Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruspek
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-06 11:50
Hoi Allemaal,

wij zijn bezig met het bouwen van een werkplaats met een praktijkruimte.
Hier zoeken we nog een verwarming voor.

De afstand te overbruggen van woning naar praktijk is ca 45m.

In het woonhuis verwarmen wij met een pellet CV-ketel. Aangezien de pellets prijzen ook de pan uitreizen zitten we te denken dat het met een warmtepomp ook kan (al helemaal omdat we een overschot aan pv- stroom hebben.

Mijn vraag in deze is de volgende:

Is het mogelijk (op een normale manier en "normale" prijs) om 1 buitenunit warmtepomp te hebben en daar 2 boilers op aan te sluiten voor SWW en VV? dus dat de woning apart gestuurd wordt en de praktijk ook?

Hebben jullie advies/ervaring wat er mogelijk is?
Ik probeer installateurs te benaderen maar die geven allemaal niet thuis (te druk, we nemen geen nieuwe klanten aan, of ze reageren helemaal niet)

Ik zie eventuele reacties graag tegemoet

groet ruben

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Flinke afstand om te overbruggen met leidingen, die 45 meter... Is een alternatief niet handiger? Bv een lucht/lucht-warmtepomp (AKA airco) voor je praktijkruimte? Lijkt me een stuk eenvoudiger te plaatsen, plus je bent sowieso apart van de woning. En bonus dat je in de zomer ook kunt koelen.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:49

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Dat. En als je ook nog wat zonnepanelen kwijt kan is het helemaal top.
Ik neem aan dat voor een praktijkruimte verwarming (en evt. koeling) voornamelijk tijdens kantoor uren nodig is. Dan is een L/W warmtepomp met CV en/of vloer verwarming hoe dan ook minder optimaal.

Voor warm water kan je afhankelijk van wat nodig is kijken naar een eenvoudige full-electric boiler.

[ Voor 27% gewijzigd door DukeBox op 09-09-2022 11:07 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:25
Aanname dat het 1 ruimte is, incidenteel verwarmd moet worden (dus niet 24/7) en waarschijnlijk is een airco (L/L warmtepomp) ideaal. Goedkoop, snel, je hebt alleen elektra nodig, een muurdoorvoer en een plek voor de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruspek
Het "probleem" met airco systemen met die binnenunits aan het plafond (zal er dan drie nodig hebben) dat ze een luchtverplaatsing (tocht) voortbrengen.
Als ik ergens allergisch voor ben is het wel tocht. Ook vind ik warmte via luchtverwarming (dat is airco dan) een niet prettige warmte.

de werkplaats en praktijk worden, net als de woning, zeer goed geïsoleerd. dus een constante temperatuur zal rustig kunnen. Idee was ook om gewoon vloerverwarming in de praktijkruimte te leggen.
Praktijkruimte bestaat trouwens uit 3 ruimtes. 2 van elk ca 25m2 en een bovenverdieping. De bovenverdieping zal denk ik verwarmd gaan worden door of vv of ir-panelen.

extra pv panelen staat sowieso op de rol

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

45 meter aan geïsoleerde grondleiding is duurder dan een warmtepomp, dus zet een kleine L/W warmtepomp naast het bijgebouw als L/L niet kan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruspek
dat kan een idee zijn.

Dus advies in deze is dan om er twee verschillende panden van te maken.
beide met eigen energie / warmte voorziening.

