Bemoeizucht van de gemiddelde tweaker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +58 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:07
Ik kom al een hele tijd op dit forum, lees mee en ben verder niet de meest actieve poster.
Al sinds het begin zie je op het forum geregeld hooghartig gedrag, soms op het arrogante af m.b.t. ervaringsvragen: de welbekende "wat zei x er van toen je belde" dooddoener.

Maar de laatste tijd zie ik steeds vaker voor komen dat iemand een specifieke vraag stelt met soms meer of minder achtergrond informatie, waarna iedereen enkel vragen begint te stellen over de achtergrond en de initiële vraag volledig negeert. Ook al doet dit voor het beantwoorden van de vraag totaal niet ter zake. Dan buitelen de reacties over elkaar heen hoe niet de daadwerkelijke vraag het probleem is, maar iets totaal anders. Dan krijg je vijf pagina's aan tweakers die exact hetzelfde zeggen, maar totaal geen antwoord geven op de vraag zelf.

Waarom is het zo moeilijk voor de gemiddelde tweaker om constructief te antwoorden op een topic en blijft het vaak hangen in semi-relevante belerende vraagstellingen?

Het meest recente voorbeeld is dit topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2147408

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik denk juist dat veel users daar de TS proberen te verhoeden een financieel zeer onverstandig besluit te nemen. De context waarin de vraag zich bevindt is van belang.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Dit is juist niet de manier

[ Voor 79% gewijzigd door Outerspace op 19-09-2022 21:37 ]

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een topic begint natuurlijk wel met een goede vraagstelling. Ik zie in de TS van dat voorbeeldtopic nauwelijks een concrete vraag. Heel verhaal maar het enige vraagteken staat achter de vraag "zitten dealers niet te wachten op een dure inruilauto of maakt dat niks uit omdat ze het toch aan een handelaar verkopen?" en dan komen daar nog wat plannen achteraan. Dus concreet in dat topic is het nou niet heel gek dat mensen dan maar over van alles en nog wat gaan adviseren en discussiëren. Wat verwacht je dan? "Sommige dealers zitten hier op te wachten en anderen niet." - "Oke, dank je voor het antwoord, dat was het dan."?

In het algemeen: ja, er zijn wel vaak veel bijdehandte reacties. Dat is een beetje forum-eigen maar als ik naar andere fora kijk is dat nou niet per sé beter, het hele internet zit vol wijsneuzen. Hier kun je nog een redelijke poging doen om een topic te sturen en desnoods een modje om hulp vragen die echte off-topic reacties zo de prullenbak in tieft, dat vind ik nog redelijk constructief. Dan moet je als TS wel netjes die kant opgaan natuurlijk en niet jezelf net zo laten meeslepen in de off-topic discussie.
knip offtopic reactie

[ Voor 20% gewijzigd door Outerspace op 19-09-2022 21:38 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zinloos1
Op zich natuurlijk een geinige reactie, maar het gaat mij meer om de algemene trend in de omgangsvormen op het internet, niet over hoe er gemodereerd wordt.
Waarom is het tegenwoordig normaal zo nodeloos onaardig tegen elkaar te doen online en de vraag die gesteld wordt niet te beantwoorden en gewoon maar enkel je eigen gedachtengang te blijven volgen. Het zou voor mij zeker een reden zijn om geen vragen meer te stellen.

Overigens misschien een illusie dat dit normaal besproken kan worden hier, maar het is wel iets waar ik me geregeld aan erger op dit forum.

[ Voor 6% gewijzigd door Outerspace op 19-09-2022 21:38 . Reden: Quote aangepast, al pak je 'm positief op ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:12
Zinloos1 schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:27:
[...]

Op zich natuurlijk een geinige reactie, maar het gaat mij meer om de algemene trend in de omgangsvormen op het internet, niet over hoe er gemodereerd wordt.
Waarom is het tegenwoordig normaal zo nodeloos onaardig tegen elkaar te doen online en de vraag die gesteld wordt niet te beantwoorden en gewoon maar enkel je eigen gedachtengang te blijven volgen. Het zou voor mij zeker een reden zijn om geen vragen meer te stellen.

Overigens misschien een illusie dat dit normaal besproken kan worden hier, maar het is wel iets waar ik me geregeld aan erger op dit forum.
Dit forum is imho een lichtend baken van beleefdheid en behulpzaamheid, en dan zit ik nog niet eens op twitter... kortom ik beleef het heel anders dan jij.

Vrijwel altijd komen de vragen in topics voort uit willen begrijpen wat de vraag van TS écht is, zo is althans mijn ervaring, en opmerkingen meestal uit de wens om TS een ander perspectief aan te reiken.

Wat jij meldt herken ik totaal niet, ook niet uit het topic dat je aanhaalt (hoewel ik daarvan alleen de eerste pagina heb gelezen).

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 08:13
:w Hier een Tweaker die graag verder kijkt dan z'n neus lang is, en dus ook vaak om context/verdieping/achtergrond informatie vraagt.

Waarom? Omdat iemand wel een vraag kan stellen, in de veronderstelling dat 'ie een goede oplossing in gedachten heeft, en alleen nog het laatste zetje nodig heeft, maar je weet nooit waar een ander mee komt. Misschien wel met een véél betere oplossing. Of de oplossing die je bedacht had doet meer kwaad dan goed, omdat je iets gemist had, of bijvoorbeeld alleen op korte termijn erover had nagedacht.

Dat kan je bemoeizuchtig vinden, ik noem dat liever kritisch zelf nadenken en niet alleen maar geven waar iemand letterlijk om vraagt. 10 mensen weten meer dan 1, en dat is juist het mooie aan een forum als Tweakers: er zit altijd wel iemand tussen die ergens anders naar kijkt dan jij doet. En daarvoor open staan is niks mis mee.

Slaan mensen (waaronder ik) wel eens door in (offtopic) discussies? Zeer zeker. Als dat gebeurt: trek aan de bel (al dan niet via TR), maar over het algemeen denk ik dat het in vrijwel geen enkel geval kwaad kan om even stil te staan bij of je wel genoeg weet van de situatie van de vraagsteller, om een goed antwoord te geven.

[ Voor 15% gewijzigd door Hahn op 19-09-2022 21:37 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Ik denk dat het vaak nog niet eens een onaardige reactie is, maar een reactie op wat mensen vooral niet meer doen; communiceren.

"Mijn buurman heeft zomaar een schutting neergezet!! WAT ZIJN M'N RECHTEN!"
-"Heb je het al eens aan hem gevraagd in plaats schreeuwen om muh rechtun?"

"Ik heb een rekening gekregen van iets waar ik nooit om gevraagd heb! Kan m'n rechtsbijstand hier iets mee?!?"
-"Heb je dat bedrijf gewoon al eens gebeld om het te vragen?"

Zo veel mensen beginnen gelijk maar te steigeren en te schreeuwen terwijl er vaak helemaal niks aan de hand is als ze het gewoon even gaan (na-)vragen of informeren. Dus verwijs ik dan op ene ietwat komische manier naar een feedbacktopic als er een vraag of discussie komt over hoe mensen (o.a. op een forum) met elkaar omgaan? Natuurlijk doe ik dat dan, want een reactie zoals "wat zei x er van toen je belde" is regelmatig ook de beste reactie omdat mensen er niet direct meer aan denken, het is helaas niet meteen een dooddoener tegenwoordig.

@Outerspace zoals je hier kunt lezen m'n uitleg voor exact die post, ik wil hem graag weer terughebben voor de discussiewaarde :+

[ Voor 6% gewijzigd door Blerp op 19-09-2022 21:39 ]

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zinloos1
Hahn schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:33:
:w Hier een Tweaker die graag verder kijkt dan z'n neus lang is, en dus ook vaak om context/verdieping/achtergrond informatie vraagt.

Waarom? Omdat iemand wel een vraag kan stellen, in de veronderstelling dat 'ie een goede oplossing in gedachten heeft, en alleen nog het laatste zetje nodig heeft, maar je weet nooit waar een ander mee komt. Misschien wel met een véél betere oplossing. Of de oplossing die je bedacht had doet meer kwaad dan goed, omdat je iets gemist had, of bijvoorbeeld alleen op korte termijn erover had nagedacht.

Dat kan je bemoeizuchtig vinden, ik noem dat liever kritisch zelf nadenken en niet alleen maar geven waar iemand letterlijk om vraagt. 10 mensen weten meer dan 1, en dat is juist het mooie aan een forum als Tweakers: er zit altijd wel iemand tussen die ergens anders naar kijkt dan jij doet. En daarvoor open staan is niks mis mee.
Ik snap dat mensen een extra uitleg willen, maar zeker als een TS op een gegeven moment aangeeft dit niet te willen (ik wil mijn auto verkopen, niet mijn hele achtertuin vol zetten met zonnepanelen), blijft er maar een stortvloed komen met opmerkingen en vragen over waarom iemand een auto wil verkopen. Dat doet er dan toch niet meer toe?

Laatst ook een topic over iemand die zijn telefoon was meegenomen door de politie en het op afstand resetten, of dat mag. Zo veel reacties mbt waarom hebben ze hem dan meegenomen. Dat doet dan niet ter zake voor die vraag, die kan je prima beantwoorden. Zeker als iemand dan aangeeft daar geen inhoudelijke details over te willen geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Persoonlijk vind ik de "vraag achter de vraag" heel vaak wel belangrijk. Zo vind je soms veel betere manieren om het echte probleem van de TS op te lossen dan door simpelweg zijn vraag te beantwoorden.

Aan de andere kant begrijp ik de frustratie. Soms ontaardt het in drammen. Prima om uit te leggen dat er (naar jouw mening) betere oplossingen voor het achterliggende probleem zijn, maar als TS die aangehoord heeft en toch gewoon een antwoord op zijn oorspronkelijke vraag wil, dan wordt het vervelend als mensen pagina na pagina blijven drammen dat hun oplossing toch echt veel beter is en dat TS het vooral niet op zijn manier moet doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 16-05 08:13
Zinloos1 schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:38:
[...]

Laatst ook een topic over iemand die zijn telefoon was meegenomen door de politie en het op afstand resetten, of dat mag. Zo veel reacties mbt waarom hebben ze hem dan meegenomen. Dat doet dan niet ter zake voor die vraag, die kan je prima beantwoorden. Zeker als iemand dan aangeeft daar geen inhoudelijke details over te willen geven.
Dat is juist het lastige eraan: jij en ik weten allebei niet of dat er wel of niet toedoet. Wat mag en niet mag hangt heel erg van context af. Dus nee, er kan geen prima antwoord gegeven worden zonder bijvoorbeeld te weten of jij ook verdacht bent van iets.

Vergelijkbare dingen zie ik ook zo vaak gebeuren. Dat mensen vragen stellen over iets, maar expres details weglaten, omdat ze het geheim willen houden (neem de geregelde topics zoals 'mijn vriend zegt mijn berichten te kunnen lezen, hoe kan dat?!'), en als er dan doorgevraagd blijft worden, komt er vaak een aap uit de mouw wat heel de situatie in een ander licht zet.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zinloos1
Het feit dat een link naar een irrelevant topic met de tekst wat zeiden ze blablabla hier +14 krijgt zegt toch eigenlijk al genoeg over hoe er hier met elkaar wordt omgegaan. Niet zo volwassen naar mijn mening.
Aan de andere kant begrijp ik de frustratie. Soms ontaardt het in drammen. Prima om uit te leggen dat er (naar jouw mening) betere oplossingen voor het achterliggende probleem zijn, maar als TS die aangehoord heeft en toch gewoon een antwoord op zijn oorspronkelijke vraag wil, dan wordt het vervelend als mensen pagina na pagina blijven drammen dat hun oplossing toch echt veel beter is en dat TS het vooral niet op zijn manier moet doen.
Ik begrijp dat de achtergrond vaak belangrijk is, daar wil ik ook nog wel in mee gaan. Alleen slaat het daar vaak door voor mijn gevoel. Het gaat alleen over de achtergrond voor tien kantjes, niet meer over de originele vraag. Dan zie je vaak ook dat de TS überhaupt niet meer terug komt of reageert.
Hahn schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:43:
[...]

