@cville SOC% wordt wel opgeslagen en teruggerekend naar kWh. Helaas alleen in hele procenten, dus bij 70 kWh batterij kun je er 0.7 kWh ernaast zitten. Op kleine afstanden dus wel onnauwkeurig.
@ZuinigeRijder Ik weet niet wat in dit geval een kleine afstand is maar ik heb op de 26e 43.1km gereden in 3 ritten. Het door de API gerapporteerde verbruik zit is er 26.7% naast als ik uitga van de werkelijk gereden afstand. Als ik "distance" uit de API gebruik is het zelfs 29.6%. Aangenomen dat ik geen fout maak, is dit zowel onbegrijpelijk technisch gezien als onbruikbaar.ZuinigeRijder schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:03:
@cville SOC% wordt wel opgeslagen en teruggerekend naar kWh. Helaas alleen in hele procenten, dus bij 70 kWh batterij kun je er 0.7 kWh ernaast zitten. Op kleine afstanden dus wel onnauwkeurig.
Ik kan dus eigenlijk alleen maar iets over het verbruik zeggen door het aantal kWh uit mijn eigen kWh meter en het aantal km uit de API (odometer) te gebruiken en dit per laadbeurt. Ik heb geen bruikbare data per rit of per dag. Als iemand een fout in mijn redenering ziet, hoor ik dat graag; ik heb in dit geval liever geen gelijk
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Is er nog nieuws te melden?
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
@hemertje Ik draai het al een hele tijd (half jaar) tussen 6 en 22 uur elke 15 minuten en krijg de data via bluelink binnen. Er is geen nieuwe functionaliteit bijgekomen door Hyundai en Kia, dus moet het normaal gesproken werken. Geen behoefte gehad om nog iets te veranderen. Of had je ander nieuws willen zien?
neu, gewoon gezonde interesse in het mooie project
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
@ZuinigeRijder of ander.
Ik heb de kia MY23 Soul ev sinds jan 2023 en de ritbeheer software draaien.
Ik probeer het energie verbruik :kW in en Km gereden wat bekijken.
Nu valt mij al voor de tweede keer op dat de gevens Charge kW te laag zijn.
Mooi voorbeeld op 9-6 is het goed gegaan netjes 10,5kW de batterij in en 13kW via granny, bms 74% naar 90% geladen.
Nu op 11-6 word er aan gegeven 5,6kW.!!
Met dezelfde situatie en granny 23,3kW geladen, bms van 61% naar 90%.
Verwachting batterij in zou zijn minimaal 18,6kW en geen 5,6kW.
Heel misschien deur open tijdens laden in het begin ( zou dus veel meer moeten aangeven dan 5,6kW).
Maar de tijd van laden klopt wel met de 23kW.En % van 61>90 geeft ook 18 a19kW aan.
De andere keer dat het fout ging was zelfde situatie en granny van 02:00 tot 11:00 en geen deur open geweest tijdens het laden.( lekker uit geslapen ;-).
Ik hou nu ook via osbd carscanner de accumulatie normal charging energy bij.
Eens kijken.
Granny % ligt tussen de 80% en 86 %.
Ik heb de kia MY23 Soul ev sinds jan 2023 en de ritbeheer software draaien.
Ik probeer het energie verbruik :kW in en Km gereden wat bekijken.
Nu valt mij al voor de tweede keer op dat de gevens Charge kW te laag zijn.
Mooi voorbeeld op 9-6 is het goed gegaan netjes 10,5kW de batterij in en 13kW via granny, bms 74% naar 90% geladen.
Nu op 11-6 word er aan gegeven 5,6kW.!!
Met dezelfde situatie en granny 23,3kW geladen, bms van 61% naar 90%.
Verwachting batterij in zou zijn minimaal 18,6kW en geen 5,6kW.
Heel misschien deur open tijdens laden in het begin ( zou dus veel meer moeten aangeven dan 5,6kW).
Maar de tijd van laden klopt wel met de 23kW.En % van 61>90 geeft ook 18 a19kW aan.
De andere keer dat het fout ging was zelfde situatie en granny van 02:00 tot 11:00 en geen deur open geweest tijdens het laden.( lekker uit geslapen ;-).
Ik hou nu ook via osbd carscanner de accumulatie normal charging energy bij.
Eens kijken.
Granny % ligt tussen de 80% en 86 %.
:strip_exif()/f/image/xUDlhjyU4dc5M3ytSPwtoE6c.jpg?f=fotoalbum_large)
@X21r Kun je de inhoud van monitor.csv vanaf 8 juni (eventueel geanonimiseerd) via een PB sturen. Misschien dat ik dan de oorzaak kan vinden. In ieder geval weet ik dat soms de SOC gegevens pas de volgende dag bij de volgende rit door bluelink server gestuurd wordt. Hetzelfde soms voor de kilometerstand.
Nu mijn Ioniq 5 ook binnen is, wil ik deze tools gaan gebruiken.
Op mijn server (openSUSE Leap 15.3), staat python3, maar dat lijkt niet genoeg?
En alle packages
De versies zijn niet helemaal identiek, ik kan bijvoorbeeld requests 2.28.1 niet downloaden, gene idee of dat er iets mee heeft te maken.
Op mijn server (openSUSE Leap 15.3), staat python3, maar dat lijkt niet genoeg?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| ~/hyundai_kia_connect_monitor # python3 debug.py Traceback (most recent call last): File "debug.py", line 5, in <module> from hyundai_kia_connect_api import VehicleManager, Vehicle File "/root/hyundai_kia_connect_monitor/hyundai_kia_connect_api/__init__.py", line 3, in <module> from .ApiImpl import ApiImpl, ClimateRequestOptions File "/root/hyundai_kia_connect_monitor/hyundai_kia_connect_api/ApiImpl.py", line 11, in <module> from .Vehicle import Vehicle File "/root/hyundai_kia_connect_monitor/hyundai_kia_connect_api/Vehicle.py", line 33, in <module> @dataclass File "/root/hyundai_kia_connect_monitor/hyundai_kia_connect_api/Vehicle.py", line 39, in MonthTripInfo day_list: list[DayTripCounts] = field(default_factory=list) TypeError: 'type' object is not subscriptable |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| cat monitor.cfg [monitor] region = 1 brand = 2 username = removed password = removed pin = use_geocode = True use_geocode_email = True language = nl |
En alle packages
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
| pip list Package Version -------------------- ----------- apipkg 1.4 appdirs 1.4.3 asn1crypto 0.24.0 beautifulsoup4 4.11.1 brotlipy 0.7.0 cachetools 4.2.4 cepces 0.3.4 certifi 2018.1.18 cffi 1.13.2 chardet 3.0.4 charset-normalizer 2.0.12 configobj 5.0.6 cryptography 2.9.2 dataclasses 0.8 decorator 4.4.2 google-auth 2.19.1 google-auth-oauthlib 1.0.0 gspread 5.6.2 idna 2.6 iniconfig 0.0.0 isc 2.0 mysqlclient 1.4.6 oauthlib 3.2.2 packaging 20.3 pip 20.0.2 ply 3.10 py 1.10.0 pyasn1 0.5.0 pyasn1-modules 0.3.0 pycparser 2.17 PyGObject 3.34.0 pykerberos 1.2.1 pyOpenSSL 19.0.0 pyparsing 2.4.7 PySocks 1.6.8 python-dateutil 2.8.2 python-linux-procfs 0.6 pytz 2022.2.1 pyudev 0.21.0 PyYAML 5.4.1 requests 2.27.1 requests-kerberos 0.12.0 requests-oauthlib 1.3.1 rpm 4.14.3 rsa 4.9 setuptools 40.5.0 six 1.14.0 soupsieve 2.3.2.post1 urllib3 1.25.10 |
De versies zijn niet helemaal identiek, ik kan bijvoorbeeld requests 2.28.1 niet downloaden, gene idee of dat er iets mee heeft te maken.
@YJB Welke Pyton versie heb je geinstalleerd staan?
Je hebt Python 3.9 of hoger nodig. Deze foutmelding komt doordat je python 3.8 of lager gebruikt,
code:
1
| python --version |
Je hebt Python 3.9 of hoger nodig. Deze foutmelding komt doordat je python 3.8 of lager gebruikt,
Nieuwe release R3.9.0: Bug opgelost met verstreken dagen
Ik draai het script nu een aantal weken, en het lijkt er op dat het aantal kWh geladen niet overeenkomt met wat er ingestopt is volgens de rekeningen van de providers. De tool geeft altijd een te lage waarde aan.
Moet ik nog iets configureren?
Het enige wat je kan configureren is de grootte van de batterij. Met de SOC% verschillen wordt daarmee de kWh berekend. De rekening van de providers is inclusief laadverliezen, de auto rapporteert alleen de netto kWh die er in gaat. Dus daar zit een verschil. Dit verschil kan al snel 10% tot 15% zijn. Hoeveel verschil zie jij gemiddeld?YJB schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:16:
Ik draai het script nu een aantal weken, en het lijkt er op dat het aantal kWh geladen niet overeenkomt met wat er ingestopt is volgens de rekeningen van de providers. De tool geeft altijd een te lage waarde aan.
Ik werd getriggerd door:
2023-06-27, 3597.7, 51.8, 97
Terwijl ik in werkelijkheid heb geladen van 10% naar 100% (2023 RWD LR) en volgens de rekening is er 64.04 kWh in gegaan. (AC 11KW laden)
Waar kan ik die batterij configureren en moet ik dan 77.4 ingeven?
2023-06-27, 3597.7, 51.8, 97
Terwijl ik in werkelijkheid heb geladen van 10% naar 100% (2023 RWD LR) en volgens de rekening is er 64.04 kWh in gegaan. (AC 11KW laden)
Waar kan ik die batterij configureren en moet ik dan 77.4 ingeven?
@YJB in summary.cfg kun je de netto batterij configureren. Standaard: net_battery_size_kwh = 70.0
De 72.6 kWh IONIQ 5 batterij is bruto 72.6 kWh en netto ongeveer 70.0 kWh (volgens evdatabase). De 77.4 kWh versie is bruto, maar zal netto maar iets van 74.0 kWh zijn (volgens evdatabase).
