Vraag

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-09 22:47
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 4% gewijzigd door ReTechNL op 20-09-2022 12:43]

Alle reacties

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:31

FreakNL

Well do ya punk?

Een hoop ruis op de lijn met die reiskosten...

Maar nee, als jij je uitschrijft kun je je eigen huurwoning niet aanhouden. Tenminste, als het sociale huur betreft.

Hoe het in de vrije sector zit weet ik eigenlijk niet... Zal van de huurovereenkomst afhangen denk ik...

[Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 20-09-2022 12:26]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-09 16:23
Ik lees zo dat je je twijfels hebt, je wilt ergens op terug kunnen vallen.
You can't have both... Wat is die terugval-mogelijkheid je waard?

Als je je bij je vriendin inschrijft:
- kun je parkeervergunning aanvragen (+)
- krijg je meer reiskostenvergoeding (check bij je werkgever of er geen max is) (+ / -)

Wat @FreakNL zegt, bij sociale huur zullen ze niet blij met je zijn.
Bij vrije sector zal er geen haan naar kraaien, zolang je de huur maar betaalt.

[Voor 35% gewijzigd door CappieL op 20-09-2022 12:27]

PSN: Cappie85 (PS4)

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nee, ik denk dat het in de vrije sector makkelijker gaat. Zolang je maar gewoon de huur betaald.

Geen ervaring mee overigens hoor!

Waar ik wel ervaring mee heb is reiskosten. Een schappelijke baas/leidinggevende zal je probleem begrijpen en je reiskostenvergoeding aanpassen. Ken daar meerdere verhalen van. Ik zou het er hier denk ik ook wel doorkrijgen...

Parkeervergunning is wel echt een ding...

[Voor 52% gewijzigd door FreakNL op 20-09-2022 12:31]

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:24
Staat er iets in je huurcontract over het ingeschreven zijn op een ander adres? Veelal dien je ingeschreven te zijn op het adres van je huurhuis om dit te kunnen behouden.

Dit is denk ik het hoofdzakelijke probleem hier. Dat je je in moet schrijven op het adres waar je daadwerkelijk woont, dat is dan het tweede euvel. De declarabele reiskosten en parkeervergunning - dat is een zij-probleem natuurlijk in deze huidige constructie.

[Voor 38% gewijzigd door eric.1 op 20-09-2022 12:30]

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:34
tja dit terugvalrisico kost dus geld

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

eric.1 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:28:
Staat er iets in je huurcontract over het ingeschreven zijn op een ander adres? Veelal dien je ingeschreven te zijn op het adres van je huurhuis om dit te kunnen behouden.

..
Ik denk dat hier bij sociale huurwoningen ook daadwerkelijk een check op zit.. Kan er overigens nog geen bron voor vinden :)

Bij vrije sector denk ik niet.. Zelfs niet als het in de voorwaarden staat. Informeer de buren en leg de situatie uit. Als je daar goed contact mee hebt gaan ze je ook niet verklikken. Ik heb ook liever een leeg huis naast me dan een nieuwe (onbekende) huurder... (alhoewel, met de huidige gasprijzen...)...

En zorg dat je af en toe even nog daar bent, desnoods gebruik je het als "pied-à-terre" :) Ik zou zelf ook wel een IP camera installeren als je er echt langere perioden niet bent.. :)

[Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 20-09-2022 12:36]

• ReTechNL
Members only:

• Nesjka
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Maar waarom als zijnde terugvallen, klinkt alsof je niet zeker bent in je relatie? lijkt me dan ook geen slimme keuze om samen te wonen tbh.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:24
FreakNL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:35:
[...]

Ik denk dat hier bij sociale huurwoningen ook daadwerkelijk een check op zit.. Kan er overigens nog geen bron voor vinden :)

Bij vrije sector denk ik niet.. Zelfs niet als het in de voorwaarden staat. Informeer de buren en leg de situatie uit. Als je daar goed contact mee hebt gaan ze je ook niet verklikken. Ik heb ook liever een leeg huis naast me dan een nieuwe (onbekende) huurder... (alhoewel, met de huidige gasprijzen...)...

