Een eigen huis bouwen (zonder aannemer)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
Ik meende dat (afhankelijk van afwerkingsniveau) net voor de covid/rusland crisis 600/m3 een redelijk normale prijs was. Daarboven kun je het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Mijn woning was ook gebaseerd op die 600/m3, maar toch door de prijsstijgingen van afgelopen jaar liep dat dus al snel naar de 800. Ik heb daar niet meer of beter huis voor gekregen :( Ik denk dat je nu onder de 1000/m3 niet meer aan hoeft te kloppen. En aangezien het dus vooral om materiaalprijzen gaat, werkt dat ook 100% door als je zelf bouwt.

Punt is een beetje, niemand kan in de toekomst kijken, maar als je verwacht dat materiaal en energie komende jaren nog blijven stijgen, is het goedkoper om het (snel) te laten bouwen. Want over 1 jaar heb je misschien het dubbele nodig van wat je nu denkt nodig te hebben. Maar nogmaals, als suikeroompje betaald, pfff. Who cares.

[ Voor 37% gewijzigd door BlauwPet op 25-09-2022 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-06 13:53
meijer3 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:00:
Hi all,

Wij denken er aan om 1 jaar vrij te nemen om zelf een huis te bouwen. Zonder externe hulp. Hout skelet bouw gaat relatief snel.

Nu zijn de materiaal kosten zo duur, dat wij dachten om een BV te beginnen, en het huis terug te huren van de BV. We kunnen nergens op internet lezen of dit kan/mag. Zelf ben ik IT zzp'er, maar nevenactiviteiten kunnen dan naar: klusjesman.

Voordelen:
- zonder BTW: tools kunnen we goedkoper kopen (, en aftrekken van ZZP)
- zonder BTW: materiaal.

Los van onze eigen uren, is het huis praktisch 90% materiaal kosten. Dus zou het huis 21% goedkoper moeten zijn met bouwen.

Hebben jullie ervaringen hier mee? Ideeën?

Ik snap het risico dat het huis op de BV staat, en ik die kan verliezen.
(al weet ik niet waarom de BV failliet zou moeten gaan).

Het ontwerp van het huis krijgt hier een eigen topic een keertje als ik klaar ben. Maar voor het idee, offtopic:
Een passief huis (dus zonder verwarming), het wordt 'open-source' 8) en waarschijnlijk ook een youtube bouw series.
Niet alles gelezen maar voordat je een BV start voor je eigen woning: google even op terbeschikkingsstelling, dan verdampt het grootste deel van je voordeel.
Daarnaast is toekomstige winst bij verkoop belast, dat is mogelijk een veelvoud van de bespaarde BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Volgens mij heb je je keuze allang gemaakt.

Enige advies wat ik kan herhalen van een aantal mede-Tweakers: zorg voor een plan B.

Ik heb ook een vriend die net na z'n studie Bouwkunde "even" zn eigen huis ging verbouwen. Dat was dan al een bestaand huis, maar dat heeft hij echt helemaal gestript, en van de grond af weer opgebouwd. Planning was een jaartje, inmiddels zijn we 4 jaar verder.

Gewoon bizar veel tegenslagen/veranderde perspectieven tijdens de bouw. Het is toch fijn als je dan in ieder geval kunt douchen/koken etc.

Als het lukt is het natuurlijk prachtig, maar onderschat niet hoeveel er bij komt kijken. Een tegeltjeswand of keukenblad monteren zijn slechts afwerkzaken bij de bouw van een compleet huis.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meijer3
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-05 12:02
Jeroenneman schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:22:
Volgens mij heb je je keuze allang gemaakt.

Enige advies wat ik kan herhalen van een aantal mede-Tweakers: zorg voor een plan B.

Ik heb ook een vriend die net na z'n studie Bouwkunde "even" zn eigen huis ging verbouwen. Dat was dan al een bestaand huis, maar dat heeft hij echt helemaal gestript, en van de grond af weer opgebouwd. Planning was een jaartje, inmiddels zijn we 4 jaar verder.

Gewoon bizar veel tegenslagen/veranderde perspectieven tijdens de bouw. Het is toch fijn als je dan in ieder geval kunt douchen/koken etc.

Als het lukt is het natuurlijk prachtig, maar onderschat niet hoeveel er bij komt kijken. Een tegeltjeswand of keukenblad monteren zijn slechts afwerkzaken bij de bouw van een compleet huis.
Ja mijn keuze voor het bouwen van het huis zelf wel. Deze topic ging mij eigenlijk om een eigen BV. Dat advies is duidelijk, niet doen. De titel was misschien een beetje misleidend. Al is het ook een interessante discussie.

Ik vind het interessant dat er mensen denken dat HSB gelijk is aan blokhut. Het kan prima met een gewone gevelstenen buitenblad. Ik bouw eigenlijk liever een casco dan bijvoorbeeld een badkamer tegelen. Maar ik merk een beetje dat iedereen dat liever andersom heeft. (Heerlijk droogbouw ipv nat).
Hier kan ik ook de essential-craftsman aanbevelen, hij heeft goed door wat de 'toelaatbare toleranties' zijn. Met framen komt het echt niet op de millimeter nauwkeurig. In andere worden het is niet zo significant. Bij tegelen of je aanrechtblad praat je eerder over millimeter niveau. Het is een leuke balans tussen nauwkeurigheid en snelheid die hij goed begrijpt.

