Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies m.b.t gasloos worden d.m.v Lucht/Lucht warmepompen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-11 08:35
Beste allemaal,

Wij zijn bezig met het verbouwen van de hoekwoning en willen kijken of we gasloos kunnen gaan.

Het gaat om een hoekwoning uit 1960, die aan de noordkant volledig vast zit aan de buren ( dus geen oversteek ) , en aan zuidkant zitten beide garages aan elkaar verbonden.

De spouw van 6cm is volledig geïsoleerd met HR++ parels.

De woonkamer heeft aan de noord-west kant een nieuw kunststof kozijn met triple glas ( waarde Uw = 0,94 W/m2·K ). Dat kozijn vult 90% van de gevel, en het enkelsteens muurtje waar het op staat is aan de binnenzijde bedekt met 10cm PIR plaat.

Aan de Zuid-oost kant een nieuw kunststof pui, wederom met triple glas en de waarde, Uw = 1,10 W/m2·K.

Verder aan de zuid-oost kant 3.87m2 geïsoleerde spouwmuur en een kozijn van 1.62m2 met 2 dubbelglas klapramen.

De garage is afgesloten met een 5cm tussendeur.

De vloer is van bovenaf geisoleerd met 4cm XPS isolatieplaat met laminaat erover. Droog kruipruimte licht een bodemfolie en op de planning staat als toevoeging een laag HR++ parels.

De woonkamer oppervlakte om te verwarmen is 34.6m2.

Als ik de warmteverliesberekening invoer komt er een verwarmingsvraag van 2.64kw uit rollen. ( zie bijlage )

—-

De verdieping wordt afgesloten van beneden gang en zolder door een schuifdeur. Om zo de warmte daar te houden.

De tussenvloeren zijn voorzien van steenwol tussen de balken, en 3cm fermacell als onderlaag laminaat.

Het dak is van rand tot nok voorzien van 10cm PIR tussen de dakgordingen.

De 3e kamer is een kledingkamer welke alleen zal worden verwarmd dmv infraroodpaneel icm bewegingsensor. De gevel is wederom geisoleerd met 6cm hr++ , en klein raam heeft dubbelglas. Scheiding wand is voorzien van 7cm steenwol.

De 2e slaapkamer is over 60% gescheiden door kozijn met dubbelglas en voorzien van rolluik. Het kozijn staat op een houten skelet, gevuld met 10cm PIR plaat.

De 1e slaapkamer is over 60% gescheiden door nieuw kunstof kozijn met triple glas. En staat op een frame met 15cm PIR plaat.

Als ik de warmteverliesberekening invoer komt er een verwarmingsvraag van 2.27kw uit rollen. ( zie bijlage )

De bestaande CV laat ik een winter hangen als backup.

—--

Mijn vraag is mijn gedachtegang / warmteverliesberekening correct is, en mocht dat het geval zijn dan zit ik nog met de volgende vragen.

Zover ik hoorde van een collega is een multisplit-unit met 2 minder energie zuinig dan twee losse enkelsplit units?

En weet iemand toevallig aan wat voor percentage is dan moet denken? Bijvoorbeeld een multisplit verbruikt 3000kw/h , en twee enkel splits bij elkaar 2500kw/h.

En stel dat we voor twee enkel-split units zouden gaan, wat zou dan een ideaal verwarmingsvermogen zijn om zo efficiënt mogelijk te draaien en veel aan/uit pendelen te voorkomen?

Wij nemen genoegen met een woonkamer op 19graden, en slaapkamers 18 graden.

Zolder en garage komen we niet veel, en zal een straalkacheltje geplaatst worden voor lokaal verwarmen.

Badkamer komt een infrarood paneel te hangen.

