• Theezakje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-06 17:38
Ik wil graag zonnepanelen op ons dak gaan plaatsen. Ik heb offertes bij verschillende partijen aangevraagd en ben door alle behalve 1 afgewezen vanwege het feit dat mijn dak een 7 graden bitumen dak is.
Redenen van afwijzing:
- Wij doen geen hellende bitumen daken.
- Bang dat de lading gaat schuiven bij niet verankeren ivm helling.
- Durven niet in dak te boren vanwege ingebouwde elektra & ventilatieschachten

De enige partij die ons niet heeft afgewezen geeft het volgende aan:
  • 9x PV Longi 410 mono
  • 9 x Enphase Micro omvormer IQ7+
  • Flatfix Fusion montagesysteem
  • 1 x Enphase Envoy-S Standard + Q-relais 1 Fase
Totaal 6881,62 ex btw. Wat neerkomt op 1,86 per WP.

Dit vind ik veel te veel geld en ga het daarom zelf doen. Bovendien wilde ik het dak zo vol mogelijk leggen en heb niet het idee dat ze daar hun best voor deden. Zelf kom ik uit op 13 panelen.

Mijn dak gelegen op (bijna) het westen 4,8x8,6 meter bruikbare ruimte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uukGS_pzdrjCgjKDD-dirq-Bvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdyaFbsL2vrba46nClREiCs8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mn1xpnhRmeVACGKjvzhkC2GWhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IFvWWELKZKvb36cjfV8r15tC.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn eigen legplan. Dak zo vol mogelijk leggen:
  • 13 panelen JA Solar JAM54S30-410-MR - 410WP op 15 graden gericht op zuiden
  • Flatfix fusion is opzich mooi systeem maar wel erg duur voor wat het is. Ik zit er over na te denken om zelf, zoals andere tweakers, betonnen schansen te maken.
  • Wat voor omvormer raden jullie aan? Is het nodig om optimizers te gebruiken? Eventueel Solaredge of Enphase? Zo niet, dan zat ik te denken aan een Goodwe GW5K-DT G2 bij 3-fase of Goodwe GW5000D-NS als het bij een 1 fase aansluiting kan blijven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/huGnmft1aOj38Lhyt9uOs3UKg2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YbUtby9g5bk1Bbqs2RY7sBVZ.png?f=fotoalbum_large

Huidige aansluiting is 1x40A. In de toekomst willen we volledig gasloos gaan. Is het nu dan verstandig om meteen over te stappen naar 3x25 ivm koken & warmtepomp?
Rest v/d meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuFDq2U-ZAIrr1KmCtN5mdLdndk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EvYcJsSKW12wRRkFlwPXl8WR.jpg?f=fotoalbum_large

De mechanische ventilatie komt in het midden van het dak er uit maar is nogal hoog en geeft daardoor schaduw. Is de hoogte ergens voor nodig of zou ik deze eenvoudig kunnen inkorten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZETKrEYNDyDubv6lXocoxkTR-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EpH1SBktWggg7QBwirAoYNJf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Theezakje op 14-09-2022 22:43 ]

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-06 23:03

MieJuul

3970Wp

De eerste vraag die bij me opkomt:
Hoe heeft je buurman 3 huizen verderop het gedaan?
Ben je daar als een wezen informeren?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• Theezakje
Die heeft ze plat en los op het dak liggen. Leek mij niet heel efficiënt met opbrengst. Gezien de hoeveelheid schaduw op die panelen moet je 100% aan de optimizers. Is wel een stuk makkelijker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDqXjp5ypeqrFtW0I9Qm8IYW3dA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5DTwVQvVZzs0vf0fb4WwCnch.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:24
Ik zou eens kijken hoeveel gedoe / kosten je schanssysteem kost. Want je wilt nu alsnog de panelen op Zuid gaan leggen? En dan gewoon de panelen als een trappetje oid? Vraag me af of je dan niet juist schaduw creërt...
Of krijgt het onderste paneel een hele hoge schans, met kans dat de wind eronder komt....

Ik vind het bij de buren er wel netjes uitzien.

Ps wat zijn die vierkante blokken om de pijpjes? Die geven nog meer schaduw dan die ene pijp

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:53

Termy

valt er nog wat te fragge?