Ook kun je de average_cost_per_kwh instellen, wil je weten wat het laden ongeveer gekost heeft.
De 72.6 kWh IONIQ 5 batterij is bruto 72.6 kWh en netto ongeveer 70.0 kWh (volgens evdatabase). De 77.4 kWh versie is bruto, maar zal netto maar iets van 74.0 kWh zijn (volgens evdatabase).
Ook kun je de average_cost_per_kwh instellen, wil je weten wat het laden ongeveer gekost heeft.
Dank je wel, ga ik dat aanpassen en kijken of het dan meer in de buurt komt.
Misschien een idee om de verschillende waardes als comments in summary.cfg te zetten?
Misschien een idee om de verschillende waardes als comments in summary.cfg te zetten?
Staat wel genoemd in de README, maar bij niet aanwezig zijn van een setting, val ik terug op een default, dus op commentaar zetten zal het alleen erger makenYJB schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:03:
Ok, readme is idd logischer. Ik dacht zoiets als:
net_battery_size_kwh:
- P45: 70 kWh
- 2022 SR: 54 kWh
- 2033 LR: 70kWh
- 2023 LR: 74 kWh
Maar ja, nu staat het hier dus dat is ook al genoeg denk ik
net_battery_size_kwh:
- P45: 70 kWh
- 2022 SR: 54 kWh
- 2033 LR: 70kWh
- 2023 LR: 74 kWh
Maar ja, nu staat het hier dus dat is ook al genoeg denk ik
Haha, doe het ook nog even voor Kona, Kia Niro, Kia Soul, etc
Het lijkt erop dat er sinds vandaag iets veranderd is in de Bluelink API en Kia Uvo Connect API. Vandaag krijg ik alleen maar foutmeldingen:
en
Zie ook deze post:
Mister I in "Het grote KIA EV6 topic"
en ook hier is het al gemeld, bij de hyundai_kia_connect_api: [EU] Login fails: "Invalid request body - Invalid parameter."
code:
1
| 20230629 06:06:28: Exception: Undefined Error - notNull Violation: devices.device_id cannot be null |
en
code:
1
| 20230629 11:06:12: Exception: Server returned: 'Invalid request body - Invalid parameter.' |
Zie ook deze post:
Mister I in "Het grote KIA EV6 topic"
en ook hier is het al gemeld, bij de hyundai_kia_connect_api: [EU] Login fails: "Invalid request body - Invalid parameter."
Mijn Bluelink laat wel de ritten van vandaag zien. Ook kan ik een refresh doen (mijn auto is aan het laden) en zie ik de huidige SOC%. Dus de server werkt in ieder geval. Ik was nog wel ingelogd.
[ Voor 6% gewijzigd door ZuinigeRijder op 29-06-2023 21:54 ]
Na een soft reset werkt mijn Bluelink wel weer. Maar de scripts geven idd nog steeds een foutmelding
Er is een fix voor EU Hyundai Bluelink gebruikers, zie R3.10.0. Voor EU Kia Connect gebruikers wordt er nog gezocht naar een oplossing.
De hyundai_kia_connect_api werkt niet meer voor de EU. Zowel voor Kia als Hyundai, sinds 29 juni 2023. Zie dit probleem.
Er is een oplossing gevonden voor EU Hyundai, de Hyundai Bluelink-server bleek een strengere controle te hebben op pushRegId.
Voor EU Kia is het probleem nog NIET opgelost in hyundai_kia_connect_api en er wordt aan gewerkt door @cdnninja en anderen. Er moet in ieder geval een nieuwe AppId en stempel generatie gemaakt worden voor EU Kia.
hyundai_kia_connect_monitor is niet bijgewerkt (alleen README.md en requirements.txt).
Hoe het te repareren voor EU Hyundai:
- Download hier de broncode van hyundai_kia_connect_api v3.3.8
- Pak deze broncode uit
- Vervang de map hyundai_kia_connect_monitor/hyundai_kia_connect_api door de map hyundai_kia_connect_api-3.3.8/hyundai_kia_connect_api
Wil/kan iemand me helpen met de installatie op een Debian / Dietpi server?
Hoe krijg ik deze bestanden vanaf Github op de server geïnstalleerd en draaiende, met cron?
Zijn de logs zichtbaar te krijgen via Stack, Influxdb + Grafana?
Heeft iemand een copy/past howto voor deze leek?
Dank!
Hoe krijg ik deze bestanden vanaf Github op de server geïnstalleerd en draaiende, met cron?
Dank!
Voor een gedeelte wel.hemertje schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:17:
Wil/kan iemand me helpen met de installatie op een Debian / Dietpi server?
Is Python 3.9+ al geinstalleerd op je server? Zo niet, moet je dat eerst doen.Hoe krijg ik deze bestanden vanaf Github op de server geïnstalleerd en draaiende, met cron?
Dank!
Mijn scripts hoef je niet te installeren, alleen de source code uitpakken. Je kunt op de Releases pagina de gewenste release source code downloaden "Source code (tar.gz)". En idem voor de hyundai_kia_connect_api Release.
Installatie handleiding is hier te vinden (eventueel kun je Google translate gebruiken).
Dan zul je extra stappen moeten bijmaken. Misschien dat er al iemand die mijn tool gebruikt al zoiets gedaan heeft? Of in een ander project zoiets gedaan heeft en wil helpen (bijvoorbeeld csv naar Influxdb).Zijn de logs zichtbaar te krijgen via Stack, Influxdb + Grafana?
Dank!
Je kunt natuurlijk ook gewoon de informatie naar Google spreadsheet gebruiken (summary.py en dailystats.py) om ergens anders te bekijken. Zie de installatiehandleiding.
[ Voor 5% gewijzigd door ZuinigeRijder op 26-07-2023 08:24 ]
Dank!
Dietpi 8.19 heeft Python 3.11.4 onder de motorkap wat ik lees
Welke map op de server raad je aan om te gebruiken voor de map 'hyundai_kia_connect_monitor' ?
Downloaden en uitpakken in de map op de server via
wget -c https://github.com/Zuinig.../refs/tags/R3.13.0.tar.gz
en vervolgens:
cd \hyundai_kia_connect_monitor
wget -c https://github.com/Hyunda.../refs/tags/v3.3.13.tar.gz
?
Moet er dan nog een cron oid ingesteld worden?
Welke map op de server raad je aan om te gebruiken voor de map 'hyundai_kia_connect_monitor' ?
en vervolgens:
?
@TCroezingTCroezing schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:54:
Mooi stukje software @ZuinigeRijder!![]()
Ik heb ff snel wat in elkaar gedraaid wat een mariaDB vult die via grafana ontsloten wordt. Daarin zie ik hoeveel er gereden is en wat daarvan het verbruik is. Met als basis jouw sw, top!![]()
Maar het werkt nog niet helemaal bij mij.
Zo zie ik in de trip summary:
code:
1 2 3 Warning: timestamp wrong line 3495 SPLIT: ['...'] PREV : ['...']
Als ik dan die trip summary bekijk, mis ik op die momenten ook een trip en de volgende trip heeft dubbel verbruik. En in de monitor.csv ziet het (ook de timestamp) gewoon uit.
Enig idee?
Ik gebruik de laatste sw versie (tot gister dan, je gaat zo snel)
Wil je dit soort opmerkingen wel hier trouwens?
Heb jij de grafieken via Grafana op je server zichtbaar kunnen maken?
Kan je stap voor stap aangeven hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?
Dank!
let op dat je na uitpakken van hyundai_kia_connect_api de subdirectory hyundai_kia_connect_api nog 1 niveau hoger moet verplaatsen. En natuurlijk configureren. Instellen van crontab kun je hier vinden. Het script gaat uit van de foldernaam hyundai_kia_connect_api.hemertje schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:25:
Dank!
en vervolgens:
?
de inhoud van beide tarballen R3.13.0.tar.gz en v3.3.13.tar.gz dienen dus in de map 'hyundai_kia_connect_monitor' te staan?
met het commando
wget -c https://github.com/Zuinig.../refs/tags/R3.13.0.tar.gz -O - | sudo tar -xz
komt de directorie 'hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0' in de directorie 'hyundai_kia_connect_monitor' gedownload en uitgepakt
hoe krijg je ook alweer de bestanden van 'hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0' direct in 'hyundai_kia_connect_monitor' gedownload en uitgepakt zodat je geen "overbodige" directorie in een directorie krijgt?
of is dat juist je bedoeling?
met het commando
wget -c https://github.com/Zuinig.../refs/tags/R3.13.0.tar.gz -O - | sudo tar -xz
komt de directorie 'hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0' in de directorie 'hyundai_kia_connect_monitor' gedownload en uitgepakt
hoe krijg je ook alweer de bestanden van 'hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0' direct in 'hyundai_kia_connect_monitor' gedownload en uitgepakt zodat je geen "overbodige" directorie in een directorie krijgt?
of is dat juist je bedoeling?
[ Voor 69% gewijzigd door hemertje op 26-07-2023 21:10 ]
ps op https://github.com/Zuinig...d-hyundai_connect_monitor heb je nog in de tekst versie 3.3.11 staan,
je bent al bij 3.3.13
je bent al bij 3.3.13
@hemertje Gewoon via mv commando in de directory een hoger::
en zo ook de hyundai_kia_connect_api sundirectory, zoiets als:
code:
1
| mv hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0/ hyundai_kia_connect_monitor/ |
en zo ook de hyundai_kia_connect_api sundirectory, zoiets als:
code:
1
| mv hyundai_kia_connect_monitor/hyundai_kia_connect_api-v3.3.13/hyundai_kia_connect_api/ hyundai_kia_connect_monitor/hyundai_kia_connect_api/ |
heb voor mezelf een howto geschreven zodat ik probeer te snappen wat ik moet doen aan gezien de Jip & Janneke kopieer en plak commando's ontbreken 
Kan je bovenstaande eens controleren of ik het goed heb?