En zorg dat je af en toe even nog daar bent, desnoods gebruik je het als "pied-à-terre" :) Ik zou zelf ook wel een IP camera installeren als je er echt langere perioden niet bent.. :)
Een check, in welke vorm vraag ik me dan af. De gemeente controleert in ieder geval niet actief wie waar is ingeschreven. En zolang dat het geval is lijkt het me dat een sociale-huur corporatie ook maar beperkte middelen heeft om dit uit te zoeken.

Maar goed, dat is het praktische verhaal. Theoretisch is het zo klaar als een klontje :)
Nesjka schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:48:
Maar waarom als zijnde terugvallen, klinkt alsof je niet zeker bent in je relatie? lijkt me dan ook geen slimme keuze om samen te wonen tbh.
Op zich niet gek toch? Nu heeft de TS bepaalde rechten, huurders' rechten zijn niet mals. Wanneer je verhuist naar een koophuis wat niet op jou naam staat is dat toch anders. Dan zou ik, als de TS deze stap daadwerkelijk doorzet, ook op papier zetten hoe het 'uit elkaar gaan' werkt, of hij zich inkoopt in het huis, etc etc.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een half jaar lijkt me een beetje lang (en zonde). Kun je niet gewoon eerst een paar maanden onofficieel bij haar wonen (logeren dus) en als jullie elkaar dan niet beu zijn dan je huur opzeggen en daar inschrijven?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Dat is niet de vraag/discussie waar het hier over gaat.

Daarnaast, je weet nooit hoe iets loopt, dus het is altijd handig om een "plan b" te hebben.

Terug bij je ouders gaan wonen en onderaan de lijst voor een sociale huurwoning is, zeker in deze tijd, geen fijn idee.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:08
Je hebt "samenwonen " en "samen wonen". Ik vind het zeker slim om niet meteen permanent samen te gaan wonen. Je weet in een begin van een relatie ook niet hoe deze zich precies gaat ontwikkelen, verschillen in routine, verwachtingen etc. 3 maanden is dan eigenlijk te kort, been there, done that.

@ReTechNL Ik zou gewoon afspreken om de komende 6 maanden bijvoorbeeld gewoon bij je vriendin te blijven wonen en dan afspreken 1 óf 2 weekenden per maand bij jouw te zijn in jouw appartement. Voor deze periode gewoon ingeschreven blijven op je huidige adres en pas daarna een definitieve keuze maken. Tot die tijd zul je die dubbele kosten gewoon voor lief moeten nemen of kijken of je bij je vriendin slimmer kunt parkeren. Bijvoorbeed gratis buiten betaald parkeren gebied of in een commerciële gelelgenheid een maandabbonement nemen.

Die kosten wegen echt niet op tégen het straks opnieuw opzoek moeten naar een eigen huis in de huidige markt. En let's face it die kans is toch echt aanwezig en is te significant om zonder gedegen belissing over heen te stappen vind ik.

HD4Life @ Full-HD

• Marzman
  • Niet online

Marzman

FuaZe schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:54:
[...]

Terug bij je ouders gaan wonen en onderaan de lijst voor een sociale huurwoning is, zeker in deze tijd, geen fijn idee.
Onderaan zal wel meevallen toch? Ik heb geen sociale huurwoning meer maar de keren die ik die kreeg heb ik me altijd meteen weer opnieuw ingeschreven voor een toekomstige verhuizing (en dat sta ik nog terwijl ik niet eens meer in nederland woon).

[Voor 7% gewijzigd door Marzman op 20-09-2022 15:35]

/▌

• Wolly
  • Niet online
Om aanspraak te maken op reiskosten vergoeding dien ik ook ingeschreven te staan bij mijn vriendin.
Hoe gaat je baas dat controleren dan?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-09 13:07
Wolly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:37:
[...]