Dat is juist het lastige eraan: jij en ik weten allebei niet of dat er wel of niet toedoet. Wat mag en niet mag hangt heel erg van context af. Dus nee, er kan geen prima antwoord gegeven worden zonder bijvoorbeeld te weten of jij ook verdacht bent van iets.

Vergelijkbare dingen zie ik ook zo vaak gebeuren. Dat mensen vragen stellen over iets, maar expres details weglaten, omdat ze het geheim willen houden (neem de geregelde topics zoals 'mijn vriend zegt mijn berichten te kunnen lezen, hoe kan dat?!'), en als er dan doorgevraagd blijft worden, komt er vaak een aap uit de mouw wat heel de situatie in een ander licht zet.
Fair enough, ik ben met je eens dat het vaak de andere kant op slaat ook. Wellicht is dit enkel een probleem dat in mijn hoofd leeft.

[ Voor 31% gewijzigd door Zinloos1 op 19-09-2022 21:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zinloos1
Blerp schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:37:
Ik denk dat het vaak nog niet eens een onaardige reactie is, maar een reactie op wat mensen vooral niet meer doen; communiceren.

"Mijn buurman heeft zomaar een schutting neergezet!! WAT ZIJN M'N RECHTEN!"
-"Heb je het al eens aan hem gevraagd in plaats schreeuwen om muh rechtun?"

"Ik heb een rekening gekregen van iets waar ik nooit om gevraagd heb! Kan m'n rechtsbijstand hier iets mee?!?"
-"Heb je dat bedrijf gewoon al eens gebeld om het te vragen?"

Zo veel mensen beginnen gelijk maar te steigeren en te schreeuwen terwijl er vaak helemaal niks aan de hand is als ze het gewoon even gaan (na-)vragen of informeren. Dus verwijs ik dan op ene ietwat komische manier naar een feedbacktopic als er een vraag of discussie komt over hoe mensen (o.a. op een forum) met elkaar omgaan? Natuurlijk doe ik dat dan, want een reactie zoals "wat zei x er van toen je belde" is regelmatig ook de beste reactie omdat mensen er niet direct meer aan denken, het is helaas niet meteen een dooddoener tegenwoordig.

@Outerspace zoals je hier kunt lezen m'n uitleg voor exact die post, ik wil hem graag weer terughebben voor de discussiewaarde :+
Ik begrijp je punt wel, maar ik zelf vind toch dat ook dan je de moeite moet nemen om het normaal te brengen. Ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen op een degelijke manier met elkaar communiceren face to face. En ik wil het niet per se voor al die TS'en opnemen, daar schort het ook vaak zat aan. Maar het kan allemaal net dat tandje vriendelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Zinloos1 schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:50:
[...]

Ik begrijp je punt wel, maar ik zelf vind toch dat ook dan je de moeite moet nemen om het normaal te brengen. Ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen op een degelijke manier met elkaar communiceren face to face. En ik wil het niet per se voor al die TS'en opnemen, daar schort het ook vaak zat aan. Maar het kan allemaal net dat tandje vriendelijker.
Vriendelijker zowel ja als nee. Aan de ene kant wordt het soms wel érg bot, maar je wil ook niet dat het doorschiet en TS'en zelf niks meer ondernemen maar lui op een antwoord gaan zitten wachten. Tevens wordt duidelijk en direct ook snel verward met bot en onvriendelijk terwijl dat soms wel nodig is.
Ik kan me soms best wel storen aan topics waar het dagen en pagina's lang over een 'probleem' gaat, waarbij moeite wordt gestoken in uitleggen, tekeningen van situaties hoe bv iemand is komen aanrijden bij een aanrijding, of het een schutting staat, of hoe de zonnepanelen van de buren liggen, terwijl de simpelste oplossing geskipt lijkt te worden of niet eens aan gedacht is.

Online is communicatie hoe dan ook anders dan face to face, elke manier van nonverbale communicatie mist. Je kunt niet zien hoe iemand er bij kijkt of de intonatie ergens bij horen. Met gebruik van smileys kom je een eind, maar is ook niet zaligmakend. Is het dan puur informatief iets posten? Zit er een grap achter? Is het een botte klote-opmerking?

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
@Zinloos1 grappig ik ken beidde topics waar je over praat. En heb in beidde reacties gegeven die puur over de vraag gingen en niet verder miepen over achtergronden.
Maar het is wel logisch, iemand stelt een vraag en dan is achtergrond toch belangrijk dus daar komen vragen over, en als er geen antwoord komt dan is het mensen en vooral eigenwijze tweakers eigen om wel antwoord te willen dus dan blijven de vragen komen.
Tweakers is gewoon een stapel eigengereide mensen die het naadje van de kous willen weten en hun mening niet onder stoelen of banken steken dus dan krijg je inderdaad dat een topic soms wat af kan dwalen in details.
Weet gewoon dat de meeste tweakers gewoon willen helpen en van goede wil zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zinloos1 schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:50:
[...]

Maar hoe deed je dat vroeger dan? Even simpel gezegd voordat het 2 minuten werk was om op site X een account te maken en je "rechtuh!!!!" op te eisen?

Vind je het dan normaal dat je vroeger een winkel binnenstormt en meteen de manager maar tegen de muur zet want er staat een tikfout in de rekening? Of als je vroeger gelijk had, dat dat ging per brief, aangetekend, of via een advocaat, die je ook kon faxen voor info.

De "inzet" om verder te denken ipv meteen maar te "eisen" dat in 1 of 2 replies op site X je behoefte wordt bevredigd? Dat vind ik asociaal en als de gemiddelde Tweaker daar dan (tot aan het ergelijke toe) vragen en opmerkingen over stelt, dan zit ik niet heel erg te wachten op het zoveelste fatsoenstopic van hoe gaan we met elkaar om.

Het is geven en nemen en veeeel topicstarters komen hier vooral nemen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Silent7 schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:12:

Tweakers is gewoon een stapel eigengereide mensen die het naadje van de kous willen weten en hun mening niet onder stoelen of banken steken dus dan krijg je inderdaad dat een topic soms wat af kan dwalen in details.
Precies dat ja! En dat vind ik nou juist een pluspunt! :Y
Er zijn al teveel ja-knikkers en me-like-too piepeltjes in deze wereld. En effectief schiet je daar bar weinig mee op...
Weet gewoon dat de meeste tweakers gewoon willen helpen en van goede wil zijn.
Amen. _/-\o_

Maar idd, voor tere zieltjes is het lastig om de inhoud te scheiden van de toonzetting. :X O-)

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 19-09-2022 22:23 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

bwerg schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:05:
[...]

In het algemeen: ja, er zijn wel vaak veel bijdehandte reacties. Dat is een beetje forum-eigen maar als ik naar andere fora kijk is dat nou niet per sé beter, het hele internet zit vol wijsneuzen
Juist omdat alhier veel wijsneuzen rondlopen (die het vaak goed bedoelen), valt er zoveel te ontdekken c.q. kennis te vergaren!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:16
Zinloos1 schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:56:
Maar de laatste tijd zie ik steeds vaker voor komen dat iemand een specifieke vraag stelt met soms meer of minder achtergrond informatie, waarna iedereen enkel vragen begint te stellen over de achtergrond en de initiële vraag volledig negeert. Ook al doet dit voor het beantwoorden van de vraag totaal niet ter zake. Dan buitelen de reacties over elkaar heen hoe niet de daadwerkelijke vraag het probleem is, maar iets totaal anders.
In veel gevallen heeft iemand die een vraag stelt zelf al een antwoord in gedachten, en stelt dan niet diens werkelijke vraag maar vraagt naar de vooraf bedachte oplossing (of geeft alleen de details die relevant zijn voor die oplossing). Dat fenomeen heeft zelfs een naam, een XY problem.
Dat voorvragen is mijns inziens meestal wel terecht. Die "en wat zei X toen je het vroeg?"-posts zijn inderdaad wel behoorlijk flauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Slaan mensen (waaronder ik) wel eens door in (offtopic) discussies? Zeer zeker. Als dat gebeurt: trek aan de bel (al dan niet via TR), maar over het algemeen denk ik dat het in vrijwel geen enkel geval kwaad kan om even stil te staan bij of je wel genoeg weet van de situatie van de vraagsteller, om een goed antwoord te geven.
Dit dus. Het komt heel vaak voor dat er betere oplossingen zijn en die dan niet noemen zou nogal stom zijn. Dus ook al is het niet exact de vraag, dan zou het gek zijn om niet met de beste oplossing te komen na wat meer info te vragen.

Een tijd terug eens gezien dat iemand baalde van de oven die nog een uur bleef nakoelen waarbij de fan een hoop herrie bleef maken. Dan kan je wel met een technische oplossing komen waarbij je de oven uit elkaar haalt en aanpast. Of je laat 5 minuten de deur van de oven open staan :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:41

Klippy

Still Game

Leuk topic. Ik stoorde me daar soms ook wel eens aan, maar heb me er bij neer gelegd.
Denk dat de bedoelingen goed zijn en er wordt goed gemodereerd waar dat niet zo is.

Gelukkig zitten er hier veel slimme mensen dus het niveau is het over het algemeen vrij hoog, puur Tweakers zijn al lang niet meer de doelgroep want er zijn niet heel veel forums in NL waar je zo'n goede antwoorden krijgt. Dat zie je ook aan de non-tech gerelateerde topics in AZ, of over verbouwen, juridische vragen etc. Mensen komen hier vaak via zoekmachines over gelijkwaardige vragen. Dus laten we dat als een positief iets zien, meer volk is goed voor iedereen, zowel financieel voor T.net en voor ons meer topics te lezen. En ook techniek gerelateerde dingen als zonnepanelen of warmtepompen en dit soort hot-topics zijn hier natuurlijk ook echt hete topics waar veel volk op af komt.

Het zit in de mens om om oplossingen te vragen ipv je probleem te beschrijven, veel mensen denken daar net goed aan te doen omdat ze dan denken het makkelijker te maken, want ze hebben zelf al aan een oplossing gedacht. En misschien denken 9 van de 10 mensen die dan de vraag lezen "goede vraag..." terwijl er één iemand verder denkt., dus dan kom je al snel op het X-Y problem verhaal https://xyproblem.info/

Dus ik denk dat de intenties goed zijn, al stoort het me soms ook dat mensen echt redenen hebben om iets te doen, een vraag stellen en er dan géén antwoord komt, maar alleen adviezen om X niet te doen. Al moet ik zeggen dat er meestal ook genoeg mensen tussen zitten die gewoon de vraag beantwoorden.

Ik stoor me dan meer aan gebruikers die je heel veel ziet, eigenlijk nergens écht wat van weten, maar toch overal hun mening willen neerzetten. Dan denk ik soms ook, als je het niet zeker weet, reageer dan gewoon niet, al is het nog zo goed bedoeld.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zinloos1
MAX3400 schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:19:
[...]

Maar hoe deed je dat vroeger dan? Even simpel gezegd voordat het 2 minuten werk was om op site X een account te maken en je "rechtuh!!!!" op te eisen?

Vind je het dan normaal dat je vroeger een winkel binnenstormt en meteen de manager maar tegen de muur zet want er staat een tikfout in de rekening? Of als je vroeger gelijk had, dat dat ging per brief, aangetekend, of via een advocaat, die je ook kon faxen voor info.

De "inzet" om verder te denken ipv meteen maar te "eisen" dat in 1 of 2 replies op site X je behoefte wordt bevredigd? Dat vind ik asociaal en als de gemiddelde Tweaker daar dan (tot aan het ergelijke toe) vragen en opmerkingen over stelt, dan zit ik niet heel erg te wachten op het zoveelste fatsoenstopic van hoe gaan we met elkaar om.

