Een eigen huis bouwen (zonder aannemer)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meijer3
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-05 12:02
Hi all,

Wij denken er aan om 1 jaar vrij te nemen om zelf een huis te bouwen. Zonder externe hulp. Hout skelet bouw gaat relatief snel.

Nu zijn de materiaal kosten zo duur, dat wij dachten om een BV te beginnen, en het huis terug te huren van de BV. We kunnen nergens op internet lezen of dit kan/mag. Zelf ben ik IT zzp'er, maar nevenactiviteiten kunnen dan naar: klusjesman.

Voordelen:
- zonder BTW: tools kunnen we goedkoper kopen (, en aftrekken van ZZP)
- zonder BTW: materiaal.

Los van onze eigen uren, is het huis praktisch 90% materiaal kosten. Dus zou het huis 21% goedkoper moeten zijn met bouwen.

Hebben jullie ervaringen hier mee? Ideeën?

Ik snap het risico dat het huis op de BV staat, en ik die kan verliezen.
(al weet ik niet waarom de BV failliet zou moeten gaan).

Het ontwerp van het huis krijgt hier een eigen topic een keertje als ik klaar ben. Maar voor het idee, offtopic:
Een passief huis (dus zonder verwarming), het wordt 'open-source' 8) en waarschijnlijk ook een youtube bouw series.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik denk dat het goedkoper is om het door een aannemer te laten bouwen en zelf gewoon blijven werken.
Het tarief van een aannemer is lager dan die van een it-er.

En een ervaren vakman heeft vaak ook minder uren nodig dan een it-er die een huis gaat bouwen.

[ Voor 23% gewijzigd door Ernemmer op 17-09-2022 12:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• meijer3
Ernemmer schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:10:
Ik denk dat het goedkoper is om het door een aannemer te laten bouwen en zelf gewoon blijven werken.

En een ervaren vakman heeft vaak ook minder uren nodig dan een it-er die een huis gaat bouwen.
Je hebt zeker een valide punt. Scherp!

Ik vind me werk leuk hoor, maar bouwen is leuker. En ik zit toch al veel achter de computer...

Daarnaast snappen de meeste aannemers in Nederland het passieve concept nog niet, zover ik zo snel kan zien. Het moet echt lucht dicht, met blaastest en al. Dan zit je niet in de goedkopere segment. Dan ben ik nog steeds hoofdaannemer en dan ben je er nog bijna elke dag te vinden, zeker met een custom ontwerp.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
als je voor jezelf bouwt, dan wordt de geleverde (fictieve) arbeid als inkomen gezien en daarover betaal je belasting. Ook aan de btw zitten wat probleempjes, als je de btw in vooraftrek wilt brengen, hoe zit het dan met het eigendom van de materialen/huis.

laat je het in een BV en huur je het huis, (6% van de woz waarde is gangbaar bij overdracht tussen ouders en kinderen)
omdat je DGA van de BV bent, wordt het voordeel al snel als een verkapte loonbetaling gezien.

genoeg fiscale perikelen, raadpleeg een goede adviseur voordat je er in stapt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
meijer3 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:17:
[...]

Daarnaast snappen de meeste aannemers in Nederland het passieve concept nog niet, zover ik zo snel kan zien. Het moet echt lucht dicht, met blaastest en al. Dan zit je niet in de goedkopere segment. Dan ben ik nog steeds hoofdaannemer en dan ben je er nog bijna elke dag te vinden, zeker met een custom ontwerp.
Genoeg aannemers die het echt wel weten, vaak wilt de klant gewoon iets goedkoper, en dan valt het passieve gewoon weg.

Zoek eens een goede architect, die heeft de contacten wel om een passief huis neer te zetten.

En als je dan graag zelf nog wat wilt doen kan dat altijd, maar om nu als leek? zomaar even een huis te gaan bouwen lijkt mij niet heel slim.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meijer3
Ernemmer schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:24:
[...]

Genoeg aannemers die het echt wel weten, vaak wilt de klant gewoon iets goedkoper, en dan valt het passieve gewoon weg.

Zoek eens een goede architect, die heeft de contacten wel om een passief huis neer te zetten.

En als je dan graag zelf nog wat wilt doen kan dat altijd, maar om nu als leek? zomaar even een huis te gaan bouwen lijkt mij niet heel slim.
Lief dat je me er uit wil praten, maar dat helpt niet om mijn vraag te beantwoorden.

Ik ben zeker geen leek en ben (afgestudeerd) architect.

@peter-rm, Dit zijn precies de nuances waar ik op zoek naar ben.

• BlauwPet
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
Om een idee van snelheid te krijgen als een woning goed wordt ontworpen en gepland; mijn hsb woning, (schuurwoning 15x7m), is in 8 weken opgebouwd van heipaal tot buitenmetselwerk. De woning zelf is in 2 dagen in elkaar gezet als bouwpakket.

Je grootste probleem wordt de warmtepomp. 1 tot 1.5 jaar wachttijd is geen uitzondering.

• meijer3
BlauwPet schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:02:
Om een idee van snelheid te krijgen als een woning goed wordt ontworpen en gepland; mijn hsb woning, (schuurwoning 15x7m), is in 8 weken opgebouwd van heipaal tot buitenmetselwerk. De woning zelf is in 2 dagen in elkaar gezet als bouwpakket.

Je grootste probleem wordt de warmtepomp. 1 tot 1.5 jaar wachttijd is geen uitzondering.
Ja precies, fantastisch. Ik zie alleen maar voordelen met HSB. Alleen wil ik het zelf doen, als in planken/balken tegen elkaar schroeven, dus geen prefab.

Voordeel van een passief huis is dat je geen warmte pomp nodig hebt! ;)

Daarentegen, de ramen zijn ook een uitdaging qua levertijd (exclusieve ramen met 3-glas en hoog isolatie kozijn)

[ Voor 7% gewijzigd door meijer3 op 17-09-2022 13:08 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BlauwPet
Geen warmtepomp nodig? Sterk verhaal. Succes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
meijer3 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:46:
[...]

Lief dat je me er uit wil praten, maar dat helpt niet om mijn vraag te beantwoorden.

Ik wil je er niet uit praten, maar had een beetje het idee dat je een it-er was die eens iets anders wilde doen en alleen ervaring had met wat klussen in huis. (zo kwam je op mij over).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Je mag geen BTW aftrekken als er geen BTW omzet tegenover staat, oftewel de huur moet dan ook met BTW...

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Dit is de en bedrijf in Baarn wat soortgelijk concept doet als jij voor ogen hebt, misschien eens op de koffie voor tips en tricks?

https://barentsz.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Goed plan, er zijn diverse tv programma's die laten zien hoe het zelfbouwers vergaat met planning van kosten en tijd en zo. Hoe de fiscale constructie precies werkt heb ik geen verstand van maar ik denk dat je jezelf rijk rekent.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 11:35
meijer3 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:06:
[...]

Ja precies, fantastisch. Ik zie alleen maar voordelen met HSB. Alleen wil ik het zelf doen, als in planken/balken tegen elkaar schroeven, dus geen prefab.

Daarentegen, de ramen zijn ook een uitdaging qua levertijd (exclusieve ramen met 3-glas en hoog isolatie kozijn)
Geen warmte pomp? Hoe ga je je sanitaire water verwarmen?

Zelf bouwen kan goed, het is gewoon een kwestie van plannen. We bouwen ook zelf maar hadden over het hoofd gezien dat een betontruck niet bij ons terrein kan komen :(. Alles met een betonmolen doen dus.

[ Voor 16% gewijzigd door Jron667 op 17-09-2022 14:22 ]

• BlauwPet
[...]
Alleen wil ik het zelf doen, als in planken/balken tegen elkaar schroeven, dus geen prefab.
Dit was ook geen prefab in de zin die jij bedoelt. Dit was geen 13 in een dozijn catalogus woning, maar een compleet eigen ontwerp, uitgewerkt door een externe architect, en door de cascobouwer omgezet in handig puzzelstukjes.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:50
evilution schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:35:
Goed plan, er zijn diverse tv programma's die laten zien hoe het zelfbouwers vergaat met planning van kosten en tijd en zo. Hoe de fiscale constructie precies werkt heb ik geen verstand van maar ik denk dat je jezelf rijk rekent.
Ik moest direct denken aan Grand Designs (in NL "de grote verbouwing"), een Engelse serie over mensen die ook zelf een huis bouwen, soms met maar soms ook zonder aannemer/bouwvakkers. Geweldig programma trouwens.

Wat in dat programma steeds terugkomt: elke planning, zowel in tijd als financieel, is (veel) te krap. Het loopt ALTIJD uit, soms jaren en tonnen.

Dat gezegd hebbende: fantastisch als je dit echt gaat doen, veel succes en ik kan niet wachten om tzt het verbouwingstopic hier te volgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1027889

Een huis huren van je eigen B.V. is mogelijk maar let op dat toekomstige gerealiseerde waardestijgingen belast worden in de B.V.

BTW aftrek kan volgens mij niet omdat de woning niet verkocht maar verhuurd gaat worden aan privé. Over de verhuur reken je geen BTW omdat er geen sprake is van een belaste prestatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Backpacker schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:18:
Je mag geen BTW aftrekken als er geen BTW omzet tegenover staat, oftewel de huur moet dan ook met BTW...
Bij het verhuren aan privé kun je niet opteren voor belaste verhuur dus de vooraftrek van omzetbelasting is uitgesloten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 14:08
Werk ook aan je plan B en C, kan je er als het misgaat of veel langer duurt (in de buurt wonen) bijvoorbeeld in een caravan.
Wat doe je als je fysiek of mentaal vastloopt (hernia, burnout, zwangerschap, rugklachten)?
Als je fluitend de dubbele hypotheek betaalt van één salaris dan is het makkelijker bouwen.

De bekende TV series zoeken het drama natuurlijk wel op. Ik denk echter ook dat veel afleveringen goed zijn voor tonnen zoniet miljoenen die half effectief besteed worden.

• BlauwPet
Ben ook erg benieuwd welke financier met je in zee wil als je je eigen aannemer bent. Hoe ga je de bank bijv. een afbouwgarantie geven. Maar goed, je stopt een jaar met werken, dan zul je waarschijnlijk ook geen hypotheek nodig hebben, want die krijg je dan sowieso niet. Als je dan zo in de slappe was zit, rest de vraag waarom je het dan niet gewoon uitbesteed, maar goed, dat kan een stukje beleving/hobby/doel in je leven zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door BlauwPet op 17-09-2022 17:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlauwPet
[...]
Ik vermoed dat je in ieder geval iemand bent met een levendige fantasie.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 17:15

T-8one

take it easy, take a sisi

Wat is iedereen negatief? Dit is toch een fantastisch idee als je het geld, de tijd en de kennis hebt?
Man, ik ben stikjaloers dat je dit gaat doen.

Geen idee verder hoe het financieel zit. 😃

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:01
[...]

Ik vind me werk leuk hoor, maar bouwen is leuker. En ik zit toch al veel achter de computer...

We bouwen wat de architect probeert te tekenen, maar papier is gewillig en dingen die in BIM passen, passen niet altijd in het echt. ;)

Maar wat ben je nu? Architect (als in bouwkundig en niet software) en je zegt IT ZZPer. Heb je ooit wat met die architectenopleiding gedaan?

Een blowerdoortest is ook weer niet zo spannend.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Ernemmer
  • Niet online
T-8one schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:16:
Wat is iedereen negatief? Dit is toch een fantastisch idee als je het geld, de tijd en de kennis hebt?

Geen idee verder hoe het financieel zit. 😃
Natuurlijk is het een erg gaaf idee om je eigen huis te bouwen. Maar als het twee keer zo duur wordt en meer dan drie jaar duurt is de lol er snel af.

Maar ts is architect dus heeft ie een goed beeld bij wat er allemaal bij komt kijken en zou dit geen probleem hoeven te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 17-09-2022 17:27 ]

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
De BTW grap helpt je niets, er komt een moment dat je die terug moet betalen en grote kans dat dit op dat moment een stuk hoger gaat zijn. Namelijk over de getaxeerde waarde. En dus ook over je geleverde arbeid.