Met 'python3 monitor.py' krijg ik de volgende error
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
| Create a directorie on your linux server, for example in the directorie /var : [code] cd var mkdir hyundai_kia_connect_monitor [/code] Go to this directorie [code] cd hyundai_kia_connect_monitor [/code] Download via Github the ‘hyundai_kia_connect_monitor’ from https://github.com/ZuinigeRijder/hyundai_kia_connect_monitor/releases The current version is R3.13.0 Download and extract this current version: [code] wget -c https://github.com/ZuinigeRijder/hyundai_kia_connect_monitor/archive/refs/tags/R3.13.0.tar.gz -O - | sudo tar -xz [/code] This creates the following current subdirectorie ‘hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0’ inside the directorie ‘hyundai_kia_connect_monitor’ Go to this subdirectorie: [code] cd hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0 [/code] Download via Github de ‘hyundai_kia_connect_api’ from https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/hyundai_kia_connect_api/releases The current version is 3.13.13 Download and extract this current version: [code] wget -c https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/hyundai_kia_connect_api/archive/refs/tags/v3.3.13.tar.gz -O - | sudo tar -xz [/code] Configure the configuration file ‘monitor.cfg’: [code] nano monitor.cfg [/code] Make sure to configure ‘monitor.cfg’ once: Explanation of the configuration items: • region: 1: REGION_EUROPE, 2: REGION_CANADA, 3: REGION_USA • brand: 1: BRAND_KIA, 2: BRAND_HYUNDAI • username: your bluelink account email address • password: password of your bluelink account • pin: pincode of your bluelink account, required for CANADA, and potentially USA, otherwise pass a blank string • use_geocode: (default: True) find address with the longitude/latitude for each entry • use_geocode_email: (default: True) use email to avoid abuse of address lookup • language: (default: en) the Bluelink App is reset to English for users who have set another language in the Bluelink App in Europe when using hyundai_kia_connect_api, you can configure another language as workaround • odometer_metric, e.g. km or mi • Note: language is only implemented for Europe currently. [monitor] region = 1 brand = 2 username = your_email password = your_password pin = use_geocode = True use_geocode_email = True language = en odometer_metric = km Save and close the file [code] CNTR+O CNTR+X [/code] Install pyhon3 at your server! Following run the command: [code] python3 monitor.py [/code] |
Kan je bovenstaande eens controleren of ik het goed heb?
Met 'python3 monitor.py' krijg ik de volgende error
code:
1
2
3
4
5
6
| root@DietPi:/var/hyundai_kia_connect_monitor/hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0# python3 monitor.py Traceback (most recent call last): File "/var/hyundai_kia_connect_monitor/hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0/monitor.py", line 41, in <module> from dateutil.relativedelta import relativedelta ModuleNotFoundError: No module named 'dateutil' root@DietPi:/var/hyundai_kia_connect_monitor/hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0# |
@hemertje Normaal gesproken maak je een subdirectory in de home directory en niet in /var
En uiteindelijk moet de directorystructuur zijn, dus je moet de directories hernoemen met de mv commando's zoals hierboven beschreven:
~/hyundai_connect_monitor/hyundai_kia_connect_api
code:
1
| cd ~ |
En uiteindelijk moet de directorystructuur zijn, dus je moet de directories hernoemen met de mv commando's zoals hierboven beschreven:
~/hyundai_connect_monitor/hyundai_kia_connect_api
oke, morgenavond weer een avond om te prutsen
dank!
dank!
@hemertje je mist module python_dateutil en waarschijnlijk daarna nog enkele andere. Zie installatiehandleiding voor benodigde modules.
Goedemorgen,
Ja dat had ik gelezen.
Maar nav je opmerking,
'Probably some packages needed for Hyundai Connect API are not installed (error messages). ',
verwachtte ik dat ik meldingen zou krijgen met welke specifieke modules je mist
Deze meldingen krijg ik dus niet.
Ja dat had ik gelezen.
Maar nav je opmerking,
'Probably some packages needed for Hyundai Connect API are not installed (error messages). ',
verwachtte ik dat ik meldingen zou krijgen met welke specifieke modules je mist
Deze meldingen krijg ik dus niet.
@hemertje Nee, uit de foutmelding kan meestal wel gehaald worden welk pakket je mist, in de foutmelding met dateutil is het duidelijk dat het python_dateutil uit de lijst is.
code:
1
| No module named 'dateutil' |
oops, overheen gelezen 
M.b.t. de installatie van de submodules
Zijn de specifieke versienummers inmiddels nog nodig?
Of wordt op dit moment automatisch een meer up to date versie geïnstalleerd die al hoger is dan deze versies?
Oftewel is b.v.
voldoende zonder de speficieke versie 4.11.1?
M.b.t. de installatie van de submodules
code:
1
2
3
4
5
| beautifulsoup4==4.11.1 python_dateutil==2.8.2 pytz==2022.2.1 requests==2.28.1 gspread==5.6.2 |
Zijn de specifieke versienummers inmiddels nog nodig?
Of wordt op dit moment automatisch een meer up to date versie geïnstalleerd die al hoger is dan deze versies?
Oftewel is b.v.
code:
1
| python3 -m pip install beautifulsoup4 |
voldoende zonder de speficieke versie 4.11.1?
@hemertje meestal zijn de pakketten "upwards compatible", dus een nieuwere versie werkt de API meestal hetzelfde. Ik zou proberen of het met de laatste versie het werkt, want mogelijk zijn er problemen opgelost. Je kunt anders alsnog deinstalleren van een pakket en een specifieke installeren. Maar verwacht dat de laatste versies het gewoon doen. Ik heb in ieder geval getest met de getoonde versies.
[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 27-07-2023 08:33 ]
Ok, dan ga ik proberen
code:
1
2
3
4
5
| python3 -m pip install beautifulsoup4 python3 -m pip install python_dateutil python3 -m pip install pytz python3 -m pip install requests python3 -m pip install gspread |
@ZuinigeRijder
Linux Server Installation
With this instruction you will install this ‘hyundai_kia_connect_monitor’ on your linux server, for example your Raspberry Pi, in the directorie /home :
Login to your server.
Go inside the ‘home’ directorie
Download and unpack via Github the ‘hyundai_kia_connect_monitor’ from
https://github.com/Zuinig..._connect_monitor/releases
The current version is R3.13.0.
Download and unpack this current version, this will create the directorie ‘hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0’ inside the /home directorie.
Rename ‘hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0’ to ‘hyundai_kia_connect_monitor’
Go inside the ‘hyundai_kia_connect_monitor’ directorie
Download and unpack via Github de ‘hyundai_kia_connect_api’ from
https://github.com/Hyunda..._kia_connect_api/releases
The current version is 3.13.13.
Download and unpack this current version, this will create the directorie ‘hyundai_kia_connect_api-v3.3.13’ inside the ‘hyundai_kia_connect_monitor’ directorie.
Rename ‘hyundai_kia_connect_api-v3.3.13’ to ‘hyundai_kia_connect_api’
Configure the configuration file ‘monitor.cfg’:
Make sure to configure ‘monitor.cfg’ once:
Explanation of the configuration items:
region: 1: REGION_EUROPE, 2: REGION_CANADA, 3: REGION_USA
brand: 1: BRAND_KIA, 2: BRAND_HYUNDAI
username: your bluelink account email address
password: password of your bluelink account
pin: pincode of your bluelink account, required for CANADA, and potentially USA, otherwise pass a blank string
use_geocode: (default: True) find address with the longitude/latitude for each entry
use_geocode_email: (default: True) use email to avoid abuse of address lookup
language: (default: en) the Bluelink App is reset to English for users who have set another language in the Bluelink App in Europe when using hyundai_kia_connect_api, you can configure another language as workaround
odometer_metric, e.g. km or mi
Note: language is only implemented for Europe currently.
Save and close the file
Install pyhon3 at your linux server!
Probably some packages needed for Hyundai Connect API are not installed (error messages). Learn more about installing Python packages I have installed the following packages (e.g. use python -m pip install "package_name"), see requirements.txt
Following run the command:
na alles geïnstalleerd te hebben en de 'monitor.cfg' ingevuld te hebben met username = your_email en
password = your_password krijg ik de volgende foutmelding:
Linux Server Installation
With this instruction you will install this ‘hyundai_kia_connect_monitor’ on your linux server, for example your Raspberry Pi, in the directorie /home :
Login to your server.
Go inside the ‘home’ directorie
code:
1
| cd home |
Download and unpack via Github the ‘hyundai_kia_connect_monitor’ from
https://github.com/Zuinig..._connect_monitor/releases
The current version is R3.13.0.
Download and unpack this current version, this will create the directorie ‘hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0’ inside the /home directorie.
code:
1
| wget -c https://github.com/ZuinigeRijder/hyundai_kia_connect_monitor/archive/refs/tags/R3.13.0.tar.gz -O - | sudo tar -xz |
Rename ‘hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0’ to ‘hyundai_kia_connect_monitor’
code:
1
| mv hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0 hyundai_kia_connect_monitor |
Go inside the ‘hyundai_kia_connect_monitor’ directorie
code:
1
| cd hyundai_kia_connect_monitor |
Download and unpack via Github de ‘hyundai_kia_connect_api’ from
https://github.com/Hyunda..._kia_connect_api/releases
The current version is 3.13.13.