Het is geven en nemen en veeeel topicstarters komen hier vooral nemen.
Ik snap niet helemaal waarom je die vragen aan mij lijkt te stellen, ik zeg nergens dat de TS wel of geen belachelijke vragen stelt of moeite moet stoppen in zijn TS. Ik heb het over antwoorden geven op vragen die niet worden gesteld, of invullen hoe de ander zich moet voelen of zijn leven moet leiden.

Lastig te volgen wat je punt verder precies is, maar ik denk dat de meeste mensen in de werkelijkheid over het algemeen beleefd en normaal met elkaar interacteren, ook als er iets niet gaat zoals verwacht. Zeker weten een stuk vaker dan op het internet over het algemeen.

Overigens merk ik wel dat jouw naam geregeld bij de commentaren staat waar ik me aan erger als we het hebben over fatsoenlijk met elkaar omgaan. (blijkbaar heb je dat zelf ook door, gezien je sig.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Silent7
@Zinloos1 kleine tip, als je merkt dat je ergernis ervaart bij sommige mensen, gewoon niet lezen (of zoals bij mij vaak gebeurd, als je denk "wtf is dit nou voor een antwoord" even username checken voor je gaat reageren, scheelt wat tikwerk :)
Ik delete net zoveel posts ipv op plaats reactie te klikken, als ik plaats omdat ik denk "is het positief, helpt het en voegt het écht iets toe voor de vragensteller?" Maar ik weet dan vele anderen zo niet bezig zijn, dus daar kan je makkelijk overheen stappen en gewoon niet op reageren. Scheelt ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
lijkt mij dat TS de voorkeur geeft aan een wetenschappelijke benadering van elk topic waarbij het topic dicht kan zodra er een degelijke analyse staat als een huis a.k.a. het beste antwoord is gegeven.

hier valt wat voor te zeggen maar is tegelijk een persoonlijke voorkeur. een ander ziet liever wat meer bias, gevoel en mening, ook al maakt dat het antwoord minder zuiver in relatie tot de strikte vraag.

[ Voor 3% gewijzigd door JJ Le Funk op 20-09-2022 11:19 ]

~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 17:09

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

TS hier van het voorbeeld 😅. Merk dat ik topic voor nu maar gewoon even niet meer bezoek; heb input gekregen waar ik nu mee verder kan en als ik het rond heb laat ik wellicht de uitkomst nog wel weten.

Laat ik voorop stellen dat ik er van uit ga dat iedereen met de beste bedoelingen reageert en tips geeft, maar zie heel veel comments voorbij komen die tips geven op basis van incomplete informatie, die ik niet geef omdat dat simpelweg mijn vraag niet was. Heb niet echt zin om mijn hele privé en financiële situatie te gaan delen om keuzes te verantwoorden. Geprobeerd dat aan te geven in het topic maar dat heeft niet zoveel zin merk ik, en word best irritant op gereageerd (tot lekker casual de oppervlaktes van mijn huis opnoemen). Misschien had ik beter moeten nadenken over de topicstart, dat zal ik de volgende keer zeker doen.

Andere kant is dit natuurlijk ook wel de kracht van tweakers, sommige mensen gaan 400% in een topic en zijn volgens mij uren reacties aan het uitwerken met veel meer effort dan je redelijkerwijs mag verwachten. Maar soms, mag het misschien net wat minder.

[ Voor 4% gewijzigd door Koetjeboe op 19-09-2022 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Het zijn altijd nuances en het is een forum.
Ja, ik stoor mij er ook aan als ik iets vraag en de kern van de vraag wordt niet beantwoord maar we zijn wel 2 pagina's verder met discussies over een zijspoor.

Ik weet ondertussen wel welke sub-forums ik moet mijden. Zeker de moderatie is enorm verschillend. Een topic in de X is een dictatuur met geen enkele vorm van warmte richting een user. subforum Y laat veel toe over het algemeen.

Wat mij overigens terug brengt naar een ander topic waar ik dit wel eens had aangekaart. Niet om daar een discussie over te beginnen maar wat ik zei en ik quote:
Ik ben zelf erg fan van de volgende definitie van een moderator: dient een gesprek, discussie in goede banen te leiden
En dat gevoel heb ik steeds meer op Tweakers dat moderators veel meer bezig zijn om regels te hanteren, in plaats van het zorgen dat een discussie de juiste kant op gaat. Dat is namelijk wel nodig op een forum, zeker op Tweakers.
Lastig natuurlijk ook, vrijwilligers, kost veel tijd. Echter dat is nou juist wel de rolbeschrijving van een moderator om daar bij te helpen. Voor mij ook een raadsel waarom sommige topics pittig lang ontspoort blijven.

Ergens moet er een gezonde verhouding zijn tussen een debat/discussie en on-topic vraagjes beantwoorden. Daarom zijn er moderators.

edit:

Om trouwens heel eerlijk te zijn, dit is ook een topic die geen einde heeft of uitgangspunt heeft voor een discussie. Er is namelijk niets om naar toe te werken en/of om consensus over te krijgen. Eigenlijk zou het je sieren om dan met iets te komen om richting een oplossing te gaan (voorstel ter discussie).

Als we toch in de trend van "forum" van origine blijven, dan is je topic start afgekeurd om voor te dragen want het is niet 'uitvoerbaar'. (lees: zo ga je dus exact de discussie krijgen, waar je juist dit topic voor maakt om te voorkomen..)

[ Voor 17% gewijzigd door Douweegbertje op 19-09-2022 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
Douweegbertje schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:13:
Het zijn altijd nuances en het is een forum.
Ja, ik stoor mij er ook aan als ik iets vraag en de kern van de vraag wordt niet beantwoord maar we zijn wel 2 pagina's verder met discussies over een zijspoor.

Ik weet ondertussen wel welke sub-forums ik moet mijden. Zeker de moderatie is enorm verschillend. Een topic in de X is een dictatuur met geen enkele vorm van warmte richting een user. subforum Y laat veel toe over het algemeen.

Wat mij overigens terug brengt naar een ander topic waar ik dit wel eens had aangekaart. Niet om daar een discussie over te beginnen maar wat ik zei en ik quote:

[...]

En dat gevoel heb ik steeds meer op Tweakers dat moderators veel meer bezig zijn om regels te hanteren, in plaats van het zorgen dat een discussie de juiste kant op gaat. Dat is namelijk wel nodig op een forum, zeker op Tweakers.
Lastig natuurlijk ook, vrijwilligers, kost veel tijd. Echter dat is nou juist wel de rolbeschrijving van een moderator om daar bij te helpen. Voor mij ook een raadsel waarom sommige topics pittig lang ontspoort blijven.

Ergens moet er een gezonde verhouding zijn tussen een debat/discussie en on-topic vraagjes beantwoorden. Daarom zijn er moderators.

edit:

Om trouwens heel eerlijk te zijn, dit is ook een topic die geen einde heeft of uitgangspunt heeft voor een discussie. Er is namelijk niets om naar toe te werken en/of om consensus over te krijgen. Eigenlijk zou het je sieren om dan met iets te komen om richting een oplossing te gaan (voorstel ter discussie).

Als we toch in de trend van "forum" van origine blijven, dan is je topic start afgekeurd om voor te dragen want het is niet 'uitvoerbaar'. (lees: zo ga je dus exact de discussie krijgen, waar je juist dit topic voor maakt om te voorkomen..)
Een terechte en sterke opmerking, ik wilde graag wat licht werpen op dit topic, hopelijk wat mensen laten reflecteren op hun eigen gedrag (wanneer van toepassing, wellicht niet realistisch) en tegelijkertijd kijken of ik er zelf wat van kan leren en natuurlijk ergens ook wat ergenis van me af schrijven.

Ik vond het tot nu toe een goede discussie, en ik heb zeker wat perspectief voor "de andere kant" gekregen. Ik denk daarin dat niet elk topic uiteindelijk een sluitend antwoord hoeft te hebben, maar dat het ook prima is als verschillende kanten hun redenatie toelichten en het dan een impasse blijft. Mits dat uiteindelijk niet resulteert in 20 pagina's aan welles/nietus uiteraard.

De rol van moderator lijkt me inderdaad belangrijker dan hoe hij nu ingevuld is. Maar dat blijft mensen werk, en die mensen hebben ook een eigen mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:49
Het valt mij op dat de gemiddelde Tweaker die op het forum actief is flinkt auti…binair is. Er wordt vaak zeer zwart wit gedacht encmen kan flink uit de hoogte doen. Natuurlijk, het is een forum en iedereen is stiekem een internetheld, maar de gemiddelde sfeer wordt er niet beter om.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Omdat in 9 van de 10 topics de vraagsteller niks doet met de antwoorden en/of totaal niet reageert en tweakers wel blijven doordiscusseren/communiceren.

[ Voor 9% gewijzigd door Falcon op 20-09-2022 06:34 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:32
Andersom gebeurt het overigens ook. Ik zie de laatste tijd veel vragen langskomen waarbij de gemiddelde bezoeker een vraag dumpt zonder zelf ook maar iets van onderzoek te hebben gedaan of zonder enige
achtergrondinformatie. Daardoor kan er niet eens constructief antwoord worden gegeven.
Wanneer daar dan op wordt gewezen, wordt er geklaagd dat 'we' niet behulpzaam zijn en dat steeds hetzelfde riedeltje wordt afgespeeld. Tsja...

Het is geen "u vraagt en wij draaien" en we zijn geen eerstelijns helpdesk (want die kan je gewoon eerst bellen :+ ).

[ Voor 15% gewijzigd door GermanPivo op 20-09-2022 06:59 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Interessant topic. Wat mij betreft is de crux vooral een goede topic start. Bij het merendeel van de gevallen waar het 'mis' gaat wordt er, mijn inziens, veel te veel niet relevante informatie in de topic start gegeven. In tegenstelling tot een aantal reacties hier denk ik vaak:"waarom deel je nu je hele hebben en houden als je alleen wilt weten hoe lang je een biefstuk moet bakken? "

Als voorbeeld (hier ook aangehaald):

Via welk kanaal kan ik het beste mijn EV verkopen om zoveel mogelijk opbrengst te realiseren?

Versus

Ik wil mijn EV verkopen. Denk dat de electriciteitsprijzen hoog blijven en dan wordt benzine toch wel aantrekkelijk. We willen daarom de komende tijd de vaste lasten zo laag mogelijk houden en alles wat we besparen stoppen in PV. etc etc etc etc Wat is nu de beste manier om hem te verkopen?

Je moet wel bovenmenselijk zijn om dan niet te reageren om de subtekst in plaats van de vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Tsja, de één ziet het als bemoeizucht, de ander ziet dat de vraag wellicht een symptoom is van een onderliggende oorzaak en denkt dat TS meer geholpen is bij het oplossen daarvan.

En ja, dat kan soms ook betekenen dat een TS wordt aangesproken op diens gedrag. Leuk? Nee? Nodig? Soms wel, soms niet.

Maar het blijft een forum en geen helpdesk. De meesten hier hebben goede bedoelingen. TS kan ook zelf aangeven dat hij alleen antwoord wil hebben op de vraag. Dan haken ook precies die mensen af die je wil. Het is geen éénrichtingsverkeer.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:39

Aganim

I have a cunning plan..

Orangelights23 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 06:09:
Het valt mij op dat de gemiddelde Tweaker die op het forum actief is flinkt auti…binair is. Er wordt vaak zeer zwart wit gedacht encmen kan flink uit de hoogte doen.
Nieuwsflash: genoeg niet-autisten die niet verder komen dan zwart-wit denken en uit de hoogte doen. Je kan je punt ook prima maken zonder Tweakers weg te zetten als autist, waarmee je indirect ook meteen zegt dat autisten dus vervelend zijn.

