Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:08
Ik heb helaas ook last van oorsuizen 24/7 sinds een paar jaar. Meerdere piepen en best heftig.
Vroeger veel naar technofeestjes geweest. Helaas één feestje m'n oordoppen niet goed in gehad.

Ik heb er eigenlijk vrijwel geen last meer van, ondanks het vrij heftig is. Net is voor mij net als gezoom van een koelkast of een computer. Alleen als ik heel moe ben of midden in de natuur ben is het heel vervelend.

Door het gedoe ga ik veel minder uit en nog maar een paar keer per jaar naar techno feestjes. Nu was dat sowieso wel gebeurt, omdat ik wat ouder ben geworden.

Hoe dan ook: de muziek staat veel te hard. Altijd gevonden. Nu helaas ook ervaren. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 16:35

Cybje

First Post!

Drardollan schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:03:
[...]

Mag ik vragen welke oordopjes je hebt? Mijn ervaring is namelijk dat communiceren juist wel mogelijk is met oordoppen in.
Ik heb Alpine Partyplugs.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:23

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:17:
- antieke race-auto's moeten ook een waarschuwingsticker krijgen dat ze herrie (tot 95dB RDW) maken?
- Max Verstappen moet ook verkondigen dat een weekend F1 bijwonen doofheid kan veroorzaken?
- moet ik ervanuit gaan dat elk verhuurbedrijf sluitend en bindend advies geeft als ik een kettingzaag huur?
Die 3 situaties gebeuren min of meer al. Een antieke race-auto mag ook niet de openbare weg op als ie meer dan 95dB produceert, want dat is een APK voorwaarde. Verhuurders zijn verplicht om je een set oorkappen te geven bij die kettingzaag, ze zetten alleen geen politieagentje naast je om te zorgen dat je die ook draagt.

Groot verschil van die situaties met versterkte muziek is dat versterkte muziek uit speakers komt en je het gevaar dus bij de bron aan kan pakken (de speakers zachter zetten). En tot op heden is er nog geen argument geweest waarom die speakers niet zachter kunnen, alleen dat dat niet gebeurt omdat er eigenlijk geen effectieve handhaving op is.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:44
Wat apart, die hebben ik en mijn uitgaansvrienden ook allemaal en we kunnen elkaar altijd prima verstaan. Hoe hard de muziek ook staat.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje
  • Laatst online: 26-09 16:35

Cybje

First Post!

Drardollan schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:00:
[...]

Wat apart, die hebben ik en mijn uitgaansvrienden ook allemaal en we kunnen elkaar altijd prima verstaan. Hoe hard de muziek ook staat.
Da's wel interessant, dan is het misschien echt iets bij mij. Mijn gehoor is prima, maar ik vind het volgens mij wel bovengemiddeld lastig als ik een gesprek probeer te volgen in een drukke kantoortuin. Dus misschien dat veel omgevingsgeluid een dingetje is. Ga ik eens onderzoeken :) Maar dat maakt voor mij het uitgaan wel een stuk minder leuk, dus dat zal vermoedelijk niet veranderen.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Hoe kun je nu "vol inzetten op preventie", en tegelijkertijd de verantwoordelijkheid "primair bij de bezoekers" leggen :?
Dan is je inzet toch gewoon nul?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-09 16:09
Stoney3K schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:21:
[...]

Wedervraag: Wat is precies het nut van het draaien op 110 of zelfs 120 decibel in een horeca-aangelegenheid?

Als mensen gehoorbescherming in gaan doen, dan is er maar één reactie, en dat is dat de speakers harder gaan.
De 100DB is gemeten op de limiter of met een DB meter afstand x van de speaker (thuis is dat 1m afstand). Dat betekend dat wanneer een bezoeker de wens heeft(zoals ik) om hard geluid te ervaren, vooraan moet gaan staan bij de speakers en degene die dit niet wensen verder van de speakers af moeten staan.

Zo kan je aan ieders wens voldoen. Ga je de knop volume halveren, zodat je voorin gewoon met elkaar kan praten...Sorry maar als je dat wilt ga dan niet naar een festival of concert en voorin willen staan, daar heb je andere leuke gelegenheden voor.Drankje en praatje maken

120db heb ik nog nooit meegemaakt in een horecagelegenheid. Veel moeten voldoen aan de regelgeving van de gemeente.Meen dat deze op 100db voor een cafe. De limieter slaat aan, zodra ze eroverheen gaan.
Dido schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:24:
[...]

Terwijl ik dit zit t etikken bekruipt me wel steeds meer het ongemakkelijke gevoel dat ik op een troll zit te reageren, trouwens; deze open deuren staan wel erg ver open :X
Nee zeker geen troll, ben serieus.

Wat jij aangeeft is dat we voor iedereen dus moeten gaan bepalen hoe ze moeten omgaan met "onveilige\ongezonde"situaties en deze maar standaard voor ze verbieden, omdat er een verhoogd risico is op de gezondheid, waar de werkende NLer aan meebetaald?

Vrijheid verteghenwoordigd ook een hoge waarde, voor mij heel wat meer dan wat ze met mijn belastinggeld doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Unknown Alien op 07-09-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Unknown Alien schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:48:
[...]

De 100DB is gemeten op de limiter of met een DB meter afstand x van de speaker (thuis is dat 1m afstand). Dat betekend dat wanneer een bezoeker de wens heeft(zoals ik) om hard geluid te ervaren, vooraan moet gaan staan bij de speakers en degene die dit niet wensen verder van de speakers af moeten staan.

120db heb ik nog nooit meegemaakt in een horecagelegenheid. Veel moeten voldoen aan de regelgeving van de gemeente.Meen dat deze op 100db voor een cafe. De limieter slaat aan, zodra ze eroverheen gaan.
Dat is de theorie. Maar in de praktijk hebben veel gelegenheden niet eens een limiter op hun installatie (althans niet in Nederland, ik weet dat de Belgen er strikter in zijn) en doen de ambtenaren eigenlijk vrij weinig aan handhaving.

Dan kun je als caféhouder wel de brave Hendrik uithangen en netjes 100dB op 2,5 meter afstand van je installatie draaien, maar als de buren gewoon standje vol gas spelen dan blijft je kroeg leeg. Dat is het hele vervelende: Je zal wel met de meute mee moeten doen om rendabel te blijven tot er afdoende handhaving is.

Sowieso zijn limiters niet heilig. Als je in een café staat waar een blaaskapel staat te spelen, kan die limiter al diep in het rood staan ook al staat er geen luidspreker aan, want koperblazers kunnen bijvoorbeeld ver over de 100dB heen spelen. Menig orkestlid heeft om die reden ook oordoppen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

evilution schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:45:
Hoe kun je nu "vol inzetten op preventie", en tegelijkertijd de verantwoordelijkheid "primair bij de bezoekers" leggen :?
Dan is je inzet toch gewoon nul?
Hoezo?

Als je elke bezoeker informeert over oorzaak & gevolg (lage inzet want flyers) en je zet (initieel) een pot met oorplugs bij de ingangen, dan is toch de drempel heeeeeeel laag en letterlijk binnen enkele meters aan de bezoeker om wel/niet de verantwoordelijkheid te nemen?

Of bedoel je "inzet nul" heel anders qua perceptie? Kan ook maar wil je me dat dan even uitleggen? :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mastermind--
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-09 09:39
Om mij heen zie ik een hoop diep bedroevende gevallen. Jongvolwassen die wanneer ze in de leeftijd komen een keer gaan stappen of een festival bezoeken met totaal onverwachte rampzalige gevolgen.