Download and unpack this current version, this will create the directorie ‘hyundai_kia_connect_api-v3.3.13’ inside the ‘hyundai_kia_connect_monitor’ directorie.
code:
1
| wget -c https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/hyundai_kia_connect_api/archive/refs/tags/v3.3.13.tar.gz -O - | sudo tar -xz |
Rename ‘hyundai_kia_connect_api-v3.3.13’ to ‘hyundai_kia_connect_api’
code:
1
| mv hyundai_kia_connect_api-3.3.13 hyundai_kia_connect_api |
Configure the configuration file ‘monitor.cfg’:
code:
1
| nano monitor.cfg |
Make sure to configure ‘monitor.cfg’ once:
Explanation of the configuration items:
region: 1: REGION_EUROPE, 2: REGION_CANADA, 3: REGION_USA
brand: 1: BRAND_KIA, 2: BRAND_HYUNDAI
username: your bluelink account email address
password: password of your bluelink account
pin: pincode of your bluelink account, required for CANADA, and potentially USA, otherwise pass a blank string
use_geocode: (default: True) find address with the longitude/latitude for each entry
use_geocode_email: (default: True) use email to avoid abuse of address lookup
language: (default: en) the Bluelink App is reset to English for users who have set another language in the Bluelink App in Europe when using hyundai_kia_connect_api, you can configure another language as workaround
odometer_metric, e.g. km or mi
Note: language is only implemented for Europe currently.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| [monitor] region = 1 brand = 2 username = your_email password = your_password pin = use_geocode = True use_geocode_email = True language = en odometer_metric = km |
Save and close the file
code:
1
2
| CNTR+O CNTR+X |
Install pyhon3 at your linux server!
Probably some packages needed for Hyundai Connect API are not installed (error messages). Learn more about installing Python packages I have installed the following packages (e.g. use python -m pip install "package_name"), see requirements.txt
code:
1
2
3
4
5
| python3 -m pip install beautifulsoup4 python3 -m pip install python_dateutil python3 -m pip install pytz python3 -m pip install requests python3 -m pip install gspread |
Following run the command:
code:
1
| python3 monitor.py |
na alles geïnstalleerd te hebben en de 'monitor.cfg' ingevuld te hebben met username = your_email en
password = your_password krijg ik de volgende foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| root@DietPi:/home/hyundai_kia_connect_monitor# python3 monitor.py Traceback (most recent call last): File "/home/hyundai_kia_connect_monitor/monitor.py", line 42, in <module> from hyundai_kia_connect_api import VehicleManager, Vehicle, exceptions ImportError: cannot import name 'VehicleManager' from 'hyundai_kia_connect_api' (unknown location) root@DietPi:/home/hyundai_kia_connect_monitor# python monitor.py -bash: python: command not found root@DietPi:/home/hyundai_kia_connect_monitor# |
@hemertje in de folder hyundai_kia_connect_api-3.1.13 zit een subfolder hyundai_kia_connect_api en die moet je verplaatsen, niet de folder 1 hoger.
@ZuinigeRijder
Dus?
\hyundai_kia_connect_monitor\hyundai_kia_connect_api-v3.3.13\hyundai_kia_connect_api
waarna \hyundai_kia_connect_api naar \hyundai_kia_connect_monitor\hyundai_kia_connect_api verplaatst moet worden?
Dus?
\hyundai_kia_connect_monitor\hyundai_kia_connect_api-v3.3.13\hyundai_kia_connect_api
waarna \hyundai_kia_connect_api naar \hyundai_kia_connect_monitor\hyundai_kia_connect_api verplaatst moet worden?
@ZuinigeRijder
ik probeer je handleiding te volgen maar je raakt me onderweg kwijt
ik heb de JSON gedownload naar men PC, dan geef je aan
Move the downloaded json file to ~/.config/gspread/service_account.json. Windows users should put this file to %APPDATA%\gspread\service_account.json.
maak welke 'config' map op de linux server?
ik probeer je handleiding te volgen maar je raakt me onderweg kwijt
ik heb de JSON gedownload naar men PC, dan geef je aan
Move the downloaded json file to ~/.config/gspread/service_account.json. Windows users should put this file to %APPDATA%\gspread\service_account.json.
maak welke 'config' map op de linux server?
@hemertje op Linux moet je de directory .config maken onder de home directory. Daaronder moet je de directory gspread maken. En daaronder de json fike zetten. Je hebt dit alleen nodig wanneer je de Google speadsheet optie gebruikt, sheetupdate.
[ Voor 19% gewijzigd door ZuinigeRijder op 27-07-2023 20:06 ]
@ZuinigeRijder
hmmm er is iets niet goed gegaan...
het verplaatsen van de submap naar de hoofdmap heb ik geprobeerd met
en ineens is het systeem niet meer benaderbaar.
'ls' werkte niet meer
server shutdown geprobeerd
maar start niet meer op!
enig idee?
is het een idee dat je de tarballen zo maakt dat je die vanuit /home download, installeert en uitpakt waarna de mappen en submappen gelijk in de juiste directorie staan?
dan hoeft de eindgebruiker niet meer handmatig te verplaatsen of te hernoemen!
code:
1
| mv /hyundai_kia_connect_monitor/hyundai_kia_connect_api-v3.3.13/hyundai_kia_connect_api/ /hyundai_kia_connect_monitor/hyundai_kia_connect_api/ |
'ls' werkte niet meer
maar start niet meer op!
enig idee?
is het een idee dat je de tarballen zo maakt dat je die vanuit /home download, installeert en uitpakt waarna de mappen en submappen gelijk in de juiste directorie staan?
Ik denk dat dit niets te maken heeft gehad met de software. Misschien dat er belangrijke data verwijderd (rm commando gebruikt?) is of niet meer te lezen is?hemertje schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:11:
@ZuinigeRijder
code:
1 mv /hyundai_kia_connect_monitor/hyundai_kia_connect_api-v3.3.13/hyundai_kia_connect_api/ /hyundai_kia_connect_monitor/hyundai_kia_connect_api/
'ls' werkte niet meer
maar start niet meer op!
enig idee?
Ik heb met mijn Raspberry Pi ook ineens een probleem gehad, bleek de Micro SD kaart beschadigd te zijn
En heb ik een helemaal nieuwe SD kaart moeten kopen en alles opnieuw moeten installeren.
Misschien ook zoiets bij jouw aan de hand?
Deze zip/tarballen worden automatisch door github gemaakt, dus heb geen invloed op hoe die gemaakt worden. Alternatief is om die release via github te clonen. Maar ook dan zul je nog rename acties moeten doen.is het een idee dat je de tarballen zo maakt dat je die vanuit /home download, installeert en uitpakt waarna de mappen en submappen gelijk in de juiste directorie staan?
het move commando klopt wel wat ik toegepast heb?
Je hebt de map met het commando niet naar de home-map verplaatst, maar naar de root partitie.hemertje schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:23:
het move commando klopt wel wat ik toegepast heb?
Volgens mij had er dit moeten staan (~ is de manier om naar de home directory van de huidige gebruiker te verwijzen):
code:
1
| mv ~/hyundai_kia_connect_monitor/hyundai_kia_connect_api-v3.3.13/hyundai_kia_connect_api/ ~/hyundai_kia_connect_monitor/hyundai_kia_connect_api/ |
[ Voor 8% gewijzigd door ZuinigeRijder op 28-07-2023 08:26 ]
dat zou dan gelijk verklaren waarom de server niet meer opstart?
@hemertje Nee, want dat eerdere mv commando zou alleen iets in de root zetten. Zit er een monitor aan de server, zodat je bij het opstarten op de console foutmeldingen kunt zien?
[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 28-07-2023 12:00 ]
was remote bezig maar er zit ook een monitor aanvast
@hemertje lijkt geen boot image te vinden.
EFI boot manager: cannot load any image
Weet natuurlijk niet wat er normaal gelogd zou worden.
EFI boot manager: cannot load any image
Weet natuurlijk niet wat er normaal gelogd zou worden.
