Weet iemand hier of er zonnepaneelomvormers (1 fase, circa 5 KWp) bestaan die zich direct op een pc (via wifi of ethernetkabel) laten monitoren, dus zonder (Android/iOS) app en helemaal los van een Chinees internetportaal van de fabrikant? Welke merken/modellen kunnen dat?
GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)
GoodWe bijvoorbeeld, maar moet je wel wat moeite voor doen.
@de Peer , dat is meer iets voor programmeurs. Ik bedoel een apparaat dat zich zonder dit soort capriolen laat uitlezen. Stekkertje erin en hopla. SMA misschien?
de Peer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:28:
GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)
Klopt, je moet dan wel een klein beetje handig zijn met elektronica.
Er zullen vast oplossingen zijn die kant en klaar zijn. Ben benieuwd wat anderen kunnen aandragen voor je.
Er zullen vast oplossingen zijn die kant en klaar zijn. Ben benieuwd wat anderen kunnen aandragen voor je.
[ Voor 190% gewijzigd door de Peer op 09-09-2022 15:19 ]
Er zijn echt meer dan voldoende opties (met tutorials) om alles uit te lezen. Je kunt er voor kiezen om, ongeacht je merk, een kwh meter in je meterkast bij te plaatsen. Bijvoorbeeld dit: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/ of https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/. Heb je er gelijk een portal bij zonder dat je zelf hoeft te knutselen. Je blijft dan wel afhankelijk van de portal van een bedrijf. Je kunt deze meters overigens lokaal uitlezen maar dan zul je zelf moeten spelen met software.
Ik heb zelf een SMA omvormer die ik heb gekoppeld aan Home Assistant en PVoutput. Genoeg tutorials om dit vrij snel werkend te krijgen.
Ik heb zelf een SMA omvormer die ik heb gekoppeld aan Home Assistant en PVoutput. Genoeg tutorials om dit vrij snel werkend te krijgen.
[ Voor 19% gewijzigd door Bo0bz op 09-09-2022 15:25 ]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
@Paut Fronius heeft een vrij complete webinterface op de omvormer zelf. Die kan je dus met elke browser uitlezen.
Voor langetermijnlogging cq terugkijken zal je wel een andere oplossing moeten hebben (pvoutput bijvoorbeeld, wordt ook standaard ondersteund).
Voor langetermijnlogging cq terugkijken zal je wel een andere oplossing moeten hebben (pvoutput bijvoorbeeld, wordt ook standaard ondersteund).
[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 09-09-2022 16:57 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Sma heeft ook een intern webservertje draaien.Paut schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:36:
@de Peer , dat is meer iets voor programmeurs. Ik bedoel een apparaat dat zich zonder dit soort capriolen laat uitlezen. Stekkertje erin en hopla. SMA misschien?
[...]
Ik maak gebruik van modbus tcp/ip en webconnect om de SMA uit te lezen met node-red, en stuur het dan door naar Influxdb/grafana, home assistant en pvoutput.
Dan heb je overal de history ook staan.
Die weg is tegenwoordig niet echt meer nodig c.q. er zijn ook andere wegen; Home Assistant heeft een SMA integratie die hem direct kan 'uitlezen'. Als je daarbij ook Grafana/Influxdb als Add-On toevoegd, gaat alle data ook direct Influxdb inAUijtdehaag schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:01:
Ik maak gebruik van modbus tcp/ip en webconnect om de SMA uit te lezen met node-red, en stuur het dan door naar Influxdb/grafana, home assistant en pvoutput.
@AUijtdehaag dat met die modbus (wat?) tot en met pvoutput leest voor mij ongeveer net zo makkelijk als Amhaars. Dit is niet de richting die ik op wil.
Maar zo'n ingebouwd webservertje van SMA of Fronius klinkt wel praktisch haalbaar voor mij. Daar zal ik me eens op oriënteren.
Bedankt voor jullie reacties!
Maar zo'n ingebouwd webservertje van SMA of Fronius klinkt wel praktisch haalbaar voor mij. Daar zal ik me eens op oriënteren.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:01:
[...]