Dat is nou een omgangsvorm waar ik me, als familielid van twee mensen met 'een stoornis in het autistisch spectrum', aan erger hier. Ze ervaren al genoeg hinder, daar hoeft dit soort stigmatisering niet bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Zinloos1 Gelukkig deelt niet iedereen je mening, en maar goed ook. Het zou anders best saai zijn als iedereen hetzelfde denkt in een discussie topic.
Misschien iets beter lezen en de context begrijpen, want over de inbeslagname ging het niet over TS zelf. Verder kun je online veel info vinden, en kun je gericht vragen of het zo is, en waarom als je het niet begrijpt. GoT heeft ook richtlijnen, waar eigen onderzoek er één van is.

Hier een voorbeeld van eigen onderzoek en het antwoord wat zelf al gevonden is.
Toch is er iemand die dezelfde bron gebruikt en er beste antwoord voor krijgt
iPhone SE 2022 voor Japanse markt, op Nederlandse netwerken

Dan kan TS beter vragen of er GoT leden zijn die hetzelfde toestel werkend hebben in Nederland. Meer info dan hij zelf al had gevonden was er niet.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Zinloos1 schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:39:
[...]

Ik snap niet helemaal waarom je die vragen aan mij lijkt te stellen, ik zeg nergens dat de TS wel of geen belachelijke vragen stelt of moeite moet stoppen in zijn TS. Ik heb het over antwoorden geven op vragen die niet worden gesteld, of invullen hoe de ander zich moet voelen of zijn leven moet leiden.
Deze paragraaf illustreert toch briljant waarom er "in jouw ogen overbodige posts" in een topic komen. De topicstart is niet voldoende afgebakend of er wordt juist een hele brede topicstart gepost voor vraag & antwoord. Het enige wat ik je tot nog toe zie doen in je eigen topic is aangeven dat je het dan toch niet snapt. Of toch niet mee eens bent. Of toch verwacht dat iets normaal is.

Ongetwijfeld maar niemand kan in iemand anders hoofd kijken. En dus ontstaan er die vragen, discussies, overbodige opmerkingen, onduidelijkheden.
Overigens merk ik wel dat jouw naam geregeld bij de commentaren staat waar ik me aan erger als we het hebben over fatsoenlijk met elkaar omgaan. (blijkbaar heb je dat zelf ook door, gezien je sig.)
En ook hier: dat is jouw perceptie. En ongetwijfeld de perceptie van een flink aantal anderen. En je zou zelfs kunnen beargumenteren dat ik het zelf ook wel weet. Maar, mijn gemiddelde antwoord/post wordt niet elk moment van de dag weggehaald of aangepast omdat het het algemeen fatsoen overtreedt. En dus ook hier geldt dat jij en ik een andere vorm / grens / uiting / acceptatie van fatsoen hebben.

Zinloos1 schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:27:
[...]
Pak nog even die figuurlijke spiegel erbij. Jij ergert je. Jij start nu een topic. Jij geeft aan wat jou dwars zit. Je stelt daar in dit topic nu letterlijk 1 vraag van jou namelijk "Waarom is het zo moeilijk voor de gemiddelde tweaker om constructief te antwoorden op een topic en blijft het vaak hangen in semi-relevante belerende vraagstellingen?" en daarna vooral heel veel jouw eigen mening op elk antwoord; ook in Zinloos1 in "Bemoeizucht van de gemiddelde tweaker" is het letterlijk 5x IK in 6 zinnen.

Maar even extra meehelpen/meedenken en minstens je eigen vraag alvast proberen te beantwoorden of ons nog meer inzicht te geven aan trends, type topics (en topicstarts), etc., dat is dan lastig of niet relevant want, zoals het begon "we kunnen niet in iemands hoofd kijken".

Het zal ook hier wel weer niet zijn waar je naar op zoek bent. Maar dat is dus wel de perceptie die ik heb van dit topic; er zijn voldoende bijdragen van anderen maar zolang die bijdragen niet helemaal in de pas lopen van de initiele vraag, doe je het een beetje af als "zo bedoel / zie / snap ik het niet".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wanneer je een vraag stelt, is 'ie voor jezelf ontzettend duidelijk, maar voor anderen wellicht niet.

Wanneer je een vraag stelt, heb je vaak al een idee van de antwoorden die je wil of kunt krijgen, wedervragen zijn dan alleen maar irritant. Als persoon die geïnteresseerd is in de vraag, of die het antwoord denkt te hebben, overigens ook.

Iemand die door het forum bladert op zoek naar vragen om te beantwoorden, heeft misschien niet meteen het antwoord, maar ziet wel een manco in de vraag waardoor anderen moeilijkheden zouden kunnen hebben om hem te beantwoorden. Doordat ze uit ervaring zien dat er informatie mist.

Of mensen willen gewoon een ervaring met of mening over het onderwerp delen. Ook dat mag, het is namelijk een discussieforum.

Wat inderdaad wel irritant is, is als tientallen mensen ongeveer hetzelfde posten.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:07
In een bepaalde mate is die 'bemoeizucht' natuurlijk ook behulpzaam. Vaak genoeg vraagt iemand A over B om Z op te lossen. Dan kan je beter eerst A-Y in beeld krijgen.

Maar, waar we, tweakers, wel goed in zijn is om een topic naar ons hand te zetten (al dan niet bewust). Het draait erg snel van de topicstart vandaan, vragen worden gesteld over een bepaalde input, dan worden er vragen over die vragen gesteld (of gewoon een mening gedeeld op basis van halve info), dit gebeurt iteratief en vervolgens heb je een zij-discussie wat de hoofd-discussie is geworden...en de TS zit erbij en kijkt ernaar.

Geen wonder dat die het soms af laten weten. TS stelt een vraag, binnen een dag 10 pagina's aan ongezouten meningen. Ja...jeetje...ga je plasje ergens anders doen...het onderwerp van zo'n topic is nog altijd de TS en de eventuele vraagstelling daarin. Draai je daar te ver van vandaan dan ben je het gewoon opzettelijk aan het laten ontsporen. Het gebeurt dan ook geregeld dat topics om die redenen dicht moeten, zonde.

Als we het nou gewoon eens bij het 'vragen naar extra info' houden indien de TS niet duidelijk is (of een mod dit laten doen) ipv op basis van aannames dan maar weer een mening ventileren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-05 14:13

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

...waarbij vandaag ook gelijk een mooi voorbeeld voorbij komt: Vodafone 4G altijd met Nederland's IP adres

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:43
-

[ Voor 100% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 14:12 ]

Zucht...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

SgtElPotato schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:46:
Als je hier lang genoeg komt weet je eigenlijk al standaard welke mensen gaan reageren in bepaalde topics. Sommige reacties gaan dan vaak ook meer over het halen van hun eigen gelijk dan het het helpen van TS. Die 'gebruikers' zijn dan ook makkelijk te filteren (gebeurt ook vaak op de FP met reacties).

Als je daar doorheen filtert valt het imo best mee, ja soms onzinnige reacties die niks met de vraag te maken hebben maar daar scroll ik snel overheen.
Half Tweakers denkt nu: "heb je het over mij?" :+

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:02

D4NG3R

kiwi

:)

Deze 'bemoeizucht' komt vooral voor bij topics waar de TS niet weet waar die het over heeft, eigenlijk zelf niet goed weet waar die aan toe is, en/of het (eind)doel niet goed gedefinieerd heeft.

Mensen kunnen dan effectief niet meer doen dan (wilde) aannames. Waar dus ook veel loze suggesties tussen gaan zitten. :)

Doorgaans kom je dan wel bij het antwoord uit, de TS reageert vanzelf wel met ja of nee op bepaalde uitlatingen. :+

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Operativus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-04-2024
Op Tweakers worden vragen vaak gewoon niet beantwoord en lijkt men vooral bezig te zijn met elkaar te overtreffen. Het onderuithalen van de vraagsteller lijkt hier tegenwoordig ook een sport. Op Tweakers krijg je alleen maar reacties van mensen die elkaar proberen te overtuigen van hun eigen gelijk.

Kortom: Op Tweakers lijkt iedereen wel de grootste te willen hebben. Ik kan alleen maar zeggen: Bespaar jullie de moeite, want ik heb al de grootste.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Het zijn de uitersten waarbij de topics een beetje uit de hand lopen;

-Topics waarbij de TS eigenlijk alles al weet en vooral z'n eigen 'oplossing' geconfirmeerd wil zien en daar alles aan wil doen zoals antwoorden negeren en andere oplossingen niet (willen) zien
-Topics waarbij de TS compleet oblivious is en bijna domweg een volledig passende (en al haast voor hem uitgevoerde) oplossing zit af te wachten zonder zich te bemoeien met lastige dingen als vragen

Dat lijken de topics te zijn die sneller uit de hand lopen, andere topics waarbij een TS ook open lijkt te staan voor andere inzichten en oplossingen en normaal deelneemt aan het topic lijken veel beter te werken.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:53
Dit soort opmerkingen mag je achterwege laten

[ Voor 85% gewijzigd door Outerspace op 20-09-2022 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-05 13:16

BLACKfm

o_O

Zinloos1 schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:38:
Ken het bewuste topic niet, maar voordat er al een gedegen antwoord zou zijn komt er wel een mod om de hoek kijken die met een hangslot zwaait omdat het riekt naar praktijken die het daglicht niet kunnen verdragen.

[sar]En laten we daar toch alsjeblieft geen antwoorden voor geven.... [/sar]

Buiten bemoeizucht is het moraalridder gehalte soms ook van die zelfde hoogte...

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 18:12
Ik herken mezelf een beetje.

Mensen storen zich weleens aan me omdat ik bij een simpele (technische) vraag zoveel mogelijk context wil hebben. Ik stel vervolgens vaak kritische vragen over het hoe en waarom voordat ik überhaupt de oorspronkelijke vraag beantwoord of probeer te beantwoorden.

Oeps?

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zinloos1
Dit topic is geboren uit een ergenis die ik ervaar en die ik (blijkbaar heel egoïstisch) wilde delen en te toetsen of er meer mensen deze ergernis ervaren.
Er zit verder geen doel achter en dat gaat dit topic waarschijnlijk geen goed doen.
Het is duidelijk dat er twee kanten zijn en dat het persoonsgebonden is of je je er aan stoort of niet.

Alles is wel gezegd dat gezegd dient te worden, dus wellicht is het tijd om dit topic een slotje te geven en het te laten zijn voor wat het is.

[ Voor 3% gewijzigd door Zinloos1 op 20-09-2022 09:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:27

PB-powell

Mr. Laziness

Ergens herken ik je ergernis wel @Zinloos1.
In dat soort topics pak ik dan de popcorn erbij en ga lekker lezen en smullen van alle reacties die zoals @SgtElPotato beschrijft van tweakers komen die vooral hun eigen gelijk willen halen, of reacties die de TS van dat topic weer even 'met beide benen op grond zet'. Ook vaak genoeg dat ik dat soort topics negeer, mede omdat het onderwerp mij niet interesseert of ik dat ik er zelf geen kennis van heb (en soms omdat alles wel extreem bot is).
Maar over het algemeen is het goed bedoeld en wil men elkaar hier helpen, zowel de TS als andere die reageren en vragen stellen. En soms ontspoort dat mede door een afwezigheid van de TS (om wat voor reden dan ook) en soms omdat de TS maar mondjesmaat met fatsoenlijke info komt. In die gevallen zouden de mods best wat vaker in mogen grijpen, al snap ik ook heel goed dat dat bijna niet te handhaven is.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:43
-

[ Voor 100% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 14:12 ]

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 14:17
Het blijft ook gewoon entertaiment, niemand van de beantwoorders zit waarschijnlijk te wachten om blind vragen te beantwoorden zonder context of wat dan ook. Bovendien, het is en blijft natuurlijk een discussieforum. Dan mogen toch vragen worden gesteld, ook al niet meteen relevant aan de vraag. Het s hier geen quora toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De ellende blijft vooral wat iemand als bemoeizuchtig ervaart. Als ik IRL iemand help met bijvoorbeeld een traag systeem, worden vragen als "Kan je mij vertellen wat er nu traag is?" of "Wat wil je graag sneller hebben?" en na het vinden van het probleem/oplossing "Hoeveel wil je er aan uit geven?" al als bemoeizuchtig ervaren bij mensen met wat minder IT kennis. Dat zijn echt geen onnodige / bemoeizinnige vragen, maar worden wel als zijnde ervaren. Leuk om een oplossing aan te dragen, als het daadwerkelijke probleem er niet mee getackeld wordt.