Sinds vandaag werkt de hyundai_kia_connect_api niet meer voor mij. Lijkt een probleem te zijn in de stamp generatie. Heb enkele debug statements toegevoegd. Zie issue: Infinite loop because of bluelinky-stamps generation change?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
| monitor>python debug.py DEBUG:urllib3.connectionpool:Starting new HTTPS connection (1): raw.githubusercontent.com:443 DEBUG:urllib3.connectionpool:https://raw.githubusercontent.com:443 "GET /neoPix/bluelinky-stamps/master/hyundai-014d2225-8495-4735-812d-2616334fd15d.v2.json HTTP/1.1" 200 3112 DEBUG:hyundai_kia_connect_api.KiaUvoApiEU:hyundai_kia_connect_api - get_stamp 2023-07-27 13:01:47.588000+00:00 120000 1335 998 1335.6188112333334 DEBUG:hyundai_kia_connect_api.KiaUvoApiEU:_get_stamp: (position * 100.0) / stamp_count > 90 DEBUG:urllib3.connectionpool:Starting new HTTPS connection (1): raw.githubusercontent.com:443 DEBUG:urllib3.connectionpool:https://raw.githubusercontent.com:443 "GET /neoPix/bluelinky-stamps/master/hyundai-014d2225-8495-4735-812d-2616334fd15d.v2.json HTTP/1.1" 200 3112 DEBUG:hyundai_kia_connect_api.KiaUvoApiEU:hyundai_kia_connect_api - get_stamp 2023-07-27 13:01:47.588000+00:00 120000 1335 998 1335.6206157083334 DEBUG:hyundai_kia_connect_api.KiaUvoApiEU:_get_stamp: (position * 100.0) / stamp_count > 90 DEBUG:urllib3.connectionpool:Starting new HTTPS connection (1): raw.githubusercontent.com:443 DEBUG:urllib3.connectionpool:https://raw.githubusercontent.com:443 "GET /neoPix/bluelinky-stamps/master/hyundai-014d2225-8495-4735-812d-2616334fd15d.v2.json HTTP/1.1" 200 3112 DEBUG:hyundai_kia_connect_api.KiaUvoApiEU:hyundai_kia_connect_api - get_stamp 2023-07-27 13:01:47.588000+00:00 120000 1335 998 1335.6226047333332 DEBUG:hyundai_kia_connect_api.KiaUvoApiEU:_get_stamp: (position * 100.0) / stamp_count > 90 DEBUG:urllib3.connectionpool:Starting new HTTPS connection (1): raw.githubusercontent.com:443 DEBUG:urllib3.connectionpool:https://raw.githubusercontent.com:443 "GET /neoPix/bluelinky-stamps/master/hyundai-014d2225-8495-4735-812d-2616334fd15d.v2.json HTTP/1.1" 200 3112 DEBUG:hyundai_kia_connect_api.KiaUvoApiEU:hyundai_kia_connect_api - get_stamp 2023-07-27 13:01:47.588000+00:00 120000 1335 998 1335.62409055 DEBUG:hyundai_kia_connect_api.KiaUvoApiEU:_get_stamp: (position * 100.0) / stamp_count > 90 DEBUG:urllib3.connectionpool:Starting new HTTPS connection (1): raw.githubusercontent.com:443 DEBUG:urllib3.connectionpool:https://raw.githubusercontent.com:443 "GET /neoPix/bluelinky-stamps/master/hyundai-014d2225-8495-4735-812d-2616334fd15d.v2.json HTTP/1.1" 200 3112 DEBUG:hyundai_kia_connect_api.KiaUvoApiEU:hyundai_kia_connect_api - get_stamp 2023-07-27 13:01:47.588000+00:00 120000 1335 998 1335.6259479666667 DEBUG:hyundai_kia_connect_api.KiaUvoApiEU:_get_stamp: (position * 100.0) / stamp_count > 90 DEBUG:urllib3.connectionpool:Starting new HTTPS connection (1): raw.githubusercontent.com:443 DEBUG:urllib3.connectionpool:https://raw.githubusercontent.com:443 "GET /neoPix/bluelinky-stamps/master/hyundai-014d2225-8495-4735-812d-2616334fd15d.v2.json HTTP/1.1" 200 3112 DEBUG:hyundai_kia_connect_api.KiaUvoApiEU:hyundai_kia_connect_api - get_stamp 2023-07-27 13:01:47.588000+00:00 120000 1335 998 1335.6274858583333 DEBUG:hyundai_kia_connect_api.KiaUvoApiEU:_get_stamp: (position * 100.0) / stamp_count > 90 DEBUG:urllib3.connectionpool:Starting new HTTPS connection (1): raw.githubusercontent.com:443 Traceback (most recent call last): File "C:\Users\Rick\git\monitor\debug.py", line 117, in <module> vm.check_and_refresh_token() File "C:\Users\Rick\git\monitor\hyundai_kia_connect_api\VehicleManager.py", line 120, in check_and_refresh_token self.initialize() File "C:\Users\Rick\git\monitor\hyundai_kia_connect_api\VehicleManager.py", line 64, in initialize self.token: Token = self.api.login(self.username, self.password) File "C:\Users\Rick\git\monitor\hyundai_kia_connect_api\KiaUvoApiEU.py", line 206, in login stamp = self._get_stamp() File "C:\Users\Rick\git\monitor\hyundai_kia_connect_api\KiaUvoApiEU.py", line 1089, in _get_stamp return self._get_stamp() File "C:\Users\Rick\git\monitor\hyundai_kia_connect_api\KiaUvoApiEU.py", line 1089, in _get_stamp return self._get_stamp() File "C:\Users\Rick\git\monitor\hyundai_kia_connect_api\KiaUvoApiEU.py", line 1089, in _get_stamp return self._get_stamp() [Previous line repeated 3 more times] File "C:\Users\Rick\git\monitor\hyundai_kia_connect_api\KiaUvoApiEU.py", line 1073, in _get_stamp self.stamps = requests.get(self.stamps_url).json() File "C:\Users\Rick\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\requests\api.py", line 73, in get return request("get", url, params=params, **kwargs) File "C:\Users\Rick\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\requests\api.py", line 59, in request return session.request(method=method, url=url, **kwargs) File "C:\Users\Rick\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\requests\sessions.py", line 587, in request resp = self.send(prep, **send_kwargs) File "C:\Users\Rick\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\requests\sessions.py", line 701, in send r = adapter.send(request, **kwargs) File "C:\Users\Rick\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\requests\adapters.py", line 489, in send resp = conn.urlopen( File "C:\Users\Rick\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\urllib3\connectionpool.py", line 703, in urlopen httplib_response = self._make_request( File "C:\Users\Rick\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\urllib3\connectionpool.py", line 386, in _make_request self._validate_conn(conn) File "C:\Users\Rick\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\urllib3\connectionpool.py", line 1042, in _validate_conn conn.connect() File "C:\Users\Rick\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\urllib3\connection.py", line 358, in connect self.sock = conn = self._new_conn() File "C:\Users\Rick\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\urllib3\connection.py", line 174, in _new_conn conn = connection.create_connection( File "C:\Users\Rick\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\urllib3\util\connection.py", line 85, in create_connection sock.connect(sa) |
Ik heb een Pull Request gemaakt om het probleem op te lossen. De hyundai_kia_connect_monitor is NIET gewijzigd, maar u moet de subdirectory hyundai_kia_connect_api bijwerken met de subdirectory in release v3.4.0.
Bedankt voor de handige tool om een ritten overzicht te kunnen maken. Zelf heb ik een actieve kubernetes cluster draaien, waar ook mijn huisautomatisering in draait. Mocht er iemand geïnteresseerd zijn in hoe je dit kunt draaien in Kubernetes dan zou je hier kunnen spieken:
https://gist.github.com/g...ca0d572f5918ca3d2ca3e0957
Let wel dit is wellicht niet handigste manier voor mensen die totaal geen ervaring hebben met docker of kubernetes.
https://gist.github.com/g...ca0d572f5918ca3d2ca3e0957
Let wel dit is wellicht niet handigste manier voor mensen die totaal geen ervaring hebben met docker of kubernetes.
Als bezitter van een IONIQ5 volg ik dit zowel als het grote Hyundai IONIQ5 forum.
Ik heb op een Windows laptop Python 3.11.4 geïnstalleerd en daarna de benodigde APIs gedownload en uitgepakt. Tevens de benodigde extensies.
Bij het uivoeren van
krijg ik dit als antwoord:
Traceback (most recent call last):
File "C:\Program Files\WindowsApps\PythonSoftwareFoundation.Python.3.11_3.11.1264.0_x64__qbz5n2kfra8p0\Lib\configparser.py", line 862, in items
d.update(self._sections[section])
~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^
KeyError: 'monitor'
During handling of the above exception, another exception occurred:
File "C:\Users\Administrator\Downloads\hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0\monitor.py", line 76, in <module>
monitor_settings = dict(parser.items("monitor"))
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "C:\Program Files\WindowsApps\PythonSoftwareFoundation.Python.3.11_3.11.1264.0_x64__qbz5n2kfra8p0\Lib\configparser.py", line 865, in items
raise NoSectionError(section)
configparser.NoSectionError: No section: 'monitor'
Enig idee wat hier de foutmelding veroorzaakt?
Cees
Ik heb op een Windows laptop Python 3.11.4 geïnstalleerd en daarna de benodigde APIs gedownload en uitgepakt. Tevens de benodigde extensies.
Bij het uivoeren van
code:
1
| PS C:\Users\Administrator> python C:\Users\Administrator\Downloads\hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0\monitor.py |
krijg ik dit als antwoord:
File "C:\Program Files\WindowsApps\PythonSoftwareFoundation.Python.3.11_3.11.1264.0_x64__qbz5n2kfra8p0\Lib\configparser.py", line 862, in items
d.update(self._sections[section])
~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^
KeyError: 'monitor'
During handling of the above exception, another exception occurred:
File "C:\Users\Administrator\Downloads\hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0\monitor.py", line 76, in <module>
monitor_settings = dict(parser.items("monitor"))
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "C:\Program Files\WindowsApps\PythonSoftwareFoundation.Python.3.11_3.11.1264.0_x64__qbz5n2kfra8p0\Lib\configparser.py", line 865, in items
raise NoSectionError(section)
configparser.NoSectionError: No section: 'monitor'
Enig idee wat hier de foutmelding veroorzaakt?
Cees
@CeesTax De file monitor.cfg kan niet gevonden worden. Je moet in de directory staan, waar de configuratie files staan en dan python monitor.py
@ZuinigeRijder Dat was hem. Hij doet het meteen. Geweldig. Nu de csv bestanden opmaken e.d.ZuinigeRijder schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:54:
@CeesTax De file monitor.cfg kan niet gevonden worden. Je moet in de directory staan, waar de configuratie files staan en dan python monitor.py
Dank voor de snelle reactie.
@ZuinigeRijder Ik heb gisteren een update gedaan van de hyundai_kia_connect_api. Nu krijg ik regelmatig verbindingserrors (zie onder). Komt jou dat bekend voor? na het slapen van een minuut krijg ik die error niet meer (voor zover ik weet). Mijn rit van vanochtend is ook prima binnen gehengeld.