Ik denk dat je beter op zoek kunt naar goedkopere materialen (B-keus, partijen). Die zijn er voldoende en als je een aanhanger hebt pik je die zo op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Dus je hebt gewoon geen zin om fatsoenlijke tekeningen aan te leveren ;)

let wel op dat een echt passief huis in nederland een hele opgave is (en heel wat duurder, het laatste stukje oplossen met techniek is nog altijd veel goedkoper) passief in de vorm van de norm passiefbouwen is uiteraard wel heel goed mogelijk en ook gewoon redelijk mainstream. dat is immers eigenlijk gewoon beng maar dan nog wat strenger. ik denk dat je tot de conclusie gaat komen dat een klein L/L wptje toch zo onhandig niet is ;)

Als mede architect (en (ver)bouwer) kan ik alleen maar toejuigen dat je het wil doen. _/-\o_
Maar om nog even te reageren op je vraag, ik zou het niet via een bv doen. dat heeft mij teveel haken en ogen.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
Volgens mij gaat het niet over de constructie van bouwen, maar over de constructie van financieren en die is voor een simpele particulier zonder 11 man op de loonlijst (tuinman/kok/schoonmaker/nanny/portier) op zijn best kantje-boord. Zoals eerder bedacht kan je misschien 21% goedkoper bouwen, maar je betaalt 20% belasting over de meerwaarde bij verkoop.
Ik zou nog even verder rekenen voordat je jezelf rijk rekent.

[ Voor 0% gewijzigd door jadjong op 17-09-2022 19:11 . Reden: je betaald is met een T, lul. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:04

Herman

FP ProMod
Backpacker schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:18:
Dit.

Bij verhuur kun je kiezen (opteren) voor btw-belaste huur. Dan heb je recht op voordruk van btw. Maar dan moet je in prive btw op verhuur betalen en dan is je voordeel teniet. Zie:
- https://www.belastingdien...ezen_voor_belaste_verhuur

Tip: Bouw in prive en leen het geld vanuit de BV. Als je dit onder de juiste voorwaarden doet, dan zou je wellicht ook recht hebben op HRA.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-06 20:07
Herman schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:50:
[...]

Dit.
[..]

Tip: Bouw in prive en leen het geld vanuit de BV. Als je dit onder de juiste voorwaarden doet, dan zou je wellicht ook recht hebben op HRA.
Er is in het verleden rechtszaak geweest met de vraag wat redelijk is. Het antwoord dat toen gegeven is, is 25% onder de marktwaarde.

Voorbeeld: Stel dat de marktwaarde van de rente op 2% staat, dan is 1,5% de bodem.

Verder eens met deze tip

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik vraag me af hoeveel je daadwerkelijk zelf wilt bouwen en wat je allemaal gaat uitbesteden. Als toch redelijk begenadigd klusser kan ik zeggen dat er veel zaken zijn die, vooral in de afbouw, voor een gemiddelde klusser vaak niet te doen zijn. Denk aan de meterkast en veel overige electra, stucwerk, het goed aanleggen en inregelen van een WTW, maar ook ruwbouwzaken als het plaatsen van triple glas, het bouwen van een dak op hoogte etc.

Het lijkt me bij nieuwbouw ook lastig om, zelfs met een architectenopleiding, een aantal zaken te doen:
-Bewijzen dat je de bouwnormen haalt qua isolatie
-Constructieberekeningen
-Het verkrijgen van een vergunning zonder architectenbureau wat achter je staat en aannemer

Ook zijn er veel bouwactiviteiten die in het lage BTW tarief vallen, daar bespaar je dan slechts 9 procent met je constructie.

[ Voor 18% gewijzigd door pagani op 17-09-2022 18:24 ]

• pietje63
  • Laatst online: 11:13

pietje63

RTFM

Als je huis gaat verkopen (binnen 2 jaar)
- btw over hele verkoopwaarde

Als je huis aan jezelf gaat verhuren
- geen btw aftrek want huur is btw vrij. Huren van huis kan niet met btw (short stay zoals bij hotels uitgezonderd)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:15
Zoals al aangegeven:

zeer waarschijnlijk geen voordeel tot zelfs grote nadelen. De reden dat er zoveel feedback/twijfel is komt doordat TS in alles laat merken heel lichtzinnig over zo'n project te denken. Het "even oprichten van een BVtje" is bijv. best wel gedoe en je moet jaarrekeningen deponeren etc, kost je vaak 500-1000 euro per jaar. Verder is BTW aftrekken zoals gezegd alleen een ding als er ook economische activiteiten tegenover staan, waar je dan dus weer BTW over heft. Dus nee, er is zeker geen BTW voordeel te behalen.

dan verder:
Een passiefhuis zonder verwarmingsbron is bijvoorbeeld onzin, al was het alleen maar omdat je waarschijnlijk wel warm wilt douchen.

Het "een jaar vrij nemen om zelf te bouwen" is natuurlijk leuk maar tenzij je een meesterlijke projectplanner bent is het dan echt niet af. Dus wees je bewust van het feit dat je mogelijk 3 jaar in een tochtige stacaravan leeft naast een bouwplaats (dat is soms niet erg, maar de kans hierop is nogal groot)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Herman schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:50:
[...]

Dit.

Bij verhuur kun je kiezen (opteren) voor btw-belaste huur. Dan heb je recht op voordruk van btw. Maar dan moet je in prive btw op verhuur betalen en dan is je voordeel teniet. Zie:
- https://www.belastingdien...ezen_voor_belaste_verhuur

Als de woning alleen gebruikt gaat worden voor bewoning dan is opteren voor belaste verhuur geen optie.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:56
Ik ben ooit bij iemand langs geweest die zijn tweede houtskeletwoning zelf aan het bouwen was. Superruime woning en fantastisch om te zien wat hij had gerealiseerd. Maar het neemt inderdaad wel veel voorbereiding en tijd in beslag. Hij gaf mij twee tips mee die hij intussen had geleerd: zorg voor een goede architect die volledig mee wil in het verhaal en zaag het hout niet zelf. Bij zijn eerste woning had hij namelijk alles zelf gezaagd wat hem veel tijd en moeite had gekost maar niet echt veel had bespaard.

Wij hebben uiteindelijk dan gekozen om toch om het niet zelf te doen en een bakstenen huis te bouwen. Niet specifiek passief, echter door goede aannemers, goed opvolgen en ook veel zelf doen, hebben we een uitstekend resultaat gehaald op de blowerdoortest. Ik ga er van uit dat modern schrijnwerk goed is en dan moet je gewoon zorgen dat alles mooi aansluit. Al kan ik mij inbeelden dat dit bij houtskelet iets lastiger is. Ook alle (mogelijke) openingen naar buiten afdichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:06
[...]

Een afgestudeerd architect is nog lang geen bouwer en het feit dat je denkt dat je in een jaartje met eigen handjes een huis van begin tot eind overeind zet zegt eigenlijk genoeg.
Ik kan het erg waarderen dat mensen dromen maar wakker worden is in dit geval beter voor de portemonnee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• meijer3
Veel meer reactie als verwacht en met verschillende kanten. Bedankt allemaal!

Volgens mij is het algemene advies: niet doen. Helaas... :)
(laatste gedachte, ook niet als ik de BV combineer met mijn freelance, inkomen via IT, kosten via bouw?)

Laatste wat ik wil is me gaan verdedigen. Maar misschien wat meer achtergrond informatie.

Ja ik heb architectuur studeert in aan de uni in Delft.
Heb ook nog een master gedaan in Fysische geografie. (ook heel leuk)
Nu werk ik in de GIS ICT https://www.esri.com/en-us/home.

Mijn dilemma met aannemers: Een voorbeeld: tegelen, als ze er geen liefde in stoppen dan doe ik het liever zelf. Ik zie genoeg badkamers waar ik niet blij mee zou zijn. Daarnaast gaat het niet om geld & tijd, maar vooral om wat ik wil doen met mijn leven. Blijkbaar voor veel mensen niet weg gelegd maar dit is natuurlijk mijn droom, misschien wat naïef. Maar agh al doende leert men.

Ervaring: We hebben bij alles bij elkaar 3 huizen gerenoveerd. Dat was de droom vroeger. Ik weet nu hoeveel er bij komt kijken, geef mij maar even nu een nieuwbouw. Dat was de helft van mijn ouderlijke huis, stuk meer straight forward. Alles is wel langs gekomen, van metselen, beton, epoxy viseiken keukenblad, eindeloos dingen recht stucken. Tijd is inderdaad het lastigste, zeker met lange levertijden die nu spelen, maar moet het je droom in de wegstaan? maar TV show moet je niet geloven, ik doe dat niet meer sinds mijn deelnamen aan Peking Express (y)

Passief huis: Dat is de uitdaging. Hier komen wat meer berekeningen kijken dan ik als net-niet-architect heb geleerd. Alles zelf doen is niet mijn uitgangspunt, maar wel zo veel mogelijk. Als ik in tijdsnood zit kunnen we altijd nog wel want dingen uit besteden. Constructie berekenen laat ik natuurlijk doen, al heb ik zelf wel een idee.
Qua warmte heb je dus in zo'n huis (bijna) niets nodig. Qua warmwater natuurlijk wel! Er zijn zo veel mogelijkheden daar zonder warmte pomp. Maar warmtepompen zijn inderdaad de toekomst, ik ben helemaal voor. Als dat mijn project in de weg staat kan ik me ook een pellet kachel en zonnecollectoren bedenken.

Nog meer achtergrond info. We huren nu een jaar een huis in Zweden. Daar is bouwstandaard heel anders. Praktisch alleen maar HSB, 3 glas en gas kennen ze niet. Dit huis heeft hout gestokt vloerverarming en warmwater is een simpel elektrisch boiler vat.

@BlauwPet Prefab klinkt misschien negatief, maar het woord doelt alleen dat het geprefabriceerd buiten de bouwplaats om. Ik doelde niet op een catalogus huis. Prefab+HSB is ook de toekomst als je het mij vraagt.

Een backup/tweede woninkje er naast is inderdaad een goede tip!
Lenen van uit de BV is natuurlijk ook interessant

Tweede hands materiaal is ook interessant, maar het meeste van het hout worden waarschijnlijk houten I-liggers https://www.steico.com/en...oduct-advantages/i-joists. Minder nodig, zagen gaat redelijk snel, sterker en belangrijkste: recht.

Nogmaals, het idee is om het huis ook open-source te maken en wellicht te filmen om het op YouTube te zetten (ja nog een jaar extra nodig). Later dit jaar ga ik een ander topic beginnen, en dan mogen jullie mijn ontwerp bekritiseren. Ik heb het huis namelijk al ongeveer 3 x compleet in mijn hoofd gebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Als je nog tijd over hebt kan je onderstaand kanaal eens bekijken, best leerzaam hoe ergens anders een houten huis gebouwd wordt.

YouTube: YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:55
Op www.bouwinfo.be en andere Belgische sites staat veel informatie over passief bouwen. Ik heb het idee dat ze daar veel verder zijn en meer zien als “standaard” bouw.

Op dit forum is ook een financiële sectie. Stel daar je vraag ook eens met BV/privé verhuur/belasting etc. Grote kans dat daar meer expertise zit dan op dit sub-forum.

Vriend van mij heeft hetzelfde gedaan als jou en is 3jaar bezig geweest met “instapklaar” daarna moest de garage/buitenterras/oprit/tuin nog. Wat nog eens totaal 1.5jaar duurde.
Daarbij was hij werkvoorbereider in de bouw en kon zodoende snel zaken regelen in materialen en extra handjes. Onderschat de tijd vooral niet. Moet wel zeggen dat dat geen HSB was.

Verder wens ik je veeel succes. Nobel project en ik hoop dat alles volgens planning gaat verlopen!

[ Voor 9% gewijzigd door barry86 op 18-09-2022 10:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-06 21:37
Los van het financiële gaan ik en mijn vriendin hetzelfde avontuur op: alles zelf doen.
buiten ruwbouw heb ik het al reeds eenmaal gedaan, en in de voorbije jaren aan werkervaring al de rest al meerdere keren gedaan.

Wij wonen nu in container units op de werf en heb dagelijk van 17u tot 22u tijd alsook de weekends om te bouwen. Wij wachten wel nog op de vergunning(eind oktober) maar graven nu al de fundering uit.
Wij hebben nauw contact met de architect en heb zelf alles tot in de kleinste details uitgetekend in 3d op basis van de bouwplannen. Zo kom je al vlug dingen tegen die niet gaan lukken of net iets anders moeten.

