Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• boazz
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-12-2022
Beste allemaal,

Door de stijgende energie prijzen zitten velen met de handen in het haar en zo ook ik. Omdat ik als student toch niet heel veel geld over heb en graag wel zonder ijspegels aan mijn bureau zou willen studeren komende winter ben ik een beetje aan het nadenken over hoe ik het zou willen doen. Daarom zou ik het er graag met mensen (jullie) die hier misschien meer kijk op/verstand van hebben dan ik hier over hebben.

Woonsituatie: studio 30 m2, 1 kant 1m2 raam en voordeur in halletje andere kant balkondeur met 4m2 raam. Niet super goed geisoleerd (oud gebouw). Studio is in het midden van het gebouw dus alle andere kanten hebben buren.

Gasverbruik afgelopen winter verwarming:
Dec: 151 m3
Jan: 132 m3
Feb: 90 m3
(berekend door gemiddeld gasverbruik in de zomer van totaal gasverbruik in deze maanden af te trekken. Dit om douchen, koken en warm water pakken weg te laten uit deze formule)

In principe heb ik 1 werkplek waar ik, als ik thuis ben, 90% van de tijd door zal brengen. Mijn studio is een rechthoek met in het midden een badkamertje. In principe is het dus een lange U vorm waarbij de werkplek in een hoek van de U zit. Deze is dus ongeveer 3x3m met 1 zijde open naar de lange kant.

Nu wilde ik graag kijken of verwarmen op een andere manier voordeliger zou kunnen zijn.
Mijn ouders hebben nog een olieradiator staan wat een mogelijkheid is om te gebruiken. Daarnaast zou ik kunnen kijken naar de aanschaf van infrarood verwarming.

Nu vroeg ik mij af of iemand hier ervaring mee heeft en mij zou kunnen vertellen of het bijvoorbeeld mogelijk is de centrale verwarming laag te zetten en dan een combinatie te doen van die olieradiator samen met een infrarood paneel op mijn werkplek. En of dit voordeliger zou kunnen zijn dan stoken op gas. Ik heb ook al een lading tocht strips aangeschaft en ben momenteel bezig met het goed tochtstrippen van alle ingangen.

Alvast bedankt, Boaz

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03

Tazzios

..

kijk hier eens om wat ideeën op te doen: Ervaringen infraroodverwarming

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Poe dat gebruik voor 30m2 dat zou ik niet electronisch met COP van 1 proberen te verwarmen. Dat is net zo duur of duurder.

Lokaal Infrarood zou voor je werkplek een idee kunnen zijn.

Je hebt ook verwarmde buro liggers en kleine panelen voor onder je buro.

• ToonT
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-11 07:26
Welke maatregelen heb je uitgevoerd om energieverbruik te verlagen? Zou ook eens bekijken, ook met slechte woningisolatie is dat verbruik van 100+ m3 voor 30m2 nog best omlaag te brengen lijkt me.

Enkele goedkope maatregelen:

- Radiatorfolie
- Tochtstrips voordeur
- Dik gordijn voor ramen en deur
- Honinggraat plisségordijnen voor de ramen, met beetje gangbaar kozijnformaat goedkoop te vinden op Marktplaats
- CV inregelen, zie cv tuning topic

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:20
Je kunt sowieso de radiators aan de kant waar je niet zit dicht draaien.

Dan zal alle warmte moeten komen van vlak bij je bureau. Afhankelijk van de locatie van je thermostaat moet je deze dan wel lager zetten (omdat deze dan bijvoorbeeld in het koude deel hangt).

Verder is het misschien ook een deel gewenning, maar iets als 18°C is voor mij persoonlijk nog prima te doen. Zeker omdat je overal buren hebt, zal de temperatuur op een gegeven moment een minimum bereiken. Doe binnen sloffen aan, en/of leg een lekker kleedje onder je bureau om je voeten warm te houden.

Als je achter je computer koude handen krijgt, dan hoeft dat trouwens niet eens aan de temperatuur te liggen. Mogelijk dat je bureau dan te hoog is, of de hoek van je toetsenbord te scheef. De pootjes van je toetsenbord uitklappen is het slechtste wat je voor je polsen en de doorbloeding kunt doen.

Ook kun je kijken om de thermostaat s nachts lager te zetten. Zeker met een klokthermostaat of slimme thermostaat kun je er dan voor zorgen dat tegen de tijd dat je dan weer achter je bureautje gaat zitten alles weer op temperatuur is.

