Ik wil graag zonnepanelen op ons dak gaan plaatsen. Ik heb offertes bij verschillende partijen aangevraagd en ben door alle behalve 1 afgewezen vanwege het feit dat mijn dak een 7 graden bitumen dak is.
Redenen van afwijzing:
- Wij doen geen hellende bitumen daken.
- Bang dat de lading gaat schuiven bij niet verankeren ivm helling.
- Durven niet in dak te boren vanwege ingebouwde elektra & ventilatieschachten
De enige partij die ons niet heeft afgewezen geeft het volgende aan:
Dit vind ik veel te veel geld en ga het daarom zelf doen. Bovendien wilde ik het dak zo vol mogelijk leggen en heb niet het idee dat ze daar hun best voor deden. Zelf kom ik uit op 13 panelen.
Mijn dak gelegen op (bijna) het westen 4,8x8,6 meter bruikbare ruimte:
:strip_exif()/f/image/xdyaFbsL2vrba46nClREiCs8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IFvWWELKZKvb36cjfV8r15tC.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn eigen legplan. Dak zo vol mogelijk leggen:/f/image/YbUtby9g5bk1Bbqs2RY7sBVZ.png?f=fotoalbum_large)
Huidige aansluiting is 1x40A. In de toekomst willen we volledig gasloos gaan. Is het nu dan verstandig om meteen over te stappen naar 3x25 ivm koken & warmtepomp?
Rest v/d meterkast:
:strip_exif()/f/image/EvYcJsSKW12wRRkFlwPXl8WR.jpg?f=fotoalbum_large)
De mechanische ventilatie komt in het midden van het dak er uit maar is nogal hoog en geeft daardoor schaduw. Is de hoogte ergens voor nodig of zou ik deze eenvoudig kunnen inkorten?
Redenen van afwijzing:
- Wij doen geen hellende bitumen daken.
- Bang dat de lading gaat schuiven bij niet verankeren ivm helling.
- Durven niet in dak te boren vanwege ingebouwde elektra & ventilatieschachten
De enige partij die ons niet heeft afgewezen geeft het volgende aan:
- 9x PV Longi 410 mono
- 9 x Enphase Micro omvormer IQ7+
- Flatfix Fusion montagesysteem
- 1 x Enphase Envoy-S Standard + Q-relais 1 Fase
Dit vind ik veel te veel geld en ga het daarom zelf doen. Bovendien wilde ik het dak zo vol mogelijk leggen en heb niet het idee dat ze daar hun best voor deden. Zelf kom ik uit op 13 panelen.
Mijn dak gelegen op (bijna) het westen 4,8x8,6 meter bruikbare ruimte:
:strip_exif()/f/image/xdyaFbsL2vrba46nClREiCs8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IFvWWELKZKvb36cjfV8r15tC.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn eigen legplan. Dak zo vol mogelijk leggen:
- 13 panelen JA Solar JAM54S30-410-MR - 410WP op 15 graden gericht op zuiden
- Flatfix fusion is opzich mooi systeem maar wel erg duur voor wat het is. Ik zit er over na te denken om zelf, zoals andere tweakers, betonnen schansen te maken.
- Wat voor omvormer raden jullie aan? Is het nodig om optimizers te gebruiken? Eventueel Solaredge of Enphase? Zo niet, dan zat ik te denken aan een Goodwe GW5K-DT G2 bij 3-fase of Goodwe GW5000D-NS als het bij een 1 fase aansluiting kan blijven.
/f/image/YbUtby9g5bk1Bbqs2RY7sBVZ.png?f=fotoalbum_large)
Huidige aansluiting is 1x40A. In de toekomst willen we volledig gasloos gaan. Is het nu dan verstandig om meteen over te stappen naar 3x25 ivm koken & warmtepomp?
Rest v/d meterkast:
:strip_exif()/f/image/EvYcJsSKW12wRRkFlwPXl8WR.jpg?f=fotoalbum_large)
De mechanische ventilatie komt in het midden van het dak er uit maar is nogal hoog en geeft daardoor schaduw. Is de hoogte ergens voor nodig of zou ik deze eenvoudig kunnen inkorten?
:strip_exif()/f/image/EpH1SBktWggg7QBwirAoYNJf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Theezakje op 14-09-2022 22:43 ]