Na een enkele keer permanente piep of ruis of combinaties ervan in het gehoor. Studies kunnen niet voltooid worden, levens staan op hun kop en de suicides nemen toe.

Je kunt niet verwachten dat iedereen goed geïnformeerd is over risico's en gehoorbescherming wanneer we er niet standaard over onderwijzen. Veel van hen wisten dat je bijvoorbeeld niet de hele avond naast een speaker moet gaan staan wegens risico op gehoordschade. Maar dat gehoorschade kan betekenen dat in plaats van dat je gehoor slechter wordt, je voor de rest van je leven een concert in je hoofd hoort? Daar hebben ze op de meest pijnlijke wijze achter moeten komen. Eveneens dat wanneer je het advies volgt en dus helemaal niet naast een speaker gaat staan maar achterin de zaal, het kwaad alsnog kan geschieden. 'In Nederland zal dit toch wel goed geregeld zijn...?'

Deze trend moet heel snel stoppen. Niets eigen verantwoordelijkheid. Zoals een poster hierboven kundig uiteenzette: dit is een maatschappelijke en bestuurlijke verantwoordelijkheid!

There is no real life, there is just AFK.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Stoney3K schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:02:
Dan kun je als caféhouder wel de brave Hendrik uithangen en netjes 100dB op 2,5 meter afstand van je installatie draaien, maar als de buren gewoon standje vol gas spelen dan blijft je kroeg leeg. Dat is het hele vervelende: Je zal wel met de meute mee moeten doen om rendabel te blijven tot er afdoende handhaving is.
Fun fact: Ik ken een cafe dat bewust nooit muziek aanzet want je moet d'r gewoon met elkaar kletsen. En die zit altijd vol. :P Toegegeven, dat is geen party-cafe voor jongeren.

Maar ik vraag me wel af wat er nou waar is van dat meemoeten "want anders gaat de klant naar de buren".

Eigen mening: muziek in horeca is sowieso kut. Gewoon op nul. Als ik muziek had willen horen had ik het wel thuis in mijn woonkamer afgespeeld, duizend keer betere geluidskwaliteit dan welke kroeg of concertzaal dan ook. En dan kan ik ten minste met mensen praten zonder me helemaal schor te schreeuwen.
- moeten de luchtmachtdagen afgeschaft want fly-by?
Wat een vergelijking, zeg. Die vijf seconden hard geluid boeit echt niks. De hele avond in herrie staan richt honderd keer meer schade aan.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:57
Stoney3K schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:02:
[...]

Dat is de theorie. Maar in de praktijk hebben veel gelegenheden niet eens een limiter op hun installatie (althans niet in Nederland, ik weet dat de Belgen er strikter in zijn) en doen de ambtenaren eigenlijk vrij weinig aan handhaving.
Dat hangt van de locatie af en het bevoegd gezag waar deze onder valt. Vergunnigplichtige locaties worden gecontroleerd door omgevingsdiensten (en dus niet de gemeente) en hebben zeer zeker wel een limiter op de apparatuur zitten. Morrelen ze daaraan, dan zijn er flinke consequenties.

In mijn persoonlijke ervaring ben ik vanaf m'n 16e uitgegaan, en ook naar allerlei (Hardstyle/trance/hardcore/techno)feestjes geweest. Vanaf m'n 24e ongeveer met oordoppen, hoewel ik die niet altijd bij me heb/had als ik onverwacht in de kroeg eindigde. Ik heb gelukkig geen last van een piep of ruis in m'n oren. Maar ik blijf altijd bewust weg bij de boxen omdat dat simpelweg pijn doet aan m'n oren.

Ik weet nog dat we rond 2002 helemaal opgewonden waren omdat de HMH toen vaak Vdosc (?!) speakers gebruikte die super goed geluid produceerden. Maar ook toen al (zonder doppen) bleef ik er mooi uit de buurt. Wel vind ik het volume op een dergelijk feest/festival onderdeel van de beleving. Als ik midden in de zaal zonder problemen een beetje met mensen kan keuvelen gaat er iets niet goed. Hoewel juist oordoppen ervoor zorgen dat dat veel makkelijker gaat. Die onderdrukken namelijk de ruis waardoor je mensen juist beter verstaat.

Ik pleit dus voor betere voorlichting en het gebruik van (goede) oordoppen bij feesten/festivals waar je komt voor de muziek. Ik de kroeg mag het geluid van mij best iets zachter. Daar kom je niet primair voor de muziek. :)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Malfunctions schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:36:
[...]

Dat hangt van de locatie af en het bevoegd gezag waar deze onder valt. Vergunnigplichtige locaties worden gecontroleerd door omgevingsdiensten (en dus niet de gemeente) en hebben zeer zeker wel een limiter op de apparatuur zitten. Morrelen ze daaraan, dan zijn er flinke consequenties.

(...)

Ik pleit dus voor betere voorlichting en het gebruik van (goede) oordoppen bij feesten/festivals waar je komt voor de muziek. Ik de kroeg mag het geluid van mij best iets zachter. Daar kom je niet primair voor de muziek. :)
Hier in de regio Brabant heb je vrij weinig "vergunningplichtige" locaties als het om geluidsvergunningen gaat, dat zijn over het algemeen discotheken en poppodia. En in de discotheken is de afgelopen 10 jaar een enorme kaalslag geweest.

Wat er voor in de plaats is gekomen zijn de feestcafés die een algemene horecavergunning hebben maar wel loeiers van geluidsinstallaties en die dus op discotheek-volume draaien. Nu heb ik bij die tenten vaak meer moeite met de kwaliteit van de muziekkeuze, maar dat is een andere kwestie. :+

Op lokaties waar er tijdelijk gedraaid wordt, dus de drive-in show, kermis, jaarmarkt, carnavalswagen of het dorpsbandje, is het al helemaal een wild Westen. Alleen de groot georganiseerde buitenpodia hebben een vergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

bwerg schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:05:
[...]
Die vijf seconden hard geluid boeit echt niks.
Zit je in de goede discussie of roep je maar wat?

Dus dan maakt het ook niet uit of je eentiende seconde met je oor op 3m van een Cobra (illegaal vuurwerk) staat? Want blijkbaar boeit die korte tijd niets en hou je er geen schade aan over? Of die 0.2s ongeveer dat iemand een kanon naast je oor zou afvuren? Doet dat dan ook "minder" schade omdat het zo kort is?
De hele avond in herrie staan richt honderd keer meer schade aan.
Honderd keer meer? Echt. Is dat dan ddat mensen met tinnitus 100x keer vaker een piep horen? 100x harder? 100x wat? Ik wil heel graag discussieren en sta zeker open voor argumenten maar kom dan even met tastbare informatie (zoals documenten van bekende instituten) dat "de hele avond" dus 100x erger is.

Hier dan even een quote (en een toevallig iets over vuurwerk): https://www.nidcd.nih.gov/health/noise-induced-hearing-loss
Your distance from the source of the sound and the length of time you are exposed to the sound are also important factors in protecting your hearing. A good rule of thumb is to avoid noises that are too loud, too close, or last too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al een jaar of 20 a 25 een constante piep in mijn gehoor, soms met periodes van vrij heftig oorsuizen. Oorzaak zal liggen bij een combinatie van flink wat hardere feestjes vroegah (beruchte jaren '90 >:) ) arbeidsverleden en heden (fabriek lawaai, draag daar wel gehoorbescherming) en natuurlijk de onbegrensde casette walkmans van voorheen :P

Rechts had ik al behoorlijk gehoorverlies na een fikse reeks oorontstekingen in mijn jeugd.