20230830 10:00:28: Exception: HTTPSConnectionPool(host='prd.eu-ccapi.hyundai.com', port=8080): Max retries exceeded with url: /api/v1/spa/vehicles (Caused by NewConnectionError('<urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0x0000026CFC5DFC40>: Failed to establish a new connection: [WinError 10060] A connection attempt failed because the connected party did not properly respond after a period of time, or established connection failed because connected host has failed to respond')) Traceback (most recent call last): File "C:\Users\jeroen\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\urllib3\connection.py", line 174, in _new_conn conn = connection.create_connection( File "C:\Users\jeroen\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\urllib3\util\connection.py", line 95, in create_connection raise err File "C:\Users\jeroen\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\urllib3\util\connection.py", line 85, in create_connection sock.connect(sa) TimeoutError: [WinError 10060] A connection attempt failed because the connected party did not properly respond after a period of time, or established connection failed because connected host has failed to respond During handling of the above exception, another exception occurred: Traceback (most recent call last): File "C:\Users\jeroen\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\urllib3\connectionpool.py", line 703, in urlopen httplib_response = self._make_request( File "C:\Users\jeroen\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\urllib3\connectionpool.py", line 386, in _make_request self._validate_conn(conn) File "C:\Users\jeroen\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\urllib3\connectionpool.py", line 1042, in _validate_conn conn.connect() File "C:\Users\jeroen\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\urllib3\connection.py", line 363, in connect self.sock = conn = self._new_conn() File "C:\Users\jeroen\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\urllib3\connection.py", line 186, in _new_conn raise NewConnectionError( urllib3.exceptions.NewConnectionError: <urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0x0000026CFC5DFC40>: Failed to establish a new connection: [WinError 10060] A connection attempt failed because the connected party did not properly respond after a period of time, or established connection failed because connected host has failed to respond During handling of the above exception, another exception occurred: Traceback (most recent call last): File "C:\Users\jeroen\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\requests\adapters.py", line 489, in send resp = conn.urlopen( File "C:\Users\jeroen\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\urllib3\connectionpool.py", line 787, in urlopen retries = retries.increment( File "C:\Users\jeroen\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\urllib3\util\retry.py", line 592, in increment raise MaxRetryError(_pool, url, error or ResponseError(cause)) urllib3.exceptions.MaxRetryError: HTTPSConnectionPool(host='prd.eu-ccapi.hyundai.com', port=8080): Max retries exceeded with url: /api/v1/spa/vehicles (Caused by NewConnectionError('<urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0x0000026CFC5DFC40>: Failed to establish a new connection: [WinError 10060] A connection attempt failed because the connected party did not properly respond after a period of time, or established connection failed because connected host has failed to respond')) During handling of the above exception, another exception occurred: Traceback (most recent call last): File "C:\Users\jeroen\Desktop\bluelink\hyundai_kia_connect_monitor\monitor.py", line 410, in handle_vehicles manager.check_and_refresh_token() File "C:\Users\jeroen\Desktop\bluelink\hyundai_kia_connect_monitor\hyundai_kia_connect_api\VehicleManager.py", line 123, in check_and_refresh_token self.initialize() File "C:\Users\jeroen\Desktop\bluelink\hyundai_kia_connect_monitor\hyundai_kia_connect_api\VehicleManager.py", line 69, in initialize vehicles = self.api.get_vehicles(self.token) File "C:\Users\jeroen\Desktop\bluelink\hyundai_kia_connect_monitor\hyundai_kia_connect_api\KiaUvoApiEU.py", line 263, in get_vehicles response = requests.get( File "C:\Users\jeroen\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\requests\api.py", line 73, in get return request("get", url, params=params, **kwargs) File "C:\Users\jeroen\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\requests\api.py", line 59, in request return session.request(method=method, url=url, **kwargs) File "C:\Users\jeroen\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\requests\sessions.py", line 587, in request resp = self.send(prep, **send_kwargs) File "C:\Users\jeroen\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\requests\sessions.py", line 701, in send r = adapter.send(request, **kwargs) File "C:\Users\jeroen\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\requests\adapters.py", line 565, in send raise ConnectionError(e, request=request) requests.exceptions.ConnectionError: HTTPSConnectionPool(host='prd.eu-ccapi.hyundai.com', port=8080): Max retries exceeded with url: /api/v1/spa/vehicles (Caused by NewConnectionError('<urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0x0000026CFC5DFC40>: Failed to establish a new connection: [WinError 10060] A connection attempt failed because the connected party did not properly respond after a period of time, or established connection failed because connected host has failed to respond')) 20230830 10:00:28: Sleeping a minute
@JeroenE Ik heb even in de logging van mijn raspberry pi gekeken en daar zie ik geen foutmeldingen (en ik vraag 4x per uur op tussen 6:00 en 22:00). Ik zit nog op de hyundai_kia_connect_api versie 3.4.0. Hierna zijn er meerdere updates geweest, om zaken te fixen die niet van belang zijn voor mijn versie van hyundai_kia_connect_monitor, o.a. uitvoeren van acties. Het kan zomaar zijn dat de latere wijzigingen dit gedrag veroorzaken. Heb je de nieuwere versie nodig? Anders misschien teruggaan naar versie 3.4.0?
@ZuinigeRijder Nee, niets per se nodig.
Ik heb 3.4.0 geïnstalleerd en dat werkte wel gelijk. Daarna heb ik alle 3.x.0 versies gedaan en dat werkte ook nog prima. Daarna 3.8.6 (de huidige laatste) en die doet het ook.
Hm... Misschien toch een tijdelijke hik bij die servers?
Ik heb 3.4.0 geïnstalleerd en dat werkte wel gelijk. Daarna heb ik alle 3.x.0 versies gedaan en dat werkte ook nog prima. Daarna 3.8.6 (de huidige laatste) en die doet het ook.
Hm... Misschien toch een tijdelijke hik bij die servers?
Ik heb nu ook op de imac Python 3.11 geinstalleerd en zoals eerder aangegeven alles geinstalleerd.
Ik krijg helaas de volgende meldingen bij het uitvoeren van python3.11 monitor.py
20230831 21:50:54: Exception: string indices must be integers, not 'str'
File "/Volumes/MacHD/HD_Downloads/hyundai_kia_connect_monitor-R1.5.0/monitor.py", line 80, in get_append_data
manager.check_and_refresh_token()
File "/Volumes/MacHD/HD_Downloads/hyundai_kia_connect_monitor-R1.5.0/hyundai_kia_connect_api/VehicleManager.py", line 88, in check_and_refresh_token
self.initialize()
File "/Volumes/MacHD/HD_Downloads/hyundai_kia_connect_monitor-R1.5.0/hyundai_kia_connect_api/VehicleManager.py", line 46, in initialize
self.token: Token = self.api.login(self.username, self.password)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/Volumes/MacHD/HD_Downloads/hyundai_kia_connect_monitor-R1.5.0/hyundai_kia_connect_api/KiaUvoApiEU.py", line 101, in login
device_id = self._get_device_id(stamp)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/Volumes/MacHD/HD_Downloads/hyundai_kia_connect_monitor-R1.5.0/hyundai_kia_connect_api/KiaUvoApiEU.py", line 587, in _get_device_id
device_id = response["resMsg"]["deviceId"]
~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^
TypeError: string indices must be integers, not 'str'
20230831 21:50:54: Sleeping a minute
20230831 21:51:55: Exception: string indices must be integers, not 'str'
File "/Volumes/MacHD/HD_Downloads/hyundai_kia_connect_monitor-R1.5.0/monitor.py", line 80, in get_append_data
File "/Volumes/MacHD/HD_Downloads/hyundai_kia_connect_monitor-R1.5.0/hyundai_kia_connect_api/VehicleManager.py", line 88, in check_and_refresh_token
self.initialize()
File "/Volumes/MacHD/HD_Downloads/hyundai_kia_connect_monitor-R1.5.0/hyundai_kia_connect_api/VehicleManager.py", line 46, in initialize
File "/Volumes/MacHD/HD_Downloads/hyundai_kia_connect_monitor-R1.5.0/hyundai_kia_connect_api/KiaUvoApiEU.py", line 101, in login
File "/Volumes/MacHD/HD_Downloads/hyundai_kia_connect_monitor-R1.5.0/hyundai_kia_connect_api/KiaUvoApiEU.py", line 587, in _get_device_id
20230831 21:51:55: Sleeping a minute
Enig idee wat hier aan scheelt?
Ik krijg helaas de volgende meldingen bij het uitvoeren van python3.11 monitor.py
20230831 21:50:54: Exception: string indices must be integers, not 'str'
self.initialize()
20230831 21:50:54: Sleeping a minute
20230831 21:51:55: Exception: string indices must be integers, not 'str'
self.initialize()
20230831 21:51:55: Sleeping a minute
Enig idee wat hier aan scheelt?
@CeesTax Is de versie die je gedownload hebt, versie R1.5.0? Waarom niet de laatste release, https://github.com/Zuinig...nect_monitor/tree/R3.13.0
En welke versie van hyundai_kia_connect_api heb je gebruikt? Ik gebruik hyundai_kia_connect_monitor R3.13.0 met hyundai_kia_connect_api 3.4.0.
Er zijn problemen geweest met het ophalen van deviceId (wijziging van api), dus wanneer je niet de hierboven genoemde versies gebruikt, dan ligt het hieraan.
Welke auto heb je trouwens?
En welke versie van hyundai_kia_connect_api heb je gebruikt? Ik gebruik hyundai_kia_connect_monitor R3.13.0 met hyundai_kia_connect_api 3.4.0.
Er zijn problemen geweest met het ophalen van deviceId (wijziging van api), dus wanneer je niet de hierboven genoemde versies gebruikt, dan ligt het hieraan.
Welke auto heb je trouwens?
@ZuinigeRijder , ik kwam bij deze versies uit, niet in de gaten hebbende dat dit niet de laatste waren. Nu de laatste versies geïnstalleerd en het werkt weer. Dank voor de tip.
Ik heb een Ioniq5 model 2022.
Ik heb een Ioniq5 model 2022.
@ZuinigeRijder e.a.,
kunnen de scripts op een Synology NAS geplaatst en gebruikt worden?
kunnen de scripts op een Synology NAS geplaatst en gebruikt worden?
@hemertje Ja, ik denk dat dat zeker kan. Echter mogelijk dat je wel Python (of nieuwer versie) nog moet installeren. Ik neem aan dat het een Linux OS heeft, dus daar draaien de scripts op.
Iemand hier ervaring met het gebruik van deze tool als "sluitende kilometerregistratie" zoals de belastingdienst ze graag ziet?
(ik zie dat gps -> adres conversie er al in zit gebouwd, dat is prachtig)
Is het mogelijk een beknopte export en een uitgebreide te maken?
Eentje dus enkel met de gevraagde gegevens vd belastingdienst en eentje met alle overige leuke info?
(ik zie dat gps -> adres conversie er al in zit gebouwd, dat is prachtig)
Is het mogelijk een beknopte export en een uitgebreide te maken?
Eentje dus enkel met de gevraagde gegevens vd belastingdienst en eentje met alle overige leuke info?
