Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Opzouten
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-10 11:40
beste allemaal,

Ik kom er niet goed uit. Ik overweeg zonnepanelen te plaatsen. Ik kan er 8 kwijt van de Solarpro P6 panelen volgens de verkoper. Ik vraag me af of de offerte enigszins netjes is, kan iemand dit mede beoordelen die er verstand van heeft? Mijn tuin ligt op het zuiden, en het is en schuin dak.

Toegevoegd:
Mijn jaar verbruik is 3600 KwH met 2 volwassenen en een kind van 2 jaar oud. Ik heb het idee dat dit hoog is voor een tussenwoning, maar ik ga aan de slag met een energiemeter om te kijken of er boosdoeners zijn. Ik vermoed de koelkast in de schuur bijvoorbeeld, dit is een koelkast uit 2013 en volgens de huidige normen onzuinig volgens mij.

De 8 panelen die ik kan krijgen zouden 3200 KwH gaan leveren in de meest ideale omstandigheden. Er psasen er nite meer dan 8 op mijn dak van de afmeting van deze panelen.

Schaduw vind ik lastig, er staan geen bomen oid en met een tuin op het zuiden word ik vnaaf 12 uur in de middag tot 1900 in de zomer vol gebakken dat het zo heet is dat het niet prettig is om overdag zonder beschutting in de zon te zitten.

Mijn doel is zo onafhankelijk mogelijk worden van de energiemaatschappijen en vooral zelfvoorziening toe passen, en natuurlijk saldering voor zo ver dat nog bestaat optimaal gebruiken. Terug levering en geld erop verdienen hoeft niet perse. Ik heb een EV maar geen oprit, opladen doe ik 20 meter van mn huis aan de publieke paal.

Zie afbeelding voor de offerte,

Mijn dank is groot!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uV0kG-D4GprZKemBacbgf3EKxfE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bIbaa8evFfVPo8ply2FQKDA1.png?f=user_large

[ Voor 51% gewijzigd door Opzouten op 16-09-2022 10:00 ]

Alle reacties

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:43
Wel heel weinig info zo.. waarom optimizers bijv? Last van schaduw? Zo niet waarom dan niet simpele string omvormer?

Check even de start post mbt hoe zonnepanelen thread te openen

• Opzouten
Dank voor je reactie. Zoals ik al zei, ik heb geen idee van waarom optimizers. Ben best technisch maar van zonnepanelen weet ik gewoon niets. Ik kan derhalve ook niet beoordelen of deze offerte goed is. Ik zal het eens doorlezen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:28
Ik zou de TS bijwerken, want met enkel de offerte kunnen we hier ook weinig.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Opzouten
Ik heb de post bijgewerkt.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:04
Tuin op het zuiden, maar hoe komen de panelen te liggen? In de regel dan oost of west.

En 8x400wp omrekenen naar 3200Kwh, zo werkt het natuurlijk niet he ;)

De vraag "waarom optimizers" lijkt me er 1 die je gewoon aan de leverancier kan stellen.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Met een prijs van EUR 5161 excl BTW en 3200 Wp kom je op EUR 1,61 / Wp.
Dat is prijzig, maar het is ook een relatief klein systeem. SolarEdge is over het algemeen duurder.

Waarom optimizers? Omdat het een SolarEdge systeem is, je ontkomt er niet aan.
Is een SolarEdge systeem in jouw situatie nuttig? Op basis van wat je aangeeft (geen schaduw, geen bomen) is dat niet perse nuttig. Een reguliere stringomvormer kan dan ook prima, en is goedkoper.

Heb je een legplan? En een SolarEdge designer rapport?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Opzouten
Ik heb geen solaredge designer rapport. Ik heb wel dit, is dat het legplan?
Excuses jongens, ben er niet in thuis. Ik ben wel zeer dankbaar voor jullie meedenken.
Ik wil gewoon een zeer goed werkend systeem hebben met optimaal rendement op zoveel mogelijk momenten op de dag, en als dat bv 500 euro meer kost dan maakt me dat niet zoveel uit. Ik vond 6200 voor 8 panelen opvallend. Ik heb wel vernomen dat sunpower top schijn te zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPyF-z57ZGITZPMNQBZZvVas284=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9RxVBvLT7Qr6DBbH0USCFZgd.png?f=user_large

• blackd
  • Niet online
@Opzouten dat is een plaatje (ik denk als voorbeeld) van de monitoring van SolarEdge. Kan nooit jouw legplan zijn met maar 8 panelen, dit zijn er iets meer ;).

Het SolarEdge systeem luistert wel nauw. Zie ook Het grote SolarEdge topic lees de startpost daarvan even door.

Ik zie in de offerte dat ze al S500 optimizers hebben gebruikt, dat biedt hoop dat installateur goed in SolarEdge Designer heeft gekeken naar het opbrengst diagram. Maar om dat zeker te weten, is het handig om even het rapport hiervan op te vragen bij de installateur. Daarin staat ook het legplan, jaarlijkse opbrengst en opbrengst diagram.