Als het stil is om me heen hoor ik altijd wel geruis in combinatie met constante pieptonen. Soms een periode oorsuizen, dat is wel eens lastig met in slaap vallen.

Maar ben er inmiddels aan gewend geraakt en stoor mij er niet aan, het is wat het is. Het leven, je wint wat, je verliest wat.

Denk wel dat ik met de tijd stokdoof zal worden maar dat is ook wel weer lekker rustig. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:44
Ik merk dat sinds de corona maatregelingen voorbij zijn en ik dus weer elk weekend ben gaan stappen dat mijn gehoor er merkbaar op achteruit is gegaan.

Ik zou wel graag vaker oordoppen willen dragen. Maar heel vaak staat de muziek dusdanig hard dat wanneer je dan oordoppen gebruikt ze alle details van de muziek verwijderen waardoor er niets overblijft dan gedreun (wat via je schedel binnenkomt?)
Ik gebruik dan de Alpine op maat gemaakte doppen, dus daar ligt het niet aan.

Ik zou een grote voorstander zijn van het inperken van het geluidsniveau. Niet perse naar een veilig niveau. Maar wel naar een minder bizar harde niveau. Dat ze maar eens gaan focussen op kwaliteit in plaats van kwantiteit.

En verder heb ik er alle vertrouwen in dat de wetenschap ooit mijn tinitus en gehoorschade weer weet te herstellen. https://news.mit.edu/2022...hearing-regeneration-0329

[ Voor 12% gewijzigd door saveljos op 07-09-2022 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
saveljos schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:34:
... dat wanneer je dan oordoppen gebruikt ze alle details van de muziek verwijderen waardoor er niets overblijft dan gedreun (wat via je schedel binnenkomt?)
Ik gebruik dan de Alpine op maat gemaakte doppen, dus daar ligt het niet aan.
Dan is er iets mis met je oordoppen (vuil, lekkage) of heb je een te zwaar of verkeerd type filter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:15
Dergelijk probleem speelt ook al jaren bij nieuwe motorrijders.
https://knmv.nl/2018/maar...ijders-over-gehoorschade/

En sinds corona zijn er volgens mij veel motorrijders bijgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
TBTL schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:36:
[...]

Dan is er iets mis met je oordoppen (vuil, lekkage) of heb je een te zwaar of verkeerd type filter.
Niet per sé, als het gewoon een belabberd afgeregeld geluidssysteem is dan kunnen ze die mix enorm schel én hard dreunend maken, waarin de details compleet verzuipen.

Ga je dan filteren dan ben je hooguit het schelle randje kwijt want die lage tonen kun je vrijwel niet filteren (die komen via je schedel nog altijd binnen) en je krijgt er de details niet mee terug, want 'garbage in = garbage out'. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Deze wilde ik even delen met jullie.

Rutger leert stappen 2: Gabbers (vanaf 8:30)

Rutger had op TV Rijnmond een rapportage over leren stappen. Dit zijn korte afleveringen waarin hij meeging met stapjongeren. Dit is een aflevering waarin hij mee ging gabberen. Extreem hard geluid, echt hard. Hier "hoor" je gewoon hoe hard het geluid was in die tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

MAX3400 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:09:
[...]

Hoezo?

Als je elke bezoeker informeert over oorzaak & gevolg (lage inzet want flyers) en je zet (initieel) een pot met oorplugs bij de ingangen, dan is toch de drempel heeeeeeel laag en letterlijk binnen enkele meters aan de bezoeker om wel/niet de verantwoordelijkheid te nemen?

Of bedoel je "inzet nul" heel anders qua perceptie? Kan ook maar wil je me dat dan even uitleggen? :)
Zie arbeidshygiënische strategie. Voorkomen van letsel begint bij bronmaatregelen. Een flyer en pot met oordoppen bungelt dan zo’n beetje onderaan.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
evilution schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:29:
[...]

Zie arbeidshygiënische strategie. Voorkomen van letsel begint bij bronmaatregelen. Een flyer en pot met oordoppen bungelt dan zo’n beetje onderaan.
En voordat je zegt "Ja maar het gaat om bezoekers", er zijn natuurlijk ook mensen die in de horeca werken. ;)

Overigens gaat het in de veiligheidsstrategie voor bezoekers zelfs verder dan voor werknemers, omdat bezoekers er niet voor kiezen om zich aan welk gevaar dan ook bloot te stellen. Dus dan is "gevaar bij de bron weg nemen" dubbel zo belangrijk.

[ Voor 24% gewijzigd door Stoney3K op 07-09-2022 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

evilution schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:29:
[...]

? Hoezo is een flyer onhygienisch? Oordoppen (32dB SNR bulk levering individueel verpakt) komen op nog geen 4 cent per paar. Ik heb hier ook 120 paar liggen in verschillende SNR-ratings. Supethandig voor een dance-feest, een middagje circuit (tribune) of paddock (zwaardere rating) etc.

Maar, allicht, wat is een betere inzet dan? Want je vorige post ging over inzet nul maar het is niet alsof je (zelf) ook meedenkt in oplossingen?

Vergeet ook niet dat het niet alleen bezoekers zijn. Ook medewerkers. Leveranciers (die kortstondig langskomen). Handhaving/medisch. Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

TheBrut3 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:37:

Ik denk dat dit ook al jaren bij “oude” motorrijders speelt. Vroeger was er veel minder aandacht voor. Ik heb zelf ook jaren met een potje rondgereden waarbij de herrie nog erger is. En heb ook al jaren tinnitus en een oor wat minder registreert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:38:
[...]
Maar, allicht, wat is een betere inzet dan? Want je vorige post ging over inzet nul maar het is niet alsof je (zelf) ook meedenkt in oplossingen?
Heel simpel: Het geluidsniveau naar een acceptabele sterkte terug brengen, dan zijn die doppen niet nodig.

Als het enige verweer van de horeca dan is "Ja maar dat is minder leuk" dan moet je misschien je verdienmodel eens daarop aanpassen en het leuk maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

MAX3400 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:38:
[...]

? Hoezo is een flyer onhygienisch? Oordoppen (32dB SNR bulk levering individueel verpakt) komen op nog geen 4 cent per paar. Ik heb hier ook 120 paar liggen in verschillende SNR-ratings. Supethandig voor een dance-feest, een middagje circuit (tribune) of paddock (zwaardere rating) etc.

Vergeet ook niet dat het niet alleen bezoekers zijn. Ook medewerkers. Leveranciers (die kortstondig langskomen). Handhaving/medisch. Etc.
Uhm

Een voor de hand liggende oplossing is de volumeknop terug te draaien ;)

[ Voor 4% gewijzigd door evilution op 07-09-2022 18:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Stoney3K schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:39:
[...]

Heel simpel: Het geluidsniveau naar een acceptabele sterkte terug brengen, dan zijn die doppen niet nodig.

Als het enige verweer van de horeca dan is "Ja maar dat is minder leuk" dan moet je misschien je verdienmodel eens daarop aanpassen en het leuk maken.
Er zijn waarschijnlijk ook mensen die horeca mijden vanwege de tyfusherrie O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Lumics schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:52:
Wil je geen gehoorschade, dan doppen in. wegblijven. Meest effectieve oplossing..
Stemmen met je portemonnee is het meest effectief. Wanneer er geen kop meer in het café of discotheek komt moet men wel na gaan denken hoe dat toch komt…

Door een aangeboren gehoorafwijking is goed voor mij nooit een succes geweest. Een kroeg was voor mij de plek om bier te drinken en niet voor een goed of gezellig gesprek.