Wij bouwen een bungalow met schilddak, en zullen eerst ruwbouw opzetten, daarna ramen en deuren en dan van binnen naar buiten werken. Mits uitleg kan mijn vriendin net zoveel als ik qua gereedschap.

Gezien wij reeds op de grond wonen is tijd net iets van minder belang. We zitten knus en kinderen zijn er niet.

Op materiaalkosten houden wij nu 30% speling. Alsook hier bovenop op totale kost nogmaals 30%.
veel materiaal is van mensen die teveel hebben gekocht(stenen, elektra, isolatie) maar afwerking wordt dan wel nieuw. Keuken, badkamer, gevelstenen en dakpannen...

De huidige prijzen gaan nu alle kanten op, maar zo wordt het wel altijd wat. Als je niet in de wachtrij wil voorstellen voor bv gevelstenen ben je klaar met 34€/m2 incl BTW. Daarvoor wil ik wel een jaar wachten, het huis kan toch verder zonder de stenen.
isolatie voor in de vloer? B-keus panelen. Even goed en helft van de prijs.

Wij konden gerust alles laten doen, maar we hebben de kennis, al het materiaal en tijd.

Als je nog elke zaag, machine, ladder, stelling, laser moet gaan kopen/huren, dan mag je dit niet vergeten meerekenen..

Alvast succes!
ps: filmen voor op YouTube is leuk, maar letten op de camera, retakes, monteren.. Neemt best wat tijd in beslag, alsook kan je dan geen vlot tempo in de bouw aanhouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meijer3
Ernemmer schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:26:
Als je nog tijd over hebt kan je onderstaand kanaal eens bekijken, best leerzaam hoe ergens anders een houten huis gebouwd wordt.

YouTube: YouTube
Ja mij zeker bekend.
Ook youtube aanraders zijn:
De perkings brothers: YouTube: Six Month Build… Start To Finish In One Video!
Misschien wel meer bekend: Essential craftman met zijn spec-house. YouTube: Roll the Joists Ep.40

Youtube filmen is inderdaad een draak, waar beide youtube channels ook over klagen.

Leuk te horen dat ik iig niet de enige ben die eigen huis willen bouwen.
barry86 schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:27:
Op www.bouwinfo.be en andere Belgische sites staat veel informatie over passief bouwen. Ik heb het idee dat ze daar veel verder zijn en meer zien als “standaard” bouw.
Zal t daar ook eens vragen. Die bouw standaard hier in Zweden ligt inderdaad ook veel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-06 21:37
meijer3 schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:07:
[...]

Ja mij zeker bekend.
Ook youtube aanraders zijn:
De perkings brothers: YouTube: Six Month Build… Start To Finish In One Video!
That's one way to do it!
hou wel rekening dat dit een Amerikaanse manier is, en vooral details bij ons anders moeten(zoals electro).
los daarvan een top kanaal om te volgen, en vele goede en leuke tips uit te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Laatst online: 16:21

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@meijer3 Good on ya mate, go for it!!
Sorry maar, ik heb hem al geclaimed www.passiefpremium.nl >:)
Of wel, ik ben met een zelfde/hetzelfde traject bezig waarbij ik ruim boven (of liever gezegd onder :) ) de passief norm wil zitten.
Ben al 1 jaar aan het verzamelen van dingen die ik wil/moet hebben om dit te bereiken.
Vinden van een goed lapje grond is in deze tijden nog de grootste uitdaging.

Zelf ook in het bezit van een BV, maar ik bespaar mezelf de moeite van een BTW constructie (moeilijk/onmogelijk t.o.v. de tijd die er in gestoken moet worden) .
Ik heb meer aan de lening/hypotheek van de BV die ik als DGA aan mezelf geef.

Euh, ik zoek nog een architect ;)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijer3
Ja die Amerikanen. Interessant. Ik volg ook de PLC topic hier. Dus dat wordt nog een project op zich qua elektra.
@ollie1965 Wat gaaf, ja precies. Ik ben al meer dan 3 jaar bezig met dit ontwerp. En het idee is dus dat mijn het ontwerp zo mag hebben. Ik wou me iets internationaler richten, en opensource. Maar mijn website komt er bijna aan. Dat is tenslotte mijn dagelijkse werk :)
Als je interesse hebt, stuur ff een pm, óf beter ik begin wel gewoon een discord:
https://discord.gg/hrjfzY3yTp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 20:45

Badderbeest

De enige echte

Joh, je kunt toch niet alles zelf/alleen, dus je zult veel moeten uitbesteden. Het is leuk om zelf de rol van architect en aannemer naar je toe te trekken, mits je je zaakjes op orde hebt.

Ik zou dus zelf een doordacht plan uitwerken en zoveel als mogelijk gebruik maken van prefab en de ruwbouw en het installatiewerk compleet uitbesteden. Dan ben je zoveel eerder klaar en het voorkomt dat je gaat zitten prutsen.

* Ontwerp en vergunningsaanvraag: zelf verzorgen. onderdelen zoals de BENG-berekening, en de bouwbesluittoets, het funderingsadvies, en constructieve tekeningen/berekeningen zul je hoogstwaarschijnlijk moeten uitbesteden)
* bouwkostenbepaling d.m.v. een begroting en marktaanvraag: uitbesteden aan een bouwkostendeskundige
* Inkoop: zelf
* planning opstellen en bewaken: zelf
* budgetbewaking: zelf
* werkvoorbereiding en tekeningen controle: zelf
* Maatvoering van de bouwkuip, positie op de kavel, heipalen, fundering, stramienen etc.: uitbesteden
* Het grondwerk (de bouwkuip): uitbesteden
* Het heiwerk: inclusief registratie (bvb. EKAL): uitbesteden
* Funderingswerk, wapening, bekisting en beton storten: uitbesteden
* leidingwerk tussen de fundering (riool, NUTS, waterleidingen e.d.): uitbesteden
* begane grondvloer: uitbesteden. Eventueel zelf leggen en zelf een kraan bestellen
* enzovoorts.

je bent als leek hoogstwaarschijnlijk al met dan druk genoeg met het in goede banen leiden van je project. Als je zelf lekker gaat timmeren/metselen/loodgieteren loopt je project waarschijnlijk al snel in de puin. Materialen zullen niet op tijd komen, bestelde producten zullen niet passen. Onderaannemers zullen hun afspraken niet nakomen, je plan zal ondoordacht zijn waardoor je tussentijds moet aanpassen.

tenzij je van plan bent een soort hutje in een relatief vrije vorm te bouwen;

red jezelf en red je project -> besteed vrijwel alles uit.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

[...]

&
Bedenk goed wat je wilt doen, wat dit vliegt (stiekem) toch wel van hot naar her.
Bouwen is compromissen sluiten, zelfs als je compromisloos bouwt zal je budget het compromis zijn ;)

Ik proef dat je als architect al vrij hoge standaarden hebt en 'leuke' ideeën hebt. Maar daarmee ga je wel af van de gebaande paden. En die zijn er meestal niet voor niets ;)
Een prefab HSB heeft als voordeel dat je heel veel kunt voorbereiden in een professionele werkplaats, die op grote schaal kan werken met machines. Ga je echter naar 'zelf' HSB en op locatie alles voorbereiden, dan mis je de schaalgrootte en de machinerie. En vind maar eens een timmerman die kan helpen, of ga je zelf lopen zeulen met balken?

Bedenk dus goed wat jij 'de uitdaging' vindt.
Als je 'alles' oppakt, dan kom je met een jaar niet uit en qua kosten/tijd kan dat gruwelijk tegenvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 14:08
T-8one schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:16:
...
Dat heet realistisch.

Iedereen die wel eens een flinke verbouwing heeft gedaan of zelfs standaard nieuwbouw heeft gekocht weet al dat zelfs met vaklui erbij je als eigenaar er een part-time baan op na houdt.

Als je echt alles zelf doet komt er zoveel bij kijken. Van heipalen tot 'stoppenkast', vorstvrije buitenkranen, ventilatienormen, riool, praktische indeling, vergunningen, comfort, aansluitingen etcetc.

Er zijn knoppen waar je aan kunt draaien, zoals kieskeurigheid, budget en eenvoud.

Bij Grand Designs zijn het vaak welgestelde echtparen waarbij er dan een principieel idee aangehouden moet worden, zoals een half ondergronds huis van bierdopjes. Dat wordt lastig.

Een student die met weinig middelen en eisen een tinyhouse bouwt komt relatief veel verder.

En ja het klinkt allemaal leuk en avontuurlijk totdat je met vorst, storm of regen niet verder kan of juist wel verder moet met zwaar bikkelwerk. Het is niet voor niets dat er bouwvakkers te kort zijn, er zit nogal een stuk zwaar en monotoon werk bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:01
TheGhostInc schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:08:
[...]

&

[...]

Bedenk goed wat je wilt doen, wat dit vliegt (stiekem) toch wel van hot naar her.
Bouwen is compromissen sluiten, zelfs als je compromisloos bouwt zal je budget het compromis zijn ;)

Ik proef dat je als architect al vrij hoge standaarden hebt en 'leuke' ideeën hebt. Maar daarmee ga je wel af van de gebaande paden. En die zijn er meestal niet voor niets ;)
Een prefab HSB heeft als voordeel dat je heel veel kunt voorbereiden in een professionele werkplaats, die op grote schaal kan werken met machines. Ga je echter naar 'zelf' HSB en op locatie alles voorbereiden, dan mis je de schaalgrootte en de machinerie. En vind maar eens een timmerman die kan helpen, of ga je zelf lopen zeulen met balken?

Bedenk dus goed wat jij 'de uitdaging' vindt.
Als je 'alles' oppakt, dan kom je met een jaar niet uit en qua kosten/tijd kan dat gruwelijk tegenvallen.
De factor 'handjes' wordt wel een dingetje. Je kan maar zoveel doen met vrienden/familie en ook die zullen uiteindelijk niet voor niets aan het werk gaan. Heel veel zaken doe je vaak met zijn tweeën, alleen al om het materiaal te kunnen handelen. Alles alleen gaat je in de ruwbouw slopen en met de huidige personeelstekorten moet je ook maar iemand zien te krijgen die je bij de vervelende dingen kan helpen.

Waarom jouw standaard hoger is dan anderen. Simpel, ze zijn niet met hun eigen huis bezig en qua tarief moeten ze elke dag een paar badkamers plakken. Dan wint snelheid het van schoonheid. Kan anders, maar dan gaan prijzen ook hard omhoog.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-06 10:25
Enkele vragen:
- Heb je de grond al waar je op wilt gaan bouwen?
- Hoe ga je die financieren? (ik denk niet dat je een bank gaat vinden die een nieuwe BV een hypotheek verstrekt)
- Wil je de grond in prive kopen, of koop je die zakelijk?
- Ben je bereid om VPB af te tikken over de waardestijging van de grond+bebouwing als je 't ooit verkoopt?
- Heb je voldoende in kas om tenminste een minimum DGA-salaris uit te keren?
- Is een vastgoed-bv in deze uberhaupt btw-plichtig?
- Als je iedere maand geld overmaakt naar de BV, hoe ga je dat geld er dan ooit weer uithalen?
- Ben je bereid om 21% meer te betalen over je huur dan je anders zou doen?

Mijn vermoeden zegt dat tenzij je een vastgoedemperium wilt opbouwen, dit vooral een mooi kasrondje wordt voor de fiscus, maar dat je er in prive uiteindelijk vooral veel geld mee kwijt bent. Immers, bij iedere economische transactie pikt de fiscus graag een graantje mee, en je introduceert in ieder geval 1 extra stapje.

[ Voor 25% gewijzigd door Freeaqingme op 19-09-2022 15:00 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbrink
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-06 10:13
Voor inspiratie voor hoe het wel (of niet) moet kan je naar Afbeeldingslocatie: https://www.channel4.com/programmes/grand-designs kijken. Ik vind het heel gaaf dat je dit wil gaan doen en wens je veel succes. Als je nog tips nodig hebt met oog op elektra dan kan ik je wel van dienst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remysan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-06 14:36
Heb er wellicht overheen gelezen, maar mocht je hiervoor een hypotheek nodig hebben dan wil de bank een gedegen plan over de haalbaarheid.
Heb reeds 2 huizen via een aannemer laten bouwen. maar het bv zelf doen van de E installatie door mezelf als gediplomeerd Elektricien was al bijna onmogelijk. heb het uiteindelijk gelaten omdat het niet heel veel winst opleverde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fimke
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-05 22:02
Joost Straat is een mooi voorbeeld van een woningbezitter zonder verwarming. Via deze link kun je vast op meerdere artikelen van hem komen. https://www.linkedin.com/...wonen-2021-joost-straat-/

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
De vraag die in mij opkomt is welk aspect je het meeste aanspreekt: dat je het proces geheel onder controle hebt? Of dat je met je eigen handen alles maakt. Het is waarschijnlijk een beetje van beide, maar waar je in dit spectrum valt bepaalt natuurlijk wel veel.

