Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperSpoof
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-05 21:08
Hoi,

wij hebben een nieuw appartement gekocht uit 1920 in Amsterdam waar nog helemaal niks aangesloten is qua warm tapwater en verwarming. Het is een tussenappartement en we zijn met 2 personen. We douchen 2 x 5 minuten per dag en nemen geen bad. We willen alleen de woonkamer / keuken (1 ruimte) verwarmen, de rest bekijken we later nog wel (waarschijnlijk infrarood panelen in de slaapkamers voor 5 minuten tijdens het opstaan in de winter). In de woonkamer/keuken wil ik vloerverwarming leggen, er zijn door het gehele appartement op dit moment nog geen radiatoren aanwezig. Omdat er nog geen verwarming is, lijkt het onlogisch om iets met Gas te gaan doen, dus we willen kijken of we meteen all-electric kunnen gaan. Het te verwarmen oppervlakte is 30m2. Omdat het een tussenappartement is hebben we geen mogelijkheden om iets buiten te installeren. Het balkon achter is klein en kent weinig afstand naar de slaapkamers van de buren. De ramen zijn allemaal dubbelglas en we gaan de gehele woonkamer/keuken isoleren (vloer + plafond + muren).

Ik heb mij veel proberen in te lezen maar merk dat de meeste topics die ik tegenkom een veel grotere warmtevraag kennen. Ik ben er dus nog niet helemaal uit wat voor ons een goede warmtepomp zou zijn. Waar ik tot nu toe naar kijk:

- Hewalex 3,0 kW -> Lees veel goede verhalen over de efficiëntie, maar ook dat deze niet voldoende zou zijn als hoofd verwarming. Geld dit echter ook voor het verwarmen van een ruimte van 30m2 doormiddel van vloerverwarming. Ik zou de meterkast kunnen vergroten zodat het een afgesloten ruimte is voor het geluid. Voordeel is dat de lucht van buiten komt.

- Vincent -> Lees hier ook positieve verwachtingen over, echter begint de levering pas begin 2023 en

- Inventum Ecolution combi-50 -> Ik lees hier verschillende dingen over, maar in het Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp topic zijn de mensen best positief.

- Modul-AIR Red warmtepomp 2.0 -5.0kW -> Alles inclusief (boiler al inbegrepen). Schijnt wat stiller te zijn dan de Ecolution combi, maar is wel weer een stuk prijziger dan zelf een combinatie maken met Hewalex bijvoorbeeld.

Ik denk dat mijn belangrijkste vraag is; Gezien de beperkte warmtevraag, zouden we de Hewalex als hoofdverwarming kunnen gebruiken? Of hebben jullie andere adviezen die mij verder helpen?
Historisch gasverbruik:
132 m³/jaar (winter '20/21?)
Afgiftesysteem:
- 29 m² vloerverwarming, slangen 10 HoH, 3 groepen, Z daarvan staan altijd open
SWW:
- plek voor boiler: Ja, deze kan ik nog maken
- 100 liter nodig
Warmtepompvoorkeur:
- L/W
- Stil, Verkrijgbaarheid, Goedkoop
Wie gaat het installeren?
Doe het zel

Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door SuperSpoof op 07-09-2022 11:45 . Reden: Bijvoegen extra info ]

FNAC 16 GB status overzicht: www.outfitted.nl , stuur me een DM met jou status om het nog completer te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:56
heb je onder/boven/links/rechts buren? In dat geval zou ik helemaal geen vloerverwarming aanleggen en gewoon 2 elektrische radiatoren ophangen met een kloktimer. Verder kleine elektrische boiler of WPB er in en gaan.

2x zoiets https://www.cvkoopjes.nl/...-watt-dimplex-dtd4-t.html

wat voor ventilatiesysteem heeft je appartement? als je een systeem met mechanishe afvoer hebt kan dat nog interessant zijn als bron voor een WPB waar je dan via een extra spiraal ook de vloerverwarming op laat lopen, amar is wel veel meer geld en gedoe dan optie 1 uit deze post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperSpoof
We zitten inderdaad in het midden, dus onder/boven/rechts/links buren. Er zit op dit moment geen mechanische ventilatiesysteem in het appartement, maar dat zou wel makkelijk te realiseren zijn in combinatie met een VentielatieWP.

Aparte convectoren is ook een goede optie, dit wilde ik in de slaapkamers sowieso doen. Maar misschien is het ook wel de goedkoopste/makkelijkste optie voor in de woonkamer/keuken. Bedankt voor je input alvast!

[ Voor 31% gewijzigd door SuperSpoof op 07-09-2022 12:01 ]

FNAC 16 GB status overzicht: www.outfitted.nl , stuur me een DM met jou status om het nog completer te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-05 18:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met zo weinig verbruik zou ik voor een oplossing met goedkope aanschaf kiezen.
Een boiler voor douchen ontkom je niet echt aan, en met een warmtepompboiler met spiraal heb je meteen een totaaloplossing.
Je hebt dan alleen een circulatiepomp nodig die met een aan/uit thermostaat gestuurd wordt.