Afgelopen weken een keer bij Kensington in de Ziggodome geweest. Dat stond me een partij hard, zelfs op de hoogte van de geluidsman. Met sommige stukken voelde je de trommelvliezen klapperen… en ik maar denken dat ik soms bij ons in de kerk al hard draai…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zijdelings, sommige earpods (merk en type noem ik niet) zijn gemeten tot wel 113dB aan meetbare druk. Dat is. En aangezien dB(A) logaritmisch is muziek bija 113dB(A) op bepaalde earpods dus hetzelfde als (snel gerekend) gelijk kunnen luisteren naar 16 horeca-gelegenheden die tegelijkertijd 100dB(A) uitbraken.
Maar dat kan je heel makkelijk oplossen: Volume lager zetten (en je telefoon limiteert het al standaard). Je gaat ook niet die vol aanzetten, en daarna iets ertussen doen om je gehoor te beschermen.

Bij cafés en uitgaansgelegenheden die debiel harde muziek hebben, is de oplossing hetzelfde: Volume lager zetten.

Dat er verschillen in voorkeuren zitten qua volume is prima. Maar dat je oordoppen in moet om er veilig te kunnen zijn? Dan is het volume te hoog. En soms is dat natuurlijk niet zomaar aan te passen, in een fabriek bijvoorbeeld. In een café wat gewoon uit de geluidsinstallatie speelt is dat triviaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Laatst online: 21:07
bwerg schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:05:
[...]

Wat een vergelijking, zeg. Die vijf seconden hard geluid boeit echt niks. De hele avond in herrie staan richt honderd keer meer schade aan.
Nou, als mijn zoon en ik bij de start-/landingsbaan staan gaan op zijn minst de vingers in de oren wanneer dat ding (meestal de jets, Cessna's zijn niet zo spannend :P ) voorbij vliegt. We hebben ook allebei een ANC koptelefoon die de scherpe randjes er meer dan goed vanaf haalt.

On-topic:
Ik snap niet waar de horeca zo moeilijk over doet. Als we bij een klassiek concert zitten dan gaat dat ook onversterkt. De beleving is niet afhankelijk van het volume maar van de kwaliteit van de muziek.
En ja, ik ben ook naar Dragonforce en Metallica geweest waarbij ik bij Metallica zelfs met piepende oren weg ben gegaan ondanks dat ik op maat gemaakte doppen had (en die dempen dus écht heel goed). Een collega van me stond op de vloer terwijl ik op de 1e ring zat, zij zegt dat ze nergens last van had en dat vond ik dus best wel opmerkelijk.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:16
Huidige situatie:
- Volume wordt hard uitgestuurd
- Volume wordt door oordoppen tot een minder schadelijk niveau teruggebracht
- Jij hoort de muziek op normaal niveau

Betere situatie:
- Volume wordt normaal uitgestuurd
- Jij hoort de muziek op normaal niveau

Bijkomend voordeel is dat je de muziek ook nog eens 'beter' waar zult nemen zoals het bedoeld is. Zelfs de beste oordoppen zullen op bepaalde frequenties meer doorlaten dan anderen waardoor de hele muziek tot op zekere hoogte anders wordt; althans zo ervaar ik het wel :P In een horeca setting boeit geluidskwaliteit wellicht niet zo, maar bij concerten waar (te) hard gedraaid wordt dat oordoppen nodig zijn wel vind ik.

Het hele argument beleving slaat naar mijn mening precies nergens op vanuit deze branche 8)7
Hoogstens dat je wat extra speakers in je zaak moet ophangen als je met een lager volume uit de speakres niet het hele pand kunt 'coveren'
Ik vraag me ook werkelijk af wat de volgende klacht wordt...

- antieke race-auto's moeten ook een waarschuwingsticker krijgen dat ze herrie (tot 95dB RDW) maken?
- Max Verstappen moet ook verkondigen dat een weekend F1 bijwonen doofheid kan veroorzaken?
- moet ik ervanuit gaan dat elk verhuurbedrijf sluitend en bindend advies geeft als ik een kettingzaag huur?
- moeten de luchtmachtdagen afgeschaft want fly-by?
Dat vind ik appels en peren vergelijken. Een antieke auto, vliegtuig of kettingzaag produceert nu eenmaal veel geluid om het werk te doen waar die voor gemaakt is. Daar is vaak helemaal niks aan te doen, een kroegbaas kan simpelweg aan een knopje draaien.
Stoney3K schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:13:
En ze willen de muziek hoorbaar maken voor de rokers op het terras, terwijl de speakers vaak achterin de zaak hangen (want speakers op het terras mag van de vergunning niet).
Ze zouden een voorstel kunnen doen bij hetgeen die daar over gaat dat ze dit wel mogen met een nog beperkter volume (stel fictief even 75dB) toch?

Onder de streep veranderd er niks als ze nu binnen op 110dB uitsturen waarvan buiten 75dB overblijft vs. een dedicated speaker buiten / bij de deur die 75dB uitstuurt i.c.m. een normaal geluidsniveau binnen.

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
Unknown Alien schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:18:
Wat is er mis dat de bezoekers verantwoordelijk zijn voor hun eigen bescherming?
Nou inderdaad. Waarom mag ik mijn giftige afval niet gewoon op straat dumpen? Laat de buurtwoners zelf maar verantwoordelijk zijn voor hun eigen bescherming.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:20
Stoney3K schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:39:
[...]

Maar hoe doe je dat met concerten? Als er iets stoort dan is het wel geouwehoer. Dat moet overstemd worden, maar tegen de tijd dat het volume hoog genoeg is heb je toch echt doppen nodig.

Ik weet even niet meer welk land het is, maar de concerten met een lage limiet zijn lastig te genieten.

Voor een kroeg is het wat mij betreft anders, maar daarin ben ik wellicht een oude lul die daar juist komt om wat met vrienden te ouwehoeren.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-09 16:04

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wat ik me afvraag, buiten 'denk het wel', is muziek met de jaren steeds harder gegaan? Het was volgens mij al begin de eeuwwisseling dat muziek aan banden werd gelegd (103db? dacht ik), mijn grote tijd komt uit de mid 90s tot mid2000s, maar van de vele die ik nog ken uit die tijd ken ik niemand met (zware) gehoorschade.

Ik weet ook niet of je nu 'dichterbij' speakers staat dan vroeger, muziekstyle zal het zeker niet zijn?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Ik vroeg eens aan een geluidsman op zo'n festival waarom het geluid zo teringhard stond, het halve publiek liep met oordopjes in. Hij zei: als nou niet zoveel mensen van die oordopjes in doen dan hoef ik het ook niet zo hard te zetten.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

TerraGuy schreef op donderdag 8 september 2022 @ 01:50:
Ik vroeg eens aan een geluidsman op zo'n festival waarom het geluid zo teringhard stond, het halve publiek liep met oordopjes in. Hij zei: als nou niet zoveel mensen van die oordopjes in doen dan hoef ik het ook niet zo hard te zetten.
Dat doet me aan dit plaatje denken:
Afbeeldingslocatie: https://ivorytowerscribbles.files.wordpress.com/2016/08/6a00e551318e8a883301a5117cf090970c.png
Lang geleden had ik mijn promotiefeest, en dat is zo'n gelegenheid waar veel mensen samenkomen die elkaar al langer niet gezien hebben, en dus willen kunnen praten. Na goed advies van mijn paranimf heb ik toen expres geen band or DJ genomen, maar een jukebox gevuld met singles. Konden mensen zelf liedjes selecteren, we konden het volume zelf regelen etc.