Je wordt toch ook niet boos als de schilder je vraagt welke kleur verf het moet gaan worden en wat het oppervlakte is van de muren om te schilderen? :F

offtopic:
Ook direct de reden waarom ik de meeste familie/kennissen weiger te helpen, als het al zo veel energie moet kosten om het probleem en de gewenste oplossing te achterhalen, en het dan ook nog eens voor een scheet moet gaan oplossen haak ik af. |:(

Hier op Tweakers krijg je vergelijkbare reacties, vooral van wat nieuwere gebruikers. En ja, je praat niet man-op-man met elkaar waardoor het soms wat botter overkomt dan hoe het bedoeld wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 20-09-2022 10:51 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:11

Agent47

I always close my contracts.

Ik merk niet eens bemoeizucht, maar vaak enorm hoogmoedig. Zie het gas en elektra topic maar.
Sommige Tweakers hebben een ' normale" baan en verdienen net modaal en dan komt er iemand even opscheppen met zijn 20 zonnepanelen en warmtepomp.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:49
Aganim schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:01:
[...]

Nieuwsflash: genoeg niet-autisten die niet verder komen dan zwart-wit denken en uit de hoogte doen. Je kan je punt ook prima maken zonder Tweakers weg te zetten als autist, waarmee je indirect ook meteen zegt dat autisten dus vervelend zijn.

Dat is nou een omgangsvorm waar ik me, als familielid van twee mensen met 'een stoornis in het autistisch spectrum', aan erger hier. Ze ervaren al genoeg hinder, daar hoeft dit soort stigmatisering niet bij.
Ah oh, we hebben weer iemand die inzoomt op 1 aspect, zonder na te denken wat de feitelijke boodschap is. Overigens is dit door een autist geschreven ;) Weet prima waar ik het over heb, en prima waarom ik dit schreef. Dat jij je ergert vind ik heel vervelend voor je, maar de aannames die je maakt en dingen die je insinueert ergeren mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Dit voegt niks toe

[ Voor 84% gewijzigd door Outerspace op 20-09-2022 11:25 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Laatst online: 26-12-2023
Knip, dit voegt ook niks toe

[ Voor 90% gewijzigd door Outerspace op 20-09-2022 11:25 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:26
D4NG3R schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:32:
De ellende blijft vooral wat iemand als bemoeizuchtig ervaart. Als ik IRL iemand help met bijvoorbeeld een traag systeem, worden vragen als "Kan je mij vertellen wat er nu traag is?" of "Wat wil je graag sneller hebben?" en na het vinden van het probleem/oplossing "Hoeveel wil je er aan uit geven?" al als bemoeizuchtig ervaren bij mensen met wat minder IT kennis. Dat zijn echt geen onnodige / bemoeizinnige vragen, maar worden wel als zijnde ervaren. Leuk om een oplossing aan te dragen, als het daadwerkelijke probleem er niet mee getackeld wordt.

Je wordt toch ook niet boos als de schilder je vraagt welke kleur verf het moet gaan worden en wat het oppervlakte is van de muren om te schilderen? :F

Hier op Tweakers krijg je vergelijkbare reacties, vooral van wat nieuwere gebruikers. En ja, je praat niet man-op-man met elkaar waardoor het soms wat botter overkomt dan hoe het bedoeld wordt.
wbt de schilder: Het wordt al snel anders als de schilder vragen gaat stellen of de opdrachtgever dit wel kan betalen. of hij er aan toe is om een andere kleur te nemen. Heeft opdrachtgever een partner, is deze er akkoord mee? Heeft hij er met een psycholoog over gepraat?

KAN belangrijk zijn, maar heeft voor de rest weinig te maken met de originele vraag: Kan jij deze klus voor me verven in kleur die en die en wat kost het?

En ja, soms gaat het zo ver hier op tweakers : )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocdaan
  • Laatst online: 16-05 07:40

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Zinloos1 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:34:
Dit topic is geboren uit een ergenis die ik ervaar en die ik (blijkbaar heel egoïstisch) wilde delen en te toetsen of er meer mensen deze ergernis ervaren.
Er zit verder geen doel achter en dat gaat dit topic waarschijnlijk geen goed doen.
Het is duidelijk dat er twee kanten zijn en dat het persoonsgebonden is of je je er aan stoort of niet.

Alles is wel gezegd dat gezegd dient te worden, dus wellicht is het tijd om dit topic een slotje te geven en het te laten zijn voor wat het is.
Laat je niet ontmoedigen. Sinds de tijd dat +1 humor van de frontpage is verwijderd is het alleen maar erger geworden. Als iemand een vraag steld en graag antwoord op zijn vraag wil hebben zie je steeds meer:

* Wat heb je zelf al uitgezocht?
* Je moet het zelf leren, wij gaan je dus wel even vertellen hoe je dat moet doen.
* En zoals je begon krijg je alle belerende antwoorden op vragen die je niet eens hebt gesteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat is niet iets van de laatste tijd, ik had 20 jaar geleden een topic geopend omdat ik een dvdspeler had gekocht maar die een half jaar bij mijn ouders had laten liggen. Toen ik die eindelijk thuis uitpakte ontbrak de afstandbediening. Ik opende een topic om te vragen naar een alternatief (alternatieve manier om dat ding te bedienen), maar kreeg alleen maar antwoorden als 'wat zei de winkel?' en mensen die dachten dat het een dvd-speler was die van de vrachtwagen was gevallen :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 13:40

Kheos

FP ProMod
ImdaMned schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:42:
[...]

wbt de schilder: Het wordt al snel anders als de schilder vragen gaat stellen of de opdrachtgever dit wel kan betalen. of hij er aan toe is om een andere kleur te nemen. Heeft opdrachtgever een partner, is deze er akkoord mee? Heeft hij er met een psycholoog over gepraat?

KAN belangrijk zijn, maar heeft voor de rest weinig te maken met de originele vraag: Kan jij deze klus voor me verven in kleur die en die en wat kost het?

En ja, soms gaat het zo ver hier op tweakers : )
Totdat blijkt dat de opdrachtgever aangeeft aan de schilder "want overdag schijnt de zon binnen en 's avonds kan iedereen binnenkijken". Want blijkbaar moet de schilder de ramen dan maar een donkere kleur geven. Tja... Dan zijn gordijnen toch echt een betere oplossing. Ja, dan komen daar vragen over terwijl de TS echt gewoon vraagt welke kleur het licht beter tegenhoudt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

ocdaan schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:53:
[...]

Laat je niet ontmoedigen. Sinds de tijd dat +1 humor van de frontpage is verwijderd is het alleen maar erger geworden. Als iemand een vraag steld en graag antwoord op zijn vraag wil hebben zie je steeds meer:

* Wat heb je zelf al uitgezocht?
* Je moet het zelf leren, wij gaan je dus wel even vertellen hoe je dat moet doen.
* En zoals je begon krijg je alle belerende antwoorden op vragen die je niet eens hebt gesteld.
Dat is niks nieuws, en hangt sterk samen met de commercialisatieslag welke Tweakers jaren terug gemaakt heeft. Men verwacht hier geholpen te worden alsof het de lokale computerboer is, zonder er een cent voor te betalen.

Topics waarbij de TS niet snel met enig eigen inzet komt worden simpelweg gesloten, waarna ze een nieuw topic kunnen openen en alsnog die vragen mogen gaan beantwoorden. :+

Het is niet "ik heb een probleem, los het voor me op!"
Het is "ik heb een probleem, heb dit al geprobeerd, zou iemand mij willen helpen het op te lossen?"

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 20-09-2022 12:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Ik kom al een hele tijd op dit forum, lees mee en ben verder niet de meest actieve poster.
Al sinds het begin zie je op het forum geregeld hooghartig gedrag, soms op het arrogante af m.b.t. ervaringsvragen: de welbekende "wat zei x er van toen je belde" dooddoener.
Het eerste wat me opvalt is dat je direct begint met strooien van krachttermen. 'hooghartig' 'arrogant' en 'dooddoener'. Een buitenstaander begint niet gelijk met krachttermen, en iemand die de hulp hier prettig vindt zal er niet over gaan klagen.
Geeft mij het gevoel dat dit een post is als reactie omdat je vindt dat de hulp die je hier krijgt niet aansluit bij wat je gehoopt had, of dat men niet braaf ging ja-knikken om jou als TS direct gelijk te geven.

Persoonlijk vindt ik het meer dan logisch dat als een TS onduidelijk/onvolledig is, je eerst basisstappen na gaat. JUIST vragen als 'wat zegt de tegenpartij' is vaak cruciaal om context te bieden voordat je een vraag kan beantwoorden.

Net zoals je in de technische hoek van tweakers begint met vragen als 'heb je alle updates geinstalleerd' 'staat je virusscanner aan'. Je ziet juist vragen die een zekere reputatie hebben, dat ze bijna klassieker genoemd kunnen worden zoals "wat zei x erover' tot 'heb je het al opnieuw opgestart' met een reden - omdat ze zo vaak werken en kloppen! Dat men gelijk naar stap 23 gaat en forum post neerzet ipv rustig beginnen bij stap 1.
Het zijn niet alleen IKEA-meubels waarbij zaken gewoon in bepaalde volgorde dienen te worden doorlopen voordat je echt conclusies kan trekken of vervolgstappen kunt ondernemen.
Maar de laatste tijd zie ik steeds vaker voor komen dat iemand een specifieke vraag stelt met soms meer of minder achtergrond informatie, waarna iedereen enkel vragen begint te stellen over de achtergrond en de initiële vraag volledig negeert. Ook al doet dit voor het beantwoorden van de vraag totaal niet ter zake. Dan buitelen de reacties over elkaar heen hoe niet de daadwerkelijke vraag het probleem is, maar iets totaal anders. Dan krijg je vijf pagina's aan tweakers die exact hetzelfde zeggen, maar totaal geen antwoord geven op de vraag zelf.

Waarom is het zo moeilijk voor de gemiddelde tweaker om constructief te antwoorden op een topic en blijft het vaak hangen in semi-relevante belerende vraagstellingen?
Om meer informatie vragen is NIET de vraag negeren, het is simpelweg aangeven dat de informatie/context/vraag/probleemstelling niet eenduidig beantwoord kan worden.

Bijvoorbeeld 'mijn pinpas werkt niet, hoe klaag ik de bank aan' daar kan van alles aan de hand zijn. Dan kunnen we wel antwoord geven op wat een advocaat en rechtsbijstand is, maar dat is niet het probleem. Probleem is dat de pinpas niet werkte. Kan ook door verkeerde pincode, pas is eigenlijk van vriendin en je had de verkeerde mee, internet in de winkel lag eruit, onvoldoende geld op de rekening....
Dan is diegene straks 500-1000-2000 euro verder aan advocaatkosten door 1 snel antwoord en ironisch genoeg totaal niet geholpen; enkel geld weggegooid!