Gaat beetje tegen mijn gevoel in. Ja 45m geïsoleerde buis is duur. Maar ik heb dan voor beide panden maar 1 buitenunit nodig en 2 binnen units /boilers.

toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

ruspek schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:34:
Het "probleem" met airco systemen met die binnenunits aan het plafond (zal er dan drie nodig hebben) dat ze een luchtverplaatsing (tocht) voortbrengen.
Je hebt ook monoblock L/L systemen die je gewoon tegen de muur plaatst. Veel duurder dan een design radiator zijn ze niet. Vermogen is vaak wel wat minder maar als je er 3 nodig hebt heb je gelijk een mooie verdeling. Zoals: https://www.gamma.nl/assortiment/monoblock-airco/p/B181569

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 15:55
Beetje open deur maar waarom niet gebruik maken van een airco unit die ook kan verwarmen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

amiaima schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:59:
Beetje open deur maar waarom niet gebruik maken van een airco unit die ook kan verwarmen?
Heb je het topic gelezen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

ruspek schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:51:
Gaat beetje tegen mijn gevoel in. Ja 45m geïsoleerde buis is duur. Maar ik heb dan voor beide panden maar 1 buitenunit nodig en 2 binnen units /boilers.
Ook maar 1 binnenunit. Je wil ook warm water daar? Nog een sterker argument voor een aparte warmtepomp.
De 45 meter gaat namelijk ook verliezen opleveren, op SWW temperaturen loopt dat nogal op (10 W/m bij 50 graden is best goed, dat is dus bij jou 450W die je tuin verwarmt).

Als je het op 1 buitenunit wil doen ben je niet alleen duurder in aanschaf maar ook duurder in gebruik. Nog afgezien van de extra complexiteit die een zoneregeling met zich meebrengt icm minimumvermogen etc.

Voor SWW in de praktijkruimte zou een 3/6/11 kW doorstromer misschien een goed idee zijn, wil je daar douchen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruspek
Ja, praktijkruimte heeft ook een douche.
idee is beetje dat in eerste instantie praktijkruimte wordt maar wel zodanig van opzet dat het ook een B&B kan worden. De werkplaats die eraan vastzit moet ook de beschikking krijgen over warm water

Het verhaal van twee WP begrijp ik. mbt verliezen als je het over 45m gaat doen met alle rare moeilijke schakelingen.

Vraag is nog wel of het klopt dat een WP icm vloerverwarming meer comfort geeft dan een multi-split airco.
Koelen in de zomer is misschien een prettige bijkomstigheid maar op zich geen must. Dat ligt echt aan hoe comfortabel die airco's zijn. Wat ik al aangaf: verwarming middels warme lucht (tocht) vind ik echt niet fijn. Of is dat bij de nieuwe generatie airco's verleden tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:03
Als je tocht niet fijn vindt zou ik zeker niet voor een airco gaan. Je zult dan toch de warmtepomp (lucht/water) route moeten gaan, icm vloerverwarming. Dat is hele andere warmte, veel prettiger en rustiger imho.

Je kunt voor sanitair warm water (SWW) een warmtepompboiler neerzetten, en voor je vloerverwarming een monoblock of split-unit warmtepomp. Zou zelf voor monoblock gaan, omdat dat ook door "gewone" installateurs geïnstalleerd en onderhouden kan worden, itt split-units.

Budget moet je zeker 15k voor rekenen, excl vloerverwarming en subsidies, en levertijden en beschikbaarheid vakmensen is compleet onduidelijk, maar reken op minstens 1 jaar vanaf nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Tenzij je het zelf doet, dan ben je voor ~€5-6k klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruspek
Ik kan heel veel zelf, ook installatiewerk, elektra etc.
Alleen afvullen van systeem niet.
Installateurs zijn imo ronduit gevaarlijk bezig. Wimpelen me af, geven aan geen nieuwe klanten aan te nemen of ze reageren helemaal nergens op.
Ik weet dat ze het druk hebben (al vraag ik me af waarmee; nieuwbouw is er bijna niet, tekort aan mensen....waar zijn die gebleven dan?)
Nu geen sales doen betekent straks de toko dicht kunnen doen. Geef dan gewoon aan dat adviesafspraak pas over 3 mnd kan en eventuele installatie pas over 8 mnd ofzo.
Maar goed, dat is een andere discussie.