Sunpower zijn voor zover ik weet (geen ervaring, maar wat ik hier lees) inderdaad prima.
Maar als je die met bijv. een SMA omvormer (ook prima) in een string kan leggen, kan je wellicht wat goedkoper uit zijn (zonder dit getoetst te hebben of dat allemaal past). Maar kan best zijn dat installateur alleen SolarEdge doet, niks anders.

• Opzouten
Dank blackd! ja hij doet alleen solarpro, hij schijnt samen te werken met een bedrijf in Belgie Turnhout oid. Maar hoeveel goedkoper zou ik dan uit zijn plus minus? En wat top en goed is is ook wat waard, als ik dit terug merk in kwaliteit, opbrengst en duurzaamheid van de installatie.

Ik zal het eens opvragen.

• blackd
  • Niet online
Opzouten schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:22:
Maar hoeveel goedkoper zou ik dan uit zijn plus minus?
In ieder geval speel je de optimizers weg, dat scheelt al 580 excl BTW. Een SMA omvormer is ook prijzig (en slecht leverbaar), als ik even een enkelfase 3kW pak kom je op een vergelijkbare prijs als de SolarEdge omvormer uit.
En wat top en goed is is ook wat waard, als ik dit terug merk in kwaliteit, opbrengst en duurzaamheid van de installatie.
Snap ik hoor, en ook goed dat je er zo naar kijkt. Aangezien de materie nieuw is misschien even verder toelichten.

Met een reguliere stringomvormer plaats je de omvormer ergens in huis/garage/overkapping en de panelen liggen met DC kabels naar deze omvormer. Alles kan kapot, maar de omvormer zal na ~10 jaar vervangen moeten worden, en da's dan vrij makkelijk vervangen.

Een SolarEdge systeem bestaat daarnaast ook nog uit optimizers per paneel, die liggen dus op het dak en dat kan ook kapot. Daar zit wel garantie op, en SolarEdge schijnt qua garantieafhandeling wel goed te zijn, maar alsnog gaat er iets op het dak kapot, en moet vervangen. Je kan natuurlijk ook de garantie verlengen, maar daar zit ook weer een prijskaartje aan. En wie betaalt de uren als de installateur het dak op moet?

Een micro omvormer systeem leg je de omvormers per paneel (of kleine setjes) neer op het dak, en gaat een AC kabel naar binnen in het huis. Ook daar geldt dat als het stuk gaat, je het dak op moet.

Kun je misschien alvast een luchtfoto plaatsen (zie ook Tips bij openen offerte topic zonnepanelen) dan zien we ook de orientatie en ruimte op het dak, kunnen we daar alvast wat meer over zeggen.

En zo te zien doet SolarPro alleen SolarEdge systemen, dus in dit geval is het ofwel meegaan met deze installateur, of een andere installateur zoeken die een stringomvormer systeem kan leveren.

Ik weet niet hoeveel andere bedrijven je hebt aangeschreven, maar ik zou qua prijs en oplossing er nog een regulier stringomvormer systeem naastleggen, en als kwaliteit belangrijk is, kijk eens naar SMA.

• Opzouten
dank voor de uitgebreide reactie. Ik zit in regio Sliedrecht, er is zelfs een wachttijd voor offertes. Maar zeg je nu dan dat een solaredge systeem gevoeliger is voor defecten en dat dit vervelender/duurder is te repareren?

Dit is de luchtfoto in vol zomer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOWq4TO9jwwSmDUWZujPRId7tMg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NIp5XiVYkCBO1wmkA5SFgl1E.png?f=fotoalbum_large

• blackd
  • Niet online
Opzouten schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:01:
Maar zeg je nu dan dat een solaredge systeem gevoeliger is voor defecten en dat dit vervelender/duurder is te repareren?
In ieder geval meer kans op defecten omdat het een complexer systeem is, en als het kapot gaat is het in ieder geval vervelender, want installateur moet het dak op. Ik ken de exacte garantievoorwaarden van SolarEdge niet, dus of het vervangen dan qua uren gedekt wordt door SE, durf ik niet te zeggen (en of het dan duurder is).

Op de luchtfoto zie ik een schuin dakvlak (blauwe stip), wat zit daarboven? Is dat een plat dak?

• Opzouten
Ja klopt, aan de voorkant is het dak plat, met bitumen. Op een gegeven moment loopt dat af naar schuin, de achterzijde. Er zitten een grote dakkappel op dan.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Er staat een offerte - weliswaar voor een zwaarder systeem, maar ook met Sunpower P6 op het forum van een persoon in Vlaanderen, en die was €1,18/Wp ex.btw.

Ik vind dan €1,61 gewoon te duur.

@blackd eerste zoveel jaar vangt een (gecertificeerde?) SE installateur een best nette vergoeding voor het vervangen van componenten. Niet dat certificering lastig is... Ik heb het PDFje maar niet aan de muur gehangen.

@Opzouten Op dat platte dak kunnen dus ook 4, misschien meer panelen? En dat moet kunnen in de buurt van de prijs die je nu voor 8 hebt... zonder SE, zonder SunPower...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1