• boazz
Bedankt allemaal voor de reacties al!

@Tazzios Top bedankt, ik ga even kijken
@Barrycade Lokaal infrarood bij alleen mijn werkplek zou ook de optie zijn inderdaad
@ToonT In principe heb ik dus tochtstrips. Maar ook een dik gordijn is er al. De rest zou ik nog naar kunnen kijken!
@NESFreak Ik heb de verwarming afgelopen jaar al heel de tijd op 17-18 gehad.... snachts naar 15 dus daar zou het niet aan moeten liggen. Ik vind het ook niet erg om een trui extra aan te doen of iets dergelijks. Daarom dacht ik misschien kan ik de thermostaat op 15 zetten en snachts 12-13 en dan lokaal dmv infrarood of olieradiator mijn werkplek verwarmen.

In het algemeen: mijn thermostaat stond dus al op 17-18 heel afgelopen winter en nog verbruik ik zoveel gas.... dat is de voornaamste reden dat ik naar een alternatief op zoek ben

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:06
Het is denk ik belangrijk om eerst erachter te komen waar dat hoge gasverbruik vandaan komt alvorens je gaat investeren in alternatieven, anders is het toch een beetje geld weggooien. Heb je bijvoorbeeld een cv ketel? Misschien kan je die tunen. Spaardouchekop? Tochtgaten ergens?

Ter vergelijking, ik had met een gaskachel in de woonkamer en een gasfornuis (maar warm water met een elektrische doorstroomverwarmer) een gasverbruik van 440m3 per jaar. (Appt 60m2 ook in het midden van een flat)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• boazz
@Ramon Ik heb een cv ketel inderdaad deze hangt overigens wel op het balkon in een soort van houten kast waar het ook gewoon koud wordt. Kan het ook hier aan liggen dat het daardoor meer energie kost om op warmte te blijven? CV tuning zou ik nog naar kunnen kijken maar daar moet ik dan even goed in duiken.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Ah ik hoop dat je alle leidingen al geïsoleerd hebt? Want anders zullen er veel mussen op je balkon zitten in de winter want daar stook je dan voor :X

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Heb je een typenummer van de cv ketel? Uurlogging van het gasverbruik uit de "slimme" meter?

Je kunt ook tochtgaten zoeken met een IR thermometer, echte thermocamera of zo'n hobbyding met 8x8 pixels :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
En die CV is ook echt alleen voor jouw studiootje? Wordt niet gedeeld met anderen?

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Nog eentje om aan de lijst toe te voegen:
- elektrische deken om je heen slaan als je aan je bureau zit

• Ronald
  • Nu online
55m² benedenverdieping 1974 tussenwoning zonder noemenswaardige na-isolatie. met aan de ene kant 4m² oud thermopane, aan de andere kant 4m² HR+... een stalen kozijn boven de tuindeur... Niet tochdichte voordeur. Vloerverwarming via ongeïsoleerde vloer... Thermostaat op 20,5...

Enige positieve is dat ik de CV op 36 graden heb staan en dus > 9kWh/m³ zou moeten draaien.

Maar ik zou met geen mogelijkheid onder jouw verbruik moeten kunnen komen...

Dec 2021 was 140m³ incl douche en koken.

Ofwel: De vraag is hier primair: waar gaat in hemelsnaam al die warmte heen... Heeft elke studio een eigen CV, of stook je voor het halve gebouw ;-)

(Dat merk je snel genoeg met de stekker er uit)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• boazz
@Barrycade Geen idee, ga morgen is kijken!
@Proton_ Ik ga morgen even kijken naar het typenummer, verder kan ik inderdaad het gasverbruik bijna live (zit een delay op uiteraard) uitlezen uit mijn slimme meter. Ik werk ook bij een leuke webshop waar we ook IR camera's verkopen dus was ik al van plan om een keer gebruik van een demo model te maken ;)
@Gramser Yes die is volledig voor mij
@TBTL Dat is wel een goeie inderdaad alleen is dat wel onhandiger met werken....
@Ronald Pfoe ja ik vraag het mij ook af.... Elke studio/appartement heeft een eigen slimme meter inclusief eigen CV dus het is echt allemaal van mijn eigen verbruik. Maar met de thermostaat op 17 zou ik niet weten waar, als je het vergelijkt met jou verbruik, alles bij mij naar toe gaat.... Ik wil nog een keer proberen wat er met de temperatuur gebeurd als ik de thermostaat op 12 zet. Kijken hoeveel warmte ik van mijn buren krijg zeg maar.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Eigen slimme meter met P1 aansluiting?
Hang er een verbruiksmeter in, bijvoorbeeld de Homewizard P1.
Meten is weten dus volgen wanneer je precies hoeveel gas (en stroom) verbruikt.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:44
Radiatorfolie, tochtstrips, andere manieren van isoleren, ketelwater cv lager zetten (als het een HR ketel is). Meer kun je aan het pand niet doen zonder flink te verbouwen.