Wat zijn goede merken systemen?
Of maakt dat tegenwoordig allemaal niet zoveel uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ruspek schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:31:
Ik weet dat ze het druk hebben (al vraag ik me af waarmee; nieuwbouw is er bijna niet, tekort aan mensen....waar zijn die gebleven dan?)
Vergrijzing + weinig nieuwe aanwas. Jongeren willen veel vaker ander, schoon werk doen waardoor er steeds minder installateurs komen. Daarbij wil half Nederland aan de warmtepomp maar zijn er te weinig installateurs om dit te doen. Daar komt nog bij dat door deze omstandigheden de installateurs het werk voor het uitzoeken hebben. Een klein klusje zoals die van jou, zeker wanneer je de boel zelf gaat aanleggen maar niet afpersen/vullen en in werking stellen, levert te weinig op en kost in verhouding te veel tijd. Dan liever een project wat al uitgedacht is en alleen uitgevoerd hoeft te worden, wat veel meer geld oplevert.

• ruspek
dat bedoel ik: is een andere discussie.....

Ik heb gisteravond toch nog contact gehad met aantal mensen.
Zij geven aan dat een kleine WP direct op de vv verdeler het beste alternatief is voor onze praktijk. Voor SWW een doorstromer of een elektrische boiler (met eventueel een schakeling zodat de boiler opwarmt als de zon schijnt)

Dan nog de vraag: Monoblock of split systeem?
Bij Monoblock heb ik geen gedoe met koelmiddel dus dat zou ik dan zelf kunnen installeren.

Split is weer goedkoper in aanschaf...maar heb ik weer kosten aan installateur. (die niet kunnen, geen tijd hebben, of niet willen)

Wel had ik doorgekregen dat ik een merk moest kiezen die een open source besturing hebben zodat (in de toekomst) ik de WP in de homesmart software kan zetten.

Wie weet zo welke merken open source zijn EN goed.
Chinees ben ik niet zo voorstander van

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:50

Reinier

\o/

reageer dan niet

[ Voor 86% gewijzigd door Proton_ op 10-09-2022 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Op homesmart vind ik niets, voor Panasonic en LG zijn aparte printjes ontworpen voor integraties. Chinese warmtepompen zijn op Tweakers niet erg populair
In de TS van Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 vind je links naar merktopics, daar heb je misschien wat aan.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik snap dat je tocht niet fijn vind (al kan je ook een airco daar plaatsen waar je het minste in de luchtstroming zit, dan heb je ook geen last van de tocht).

Toch moet het gigantische prijsverschil van airco (paar duizend) wel afgezet worden tegen (het denk ik) kleine nadeel van de (mogelijke) tocht. Je hebt het wel over 2 a 2,5k tegen 20k (20k omdat je ook nog vloerverwarming moet aanleggen). Zeker als je zo’n airco ook 24/7 laat verwarmen dan zal het met de luchtverplaatsing ook wel los lopen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
Warm water is idd (warmtepomp)boiler die je overschot van zonnepanelen kan benutten een goed id, wordt in BE veel gedaan (want geen salderen meer).
Verder: als het goed geïsoleerd is, kan een goed gedimentioneerde airco (die op laag pitje kan draaien) mss een optie zijn, als je de prijs van L/W en vloerverwarming hebt gezien?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Glashelder schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:46:
Ik snap dat je tocht niet fijn vind (al kan je ook een airco daar plaatsen waar je het minste in de luchtstroming zit, dan heb je ook geen last van de tocht).

Toch moet het gigantische prijsverschil van airco (paar duizend) wel afgezet worden tegen (het denk ik) kleine nadeel van de (mogelijke) tocht. Je hebt het wel over 2 a 2,5k tegen 20k (20k omdat je ook nog vloerverwarming moet aanleggen). Zeker als je zo’n airco ook 24/7 laat verwarmen dan zal het met de luchtverplaatsing ook wel los lopen.
20k? Als je zelf een beetje handig bent lukt het voor de helft ook wel. En heb je gelijk je warm water geregeld. Tenminste, ik neem aan dat het niet over een 16kw unit gaat...

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 10-09-2022 09:20 ]

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 23:36

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Kijk eens bij de nieuwe Daikin Multiplus.

