Elektrische boiler schakelt niet langer automatisch, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobKlimop
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:04
Ik heb hier een elektrische boiler van Itho Daalderop hangen. Sinds het uitschakelen van het TF-signaal door Stedin, springt deze om 23.00 uur niet langer automatisch aan. Opzich vervelend, maar hij is wel altijd met de hand aan te zwengelen voor maximaal 2 uur, dus met een beetje vooruitplannen de dag ervoor is er altijd wel heet water.

Gezien de huidige energieprijzen en een vooruitzicht dat dit niet beter gaat worden twijfel ik of ik contact ga opnemen met de woningcorporatie voor een schakelklok. Ik heb (in principe) niet elke dag heet water uit de kraan nodig, dus waarom zou ik dan wel elke dag een boiler laten werken die 2750W trekt?

Het gaat in dit geval om de Itho Daalderop 80-DUO 1000-2750W/230V (in dit geval naar mijn weten een wat ouder model, "versie 1").
Inhoud: 80L
Nom. vermogen: 2,75kW
Opwarmtijd van 10 °C - 65 °C: 420.0 min

De temperatuur is "in te stellen" (standje 1, 2 of 3). Dit maakt echter niet uit voor het gebruikte vermogen, uiteraard wel voor de duur van het verwarmen.

Zelf geeft het bedrijf op het energielabel een verbruik van 2753kWh/annum op. Een snelle rekensom met mijn huidige daltarief (Budget Energie) leert al snel dat dit 2753 x 0,58335 = €1605,96 per jaar kost.
Kijkende naar de tarieven van volgende maand schiet dit zelfs al naar 2753 x 0,69752 = €1920,27!

Zijn er andere mensen die hier ervaring mee hebben/ook in deze situatie zitten of hier wat slimmers op hebben bedacht? Ik hoor het graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:23
Zie ook hier voor inspiratie. Ik ben juist van gas naar boiler gegaan.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2128540

[ Voor 16% gewijzigd door Panzer_V op 13-09-2022 15:30 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:19
Je kunt het TF relais vervangen voor een zgn. P1 boiler relais. Die wordt via de P1 port van de slimme meter geschakelt tussen de laagtarief-tijden.

Aan de andere kant is het verschil tussen dag- en nachttarief niet extreem en zal met de tijd waarschijnlijk gaan vervallen, dus je kunt de boiler ook permanent aan laten staan. Eenmaal op temperatuur slaat de thermostaat af en verbruikt de boiler geen stroom. Hooguit tussentijds een korte tijd om het water op temperatuur te houden.

Je kunt de woningcoorperatie ook vragen of er een mogelijkheid bestaat dat jij een nieuwe en zuinigere boiler kunt krijgen, optioneel met schakelklok. Er zijn tegenwoordig 'eco boilers' met een ondergrens van bijvoorbeeld 750 Watt, dat kan aardig schelen met een oude 2000-2500 Watt boiler.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wij hebben ook een 80 liter boiler en lezen de slimme meter uit. Het energieverbruik van de boiler valt mee hoor. Ongeveer iedere 4 uur schakelt deze een paar minuten even aan en zie je een piek om het water op temperatuur te houden. En alleen wanneer je heet water verbruikt. De ketel is goed geïsoleerd en het water houdt de warmte zelf goed vast.

Het kost ons iets met de huidige prijzen van maar 30 cent aan stroom per nacht. Wanneer je de boiler 's-nachts uitzet kost het natuurlijk ook weer flink stroom om het water weer op temperatuur te krijgen. Een schakelklok heeft weinig nut, het prijsverschil is te laag. Een boiler met lagere wattage is ook niet altijd voordeliger. Het duurt veel langer om op te warmen.

Vergelijk je meterstanden aan het begin en einde van een paar nachten.

De beste tip om stroom te besparen is om niet iedere keer steeds even kort heet water te pakken. Dat levert pas echt wat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 17:03
WON >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:15

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Theo74 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:37:
Aan de andere kant is het verschil tussen dag- en nachttarief niet extreem en zal met de tijd waarschijnlijk gaan vervallen, dus je kunt de boiler ook permanent aan laten staan.
Maar ook met een klein verschil tussen dag- en nachttarief (of bij een enkel tarief) bespaar je energie en geld als de boiler niet aan staat op momenten dat je langere tijd verwacht geen warm water te gebruiken.

Stel dat je om de dag doucht (en verder niet echt warm water nodig hebt, bijvoorbeeld omdat je alles in de vaatwasser gooit), dan is het zonde om 48 uur lang 80 liter water op temperatuur te houden. Dan kan de boiler prima 44 uur uitstaan en 4 uur voor het douchen ingeschakeld worden.
Eenmaal op temperatuur slaat de thermostaat af en verbruikt de boiler geen stroom. Hooguit tussentijds een korte tijd om het water op temperatuur te houden.
Dit is juist waar de meeste winst te behalen valt. Het opwarmen gaat met een COP1, dus dat is erg jammer maar daar doe je niks aan. Maar alle warmteverliezen van uren, dagen je boiler op temperatuur houden terwijl je het water toch niet gaat gebruiken is zonde. De TS heeft ook nog eens een oud model, waarbij ik me afvraag hoe het met de isolatie zit.
Er zijn tegenwoordig 'eco boilers' met een ondergrens van bijvoorbeeld 750 Watt, dat kan aardig schelen met een oude 2000-2500 Watt boiler.
Het vermogen van een boiler zegt niet veel over de efficiëntie. Een boiler van 750W doet er gewoon 3x zo lang over om dezelfde hoeveelheid water op te warmen als een boiler van 2250W. Het kan wel zo zijn dat die eco-boiler een véél betere isolatie heeft. Maar die isolatie zou ook niet zo effectief zijn als er nog steeds een element van 2250W in zou zitten :)
Corrigan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:12:
Wanneer je de boiler 's-nachts uitzet kost het natuurlijk ook weer flink stroom om het water weer op temperatuur te krijgen
Dat klopt, maar dat kost niet meer energie. Gemiddeld gezien kost dat juist minder energie, want de gemiddelde watertemperatuur is lager. En hoe hoger het warmteverschil tussen water en omgeving (delta T), hoe meer energie je kwijtraakt.