Je thermostaat een paar graden lager zetten en in plaats daarvan een extra trui aan doen is altijd een goed idee. Lokaal verwarmen werkt alleen als je daadwerkelijk als je op 1 plek zit. IR-paneel bij je bureau kan, maar je krijgt vaak koude vingers en tenen als je stil zit. Daar moet je dan iets op verzinnen. Een olieradiator heeft geen zin, want die zijn bedoeld om een hele ruimte te verwarmen (de lucht stijgt op en je creeert een luchtstroom door de ruimte net als een normale radiator). Die zou je alleen moeten willen gebruiken als je een kleine ruimte tijdelijk wilt verwarmen waar geen normale cv zit.

Een nieuwe cv-ketel zal niet snel uit kunnen als er nu al een HR-ketel zit. Als die er nog niet zit, dan kan het waarschijnlijk niet. Een HR-ketel stelt bepaalde eisen aan de schoorsteen.

• Ronald
  • Nu online
@boazz wat is het bouwjaar ruwweg, welke windrichting de ramen?

die p1 loggen lijkt me een nuttig idee ja.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je hebt vrij veel mogelijkheden.

Radiatorfolie, tochtstrips, van dat extra plastic voor de ramen als het geen hr++ is, cv lager zetten, zo'n infraroodpaneel, petroleum laserkachel, thermostaat lager zetten, dikke trui aan doen, bij je ouders gaan zitten, langer op school blijven hangen (niet alles tegelijk toepassen).

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 14-09-2022 08:24 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:28
Zonder zonnepanelen is het maar de vraag (ik weet het antwoord al) of COP 1 verwarmen goedkoper is.

Als je echt een slecht contract hebt zijn je beste opties een infrarood paneel onder je bureau van ongeveer 20-30 watt die je warm houd tijdens het studeren en als je niet van koud slapen houd een elektrische deken die je bed vast opwarmt.

• Mickey77
  • Nu online

Mickey77

Allround ICT-er

De oplossing die ik al elders heb gegeven: warmtematten. Ik heb er voor de winter 2, een voor op de grond voor voeten en benen en de tweede voor op tafel voor handen en armen/gezicht (warmte stijgt). Je kunt het niet dichterbij je lichaam krijgen dan dat. Als je de kamer terug brengt naar 15 of 16 graden dan zorgen deze matten dat je werkplek 20 graden blijft.

https://www.conrad.nl/nl/...cm-antraciet-1766391.html

Mijn matten hebben nog drie standen, deze lijkt er maar 1 te hebben. Maar als je zoekt dan vind je er vast nog wel een met meerdere standen. Keyboard en trackball heb ik gewoon op de mat staan, zodat je handen ook lekker warm blijven.

[ Voor 6% gewijzigd door Mickey77 op 14-09-2022 08:58 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Voor je de hele boel dichtplakt, let ook op je ventilatie. Helemaal op 30m2 zit je zo op hoge CO2 waardes.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mickey77 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:55:
De oplossing die ik al elders heb gegeven: warmtematten. Ik heb er voor de winter 2, een voor op de grond voor voeten en benen en de tweede voor op tafel voor handen en armen/gezicht (warmte stijgt). Je kunt het niet dichterbij je lichaam krijgen dan dat. Als je de kamer terug brengt naar 15 of 16 graden dan zorgen deze matten dat je werkplek 20 graden blijft.

https://www.conrad.nl/nl/...cm-antraciet-1766391.html

Mijn matten hebben nog drie standen, deze lijkt er maar 1 te hebben. Maar als je zoekt dan vind je er vast nog wel een met meerdere standen. Keyboard en trackball heb ik gewoon op de mat staan, zodat je handen ook lekker warm blijven.
Wat een goed idee, klinkt beter dan zo'n lamp. Hoeveel watt gebruiken die bij jou (omdat je het hebt over standen)?

