Isoleren zolder jaren 30 woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05 11:46
Hi,

Ik ben drie jaar geleden eigenaar geworden van een rijtjeswoning uit 1930. Mooi karakteristiek huis, maar had wel wat liefde nodig. Na de afgelopen tijd de badkamer, vloeren, kozijnen, etc. te hebben aangepakt is het nu tijd voor de zolder. In verband met nieuwe baan zal ik dit uitbesteden, maar ik wil wel graag mee kunnen denken met de klusjesman (uitvoerder) en niet blind zijn advies volgen, en bovendien begrijpen wat er gebeurt. De klus zou zowel het isoleren zijn, als het plaatsen van een tussenwand (om twee aparte kamers te maken).

Verzoek of iemand zijn ervaring kan delen rond vergelijkbare klus, en met mij mee kan denken of onderstaande werkt, en/of de gekozen materialen de juiste zijn. Heb uiteraard op https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1624457 gekeken, en volgens mij zou het dus moeten werken.

Situatie: zolder in puntdak met aan beide zijden grote dakkapellen. Deze zijn later geplaatst (2001) en hebben al wat isolatie (weet niet welk type - gaat de klusjesman checken als hij begint) en HR++ beglazing (met ventilatieroosters). Ik wil alle delen van het dak laten isoleren waar geen dakkapel zit. Het dak(beschot) rust op de gebruikelijke grote balken (volgens mij in totaal drie stuks tussen de zijwanden van de woning), ongeveer 1.5 meter uit elkaar (woning is ongeveer 6 meter breed). Boel is nu mooi afgewerkt met gipsplaten, met daarachter wat (vermoedelijk minimale) isolatie. Op het dakbeschot (aan de buitenkant dus) ligt dampopenfolie (vorig jaar laten plaatsen), panlatten en tengels, en dan dakpannen (hele oude). Geen sporen van vocht of lekkage.
Voor de tussenwand is mijn enige eis dat hij stevig staat (niet zo'n wiebel wandje) en dat hij geluid isoleert (wordt een werkkamer, en we hebben twee kleine kinderen).

Voorstel klusser isolatie: verwijderen van de gipsplaten en isolatie welke er nu zit, tot aan het dakbeschot. Vervolgens een constructie maken met latjes (weet zijn exacte uitleg niet meer qua afstanden e.d. maar dat zal wel goed komen) en daartussen zo'n 10 cm steenwol plaatsen, misschien iets meer nog. Vervolgens gipsplaten erover, en dichtsmeren. De balken blijven dan net te zien (1 cm dikte ongeveer), wat ik leuk vind voor behoud karakter huis. Hij levert na aansmeren sausklaar op. De isolatie zou hij aanbrengen tussen de voorgenoemde balken.

Voorstel klusser tussenwand: eigenlijk idem als voor de isolatie. Opbouw met houten frame (op de ondervloer - dus hij zaagt het laminaat wat er ligt netjes weg/bij), en dan daartussen steenwol. Vervolgens afwerken met gipsplaten.

Vragen: is steenwol the way to go voor warmte- en geluidsisolatie? lees took veel over PIR platen, eventueel met een zijde gips al afgewerkt. Deze lijken ook ideaal in mijn situatie, zij het dat ze er niet in de juiste dikte zijn geloof ik (en veel duurder?). Gaat het daarnaast goed met vochthuishouding? ik begrijp dat vocht condenseert op de koudste plek van het huis. Dat zal dus wel rond de balken zijn (incl. nok). Omdat ik dampopenfolie heb, en de steenwol ook ademt, zou het vocht toch gewoon ook weer weg moeten trekken (en dus geen schimmelvorming)? Iets anders waar ik op moet letten?
Voor de tussenwand lees ik veel over b.v. gipsblokken, maar de klusser geeft aan dat omdat hij het houten frame op de draagbalken gaat vast zetten, hij een zeer stevige constructie kan maken, en steenwol goedkoper is en beter isoleert (vs. gipsblokken).

Alvast veel dank!

[ Voor 13% gewijzigd door JDillinger op 07-09-2022 16:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 17:30
Pir platen in die kan hij verlijmen, glas of Steenwijk is makkelijker te verwerken.

Pir is echt “in”. Wordt al jaren gebruikt voor bv woning bouw omdat je het snel op grote oppervlaktes kan verwerken. Heb je hoekjes en gaten dan wordt vaak glas of Steenwol gebruikt.

Steen en glaswol ik in de loop van tijd inzakken soms ook inklinken. Zeker als het vochtig is geworden. Pir platen behouden makkelijker hun vorm.

Pir platen moet je vaak afdichten. In hoeken en ook naden wordt dan pur gebruikt.