Deze 2.9kw split-units hebben we van een collega doorgekregen als optie:

https://www.climamarket.e...txhqasineu-ar09txhqasixeu

Sorry voor het lange verhaal, en ik ben benieuwd naar ieders reactie :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkMYZxmb5Xjm5Y-bswUE7T5dAPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9oGGZTJ3SX8cotwqlBpMyxoX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTYIrIxZ1dcfW2MWpw9_-9b-VUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kfzwgf0g0akSUPy2ENDNgr5Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izJ369kpXboVh5w-vdAvhDf0xYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zgeecfgOhiVcYEIG01UhXOTb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTTJbnbL3wGXt7ApN23aoyclILQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WBm607kl4IYWc0aCbuFcc9a3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BAhcPuPsXKVTjVgboyKRtIwtPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHGjiVTWwsKQ4FztI2E12udG.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via VanBreukelen op 20-09-2022 12:32)

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 10:47

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Okee, even over single of multisplit. Keuze zit hem vooral (in mijn ogen) welke situatie je het meest gebruikt. Voor ons was dat:
- woonkamer in zomer hele dag wordt gekoeld (bij heet weer) en in de winter hele dag wordt verwarmd.
- slaapkamer alleen in zomer koelen, verwarmen hooguit als het te koud zou worden (afgelopen winter is dat misschien een keer of 3 gebeurd)
- zolder alleen zomers koelen als we op zolder zitten (hooguit een paar uur per dag in extreemste geval) en in winter idem alleen verwarmen als het nodig is en we op zolder achter de PC zitten.

Keuze is geworden single in woonkamer en multisplit voor slaapkamer en zolder.

Verder: woonkamer 4 bij 7 meter, 2,70 hoog. Open keuken 2 bij 2 meter ook 2,70 hoog. Vloer geïsoleerd, spouwmuren geïsoleerd (net als jij), doorzon(hoek)woning jaren 60 met voor en achter HR+ dubbel glas. De airco hangt in het midden van de woonkamer en staat de hele dag heel zachtjes de warme lucht te blazen. Het is zeer aangenaam in de kamer, maar ook afgelopen winter heeft hij het met 2 vingers in zijn neus (bij wijze van spreken) heerlijk warm in de woonkamer gehouden. Het is een 2,5 kW model van Daikin.
Heerlijke warmte, hier draait hij dag en nacht: overdag op 21,5 graden, 'snachts gaat hij automatisch (omdat de bewegingsdetector ziet dat er niemand is) wat lager.

Verbruik is lekker laag, comfort is onverwacht hoog. Airco is stil (ik hoor helemaal niets, zit er anderhalve meter vandaag).

Ik heb totaal niet met allerlei ingewikkelde berekeningen en tabellen gekeken wat en hoe ik het zou willen hebben, gewoon met nuchter nadenken hiertoe besloten en werkt prima zo!

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-11 21:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het is me wat onduidelijk wat je precies berekend hebt, alsof je 1 meter isolatie tussen de verdiepingen hebt?
Je hebt geen historisch gasverbruik? Dat zou, als 4 kW genoeg is, rond de 900 m³/jaar moeten komen.

Qua plaatsing van de binnenunit en multi vs single zijn dat zo'n beetje de meest gestelde vragen in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen , wat vind je van de antwoorden daar?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• VanBreukelen
Proton_ schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:59:
Het is me wat onduidelijk wat je precies berekend hebt, alsof je 1 meter isolatie tussen de verdiepingen hebt?
Je hebt geen historisch gasverbruik? Dat zou, als 4 kW genoeg is, rond de 900 m³/jaar moeten komen.

Qua plaatsing van de binnenunit en multi vs single zijn dat zo'n beetje de meest gestelde vragen in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen , wat vind je van de antwoorden daar?
Bedankt voor het antwoord. Ik vond het verwarrend om de juiste waarden in te vullen. Heb het aangepast, en kom op ca. 2.8kw beneden uit.

Dan zou deze samsung het net aan moeten kunnen doen, maar ik weet niet of het beter is om wat ruimer te zitten?

Ons jaarverbruik is momenteel ca. 700m3 gas en 2000kw-h ( obv gas stoken/douchen/koken )

Het zou fijn zijn om wat advies te ontvangen van tweakers die deze stap al hebben ondernomen :)

GrtAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HO6b_DZoRoLCuEREgA1kWy37R7g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eQa1cnWSWq9fxjpb1lD3WCX3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door VanBreukelen op 19-09-2022 21:27 ]

• VanBreukelen
Proton_ schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:59:

Ik had trouwens nog niet vermeld dat wij 5km van de kustlijn wonen ( Noordwijk ). Dit scheelt in temperatuur nogal met andere delen vh land.