Veel mensen die in de industrie werken weten niet beter, het is altijd zo geweest, traditie etc.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

TheBrut3 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:37:

Niemand vertelt dat tijdens theorie of lessen. Je gaat met een oortje van de rijschool in zo de snelweg op.

En van iedereen die zo heeft gelest, hoor ik dat de instructeur helemaal "surprised Pikachu" gaat als de lessers hen niet kunnen verstaan bij 80 km/u+. Dat komt doordat de ruis van de wind langs je helm het speakertje overstemt.

Vergelijk de wind die je in je helm hoort met het autorijden op de snelweg met je raam op een kier, maar dan nog harder, rondom je hele hoofd en niet te vermijden. Kun je nagaan wat die continue belasting voor je oren doet.

Schoonenberg zegt daarover:
Een motorrijder kan ongeveer een kwartier met een snelheid van 100 km/uur rijden zonder gehoorschade op te lopen. Bij een snelheid van 120 km/uur is dat nog maar 7 minuten.
Zeven minuten. Moet jij eens raden hoeveel motorrijders aan hun oren denken voor ze hun helm opdoen. Ik gok dat het hooguit een kwart is.
Ja, zie bovenstaand: het begint bij voorlichting. Ik ben verschillende keren naar het circuit geweest waaronder F1, en dat is gewoon ziek hard. Mooi geluid als je ervan houdt, maar met doppen in nog meer (en langer) genieten.

Op een kettingzaag staat als het goed is een sticker die gehoorbescherming aanbeveelt; op m'n circuittickets heb ik dat nooit zien staan.

[ Voor 20% gewijzigd door CodeCaster op 08-09-2022 08:46 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:38

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Cid Highwind schreef op donderdag 8 september 2022 @ 01:20:
[...]

Maar hoe doe je dat met concerten? Als er iets stoort dan is het wel geouwehoer. Dat moet overstemd worden, maar tegen de tijd dat het volume hoog genoeg is heb je toch echt doppen nodig.
Als je naar een concert gaat moet je het fatsoen hebben je mond te houden. Als je naar de bioscoop gaat zit je er toch ook niet de hele tijd doorheen te lullen?
Het is dat ik "concert" meer met klassieke muziek associeer, maar daar is het publiek ook stil. Als je met elkaar wil praten moet je niet naar een concert gaan. Of de artiest moet accepteren dat hij achtergrondmuziek is en dan hoeft die muziek ook niet kneiterhard.

Ik heb zelf sinds een aantal jaren ook tinnitus. Denk aan het suizen dat je hebt als je naar een concert bent geweest waar de muziek te hard heeft gestaan. Maar waar dat vroeger na een uurtje weg was heb ik het nu 24/7.
Ik ben nooit naar disco's geweest, wel naar festivals maar ik heb mijn hele leven trompet gespeeld in een fanfare. En dat gaat ook hard. We hebben een tijd in een disco gerepeteerd en de eigenaar zei dat het harder ging dan als hij de disco aan had staan. En ik deed daar vrolijk aan mee. Tot het op gegeven moment onprettig werd. Als trompettist zit je vlak voor het slagwerk en in onze opstelling stonden de pauken achter mij. Toen dat een keer op volume "ik sla het vel kapot" ging heb ik er één keer iets van gezegd en toen het antwoord volstrekt afwijzend was heb ik mijn consequenties getrokken en ben er mee gestopt. Later nog eens geprobeerd maar het ging gewoon niet, ik kon niet meer met dat soort geluidsvolume omgaan, ik werd er doodongelukkig door.
Nu staan er schermen tussen slagwerk en de achterste rij blazers en spelen meerdere mensen met oordopjes. Goh.

Dus ja: ik ben er helemaal voor dat dit gereguleerd wordt. Dit is gewoon een stukje gezondheid. Als je jong bent denk je dat je niets kan overkomen, maar 20 jaar later zou je willen dat je in die tijd wat meer opgelet had.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-09 16:06
Maasluip schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:44:
Ik ben nooit naar disco's geweest, wel naar festivals maar ik heb mijn hele leven trompet gespeeld in een fanfare. En dat gaat ook hard. We hebben een tijd in een disco gerepeteerd en de eigenaar zei dat het harder ging dan als hij de disco aan had staan. En ik deed daar vrolijk aan mee. Tot het op gegeven moment onprettig werd. Als trompettist zit je vlak voor het slagwerk en in onze opstelling stonden de pauken achter mij. Toen dat een keer op volume "ik sla het vel kapot" ging heb ik er één keer iets van gezegd en toen het antwoord volstrekt afwijzend was heb ik mijn consequenties getrokken en ben er mee gestopt. Later nog eens geprobeerd maar het ging gewoon niet, ik kon niet meer met dat soort geluidsvolume omgaan, ik werd er doodongelukkig door.
Nu staan er schermen tussen slagwerk en de achterste rij blazers en spelen meerdere mensen met oordopjes. Goh.
Ik speel ook al jaren in fanfares (saxofoon), zowel klein (30 man) als groot (70 man) en gelukkig hebben we bij beide orkesten er dirigenten voor staan die dat een beetje in de gaten houden. Overigens niet alleen het slagwerk is een probleem, het scherpe koper (trompetten en trombones) kunnen er ook wat van 8). Het probleem bij die instrumenten is vooral dat al het geluid uit één punt komt (de beker) waardoor de ene persoon (en de blazer zelf) denkt dat het wel meevalt, terwijl de persoon waarop de beker gericht staat de volle laag krijgt, vooral bij de hogere noten. Gelukkig heb ik als saxofonist zelden slagwerk of scherp koper direct achter mij zitten wat een hoop scheelt. Wel heb ik altijd oordoppen bij me voor het geval dat het toch wat te veel wordt. Vaak doe ik die dan alleen in het oor wat naar het slagwerk gericht is zodat ik vooral de voorkant van het orkest nog goed kan horen.

Wat in mijn ervaring wel meespeelt bij het volume van een fanfare is de ruimte waar je speelt. Als door te veel of te weinig akoestiek de individuele muzikanten zich zelf slecht kan horen, gaat deze automatisch en onbewust harder spelen. Spelen in bijvoorbeeld z'n achteraf zaaltje van een dorpscafé met een laag systeemplafond of aan het andere extreme uiteinde een grote stenen kerk (waarbij de slotnoot nog seconden lang na te horen is) zal het volume niet helpen. Een hoog plafond met niet te veel harde oppervlakten is dan eigenlijk wel een must.

Ik heb ook wel in bandjes gespeeld en in een fusion bandje oefenden we altijd in z'n bouwkeet ergens achter op een boerderij en daar blies ik als enigste saxofonist tegen twee elektrische gitaren, bas en drukke slagwerker wat voor mij zonder monitoring en versterking gewoon niet te doen was, kon mij zelf niet eens horen wat net als voor zangers erg vervelend speelt. Wat daarbij niet meehielp was dat één van de gitaristen aan één kant doof was en juist aan die kan zijn versterker had staan 8)7 Daar had ik dus wel altijd van die Alpine dopjes in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
Maasluip schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:44:
[...]

Als je naar een concert gaat moet je het fatsoen hebben je mond te houden. Als je naar de bioscoop gaat zit je er toch ook niet de hele tijd doorheen te lullen?
Het is dat ik "concert" meer met klassieke muziek associeer, maar daar is het publiek ook stil. Als je met elkaar wil praten moet je niet naar een concert gaan. Of de artiest moet accepteren dat hij achtergrondmuziek is en dan hoeft die muziek ook niet kneiterhard.
Klassieke muziek is over het algemeen een volwassener publiek (letterlijk en figuurlijk) als bij pop, rock of metal.