Ander voorbeeld is de 'AMD of Intel'. Antwoord is ALTIJD een beiden zijn goed! Dat scheelt een hoop forum posts. Totdat mensen details toevoegen als prijs/prestatie, hergebruik moederbord, specifieke casus (gaming, werk, etc) en dan blijken er ineens andere opties te zijn. Soms dat er 1 duidelijk beter is, maar ook dat je beter je HDD eens moet upgraden naar SSD voordat je elders geld aan uitgeeft.
Misschien niet het antwoord wat je verwacht bij de vraag, maar wel waar die TS dan het meeste profijt van heeft.

Als er iets echte hulp is, dan is het eerlijk aangeven dat de TS meer informatie moet verschaffen (en zelfs vaak inclusief uitleggen waarom!) dan random antwoorden geven waar de TS uiteindelijk niks mee opschiet.

Dus dat mensen niet de gewenste reactie geven (in jouw geval: TS vraag, post#1 antwoord, draad kan sluiten) betekend niet per definitie dat het weigering is tot hulp bieden of dat negatieve krachttermen van toepassing zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Xanaroth op 20-09-2022 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
In Algemene zaken kan het makkelijk alle kanten op schieten - en vaak veroorzaakt door wat vage topicstart. Ik deel het inzicht van TS als het gaat om vrij technische kwesties. Als voorbeeld iemand die zijn LAN netwerk wil uitbreiden en die heel duidelijk is dat-ie GEEN kabels kan/wil trekken. Of Powerline tov Wifi extenders een goed idee is. Welhaast de helft van de reacties begint dan toch over kabels trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Kan het zijn dat TS met dit topic, wat niet meer lijkt dan een rant zonder doel of vraag, alleen maar reacties probeert te ontlokken om al dan niet onderbewust zelf wat meer gehoord te worden?

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

JJ Le Funk schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:59:
Kan het zijn dat TS met dit topic, wat niet meer is dan een rant zonder doel of vraag, alleen maar reacties probeert te ontlokken om al dan niet onderbewust zelf wat meer gehoord te worden?
Waarschijnlijk wel ;)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zinloos1
Xanaroth schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:32:
[...]

Het eerste wat me opvalt is dat je direct begint met strooien van krachttermen. 'hooghartig' 'arrogant' en 'dooddoener'. Een buitenstaander begint niet gelijk met krachttermen, en iemand die de hulp hier prettig vindt zal er niet over gaan klagen.
Geeft mij het gevoel dat dit een post is als reactie omdat je vindt dat de hulp die je hier krijgt niet aansluit bij wat je gehoopt had, of dat men niet braaf ging ja-knikken om jou als TS direct gelijk te geven.
Dat is dan wel degelijk een verkeerde aanname van je, want ik heb geen enkel topic open staan waar ik om hulp vraag en/of deze situatie voorbij is gekomen.
En het zijn overigens ook geen krachttermen, maar dat terzijde.

Jouw voorbeelden zijn wel degelijk andere situaties dan waar ik het over heb.
Letterlijk een minuut geleden:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2147810

De vraag is of iemand een parkeervergunning kan krijgen als hij bij zijn vriendin intrekt en zijn oude huis aan houdt.
Het antwoord? Is je relatie wel goed en moet je wel gaan samenwonen als je je huis wilt aanhouden.
Dat is toch niet aan jou om dat te bepalen als buitenstaander. Dat zijn de voorbeelden waar ik het over heb.
Vast goed bedoeld, maar het komt veroordelend over en beantwoord de vraag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

BLACKfm schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:28:
[...]

Ken het bewuste topic niet, maar voordat er al een gedegen antwoord zou zijn komt er wel een mod om de hoek kijken die met een hangslot zwaait omdat het riekt naar praktijken die het daglicht niet kunnen verdragen.
In beslag genomen toestel door politie denk ik. En dan die je nu dus (exact waar ook het huidige topic over gaat( de typische Tweaker-aanname "het zal wel niet mogen" ;)

Exact dat topic is een voorbeeld dus van niet zelf nadenken of uitzoeken, het gaat niet eens over zijn/haar/hen eigen rechtspersoon maar daarna verzandt, oooook door de repeterende argumenten van de topicstarter, het ineens in een "privacy!!!!" topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Zinloos1 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:06:
[...]

Dat is dan wel degelijk een verkeerde aanname van je, want ik heb geen enkel topic open staan waar ik om hulp vraag en/of deze situatie voorbij is gekomen.
En het zijn overigens ook geen krachttermen, maar dat terzijde.

Jouw voorbeelden zijn wel degelijk andere situaties dan waar ik het over heb.
Letterlijk een minuut geleden:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2147810

De vraag is of iemand een huurwoning aan kan houden als hij bij zijn vriendin intrekt.
Het antwoord? Is je relatie wel goed en moet je wel gaan samenwonen als je je huis wilt aanhouden.
Dat is toch niet aan jou om dat te bepalen als buitenstaander. Dat zijn de voorbeelden waar ik het over heb.
Heb je de post zelf gelezen? Er staat 1 vraag in;
De parkeer vegunning kan alleen aangevraagd worden als ik woonachtig ben in de stad waar de koopwoning van mijn vriendin is. Is dit mogelijk als ik ook mijn huurwoning in een dorp verderop nog heb?
Gaat dus niet om de woning aanhouden! De echte vraag is de parkeervergunning cq parkeerkosten problematiek.

Welnu. Als je gaat samenwonen, hoort je primaire probleem niet te zijn 'hoe parkeer ik goedkoop zonder dat ik er officieel woon'. Dit parkeer gedoe hoor je samen mee te nemen in de keuze voor welke woning je samen gaat betrekken, zegmaar enkele weken aan gesprekken geleden tussen TS en partner.

Vervolgens zien we een TS waar pakweg 75% alleen gaat over geld/reiskosten/parkeerkosten. Niet alleen tekst, ook detail bedragen enzo. Gaat totaal niet over de relatie of gevolgen voor de relatie of de woningen zelf of uberhaupt een gegronde reden voor het willen aanhouden of waarom ze dan niet kiezen om in de andere woning te wonen als parkeer zo een enorm (duur!!) probleem is.

Of je gaat ervoor of je twijfelt over je relatie. Dat laatste is de enige reden om een back-up achter de hand te houden.
- Is de twijfel er, ga dan nu niet samenwonen en los dat eerst samen op. Case closed.
- Is de twijfel er niet, kan de huurwoning weg want je schrijft je bij haar in. Case closed.

Dit zijn dan ook typisch hele goed Tweakers-niveau antwoorden imo. Juist wat een TS in die situaties nodig heeft. Even een spiegel, voor de vraag achter de vraag. De echte aanleiding van de probleemstelling. Niet slechts symptoom bestrijden (zoeken of/hoe goedkoop te parkeren) maar de oorzaak aanpakken (waarom niet echt samenwonen, maar meer 'permanent logeren' kant).

Deze TS is namelijk een klassiek geval, voor de buitenstaander, van twijfel of angst rond samenwonen en verschuilen achter de parkeerkosten ipv samen met de partner over het probleem te praten.

En als een echte tweaker zeg je dat niet zegt in iemand z'n gezicht, dat dit klinkt als excuses zoeken en je twijfels hebt over hun relatie of keuze voor welke woning er is gekozen. Als tweaker geef je tips zodat die persoon zelf gaat nadenken en inziet dat dit probleem zelf-gecreëerd is en alleen door de TS+partner zelf is op te lossen.

[ Voor 43% gewijzigd door Xanaroth op 20-09-2022 13:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-05 08:56

Managelorian

“This is the workflow.”

Zoals elke engineer weet: je moet een klant niet geven wat hij vraagt, maar wat hij nodig heeft. Als een vraagsteller een dubieuze oplossing zoekt zonder te vertellen waarom hij/zij deze oplossing zoekt (of: wel vertellen waarom 'ie iets wil, maar een vreemde redenatie er op nahoudt) dan zal een technicus dus al snel eerst boven tafel willen krijgen of dit echt de oplossing is die nodig is.

In het voorbeeld van de TS: de vraagsteller vraagt niet slechts "hoe verkoop ik mij auto", maar hij vraagt "hoe verkoop ik mijn auto, want mijn huidige auto kost teveel en die-en-die oplossing is goedkoper". En dan gaan tweakers meedenken of de stelling dat het goedkoper wordt wel klopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Zinloos1 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:06:
[...]

De vraag is of iemand een huurwoning aan kan houden als hij bij zijn vriendin intrekt.
Ik denk dat het zeker met de huidige wachtlijsten voor huurwoningen en huizenmarkt zeker een reële vraag is om te stellen. Op het moment dat je wilt gaan samenwonen is alles helemaal prima en mooi want anders overweeg je niet om samen te gaan wonen, maar is blijkbaar toch ergens genoeg twijfel om te vragen of een woning aangehouden kan worden. Waar komt die twijfel vandaan? Kan alle redenen zijn, maar misschien goed om TS zich te laten afvragen waarom de twijfel er uberhaupt is.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:21
Operativus schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:14:
Op Tweakers worden vragen vaak gewoon niet beantwoord en lijkt men vooral bezig te zijn met elkaar te overtreffen. Het onderuithalen van de vraagsteller lijkt hier tegenwoordig ook een sport. Op Tweakers krijg je alleen maar reacties van mensen die elkaar proberen te overtuigen van hun eigen gelijk.
Dat merk ik ook inderdaad. Vaak moet je de vraag herhalen of is jou vraag niet interessant en walst men er gewoon over heen. Tweakers is ook al lang geen tech site meer en ik kon me in het verleden een hele tijd vermaken op het forum. Tegenwoordig niet meer, omdat de meeste topics mij niet interesseren en er ook vaak buren gerelateerde topics verschijnen.

Als ik een topic zie wat mij aanspreekt en zich tijdens het lezen een reactie in mijn hoofd vormt dan gooi ik hem er gewoon in. Wel rekening houdende met de etiquette uiteraard. Misschien heeft iemand er wat aan, misschien niet.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

rimave schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:18:
[...]

Dat merk ik ook inderdaad. Vaak moet je de vraag herhalen of is jou vraag niet interessant en walst men er gewoon over heen. Tweakers is ook al lang geen tech site meer en ik kon me in het verleden een hele tijd vermaken op het forum. Tegenwoordig niet meer, omdat de meeste topics mij niet interesseren en er ook vaak buren gerelateerde topics verschijnen.

Als ik een topic zie wat mij aanspreekt en zich tijdens het lezen een reactie in mijn hoofd vormt dan gooi ik hem er gewoon in. Wel rekening houdende met de etiquette uiteraard. Misschien heeft iemand er wat aan, misschien niet.
Ik ben ook wel fan van de rijdende rechter en meester frank visser dus die topics vind ik niet zo erg ;) Het is inderdaad soms een beetje filteren of een topic wel of niet aan staat, maar dat is toch overal? Ik denk dat het op andere plaatsen (Fok, reddit) een stuk erger is zelfs met de kwaliteit van de antwoorden. Het valt eigenlijk nog wel mee en vroeger gebeurde het ook (toen het nog meer een tech forum was).

/▌

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

desmond schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:39:
In Algemene zaken kan het makkelijk alle kanten op schieten - en vaak veroorzaakt door wat vage topicstart. Ik deel het inzicht van TS als het gaat om vrij technische kwesties. Als voorbeeld iemand die zijn LAN netwerk wil uitbreiden en die heel duidelijk is dat-ie GEEN kabels kan/wil trekken. Of Powerline tov Wifi extenders een goed idee is. Welhaast de helft van de reacties begint dan toch over kabels trekken.
Ik vind dit juist een mooi voorbeeld van een situatie waar ook gedacht wordt aan alternatieven, zo denken veel mensen er helemaal niet over na om een kabel langs de buitenmuur te trekken. ;)

Je hebt probleem A, en wil naar oplossing B. Dan is het op een forum toch prima dat ook alternatieven C en D worden aangehaald? Zeker als oplossing B niet veel meer is dan een pleister op de wond.