Ik bedoel ik kan er 2 maanden over doen en dan vind ik het ook goed (de leukste fasen als je het mij vraagt). Maar deze Zweed bouwt het frame in 7 dagen. YouTube: Framing a house in 7 days #Shorts
Hij doet sowieso alles alleen. Hij legt ook netjes uit dat je via h.o.h./stramienen moet werken, dat scheelt veel tijd en geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-06 10:25
meijer3 schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:20:
[...]

Ja mijn keuze voor het bouwen van het huis zelf wel. Deze topic ging mij eigenlijk om een eigen BV. Dat advies is duidelijk, niet doen.
Nouja, ik weet niet of dat zo duidelijk is, dat kan van heel veel aspecten afhangen. Ik heb bijv. in deze post een aantal vragen gesteld om wat beter zicht te krijgen over wat je nou precies bv-technisch van plan was, en wat je financiele situatie ongeveer is. Maar daar ga je dan precies niet op in.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:17
Bas.013 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:48:
Als je kosten wilt besparen, zorg dat je voor 1 januari een vergunning aanvraagd. Indien de omgevingswet op 1 januari ingaat, treedt ook de Wkb in werking. Meer info: https://www.google.com/se...l=nl#imgrc=u1kQDnquNmHmmM

Dan heb je een kwaliteitsborging nodig die de bouwkwaliteit gaat controleren. Vanwege de nieuwigheid en gebrek aan kwaliteitsborgers zal dit voor particulieren kostenverhogend uitpakken. De kwaliteitsborgers zullen in eerste instantie projecten aannemen van aannemers met grotere bouwvolumes. De kosten wegen niet op tegen de legeskorting is de verwachting.
Is dat per januari al? Daar was ik me niet van bewust.

Dat hele circus wordt sowieso een ramp en uiteindelijk een gevalletje "slager die zijn eigen vlees mag keuren". Want louche kwaliteitsborgers die geen opmerkingen hebben zullen uiteindelijk de opdrachten krijgen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:24
D-e-n schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:49:
[...]

Is dat per januari al? Daar was ik me niet van bewust.

Dat hele circus wordt sowieso een ramp en uiteindelijk een gevalletje "slager die zijn eigen vlees mag keuren". Want louche kwaliteitsborgers die geen opmerkingen hebben zullen uiteindelijk de opdrachten krijgen natuurlijk.

Dat is om het circus nog rampzaliger te maken. De Eerste Kamer gaat ergens in oktober / november een besluit nemen over datum inwerkingtreding. Terwijl altijd een minimale voorbereidings- en oefenperiode van 6 maanden is aangegeven…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielBnl
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-10-2023
BlauwPet schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:13:
Geen warmtepomp nodig? Sterk verhaal. Succes.
Heb je voor zoverre ik weet ook niet nodig. (Elektrische) CV of Hybride warmtepomp doet zijn ding anders ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
DanielBnl schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:19:
[...]

Heb je voor zoverre ik weet ook niet nodig. (Elektrische) CV of Hybride warmtepomp doet zijn ding anders ook prima.
Whahahhahaa… uh, nee.

Dit is nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-06 08:34
DanielBnl schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:19:
[...]

Hier zou ik serieus nog eens even twee keer over na denken.

Bij nieuwbouw krijg je geen gasaansluitig meer dus een gewone cv of hybride warmtepomp ga je niks aan hebben. En een electrische cv stookt duurder dan een cv op gas.
1m3 gas staat grofweg gelijk aan 8kw stroom = 8kw warmte,
1kw stroom staat gelijk aan 1kw warmte.
Met de huidige tarieven is een electrische cv circa 2 a 3x zo duur...

(Excuus als ik wat termen verkeerd gebruik, ik was meer van de handarbeid als van natuurkunde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
meijer3 schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:53:
(laatste gedachte, ook niet als ik de BV combineer met mijn freelance, inkomen via IT, kosten via bouw?)
Zonder het topic verder gelezen te hebben zou het volgens mij mogelijk moeten zijn om de werkzaamheden van je freelance bedrijf uit te breiden naar freelance + huis bouwen. Desnoods via een 2e bv en een holding.
Dat maakt het mogelijk om je bouwmaterialen af te trekken van de inkomsten uit je freelance werkzaamheden. En ook de BTW dan dus. Dat scheelt dus zomaar 57%! (Als je nu een eenmanszaak voert). Dat maakt het een stuk makkelijker te financieren.

Je zit dan echter wel dat je het huis voor een marktconforme prijs zal moeten huren / kopen van de BV. Dat kan natuurlijk. Je kan er dan voor kiezen om met behulp van een hypotheek bij je eigen bv het huis over te nemen van de BV. Kan je ook nog hypotheekrenteatrek krijgen.