/▌

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Misschien een ander soort maatregel: als je student bent kun je misschien ook doordeweeks de verwarming uitzetten en op de fiets naar de universiteit stappen als er aan je studio niet genoeg te verbeteren is?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• boazz
@sambalbaj Ik zat toevallig gisteren via een vriend naar het zelfde te kijken!
@PhilipsFan @Marzman Hij staat nu op 60 graden, de rest qua radiatorfolie en tochtstrips enzo ben ik inderdaad mee bezig! Ja het enige wat ik dacht was ik zit toch 90% op dezelfde plek dus misschien werkt t dan wel wel IR.
@Ronald 1980 Zww en Noo
@alwind Dat was inderdaad mijn overweging nu
@Mickey77 bedankt! Ik ga er even onderzoek naar doen.
@Erasmo Dat is weer de andere kant van het verhaal.... bedankt!
@marcieking Dat klopt inderdaad, al vind ik het helemaal niks om op de uni te gaan zitten. Heb momenteel ook alleen mijn afstuderen dus geen college reden of iets dergelijks om daar heen te gaan. De ervaring leert dat ik persoonlijk thuis beter werk dan op de uni maar dit is zeker een optie om te overwegen.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:14 ]

• tewwer
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-11 07:58
Je kunt ook nog de tijdelijke energietoeslag aanvragen. Op de site van de studenten vakbond staat meer informatie.

https://lsvb.nl/diensten/...ij-als-student-kunt-doen/

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik zou inderdaad eens beginnen met kijken waarom je zo veel verstookt.
Ik stook ongeveer 10% minder in jan en februari. om een 80m2 slecht geisoleerd jaren 50 hoekhuis continu op 22 graden of hoger te houden. (en ik ben gek op lange douches :P )

Daarnaast, ik heb wat @Mickey77 ook al noemde. ik heb een warmtemat onder mijn bureau geplakt. Daardoor worden mijn benen en handen warm gehouden, en dat zorgt ervoor dat ik de kachel voor het hele huis niet omhoog hoef te gooien als ik achter de pc zit. (wat ik vroeger altijd deed ivm koude voeten en handen

[ Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 14-09-2022 10:44 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• boazz
@tewwer Ik heb die inderdaad aangevraagd maar nog in afwachting van antwoord
@heuveltje Zou een slechte positionering van mijn thermostaat daar bijv voor kunnen zorgen? De grote ruimte is namelijk vaak kouder dan de plekken in de hoeken (waar ik vaak zit) en bijvoorbeeld mijn badkamertje en halletje die beiden een eigen radiator hebben en waar het soms bijne te warm wordt

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:28
die zou ik sowieso dichtdraaien.

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

thof

FP ProMod
Heb je al eens vergeleken met het energiegebruik van de buren? Die hebben wellicht hetzelfde probleem en misschien al (werkende) maatregelen genomen.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• Ronald
  • Nu online
Ook al geen echt goede reden. In mijn 1977 appartement met aan 4 zijden buren deed ik 22 jaar geleden < 450m3 per jaar. 55m2 oost-west en daar heb ik nooit minder dan de 17 gehad, 20 als ik thuis was.

Heel erg inzetten op meten is weten… kan er weinig meer van maken.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

boazz schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:34:
@heuveltje Zou een slechte positionering van mijn thermostaat daar bijv voor kunnen zorgen? De grote ruimte is namelijk vaak kouder dan de plekken in de hoeken (waar ik vaak zit) en bijvoorbeeld mijn badkamertje en halletje die beiden een eigen radiator hebben en waar het soms bijne te warm wordt
Voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat je de thermostaat hoog zet, in tegendeel die van mij staat standaard op 22. Maar dat je relatief voor wat je zegt veel te veel gas verbruikt. relatief gezien zou ik eerder 3 keer zoveel moeten verbruiken, niet minder.

is stookkosten je enige verbruik ? Vriendin klaagde ook over veel verbruik, maar bleek 6 keer per week een enorm bad te laten vollopen :)

Verder gebruik eens een thermometer om te kijken hoe warm het echt is.
Bij mij staat de TV recht onder de thermostaat. En die produceert relatief niet heel veel warmte (100W) t.o.v de verwarming. Maar omdat hij de thermostaat verwarmt, zakt de temperatuur in mijn huis echt als ik de tv langere tijd aan heb staan |:(

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:44
boazz schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:34:
Je kunt dat zelf bijregelen natuurlijk. Als je badkamer te warm wordt t.o.v. de kamer, dan draai je die een stukje dicht. Badkamer zou ik zelf gewoon helemaal dicht zetten, daar ben je hooguit 10 minuten en sta je ook nog eens onder de douche. Doodzonde om die de hele dag te verwarmen.