Als je dak droog is en vrij van vocht zijn glas en steen wol prima. Vocht wil je sowieso niet bij je isolatie.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dragonator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 00:21
Ik heb zelf 2 slaapkamers gemaakt op mijn 2e verdieping en de tussenwanden van metal stud met dubbele gipsplaten / multiplex met gipsplaat gemaakt. Je kan ook hout gebruiken, is misschien makkelijker te verwerken, maar wellicht wel duurder?

In de wanden heb ik steenwol gedaan, met name voor de geluidsisolatie. Let ook op de ontkoppeling tussen de wand en de vloer en plafond, i.v.m. geluid.

De dubbele gipsplaten of hout en gips heb ik gedaan om ook nog wat aan de wanden te kunnen hangen, als dat eventueel nodig is, maar dat is natuurlijk geen must.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:07
Steenwol kan prima en is makkelijker te plaatsen dan PIR. Je drukt het zo tussen een frame. Tevens helpt het meer voor geluidsisolatie, dat kan een overweging zijn.
Indien mogelijk zou ik dikkere isolatie aanbrengen dan 10 cm.

Wat ik mis is een dampdichte afwerking aan de binnenkant. Na plaatsen van de steenwol zal er een dampscherm moeten worden aangebracht. ZEER belangrijk.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:52
steenwol kan prima maar wel dampdicht folie als afwerking. verder gewoon gehele dikte van de balk nemen. isoleren doe je maar 1 keer en dus zo dik mogelijk. Dat stukje balk in het zicht houden kost je straks gewoon warmte en dus euro's omdat je isolatie minder dik is.
Als je graag een stukje balk blijft zien doe je gewoon na de afwerking met gips er een lat overheen schroeven, dat lijkt ook balk.

Als je 'echte' balk wil zien dan moet je lekker met PIR isoleren, daar heb j minder dikte van nodig voor dezelfde isolatiewaarde.
Als je aanspraak wil maken op ISDE subsidie dan zul je minimaal Rd van 3.5 moeten isoleren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• JDillinger
Dank voor reacties! Dampdichte folie is dus zeker noodzakelijk. Als ik het goed begrijp is dat wenselijk zodat vocht zo min mogelijk in het dak trekt (vanuit binnen), en liever via normale ventilatieroutes de woning moet verlaten? Mocht er toch vocht in het dak komen (lees: achter het dampdichte folie), dan kan dit weg via het dampopenfolie op het dakbeschot.

Dikte en materiaal isolatie zal ik nog even met hem bespreken. Als hij het oude materiaal wegehaalt dan zal er behoorlijk wat ruimte zijn (10 cm of meer) waardoor ik dacht dat je dan prima voor steenwol kon gaan in plaats van PIR, want goedkoper. Afweging rond welke isolatiewaarde je dan wilt halen denk ik (tegen welke prijs).

Ook fijn te horen dat steenwol in muren een goede oplossing is. Heb met hem afgesproken dat hij het houten frame op de dwarsbalken zet, zodat alles zo stevig mogelijk vast zit.
Tip van dubbele gipsplaats om hangvermogen te verhogen zal ik meenemen. Weet niet van welke dikte de klusser nu uit gaat.

Ik ben overigens vergeten toe te voegen dat de ‘hoeken van de zolder’ zijn volgebouwd met kasten. Deze kasten zijn netjes weggewerkt, en ik weet niet hoe de isolatie (if any) in dat deel van het dak gedaan is (effectief alles beneden de dakkapel). Is dit nog een probleem? Kan de kasten eruit laten halen denk ik, maar dat wordt een grote kostenpost

[ Voor 15% gewijzigd door JDillinger op 08-09-2022 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 17:30
Hang vermogen van een enkele gipsplaat is al voldoende om een boekenplank, tv op te hangen mits je de juiste en de goede hollewand pluggen gebruikt.

Enkel gips kan per plug al ruim 15kg dragen op een plaat van 12.

Dubbel gips wordt veelal gebruikt voor grote muren, of om een stevige constructie op te bouwen dubbel gips zorgt door overlapping van de naden voor een sterkere muur. Voor plafond is enkel meer dan voldoende.

Wil je echt iets zwaars ophangen. Zou ik achter het gips nog een OSB plaat plaatsen. Ipv dubbel gips.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piete2022
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-05 23:13
Wij hebben onze jaren 30 woning ook geïsoleerd en hebben overal PIR toegepast. Voor alle gevels hebben we PIR platen met gips gebuikt. Deze schroef je in zijn geheel op een lat die gemonteerd is op de buiten gevel.