[ Voor 48% gewijzigd door bartlovepuch op 03-10-2023 09:36 ]
@bartlovepuch je kunt natuurlijk kolommen van de CSV output weglaten, handmatig of met command line tools. En de output kun je beperkt sturen met day, trip, week, month, year. Ik zie dit meer als hulpmiddel voor het hebben/invullen van een sluitende kilometerregistratie. Neem niet aan dat de belastingdienst mijn tool as-is accepteert. Dus je zult altijd handmatig moeten controleren (of in ieder geval een grove check doen).
Ik zie in het naar Excel geconverteerde monitor bestand dat bij latitude en longitude de data worden verkort tot bv 12.23 als er een vorige keer 12.229975 heeft gestaan. Of 44.xxxxxx wordt 4.xxxxxx. Wat kan dit vreemde gedrag verklaren?
Cel-eigenschappen van excel? Daar meer deciamelen aangeven.CeesTax schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:27:
Ik zie in het naar Excel geconverteerde monitor bestand dat bij latitude en longitude de data worden verkort tot bv 12.23 als er een vorige keer 12.229975 heeft gestaan. Of 44.xxxxxx wordt 4.xxxxxx. Wat kan dit vreemde gedrag verklaren?
is mijn eerste gok. Of is de data ook daadwerkelijk aangepast?
@CeesTax Heb je de .csv geimporteerd in Excel? In Nederlandse settings is in Excel vaak de komma "," het decimaal scheidingsteken en de punt "." mogelijk een duizend-scheidingsteken.
De data van de latitude en longitude in het csv bestand zijn ook al ingekort/afgerond. Dus ik denk dat het bij het uitvoeren van monitor.py gebeurt.demonic schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:50:
[...]
Cel-eigenschappen van excel? Daar meer deciamelen aangeven.
is mijn eerste gok. Of is de data ook daadwerkelijk aangepast?
Dat heb ik gedaan, maar de bron, het monitor.csv bestand, heeft dezelfde data. Er verandert door het importeren niets.ZuinigeRijder schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:48:
@CeesTax Heb je de .csv geimporteerd in Excel? In Nederlandse settings is in Excel vaak de komma "," het decimaal scheidingsteken en de punt "." mogelijk een duizend-scheidingsteken.
@CeesTax Bij mij zijn in monitor.csv bestand de coördinaten gewoon meer dan 2 decimalen. Heb je al met een teksteditor in het monitor.csv bestand gekeken. Lijkt erop dat bij openen/importeren met Excel de data wordt afgekapt/fout geïnterpreteerd. Kun je anders een gedeelte van het monitor.csv bestand laten zien?
Welke versie van hyundai_kia_connect_api gebruik je?
Ik gebruik versie 3.5.0.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:02:
@CeesTax Bij mij zijn in monitor.csv bestand de coördinaten gewoon meer dan 2 decimalen. Heb je al met een teksteditor in het monitor.csv bestand gekeken. Lijkt erop dat bij openen/importeren met Excel de data wordt afgekapt/fout geïnterpreteerd. Kun je anders een gedeelte van het monitor.csv bestand laten zien?
Ik heb het csv bestand in Notepad+ bekeken en ook daar zie ik soms een latitude en longitude met slechts 2 decimalen na de punt terwijl de auto niet van zijn plaats is geweest.. Dus in de bron zit al de 'fout'.
Uren later:
Inmiddels heb ik versie 3.10.1 gedownload en geïnstalleerd. Hetzelfde resultaat in de monitor.csv.
[ Voor 7% gewijzigd door CeesTax op 18-10-2023 22:24 ]
Ik heb deze tools nu een weekje draaien, leuk om de data zo beschikbaar te krijgen. Voor de lange termijn-trends wil ik deze data nog koppelen aan de kwh-meter-data van mijn laadpaal, maar dat komt later wel.
Wat me opvalt is dat ik meestal maar één regel per rit zie in monitor.csv, ongeveer op het moment dat de auto uitgezet is. Soms komt er dan na een paar minuten nog een tweede regel waar dan de SOC bijvoorbeeld 1% lager is.
Ik snap dat er alleen ge-cachete waarden uitgelezen worden (en dat lijkt me een goede zaak), maar had verwacht dat de auto toch ten minste als hij aan staat af en toe wel wat nieuwe data zou opsturen...
Er zit wel een kolom "engineON" in, maar die is tot nu toe altijd false bij mij. Ik lees elke 15 minuten uit en heb van de week ook wel wat ritjes gemaakt van ca 1 uur.
Is dat gebruikelijk?
Het betreft overigens een Kia Niro EV, voor het geval het auto-afhankelijk is. Of misschien heb ik in Kia Connect niet de juiste instellingen waardoor hij minder communiceert? Dus zou fijn zijn om van andere Niro EV-gebruikers te horen of er bij hen ook alleen een update aan het einde van de rit komt?
Wat me opvalt is dat ik meestal maar één regel per rit zie in monitor.csv, ongeveer op het moment dat de auto uitgezet is. Soms komt er dan na een paar minuten nog een tweede regel waar dan de SOC bijvoorbeeld 1% lager is.
Ik snap dat er alleen ge-cachete waarden uitgelezen worden (en dat lijkt me een goede zaak), maar had verwacht dat de auto toch ten minste als hij aan staat af en toe wel wat nieuwe data zou opsturen...
Er zit wel een kolom "engineON" in, maar die is tot nu toe altijd false bij mij. Ik lees elke 15 minuten uit en heb van de week ook wel wat ritjes gemaakt van ca 1 uur.
Is dat gebruikelijk?
Het betreft overigens een Kia Niro EV, voor het geval het auto-afhankelijk is. Of misschien heb ik in Kia Connect niet de juiste instellingen waardoor hij minder communiceert? Dus zou fijn zijn om van andere Niro EV-gebruikers te horen of er bij hen ook alleen een update aan het einde van de rit komt?
@ocaj doordat nog alleen de ge-cachete waarden uitgelezen worden, zal engineOn inderdaad bijna altijd False opleveren. Heel af en toe zie ik trouwens wel True staan, maar misschien is dat wanneer er een waarschuwing op de telefoon komt wanneer de auto te lang met de engineOn staat zonder te rijden? Dan worden namelijk wel de huidige gegevens van de auto gestuurd?
Blijkbaar is de strategie van bluelink/connect dat pas bij de auto uitzetten de waardes opgestuurd worden. En niet tijdens het rijden. En ook de SOC soms apart iets later.
Voor mijn IONIQ 5 zie ik hetzelfde gedrag, ongeveer 3 minuten later met precies dezelfde coördinaten, zonder te rijden. Dat maakt het ook moeilijker om exact het verbruik (naast de tripinfo van de server) te berekenen door de Python scripts.
Blijkbaar is de strategie van bluelink/connect dat pas bij de auto uitzetten de waardes opgestuurd worden. En niet tijdens het rijden. En ook de SOC soms apart iets later.
Voor mijn IONIQ 5 zie ik hetzelfde gedrag, ongeveer 3 minuten later met precies dezelfde coördinaten, zonder te rijden. Dat maakt het ook moeilijker om exact het verbruik (naast de tripinfo van de server) te berekenen door de Python scripts.
Dank je wel, goed om te weten dat dit kennelijk de bluelink-strategie is. In dat geval doet alles het hier uitstekend
Bij het uitvoeren van python3 summary.py krijg ik een foutmelding, en wel deze
ceestax@iMac-van-Cees hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0 % python3 summary.py
Periode, datum, info, Teller, Delta km, +kWh, -kWh, km/kWh, kWh/100km, Kosten Euro, SOC%, Ø, Min, Max, 12V%, Ø, Min, Max, #Opladen, #Ritten, Bereik, Adres ,
File "/Volumes/Mac HD/HD_Downloads/hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0/summary.py", line 1072, in <module>
summary() # do the work
^^^^^^^^^
File "/Volumes/Mac HD/HD_Downloads/hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0/summary.py", line 1025, in summary
totals = handle_line(
^^^^^^^^^^^^
File "/Volumes/Mac HD/HD_Downloads/hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0/summary.py", line 994, in handle_line
totals = print_summaries(current_day_values, totals, split, last)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/Volumes/Mac HD/HD_Downloads/hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0/summary.py", line 693, in print_summaries
print_summary(
File "/Volumes/Mac HD/HD_Downloads/hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0/summary.py", line 628, in print_summary
ev_range = to_int(split[EV_RANGE])
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/Volumes/Mac HD/HD_Downloads/hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0/monitor_utils.py", line 73, in to_int
return round(to_float(string))
^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/Volumes/Mac HD/HD_Downloads/hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0/monitor_utils.py", line 80, in to_float
return float(string.strip())
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
ValueError: could not convert string to float: '207;'
Dit laatste getal 207 slaat op het laatste getal in de eerste regel van het monitor.csv bestand en het gaat om het ev bereik.
Het programma loopt dus al bij de eerste regel van het monitor.csv input bestand vast.
Kan iemand mij vlot trekken?
Dank.
Cees
ceestax@iMac-van-Cees hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0 % python3 summary.py
Periode, datum, info, Teller, Delta km, +kWh, -kWh, km/kWh, kWh/100km, Kosten Euro, SOC%, Ø, Min, Max, 12V%, Ø, Min, Max, #Opladen, #Ritten, Bereik, Adres ,
File "/Volumes/Mac HD/HD_Downloads/hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0/summary.py", line 1072, in <module>
summary() # do the work
^^^^^^^^^
File "/Volumes/Mac HD/HD_Downloads/hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0/summary.py", line 1025, in summary
totals = handle_line(
^^^^^^^^^^^^
File "/Volumes/Mac HD/HD_Downloads/hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0/summary.py", line 994, in handle_line
totals = print_summaries(current_day_values, totals, split, last)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/Volumes/Mac HD/HD_Downloads/hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0/summary.py", line 693, in print_summaries
print_summary(
File "/Volumes/Mac HD/HD_Downloads/hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0/summary.py", line 628, in print_summary
ev_range = to_int(split[EV_RANGE])
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/Volumes/Mac HD/HD_Downloads/hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0/monitor_utils.py", line 73, in to_int
return round(to_float(string))
^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/Volumes/Mac HD/HD_Downloads/hyundai_kia_connect_monitor-R3.13.0/monitor_utils.py", line 80, in to_float
return float(string.strip())
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
ValueError: could not convert string to float: '207;'
Dit laatste getal 207 slaat op het laatste getal in de eerste regel van het monitor.csv bestand en het gaat om het ev bereik.