Je thermostaat moet natuurlijk wel op een goede plek hangen, niet in de buurt van een warmtebron. Dus als deze dicht bij de TV oid zit, kijk dan of je die kunt verplaatsen (of de thermostaat).

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:49
Voor een low-tech (en misschien ook wel goedkoper) alternatief op de warme matten, panelen, en dekens: denk ook eens aan de kruik! Goedkoop, flexibel in te zetten, en lekker old-school.

Zeker omdat je wellicht geen grote investeringen wil doen en misschien kort na je afstuderen toch naar een meer geïsoleerde plek wil verhuizen.

Voor een uitgebreid pleidooi, en hoe je ze in kunt zetten: https://www.lowtechmagazi...the-hot-water-bottle.html

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Op basis van je drie maanden geëxtrapoleerd kom ik uit op zo'n 700 m3 per jaar aan aardgas voor ruimteverwarming. Dat is 200 kWh/m2 netto warmtevraag. Ter indicatie: dat is de warmtevraag die je bij vooroorlogse niet geïsoleerde grondgebonden woningen zie.

Voor een 30 m2 studio uit 1980 met, ik schat, zo'n 16 m2 aan verliesoppervlak, echt niet acceptabel. Er is bouwkundig of installatietechnisch een zeer groot probleem. @heuveltje heeft het dan ook bij het rechte eind, je moet uitvinden waarom je zoveel stookt.

Een gezonde warmtevraag, zonder extra maatregelen, voor deze studio zou ongeveer de helft moeten zijn.

• Mickey77
  • Nu online

Mickey77

Allround ICT-er

@Marzman De matten die ik heb, die gebruiken 50W op de hoogste stand. In tegenstelling tot veel electra kachels die op een lagere stand gedeeltelijk aan en uit gaan, verbruiken mijn matten gewoon een lager wattage. Dus iets van 20/35/50 W zegmaar. In september oktober kon ik prima op standjes 1 en 2 werken, ik had stand 3 alleen nodig als het buiten echt vroor.

Op een echt winterse dag verbruik je dan 2 matten x 8 uur x 0,05 kW = 0,8 kWh. Bij 180 dagen per jaar kom je dan op 144 kWh. Voor de crisis was het tarief zo'n 22ct/kWh dus toen kostte mij dat toen 31 euro per winter, voor twee matten samen. Dat zal nu meer zijn omdat het tarief hoger is, maar ook minder omdat je nmiet altijd de hoogste stand gebruikt. Dus wat verbruik betreft is dat tientjeswerk. Maar vooral: het is heel comfortabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJe0kuNVN0q1P5fl8crTdNkCE5Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejn0T59DXAt0tlxtL6VEntWa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JWnNPL7jeJCtOEM0DO7qPChLCM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h71p8ft02YFGkahizH2TGEPu.jpg?f=fotoalbum_tile

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-11 11:25
Er klopt iets niet hoor.
Ik woon in een vrij grote rijwoning met een open trap.
De woning is van voor 1945. quasi geen isolatie en verre van luchtdicht.
Toen we er nog met 4 woonden verbruikten we in de wintermaanden rond de 200m³ gas.
Verwarming en SWW op gas.

• boazz
@thof nee nog niet, ik ken mijn buren niet super goed maar dat zou ik is na kunnen vragen inderdaad.
@heuveltje Ik heb geen bad en douchen doe ik over het algemeen vrij kort (maar had dit ook al van mijn verbruik af getrokken in principe), koken doe ik wel ook op gas maar dat had ik er in principe ook al af getrokken want in de zomer kook je niet minder dan in de winter.
@PhilipsFan Ik heb die in mijn hal bijna dicht gedraaid nu en in de badkamer volledig, afwachten voor wanneer het koud wordt dan maar. Thermostaat hangt eigenlijk op de plek het verst van elke warmtebron.
@MaffeMaarten Bedankt! Ik ga er naar kijken :)
@Skyaero Het voelde voor mij ook als erg veel dat is voornamelijk de reden dat ik deze thread gestart ben. Ik kon alleen zelf niet echt bedenken waar het aan zou kunnen liggen behalve mijn verwarming aangezien ik kort douche, wel kook maar dit ook niet het verschil maakt en ik verder weinig toepassingen gebruik die het gasverbruik zouden verklaren.
@Mickey77 Het lijkt voor zover ik kan zien een solide oplossing voor mijn werkplek. Ik ga er nog eens verder onderzoek naar doen!
@cadsite Tja... je zou bijna denken dat er ergens een gat in mijn gasleiding zit.... :/