Ik krijg uit je eerdere posts vooral het idee dat het gaat om controle hebben, dingen op de manier doen zodat ze echt goed zijn. Zowel bijvoorbeeld qua zuinigheid maar ook kwaliteit die externe inhuur aflevert (voorbeeld van tegelwerk wat genoemd werd).

Hoe dan ook is het een mega klus natuurlijk. Ik zou me kunnen voorstellen dat je het haalbaarder/makkelijker maakt wanneer je je ontwerp skills inzet om bepaalde elementen uit te denken maar dan niet geheel zelf te maken. Bijvoorbeeld als je weet wat voor wand elementen je gebruikt, dan kun je die laten maken. En je bouwt zelf verder met die elementen. Dat scheelt veel (monotoon) werk. En ja, je kunt alles zelf doen, maar een timmerfabriek die op nauwkeurige specificatie onderdelen voor je maakt doet dat uiteindelijk waarschijnlijk net zo goed of beter dan je het zelf kunt omdat zij de ervaring en spullen hebben.

Je bent vast al bekend met https://www.wikihouse.cc ; ik zeg niet dat dat voor jou is, maar het uitgangspunt is : gebruik standaard technieken om je bouwblokken te laten maken, en doe daar dan je eigen ding mee. En dat principe zou misschien wel voor je kunnen werken?

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:46

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

meijer3 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:00:

Wij denken er aan om 1 jaar vrij te nemen om zelf een huis te bouwen. Zonder externe hulp. Hout skelet bouw gaat relatief snel.

(....)

Los van onze eigen uren, is het huis praktisch 90% materiaal kosten. Dus zou het huis 21% goedkoper moeten zijn met bouwen.
kun je dit geheel met eigen geld financieren?

ik betwijfel of een bank hierin geld zal willen steken, tenzij je zelf veel aantoonbare ervaring hebt in de bouwsector of als aannemer zelf.
Het financiele risico een groot vermogen in iemand te steken die zonder echte beroepservaring een groot bouwproject begint als 'youtube-serie' is gewoonweg hooguit met risicokapitaal te financieren en niet met een gewone hypotheek (deel van een standaard hypotheekcontract is ook dat de bank zeggenschap heeft over structurele bouw en aanpassingen, en eigenlijk altijd zal vereisen dat dat door een profesional ondernomen wordt en vermoedelijk ook iemand die goede kennis heeft van alle reguleringen en vereisten)

[ Voor 31% gewijzigd door RM-rf op 21-09-2022 10:09 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Laatst online: 19:28
Ernemmer schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:10:

Vergeet je ook niet dat aannemers ook winst maken op het materiaal?
Maar in grote lijnen klopt het wel. Maar als je 2 rechterhanden hebt, verlies je maar weinig tijd tegenover de 'vakmannen' die de aannemer dropt op je bouw.

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
bottom line schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:12:
[...]

Vergeet je ook niet dat aannemers ook winst maken op het materiaal?
Maar in grote lijnen klopt het wel. Maar als je 2 rechterhanden hebt, verlies je maar weinig tijd tegenover de 'vakmannen' die de aannemer dropt op je bouw.
Ik ben best wel handig, maar de aannemers die ik nu in mijn huis heb doen (met z'n tweeën) een klus in één dag waar ik een week mee bezig zou zijn. Als je dat doortrekt, is TS een jaar bezig met iets wat de aannemer in een maand of 2 bouwt. Dat zijn toch echt wel behoorlijke verschillen.
Ik denk dat TS beter op zoek kan gaan naar een aannemer waarmee hij een klik heeft. Kan 'ie de bouwbegeleiding zelf doen (kost ook een hoop tijd), misschien nog wat leuke klusjes erbij.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:43
bottom line schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:12:
[...]
Dus jij bweert dat jij b.v. vrijwel net zo snel kan tegelen als iemand die vrijwel niets anders doet?
Om maar 1 voorbeeldje te noemen.
En TS wil het ook nog eens netter dus dan gaat het zeker (veel) langer duren.

En jij hebt maar 2 handjes, een aannemer zet er zoveel man in als nodig om het op tijd klaar te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door vassago op 21-09-2022 11:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
Kurma schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:33:
[...]

Ik ben best wel handig, maar de aannemers die ik nu in mijn huis heb doen (met z'n tweeën) een klus in één dag waar ik een week mee bezig zou zijn. Als je dat doortrekt, is TS een jaar bezig met iets wat de aannemer in een maand of 2 bouwt. Dat zijn toch echt wel behoorlijke verschillen.
Ik denk dat TS beter op zoek kan gaan naar een aannemer waarmee hij een klik heeft. Kan 'ie de bouwbegeleiding zelf doen (kost ook een hoop tijd), misschien nog wat leuke klusjes erbij.
En ik verbouw / doe momenteel alles ook zelf.
Ik doe een anderhalve dag, over werk waar echte vakmannen een dag mee bezig zullen zijn. En als ze wat minder ervaren personeel uitsturen; dan werk ik minstens even snel.
Ik heb wel meestal hetzelfde / meer / beter materiaal, dan waar ik bouwvakkers mee zie werken. Dit doet enorm veel aan de snelheid waarmee je werkt.

Dus weet niet of je dat automatisch kan doortrekken.

@vassago
Ja.
Ik doe op 2 dagen 1 badkamer met tegelen. Hoeveel tijd ben ik dan verloren? Niet veel toch? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1K6xQG5kpPtJo3PVPIl76nni0g0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I7ZPqwFcbK8APfnhQdNbcbuU.jpg?f=fotoalbum_large
80m2 aan parketvloer is ook op 1 weekend gelegd geweest.

Een aannemer heeft ook 10x meer ander projecten lopen.
Dus ze kunnen absoluut niet overal extra volk op zetten.

[ Voor 24% gewijzigd door bottom line op 21-09-2022 12:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meijer3
Ik ben de laatste die zegt dat vlieguren niet handig zijn.
Ook wil ik niet zeggen dat aannemers maar lompe lui zijn, met random slechte bouwvakkers.
Maar ik ken genoeg verhalen (hier ook in andere topics) waar het ondermaats is. Ondermaats voor de de leek.
Inderdaad ik heb een extra hoge standaard.
Dus de opties:
- een goede aannemer met klik, waarschijnlijk duur, en moeilijk te vinden in de huidige tijd.
- zelf doen

Ik ga niet hier zeggen of ik het financieel red, of niet. Laten we zeggen dat er een rijke oom is.

Tijd vind ik niet zo relevant. Het is een droom. Zolang ik het leuker vind dan me normale werk, dan kan ik er zo lang over doen zoals ik wil. Ik ben niet naïef in de tijd. Wel denk ik HSB enorm helpt, zeker als je gevelbekleding ook van hout is. Daarnaast wat @bottom line ook aangeeft, als geld geen probleem is maar tijd wel, dan kan je ook vaak duurdere snellere oplossingen kiezen. bijvoorbeeld ge-engineerd hout ipv kromme balken

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
meijer3 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:00:
Ik ben de laatste die zegt dat vlieguren niet handig zijn.
Ook wil ik niet zeggen dat aannemers maar lompe lui zijn, met random slechte bouwvakkers.
Maar ik ken genoeg verhalen (hier ook in andere topics) waar het ondermaats is. Ondermaats voor de de leek.
Inderdaad ik heb een extra hoge standaard.
Dus de opties:
- een goede aannemer met klik, waarschijnlijk duur, en moeilijk te vinden in de huidige tijd.
- zelf doen

Ik ga niet hier zeggen of ik het financieel red, of niet. Laten we zeggen dat er een rijke oom is.

Tijd vind ik niet zo relevant. Het is een droom. Zolang ik het leuker vind dan me normale werk, dan kan ik er zo lang over doen zoals ik wil. Ik ben niet naïef in de tijd. Wel denk ik HSB enorm helpt, zeker als je gevelbekleding ook van hout is. Daarnaast wat @bottom line ook aangeeft, als geld geen probleem is maar tijd wel, dan kan je ook vaak duurdere snellere oplossingen kiezen. bijvoorbeeld ge-engineerd hout ipv kromme balken
Kijk, als je de tijd en het geld hebt, ga ervoor. Maar aangezien je óók loopt te verkondigen dat aannemers geen tijd hebben en alles zo duur is, zet ik daar zo mijn vraagtekens bij. Maar goed, dat moet je zelf maar bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 12:26
RM-rf schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:06:
[...]

kun je dit geheel met eigen geld financieren?

ik betwijfel of een bank hierin geld zal willen steken, tenzij je zelf veel aantoonbare ervaring hebt in de bouwsector of als aannemer zelf.
Het financiele risico een groot vermogen in iemand te steken die zonder echte beroepservaring een groot bouwproject begint als 'youtube-serie' is gewoonweg hooguit met risicokapitaal te financieren en niet met een gewone hypotheek (deel van een standaard hypotheekcontract is ook dat de bank zeggenschap heeft over structurele bouw en aanpassingen, en eigenlijk altijd zal vereisen dat dat door een profesional ondernomen wordt en vermoedelijk ook iemand die goede kennis heeft van alle reguleringen en vereisten)
Ik heb ons huis plus tuinhuis/garage ook nagenoeg helemaal zelf gebouwd - als ITer en met maar een beetje kluservaring, ben wel handig al zeg ik t zelf, en vooral veel op internet zoeken/lezen - en dat was voor de bank (ABN in dit geval) geen enkel probleem; een kladje met 10 geschatte budgetposten was voldoende. Er moest wel vooraf getaxeerd worden, maar ja, wat voor wassen neus is dat.
UIteindelijk heb ik ons budget met zon 5-7% overschreden (behoudens nog een aantal min of meer bewust niet meegenomen of geplande zaken)
Ik heb 2, jaar flink minder gewerkt (ong 1,5dg declarabel), ons huis is ongeveer 2 a 2,5jr jaar gebouwd (>90% af en normaal bewoonbaar), daarna een jaar over het tuinhuis, tuin en kleine projecten rond het huis

Qua HSB; ik zou adviseren om naar prefab HSB (wanddelen met iig een buitenschil van bijv OSB) te kijken of SIP. Dan kun je daadwerkelijk je hele casco in 2 maanden in elkaar zetten (bij ons 25 werkdagen, mezelf en 2 timmerlui) en beginnen met waterdicht maken. Volledig HSB vanaf houten balken gaat lang duren als je daar niet met een paar man op staat imo.

edit: of idd zoiets als dat wikihouse, mooie ontwikkeling is dat

Wat ik bespaard heb? Lastig te zeggen, o.a. omdat onze afwerking zeer bewerkelijk is, van gevel/dakbekleiding tot binnen, ik schat 125-150k op t huis, 50k op de schuur, 30k op de tuin Had ik in die tijd dat geld kunnen verdienen? Ja... maar ik zit ook teveel achter de PC en ik vind het - voor het deel waar je niet al te afhankelijk van derde partijen bent... - ook leuk

Wel ook op enig moment dicht tegen een burnout aan gezeten met 4 jaar 16/7 huis+werk (5 jaar? Het begon natuurlijk al op het moment van ontwerpen)

Zou ik t opnieuw doen? Mogelijk, dan een aantal andere materiaalkeuzen en zeker een kleiner huis (tiny?)

[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 21-09-2022 14:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
Stefke schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:19:
UIteindelijk heb ik ons budget met zon 5-7% overschreden
Zoek je nog een baan als calculator/projectleider? Bij de BAM ofzo....

• meijer3
Stefke schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:19:
[...]

