Zinloos1 schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:56:
Ik kom al een hele tijd op dit forum, lees mee en ben verder niet de meest actieve poster.
Al sinds het begin zie je op het forum geregeld hooghartig gedrag, soms op het arrogante af m.b.t. ervaringsvragen: de welbekende "wat zei x er van toen je belde" dooddoener.
Maar de laatste tijd zie ik steeds vaker voor komen dat iemand een specifieke vraag stelt met soms meer of minder achtergrond informatie, waarna iedereen enkel vragen begint te stellen over de achtergrond en de initiële vraag volledig negeert. Ook al doet dit voor het beantwoorden van de vraag totaal niet ter zake. Dan buitelen de reacties over elkaar heen hoe niet de daadwerkelijke vraag het probleem is, maar iets totaal anders. Dan krijg je vijf pagina's aan tweakers die exact hetzelfde zeggen, maar totaal geen antwoord geven op de vraag zelf.
Waarom is het zo moeilijk voor de gemiddelde tweaker om constructief te antwoorden op een topic en blijft het vaak hangen in semi-relevante belerende vraagstellingen?
Het meest recente voorbeeld is dit topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2147408
Ik kan me eigenlijk wel vinden in je observaties. Ikzelf doe deze observatie ook al jaren, alleen wist ik niet zo goed hoe ik dat moest benoemen/omschrijven.
Ik zou het niet als bemoeizucht omschrijven, maar eerder als individualistisch, en vaak self-righteous/holier-than-thou attitudes bij gebrek aan ladingdekkendere, Nederlandse termen. En daar vallen eigenlijk best veel posts onder als je het mij vraagt.
"Gewoon" een vraag stellen is er sowieso al niet meer bij, want dan word je (als een moderator niet al eerder is) al door mede-tweakers benaderd alsof zij de mods zijn door je op de regeltjes te wijzen. En ja, ik weet, regels zijn er niet voor niks, het is immers niet de libelle of kieskeurig.nl hier en eigen inzet is een pre alvorens je een post maakt...Ik snap het allemaal wel, want dat houdt ons forum ook waardevol en constructief.
Maar de toon van self-righteousness die mijns inziens teveel wordt toegestaan hier, vervuilt het forum op een andere manier. Het toestaan van bepaalde woorden grenzend aan stemmingmakerij, waar mensen die weerwoord geven de deksel op de neus krijgen (moet je maar een TR aanmaken), maken het er niet fijner op.
"Ik ben niet bot, ik ben gewoon eerlijk"-reacties zijn ook dé arrogantievormen die hier op T.net ook heersen. Je kunt ook eerlijk zijn en gewoon op een vriendelijke manier je punt maken in plaats van jezelf een vrijstelling voor bot gedrag te geven, maar ja, zelfkritisch vermogen is er niet, want je mag natuurlijk niet in je eigen comfort aangetast worden.
Reacties/posts die direct iets zeggen "eigen schuld" of "ga maar eerst eens bij jezelf te raden", maar ook posts die duidelijk geschreven zijn om maar iets te moeten zeggen terwijl antwoorden op de vraag veel sneller/makkerlijker zijn, zijn totaal overbodig en voegen niks toe.
Het zichzelf verheven voelen doordat men denkt dat hun manier dé manier is, is echt stuitend, en alles wordt zeer individualistisch benaderd, alsof er maar 1 soort mens is.
In ieder geval, maakt het de boel zakelijker, compassielozer en het werkt ontmoedigend en verhardend.
Werkelijk álles moet tegenwoordig een discussie zijn/opleveren, zelfs de simpelste dingen, die jij ook in je voorbeelden noemt.
Ik denk niet dat je verdere antwoorden gaat krijgen of dat er een collectieve gedragsverandering gaat plaatsvinden. Als er iets is wat kenmerkend is voor deze tijden, is dat zelfkritisch vermogen en eigen verantwoordelijkheid nemen voor het eigen gedrag niet bovenaan staan en "de wet" ook dusdanig ingeregeld zijn dat dit toelaatbaar is; m.a.w. het zal in ieder geval (voorlopig) zo blijven zoals het is, en daar zul je helaas mee moeten leren omgaan.
Beetje net zoals een complete buurt die overlast heeft van 1 Flodder-gezin in de straat, en iedereen zichzelf moet inperken in woongenot, waar de Flodders weg blijven komen met onfatsoenlijk (maar nét niet onwettig) gedrag waar zijzelf natuurlijk geen verantwoordelijkheid over dragen. Gemeentes/politie (in dit voorbeeld de moderators) kunnen/willen niks doen, omdat er te weinig bewijs is of nét geen grensoverschrijdend gedrag op heterdaad te betrappen is (of te weinig personeel haha).
Je hebt 3 keuzes:
- Je kunt je zaak maken door jarenlang (tevergeefs) te blijven vechten en hopen dat je gelijk krijgt. Maar dan moet je je afvragen hoe je geestelijk ervoor staat, en hoe de verhoudingen onderling dan zijn
- Je moet accepteren dat het niet verandert, want je kunt mensen niet veranderen, je kunt alleen kijken welke invloed jijzelf kunt uitoefenen op óf je omgeving óf jezelf. Lukt het jezelf niet om ermee te kunnen leren omgaan, dan zul je moeten
- verhuizen.
Alledrie onwenselijke situaties waar je als individu of kleinere groep machteloos tegen staat. Dus ik hoop dat je voor jezelf een manier kunt vinden dat het voor jezelf te behappen blijft. Ik ben na x-jaar ook nog steeds mezelf aan het "tweaken" om te kijken wat ik kan doen om mijn eigen gemoedsrust te voeden met positiviteit.
Ik ben al een stuk minder aan het posten in Actualiteit & Wetenschap topics, omdat ik daar vaak witheet wordt van verkapte racismegedooging en andere schrijnende zaken die ik écht niet vind kunnen. Dus ik ben een tijdje helemaal weggebleven om nu weer af en toe eens te kijken, en mezelf dan gewoon toe te staan om de materie wél interessant te vinden, maar niét meer te reageren. Ik zou graag deelnemen aan constructievere discussies, maar dat acht ik nu voor mijzelf nog niet mogelijk zonder mijn gemoedstoestand te verslechteren