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

thof

FP ProMod
boazz schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:00:
@thof nee nog niet, ik ken mijn buren niet super goed maar dat zou ik is na kunnen vragen inderdaad.
@heuveltje Ik heb geen bad en douchen doe ik over het algemeen vrij kort (maar had dit ook al van mijn verbruik af getrokken in principe), koken doe ik wel ook op gas maar dat had ik er in principe ook al af getrokken want in de zomer kook je niet minder dan in de winter.
Zie/merk je ook iets dat de CV lang aan blijft staan?
Hier in het huishouden ook een heel hoog hoog verbruik, maar heel duidelijk te zien dat in de zomer het verbruik laag is en dat het echt puur door het verwarmen komt. Gevolg van een jaren 30 woning met beperkte isolatiemaatregelen. In december en januari haal ik ongeveer de 350 kuub per maand wel, terwijl het in de zomer 25 kuub is :F
@cadsite Tja... je zou bijna denken dat er ergens een gat in mijn gasleiding zit.... :/
Dat kun je redelijk eenvoudig controleren toch? CV-ketel en gasfornuis uit en kijken of de meter door blijft lopen.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• DollarUp.nl
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-11 18:15

DollarUp.nl

DollarUp

Probeer eens isolerende raamfolie. Hebben we ook gehad in onze slaapkamer. Het helpt wel een beetje.

DollarUp

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mickey77 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:28:
@Marzman De matten die ik heb, die gebruiken 50W op de hoogste stand. In tegenstelling tot veel electra kachels die op een lagere stand gedeeltelijk aan en uit gaan, verbruiken mijn matten gewoon een lager wattage. Dus iets van 20/35/50 W zegmaar. In september oktober kon ik prima op standjes 1 en 2 werken, ik had stand 3 alleen nodig als het buiten echt vroor.

Op een echt winterse dag verbruik je dan 2 matten x 8 uur x 0,05 kW = 0,8 kWh. Bij 180 dagen per jaar kom je dan op 144 kWh. Voor de crisis was het tarief zo'n 22ct/kWh dus toen kostte mij dat toen 31 euro per winter, voor twee matten samen. Dat zal nu meer zijn omdat het tarief hoger is, maar ook minder omdat je nmiet altijd de hoogste stand gebruikt. Dus wat verbruik betreft is dat tientjeswerk. Maar vooral: het is heel comfortabel.

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat is wel chill, als ik niet al voor heel de winter petroleum had staan ging ik die ook bestellen voor het thuiswerken. Het zijn bij mij ook mijn handen en mijn voeten waar ik als eerste last van krijg. Je moet alleen een beetje opletten dat je de temperatuur niet te hoog zet denk ik? Vloerverwarming mag ook niet te hoog vanwege spataderen (al sta je natuurlijk niet op de mat, je zit).

/▌

• henkvdd
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 24-06 13:07
Je verbruik is belachelijk hoog voor de ruimte die je warm moet stoken, daar draai ik een half vrijstaandhuis op.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kijk ook eens naar de grootst mogelijke besparing: doe zoveel mogelijk studeerwerk op je school. Er zijn vast werkplekken waar je tot 's avonds laat kunt zitten, misschien zelfs wel in de weekenden. Het kost je niks extra's aan tijd maar wel veel minder aan energie. Laat school maar lekker stoken...

• boazz
sypie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:49:
Kijk ook eens naar de grootst mogelijke besparing: doe zoveel mogelijk studeerwerk op je school. Er zijn vast werkplekken waar je tot 's avonds laat kunt zitten, misschien zelfs wel in de weekenden. Het kost je niks extra's aan tijd maar wel veel minder aan energie. Laat school maar lekker stoken...
Je hebt compleet gelijk. Het is alleen wel zo dat bij ons op de uni het heel erg vechten is voor een plekkie als je er al een kan vinden. Daarnaast wordt ik vrij snel afgeleid door anderen.
Dat samen met dat ik thuis een mooi groot bureau, lekker 2 schermen, goeie stoel en snelle PC (stuk makkelijker voor mn dingen runnen dan mn laptopje) heb, zorgt er voor dat studeren thuis toch een stuk efficienter en fijner is gebleken.
Pagina: 1