Het dak hebben wij tussen de gordingen geïsoleerd met PIR plaat. Wat andere zeggen het kost wel meer tijd om aan te brengen, maar je RC waarde is wel hoger met minder dikte. Daarna hebben we uitgeracheld over de gordingen en dit afgewerkt met gips plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Zorg in ieder geval voor een juiste vastlegging van de uitgevoerde isolatiewerkzaamheden, anders kan het niet meegenomen worden bij het vaststellen van het energielabel!

Meer info: Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piete2022
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-05 23:13
Backpacker schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:06:
Zorg in ieder geval voor een juiste vastlegging van de uitgevoerde isolatiewerkzaamheden, anders kan het niet meegenomen worden bij het vaststellen van het energielabel!
Sowieso altijd zoveel mogelijk foto's maken tijdens een verbouwing. Daar heb je later altijd profijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
Nou inmiddels is de klus geklaard. Viel helaas tegelijk met mijn start bij nieuwe werkgever, dus heb me er niet heel erg mee kunnen bemoeien. Ik schets hieronder graag de uitkomst, en hoor graag jullie reacties.

Isolatie schuindak (van binnen naar buiten): gipsplaat, rockwool met alu 7cm, rockwool met alu 7cm, soort noppenfolie wat al tegen het dakbeschot zat, dakbeschot, dampopenfolie, dakpannen.
Reden voor twee lagen Rockwool is dat de dikkere versie was uitverkocht. Alu lagen zitten allebei naar beneden. Verschillende stroken Rockwool zijn niet afgeplakt maar wel netjes naast elkaar gelegd/overlapt waar mogelijk. Volgens mij had de klusser eigenlijk de noppenfolie weg moeten halen, want die is denk ik dampwerend. Tevens had ie de stroken af moeten plakken voor optimale dampwerende werking. Ben nu een klein beetje bang dat er in theorie vocht kan komen in isolatie (dat het neerslaat tegen de noppenfolie - hoewel het dan wel door twee dampwerende lagen zou moeten geraken). Heb op Rockwool site gelezen dat lagen stapelen op deze manier best kan: temperatuurverschil over die 7cm is niet zo groot dus daar zal geen noemenswaardige condensatie ontstaan (en met diezelfde uitleg zou er dus ook geen condensatie op de noppenfolie zijn).

Plat dak dakkapel: gipsplaat, rockwool met alu 7cm, dakbeschot, dakleer (epdm ofzo). Rockwool stroken niet afgeplakt, maar netjes gelegd. Was beter geweest. Daarnaast zitten er spotjes in het dak en daar heeft de klusser wat gaten voor gemaakt in alu laag/het wat opzij geduwd. Niet handig denk ik - bij plaatsen LED spots (doe ik zelf) zal ik met alu tape de aansluiting zoveel mogelijk herstellen.

Hoor graag of jullie denken dat dit oke gedaan is.

[ Voor 8% gewijzigd door JDillinger op 23-10-2022 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Noppenfolie is damddicht te beschouwen. het was beter geweest als het weg zou zijn.. in je ts schrijf je ook dat zijn voorstel is om oud verwijderen tot op het dakbeschot. Ik zou ze het laten bewijzen en er anders alsnog maar uit trekken.

en bewijzen is met een berekening en niet een wazig verhaal.

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 23-10-2022 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:07
Idd beter als de noppenfolie weg was, maar of dat heel erg is dat het er nog zit weet ik niet. Het zit in ieder geval aan de warme zijde dus houdt vocht van binnen tegen.

Er van uit gaande dat je binnenkant dus dampdicht is geïsoleerd (mede door die noppenfolie) had er imo na de steenwol wel een dampdichte afwerking moeten plaatsvinden. Dus ofwel alu naden tapen ofwel een dampscherm aanbrengen alvorens je met gips aan afwerken.

Dat wordt eigenlijk overal aangeraden. Dampdicht afwerken of (indien er al isolatie aan de buitenkant van je dakbeschot zit) met een klimaatfolie afwerken na het isoleren.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
JDillinger schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:00:
Nou inmiddels is de klus geklaard. Viel helaas tegelijk met mijn start bij nieuwe werkgever, dus heb me er niet heel erg mee kunnen bemoeien. Ik schets hieronder graag de uitkomst, en hoor graag jullie reacties.

Isolatie schuindak (van binnen naar buiten): gipsplaat, rockwool met alu 7cm, rockwool met alu 7cm, soort noppenfolie wat al tegen het dakbeschot zat, dakbeschot, dampopenfolie, dakpannen.
Reden voor twee lagen Rockwool is dat de dikkere versie was uitverkocht. Alu lagen zitten allebei naar beneden. Verschillende stroken Rockwool zijn niet afgeplakt maar wel netjes naast elkaar gelegd/overlapt waar mogelijk. Volgens mij had de klusser eigenlijk de noppenfolie weg moeten halen, want die is denk ik dampwerend. Tevens had ie de stroken af moeten plakken voor optimale dampwerende werking. Ben nu een klein beetje bang dat er in theorie vocht kan komen in isolatie (dat het neerslaat tegen de noppenfolie - hoewel het dan wel door twee dampwerende lagen zou moeten geraken). Heb op Rockwool site gelezen dat lagen stapelen op deze manier best kan: temperatuurverschil over die 7cm is niet zo groot dus daar zal geen noemenswaardige condensatie ontstaan (en met diezelfde uitleg zou er dus ook geen condensatie op de noppenfolie zijn).