Ik heb ons huis plus tuinhuis/garage ook nagenoeg helemaal zelf gebouwd - als ITer en met maar een beetje kluservaring, ben wel handig al zeg ik t zelf, en vooral veel op internet zoeken/lezen - en dat was voor de bank (ABN in dit geval) geen enkel probleem; een kladje met 10 geschatte budgetposten was voldoende. Er moest wel vooraf getaxeerd worden, maar ja, wat voor wassen neus is dat.
UIteindelijk heb ik ons budget met zon 5-7% overschreden (behoudens nog een aantal min of meer bewust niet meegenomen of geplande zaken)
Ik heb 2, jaar flink minder gewerkt (ong 1,5dg declarabel), ons huis is ongeveer 2 a 2,5jr jaar gebouwd (>90% af en normaal bewoonbaar), daarna een jaar over het tuinhuis, tuin en kleine projecten rond het huis

Qua HSB; ik zou adviseren om naar prefab HSB (wanddelen met iig een buitenschil van bijv OSB) te kijken of SIP. Dan kun je daadwerkelijk je hele casco in 2 maanden in elkaar zetten (bij ons 25 werkdagen, mezelf en 2 timmerlui) en beginnen met waterdicht maken. Volledig HSB vanaf houten balken gaat lang duren als je daar niet met een paar man op staat imo.

edit: of idd zoiets als dat wikihouse, mooie ontwikkeling is dat

Wat ik bespaard heb? Lastig te zeggen, o.a. omdat onze afwerking zeer bewerkelijk is, van gevel/dakbekleiding tot binnen, ik schat 125-150k op t huis, 50k op de schuur, 30k op de tuin Had ik in die tijd dat geld kunnen verdienen? Ja... maar ik zit ook teveel achter de PC en ik vind het - voor het deel waar je niet al te afhankelijk van derde partijen bent... - ook leuk

Wel ook op enig moment dicht tegen een burnout aan gezeten met 4 jaar 16/7 huis+werk (5 jaar? Het begon natuurlijk al op het moment van ontwerpen)

Zou ik t opnieuw doen? Mogelijk, dan een aantal andere materiaalkeuzen en zeker een kleiner huis (tiny?)
Kijk dat klinkt als een goede ervaring. Netjes! Jammer van de burnout, dat snap ik goed, komt een hoop bij kijken. Een vuist regel is 10% onverwacht, dus dat heb je dan netjes gedaan. Hoe groot huis is dat qua m2? Het huis van je profile pic?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefke
Ons huis is +/-680m3, vloeroppervlak is ong 145m2. Dat lijtk wat scheef, maar dat komt omdat wij maar voor een deel een bovenverdieping hebben, weinig kamers en veel open ruimte. normaal gesproken (met een volledige verdieping) zou t ong 170-180m2 zijn

Hier staat plaatjes van 90% finished
Stefke in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2"

Hier is zo'n beetje alles wat ik meegemaakt heb :D goed topic voor je ook
Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2

NB. t geisoleerde casco van onze schuur heb ik overigens laten plaatsen (en prefab maken) door een kleine aannemer, dat werd me te gortig qua tijd

edit: je moet ook wel een beetje risico durven/kunnen nemen (en dan geluk hebben ;) ), zo hadden we een oude verreiker met 12m arm gekocht (en weer verkocht) om te gebruiken als hijskraan.

[ Voor 22% gewijzigd door Stefke op 21-09-2022 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
Stefke schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:14:

edit: je moet ook wel een beetje risico durven/kunnen nemen (en dan geluk hebben ;) ), zo hadden we een oude verreiker met 12m arm gekocht (en weer verkocht) om te gebruiken als hijskraan.
Dit is imo wel het belangrijkste.
Durven ook echt investeren in echt duur werkmateriaal. Een kraantje / verreiker / bestelwagen maakt je werk zoveel makkelijker, maar lijkt zonde om geld in te steken voor slechts 1 project.
De urenwinst en veiligheid die je hieruit kan halen is enorm, in vergelijking met de kost die je uiteindelijk ervoor betaalt (aankoop - verkoop)

Gewoon doen @meijer3. Je kan altijd nog onderweg laten beslissen om je voor bepaalde taken te laten ondersteunen / uit te besteden. En met je eerdere ervaring komt het best goed.

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 17:03
Ik heb het topic niet gelezen, excuus als ik nu iets onzinnigs zeg, maar een stukje praktijkervaring:
  • Ik ben ITer met een prima salaris, ik werk 4 dagen.
  • Ik heb mn huis caso+ramen laten bouwen. Dus muren, ramen, gevelbekleding, dak, etc. Wind en water dicht.
  • Ik heb water laten doen. Als dat fout gaat kom je daar altijd laat achter en dan kost t een fortuin om te fixen. Vloerverwarming weer wel zelf gelegd, dat is goed te doen. Grondbron, riool, leidingwerk laten doen
  • Door hetzelfde bedrijf ventilatie laten doen. Was op dat punt de prijs niet.
  • Tussenmuren, afwerking, badkamer, tuin, verven, behangen, vloer leggen, plintjes, etc hebben we allemaal zelf gedaan.
Ik ben er nu 2 jaar mee bezig (3 dagen in de week en soms wat avondwerk) en ik ben er wel klaar mee. En ik ging enthousiast het project in.

Voor het bouwen van het huis en voor het loodgieterwerk hebben we effectief gewoon kennis en zekerheid ingekocht. Dat moet goed zijn in onze ogen. Een muurtje kun je nogmaals plaatsen, je huis niet.

Vanuit mijn perspectief raad ik je niet aan alles zelf te doen, dan wordt je gestoord. Dan zou ik eerder aanraden om te doen wat ik heb gedaan. Mocht je een week gen zin hebben is er weinig aan de hand, de binnenkant is toch droog.

Complimentje?

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:12
jadjong schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:23:
[...]

Zoek je nog een baan als calculator/projectleider? Bij de BAM ofzo....
Schuift dat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-06 14:03
Ik heb in maart 2019 een stuk grond gekocht met een oud boerderijtje er op. In 2 maanden tijd heb ik daar een schuur op gebouwd waar we tijdelijk konden wonen tijdens de bouw van onze woning. Deze schuur is ook erg goed geïsoleerd, maar niet helemaal volgens de passief normen.

Voor de koop heb ik eerst de cursus Passief Bouwen bij Kern gevolgd. Hier leer je de details van het bouwen van een passief huis en de redenatie achter het principe. Veel geleerd en ook veel gebruikt tijdens de bouw van het huis.

In juni 2019 zijn we begonnen met de sloop van de schuur en bouw van de woning. Het graafwerk, de tekeningen, constructieberekeningen en vergunningaanvraag hebben we uitbesteed, de rest hebben we allemaal zelf gedaan. We zijn dan, ik, mijn vrouw en een neef die mij een half jaar tot negen maanden ongeveer 30 uur per week heeft geholpen (tegen betaling). Het huis heeft een vloerafdruk van 175 m2 en totaal 266 m2 vloeroppervlak, gebouwd in HSB (kan niet zelf metselen) met een interne staalconstructie (5 spanten).

Fundering en betonvloer zijn echt prima te doen. Via een bedrijf in Rotterdam is op basis van de constructieberekening een soort puzzel gemaakt van al het staal met duidelijke tekeningen en instructies, waardoor het staalwerk echt goed te doen was. Het opbouwen van het skelet (gewoon losse balken omzetten naar een framewerk), isoleren, folie aanbrengen en tapen (dat laatste komt nogal precies) ook prima te doen.

Als je dan al zover bent is de rest zeker te doen. Er is alleen een installateur geweest om de warmtepomp aan te sluiten (voor de subsidie), maar verder hebben we alles zelf gedaan.

Het is een combinatie van veel lezen en zien, doorzettingsvermogen, tijd en investeren in het juiste gereedschap.

Was het makkelijk? Nee, we hebben best wel wat momenten gehad dat we het even niet meer zagen zitten. Maar na een jaar keihard werken was de woning wel leefbaar. We zijn nog wel tot eind 2021 bezig geweest met het stucwerk en de vloeren.

Als je tijd en geld hebt en het ziet zitten zou ik het zeker doen. Gelet op de overwaarde die we nu hebben (los van de prijsstijgingen afgelopen jaren) kun je het niet sneller verdienen.

Mocht je vragen hebben stuur gerust een PB.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Stefke
Sloop van de schuur? Is dat niet zonde?

Wij hebben een tijd in een stacaravan gewoond (was goed te doen), ik wilde eerst ook een bewoonbare schuur plaatsen maar wist toen nog niet goed wat ik wilde...
Nu ons bijgebouw staat en redelijk af is had ik deze - achteraf gezien - natuurlijk gewoon eerst moeten zetten, want volstaat ruimschoots als een mooie tinyhouse.
ArnoudN schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:14:
Fundering en betonvloer zijn echt prima te doen. Via een bedrijf in Rotterdam is op basis van de constructieberekening een soort puzzel gemaakt van al het staal met duidelijke tekeningen en instructies, waardoor het staalwerk echt goed te doen was. Het opbouwen van het skelet (gewoon losse balken omzetten naar een framewerk), isoleren, folie aanbrengen en tapen (dat laatste komt nogal precies) ook prima te doen.
Wij hebben een Hectarfundering genomen, door het lage gewicht van onze woning (SIP) en de relatief goede ondergrond konden we af zonder enige wapening in het beton; wel hebben we beton met staalvezels gebruikt.
Kwestie van een piepschuimen bak opbouwen uit simpele elementen en volstorten met beton, fundering klaar.

[ Voor 17% gewijzigd door Stefke op 22-09-2022 08:35 ]

• ArnoudN
Stefke schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:30:
Sloop van de schuur? Is dat niet zonde?

Wij hebben een tijd in een stacaravan gewoond (was goed te doen), ik wilde eerst ook een bewoonbare schuur plaatsen maar wist toen nog niet goed wat ik wilde...
Nu ons bijgebouw staat en redelijk af is had ik deze - achteraf gezien - natuurlijk gewoon eerst moeten zetten, want volstaat ruimschoots als een mooie tinyhouse.

[...]

Wij hebben een Hectarfundering genomen, door het lage gewicht van onze woning (SIP) en de relatief goede ondergrond konden we af zonder enige wapening in het beton; wel hebben we beton met staalvezels gebruikt.
Kwestie van een piepschuimen bak opbouwen uit simpele elementen en volstorten met beton, fundering klaar.
Typefoutje, moet natuurlijk zijn: sloop van de oude boerderij.

Onze schuur is ook super de luxe, met toilet, badkamer en keukenblok. Als de gemeente toestemming zou geven zou ik hem zo als B&B kunnen verhuren.

Hectar vloer was ook onze 1e keus, maar volgens constructeur was heien noodzakelijk en toen was al met al een fundering op staal toch makkelijker en goedkoper. We hadden maar een budget van € 225.000,- voor de bouw van woning en schuur. Uiteindelijk zijn we er wel 50k overheen gegaan, maar het is/was het meer dan waard.

• BlauwPet
ArnoudN schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:17:
[...]
Hectar vloer was ook onze 1e keus, maar volgens constructeur was heien noodzakelijk en toen was al met al een fundering op staal toch makkelijker en goedkoper.
Hier in de slappe klei ook een hectar fundering, maar wel op palen. De hectar fundering ook voorzien van extra wapening op bepaalde plekken, en ook staalvezelbeton. Hectar is een supersnelle methode. Maar goed, je betaalt dus wel premium voor de snelheid en simpelheid in aanleg... Heien, koppensnellen, hectar + leidingen en betonstorten ging hier letterlijk in 3 achtereenvolgende dagen. Dat heeft een weekje zo gestaan, daarna stond in 2 dagen de hele woning er op getakeld. 1 week later de dakpannen er op en de kozijnen etc er in. Dat is de snelheid van een geoliede aannemer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:19
Kleine opmerking over alle Amerikaanse zelf bouw Youtube links, je hebt er wat aan, maar veel minder dan je denkt. Er wordt gebouwd naar de Amerikaanse bouwwijze, die op veel vlakken afwijkt van wat we hier doen. Los van het feit dat er niet metrisch gewerkt wordt, en de wijze waarop framing in de VS als systeem werkt er afhankelijk is van is het imperiale systeem (de afstand tussen studs correspondeert met de maten van osb, isolatiewol, etc..) zijn er ook gewoon andere regels hoe je een wand bouwt. Ook wordt er in veel van de filmpjes behoorlijk los omgegaan met het bouwen van een efficient huis.