Het programma loopt dus al bij de eerste regel van het monitor.csv input bestand vast.
Kan iemand mij vlot trekken?
Dank.
Cees
Het probleem lijkt mij dat de eerste regel van je monitor.csv eindigt in een ;
Het script kan "207;" niet omzetten naar een getal, omdat een puntkomma geen getal is.
De interessantere vraag is:
- eindigen al jouw regels in monitor.csv op een puntkomma?
- en zo ja: waarom? (in mijn monitor.csv staan er aan het einde van de regels alleen getallen....)
als het een incident is, dan kun je het handmatig aanpassen in monitor.csv Als het structureel is, dan verder zoeken
Het script kan "207;" niet omzetten naar een getal, omdat een puntkomma geen getal is.
- en zo ja: waarom? (in mijn monitor.csv staan er aan het einde van de regels alleen getallen....)
als het een incident is, dan kun je het handmatig aanpassen in monitor.csv Als het structureel is, dan verder zoeken
Het was inderdaad de ; die het afbreken veroorzaakte. De eerste 10 regels eindigden op een ; daarna niet meer. Waarschijnlijk veroorzaakt door het kopieren van dit csv bestand van een Windows laptop naar iMac.ocaj schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:07:
Het probleem lijkt mij dat de eerste regel van je monitor.csv eindigt in een ;
Dank voor de tip.
Sinds de laatste update van mijn Kia stuurt Bluelink tijdens het laden ook elke 10% dat de batterij geladen is een update. Mooi lijstje dus van 30%, 40%, 50% etc. Kan ik in mijn laadpaal-dashboard ten minste iets zinvollers laten zien dan slechts hoe lang hij aan het laden is en hoeveel energie er in gegaan isZuinigeRijder schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:33:
@ocaj doordat nog alleen de ge-cachete waarden uitgelezen worden, zal engineOn inderdaad bijna altijd False opleveren. Heel af en toe zie ik trouwens wel True staan, maar misschien is dat wanneer er een waarschuwing op de telefoon komt wanneer de auto te lang met de engineOn staat zonder te rijden? Dan worden namelijk wel de huidige gegevens van de auto gestuurd?
Nieuwe Release R3.15.0.
Op langzamere computers (ik heb een oude Raspberry Pi uit 2012), kan de tijd tussen het wissen van Google Spreadsheet en het schrijven van nieuwe gegevens relatief lang zijn, vooral bij gegevens van meer dan een jaar. Dat betekent dat als u de Google Spreadsheet op een telefoon of een andere computer bekijkt, de spreadsheet kan worden gewist en pas na bijvoorbeeld een minuut de nieuwe gegevens zichtbaar zijn.
summary.py gewijzigd, zodat het wissen en schrijven van Google Spreadsheet (optie SHEETUPDATE) aan het einde in één keer gebeurt.
Daarnaast is er een probleem opgelost in hyundai_kia_connect_api, dus die moet je mogelijk ook updaten in de sub-map: hyundai_kia_connect_api v3.10.8 , omdat het een probleem oploste: fix(EU): strptime error #444
P.S. Dus de hyundai_kia_connect_api subfolder of hyundai_kia_connect_api-[version] updaten onder hyundai_kia_connect_monitor
Op langzamere computers (ik heb een oude Raspberry Pi uit 2012), kan de tijd tussen het wissen van Google Spreadsheet en het schrijven van nieuwe gegevens relatief lang zijn, vooral bij gegevens van meer dan een jaar. Dat betekent dat als u de Google Spreadsheet op een telefoon of een andere computer bekijkt, de spreadsheet kan worden gewist en pas na bijvoorbeeld een minuut de nieuwe gegevens zichtbaar zijn.
summary.py gewijzigd, zodat het wissen en schrijven van Google Spreadsheet (optie SHEETUPDATE) aan het einde in één keer gebeurt.
Daarnaast is er een probleem opgelost in hyundai_kia_connect_api, dus die moet je mogelijk ook updaten in de sub-map: hyundai_kia_connect_api v3.10.8 , omdat het een probleem oploste: fix(EU): strptime error #444
P.S. Dus de hyundai_kia_connect_api subfolder of hyundai_kia_connect_api-[version] updaten onder hyundai_kia_connect_monitor
Na installatie op MacBook Air krijg ik de volgende waarschuwing:
/Users/ct/Library/Python/3.9/lib/python/site-packages/urllib3/__init__.py:34: NotOpenSSLWarning: urllib3 v2 only supports OpenSSL 1.1.1+, currently the 'ssl' module is compiled with 'LibreSSL 2.8.3'. See: https://github.com/urllib3/urllib3/issues/3020
warnings.warn(
Enig idee hoe ik deze waarschuwing kan voorkomen?
/Users/ct/Library/Python/3.9/lib/python/site-packages/urllib3/__init__.py:34: NotOpenSSLWarning: urllib3 v2 only supports OpenSSL 1.1.1+, currently the 'ssl' module is compiled with 'LibreSSL 2.8.3'. See: https://github.com/urllib3/urllib3/issues/3020
warnings.warn(
Enig idee hoe ik deze waarschuwing kan voorkomen?
@CeesTax Helpt een van de oplossingen hier?
[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 28-11-2023 08:04 ]
Daar ben ik mee bezig geweest, maar kwam er nog niet uit. Ik blijf intussen wel zoeken.
Ik zou verwachten dat dit werkt:CeesTax schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:46:
[...]
Daar ben ik mee bezig geweest, maar kwam er nog niet uit. Ik blijf intussen wel zoeken.
code:
1
2
| pip uninstall urllib3 pip install 'urllib3<2.0' |
Inderdaad, dit heeft gewerkt. Dank.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:24:
[...]
Ik zou verwachten dat dit werkt:
code:
1 2 pip uninstall urllib3 pip install 'urllib3<2.0'
Het is mij gelukt om monitor.py te draaien. Ik weet niet zeker of ik het concept begrijp.
Begrijp ik goed dat je niet in één keer al je ritten via de API kunt downloaden? En dat de API alleen de meest recente ritinformatie teruggeeft? Monitor.py voegt steeds data toe monitor.csv?
Summary.py is bedoeld om de gegevens uit de monitor.csv om te zetten naar een handzaam formaat?
Is dit het concept? Dan moet ik dus ergens een server vinden die altijd aanstaat en monitor.py regelmatig aftrapt.
Begrijp ik goed dat je niet in één keer al je ritten via de API kunt downloaden? En dat de API alleen de meest recente ritinformatie teruggeeft? Monitor.py voegt steeds data toe monitor.csv?
Summary.py is bedoeld om de gegevens uit de monitor.csv om te zetten naar een handzaam formaat?
Is dit het concept? Dan moet ik dus ergens een server vinden die altijd aanstaat en monitor.py regelmatig aftrapt.
Nog meer mensen die een wachtwoord reset niet voor elkaar krijgen bij Hyundai bluelink? Krijg geen mail binnen, al op verschillende dagen geprobeerd.
bla?
Nieuwe release 3.17.0: Fix summary.py: rit vond ten onrechte de volgende dag plaats
- summary.py: het overslaan van identieke regels met alleen verschil in datumstempel verwijdert, vanwege bijwerkingen: de rit vond ten onrechte de volgende dag plaats
- monitor.py: vermijd uitzondering wanneer de kilometerstand niet is gevuld
- het is nu mogelijk om de python-scripts in een andere map uit te voeren, de configuratiebestanden worden doorzocht in de map waar de python-scripts zich bevinden
@YJB in requirements.txt staat de laatste versie welke ik gebruik.
code:
1
| hyundai_kia_connect_api>=3.11.4 |
Een nieuwe release R3.19.0.
Ondersteuning voor nieuwe EU-modellen, bijvoorbeeld Kia EV9, Hyundai Kona model 2024
hyundai_kia_connect_api v3.12.3 ondersteunt nu nieuwere EU-modellen, zoals Kia EV9 en Hyundai Kona model 2024, die een connected car Navigation Cockpit ccNC infotainmentsysteem hebben .
Bijgewerk: requirements.txt.
Als u een nieuwer EU-model heeft, zorg er dan voor dat u de submap hyundai_kia_connect_api bijwerkt met v3.12.3 of hoger.
Houd er rekening mee dat nog niet alle informatie beschikbaar is, omdat het EV-bereik momenteel ontbreekt. Maar hyundai_kia_connect_monitor zou bruikbaar moeten zijn voor de nieuwe EU-modellen.
P.S. in release R3.18.0 is het volgende aangepast:
Ondersteuning voor nieuwe EU-modellen, bijvoorbeeld Kia EV9, Hyundai Kona model 2024
hyundai_kia_connect_api v3.12.3 ondersteunt nu nieuwere EU-modellen, zoals Kia EV9 en Hyundai Kona model 2024, die een connected car Navigation Cockpit ccNC infotainmentsysteem hebben .
Bijgewerk: requirements.txt.
Als u een nieuwer EU-model heeft, zorg er dan voor dat u de submap hyundai_kia_connect_api bijwerkt met v3.12.3 of hoger.
Houd er rekening mee dat nog niet alle informatie beschikbaar is, omdat het EV-bereik momenteel ontbreekt. Maar hyundai_kia_connect_monitor zou bruikbaar moeten zijn voor de nieuwe EU-modellen.
P.S. in release R3.18.0 is het volgende aangepast:
Voorheen werden de .cfg-bestanden gelezen in de map waar de Python-scripts zich bevonden.
Zie deze discussie.
Nu wordt bij het lezen van .cfg-bestanden eerst in de huidige map gekeken en vervolgens in de Python-scriptmap. monitor.cfg wordt ook gelezen in de andere scripts en ook summary.cfg en translations.csv.