Hallo allen,
Eind december krijgen wij de sleutel van onze nieuwe woning. Het is een bijzonder huisje, namelijk een splitlevel met 7 verdiepingen. Omdat er voor ons idee sinds de bouw van het huis niets meer is gedaan gaan we alles aanpakken echter is verduurzaming compleet nieuw voor ons en alle goed bedoelde adviezen van familie en vrienden zijn welkom maar gebaseerd op 0 ervaring.
Ik heb geprobeerd alles duidelijk te omschrijven en waar nodig een foto bij gesloten. Ik weet alleen niet zo heel goed wat er wel of niet op een foto moet komen te staan.
Split level woning
Isolatie: Geen
Stroomverbruik: ?
Huidige hoekwoning uit 1970: 2800kwh
Gasverbruik: ?
Huidige hoekwoning uit 1970 met dakisolatie: 1000m3/h
De vloeren van de woonkamer en keuken grenzend aan de garage en de kelder en dit is flevobeton. Ons idee is om dit te laten purren om niet te veel warmte te verliezen.
/f/image/WiCBTEL0KX8Dd7KS3GVTDZJP.webp?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/JAB2ZCqLrd4eKLFURSHVnPFY.png?f=user_large)
/f/image/5izooRELNiw7hrcqKq6HckUB.png?f=fotoalbum_large)
In de toekomst komt er helemaal achterin de tuin nog een overkapping van ongeveer 6,50 x 3m welke ook voorzien kunnen worden van zonnepanelen. Ik denk niet dat zinvol is om de andere zijde van het dak vol te leggen gezien dit de noordkant is.
Ook zouden we de mogelijkheden van douche WTW willen bekijken. De douche zit nu recht boven de meterkast dus daar moet wel naar gekeken worden of dat uberhaupt mogelijk is. Het vergroten van de meterkast behoort tot de opties.
Voor de plaatsing van de WPB hebben we wel nog vraagtekens. Hier kom ik iets later op terug bij mijn vragen.
:strip_exif()/f/image/4lBPDPbsDrYhP5lbAe0mPork.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3qu71LElSaIySyl5Mi98vbkd.jpg?f=fotoalbum_large)
Alvast bedankt voor de moeite van het lezen
Eind december krijgen wij de sleutel van onze nieuwe woning. Het is een bijzonder huisje, namelijk een splitlevel met 7 verdiepingen. Omdat er voor ons idee sinds de bouw van het huis niets meer is gedaan gaan we alles aanpakken echter is verduurzaming compleet nieuw voor ons en alle goed bedoelde adviezen van familie en vrienden zijn welkom maar gebaseerd op 0 ervaring.
Ik heb geprobeerd alles duidelijk te omschrijven en waar nodig een foto bij gesloten. Ik weet alleen niet zo heel goed wat er wel of niet op een foto moet komen te staan.
Basisinfo woning:
Bouwjaar: 1980Split level woning
Isolatie: Geen
Stroomverbruik: ?
Huidige hoekwoning uit 1970: 2800kwh
Gasverbruik: ?
Huidige hoekwoning uit 1970 met dakisolatie: 1000m3/h
Isolatie:
Op dit moment is er geen tot nagenoeg geen isolatie aanwezig. Wij gaan het dak isoleren met 160mm glaswol (Rd=4) en rondom worden alle buitenkozijnen vervangen voor kunststof met HR++ glas. Ook zullen de dakramen worden vervangen door kunststof varianten met HR++ glas. De gehele zuidkant (voorkant woning) worden voorzien van rolluiken om de zon buiten te houden en de warmte binnen.De vloeren van de woonkamer en keuken grenzend aan de garage en de kelder en dit is flevobeton. Ons idee is om dit te laten purren om niet te veel warmte te verliezen.
/f/image/WiCBTEL0KX8Dd7KS3GVTDZJP.webp?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/JAB2ZCqLrd4eKLFURSHVnPFY.png?f=user_large)
PV installatie:
Op dit moment liggen er eigenlijk 2 offertes volgens onderstaand legplan. 1 van Zonneplan en 1 van Svea (ikea). Beide zitten rond de 5600 euro./f/image/5izooRELNiw7hrcqKq6HckUB.png?f=fotoalbum_large)
In de toekomst komt er helemaal achterin de tuin nog een overkapping van ongeveer 6,50 x 3m welke ook voorzien kunnen worden van zonnepanelen. Ik denk niet dat zinvol is om de andere zijde van het dak vol te leggen gezien dit de noordkant is.
Afgiftesysteem:
Op de begane grond en in de keuken komt vloerverwarming. Dit is ongeveer 60m2 in totaal. De verdeler komt onder de trap van de woonkamer naar de keuken. De aanvoerleidingen komen vanaf het toilet die 1,5m verderop zit en gaan daar naar boven in de huidige situatie. Op zolder staat namelijk de CV ketel. Op de slaapkamers hangen nu radiatoren maar deze wil ik in zijn geheel weghalen. Met de tijd moeten hier Airco’s komen te hangen maar is voor nu nog geen noodzaak.SWW:
Wordt nu gedaan door de ketel maar willen laten overnemen door een WPB. We zijn een gezin met 2 kleine kinderen dus er wordt dagelijks gedoucht. Er is ook een standaard bad aanwezig maar die zal 1x per week of per 2 weken gevuld worden.Ook zouden we de mogelijkheden van douche WTW willen bekijken. De douche zit nu recht boven de meterkast dus daar moet wel naar gekeken worden of dat uberhaupt mogelijk is. Het vergroten van de meterkast behoort tot de opties.
Voor de plaatsing van de WPB hebben we wel nog vraagtekens. Hier kom ik iets later op terug bij mijn vragen.
Warmtepomp:
Omdat wij nog tot 02-2024 de tijd is er niet direct haast maar we willen nu alvast wel de keuze maken en het ding in bestelling gooien. We hebben echt geen idee wat te nemen, ik zit nu te kijken naar Quatt, geen idee of het wat is maar ik sta liever open voor een gevestigd merk zeker met het oog op een volledig smart home en de integratie van alle onderdelen.:strip_exif()/f/image/4lBPDPbsDrYhP5lbAe0mPork.jpg?f=fotoalbum_large)
Installatie:
In principe laten we allen doen in verband met de subsidies. Wel zullen wij alle voorbereidingen zelf treffen. Ook het plaatsen van de componenten kunnen we prima zelf maar het daadwerkelijk aansluiten en IBS lijkt ons het beter te laten doen. De isolatie doen we overigens wel zelf gezien dat niet opweegt tegen de subsidie.Vragen:
Dan natuurlijk waar het om gaat, wij weten niet wat wel en wat niet goed is. Keuze WP en WPB bijvoorbeeld. Ik heb ondertussen al een paar maanden ingelezen maar iedere situatie is anders en kan lastig differentiëren om het op onze situatie toe te passen- Is het isoleren van de onderkant van de vloer een goede optie met PUR?
- Hoe ziet de offerte eruit voor de PV, zijn we wat vergeten? Moet er iets vanaf?
- Wat is een juiste keuze voor een WP gezien we nog wel wat tijd hebben, is er een type/merk dat je bij uitstek zou moeten nemen maar de wachttijd erg lang is?
- Wat is de beste positie van de WPB? In de kelder vlakbij de WP maar wat verder van de badkamer of meer naar de badkamer?
- Is er nog een ander idee om de bovenverdieping te verwarmen in plaats van airco’s?
:strip_exif()/f/image/3qu71LElSaIySyl5Mi98vbkd.jpg?f=fotoalbum_large)
Alvast bedankt voor de moeite van het lezen
__/`\__/`\__