@JobKlimop het hangt van je levensstijl/ritme af, maar in veel gevallen kun je wel degelijk besparen door het uitschakelen van je boiler.

Zelf geen grote boiler thuis, maar wel een Quooker van 7 liter die ongeveer 1kWh per dag verbruikt om alleen maar op temperatuur te blijven (dus als je 0 liter water gebruikt). De Quooker is erg goed geïsoleerd en niet zo groot, dus ik verwacht dat het verlies bij een oude Daalderop van 80 liter fors meer is.

'Vroegah' stond de Quooker altijd aan. Tegenwoordig heb ik er een relais tussen gezet. Nu gaat de Quooker automatisch uit als we naar bed gaan, weer aan vlak voordat we opstaan. Ook gaat hij vanzelf uit als we beide het huis verlaten en pas weer aan als we thuiskomen. Hetzelfde geld voor weekendjes weg, vakanties.

Het relais heeft mij €25 gekost en mijn elektriciteit kost nu €0,40 per kWh. Dus na zo'n 62kWh besparing heeft dat relais zichzelf al terugverdiend. En daar zit je al snel aan, nu mijn Quooker zo'n 16+ uur per dag uitstaat. Plus de weekenden weg, vakantieweken :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:19
Gizz schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:13:
[...]

Maar ook met een klein verschil tussen dag- en nachttarief (of bij een enkel tarief) bespaar je energie en geld als de boiler niet aan staat op momenten dat je langere tijd verwacht geen warm water te gebruiken.

Stel dat je om de dag doucht (en verder niet echt warm water nodig hebt, bijvoorbeeld omdat je alles in de vaatwasser gooit), dan is het zonde om 48 uur lang 80 liter water op temperatuur te houden. Dan kan de boiler prima 44 uur uitstaan en 4 uur voor het douchen ingeschakeld worden.

[...]
Dan zou je ook voor een doorstroomverwarmer kunnen kiezen die alleen (veel) stroom trekt als je warm water vraagt en de rest van de tijd nul op de meter geeft. Een soort elektrische geiser zeg maar.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:15

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Theo74 dat kan. Maar de TS woont in een woning van de woningbouwcorporatie. Dat maakt het, volgens mij, lastiger om dit soort dingen zelf aan te passen. Zeker als er een krachtgroep bij moet komen in de groepenkast, als het überhaupt al een 3-fase groepenkast is. Het is ook een 'iets' grotere investering dan een relais van 3 tientjes :)

Qua milieu/energie blijft een warmtepomp natuurlijk het beste, in plaats van alles met een COP van 1 opwarmen.

Een elektrische boiler is voor de verhuurder lekker makkelijk. Kan op een gewone groep, geen jaarlijks onderhoud nodig.. Voor de huurder is het de allerduurste manier van warm water maken. Erg sociaal in een sociale huurwoning voor mensen met een laag inkomen 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door Gizz op 16-09-2022 14:04 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een warmtepompboiler zou inderdaad energetisch/financieel beter zijn, maar is niet echt een drop-in vervanging (geluid, geveldoorvoeren).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:00
De oplossing is om de boiler te hacken, zie hier:
https://www.klusidee.nl/F...uitval-tf-signaal.143106/
Dan kan je hem in-/uitschakelen met een schakelklok.

Als je even verder kijkt in de documentatie van de boiler, dan vind je ook de nullast bij T-verschil 55 graden, zijnde 36 Wh.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 23:25
Kijk je uit voor legionella als je de boiler niet altijd aan heb staan? Dat is wel een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Als je zonnepanelen hebt (en de saldering verdwijnt, in BE al het geval dus erg courant hier) kan je de overstroom van je zonnepanelen gebruiken om je boiler op te warmen (er zijn zelfs kant-en-klare "dimmers" die het verbruik exact instellen op je overschot).

Voor nu kan een zelf in te stellen tijdsschema interessanter zijn, vb met een Shelly en HASS of ander domoticapakket. Hoe warmer de boiler, hoe meer verlies, dus zorg dat ie net op temperatuur is als je het water nodig hebt (eventueel temperatuursensor toevoegen, je hebt wellicht geen vat op 65° nodig om je 's ochtends op te frissen, mss wel 's avonds om met het hele gezin een bad te nemen).
Als je bang bent van Legionella kan je dat ook inprogrammeren.

Als het even kan: prop wat extra isolatie rond de boiler. Dat is een snelle goedkope manier om extra te besparen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1