Je baas waarschijnlijk niet, partijen als de belastingdienst gaan mogelijk wel vraagtekens zetten bij het feit dat jij ingeschreven staat op locatie A, maar bij de baas opgeeft te wonen op/reizen vanaf locatie B. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Wolly
  • Niet online
D4NG3R schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:40:
[...]

Je baas waarschijnlijk niet, partijen als de belastingdienst gaan mogelijk wel vraagtekens zetten bij het feit dat jij ingeschreven staat op locatie A, maar bij de baas opgeeft te wonen op/reizen vanaf locatie B. ;)
Ik ben benieuwd in welke wet staat omschreven dat het van werkadres naar adres GBA moet zijn.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wolly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:43:
[...]

Ik ben benieuwd in welke wet staat omschreven dat het van werkadres naar adres GBA moet zijn.
Nergens. Andersom zijn er meerdere arresten dat de vergoeding gewoon uitgekeerd kan/mag worden als het een structureel iets is. Het kan dus niet zo zijn dat de ene week 4 dagen en de andere week 2 dagen en dan weer 7 dagen. Echter, het zal wel een bewijsbare situatie moeten zijn.

Tegelijkertijd, en ik snap de vraag wel, werkgever mag zometeen bedrag X meer betalen voor een relatie / afstand / situatie waar de topicstarter dus 0 binding mee heeft want "in geen enkel systeem bewezen of terug te vinden".

En wie zegt niet dat er 5x per week meer wordt vergoed en topicstarter toch 3x per week minder reist?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• D4NG3R
Wolly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:43:
[...]

Geen idee, ik beweer ook nergens dat het niet mag - enkel dat er mogelijk vraagtekens bij gezet gaan worden.

Bij het tekenen van een contract bevestig jij deze naar waarheid in te hebben gevuld. Beweer je daar 50KM te moeten rijden terwijl het er consistent maar 5 zijn ben jij een knappe jongen als je je daar onderuit weet te praten. Dat is namelijk fraude. ;)

• Wolly
  • Niet online
D4NG3R schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:49:
[...]

Geen idee, ik beweer ook nergens dat het niet mag - enkel dat er mogelijk vraagtekens bij gezet gaan worden.

Bij het tekenen van een contract bevestig jij deze naar waarheid in te hebben gevuld. Beweer je daar 50KM te moeten rijden terwijl het er consistent maar 5 zijn ben jij een knappe jongen als je je daar onderuit weet te praten. Dat is namelijk fraude. ;)
Volgens mij is het in geval van TS geen fraude, hij wilt samenwonen op een adres wat 50km van zijn werk ligt.

• D4NG3R
Als dit gecommuniceerd wordt naar de werkgever (en daarmee indirect relevante partijen als de belastingdienst) en op papier wordt gezet natuurlijk niet nee. :Y

Mijn reactie was puur op de vraag hoe de baas dat wou gaan controleren.

[Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 20-09-2022 15:57]

• Ray187
  • Laatst online: 16:46
Ik heb ooit in precies hetzelfde gezeten.

Ik zat voornamelijk bij haar thuis, want verliefd zijn enzo :+

Ik had een huurhuisje 3 kmr woning (mijn eerste woning) in Amsterdam en zij Koop appt. in Rotterdam, terwijl mijn werk 10 min van mijn huis was, werdt de reistijd x9 8)7

Ik wilde mijn huis in A,dam niet opzeggen, omdat we nog maar net samen waren,

Gelukkig heb ik het huis aangehouden, want na 5 jaar ging ik toch bij haar weg en had ik nog een dak boven mijn hoofd. Ik zat zelf ong. 2 a 3 dgn in mijn eigen huis pw.

Ik had mezelf nooit uitgeschreven en bij haar ingeschreven, wel had ik bij mijn WG een nieuw huis adres opgegeven ivm de post en reiskosten.

Als je elkaar pas 6mnd kent dan zou ik niet het huis opgeven, want een nieuw huis krijgen zal niet makkelijk gaan.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vakantie woning? Als in, je verhuurt je sociale huurwoning op airbnb?

