (pomp, expansievat etc) moet dan ook nog een dikke omkasting omheen om geluid te dempen maar wel 2850 subsidie. Dus zou het heel raar zijn als ik zeg dat die warmtepomp toch wel zo'n 3000 euro aan centen uit je portemonnee kost?

De elektrische cv kosten nog geen 1000 euro heeft al ingebouwde pomp, expansievat etc. Moest er alleen nog een vuilfilter bij hangen.

Een verschil van zo'n 2000 euro en het voordeel dat ik geen ruimte verlies heb in mijn tuin of overlast heb van geluid.

Nu is het wel zo dat ik zo'n 12.000 kwh aan stroom op wek en er maar 5000 gebruik. Of te wel die 2500 kwh aan stroom kost me eigenlijk alleen de teruglever vergoeding. Als die warmtepomp ook echt een cop van 4 zou halen dan zou ik dus 2500 * 75% 1875 kwh aan stroom besparen. In mijn situatie is dat dus tegen een terug leververgoeding van 0.17 cent 318 euro per jaar.

De ontwikkelingen van warmtepompen staat niet stil en er let mij natuurlijk niets om bijv na 2025 als het salderen komt te vervallen alsnog een warmtepomp er bij te plaatsen. Wellicht dan zelfs 1 zonder ingebouwde heater zodat hij kan samenwerken met de Ecv.

Naja dat was een beetje het idee, wellicht stom van mij gedacht of wat dan ook maar heb nu wel lekkere warme voeten haha :)
Pagina: 1 2 Laatste