Plat dak dakkapel: gipsplaat, rockwool met alu 7cm, dakbeschot, dakleer (epdm ofzo). Rockwool stroken niet afgeplakt, maar netjes gelegd. Was beter geweest. Daarnaast zitten er spotjes in het dak en daar heeft de klusser wat gaten voor gemaakt in alu laag/het wat opzij geduwd. Niet handig denk ik - bij plaatsen LED spots (doe ik zelf) zal ik met alu tape de aansluiting zoveel mogelijk herstellen.

Hoor graag of jullie denken dat dit oke gedaan is.
voer het maar even zo in bij ubakus en dan weet je of het ok is.
hoe dan ook is vochtdoorslag vanuit binnen de belangrijkste factor van doorslag denk ik. 2 lagen aluminium is ook niet echt heel handig.
wilde eigenlijk nog reageren dat 10cm isolatie bij zo'n type huis qua balklaag me weinig leek, en dat is dan ook zo.

ik heb het dak met r6.0+ geïsoleerd en het kan er nog steeds koud worden dus het is nooit echt genoeg.
92mm pir r4.7 en dan 6cm glaswol + osb/gipsplaat/stuc en luchtlaag.
Als ik zelf een bij iemand zou isoleren dan is pir wel een dikke meerprijs, want echt heel veel meer werk. verschil met een beetje volproppen met op de cm afzagen en dan vast/volpurren.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05 14:38
Pir vs wol: pir brand heel erg goed. Valt nu niet echt onder “normaal gebruik” van je isolatie, maar misschien toch iets om mee te nemen in je overweging.

En ik kan me vergissen, maar rockwol of glaswol gaat in de zomer de warmte beter buiten houden dat pir (warmtedoorslag heet dat)

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:52
klusser met een hoofd vol onkunde lekker weer betaald en jij vraagt je de rest van je leven af of het dakbeschot er nog is en je isolatie niet schimmelt.
Zo typisch dit, er zou een klusbedrijf keurmerk moeten komen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik heb het zelf gedaan. Had wel een aannemer die er een prijs voor afgegeven had, maar die kon vorig najaar al niet meer en had pas tijd richting de zomer. Heb alles met Resol platen gedaan. Moet nu alleen nog achter de knieschotten, maar denk dat ik daar gewoon met wol ga werken.

Ik heb 12cm Resol (Kingspan Kooltherm) en dat is r 6.0, als ik me niet vergis. Verschil tussen dit en ongeisoleerd was al enorm en dan heb de ruimte achter de knieschotten dus nog niet eens gedaan.

Ik had nog nooit met van die platen gewerkt. Ben op zich heel erg tevreden met het eindresultaat na PURren en tapen, maar het is wel een forse klus. Ik heb overigens nog 2 cm lucht achter de Resol platen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
Heb klusser inmiddels gesproken: hij zegt dat folie dampdoorlatend was, en dat er dus geen probleem is. Hij zei als extra bewijspunt ook dat de folie er al jaren zit (dat klopt) en dat er nooit vochtproblemen zijn geweest (klopt ook). Daar heeft ie opzich wel gelijk in?

Hij komt binnenkort terug om nog laatste wat dingen op te lossen, en ga het dan nog een keer met hem bespreken. Heb misschien achteraf zijn kunde toch wat overschat, en had er voor mijn gemoedstoestand gedetailleerder naar moeten kijken (om zeker te weten dat het goed zit).
Ik ga in ieder geval een van de gisplaten bereikbaar houden, zodat ik deze over een jaar een keer kan weghalen en voelen of er vocht in het steenwol/tegen het folie aanzit. Zo ja, dan kan ik wel met hem regelen dat hij de boel er weer af haalt.

Hierboven wordt gesproken over rot en schimmel, maar volgens mij zou ik in het ergste geval vocht in het steenwol kunnen krijgen. Steenwol schimmelt niet, en het dakbeschot is buiten bereik (als het folie dampdicht is kom er sowieso deen damp bij het dakbeschot, en als het dampopen is dan zit er aan de bovenzijde van het dakbeschot nog een dampopen lag, waardoor vocht altijd weg kan). Toch?

Dank voor alle reacties in ieder geval!
Pagina: 1