Leuk in theorie dat je anderen moet laten genieten. Maar waar de ene geniet van stil staan en luisteren, geniet de andere van iedere noot meezingen. En een derde zal mogelijk reeds vooraan staan met wat maten tijdens het voorprogramma en boeit het vooralsnog niet. Wanneer er geen vaste plaatstoewijzing is heb je daar gewoon mee te maken.

Voor mij persoonlijk is de grens van "geen doppen" qua volume gewoon te laag om bovenstaande punten op een afdoende manier te kunnen overstemmen. En ik zie het gewoonweg niet gebeuren, muziek is nu eenmaal emotie en mensen zijn geen machines die je kan programmeren of met een aan en uit knop kunt bedienen.

Wat mij wel stoort, is de geringe promotie van het gebruik van bescherming. En ook de geringe beschikbaarheid van doppen.

Dat gezegd hebbende, sommige geluidsmannen hebben echt geen enkel gevoel voor geluid of hoe akoestiek werkt. Ik ben ook wel eens weggelopen van shows omdat het niet uit te houden was, soms zelfs met doppen. Maar dat zijn twee uitzonderingen op honderden shows.

Nu heb ik zelf ook lichte tinnitus en een paar keer echt dagen last gehad op jongere leeftijd van gehoorproblemen door een concert. Heb dus eigenlijk bij iedere gelegenheid nu ook doppen bij me. Ook sportevenementen, of oud en nieuw.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Invisible_man schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:16:
[...]

Ik speel ook al jaren in fanfares (saxofoon), zowel klein (30 man) als groot (70 man) en gelukkig hebben we bij beide orkesten er dirigenten voor staan die dat een beetje in de gaten houden. Overigens niet alleen het slagwerk is een probleem, het scherpe koper (trompetten en trombones) kunnen er ook wat van 8).
Ja, maar daar zat ik niet voor. :+
Ook in symfonieorkesten gespeeld en dan zit de hobo wel eens voor je en daar krijg je ook commentaar van. En dat terwijl je in een symfonieorkest als trompettist helemaal niet hard hoeft te blazen.

Ook in bandjes gespeeld, helaas ook met versterking, dat had je nodig om de balans met het elektrische werk te regelen. En als je zelf plezier hebt dan gaat het ook vanzelf weer een beetje harder. Ik was ook deel van het probleem, dat realiseer ik me terdege. Je staat er niet bij stil en dat is het probleem.
Wat in mijn ervaring wel meespeelt bij het volume van een fanfare is de ruimte waar je speelt. Als door te veel of te weinig akoestiek de individuele muzikanten zich zelf slecht kan horen, gaat deze automatisch en onbewust harder spelen. Spelen in bijvoorbeeld z'n achteraf zaaltje van een dorpscafé met een laag systeemplafond of aan het andere extreme uiteinde een grote stenen kerk (waarbij de slotnoot nog seconden lang na te horen is) zal het volume niet helpen. Een hoog plafond met niet te veel harde oppervlakten is dan eigenlijk wel een must.
Don't I know it. Een zaal waar we een paar jaar zaten was tegelvloer, 3 meter hoog vlak plafond aan de voorkant en schuin dak aan de achterkant. We zijn toen zelfs naar een bedrijfshal verhuisd omdat dat betere acoustiek had.
De ruimte waar ik voor het eerst problemen had was een kantine, ook tegelvloer maar een meter of 4 hoog.
Huidige repetitieruimte is een sporthal, 10 meter hoog met rubber vloer. Is ook niet geweldig, maar beter.

Signatures zijn voor boomers.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Cid Highwind schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:23:
[...]

Klassieke muziek is over het algemeen een volwassener publiek (letterlijk en figuurlijk) als bij pop, rock of metal.

Leuk in theorie dat je anderen moet laten genieten. Maar waar de ene geniet van stil staan en luisteren, geniet de andere van iedere noot meezingen. En een derde zal mogelijk reeds vooraan staan met wat maten tijdens het voorprogramma en boeit het vooralsnog niet. Wanneer er geen vaste plaatstoewijzing is heb je daar gewoon mee te maken.

Voor mij persoonlijk is de grens van "geen doppen" qua volume gewoon te laag om bovenstaande punten op een afdoende manier te kunnen overstemmen. En ik zie het gewoonweg niet gebeuren, muziek is nu eenmaal emotie en mensen zijn geen machines die je kan programmeren of met een aan en uit knop kunt bedienen.
Dat is op zich prima, maar het moet gewoon niet zo zijn dat de artiesten zó hard "moeten" spelen dat ze het publiek overstemmen. Als het publiek luidkeels "BOERUH!" loopt te brullen dan moeten ze zelf niet mauwen dat ze de muziek van de artiest niet meer kunnen horen natuurlijk.

Het gekeuvel bij staande concerten is ook vooral een Nederlandse gewoonte. Artiesten moeten wat mij betreft ook gewoon zo brutaal zijn om te stoppen met spelen als ze merken dat ze niet meer te horen zijn.

Doppen gaan er niets aan helpen, met doppen verschuif je die drempel van de verstaanbaarheid alleen. Als iedereen doppen in heeft en nog altijd staat te keuvelen op het veld dan gaan ze alleen maar harder in elkaars oren schreeuwen.

Het uitversterken van live muziek (orkesten, bands) vind ik zelf trouwens ook een héél andere situatie dan DJ Ruud Op De Skihut die van mening is dat harder altijd betekent dat het feestje er leuker op wordt. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 08-09-2022 09:37 ]

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Ik had twee jaar geleden ook in een half uurtje een dikke piep in m'n oor gekweekt. Gewoon thuis met een koptelefoon op eventjes m'n favoriete nummers opgezet, net even een tikkeltje harder dan anders.

Aangezien het maar een half uurtje was leek me niet zo erg. Echter de volgende dag werd ik wakker met een mega piep in m'n oor. Duurde echt maanden voordat dat was weggetrokken, maar is nooit meer helemaal weggegaan.

Ik vind met een koptelefoon moeilijk inschatten wat nu echt te hard is. Is daar niet een db meter voor oid?

Gekke is dat ik bijvoorbeeld echt al jaren stofzuig met oordoppen in...

www.nintendocasemods.com

• Cid Highwind
Stoney3K schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:36:
[...]

Dat is op zich prima, maar het moet gewoon niet zo zijn dat de artiesten zó hard "moeten" spelen dat ze het publiek overstemmen. Als het publiek luidkeels "BOERUH!" loopt te brullen dan moeten ze zelf niet mauwen dat ze de muziek van de artiest niet meer kunnen horen natuurlijk.

Het gekeuvel bij staande concerten is ook vooral een Nederlandse gewoonte. Artiesten moeten wat mij betreft ook gewoon zo brutaal zijn om te stoppen met spelen als ze merken dat ze niet meer te horen zijn.

Doppen gaan er niets aan helpen, met doppen verschuif je die drempel van de verstaanbaarheid alleen. Als iedereen doppen in heeft en nog altijd staat te keuvelen op het veld dan gaan ze alleen maar harder in elkaars oren schreeuwen.
Duitsers kunnen er ook wat van kan ik je zeggen. Mijn ervaring is dat wanneer het geluid wat harder staat en je zelf oordoppen draagt, ik hooguit nog wat meekrijg van degenen die net naast mij staan, maar verder niet. Ligt het volume lager zodat ik geen oordoppen hoef of wil dragen, hoor ik niet alleen degenen naast mij, maar ook diens buren.