Wij hebben zelf ook naar zelfbouw gekeken, maar zijn uiteindelijk voor een klushuis gegaan. Er komt een bijzondere hoop druk bij kijken, zeker als je onervaren bent, het duurt langer dan je wil (dat geldt voor een klushuis trouwens ook, zeg ik uit ervaring) en is duurder dan je verwacht. Dat wil niet zeggen dat je het niet moet doen, je moet er wel het juiste persoon voor zijn.

Er gaat van alles geheid mis, en daar moet je relaxt mee kunnen dealen. Je moet je comfortabel voelen met gereedschap en je eigen oplossingsvermogen. Je moet een bouwsysteem hebben wat voor een leek geen grote barriere vormt. Dat wil zeggen dat het bouwsysteem niet teveel afhankelijk moet zijn van ervaring.

Bij HSB (houtskeletbouw) hangt het er dus vanaf hoe je het aanpakt. Houtstapelbouw is bijvoorbeeld voor een leek beter geschikt dan HSB, omdat het nog meer een bouwpakket is. Maar heeft als nadeel dat de hoeveelheid hout, en het uiterlijk weer ander is.

Als je echt graag een passiefhuis wil bouwen kan je bijvoorbeeld kijken naar biobased bouwen met hennep of stro, en een workshop doen bij bijvoorbeeld https://masconmenos.nl/. Die bouwmethode heeft wat meer ruimte om als leek wat te kliederen dan prefab delen. Die moeten gewoon goed passend geplaatst worden, en niet volgekliederd met pur waar 't ff niet aan sluit.

Dus een hoop in te calculeren, denk ook na over persoonlijke risico's, zoals een ongeval.

Ik zou zelf kijken wat je wel kan, wat niet. Familie van mijn vrouw heeft de aannemer een bijna passief huis iets minder dan casco laten bouwen, en zelf de afwerking gedaan. Dat was al een redelijke opgaaf, maar heeft wel een mooi uniek eindresultaat opgeleverd.

|>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-06 20:32
Ik denk dat hsb juist uitermate geschikt is voor zelfbouwers. Met een beetje logisch redeneren kom je een heel eind. Los daarvan zijn er tal van mogelijkheden om in te stappen op een punt waar je je confortabel bij voelt. Dat kan inderdaad al bij een pak hout zijn, maar ook bij een half fabrikaat waarbij je kant en klare wanden aangeleverd krijgt en deze zelf overeind zet. In mijn ogen niet heelveel anders dan stapelbouw waar alle balken al voorzien zijn van alle verbindingen.

Zelf ben ik ook volledig aan het zelfbouwen naast een 40 urige werkweek wel te verstaan.
Ik kan veel, maar lang niet alles en ik heb ervaring, maar zeker niet op deze schaal.
Wat ik mis (omdat ik regelmatig alleen sta te werken) is dat ik iemand mis om mee te sparren. Zowel voor het oplossen van problemen of het bepalen van een werk vollegorde als voor iets simpels van hoe richten we het terrein in zodat we materiaal niet 10x aan de kant hoeven te leggen.

Eind vorigjaar de "ruwbouw" van de garage gezet, daar wonen we nu in. Naar onze beleving al een stuk comfortabeler dan ons vorige appartement. En nu vollebak bezig met de wapening. Maar dit gaat traag. Nu 6,5 ton van de 8,7 ton aan wapening verwerkt. Komende weken ben ik bezig met het oplassen van 1600 stekeinden voor de wapening van de kruipruimte muren. Daarna kunnen we (eindelijk) gaan storten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcIMFVg7mQpSQWOUWAVbts6yxuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHVoMMfgZLL18qLa1JjrYqiP.jpg?f=fotoalbum_large

• Stefke
Goed bezig!

Een pak hout tot een HSB woning maken zou ik zelf niet doen, niet zonder minimaal 2 timmerlui. Dat is - lijkt me - wel zóveel werk.... Exact ook de reden dat ik ons casco bijgebouw in prefab HSB heb laten maken (en plaatsen). Oorspronkelijk wilde ik deze wel helemaal zelf bouwen vanaf houten balken, maar na een huis vond ik het wel welletjes (en ook de prima prijs die ik er voor moest betalen)
Voor exact dezelfde aanvragen (een kaal geisoleerd casco op betonplaat) liepen de prijzen (HSB en SIP) voor ons bijgebouw van 21k tot 130k (!)... Voor 21k laten maken en plaatsen, voor dat geld ging ik niet zelf aan de slag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArnoudN
Stefke schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:06:
Goed bezig!

Een pak hout tot een HSB woning maken zou ik zelf niet doen, niet zonder minimaal 2 timmerlui. Dat is - lijkt me - wel zóveel werk.... Exact ook de reden dat ik ons casco bijgebouw in prefab HSB heb laten maken (en plaatsen). Oorspronkelijk wilde ik deze wel helemaal zelf bouwen vanaf houten balken, maar na een huis vond ik het wel welletjes (en ook de prima prijs die ik er voor moest betalen)
Voor exact dezelfde aanvragen (een kaal geisoleerd casco op betonplaat) liepen de prijzen (HSB en SIP) voor ons bijgebouw van 21k tot 130k (!)... Voor 21k laten maken en plaatsen, voor dat geld ging ik niet zelf aan de slag.
Terwijl HSB het meest simpele is. Zelfs mijn twee volwassen dochters hebben wanden gemaakt en omhoog gezet. Dan is een stenen wand toch een stuk ingewikkelder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJouiIux32y07MRuA4p2UAgHOyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HV4rfcZFSxrNG700KzWoMwbZ.jpg?f=fotoalbum_large

En dan is er best iets moois van te maken.

• meijer3
simon schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:34:Los van het feit dat er niet metrisch gewerkt wordt, en de wijze waarop framing in de VS als systeem werkt er afhankelijk is van is het imperiale systeem (de afstand tussen studs correspondeert met de maten van osb, isolatiewol, etc..)
Ja blijft raar dat ze niet met ISO standaarden werken...

Interessante is dus dat veel (OSB) platen in Nederland 2440x610mm zijn. Volgens mij is dat dus precies een Amerikaanse maat. 6x2 feet. Dan moet je h.o.h. afstand 61cm zijn. Wat raar want de EU standaard is veelvoud van 30cm. Dus dan zou je inderdaad 60cm verwachten. Er zijn ook OSB platen van 600mm maar die kom ik niet zo vaak tegen in de gewone bouwmarkt.

Ze bouwen in Amerika inderdaad volgens de 'codebook'. Op zich een mooie methode want dan hoef je geen constructie berekeningen te doen. Dat moet ik met mijn ontwerp toch sowieso wel.

• Stefke
ArnoudN schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:12:
[...]

Terwijl HSB het meest simpele is. Zelfs mijn twee volwassen dochters hebben wanden gemaakt en omhoog gezet. Dan is een stenen wand toch een stuk ingewikkelder.

[Afbeelding]

En dan is er best iets moois van te maken.
Nice! Bijgebouw lijkt wel een beetje op t onze qua formaat

Daarom heb ik ook geen stenen huis (los van dat houten gevels ook mooier vind). HSB is zeker een mooie bouwmethode, ik heb voor een prefab SIP systeem gekozen. Was betaalbaar en makkelijk (zoals eerder gezegd, in 25 dagen casco in elkaar gezet vanaf levering pakket)

Ik zou zeker een stenen bouwmethode links laten liggen voor een zelfbouwer (tenzij je bouwvakker bent en voor je werk al in steen bouwt), al was het maar om niet te hoeven metselen (lijkt me echt rotwerk)

[ Voor 21% gewijzigd door Stefke op 22-09-2022 11:20 ]

• meijer3
Ik krijg weer energie van alle laatste posts. Ik dacht dat ik alleen was. Jullie projecten zien er mooi en gaaf uit. Wat moet dat heerlijk zijn om dat te bouwen!

Ik denk ook het ontwerp (vorm) en materiaal keuze hier erg belangrijk in zijn. HSB kan redelijk snel opgebouwd worden zonder veel moeite, zeker als de individuele balk licht is en de huis vorm niet complex of hoog is.

• ArnoudN
meijer3 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:18:
Ik krijg weer energie van alle laatste posts. Ik dacht dat ik alleen was. Jullie projecten zien er mooi en gaaf uit. Wat moet dat heerlijk zijn om dat te bouwen!

Ik denk ook het ontwerp (vorm) en materiaal keuze hier erg belangrijk in zijn. HSB kan redelijk snel opgebouwd worden zonder veel moeite, zeker als de individuele balk licht is en de huis vorm niet complex of hoog is.
Het woont ook heerlijk. Wij wilden in eerste instantie een vierkante kubus met 2 woonlagen, maar dat mocht niet volgens het bestemmingsplan. Daarom gekozen voor een schuurwoning, ook lekker rechttoe rechtaan, zonder uitbouwen en dakkapellen.

Ook heel bewust gekozen om geen dakramen te plaatsen. In de zomer halen ze teveel warmte naar binnen en in de zomer verliezen ze teveel warmte. Moet nu wel een lampje aan op de overloop, maar dat is maar een paar minuten per dag.

Succes met je eigen plannen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
ArnoudN schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:12:
[...]

Ja, en toch denk ik dat kan het meest simpele zijn beter uitgelegd is. Eigenlijk is pre-fab houtstapelbouw/logbouw het meest simpele, maar dan woon je daarna in een blokhut (of lookalike). HSB kan ook lastig zijn, omdat relatief veel vrijheid geeft om er whatever van te maken waar je goed bij voelt en als je niet goed op let en een architect de vrije loop geeft zit je allerlei vreemde hoeken uit te werken. Ik denk inderdaad dat een recht toe recht aan schuurwoning zoals de jouwe voor de zelfbouwer een logische keuze is. Geen gekke hoeken, overzichtelijke constructie. Ik denk dat de ts vooral moet gaan kijken naar wat zijn de eisen aan de woning.

Passief huis is genoemd, maar is dat een eis? Goed isoleren, een kleine warmtepomp en zonnepanelen brengen je ook een eind, en je hebt toch warm water nodig.

Wat zijn de woon behoeftes? Welke tijd heb je om het te bouwen? Welke hulp heb je? Zet het allemaal eens op een lijstje, en redeneer dan van daar uit terug naar wat je kan, denkt te kunnen en nodig hebt.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
meijer3 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:18:
Ik krijg weer energie van alle laatste posts. Ik dacht dat ik alleen was.
Om eerlijk te zijn herken ik me hier wel in. In het grote zelfbouw forum heerst er al snel een gevoel van negativiteit en minderwaardigheid richting richting zelf gebouwde woningen vanwege de vaak lagere budgetten, langere
bouwduur, simpelere woningen ect.
Ik zeg daarom bewust zelf gebouwde woningen om dat er in mijn optiek een wezelijk verschil is met het zelf laten bouwen van een woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlauwPet
Ik denk dat het vooral de romantische insteek is, 'zelf alle balken timmeren' terwijl het gewoon niet slim is. Teken het huis, laat een cascobouwer het ding op CNC machines in een paar dagen als bouwpakket maken, en zet dan desnoods zelf die delen in elkaar. Bij mij leverde de cascobouwer de panelen zelfs als voorzien van osb/gisplaat ad binnenzijde en dampopen folie ad buitenkant, en al voorzien van luchtdichte inbouwdozen en ledingen... dat scheelt je zo ontzettend veel tijd.

Als je zo graag 'terug naar de basis' wilt en 'alles zelf wil doen', ga dan eerst maar eens 50 jaar lang je eigen hout groeien in je prive bos en je eigen spijkers smeden etc.

De indruk wordt een beetje gewekt dat alleen hoe hij het wil, 'echt' zelfbouw is.
Pro tip: Ontwerp het zelf, LAAT het casco prefab bouwen en laat het in elkaar zetten, doe dan zelf de afbouw als je dat dan zo graag wil.

[ Voor 25% gewijzigd door BlauwPet op 22-09-2022 13:49 ]

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik bedoel onderstaande niet negatief, ik hou er van als mensen zelf de handen uit de mouwen steken. En ik pretendeer niet jullie kennis/situatie/ervaring te kennen, ik wil gewoon 2 'pitfalls' delen uit eigen DIY-ervaring (niet van een compleet huis bouwen) en even challengen:

Ervaring leert me dat je alles heel snel onderschat. Met 2 personen een huis bouwen van A tot Z op 1 jaar, dat lijkt mij moeilijk. De grote werken gaan meestal relatief snel, maar afwerking duurt veel langer. Tot op welk afwerkingsniveau wil je raken op 1 jaar? En is 1 jaar een harde of zachte grens?