Wat ik uit de intro van het topic haal is over bemeting aan te raden ivm cop. Dus stel ik heb 2.8kw nodig, dan beter kiezen voor een 3.4kw of 3.8kw ( verwarmingsvermogen ) ?

grt

Acties:
  • Beste antwoord

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Okee, even over single of multisplit. Keuze zit hem vooral (in mijn ogen) welke situatie je het meest gebruikt. Voor ons was dat:
- woonkamer in zomer hele dag wordt gekoeld (bij heet weer) en in de winter hele dag wordt verwarmd.
- slaapkamer alleen in zomer koelen, verwarmen hooguit als het te koud zou worden (afgelopen winter is dat misschien een keer of 3 gebeurd)
- zolder alleen zomers koelen als we op zolder zitten (hooguit een paar uur per dag in extreemste geval) en in winter idem alleen verwarmen als het nodig is en we op zolder achter de PC zitten.

Verder: woonkamer 4 bij 7 meter, 2,70 hoog. Open keuken 2 bij 2 meter ook 2,70 hoog. Vloer geïsoleerd, spouwmuren geïsoleerd (net als jij), doorzon(hoek)woning jaren 60 met voor en achter HR+ dubbel glas. De airco hangt in het midden van de woonkamer en staat de hele dag heel zachtjes de warme lucht te blazen. Het is zeer aangenaam in de kamer, maar ook afgelopen winter heeft hij het met 2 vingers in zijn neus (bij wijze van spreken) heerlijk warm in de woonkamer gehouden. Het is een 2,5 kW model van Daikin.
Heerlijke warmte, hier draait hij dag en nacht: overdag op 21,5 graden, 'snachts gaat hij automatisch (omdat de bewegingsdetector ziet dat er niemand is) wat lager.

Verbruik is lekker laag, comfort is onverwacht hoog. Airco is stil (ik hoor helemaal niets, zit er anderhalve meter vandaag).

Ik heb totaal niet met allerlei ingewikkelde berekeningen en tabellen gekeken wat en hoe ik het zou willen hebben, gewoon met nuchter nadenken hiertoe besloten en werkt prima zo!

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• VanBreukelen
PeepPeepPeep schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:20:

Bedankt voor het antwoord. Fijn dat jullie een vergelijkbare situatie hebben betreft huis en isolatie. We hebben toevallig al een 2,9kw Samsung aangeschaft, die we in de aangebouwde studio willen installeren.

Wat ik natuurlijk zou kunnen doen, is die set installeren in woonkamer en deze winter testen.

Ik neem aan dat jij het over 2,5kw verwarmingsvermogen hebt? En dan heb je zeker iets van 2.0kw aan koelvermogen?

Grt

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Graag gedaan. Beetje warrig antwoord, sorry, het was al laat :-)

Maar ik heb het even opgezocht: het is de 2.5 versie (ook als 3.5 versie en 5.0 versie te krijgen).

Verwarmen - nominaal 2,8 kW
Koelen - nominaal 2,5 kW

Ik heb de luxere uitvoering van Daikin, de Stylish, in de woonkamer als single split.
In de slaapkamer een simpel model, vooral voor de hete zomernachten. En op zolder het vloermodel van Daikin omdat we daar met onze computers zitten (soms even, soms uren).

Verwarmen met de airco is echt ideaal, geeft lekkere warmte en nog zuinig ook.

En nog een heel belangrijke tip: gebruik NOOIT een condenspomp om het water uit de airco af te laten voeren, maar zorg dat het altijd op de natuurlijke manier af kan vloeien. Een condenspomp geeft alleen maar ellende (storingen waardoor geen afvoer condenswater waarna het over je muur stroomt) en een heel irritant gebrom en gezoem (dat constant door gaat).

Pagina: 1