Dat is eigenlijk de voornaamste reden waarom ik persoonlijk een hoger volume liever heb. Maar goed dat betreft concerten. In een kroeg of op een braderie vind ik bands en DJ's maar ordinaire aandachtsschreeuwers. Maar daar ga ik dan ook met andere intenties heen :)

• _JGC_
  • Laatst online: 00:32
Afgelopen weekend tentfeest gehad bij ons in't dorp. Ben alleen bij het gedeelte geweest met de buurtoptredens, de rest heb ik geskipt. De muziek stond zo ontzettend hard dat alles vervormd was. Van de optredens hoorde je helemaal niks als er wat gezegd werd, want de muziek ging daar factor 10 overheen.

En zo gaat het elk jaar weer... stampend hard en alles vervormd, het klinkt nergens naar, maar mensen vinden het prima zo. Kunnen het nog zulke leuke bands zijn die ze regelen, ik kom er niet want het klinkt nergens naar.

• Invisible_man
Maasluip schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:30:
[...]

Ja, maar daar zat ik niet voor. :+
Ook in symfonieorkesten gespeeld en dan zit de hobo wel eens voor je en daar krijg je ook commentaar van. En dat terwijl je in een symfonieorkest als trompettist helemaal niet hard hoeft te blazen.
Symfonieorkesten zijn vergeleken met een harmonie- of fanfareorkest ook bizar zacht. Niet voor niets dat je dan maar 1 of 2 trompetten hebt tegen de bijvoorbeeld 8 die wij bij het grote orkest hebben, al is dat naar mijn mening wel net wat te veel van het goede. Ik heb wel eens een project met mijn saxofoonkwartet gedaan waar we met een symfonieorkest mee speelden, maar hadden daarbij als solisten ook helemaal geen moeite om boven 20 violen uit te komen zonder versterking of wat dan ook _/-\o_

Ben ook wel een paar keer naar concerten van symfonieorkesten geweest en als dan iemand naast je begint te praten is dat gewoon al snel luider dan het orkest zelf.

• Invisible_man
_JGC_ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:50:
Afgelopen weekend tentfeest gehad bij ons in't dorp. Ben alleen bij het gedeelte geweest met de buurtoptredens, de rest heb ik geskipt. De muziek stond zo ontzettend hard dat alles vervormd was. Van de optredens hoorde je helemaal niks als er wat gezegd werd, want de muziek ging daar factor 10 overheen.

En zo gaat het elk jaar weer... stampend hard en alles vervormd, het klinkt nergens naar, maar mensen vinden het prima zo. Kunnen het nog zulke leuke bands zijn die ze regelen, ik kom er niet want het klinkt nergens naar.
Ik woon in een dorp en kan in de zomer wanneer ik tijdens het slapen het raam open heb altijd wel de muziek van dorpsfeesten vijf kilometer verderop horen en gewoon herkennen welke muziek gespeeld wordt. Moet er niet aan denken om daar dan in de feesttent te gaan staan.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malfunctions
Dat is volkomen oorzaak en gevolg omdraaien. Slechte geluidsman. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 26-09 20:28
Dank voor het ter sprake hiervan brengen. Op een gegeven moment viel het kwartje dat men name de ouderen die vinden dat ik overdrijf met mijn klachten over geluidsoverlast gewoon al stomdoof zijn. Vroegah waaren de Arbo normen er niet of veel ruimer, en de meeste 60+ers nu zijn gewoon halfdoof. Ik kan ook zo slecht tegen een restaurant waar je je stem moet verheffen om enigszins elkaar te kunnen horen. Waarom?

Inderdaad voor jongeren is er nog een kans die oren te redden, want zo slechthorend worden is helemaal niet nodig of normaal, maar een effect van menselijke geluidsoverlast. Minder van de werkvloer, maar niet minder van muziek en geluid.

Wat ik ook steeds meer zie is mensen met muziek op de fiets op lopend, door de natuur. Daar mag de doodstraf op.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 16:56
Mensen die regelmatig (en ook minder regelmatig) concerten/festivals/nachtclubs etc. bezoeken adviseer ik altijd deze oordoppen op maat: https://www.schoonenberg....-customized-professional/

Helaas heb ik eerst 10 jaar zonder bescherming gefeest met als gevolg een lichte dip. Inmiddels alweer een jaar of 15 deze doppen op maat. Zit nu op de derde set (je oren veranderen) en ben super tevreden.

Hier had uw reclame kunnen staan.

• TBTL
  • Niet online
Digital-DNA schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:41:
Ik vind met een koptelefoon moeilijk inschatten wat nu echt te hard is. Is daar niet een db meter voor oid?
De hardheid is dan inderdaad moeilijk in te schatten met hoofdtelefoons / in ears. Wat je kan doen is één oorschelp van je oor halen en op normaal volume praten. Als de muziek je stem overstemt, staat het waarschijnlijk te hard.

[ Voor 3% gewijzigd door TBTL op 08-09-2022 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Malfunctions schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:35:
[...]

Dat is volkomen oorzaak en gevolg omdraaien. Slechte geluidsman. 8)7
Ik neem eigenlijk aan dat hij gewoon een grapje maakte :P

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Aan de andere kant is minder horen soms ook wel prettig... ik kan dingen als kattenverjagers en marterverjagers horen, of coil whine van opladers, kabelmodems, dat soort dingen. Ik heb wel eens kotsmisselijk bij mijn ouders aan tafel gezeten, totdat ik erachter kwam dat hun oude Nokia telefoon opgeladen was en de oplader zonder belasting een hoge pieptoon gaf. Stekker eruit en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Dat is ook duidelijk het scherpste mes uit de la.... Terwijl het simpel is, draai het volume omlaag en men zal automatisch de oordopjes uitdoen.

Afgelopen weekend liep ik op Total Loss Festival en ik heb denk ik slechts een uurtje mijn doppen in gehad. Ofwel, over het algemeen was daar het volume prima op orde. Het kan dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Drardollan schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:42:
[...]

Dat is ook duidelijk het scherpste mes uit de la.... Terwijl het simpel is, draai het volume omlaag en men zal automatisch de oordopjes uitdoen.
Of wanneer het veel te hard gedraaid wordt, dan gaan mensen alleen maar verder weg staan. Ik heb genoeg feestjes met name met DJ's gezien, waar er voor het podium eerst 10 meter lege ruimte is omdat het geluid daar niet aan te horen was.

En wat gaat die DJ of geluidsman dan doen? Tja, er komt niemand naar het podium, dat zal vast veranderen als we harder gaan draaien. |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Brent schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:29:
[...]

Dank voor het ter sprake hiervan brengen. Op een gegeven moment viel het kwartje dat men name de ouderen die vinden dat ik overdrijf met mijn klachten over geluidsoverlast gewoon al stomdoof zijn. Vroegah waaren de Arbo normen er niet of veel ruimer, en de meeste 60+ers nu zijn gewoon halfdoof. Ik kan ook zo slecht tegen een restaurant waar je je stem moet verheffen om enigszins elkaar te kunnen horen. Waarom?
Oh hou op schei uit over restaurants. Ja, door de hele rataplan van gehoorverlies, hyperacusis en tinnitus ben in een zeikerd qua geluid.

Het gemiddelde restaurant heeft een akoestiek om over naar huis te huilen: open keuken waaruit herrie komt, een vloer van hard hout of tegels, een opengewerkt plafond en meer ramen dan je lief is. Dan als het even kan nog een achtergrondmuziekje.

Ik kan daardoor mensen twee stoelen verderop niet verstaan als we met vrienden uit eten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003

Metalfreak

Hoije woh!

Stoney3K schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:51:
[...]