Sma heeft ook een intern webservertje draaien.
@AUijtdehaag Ik ben een ander soort tweaker en zal je een niet-technische tweak cadeau doen: gooi je dagritme om zodat je elektrisch kookt op het moment dat de zon hoog staat, net als in veel Mediterrane landen, en eet lekker om halftwee in de middag (eventueel gevolgd door een siësta).
Tweaken kan op verschillende manieren
[quote]AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:22:
@Paut
Dat kan ook...
Maar dit is tweakers he...
Tweaken kan op verschillende manieren
[quote]AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:22:
@Paut
Dat kan ook...
Maar dit is tweakers he...
Dat is helaas correctAUijtdehaag schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:16:
Geeft mij geen isolatieweerstand en aardlekstroom en omvormertemperatuur vermoedt ik zo.
hoef je niets voor te doen, alleen het ip van de omvormer te kennen (bij sma) ik gebruik het ook al jaren omdat ik nog een projectje of 600 heb liggenPaut schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:18:
@AUijtdehaag dat met die modbus (wat?) tot en met pvoutput leest voor mij ongeveer net zo makkelijk als Amhaars. Dit is niet de richting die ik op wil.
[...]
En het ziet er zo uit en is zoals @AUijtdehaag al zegt altijd beschikbaar niet alle dag opbrengst grafieken worden onthouden. (dat zijn er maar een paar) maar de dagtotalen tot nu wel.
:strip_exif()/f/image/b969AA0VqOU0m3mApSn4dtYI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kTloOrWAnUg73wMijjMeMlKp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z4N22n3asAX4Upu0i1Kx6521.jpg?f=fotoalbum_large)
@twain4me dat is voor mij voldoende, bedankt!
twain4me schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:57:
[...]
hoef je niets voor te doen, alleen het ip van de omvormer te kennen (bij sma) ik gebruik het ook al jaren omdat ik nog een projectje of 600 heb liggen
Heb je daar een linkje van toevallig?redbullwaning schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:23:
Growatt kan je direct uitlezen met een usb-rs485 en shinebus.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
https://growatt.it/software/
Onderaan staat het.
In de usermanual van je omvormer staat wel waar de rs485 ingang zit.
Bij de mod-mid tl-x serie zit die in de sys-com stekker.
YouTube: ShineBus Operations (Growatt local commissioning tool)
Hier nog een filmpje met wat uitleg.
[ Voor 19% gewijzigd door redbullwaning op 09-09-2022 18:51 ]
PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L
Ik zoek iets voor rechtstreeks naar PVOutput en Domoticzredbullwaning schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:42:
[...]
https://growatt.it/software/
Onderaan staat het.
In de usermanual van je omvormer staat wel waar de rs485 ingang zit.
Bij de mod-mid tl-x serie zit die in de sys-com stekker.
YouTube: ShineBus Operations (Growatt local commissioning tool)
Hier nog een filmpje met wat uitleg.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik heb 2 jaar geleden een Fronius genomen juist om die rechtstreeks op een windows pc te kunnen monitoren en niet via een website... tot nu toe zonder succesPaut schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:27:
Weet iemand hier of er zonnepaneelomvormers (1 fase, circa 5 KWp) bestaan die zich direct op een pc (via wifi of ethernetkabel) laten monitoren, dus zonder (Android/iOS) app en helemaal los van een Chinees internetportaal van de fabrikant? Welke merken/modellen kunnen dat?
Er is wel een display op de omvormer waarop wat uit te lezen valt, maar niet wat belangrijk is zoals opwekking van uur tot uur.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Op github is denk wel wat.klump4u schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:53:
[...]
Ik zoek iets voor rechtstreeks naar PVOutput en Domoticz
Heb al eens een wemos d1 mini op de usb aansluiting gehad.
https://github.com/otti/Growatt_ShineWiFi-S
Je kan dat ook op een wemos d1 flashen.
PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L
Pagina: 1
:strip_exif()/f/image/wL3PqPGePhHoHncpYhpGKC5r.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RALKyhdCfeXUohMbDEoUi4XD.jpg?f=fotoalbum_large)