Ten eerste is het vreemd dat de eerste die buiten de partner om een afspraak met de bank maakt er vandoor mag met de voordelige hypotheek. Even kort door de bocht, maar als de TS morgen naar de bank gaat en de hele hypotheek op zijn naam zet en 50% van de overwaarde naar zijn ex overmaakt, heeft hij een hypotheek tegen minder dan 2% en staat zijn partner met een zakcentje op straat zonder dat ze het huis kan kopen dat ze wil.
Noch jouw idee, noch het mijne, werken overigens, want jij vergeet een detail (en ik laat het bewust weg), namelijk dat beiden waarschijnlijk 50% eigenaar van het huidige huis zijn.
De ex is dus wel degelijk afhankelijk van de TS als zij het huidige huis wil verkopen, tenzij ze een voor de TS acceptabele gek kan vinden die 50% wil kopen. Maar dan nog kan de huidige hypotheek niet afgelost worden en wordt "meenemen" ervan naar een nieuw huis onmogelijk.
Het is uiteindellijk geven en nemen, en zolang de TS en zijn ex er niet over uit zijn kunnen zij elkaar dwarsbomen door niet akkoord te gaan met verkoop van het huidige huis. Dat kan wel afgedwongen worden via een rechtsgang (of desnoods kan de bank daar een rol in spelen) maar dan loop je wel het risico dat je de overwaarde op je buik kunt schrijven omdat de verkoopprijs van een huis dat onder druk verkocht moet worden flink lager kan liggen dan normaal. En als je met
onderwaarde te maken krijgt worden vergoedingen tussen ex-partners helemaal ingewikkeld.
De ex heeft har kaarten op tafel gelegd: ze wil het huidige huis verkopen en de hypotheek meenemen naar een nieuw huis.
De vraag is wat de TS wil, en of dat voor de ex acceptabel is. Als de TS een ton extra wil, en de ex gaat akkoord, is iedereen gelukkig (hoewel de belastingdienst daar dan ook wel wat van gaat vinden aangezien er dan sprake gaat zijn van een schenking). Als de TS denkt, prima, ex, veel geluk ermee, ik steek 50% van de overwaarde iun mijn zak en ik ga huren, dan is dat ook ok.
Er is sowieso sprake van een onderhandeling. Eén van de partijen heeft aangegeven wat ze willen, nu is de andere partij aan het dubben over het tegenvoorstel. Maar dat de ex als eerste een voporstel heeft gedaan betekent niet dat de TS geen keuze heeft en maar gewoon moet slikken.