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:32

nlboy

Alles kitz?

Ooit heb ik gehoord dat er een soort van proef samenwoon regeling bestaat voor sociale huurwoningen. Die regeling bestaat uit dat je iets van 3-6 maanden je huurwoning mag aanhouden ten tijde van samenwonen en dat je evt. je huurwoning mag onderverhuren onder strikte voorwaarden.

Ik kan deze regeling niet zo snel terugvinden, maar wellicht kan je deze informatie vinden bij de verhuurder?

edit: Meer info gevonden
https://www.amsterdam.nl/...48EC-A7A5-89A10F938AEF%7D
https://www.eigenhaard.nl...9e4c84c329678f5c4d674bfa8
https://www.ymere.nl/ik-h...agen/regels-huisbewaring/

[Voor 33% gewijzigd door nlboy op 20-09-2022 16:08]

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:19

Herman

FP ProMod
Tja, het is ook niet alsof woonruimte schaars is en je op dit moment een plekje inneemt die een ander goed kan gebruiken ;)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:35:
[...]

Onderaan zal wel meevallen toch? Ik heb geen sociale huurwoning meer maar de keren die ik die kreeg heb ik me altijd meteen weer opnieuw ingeschreven voor een toekomstige verhuizing (en dat sta ik nog terwijl ik niet eens meer in nederland woon).
Nope.. Erg afhankelijk van de regio, leeftijdsbeleid, etc. Waar ik woon in de randstad: heb bijna 20 jaar inschrijftijd en ben meestal nummer 600-1000 in de wachtrij. Of je moet de volgende 20 jaar ergens op 4 hoog zonder lift in een studio van 28m2 kunnen wonen natuurlijk. Dan heb je vrij snel een woning, na een jaar of 8 al.

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Dit klinkt een beetje als wat Dexter deed: hij ging samenwonen met zijn vriendin of vrouw, maar hield zijn eigen appartement aan. Om zijn trophies te bewaren, maar ook voor de privacy. Ik vind het een geniaal idee.... samenwonen is ook niet alles.

Maar je komt op dubbele kosten te zitten en je vriendin, die gaat dan denken dat jij het samenwonen niet serieus neemt. Ik zelf zou het niet doen hoor, dat levert je waarschijnlijk alleen maar gezeik in je relatie op.

• Afrit13
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:39
Je hoort je ook in te schrijven op het adres/bij de gemeente waar je het meest overnacht....

• Luna2017
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:25
Wolly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:37:
[...]

Dat noemen ze fraude, meeste werkgevers zijn daar niet zo van gecharmeerd.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Frieda schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:27:
[...]

Nope.. Erg afhankelijk van de regio, leeftijdsbeleid, etc. Waar ik woon in de randstad: heb bijna 20 jaar inschrijftijd en ben meestal nummer 600-1000 in de wachtrij. Of je moet de volgende 20 jaar ergens op 4 hoog zonder lift in een studio van 28m2 kunnen wonen natuurlijk. Dan heb je vrij snel een woning, na een jaar of 8 al.
Dat is hetzelfde waar ik woonde. Maar hij zal daar toch al wel een tijd wonen, stel hij woont daar tien jaar dan heeft hij al weer tien jaar inschrijftijd.

/▌

• Wolly
  • Niet online
Luna2017 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:51:
[...]

Dat noemen ze fraude, meeste werkgevers zijn daar niet zo van gecharmeerd.
Wolly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:54:
[...]

Volgens mij is het in geval van TS geen fraude, hij wilt samenwonen op een adres wat 50km van zijn werk ligt.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:12

Qwerty-273

Meukposter

Members only:

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Nesjka
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Frieda schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:27:
[...]