Optimizers zijn zeker niet nodig. Je hebt je duidelijk nog wat in te lezen :). Zie het grote PV topic.

Behalve dat het wat verbazingwekkend leeg lijkt bij je buur zou ik dat ook doen. En als niet dat, dan iig dakjes oost/west ipv puur op zuid.

Voordeel van nu over gaan op 3x25A als je dat toch wilt is dat je daar dan ook de BTW over kan terugvragen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Theezakje
99ruud99 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:08:
Ik zou eens kijken hoeveel gedoe / kosten je schanssysteem kost. Want je wilt nu alsnog de panelen op Zuid gaan leggen? En dan gewoon de panelen als een trappetje oid? Vraag me af of je dan niet juist schaduw creërt...
Of krijgt het onderste paneel een hele hoge schans, met kans dat de wind eronder komt....

Ik vind het bij de buren er wel netjes uitzien.

Ps wat zijn die vierkante blokken om de pijpjes? Die geven nog meer schaduw dan die ene pijp
Misschien haal ik inderdaad teveel gedoe op mijn hals voor een paar procent extra winst. Het idee was door de panelen op zo'n 15 graden op zuid te richten dat ze dan wat meer opbrengst zouden hebben dan liggend op 7 graden west.

Die blokken zijn van de aan en afvoer van cvketel. In die blokken zitten nog 2 pijpjes. Ik neem aan dat de hoogste de rookgasafvoer is en 1 van de binnenste aanvoer is. Wat die andere dan mag zijn mag joost weten. Het dak is prefab en als ik zoek op prefab schoorsteen dan krijg ik wel vergelijkbare resultaten.
Termy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:10:
Optimizers zijn zeker niet nodig. Je hebt je duidelijk nog wat in te lezen :). Zie het grote PV topic.

Behalve dat het wat verbazingwekkend leeg lijkt bij je buur zou ik dat ook doen. En als niet dat, dan iig dakjes oost/west ipv puur op zuid.

Voordeel van nu over gaan op 3x25A als je dat toch wilt is dat je daar dan ook de BTW over kan terugvragen.
Ik ga mij daar even wat meer inlezen dan :) Ik dacht optimizers ivm schaduw cv-pijp & ventilatiepijp.

De buurman gebruikt nu de volle breedte van zijn eigen dak. Eventueel zou er op deze manier nog 2 panelen dwars kunnen gelegd worden? Dat zou dan neerkomen op 14 panelen. Niet slecht.

Goeie over de btw. Ga ik meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:33

Crazy-

Best life ever

Je hebt nodig:

- tixophalte kit (https://www.toolstation.n...lte-afdichtingskit/p21111)
- enkele steunen geschikt voor bitumen daken zoals https://eu.esdec.com/nl/clickfit-basic-bitumendak/

Meerdere malen gedaan. Prima te doen. Wat enkel handig is om te weten waar je houten balken lopen ; maar geen noodzaak - zijn oplossingen voor

Dit is wat kort door de bocht, maar alvast een richting naar het juiste materiaal

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Theezakje
Ik heb alleen geen idee waar de houten balken lopen. Wat is de oplossing dan?

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Alternatief is deze bevestiging. https://www.dakenmarkt.nl...0TUQumEAQYASABEgJFdvD_BwE

Dan kan je nog een beetje spelen met de hoogte door de keuze van je montagerail, zodat je met de panelen net boven het richeltje in je dak komt.

A'dam PVOutput

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:33

Crazy-

Best life ever

Theezakje schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:40:
Ik heb alleen geen idee waar de houten balken lopen. Wat is de oplossing dan?
niet erg, normaliter ligt er onder je bitumen ook een OSB plaat - welke afdoende is

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou ze lekker plat leggen zoals je buurman, qua opbrengst scheelt dat wel iets maar het geeft wel lagere kosten, een veiliger gevoel, minder dakbelasting en een esthetischer uitzicht.

Afbeeldingslocatie: https://www.zonwatt.nl/wp-content/uploads/2013/10/orientatie-hoek-opbrengst.png

• Roofingburner
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:57
Soprasolar Fix Evo da's een mooi systeem hebben wij al meermaals toegepast.
MV is vaak verhoogd vooral als er een hoge dakrand is, anders staan ze in het luchtledige, hier zou het iets omlaag kunnen. Let wel, de standaard plakplaten zijn minimaal 300 mm hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theezakje
Dan ga ik inderdaad voor plat.
Ik heb een nieuw plan uitgewerkt. Opmerkingen? Ik denk dat hij zo wel vol genoeg ligt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhBsabHvk_2hmuPkDGaVPIzr22A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KThacK4yJP6nu7MplCu5Hd35.png?f=fotoalbum_large
Roofingburner schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:44:
Soprasolar Fix Evo da's een mooi systeem hebben wij al meermaals toegepast.
MV is vaak verhoogd vooral als er een hoge dakrand is, anders staan ze in het luchtledige, hier zou het iets omlaag kunnen. Let wel, de standaard plakplaten zijn minimaal 300 mm hoog.
Ik kan die Soprasolar Fix Evo niet ergens los vinden? Lijkt meer alleen voor installateurs beschikbaar te zijn.

Zelf zat ik te denken aan het gebruiken van opsluitbanden a la erwin_83. Dat is zo kinderlijk eenvoudig en goedkoop :>

Tot nu toe staat er op het lijstje:
  • 17x JA Solar JAM54S30-410-MR - 410WP (6970 wp)
  • Goodwe GW6K-DT G2 Seriële omvormer
  • Kabels & toebehoren
  • EVO Montagerails voor schuin dak
  • betonnen opsluitbanden + bouten
  • Dakdoorvoer
Mis ik nog iets?

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-06 23:03

MieJuul

3970Wp

Ik zou zelf het paneel direct boven de schoorsteenpijp laten vervallen en dan die twee daarboven iets laten zakken zodat het bovenaan mooi aansluit.
Maar dat is puur persoonlijk.......

En hoe kom je uit met die lichtkoepel?

[ Voor 10% gewijzigd door MieJuul op 15-09-2022 20:57 ]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-05 22:32
Waar heb je een dakdoorvoer voor nodig?
Je kan netjes je ventilatie buis gebruiken voor de draden.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
runeazn schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:55:
Dat is alles behalve netjes

• Theezakje
MieJuul schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:54:
Ik zou zelf het paneel direct boven de schoorsteenpijp laten vervallen en dan die twee daarboven iets laten zakken zodat het bovenaan mooi aansluit.
Maar dat is puur persoonlijk.......

En hoe kom je uit met die lichtkoepel?
Mooi aansluiten maakt mij niet zoveel uit. Als er een paneel extra op kan dan doe ik dat liever.
Die lichtkoepel is van de buren en ligt ver genoeg over de grens. Vanaf de ventilatiepijp naar de grens is het 2,2 meter. 1 paneel is 1,7 meter, ruimte zat dus.
runeazn schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:55:
Ik heb dat inderdaad voorbij zien komen maar twijfel daar een beetje over. Maar waarom niet eigenlijk.. Mooi is anders maar wat boeit dat.

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ericplan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:07:
Alternatief is deze bevestiging. https://www.dakenmarkt.nl...0TUQumEAQYASABEgJFdvD_BwE

Dan kan je nog een beetje spelen met de hoogte door de keuze van je montagerail, zodat je met de panelen net boven het richeltje in je dak komt.
Die dingen werken prima, mijn dak ligt er vol mee :) Inclusief panelen overigens. Voor @Theezakje; kijk voor de gein eens in mijn topc: Ervaringen met bitumen (schuin) dak en montage zonnepanelen

Daar zie je foto's van de installatie en mijn zoektocht. De prijs die jij gekregen hebt heb ik niet eens betaald voor 16 panelen van 325wp. Inclusief Envoy Metered-S, Q-relay en IQ7+ ook dus dat is goed vergelijkbaar. En we zijn inmiddels 2 jaar verder...

Mijn dakhoek is overigens 10 graden en ik heb geen moment een stelling overwogen. Een dakdoorvoer is niet heel spannend en wel zo netjes. Deze zit op mijn dak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXhJ8cbcrOPUtWYFoYww9-UBqWs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4NT9qq1ELFHCwKsnutgQQYis.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door J0YR1D3R op 15-09-2022 21:07 ]

• Theezakje
J0YR1D3R schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:05:
[...]

Die dingen werken prima, mijn dak ligt er vol mee :) Inclusief panelen overigens. Voor @Theezakje; kijk voor de gein eens in mijn topc: Ervaringen met bitumen (schuin) dak en montage zonnepanelen
[Afbeelding]
Ze zijn wel erg aan de prijs. Ik zou uitkomen op zo'n 31 stuks denk ik. Dat is 804 ex btw zonder rails.
Dan zijn diegene die crazy aangaf een stuk betaalbaarder maar misschien wat kwetsbaarder voor lekkage/bewegingen?

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-05 22:32
Theezakje schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:05:
[...]

Mooi aansluiten maakt mij niet zoveel uit. Als er een paneel extra op kan dan doe ik dat liever.
Die lichtkoepel is van de buren en ligt ver genoeg over de grens. Vanaf de ventilatiepijp naar de grens is het 2,2 meter. 1 paneel is 1,7 meter, ruimte zat dus.

[...]

Ik heb dat inderdaad voorbij zien komen maar twijfel daar een beetje over. Maar waarom niet eigenlijk.. Mooi is anders maar wat boeit dat.
het is nog beter als je je ontluchtings buis gebruikt en niet je ventilatiebuis, dat omdat de laatste warm en vochtig is.

• J0YR1D3R
  • Niet online
Theezakje schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:27:
[...]

Ze zijn wel erg aan de prijs. Ik zou uitkomen op zo'n 31 stuks denk ik. Dat is 804 ex btw zonder rails.
Dan zijn diegene die crazy aangaf een stuk betaalbaarder maar misschien wat kwetsbaarder voor lekkage/bewegingen?
Alleen al daarom zou ik toch even verder zoeken naar een zaak die wel fatsoenlijke prijzen rekent :) Je kunt bijvoorbeeld met Navetto contact opnemen, dat is een groothandel die meerdere installateurs heeft in hun netwerk die het kunnen voor wel een normale prijs (imho). Ik was er vrij vroeg bij qua ankers, maar ik heb er tot op heden nog geen spijt van.

• Theezakje
runeazn schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:46:
[...]

het is nog beter als je je ontluchtings buis gebruikt en niet je ventilatiebuis, dat omdat de laatste warm en vochtig is.
Jouw opmerking doet mij vermoeden dat ik de ontluchtingsbuis per abuis (pun intended) als ventilatiebuis heb aangemerkt. Dat verklaart ook de 3e buis in de cv-box, dat moet dan de ventilatiebuis zijn.

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Je legt het wel erg vol. Het is wel handig als je er langs kan zonder dat je op spitzen over de dakrand moet.

Denk ook aan lompe monteurs die even naar het dak van de buren willen om een verstopte HWA schoon te maken.

[ Voor 34% gewijzigd door ericplan op 16-09-2022 06:45 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Controleer ook je verzekering. Goede kans dat het systeem van je buurman bij een storm aan de wandel gaat. Beetje naïef om zoiets los op het dak neer te leggen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raw Demin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:21
Ondanks dat het er (op het eerste oog) nog netjes uitziet, denk je ook aan de levensduur van je dakbedekking? Beetje zonde als je nu panelen neerlegt en over 2-5 jaar ze weer weg kan halen omdat je dakbedekking lekt of 'op' is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Wacht even, ligt het echt los? Zonder ballast of verankering? Dat lijkt me idd niet zo'n goed idee.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theezakje
ericplan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 23:11:
Je legt het wel erg vol. Het is wel handig als je er langs kan zonder dat je op spitzen over de dakrand moet.

Denk ook aan lompe monteurs die even naar het dak van de buren willen om een verstopte HWA schoon te maken.
De rand is vrij breed om over heen te lopen. Niet echt een probleem.
ericplan schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 06:47:
Controleer ook je verzekering. Goede kans dat het systeem van je buurman bij een storm aan de wandel gaat. Beetje naïef om zoiets los op het dak neer te leggen.
Termy schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:25:
Wacht even, ligt het echt los? Zonder ballast of verankering? Dat lijkt me idd niet zo'n goed idee.
Het ligt bij de buurman inderdaad los maar met ballast. Het is volgens hem geen millimeter verschoven tijdens de storm in februari.
Raw Demin schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:36:
Ondanks dat het er (op het eerste oog) nog netjes uitziet, denk je ook aan de levensduur van je dakbedekking? Beetje zonde als je nu panelen neerlegt en over 2-5 jaar ze weer weg kan halen omdat je dakbedekking lekt of 'op' is.
Er komt eind oktober een nieuwe laag bitumen op bij ons en de beide buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Als je toch met betonnen opsluitbanden en rail gaat werken, dan kan je ook kijken of je niet iets boven de brede dakrand uit kan komen met je panelen. De rails moet dan in de lengterichting komen. En dan maak je een doorloop bij je schoorsteen, ARBO-technisch wel zo fijn.

Wat betreft de keuze voor ballast of plakken, dat hangt natuurlijk af van het soort dak. Plakken doe je als het dak constructief niet geschikt is voor ballast.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theezakje
ericplan schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:03:
Als je toch met betonnen opsluitbanden en rail gaat werken, dan kan je ook kijken of je niet iets boven de brede dakrand uit kan komen met je panelen. De rails moet dan in de lengterichting komen. En dan maak je een doorloop bij je schoorsteen, ARBO-technisch wel zo fijn.

Wat betreft de keuze voor ballast of plakken, dat hangt natuurlijk af van het soort dak. Plakken doe je als het dak constructief niet geschikt is voor ballast.
De rails op deze manier bedoel je? Ik zie dan alleen niet hoe ik een doorloop kan maken. Of zou je het paneel rechtsonder weghalen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DM8_z5PsYYCwRI4CRapZoRD0Ezc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KwWEINkPdtiqxu3lkeYNYRhw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Begrijp eerlijk gezegd niets van je plaatje in relatie tot je dak.

Bedoel de rails in de lengterichting van het dak, evenwijdig aan de dakrand, dus dwars op jouw woning.
De hoogte van de opsluitband en de dikte van de rails is dan mogelijk voldoende om met het paneel iets boven de dakrand uit te komen.

De panelen steken dan 10-20 cm. over de iets schuine dakrand. Daarmee komen ze dus hoger te liggen dan bij je buurman, maar daardoor heb je ook weer minder last van schaduw

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theezakje
De afbeelding is een topdown versie van de 3e afbeelding in de TS. Komt uit SunnyDesign applicatie. Door perspectief lijkt het dak groter dan de achtergrond. Binnen het gemarkeerde veld is bruikbare ruimte voor zonnepanelen. Daar buiten steekt het dakrand.
Zo kun je het zien zoals het bij de buurman er bij ligt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nw0x6kzdvO8JYNjYXOvpA4WPaf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdFSQqyVvcipgYRUK8ayfH5h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Je buurman kan zo te zien iig afwater clipjes gebruiken ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Schetsje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQ6pvLNe8lhUp-FGYlcfQPpTVCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VOZsafz1PUN7QGxsqjLvgBx3.jpg?f=fotoalbum_large

In plaats van opsluitbanden kan je ook zoiets gebruiken:
https://afzethekken.nl/pr...oer-voor-flexpaal-160-mm/

Afbeeldingslocatie: https://afzethekken.nl/wp-content/uploads/2021/03/betonvoet-flexpalen.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door ericplan op 16-09-2022 15:59 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theezakje
Het nieuwe bitumen ligt op het dak en de panelen heb ik inmiddels geplaatst. Bedankt voor de suggesties allemaal!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsLcITwfnHNPq9StHGAH_nyyPwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQOBS9IE2IrS33s5afgIfB22.jpg?f=fotoalbum_large

17 panelen van 410 WP gemonteerd op de betonnen platen.

• J0YR1D3R
  • Niet online
Ze liggen dus uiteindelijk gewoon los op je dak begrijp ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theezakje
Vastgeschroefd op de betonnen platen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEjbLdUGIPqqDAMctwqX8eqN2_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lN31VoQtfSvKUd3pkzfGUqKg.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1