Vraag

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
SIP-ondersteuning zat altijd ingebakken in Android. In de dialer, bij "SIP accounts". Vanaf Android 12 ondersteunt Android AOSP geen SIP meer.

Onlangs heb ik een update naar Android 12 gedaan en ben ik dus op zoek naar een SIP-client voor Android. Het liefst net als de originele ingebouwde SIP-client gratis en open source. Maar omdat veel clients gewoon een branded frontje waren voor de native SIP-API van Google, zullen deze apps vanaf Android 12 ook niet meer werken. Is er ook een bekende/betrouwbare/goede SIP-client?

Ik heb nog nooit een SIP-client gebruikt omdat ik altijd de ingebouwde client gebruikte. Daardoor heb ik ook geen idee welke namen van SIP-apps bekend staan als betrouwbare/goede apps.

Enkele apps die genoemd worden zijn: Bria (10k), Sipnetic (100k),
Zoiper Lite (1000k), MizuDroid (1000k) en Linphone (FOSS, 500k)

Ik heb die laatste (FOSS) geprobeerd maar daar kan je slechts met één account inloggen. Ik gebruik twee accounts, één voor bellen en één om gebeld te kunnen worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Sando op 22-09-2022 14:17 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:57
MizuDroid is gratis en ondersteunt meerdere SIP accounts, en staat al in je lijstje, misschien goed die te proberen?
https://play.google.com/s...om.mizuvoip.mizudroid.app

En anders, is er geen app van je SIP provider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparks.nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-07 08:23
Hi, ik vroeg me af of je dit nu aan de praat hebt gekregen. Ik probeer hetzelfde te doen namelijk.
Ik wil op termijn mijn spa3102 vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik gebruik uiteindelijk MizuDroid en Sipnetic. Allebei hierboven gelinkt. Ze zijn niet ideaal, maar werken tenminste. Met meerdere accounts. Niet op de manier waarop ik zou willen, maar ik kan niks beters vinden.

Het lijkt wel alsof niemand meer SIP/VoIP gebruikt op Android met aparte accounts voor in en out. Mensen betalen liever vijf keer zoveel voor een dedicated app van een specifieke provider, in plaats van een onafhankelijke app en losse providers.

Skype en Google Voice hebben redelijk goede SIP-diensten, wel wat duur maar ik denk dat ze veel marktaandeel van de onafhankelijke SIP-providers hebben afgenomen wegens het niet bestaan van een goede Android-client voor discounters. Misschien ook wel daarom dat Android ondersteuning voor SIP-accounts heeft weggehaald, om nog meer mensen over te halen Google Voice (of onbedoeld Skype VoIP) te gaan gebruiken.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:57
Sando schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:44:.

Het lijkt wel alsof niemand meer SIP/VoIP gebruikt op Android met aparte accounts voor in en out. Mensen betalen liever vijf keer zoveel voor een dedicated app van een specifieke provider, in plaats van een onafhankelijke app en losse providers.
Ik denk meer dat deze use case zodanig niche is dat er weinig interesse is om ervoor te ontwikkelen door veel partijen.
Immers je kunt ook een doorschakeling doen bij de sip provider, of het in een telefoon centrale regelen.
Elke functie in een programma of website moet je onderhouden en testen bij elke wijziging, van jou programma, maar ook van het besturingssysteem eronder. En dan is het een kosten baten afweging voor een bedrijf of hobbyist om daar tijd en geld in te steken, of niet.
Maar gelukkig zijn er nog wat oplossingen en is het gelukt om het werkend te krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Je zult gelijk hebben @swhnld, hoewel je van de gekste dingen onafhankelijke open source projecten kunt vinden die zo goed zijn dat je je afvraagt: Waar halen ze de tijd en motivatie vandaan?

Ik denk dat het ook een beetje onnodig was omdat Android het zo lang out of the box kon, dus het gebrek aan Android-ondersteuning kwam ook een beetje als verrassing.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07:06
Ik gebruik sinds kort baresip (F-Droid/GPS) met Telnyx Elastic SIP Trunking voor goedkope voice-only outbound oproepen van waar ook ter wereld naar NL:
  • naar landline nummers: .......................................................................... 0.0047 USD/minuut
  • naar mobiele nummers (afhankelijk van Destination Prefixes): 0.0023 - 0.0082 USD/minuut
Met baresip+ (F-Droid) zou men voice & video oproepen kunnen maken. Baresip(+) omdersteunt meer dan 1 SIP account. Dat heb ik zelf uitgeprobeerd en het werkt.