"Ik moet meer RAM hebben, heb nu 16GB maar het zit constant vol!" > Wat gebruikt er nu zo veel RAM dan? > "Ja m'n 200 chrome tabbladen" > Al eens overwogen om er daar een hele zooi van te sluiten?

Er dan meer RAM tegenaan gooien lost het daadwerkelijke probleem niet op, en is echt zo'n typisch helpdesk antwoord wat de situatie kortstondig verbeterd, maar in de toekomst weer voor hetzelfde probleem gaat zorgen. Wil de gebruiker daar niet in mee gaan? Dan prima, koop lekker 16GB erbij. Wil die dat wel? Lekker man, probleem opgelost zonder ook maar een cent uit te geven. :)

Het wordt pas vervelend/ongewenst als er doorgedrukt wordt. Maar dat zie ik eigenlijk zelden voorkomen vanuit individuele gebruikers. In verreweg de meeste gevallen gaat het dan om een nieuwe deelnemer in het topic welke de voortgaande suggesties/discussies niet (goed) doorgenomen heeft en in herhaling valt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik kan me eigenlijk wel vinden in je observaties. Ikzelf doe deze observatie ook al jaren, alleen wist ik niet zo goed hoe ik dat moest benoemen/omschrijven.
Ik zou het niet als bemoeizucht omschrijven, maar eerder als individualistisch, en vaak self-righteous/holier-than-thou attitudes bij gebrek aan ladingdekkendere, Nederlandse termen. En daar vallen eigenlijk best veel posts onder als je het mij vraagt.
"Gewoon" een vraag stellen is er sowieso al niet meer bij, want dan word je (als een moderator niet al eerder is) al door mede-tweakers benaderd alsof zij de mods zijn door je op de regeltjes te wijzen. En ja, ik weet, regels zijn er niet voor niks, het is immers niet de libelle of kieskeurig.nl hier en eigen inzet is een pre alvorens je een post maakt...Ik snap het allemaal wel, want dat houdt ons forum ook waardevol en constructief.
Maar de toon van self-righteousness die mijns inziens teveel wordt toegestaan hier, vervuilt het forum op een andere manier. Het toestaan van bepaalde woorden grenzend aan stemmingmakerij, waar mensen die weerwoord geven de deksel op de neus krijgen (moet je maar een TR aanmaken), maken het er niet fijner op.
"Ik ben niet bot, ik ben gewoon eerlijk"-reacties zijn ook dé arrogantievormen die hier op T.net ook heersen. Je kunt ook eerlijk zijn en gewoon op een vriendelijke manier je punt maken in plaats van jezelf een vrijstelling voor bot gedrag te geven, maar ja, zelfkritisch vermogen is er niet, want je mag natuurlijk niet in je eigen comfort aangetast worden.

Reacties/posts die direct iets zeggen "eigen schuld" of "ga maar eerst eens bij jezelf te raden", maar ook posts die duidelijk geschreven zijn om maar iets te moeten zeggen terwijl antwoorden op de vraag veel sneller/makkerlijker zijn, zijn totaal overbodig en voegen niks toe.
Het zichzelf verheven voelen doordat men denkt dat hun manier dé manier is, is echt stuitend, en alles wordt zeer individualistisch benaderd, alsof er maar 1 soort mens is.

In ieder geval, maakt het de boel zakelijker, compassielozer en het werkt ontmoedigend en verhardend.
Werkelijk álles moet tegenwoordig een discussie zijn/opleveren, zelfs de simpelste dingen, die jij ook in je voorbeelden noemt.

Ik denk niet dat je verdere antwoorden gaat krijgen of dat er een collectieve gedragsverandering gaat plaatsvinden. Als er iets is wat kenmerkend is voor deze tijden, is dat zelfkritisch vermogen en eigen verantwoordelijkheid nemen voor het eigen gedrag niet bovenaan staan en "de wet" ook dusdanig ingeregeld zijn dat dit toelaatbaar is; m.a.w. het zal in ieder geval (voorlopig) zo blijven zoals het is, en daar zul je helaas mee moeten leren omgaan.

Beetje net zoals een complete buurt die overlast heeft van 1 Flodder-gezin in de straat, en iedereen zichzelf moet inperken in woongenot, waar de Flodders weg blijven komen met onfatsoenlijk (maar nét niet onwettig) gedrag waar zijzelf natuurlijk geen verantwoordelijkheid over dragen. Gemeentes/politie (in dit voorbeeld de moderators) kunnen/willen niks doen, omdat er te weinig bewijs is of nét geen grensoverschrijdend gedrag op heterdaad te betrappen is (of te weinig personeel haha).
Je hebt 3 keuzes:
- Je kunt je zaak maken door jarenlang (tevergeefs) te blijven vechten en hopen dat je gelijk krijgt. Maar dan moet je je afvragen hoe je geestelijk ervoor staat, en hoe de verhoudingen onderling dan zijn
- Je moet accepteren dat het niet verandert, want je kunt mensen niet veranderen, je kunt alleen kijken welke invloed jijzelf kunt uitoefenen op óf je omgeving óf jezelf. Lukt het jezelf niet om ermee te kunnen leren omgaan, dan zul je moeten
- verhuizen.

Alledrie onwenselijke situaties waar je als individu of kleinere groep machteloos tegen staat. Dus ik hoop dat je voor jezelf een manier kunt vinden dat het voor jezelf te behappen blijft. Ik ben na x-jaar ook nog steeds mezelf aan het "tweaken" om te kijken wat ik kan doen om mijn eigen gemoedsrust te voeden met positiviteit.
Ik ben al een stuk minder aan het posten in Actualiteit & Wetenschap topics, omdat ik daar vaak witheet wordt van verkapte racismegedooging en andere schrijnende zaken die ik écht niet vind kunnen. Dus ik ben een tijdje helemaal weggebleven om nu weer af en toe eens te kijken, en mezelf dan gewoon toe te staan om de materie wél interessant te vinden, maar niét meer te reageren. Ik zou graag deelnemen aan constructievere discussies, maar dat acht ik nu voor mijzelf nog niet mogelijk zonder mijn gemoedstoestand te verslechteren ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dat het een keer genoemd wordt ok, maar soms wordt het hele topic die kant op gebogen. Ik zou die oplossingen over de buitenmuur ook niet hoeven.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Marzman schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:34:
Dat het een keer genoemd wordt ok, maar soms wordt het hele topic die kant op gebogen. Ik zou die oplossingen over de buitenmuur ook niet hoeven.
Jij wellicht niet, een ander had er nog helemaal niet aan gedacht en wordt er blij van. Is het dan per direct een ongewenste/bemoeizuchtige suggestie en lomp van de persoon om het überhaupt voor te stellen?

Of kan dat af met een "ook dat is helaas geen optie" waarna we ons op de beste powerline- en/of wifi adapters gaan focussen? 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:08
Ik zie het heel simpel (waarschijnlijk te zwart-wit).

Je wilt een goed advies? Dan kom je op het Tweakers-forum uit. En ja, dan krijg je antwoorden en vragen waar je niet altijd op zit te wachten of waar je op gerekend had. Uiteindelijk is het aan de TS te bepalen wat voor keuze die maakt, en wat die niet wil (Leuk idee die kabel via de buitenmuur, maar dat gaan we niet doen).

Als je een makkelijk antwoord zoekt, maar niet het beste? Vraag het op een ander forum.

Wil je het heel simpel? Vraag het de winkel, alles is te koop. Maar of je met het beste thuis komt.... O-)

Ik snap de "uit de hoogte" inval ook niet zo. Je hebt een vraag omdat je iets niet weet, iemand komt met oplossingen waar je zelf nog niet aan hebt gedacht en dan zijn ze uit de hoogte :+ right..... :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik denk dat het probleem is dat veel mensen waaronder ook veel Tweakers een gebrek aan inlevingsvermogen of empathie hebben. Je ziet in de huidige samenleving ook steeds vaker dat discussies verharden, mensen zijn nog sneller op hun tenen getrapt en omdat het geen persoonlijke communicatie is kun je woorden ook verkeerd opvatten.

Naast Empathie is wantrouwen ook een groot probleem en waarom de discussies verharden en mensen woorden verkeerd opvatten. Er zijn genoeg voorbeelden te zien op Youtube waar mensen gratis iets kunnen krijgen, maar het nog steeds niet aannemen omdat men verwacht dat men in de maling wordt genomen of dat er een addertje onder het gras zit. Dat wantrouwen zit natuurlijk veel dieper en daarom willen mensen ook graag meer context. Wat ook heel begrijpelijk is. Er zijn namelijk altijd twee kanten van een verhaal en wanneer er geen context is, moet men veel aannames doen waardoor de reactie misschien helemaal niet dat gene is waar men op hoopt.
Agent47 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:33:
Ik merk niet eens bemoeizucht, maar vaak enorm hoogmoedig. Zie het gas en elektra topic maar.
Sommige Tweakers hebben een ' normale" baan en verdienen net modaal en dan komt er iemand even opscheppen met zijn 20 zonnepanelen en warmtepomp.
Ik denk dat dit een mooi voorbeeld is van het gebrek aan inlevingsvermogen waar ik het hierboven over had. Het is misschien niet eens slecht bedoelt van de persoon of dat men echt wil opscheppen, maar het creeerd wel een verkeerd of ongewenst beeld.

Over het algemeen denk ik dat de meeste Tweakers het altijd wel goed bedoelen en dat sommige topicstarters ook wel wat meer achtergrond informatie/context kunnen geven wanneer nodig. Alleen ik ben het volledig met TS eens dat er ook genoeg Tweakers zijn die overdrijven en waarom ikzelf ook veel minder snel vragen hier op Tweakers zou gaan plaatsen, zonder eerst andere oplossingen te zoeken. Wat natuurlijk haaks staat voor datgene waar een forum voor bedoelt is. Je mag best wat verwachten van een gebruiker, maar meestal is het sneller en eenvoudiger om gewoon een oplossing of antwoord te geven dan meteen een hele discussie te starten over wat die persoon zelf ondernomen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Laatst online: 23:18
Ja je komt hier voor een goed advies maar er wordt bij de meest eenvoudige vraag van alles bij gehaald en gaat dat soms totaal bij de hoofdvraag van de TS, ook vt het mij op dat men wel erg makkelijk in de aannames gaat wat ook niet echt wil helpen. Verder komen er ook steeds meer topics over de meest vreemde onderwerpen, misschien moeten we gewoon terug naar de basis, alleen tech onderwerpen maar ja dat gaat natuurlijk kliks schelen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

bwerg schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:05:
[...]

Een topic begint natuurlijk wel met een goede vraagstelling. Ik zie in de TS van dat voorbeeldtopic nauwelijks een concrete vraag. Heel verhaal maar het enige vraagteken staat achter de vraag "zitten dealers niet te wachten op een dure inruilauto of maakt dat niks uit omdat ze het toch aan een handelaar verkopen?" en dan komen daar nog wat plannen achteraan. Dus concreet in dat topic is het nou niet heel gek dat mensen dan maar over van alles en nog wat gaan adviseren en discussiëren. Wat verwacht je dan? "Sommige dealers zitten hier op te wachten en anderen niet." - "Oke, dank je voor het antwoord, dat was het dan."?

In het algemeen: ja, er zijn wel vaak veel bijdehandte reacties. Dat is een beetje forum-eigen maar als ik naar andere fora kijk is dat nou niet per sé beter, het hele internet zit vol wijsneuzen. Hier kun je nog een redelijke poging doen om een topic te sturen en desnoods een modje om hulp vragen die echte off-topic reacties zo de prullenbak in tieft, dat vind ik nog redelijk constructief. Dan moet je als TS wel netjes die kant opgaan natuurlijk en niet jezelf net zo laten meeslepen in de off-topic discussie.
[mbr]knip offtopic reactie[/]
Het is toch gewoon een advies vraag met wat context? Wat is daar nou weer mis mee?