Vreemd, maat van mij kreeg na 5 jaar recent een appartement aangeboden van 7 hoog, 3 slaapkamers A= Label naast de Maas voor 780 euro incl service kosten. Was overigens geen loting woning. Dus dat je eindig op 150 wilt niks zeggen, de 140 personen voor jou kunnen de verkeerde gegevens ingevuld hebben of niet over de juiste papieren beschikken.

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:31
Kan die vriendin niet gewoon een tweede vergunning aanvragen en dat jij die dan betaald aan haar?

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Kan het? Vast. Zoals je zelf vast bedacht hebt is het moreel betwistbaar, zeker in de huidige woningmarkt.
Het aspect 'sociale huurwoning' is je giveaway: gesponsord voor mensen die het nodig hebben.

Ideeën waardoor je 'gepakt' zou kunnen worden heb ik dan ook niet. :P

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• Hoianddoei
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:12
Members only:

• beheare
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-09 15:26
Ik zou zeggen, zet een samenlevingscontract op, die zou jou voldoende zekerheid moeten geven.
Denk bijvoorbeeld aan het recht van er kunnen blijven wonen totdat je iets anders hebt, of een financiële compensatie (over en weer).

Maar als je nu voelt dat er een noodzaak is om ergens op terug te vallen, dan heb je in mijn ogen te weinig vertrouwen in jezelf, in je partner of in elkaar om de definitieve stap te nemen. Op zijn minst voldoende twijfels of onzekerheden.

Dat gevoel kun je niet wegnemen, wel afspraken maken onderling over deze onzekerheden.
Stel je kwetsbaar op richting je partner en overleg het. Als er voldoende onderling vertrouwen is, dan zou zo'n samenlevingscontract al enige zekerheid kunnen geven. Maar in een relatie moet je alles kunnen bespreken, anders houdt het niet lang stand.

Succes!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:43

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:59:
[...]

Vakantie woning? Als in, je verhuurt je sociale huurwoning op airbnb?
Dat is een prima manier om een uitzettingsprocedure aan je broek te krijgen, want onderverhuur.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Nesjka schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:08:
[...]

Vreemd, maat van mij kreeg na 5 jaar recent een appartement aangeboden van 7 hoog, 3 slaapkamers A= Label naast de Maas voor 780 euro incl service kosten. Was overigens geen loting woning. Dus dat je eindig op 150 wilt niks zeggen, de 140 personen voor jou kunnen de verkeerde gegevens ingevuld hebben of niet over de juiste papieren beschikken.
offtopic:
de Maas is absoluut de verkeerde rivier, mijn zoekgebied ligt rond en onder de Amstel ;) Hoogste dat ik tot nu toe ben geëindigd is 104, die woning is verhuurd inmiddels helaas

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:55
Op basis van een geval van een bekende; die hebben te horen gekregen dat ze officieel melding moeten maken bij de woning corporatie en dat ze dan 2 maanden de tijd hebben, echter zit er geen actieve handhaving op.

Wordt je echter met een steekproef eruit gepikt, tja dan ben je je huis kwijt en heb je nog 2 maanden de tijd, maar is er geen weg terug.

Je kan het dus riskeren.

Overigens kun je je ook voor maand inschrijven bij je vriendin, adres bij je werkgever wijzingen (hoef je vaak neit aan te tonen) en parkeervergunning aanvragen en daarna weer terug verhuizen.

Na vergunning, zit er gedurende een jaar geen controle op.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

beheare schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:28:
Ik zou zeggen, zet een samenlevingscontract op, die zou jou voldoende zekerheid moeten geven.
Denk bijvoorbeeld aan het recht van er kunnen blijven wonen totdat je iets anders hebt, of een financiële compensatie (over en weer).
Die is wel erg breed; stel nu even dat door het verhuizen (en andere stad) de inschrijving dus op 0 komt te staan in de huidige woonplaats. En een wachttijd is, bijvoorbeeld, 3.8 jaar voor een starter; je kan lastig in een samenlevingscontract opnemen dat je nog 4 jaar maximaal bij elkaar blijft wonen.