En soms wil je ook gewoon teveel zelf doen/maken, terwijl je het eigenlijk veel goedkoper of efficienter kan krijgen door het uit te besteden. Wanneer/hoe ga je overwegen om iets uit te besteden? Bij een maximum tijdsinvestering? Kost? Kennisgebrek? Andere? Ik denk dat je dat op voorhand een beetje voor jezelf moet uitmaken, anders loop je risico om te ver door te draven en teveel tijd/geld te verliezen.

Ik kijk er in ieder geval naar uit om jullie te volgen op Youtube, dat wordt vast leerrijk :)

• lovly_1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-05 08:19
Waarom zet je geen hoge zeecontainers neer op een betonplaat? dan erom heen strobalen en dan of een metselmuur of leem?
verwarming via solar met micro-omvormers (deze leveren ook bij daglicht).
voor 10k heb je een dikke set incl een bende accu's. (afhankelijk van je wensen uiteraard)
2x 10.000 liter regenwaterwateropvang voor toilet etc.

heb je meteen een faraday kooi, geen last van straling etc.

als je iets in een bv wilt doen, zou men beter opteren om je eigendom het in een personal/family trust te zetten.
kost je ong 10k maar dan blijft het wel in de family en untouchable bij normaal gebruik. laat je adviseren door iemand die hier kennis van heeft.

er zijn op yt wel mooie projecten te volgen.

klinkt iig goed. succes met bouwen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 105% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:50 ]

• BlauwPet
Ik ben vaak op de bouwplaats te vinden, 2 a 3x per week (ik werk 36h) maar ik kan maar niet wennen aan het tempo wat die mannen halen. Kom je de ene dag is het plafond nog open 'gipsplaten gaan we morgen mee beginnen' kom je de volgende dag tussen de middag, zit alles al dicht.

Ook bijv. dingen op maat maken. Gewoon opmeten, 1x perfect zagen en het past. 5 minuten werk. Als ik dat zelf moet doen gebeurt er ongeveer dit: naar de bouwmarkt, plaat halen. Opmeten. Zagen. Scheef. Nieuwe plaat. Zagen. Te kort. NIeuwe plaat. Zagen. Te lang. Nog een keer zagen. Weer scheef. Nieuwe plaat. Niet helemaal recht, eigenlijk te kort. Het moet maar. Geen schroeven meer. Naar de bouwmarkt. Schroeven, booraccu leeg. Geen 2e accu. Inmiddels is het donker buiten. Volgende dag dan maar.

Ik bedoel maar. Die mannen zijn zo ervaren en hebben alles ook logistiek op een rijtje, laten niets aan het toeval over. Daar betaal ik graag voor.

• Woody179
@BlauwPet ja maar dan betaal je daar ook dik voor. Mijn redernatie ik ben dalijk 2,5 ton kwijt aan materiaal. Als ik dit huis laat bouwen dan ben ik circa 5,5 a 6,5 ton kwijt. Dan is mijn gedachte dat ik voor 3 a 4 ton verschil best een hoop "lesgeld" kan betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlauwPet
Tuurlijk, het is niet gratis. Maar je moet wel heel erg goed voor jezelf grenzen maken over wat je kunt en wat niet, en of je iets gaat/kunt beheersen of niet. Er zitten zoveel aspecten aan bouwen, mijn aannemer heeft eigenlijk 2 timmermannen vast rondlopen, en een installateur is een onderaannemer, en voor de rest wordt alles gedaan door mensen die voor die ene klus worden ingehuurd omdat ze het vak beheersen. De timmerlieden van de aannemer gaan echt geen beton storten of zonnepanelen aanleggen. De jongen die de vloer vlinderd doet dat elke dag op een andere lokatie, is echter maar 1 dag bij mij, die is daar goed in. Mensen doen niets waar ze niet goed in zijn. Je kunt domweg niet overal goed in zijn. Als je zelf alles wilt gaan bouwen, moet je dus overal goed in zijn. Dat kan gewoon niet. En dat gebrek aan kennis, ervaring of talent compenseer je niet door er dan maar 3 jaar over te doen ipv 1. Ok, je zult meer ervaren worden, maar je gaat dan ook zien dat je 2 jaar geleden dingen hebt gedaan waar je nu spijt van hebt omdat je met de kennis van nu... Dus...slopen en opnieuw... krijg je dat soort dingen :)

Het klinkt allemaal mooi hoor, zelf doen... maar als ik lees dat geld het probleem niet is, ga dan als architect lekker los op je ontwerp, en huur in godsnaam vakmensen in om het te realiseren. De enige valide reden om alles zelf te doen moet zijn dat het anders niet te betalen is, en je bent niet van plan om je droom naar beneden bij te stellen. Je moet kijken naar wat het doel is, niet de reis. Het doel is een fantastische woning van hoge kwaliteit die voldoet aan je wensen.

Of ga je echt zelf je heipalen gieten en in de grond timmeren? _O-

[ Voor 37% gewijzigd door BlauwPet op 22-09-2022 15:00 ]

• ArnoudN
FrankSpin schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:16:
[...]

Heb je recent je woning verkocht? Of er staat hier in de buurt eentje die er enorm op lijkt.

edit: Dit is hem of niet? https://www.funda.nl/koop...uis-88187439-bovenweg-41/
Dat is hem inderdaad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

BlauwPet schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:53:
Tuurlijk, het is niet gratis. Maar je moet wel heel erg goed voor jezelf grenzen maken over wat je kunt en wat niet, en of je iets gaat/kunt beheersen of niet. Er zitten zoveel aspecten aan bouwen, mijn aannemer heeft eigenlijk 2 timmermannen vast rondlopen, en een installateur is een onderaannemer, en voor de rest wordt alles gedaan door mensen die voor die ene klus worden ingehuurd omdat ze het vak beheersen. De timmerlieden van de aannemer gaan echt geen beton storten of zonnepanelen aanleggen. De jongen die de vloer vlinderd doet dat elke dag op een andere lokatie, is echter maar 1 dag bij mij, die is daar goed in. Mensen doen niets waar ze niet goed in zijn. Je kunt domweg niet overal goed in zijn. Als je zelf alles wilt gaan bouwen, moet je dus overal goed in zijn. Dat kan gewoon niet. En dat gebrek aan kennis, ervaring of talent compenseer je niet door er dan maar 3 jaar over te doen ipv 1. Ok, je zult meer ervaren worden, maar je gaat dan ook zien dat je 2 jaar geleden dingen hebt gedaan waar je nu spijt van hebt omdat je met de kennis van nu... Dus...slopen en opnieuw... krijg je dat soort dingen :)

Het klinkt allemaal mooi hoor, zelf doen... maar als ik lees dat geld het probleem niet is, ga dan als architect lekker los op je ontwerp, en huur in godsnaam vakmensen in om het te realiseren. De enige valide reden om alles zelf te doen moet zijn dat het anders niet te betalen is, en je bent niet van plan om je droom naar beneden bij te stellen. Je moet kijken naar wat het doel is, niet de reis. Het doel is een fantastische woning van hoge kwaliteit die voldoet aan je wensen.

Of ga je echt zelf je heipalen gieten en in de grond timmeren? _O-
sommige mensen (zoals ik) vinden het gewoon heel erg leuk om te (ver)bouwen. en is dat zelf doen gewoon onderdeel van de droom, oftewel de reis kan net zo belangrijk zijn. En dat is een prima valide reden om iets zelf te willen doen. En ook zonder aannemer kan je specialisten in huren en hoef je niet alles letterlijk zelf te doen. er is alleen geen hoofdaannemer bezig. ik doe hier ook bijna alles zelf maar de vloer wordt gestort en gevlinderd door een pro.
Als ik alles had uitbesteed was ik sneller klaar en meer geld kwijt en beide hebben geen enkele invloed op de beslissing wat ik zelf doe ;)

• simon
Woody179 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:47:
@BlauwPet ja maar dan betaal je daar ook dik voor. Mijn redernatie ik ben dalijk 2,5 ton kwijt aan materiaal. Als ik dit huis laat bouwen dan ben ik circa 5,5 a 6,5 ton kwijt. Dan is mijn gedachte dat ik voor 3 a 4 ton verschil best een hoop "lesgeld" kan betalen.
Ik denk dat je je in die marge overschat, het verschil in kosten is winst en arbeid. Ik doe in mijn huis veel, echt veel, zelf, maar je merkt dat je pas tempo oppikt (neem bijvoorbeeld stuccen) nadat je het een paar keer hebt gedaan. Dat tempo heb je dan pas op 't moment dat je aan de laatste wand begint. Dan pas heb je het onder de knie en ben je tevreden over je eindresultaat. Daar naast merk ik dat omdat het mijn eigen werk aan mijn eigen huis is ik heel anders kijk, ik ben opeens een zeikert. Ben nu al veel te lang bezig met een klein luikje op de slaapkamer van m'n dochter, omdat ik het mooi wil hebben.

Waarom ik het dan toch doe? Ik hoef niet een huis te bouwen, dus de klussen kunnen niet af zijn en mijn leefsituatie niet in problemen brengen, ik vind het enorm leuk, en het gaat in het geheel naar eigen smaak. Maar om dat voor het bouwen van een heel huis te doen?

Dan moet mijn financiele reserve wel erg groot zijn, zodat je het fulltime kan doen. Tussen 1700 en 2200 aan je huis bouwen werkt gewoon niet top, de combinatie met werk er naast is nog verder killing.

Dus dat stuk waardeverschil tussen zelf doen en uitbesteden is denk ik een stuk kleiner dan het lijkt.

Tuurlijk kan het de goede kant op vallen, en kan je iets bouwen wat je 2,5 ton gekost heeft (arbeid er buiten gelaten), en voor 4-5 verkopen. Maar ik vermoed dat het toch eerder de uitzondering is dan de regel. Als je het dan toch zelf doet, moet je het denk ik vooral voor je zelf doen.

Je kan het bij voorbaat vragen aan de bewoners van een wijk in Flevoland, daar zijn ze regelluw gaan bouwen, met veel zelf bouw. Fantastische resultaten.

|>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
simon schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:24:
[...]

Ik denk dat je je in die marge overschat, het verschil in kosten is winst en arbeid. Ik doe in mijn huis veel, echt veel, zelf, maar je merkt dat je pas tempo oppikt (neem bijvoorbeeld stuccen) nadat je het een paar keer hebt gedaan. Dat tempo heb je dan pas op 't moment dat je aan de laatste wand begint. Dan pas heb je het onder de knie en ben je tevreden over je eindresultaat. Daar naast merk ik dat omdat het mijn eigen werk aan mijn eigen huis is ik heel anders kijk, ik ben opeens een zeikert. Ben nu al veel te lang bezig met een klein luikje op de slaapkamer van m'n dochter, omdat ik het mooi wil hebben.

Waarom ik het dan toch doe? Ik hoef niet een huis te bouwen, dus de klussen kunnen niet af zijn en mijn leefsituatie niet in problemen brengen, ik vind het enorm leuk, en het gaat in het geheel naar eigen smaak. Maar om dat voor het bouwen van een heel huis te doen?

Dan moet mijn financiele reserve wel erg groot zijn, zodat je het fulltime kan doen. Tussen 1700 en 2200 aan je huis bouwen werkt gewoon niet top, de combinatie met werk er naast is nog verder killing.

Dus dat stuk waardeverschil tussen zelf doen en uitbesteden is denk ik een stuk kleiner dan het lijkt.

Tuurlijk kan het de goede kant op vallen, en kan je iets bouwen wat je 2,5 ton gekost heeft (arbeid er buiten gelaten), en voor 4-5 verkopen. Maar ik vermoed dat het toch eerder de uitzondering is dan de regel. Als je het dan toch zelf doet, moet je het denk ik vooral voor je zelf doen.

Je kan het bij voorbaat vragen aan de bewoners van een wijk in Flevoland, daar zijn ze regelluw gaan bouwen, met veel zelf bouw. Fantastische resultaten.
Waarom denk je dat hij het overschat, hij zegt letterlijk hoe het is in zijn geval, dat is geen aanname of dromen, het is zijn budgettering van een reeds lopend project.

Moet zeggen dat ik dat verschil ook niet haal, maar als ik dan in het "zelfbouw" topic lees dat er 700-800/m3 word betaald, ja, daar kom ik maar tot de helft, gelukkig.