Uiteraard wel buiten/buiten aansluiten, dus er zijn twee geveldoorvoeren van 160 of 200 mm doorsnee nodig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:44

ericplan

5180 Wp PV

Proton_ schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:20:
Met zo weinig verbruik zou ik voor een oplossing met goedkope aanschaf kiezen.
Een boiler voor douchen ontkom je niet echt aan, en met een warmtepompboiler met spiraal heb je meteen een totaaloplossing.
Je hebt dan alleen een circulatiepomp nodig die met een aan/uit thermostaat gestuurd wordt.

Uiteraard wel buiten/buiten aansluiten, dus er zijn twee geveldoorvoeren van 160 of 200 mm doorsnee nodig.
En daar zit dan direct de uitdaging: appartement betekent VvE. Je hebt toestemming van de VvE nodig voor die gaten.

Maar met zo'n kleine oppervlakte zou ik ook kijken naar COP=1 verwarming met IR-panelen of elektrische radiatoren. Kleinere investering.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperSpoof
Hoewel we er nog niet wonen, is de VVE gelukkig super meedenkend tot nu toe (het is maar een VVE met naast ons 3 andere en we kregen al het aanbod om misschien iets met een warmtepomp op zolder te doen gezamenlijk, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat voor mij moet zien) en zullen de gaten in ieder geval geen probleem zijn.

Ik zat zelf nog even te denken, omdat ik toch ook weer hier op Tweakers veel lees dat je een COP=1 oplossing eigenlijk niet zou moeten willen vanuit een duurzaamheidsaspect en deze misschien ook minder 'future-proof' is (meer verbruik door gezinsuitbreiding), als het gaat om de aanschafprijzen is een COP=1 dan wel zoveel goedkoper? En zou je niet gewoon een WP (vloerverwarming) + WPB kunnen doen?

- WP + WPB:
-- Hewalex: Aanschaf 2000 - 2400 euro subsidie = +400
-- ARISTON NUOS EVO - Aanschaf 1320 euro - 725 euro subsidie = 595 (of de ATLANTIC CALYPSO VM)
-- Vloerverwarming (zelf leggen) 1500 euro
-- Totaal: 1695 euro

- Elektrische radiatoren:
-- 3 x 1000w: 3 x 188euro = 564 euro
-- Slimme besturing = 3 x 55 euro = 165 euro
-- Totaal = 729 euro

Het verschil tussen beide is dan, heel grof gerekend, 966 euro. Dat is volgens mij ook niet de investering om het te laten? Ruimte voor de WP + WPB komt voor ons wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperSpoof
@Proton_ Hoe kijk jij tegen bovenstaand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Klinkt volgens mij als een plan :)
Misschien in het Hewalex topic vragen of je ergens kan luisteren hoeveel geluid het nou maakt, zodat je de juiste verwachtingen hebt?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperSpoof
Proton_ schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:45:
Klinkt volgens mij als een plan :)
Misschien in het Hewalex topic vragen of je ergens kan luisteren hoeveel geluid het nou maakt, zodat je de juiste verwachtingen hebt?
Ja, dat is zeker iets waar ik mij over ingelezen heb maar ik denk niet dat dit een probleem op gaat leveren. Ik heb ook al gezien dat men met verschillende soorten geluidsisolatie ver komt, en ik kan ook een mooie afgesloten kast maken waar die in valt.

@Proton_ Laatste vraag die ik eigenlijk heb; zou ik met 2 gaten naar buiten (in/afvoer) zowel de Hewalex voor CV als de Atlantic Calypso kunnen voorzien van lucht van buitenaf? Of zou je dan eigenlijk dubbele gaten moeten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik weet niet welke maat de Hewalex nodig heeft, maar ik verwacht dat hij veel meer lucht nodig heeft dan de Atlantic (staat in de specs). Dan kan dat beetje er nog wel bij :) De leidingen blijven kort, vermoed ik. Wel een terugslagklep erbij zodat hij geen valse lucht gaat aanzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:56
paar opmerkingen nog:

1. je vergeet bij kosten van vloerverwarming ook dat er een nieuwe vloer moet komen lijkt me? misschien wilde je dat toch al doen maar het is niet alleen maar vloerverwarming infrezen, ook afwerken moet daarna vaak opnieuw.

2. over hoe futureproof de COP 1 oplossingen zijn: lastig te zeggen maar je noemt gezinsuitbreiding en dat lijkt me nou juist iets waarvoor je uiteindelijk verhuisd naar meer ruimte toch? tuurlijk kun je wel met gezin met 1 kind in zo'n appartement wonen maar je gaat er niet met 2 pubers in zitten over 15 jaar toch?

Ik zou overwegen om een atlantic explorer met extra spiraal te doen en die spiraal aan je vloerverwarming te knopen met een pomp die je regelt door de thermosstaat. Dan als backup 1 elektrische radiator bijv. Dan heb je maar 1 WP in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50

Tazzios

..

airco mono block is misschien ook nog een goede optie, zuiniger dan elektrisch en je kan dan ook koelen. Moet wel bij een buitenmuur geplaatst worden.
Pagina: 1