Daarnaast, en ik heb nergens gelezen dat topicstarter zich ook inkoopt in de bestaande hypotheek; de partner is nu 100% eigenaar/schuldenaar van de woning die samen betrokken zou gaan worden. Heel ruk gezegd maar topicstarter heeft weinig tot niets aan rechten op bewoning op het moment dat de relatie uit elkaar klapt.

Geen idee of je een simpele berekening had van "financiele compensatie" maar dit is een beetje hoe je elkaar wel/niet vertrouwt in de huidige situatie. Allicht komt topicstarter met 75K over de brug om zoveel % eigenaar van het huis te worden, dat kan. Ik weet het niet.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Wolly
  • Niet online
Je kan ook de auto even overschrijven op de naam van je vriendin en dan kan zij een tweede vergunning (wel vaak iets duurder) aanvragen?

• Jan-man
  • Laatst online: 17:55
Heb je bij jouw werkgever überhaupt al geïnformeerd wat de regels daar zijn ? Wanneer je namelijk zelf verhuist kan het maar zo zijn dat je werkgever die extra kms niet gaat betalen. Heb dat vaak genoeg in mijn arbeidsvoorwaarden gehad.

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-09 21:56
beheare schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:28:

Maar als je nu voelt dat er een noodzaak is om ergens op terug te vallen, dan heb je in mijn ogen te weinig vertrouwen in jezelf, in je partner of in elkaar om de definitieve stap te nemen. Op zijn minst voldoende twijfels of onzekerheden.

Dat gevoel kun je niet wegnemen, wel afspraken maken onderling over deze onzekerheden.
Stel je kwetsbaar op richting je partner en overleg het. Als er voldoende onderling vertrouwen is, dan zou zo'n samenlevingscontract al enige zekerheid kunnen geven. Maar in een relatie moet je alles kunnen bespreken, anders houdt het niet lang stand.

Succes!
Ik zit in een vergelijkbare situatie en een samenlevingscontract heeft juist een hoop rust gegeven (financiële compensatie voor opzeggen huurbescherming). Door die rust minder gedoe onderling en meer vertrouwen in de relatie :) . Ik zou het iedereen aanraden. De bespaarde ‘dubbele” huur kan mooi gespaard als appeltje voor de dorst mocht het toch uitgaan.

Eendjes <3. Mario Kart 8DX: SW-1803-1219-1903

• Jaman287
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-09 21:27
Jouw verhaal komt op mij over dat je zeer veel twijfels hebt en de mogelijkheid van je huurwoning wilt behouden voor het geval het toch fout gaat. Is het dan überhaupt wel slim om nu al met haar te gaan samenwonen? Jullie kunnen toch ook de komende maanden nog even de kat uit de boom kijken en dan daarna zo'n grote beslissing nemen?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:16

mutsje

Certified Prutser

Mijn toenmalige vriendin (inmiddels vrouw) heeft haar woning jaar onderverhuurd en is met mij gaan samenwonen in mijn koop appartement. Dit is goed gegaan en ik snap je volkomen dat je een vangnet wilt. Ja dit kost je geld deze zekerheid. Samenwonen is iets heel anders dan elkaar een weekeinde zien.

• Plucky
  • Niet online
Ik heb dit in een vergelijkbare situatie opgelost met de aanvraag van een tijdelijke parkeervergunning.
Heb werkgever gevraagd om een verklaring waarin stond dat ik omwille van beperking reistijd, voor mijn werk regelmatig bij mevrouw Plucky overnachtte.

Daardoor kwam ik in aanmerking voor een tijdelijke parkeervergunning welke ik jaarlijks opnieuw moest aanvragen. Maar mijn parkeerprobleem was daardoor wel opgelost zonder mij in de gemeente te moeten inschrijven. Wellicht werkt die optie ook in jouw nieuwe woonplaats…

• ferrywijn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-09 09:07
Herman schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:14:
[...]