Verder; T.net is inderdaad vrij bijdehand af en toe maar dat geldt voor het hele internet. Het is natuurlijk makkelijk om min of meer anoniem lekker af te geven op andermans keuzes of overtuigingen waar je het zelf niet mee eens bent. Aan de andere kant kun je dat ook gemakkelijk negeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:08
ramrodwillem schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:39:
Ja je komt hier voor een goed advies maar er wordt bij de meest eenvoudige vraag van alles bij gehaald en gaat dat soms totaal bij de hoofdvraag van de TS, ook vt het mij op dat men wel erg makkelijk in de aannames gaat wat ook niet echt wil helpen. Verder komen er ook steeds meer topics over de meest vreemde onderwerpen, misschien moeten we gewoon terug naar de basis, alleen tech onderwerpen maar ja dat gaat natuurlijk kliks schelen.....
Nee juist niet! Ik vind het top dat er voor zo'n beetje alles een topic is op Tweakers. Het is juist een manier om uit je bubble te komen en juist je mening op de proef te laten stellen.

Ik bedoel, noem een forum waar het er beter aan toe gaat dan op Tweakers? :+ ga eens naar het vivia of ouders van nu forum _O- of het FOK! forum O-)

Als je aannames wilt voorkomen, moet je een duidelijke situatie of vraag stellen met de relevante info. Maar als mensen een vraag stellen en er komt vervolgens geen concrete info maar heel veel wazige info.... Dan duiken Tweakers daar vaak op ja. Want we kennen onze pappenheimers zo langzamerhand wel en dat is vaak een teken dat we maar een half verhaal horen.

Kan me een topic herinneren over een ikea kastje dat in de verkeerde kleur was geleverd. Babyblauw ipv wit. De TS was toch echt wel blij dat men even door vroeg ipv zijn rechten vertelde en hem terug stuurde naar de IKEA.

Kan het topic helaas even niet vinden, maar hierom dus:
https://www.ikea.com/nl/n...91-9g83-c443e492845g.html

@Standeman held _/-\o_ mijn dag is weer opgevrolijkt :D

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 20-09-2022 15:21 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 21:07

Standeman

Prutser 1e klasse

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 20:16
ForumError™
Error™
Je hebt geen toegang tot dit forum

Je hebt geen toegang tot de Tweakers Lounge (TL). Toegang tot de Tweakers Lounge krijg je automatisch wanneer je meer dan 100 posts hebt gemaakt op het forum in het afgelopen jaar.

(interne identificatie: forum::get_forumdata::forum_not_allowed)
Wat is je punt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Thomas schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:41:
[...]

Het is toch gewoon een advies vraag met wat context? Wat is daar nou weer mis mee?
Ik zeg toch niet dat er iets mis mee is?

Ik zeg alleen dat als je een wollige en ongerichte vraag stelt je antwoorden en discussie in alle richtingen kan verwachten. De TS heeft ook slechts vijf posts gedaan in dat topic waarvan enkel de laatste een enkele zin bevat die aangeeft dat het topic niet de kant op gaat die de TS wil/verwacht, dus waarom dat als voorbeeld wordt genomen van "geen antwoord op de vraag geven" ontgaat me compleet.

Als ik zelf een vraag stel dan zorg ik dat ik eerst "wat heb je zelf gevonden" probeer te beantwoorden. 90% van de tijd heb ik dan al mijn antwoord gevonden en anders is mijn vraag heel specifiek geworden. En gek genoeg gebeurt het me dan helemaal niet dat mensen het topic compleet kapen. Als niemand het antwoord op mijn heel specifieke vraag heeft krijg ik juist helemaal niet zo veel reacties, tenzij er echt gericht doorgevraagd kan worden.
Dat is een link naar het topic waar degene die hij quote het over had.

[ Voor 33% gewijzigd door bwerg op 20-09-2022 15:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Silent7
Hebbes dat was even zoeken volgens mij beschreef ik tweakers best goed in een ander topic waar het ook best prive ging waar de ts niet zoveel zin in had, toen schreef ik dit:
Silent7 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:55:
TS ik zal je even iets belangrijks vertellen, dit is tweakers, welkom!
Tweakers:
velen zijn recht door zee
velen steken hun mening niet onder stoelen of banken
bijna allemaal zijn we behulpzaam
en velen vinden dat je ook behulpzaam bent als je op foutjes wijst van andere tweakers
velen zijn direct
velen zijn analytisch
velen zijn meer op cijfers dan letters
en allemaal zijn we ergens wel lief hoor
Dus laat je niet afschrikken door de bovenstaande mix, we menen het echt goed :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:53
Samenvatting, Witte kastjes gekocht, blauw bij uitpakken en hoe hij dit juridisch moest regelen. Eindpunt was dat er beschermfolie op zat. Dus door even door te vragen was er geen advocaat nodig.

Edit:Ik had het gemist dat dat er boven ook al stond.

[ Voor 7% gewijzigd door Pendora op 20-09-2022 15:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanbrood
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-12-2022

Het antwoord is: Je hebt te maken met IT-ers. Die houden zich alleen bezig met de details in plaats van met de daadwerkelijke vraag }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hermanbrood schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:38:
[...]

Het antwoord is: Je hebt te maken met IT-ers. Die houden zich alleen bezig met de details in plaats van met de daadwerkelijke vraag }:O
Nee hoor, dat was vroeger vooral zo, nu niet meer. Er zijn genoeg mensen blij met het advies over hun verbouwing die niet lukt of advies vooraf, waar naar verder vragen(er uit trekken) er beter advies gegeven kan worden, juridisch, verwarming die gas of waterdruk verliest, dure auto verkopen etc.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Of mensen die het 20 jaar geleden als hobby hadden maar intussen andere interesses hebben.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Managelorian schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:16:
Zoals elke engineer weet: je moet een klant niet geven wat hij vraagt, maar wat hij nodig heeft. Als een vraagsteller een dubieuze oplossing zoekt zonder te vertellen waarom hij/zij deze oplossing zoekt (of: wel vertellen waarom 'ie iets wil, maar een vreemde redenatie er op nahoudt) dan zal een technicus dus al snel eerst boven tafel willen krijgen of dit echt de oplossing is die nodig is.

In het voorbeeld van de TS: de vraagsteller vraagt niet slechts "hoe verkoop ik mij auto", maar hij vraagt "hoe verkoop ik mijn auto, want mijn huidige auto kost teveel en die-en-die oplossing is goedkoper". En dan gaan tweakers meedenken of de stelling dat het goedkoper wordt wel klopt.
Dan heb je het, net als de rest die deze richting op ging, niet goed gelezen. TS wilde het geld cash op zijn rekening hebben ipv in de auto hebben zitten, zodat hij het voor andere dingen kon gebruiken. De hele vergelijking tussen ice en elektrisch was dus onnodig, want het ging er niet om wat maandelijks goedkoper was, maar om het grote geldbedrag.

Hij vroeg dus of zo'n inruilactie vaker voorkomt en of je dan inderdaad kans hebt om gewoon uitbetaald te worden.

Ik ben het verder met TS eens dat mensen liever antwoord geven op wat zij zelf een betere vraag vinden, dan willen helpen. Vervolgens doen ze oogkleppen op en gaan ze vol de discussie in, de eigenlijke vraag negerend, voordat ze antwoord op hun off-topic vragen hebben. Dit heb ik ook weleens met mijn autistische collega op het werk en vind ik erg lastig...

Hier zou wat mij betreft ook strakker op gemod mogen worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Ik vind dit topic redelijk ironisch.

Een topic starten over bemoeizucht om over gedrag in andere topics te klagen.
Wees blij dat men wat met elkaar bemoeit, zonder bemoeienis hou je geen Forum over :D

Toch mooi dat men een een probleem met verschillende invalshoeken benadert?
Ook als een oplossing een andere gedachtengang als vader heeft.

Gedurende de loop van een Topic komt ook doorgaans meer info beschikbaar, dus dat kan keuze's/oplossingen ook beinvloeden.

Wil je geen bemoeienis in je topics? Open een TweakBlog en zet de reacties uit. :P

[ Voor 47% gewijzigd door The_BoKmeester op 20-09-2022 20:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-05 08:56

Managelorian

“This is the workflow.”

Skating_vince schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:03:
[...]
Dan heb je het, net als de rest die deze richting op ging, niet goed gelezen. TS wilde het geld cash op zijn rekening hebben ipv in de auto hebben zitten, zodat hij het voor andere dingen kon gebruiken. De hele vergelijking tussen ice en elektrisch was dus onnodig, want het ging er niet om wat maandelijks goedkoper was, maar om het grote geldbedrag.
Ik vrees toch echt dat je het hier niet bij het juiste eind hebt. De TS zegt letterlijk: "Het gaat me niet over wat over een periode van 'x jaar' onder aan de streep het voordeligste is. Ik wil nu flink snoeien in de uitgaven om problemen voor te zijn."
Skating_vince schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:03:
[...]
Ik ben het verder met TS eens dat mensen liever antwoord geven op wat zij zelf een betere vraag vinden, dan willen helpen. Vervolgens doen ze oogkleppen op en gaan ze vol de discussie in, de eigenlijke vraag negerend, voordat ze antwoord op hun off-topic vragen hebben. Dit heb ik ook weleens met mijn autistische collega op het werk en vind ik erg lastig...
Ik vind het juist nogal autistisch om perse een antwoord op de vraag te willen lezen wanneer er duidelijke aanwijzingen zijn dat de vraag niet goed is gesteld. Oftewel: wat jij de "eigenlijke vraag" noemt zou voor veel mensen wel eens de verkeerde vraag kunnen lijken. Wees blij dat de Tweakers hier betrokken zijn!

• Skating_vince
  • Niet online
Managelorian schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:50:
[...]

Ik vrees toch echt dat je het hier niet bij het juiste eind hebt. De TS zegt letterlijk: "Het gaat me niet over wat over een periode van 'x jaar' onder aan de streep het voordeligste is. Ik wil nu flink snoeien in de uitgaven om problemen voor te zijn."
@Koetjeboe - zou je dit misschien willen aangeven? Ondertussen ben ik wel erg benieuwd wat je echt wilde weten :).
Ik vind het juist nogal autistisch om perse een antwoord op de vraag te willen lezen wanneer er duidelijke aanwijzingen zijn dat de vraag niet goed is gesteld. Oftewel: wat jij de "eigenlijke vraag" noemt zou voor veel mensen wel eens de verkeerde vraag kunnen lijken. Wees blij dat de Tweakers hier betrokken zijn!
Haha, die is mooi. Autistisch om het antwoord op een vraag te willen zien. Dat is inderdaad bijzonder! En je mag uiteraard nog steeds de TS begeleiden naar een andere richting, maar als die dan aangeeft dat hij er niet op zit te wachten - stop er dan mee....

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Skating_vince schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:05:
maar als die dan aangeeft dat hij er niet op zit te wachten - stop er dan mee....
Ik had het al eerder gezegd, maar: in dat geval, dien een TR in voor de off-topic reacties en het wordt heel snel gefixt, dat werkt op dit forum juist prima.

Dat een TS vaak kiest om in plaats daarvan gewoon juist op de off-topic reacties te reageren, tsja... Duidelijkheid en assertiviteit zijn handige vaardigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Niet online
bwerg schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:55:
[...]

Ik had het al eerder gezegd, maar: in dat geval, dien een TR in voor de off-topic reacties en het wordt heel snel gefixt, dat werkt op dit forum juist prima.

Dat een TS vaak kiest om in plaats daarvan gewoon juist op de off-topic reacties te reageren, tsja... Duidelijkheid en assertiviteit zijn handige vaardigheden.
Zeker, goede tip en dat zal ik ook zeker doen als ik het in de toekomst zie gebeuren. Dit bericht op de frontpage doet me vermoeden dat het wat breder speelt dan deze discussie :+ .

plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers
Pagina: 1