Om deze voordelen te genieten moet je nog freelance inkomen hebben. Kan mij iets voorstellen als 3 dagen per week freelance en de rest van de week eigen aannemer zijn. Met 57% korting op alles lijkt mij dat een stuk eenvoudiger iig.

[ Voor 12% gewijzigd door SpiceWorm op 27-09-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique|IA
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-10-2022
Fiscaal gezien valt er niet zoveel voordeel van te behalen. De gederfde inkomsten cancellen de voordelen die je behaald door geen aannemer in de hand te nemen.

Ik snap het rozengeur en manenschijnbeeld wel van je eigen huis bouwen. Lijkt mij ook mooi maar ik kan het niet. Als jij naast ICTer en Architect ook nog bouwvakker denkt te zijn, go for it.

Houd er rekening mee dat er aannemers zijn (met al hun connecties) die momenteel hun projecten niet binnen een jaar opgeleverd krijgen omdat er langere levertijden zijn, producten niet voorradig en mensen ziek. De kans dat je de tijdsinspanning onderschat is aannemelijk.

Verder hoop ik dat je t in een warm land laat bouwen. Bij een zonnetje wat dakpannen plaatsen is nog leuk. Dakdekken in augustus en gevelplaten bevestigen tijdens een herfststorm wat minder.

[ Voor 9% gewijzigd door MagniArtistique|IA op 27-09-2022 23:21 ]

• DanielBnl
bbbrumbrum schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:25:
[...]

Whahahhahaa… uh, nee.

Dit is nieuwbouw.
En toch zijn er nieuwbouwwoningen die (op een of andere manier) met een gasaansluiting komen. Plus OP gaf aan het zelf te willen bouwen toch? Dan kan hij nog prima gas aansluiten. Elektrische CV kan trouwens ook maar is niet zo efficient als een warmtepomp qua hitte.

• DanielBnl
Woody179 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:06:
[...]

Hier zou ik serieus nog eens even twee keer over na denken.

Bij nieuwbouw krijg je geen gasaansluitig meer dus een gewone cv of hybride warmtepomp ga je niks aan hebben. En een electrische cv stookt duurder dan een cv op gas.
1m3 gas staat grofweg gelijk aan 8kw stroom = 8kw warmte,
1kw stroom staat gelijk aan 1kw warmte.
Met de huidige tarieven is een electrische cv circa 2 a 3x zo duur...

(Excuus als ik wat termen verkeerd gebruik, ik was meer van de handarbeid als van natuurkunde)
Als OP zijn huis zelf wilt bouwen (wat die voor ogen heeft) dan kan hij in principe een gasaansluiting leggen (weliswaar laten doen door een externe partij, maar het is mogelijk). Volgens mij worden huizen gebouwd door een aannemer niet meer voorzien van gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
DanielBnl schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:45:
[...]

En toch zijn er nieuwbouwwoningen die (op een of andere manier) met een gasaansluiting komen. Plus OP gaf aan het zelf te willen bouwen toch? Dan kan hij nog prima gas aansluiten. Elektrische CV kan trouwens ook maar is niet zo efficient als een warmtepomp qua hitte.
Uhhh, wederom nee. Als de gemeente zegt: in deze straat/wijk geen gas, dan komt er geen gas.
Zeker in nieuwbouwwijken ligt er gewoon helemaal geen hoofdinfrastructuur.
Het is omgedraaid, als de gemeente goede redenen heeft, dan kunnen ze bij het rijk/provincie een uitzondering op de wetgeving aanvragen, maar ik ken geen praktijkgevallen hiervan.

En nu nog met gas gaan bouwen lijkt me stompzinnig, waarom zijn we dat eigenlijk aan het bespreken?
Het is gewoon een warmtepomp, en als je klein en/of ultrageisoleerd (Rc >10) bouwt, dan zou het kunnen dat je direct elektrisch duurzamer (fiscaal kan het sowieso niet uit met huidige prijzen en geen salderen) bent dan met een WP, maar over de technische levensduur gezienheen lijkt me dat eerlijk gezegd ook sterk.

Ben ook wel benieuwd hoe gas in BENG verwerkt zou worden.

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 28-09-2022 11:04 ]

• BlauwPet
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
Je krijgt gewoon geen bouwvergunning, zo simpel is het.

Ik vind de hele discussie mbt een bv constructie etc ook redelijk zinloos, ts geeft aan dat ie qua financien totaal geen probleem ziet vanwege 'suikeroompje' dus waarom er dan via allerlei schimmige u boch constructies toch een paar procent weggemoffeld moet worden is mij een raadsel. Het hele verhaal en de motivatie klopt van geen kanten.

[ Voor 76% gewijzigd door BlauwPet op 28-09-2022 11:10 ]

• bbbrumbrum
  • Niet online
BlauwPet schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:06:
Je krijgt gewoon geen bouwvergunning, zo simpel is het.
Zo simpel is het blijkbaar niet, maar de bal ligt bij de gemeente, niet de bewoner/opdrachtgever.
Maar nogmaals, dat komt eigenlijk nooit voor, en moet je sowieso ook niet willen.
Pagina: 1 2 Laatste