Tja, het is ook niet alsof woonruimte schaars is en je op dit moment een plekje inneemt die een ander goed kan gebruiken ;)
Dat er krapte is op de woningmarkt lijkt me toch ook de hoofdreden om het oude huis aan te houden? Als je zeker weet dat als het misgaat, je zo weer een nieuw huis hebt geregeld, dan hoef je geen backup huis vast te houden.

En ik snap dat TS dit als vangnet wil. Samenwonen kan spannend zijn, ook als je zeker bent van je relatie. Er zijn genoeg verhalen over relaties waarbij het mis is gegaan. Maarja, dit vangnet kost je dan wel even geld. En het is inderdaad niet zeker dat als het de eerste 6 maanden goed gaat, het daarna ook goed blijft gaan.

[Voor 25% gewijzigd door ferrywijn op 23-09-2022 10:57]

• ReTechNL
Members only:

• ReTechNL
Marzman schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:51:
Een half jaar lijkt me een beetje lang (en zonde). Kun je niet gewoon eerst een paar maanden onofficieel bij haar wonen (logeren dus) en als jullie elkaar dan niet beu zijn dan je huur opzeggen en daar inschrijven?
Davidshadow13 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:54:
[...]

Je hebt "samenwonen " en "samen wonen". Ik vind het zeker slim om niet meteen permanent samen te gaan wonen. Je weet in een begin van een relatie ook niet hoe deze zich precies gaat ontwikkelen, verschillen in routine, verwachtingen etc. 3 maanden is dan eigenlijk te kort, been there, done that.

@ReTechNL Ik zou gewoon afspreken om de komende 6 maanden bijvoorbeeld gewoon bij je vriendin te blijven wonen en dan afspreken 1 óf 2 weekenden per maand bij jouw te zijn in jouw appartement. Voor deze periode gewoon ingeschreven blijven op je huidige adres en pas daarna een definitieve keuze maken. Tot die tijd zul je die dubbele kosten gewoon voor lief moeten nemen of kijken of je bij je vriendin slimmer kunt parkeren. Bijvoorbeed gratis buiten betaald parkeren gebied of in een commerciële gelelgenheid een maandabbonement nemen.

Die kosten wegen echt niet op tégen het straks opnieuw opzoek moeten naar een eigen huis in de huidige markt. En let's face it die kans is toch echt aanwezig en is te significant om zonder gedegen belissing over heen te stappen vind ik.
Members only:

[Voor 56% gewijzigd door ReTechNL op 23-09-2022 11:33]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@ReTechNL maar, begrijp ik goed dat je je sociale huurwoning nu onderverhuurt? Via Airbnb of anderzijds?

• ReTechNL
MikeyMan schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:35:
@ReTechNL maar, begrijp ik goed dat je je sociale huurwoning nu onderverhuurt? Via Airbnb of anderzijds?
nlboy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:04:
Ooit heb ik gehoord dat er een soort van proef samenwoon regeling bestaat voor sociale huurwoningen. Die regeling bestaat uit dat je iets van 3-6 maanden je huurwoning mag aanhouden ten tijde van samenwonen en dat je evt. je huurwoning mag onderverhuren onder strikte voorwaarden.

Ik kan deze regeling niet zo snel terugvinden, maar wellicht kan je deze informatie vinden bij de verhuurder?

edit: Meer info gevonden
https://www.amsterdam.nl/...48EC-A7A5-89A10F938AEF%7D
https://www.eigenhaard.nl...9e4c84c329678f5c4d674bfa8
https://www.ymere.nl/ik-h...agen/regels-huisbewaring/
Goudvis schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:07:
[...]

Kan het? Vast. Zoals je zelf vast bedacht hebt is het moreel betwistbaar, zeker in de huidige woningmarkt.
Het aspect 'sociale huurwoning' is je giveaway: gesponsord voor mensen die het nodig hebben.

Ideeën waardoor je 'gepakt' zou kunnen worden heb ik dan ook niet. :P
Members only:

Members only:

[Voor 14% gewijzigd door ReTechNL op 23-09-2022 11:47]

Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee