Een aantal mensen stelt hier dat je teveel uitbetaald loon altijd terug moet betalen, dat is niet zo, maar in de meeste gevallen komt het daar wel op neer en ik denk dat je in dit geval ook vrij weinig kans maakt als je er een zaak van gaat maken (en als je dat al doet, ga er dan vanuit dat je daarna aan een nieuwe baan toe bent). Als ik wat linkjes naar een ander deel van het forum mag geloven gaat het om een goed betaalde baan met een behoorlijk opleidingsniveau. Als er dan maandelijks een bedrag op je salarisstrook staat waarvan je zelf niet snapt wat het is, maar dat je dus wel bevoordeeld met € 800 a € 900 in de maand, dan gaat zal een rechter er in dit geval echt vanuit gaan dat je prima in staat was om daar zelf vragen over te gaan stellen en dat de verantwoordelijkheid voor de lengte van de termijn waarop het fout is gegaan even goed bij jou ligt als bij je werkgever. De fout zelf is natuurlijk wel te wijten aan werkgever.
Nu een oplossing: zoals al eerder door @
Herko_ter_Horst is aangegeven hoeft er niets over vorig jaar gecorrigeerd te worden, dat mag gewoon in dit jaar. Dit is voor zowel werkgever als werknemer de oplossing die het minste gezeur oplevert. Dan hoeft er dus niets aan IB of dergelijke over vorig jaar gecorrigeerd te worden.
Ik zou met werkgever nu het gesprek aangaan over de oplossing. Geef aan dat je het opeens stoppen zonder mededeling en de houding die er tot nu toe is geweest niet waardeert en dat je graag samen tot een oplossing komt. De fout van werkgever nu in één keer op jou afwentelen is geen goed werkgeverschap. Er moet in elk geval een optie gegeven worden om in termijnen te betalen, maar je kunt natuurlijk ook altijd kijken of er enig begrip te vinden is dat een deel wordt kwijtgescholden, recht heb je niet, maar dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is.
Heb je overigens enig idee in hoeverre dit bij management/directie (weet niet hoe groot het bedrijf is) bekend is of is hier een HR/Salarismedewerker zijn eigen paadje aan het schoonvegen? Het gaat om voldoende geld om natuurlijk eens te kijken of je een "verdieping hoger" de discussie aan kan zwengelen dat je je niet correct behandeld voelt. Ga er niet automatisch vanuit dat het probleem daar bekend is.
Nog een kleine aanvulling om een klein beetje begrip op te brengen voor de fout zelf (niet voor de wijze van communicatie) ik werk zelf als salarisadministrateur, zeker bij wat grotere bedrijven is het voor mij vooral zaak om te zorgen dat als een werknemer in dienst komt dat hij dan goed ingericht wordt in het pakket. De maanden daarna is de kans klein dat ik nog een keer naar zijn/haar strook kijk. Dat gebeurt eigenlijk alleen als er een handmatige mutatie op plaats vind. Dus bij een fout als deze, indien eenmaal gemaakt, is de kans ook gelijk groot dat deze lang door blijft lopen en pas opgemerkt wordt als er iets anders vast aan je salarisstrook wijzigt. Geen excuus, maar misschien wel een verklaring.
Het woord snip voor salarisstrook ken ik als salarisadministrateur niet, wel slip (en hoe men dat ooit bedacht heeft weet ik dan weer niet...)