Men zou kunnen kiezen voor een Cheapconnect account voor 8,95 EUR/jaar erbij voor het gratis alleen ontvangen van inbound oproepen. Al heb ik dat zelf niet uitgeprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
ditto4076 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 12:44:
Ik gebruik sinds kort baresip (F-Droid/GPS) met Telnyx Elastic SIP Trunking voor goedkope voice-only outbound oproepen van waar ook ter wereld naar NL
Ik hoor vaker dat Telnyx gecompliceerd maar interessant is. Ga ik echter naar de website dan zie ik allemaal complexe toepassingen met AI-agents. Heb je ergens een tutorial gevonden voor een "simpele" setup?

Ik gebruik al heel lang CheapConnect (nog toen het een andere naam had) voor inbound zakelijk. Eigenlijk is zonder SIP-client wel fijn, want iedere keer als iemand iets wil dan krijg ik gewoon een voicemail in de email. Raad je CheapConnect aan als alternatief voor Telnyx omdat een nummer daar duurder is? Of kan je bel Telnyx niet voor langere tijd een nummer leasen?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditto4076
Sando schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:59:Ik hoor vaker dat Telnyx gecompliceerd maar interessant is.
Dat is het ook als je er voor het eerst mee te maken krijgt. De gebrekkige support voor nieuwelingen maakt het er niet eenvoudiger op.
Ga ik echter naar de website dan zie ik allemaal complexe toepassingen met AI-agents. Heb je ergens een tutorial gevonden voor een "simpele" setup?
Nee, ik heb mijn use case gewoon met vallen en opstaan uitgevogeld.
Ik gebruik al heel lang CheapConnect (nog toen het een andere naam had) voor inbound zakelijk. Eigenlijk is zonder SIP-client wel fijn, want iedere keer als iemand iets wil dan krijg ik gewoon een voicemail in de email.
Ik gebruik simpelweg alleen mijn Simyo Prepaid mobiel nummer. Dat kostte eenmalig €5 met €7,50 beltegoed. Om het nummer actief te houden, volstaat eens/halfjaar een SMS te versturen voor €0,10 van het beltegoed. Met de €7,50 beltegoed kan ik dus 37,5 jaar vooruit! Dat is dus veel goedkoper dan een CheapConnect vast nummer van €8,95/jaar. Ik heb recent NoPhoneSpam verwijderd, omdat het niet meer ontwikkeld wordt. In plaats daarvan heb ik GrapheneOS DND ingesteld zodat inbound oproepen niet overgaan als ik in het buitenland ben (om hoge kosten te vermijden). Terugbellen doe ik dan met baresip via Telnyx.
Raad je CheapConnect aan als alternatief voor Telnyx omdat een nummer daar duurder is?
Ja. Bij Telnyx is niet alleen het nummer maar zijn ook inbound oproepen duurder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfmwPw-4AQJa41z5KEdDABTFcGE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qUpxQ0GFWLCfYEGU5joGQQeb.png?f=fotoalbum_large

Ik gebruik baresip (zonder videobellen functie, wat baresip+ wel biedt) omdat ik alleen via PSTN bereikbaar wil zijn voor instituten, bedrijven, etc. die erop staan om zaken telefonisch af te handelen, zoals de fraudedesk van de bank, het alarmnummer van de reisverzekering, etc. Videobellen is daarvoor niet nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door ditto4076 op 29-07-2025 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Overigens krijg ik Baresip niet aan de praat met CheapConnect. Althans, dan kan ik niet gebeld worden. Ik gebruik MizuDroid om gebeld te kunnen worden.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
Sando schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:33:
Overigens krijg ik Baresip niet aan de praat met CheapConnect. Althans, dan kan ik niet gebeld worden. Ik gebruik MizuDroid om gebeld te kunnen worden.
Ik heb ervoor gekozen om geen CheapConnect nummer te nemen (wie heeft tegenwoordig nog een vast nummer?), dus ik heb baresip niet geprobeerd met CheapConnect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
ditto4076 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:38:
[...]

Ik heb ervoor gekozen om geen CheapConnect nummer te nemen (wie heeft tegenwoordig nog een vast nummer?)
Ik gebruik het overal waar een nummer verplicht is, te beginnen bij de KvK. Na 100 datalekken blijft je eigen 06 vrij van spam. Die sip-lijn kan je selectief aanzetten wanneer het nodig is.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
Sando schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:46:
[...]

Ik gebruik het overal waar een nummer verplicht is, te beginnen bij de KvK. Na 100 datalekken blijft je eigen 06 vrij van spam. Die sip-lijn kan je selectief aanzetten wanneer het nodig is.
Ja, ik begrijp dat de KvK data verkoopt. Zelf heb ik geen last van spam op mijn mobiele telefoon, behalve momenteel van mijn lokale eSIM providers in Indonesie en Maleisie. Vooral in Indonesie word ik sufgebombardeerd met SMS-reclame.
Pagina: 1