Op deze buitenunit kan je een airco aansluiten en een boiler.
Lost je probleem in 1 keer op.

Dan kies je voor de verwarming niet een wandmodel, maar een vloermodel, wat wellicht ook weer iets aan de toch doet.

Denk dat dit best een mooiste oplossing voor je “probleem” kan zijn.

Mr. T.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MikeyMan schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:17:
[...]

20k? Als je zelf een beetje handig bent lukt het voor de helft ook wel. En heb je gelijk je warm water geregeld. Tenminste, ik neem aan dat het niet over een 16kw unit gaat...
Dat weet ik, maar als we dan gaan kijken hoeveel een L/L kost dan ben je voor minder dan 1000 al klaar. Peren met peren dan ;)

Die 20k ben je wel kwijt als je een L/W met vloerverwarming door een installateur laat aanleggen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Glashelder schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:00:
[...]

Dat weet ik, maar als we dan gaan kijken hoeveel een L/L kost dan ben je voor minder dan 1000 al klaar. Peren met peren dan ;)

Die 20k ben je wel kwijt als je een L/W met vloerverwarming door een installateur laat aanleggen.
L/L voor minder dan 1000? Kwalitatief uitermate teleurstellend product dan lijkt me. Ik was vorig jaar ruim het dubbele kwijt voor een Mitsubishi van 2,5kw.
En dan moet je nog iets met je sww.

Maar idd als je de vloer niet al wilde aanpakken blijft het duurder. Onder de 15k na subsidie moet wel lukken though. Was op de eerste en tweede verdieping, inclusief twee verdelers 5k kwijt voor 100m2 infrezen. Benedenverdieping, ook 100m2, zelf gedaan, was ongeveer 3500 inclusief nieuwe dekvloer storten.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 10-09-2022 12:02 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MikeyMan schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:39:
[...]

L/L voor minder dan 1000? Kwalitatief uitermate teleurstellend product dan lijkt me. Ik was vorig jaar ruim het dubbele kwijt voor een Mitsubishi van 2,5kw.
En dan moet je nog iets met je sww.
Dat heb je dan laten installeren.

Voor rond de 700 importeer je een Mitsubishi Electric uit Spanje. Heb je nog 300 over voor kleinmateriaal en installatie. Dat lukt wel (ik heb er 15 zo geïnstalleerd, dus ik weet zeker dat dat wel lukt :p ).

• ruspek
Ik heb het geluk dat we nu aan het bouwen zijn. Dus alles moet nog gedaan worden, op fundering na.
Vv buis heb ik nog liggen van bouw vd woning.
Dekvloeren moeten ook allemaal nog.
Dus daar geen grote meerkost van.
Het gaat alleen om de installatie en welke het beste is voor onze situatie.
Ik verwacht ca 4 tot 5kw max nodig te hebben.
Bgg 7x7x2.6 en 1e verd 7x7 met schuine dak

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ruspek schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:36:
Ik heb het geluk dat we nu aan het bouwen zijn. Dus alles moet nog gedaan worden, op fundering na.
Vv buis heb ik nog liggen van bouw vd woning.
Dekvloeren moeten ook allemaal nog.
Dus daar geen grote meerkost van.
Het gaat alleen om de installatie en welke het beste is voor onze situatie.
Ik verwacht ca 4 tot 5kw max nodig te hebben.
Bgg 7x7x2.6 en 1e verd 7x7 met schuine dak
no brainer dan toch als alles al zowat ligt? ;)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Glashelder schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:33:
[...]

Dat heb je dan laten installeren.

Voor rond de 700 importeer je een Mitsubishi Electric uit Spanje. Heb je nog 300 over voor kleinmateriaal en installatie. Dat lukt wel (ik heb er 15 zo geïnstalleerd, dus ik weet zeker dat dat wel lukt :p ).
Ja uiteraard. Heb geen stek.

En heb door een extra stil model gekozen.
Pagina: 1