Hier ook alles zelf gedaan, behalve constructief (ongeisoleerd, geen gevel, dakbedekking of kozijnen) casco en tegelwerk. Machtig mooi!
Maar: je onderschat alles. Je bent te nauw. Het duurt te lang. Je vriendin is 's chagrijning af en toe, er gaan dingen mis, de keet is kut. Je kinderen zijn geboren in de keet. Nu dikke 3 jaar bezig en nog steeds aan de gang, wel al enige tijd verhuisd en goed bewoonbaar.
Voor mij persoonlijk het allemaal waard. Maar een volgende keer zou ik ook eea wel anders aanpakken.
In HSB detaillering wil ik toch meer weg van het standaard, dus gelamineerde liggers, I-joistst, toch een cementdekvloer op de verdieping. 1 jaar vrijnemen en 2 dagen in de week een timmerman erbij voor ondersteuning/vaart erin te houden.
Betere keet, niet eentje van 10k maar van 40k, groot hoeft het niet te zijn, maar wel alle luxe, relatief nieuw en netjes.
En voorbereiden, alles voorbereiden. Alles uittekenen, met name al het technisch leidingwerk. Dat scheelt veel tijd, maar kost ook veel tijd vooraf. Maar dan ben je iig nog niet aan het bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 13:52
[...]

niet helemaal waar, in de theorie heb je gelijk.

De theorie is inderdaad dat je woning altijd boven de 20 graden is en zal blijven en dat je vocht balans onder controle moet blijven en dat hier max 15 kwh/m2 bij komt kijken per jaar.

Rekensom: 200m2 x 15 = 3000 kwh

Om het vocht te regelen heb je een balans ventilatie nodig kortom WTW.
Nu wordt het gelijk lastiger:

Wel of geen airco, airco zou niet nodig moeten zijn, voeg je dit toe moet je het volledige verbruik meetellen bij de 3000 kwh

WTW: wel of geen amp, heb je een houtselektwoning moet je amp hebben, heb je geen houtselekt maar tradioneel, kun je kiezen om te gaan zonder amp. Je woning kan dan wat droger aanvoelen, maar ligt beetje aan met hoeveel mensen je in je huis bent en hoe vaak je doucht of je beter amp of zonder kan kiezen.
amp heeft een fractie hoger verbuikt.

Alles moet je meetellen met de 3000 kw/h.

nu lastigste gedeelte:
Je woning moet voorzien worden van een opwarm mogelijkheid niet gas en moet voorzien worden van een koeling mogelijkheid. Conform BENG.

koeling is in theorie mogelijk middels airco en verwarming is in theorie mogelijk middels bijv. een eternol brander(wordt afgeraden met wtw) of een hout brander. (buiten dat dit soms niet mag) moet je hout brander volgens een bepaalde berekening wel weer mee tellen in je kwh.

dus ja in theorie kun je er creatief omheen gaan werken, maar je zit al snel wel op het feit dat je een wp nodig gaat hebben om makkelijk te voldoen aan de beng norm. Deze zit passief bouwen in nederland grappig genoeg eigenlijk dwars.

wp: 200 * 40 = 8000 * 0.8 = 6000
6000 * cop 4 = 1500 kwh (2.5 - 5.5 is norm voor lw(temp afhankelijk), bodem wp zit 4.8 gemiddeld)

Volgens die definitie is eigenlijk elke beng norm woning een passieve woning.

dan krijg je alleen nog passief met 0 op de meter en dat is met salderingsregeling nog goed te doen, echter als die er af gaat is dat een stuk lastiger.

• twain4me

twain4me

bbbrumbrum schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:05:
[...]

Waarom denk je dat hij het overschat, hij zegt letterlijk hoe het is in zijn geval, dat is geen aanname of dromen, het is zijn budgettering van een reeds lopend project.

Moet zeggen dat ik dat verschil ook niet haal, maar als ik dan in het "zelfbouw" topic lees dat er 700-800/m3 word betaald, ja, daar kom ik maar tot de helft, gelukkig.

Hier ook alles zelf gedaan, behalve constructief (ongeisoleerd, geen gevel, dakbedekking of kozijnen) casco en tegelwerk. Machtig mooi!
Maar: je onderschat alles. Je bent te nauw. Het duurt te lang. Je vriendin is 's chagrijning af en toe, er gaan dingen mis, de keet is kut. Je kinderen zijn geboren in de keet. Nu dikke 3 jaar bezig en nog steeds aan de gang, wel al enige tijd verhuisd en goed bewoonbaar.
Voor mij persoonlijk het allemaal waard. Maar een volgende keer zou ik ook eea wel anders aanpakken.
In HSB detaillering wil ik toch meer weg van het standaard, dus gelamineerde liggers, I-joistst, toch een cementdekvloer op de verdieping. 1 jaar vrijnemen en 2 dagen in de week een timmerman erbij voor ondersteuning/vaart erin te houden.
Betere keet, niet eentje van 10k maar van 40k, groot hoeft het niet te zijn, maar wel alle luxe, relatief nieuw en netjes.
En voorbereiden, alles voorbereiden. Alles uittekenen, met name al het technisch leidingwerk. Dat scheelt veel tijd, maar kost ook veel tijd vooraf. Maar dan ben je iig nog niet aan het bouwen.
goede tekeningen en bv uittrekstaten geven ook veel betere (en beter vergelijkbare) offertes uiteindelijk voorkomen ze vaak fouten tijdens het bouwen en besparen ze meestal geld.

• simon
bbbrumbrum schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:05:
[...]

Dat project loopt toch nog? En ik ging er vanuit dat de kosten van laten uitvoeren geraamd zijn, maar niet helemaal exact. En tuurlijk, zou het kunnen. Maar zoals ik zei, er zitten altijd meevallers tussen. Maar je rijk rekenen omdat je het zelf doet is risicovol.

|>

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:19
Als je kosten wilt besparen, zorg dat je voor 1 januari een vergunning aanvraagd. Indien de omgevingswet op 1 januari ingaat, treedt ook de Wkb in werking. Meer info: https://www.google.com/se...l=nl#imgrc=u1kQDnquNmHmmM

Dan heb je een kwaliteitsborging nodig die de bouwkwaliteit gaat controleren. Vanwege de nieuwigheid en gebrek aan kwaliteitsborgers zal dit voor particulieren kostenverhogend uitpakken. De kwaliteitsborgers zullen in eerste instantie projecten aannemen van aannemers met grotere bouwvolumes. De kosten wegen niet op tegen de legeskorting is de verwachting.

• bbbrumbrum
  • Niet online
badboyqxy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:07:
[...]

niet helemaal waar, in de theorie heb je gelijk.

De theorie is inderdaad dat je woning altijd boven de 20 graden is en zal blijven en dat je vocht balans onder controle moet blijven en dat hier max 15 kwh/m2 bij komt kijken per jaar.

Rekensom: 200m2 x 15 = 3000 kwh

Om het vocht te regelen heb je een balans ventilatie nodig kortom WTW.
Nu wordt het gelijk lastiger:

Wel of geen airco, airco zou niet nodig moeten zijn, voeg je dit toe moet je het volledige verbruik meetellen bij de 3000 kwh

WTW: wel of geen amp, heb je een houtselektwoning moet je amp hebben, heb je geen houtselekt maar tradioneel, kun je kiezen om te gaan zonder amp. Je woning kan dan wat droger aanvoelen, maar ligt beetje aan met hoeveel mensen je in je huis bent en hoe vaak je doucht of je beter amp of zonder kan kiezen.
amp heeft een fractie hoger verbuikt.

Alles moet je meetellen met de 3000 kw/h.

nu lastigste gedeelte:
Je woning moet voorzien worden van een opwarm mogelijkheid niet gas en moet voorzien worden van een koeling mogelijkheid. Conform BENG.

koeling is in theorie mogelijk middels airco en verwarming is in theorie mogelijk middels bijv. een eternol brander(wordt afgeraden met wtw) of een hout brander. (buiten dat dit soms niet mag) moet je hout brander volgens een bepaalde berekening wel weer mee tellen in je kwh.

dus ja in theorie kun je er creatief omheen gaan werken, maar je zit al snel wel op het feit dat je een wp nodig gaat hebben om makkelijk te voldoen aan de beng norm. Deze zit passief bouwen in nederland grappig genoeg eigenlijk dwars.

wp: 200 * 40 = 8000 * 0.8 = 6000
6000 * cop 4 = 1500 kwh (2.5 - 5.5 is norm voor lw(temp afhankelijk), bodem wp zit 4.8 gemiddeld)

Volgens die definitie is eigenlijk elke beng norm woning een passieve woning.

dan krijg je alleen nog passief met 0 op de meter en dat is met salderingsregeling nog goed te doen, echter als die er af gaat is dat een stuk lastiger.
Wat is een amp? Ik gok even dat je een enthalpiewisselaar bedoeld.
Een selekte houtwoning ;) heeft alleen in de goedkope vorm (minerale isolatie, dampdicht scherm) een dampdichte schil.
Hier ook volledig biobased materialen en damp-open gebouwd. Dat is juist een voordeel van houtskelet, als je daar op moet besparen zou ik niet zelf gaan bouwen.

• ollie1965
  • Laatst online: 16:21

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

badboyqxy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:07:

nu lastigste gedeelte:
MOET? Prima, ik zorg voor voldoende schaduw/licht als het moet en als ik echt goed moet gaan koelen (dan zit er al een behoorlijke fout in mijn ontwerp, teveel lichtinval te weinig massa) dan gebruik ik gewoon de AWW op een iets hoger standje.

Denk buiten de lijntjes, denk KISS :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Mijn woning is al een paar jaar opgeleverd en ik lees nog steeds graag mee met de verschillende projecten mocht er ooit een 2e zelfbouw huis komen.

Op youtube heb ik dit gevonden van iemand die zelf is gaan bouwen zonder aannemer. Misschien kun je een paar tips uit halen. Ik ken hem verder niet.

Als het je lukt om dit te realiseren door er fulltime mee bezig te zijn zou erg gaaf zijn. Ik heb na oplevering van ons huis nog zo veel moeten klussen dat ik al snel het helemaal beu was. Dit was wel naast een fulltime baan. Je moet het echt leuk vinden en een goede motivatie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
kiddyl schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:50:
Op youtube heb ik dit gevonden van iemand die zelf is gaan bouwen zonder aannemer. Misschien kun je een paar tips uit halen. Ik ken hem verder niet.
Wat wel interessant is, hij komt uiteindelijk op ca. 800 euro/m3 uit voor zijn woning (excl. grond)
Ik heb even zitten rekenen, mijn door een aannemer gebouwde woning, komt daar ook op uit (bouwtijd: 20 weken). Weet niet of hij inkomstenderving wel of niet heeft meergerekend... zo ja, dan hoeft je het voor de kosten dus niet echt te doen. Maar goed, topicstarter heeft een suikeroompje begreep ik, dus dan speelt geld sowieso geen rol. Voor anderen die een iets gangbaarder uitgangspunt hebben, is dat wel iets om over na te denken.

[ Voor 14% gewijzigd door BlauwPet op 25-09-2022 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
BlauwPet schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:43:
[...]

Wat wel interessant is, hij komt uiteindelijk op ca. 800 euro/m3 uit voor zijn woning (excl. grond)
Ik heb even zitten rekenen, mijn door een aannemer gebouwde woning, komt daar ook op uit (bouwtijd: 20 weken). Weet niet of hij inkomstenderving wel of niet heeft meergerekend... zo ja, dan hoeft je het voor de kosten dus niet echt te doen. Maar goed, topicstarter heeft een suikeroompje begreep ik, dus dan speelt geld sowieso geen rol. Voor anderen die een iets gangbaarder uitgangspunt hebben, is dat wel iets om over na te denken.
Haha als je in het zelfbouwtopic ver genoeg terugscolt zijn er nog huizen voor EUR400/m3 gebouwd door aannemers, is al wel een paar jaar geleden, maar toch... Ik heb zijn filmpjes niet gezien dus weet niet hoeveel hij zelf doet en welke materialen hij gebruikt, maar ik kom aan de helft daarvan ongeveer... Hier een lokale aannemer gaat wss wel onder die 800 door. Dan zou de lol er voor mij snel af zijn als ik niets bespaar. Je offert toch een hoop op, en voor alleen de ervaring zou ik het ook niet doen.
Pagina: 1 2 Laatste