Of wanneer het veel te hard gedraaid wordt, dan gaan mensen alleen maar verder weg staan. Ik heb genoeg feestjes met name met DJ's gezien, waar er voor het podium eerst 10 meter lege ruimte is omdat het geluid daar niet aan te horen was.

En wat gaat die DJ of geluidsman dan doen? Tja, er komt niemand naar het podium, dat zal vast veranderen als we harder gaan draaien. |:(
Maar helpen meer speakers met een lager volume daar dan niet eigenlijk beter voor? Nu komt het geluid eigenlijk altijd alleen van links en rechts vooraan, als je nu een verdeling van speakers door de hele ruimte hebt die je dan in principe op lager volume zou kunnen zetten, zou dit dan niet een goede oplossing zijn? Ja, het zal wat meer uitdaging zijn voor een geluidstechnicus, maar je zou denken dat dit wel te doen moet zijn.
CodeCaster schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:16:
[...]

Oh hou op schei uit over restaurants. Ja, door de hele rataplan van gehoorverlies, hyperacusis en tinnitus ben in een zeikerd qua geluid.

Het gemiddelde restaurant heeft een akoestiek om over naar huis te huilen: open keuken waaruit herrie komt, een vloer van hard hout of tegels, een opengewerkt plafond en meer ramen dan je lief is. Dan als het even kan nog een achtergrondmuziekje.

Ik kan daardoor mensen twee stoelen verderop niet verstaan als we met vrienden uit eten gaan.
Ow, qua akoestiek mogen een hoop restaurants nog echt heel veel leren. Er zijn ook echt mooie oplossingen voor die dat echt enorm tegen kunnen gaan. Ik heb laatst ook in zo'n restaurant gezeten waar ik moeite had met het verstaan van degene recht tegenover me aan het kleine tafeltje. Maar iemand twee tafels verderop kon ik ineens moeiteloos verstaan. Er was wel muziek, maar die stond zo zacht dat de bezoekers het volledig overstemden en het totale geluidsniveau was ook gewoon op momenten pijnlijk hoog. Het is behoorlijk vermoeiend om een tijd in die ruimte te zijn en om een gesprek proberen te volgen. Aan akoestiek mag echt wel eens wat meer aandacht besteed worden, dan hoef je vaak ook het volume niet zo hoog te draaien.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Metalfreak schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:23:
[...]

Ow, qua akoestiek mogen een hoop restaurants nog echt heel veel leren. Er zijn ook echt mooie oplossingen voor die dat echt enorm tegen kunnen gaan. Ik heb laatst ook in zo'n restaurant gezeten waar ik moeite had met het verstaan van degene recht tegenover me aan het kleine tafeltje. Maar iemand twee tafels verderop kon ik ineens moeiteloos verstaan. Er was wel muziek, maar die stond zo zacht dat de bezoekers het volledig overstemden en het totale geluidsniveau was ook gewoon op momenten pijnlijk hoog. Het is behoorlijk vermoeiend om een tijd in die ruimte te zijn en om een gesprek proberen te volgen. Aan akoestiek mag echt wel eens wat meer aandacht besteed worden, dan hoef je vaak ook het volume niet zo hoog te draaien.
Echt hoor. Of een koffiezaak die een kantoortuin probeert na te bootsen, en dan de smoothieblenders, koffiebonenmalers en cappuccinoautomaten pontificaal in het midden van de zaak deponeren. Dat is dan ook echt bedacht door een boomer die al doof is.

Zit je dus te genieten van je bakkie, wordt elk gesprek elke twee minuten onmogelijk gemaakt door de door die apparatuur veroorzaakte kakofonie. :')

[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 09-09-2022 10:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Metalfreak schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:23:
[...]

Maar helpen meer speakers met een lager volume daar dan niet eigenlijk beter voor? Nu komt het geluid eigenlijk altijd alleen van links en rechts vooraan, als je nu een verdeling van speakers door de hele ruimte hebt die je dan in principe op lager volume zou kunnen zetten, zou dit dan niet een goede oplossing zijn?
Meer verdelen van geluid door op meer plekken kleinere speakers te zetten levert inderdaad veel beter en verstaanbaarder geluid op.

Maar heel vaak is dat én te duur én een organisatie/klant wil het niet hebben, want het staat overal in de weg, kost geld, en het doet afbreuk aan 'de beleving'. Want iedereen wil in een feesttent toch in een onverstaanbare bak kabaal staan?

Het gaat dus absoluut niet om het niet (technisch) kunnen, want er zijn genoeg evenementen in het hogere segment waarin het wél kan, het gaat vooral om niet willen, en om verwachtingsmanagement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
CodeCaster schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:25:
[...]
Zit je dus te genieten van je bakkie, wordt elk gesprek elke twee minuten onmogelijk gemaakt door een kakofonie van apparatuur. :')
Als niet alle 3 de buren om je heen niet al luidkeels aan het bellen of in een Teams-gesprek zitten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

_JGC_ schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:17:
Aan de andere kant is minder horen soms ook wel prettig... ik kan dingen als kattenverjagers en marterverjagers horen, of coil whine van opladers, kabelmodems, dat soort dingen. Ik heb wel eens kotsmisselijk bij mijn ouders aan tafel gezeten, totdat ik erachter kwam dat hun oude Nokia telefoon opgeladen was en de oplader zonder belasting een hoge pieptoon gaf. Stekker eruit en klaar.
Ja helemaal met je eens! Geen benen hebben is ook we makkelijk soms hoor. Laatst gaan hardlopen en ik had me toch een spierpijn! Jaloers als ik kijk naar die mensen in een rolstoel!

Nee zonder gekkigheid. Het is een zintuig dat naar de vernieling wordt geholpen in een periode waarin de meeste mensen jong en onbevangen zijn. Neem daarbij de sociale druk.

Laat dit nu uitgerekend een taak zijn voor de overheid om strak te reguleren. Heeft de VVD jaren lang de tijd voor gehad. Net zoals het stikstofprobleem trouwens.

Het wordt tijd dat er een keer een claim komt van iemand naar de horeca/festivals etc.

Bioscoop idem trouwens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
Deruxian schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:08:
[...]

Ja helemaal met je eens! Geen benen hebben is ook we makkelijk soms hoor. Laatst gaan hardlopen en ik had me toch een spierpijn! Jaloers als ik kijk naar die mensen in een rolstoel!

Nee zonder gekkigheid. Het is een zintuig dat naar de vernieling wordt geholpen in een periode waarin de meeste mensen jong en onbevangen zijn. Neem daarbij de sociale druk.

Laat dit nu uitgerekend een taak zijn voor de overheid om strak te reguleren. Heeft de VVD jaren lang de tijd voor gehad. Net zoals het stikstofprobleem trouwens.

Het wordt tijd dat er een keer een claim komt van iemand naar de horeca/festivals etc.

Bioscoop idem trouwens.
De overheid stelt het nu voor, de horeca gaat meteen met de hakken in het zand. Doorpakken, niet buigen voor de lobby.

Maargoed, ondertussen heeft 75% van de bevolking een gehoorbeschadiging waardoor ze rotzooi aanschaffen of produceren waar de rest van de bevolking last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfBoy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:01
Ik zelf ga naar behoorlijk wat festivals/evenementen (techno, house, hardstyle, hardcore). Ik zie echt een duidelijk verschil met een paar jaar geleden met de hoeveelheid oordoppen die de bezoekers dragen. Tegenwoordig staat hier een groot gedeelte echt wel met oordoppen in. Zelf zou ik er niet aan moeten denken wanneer het geluid zachter gezet wordt (zodat je zonder oordoppen kan staan), omdat het geluid juist bij dit soort evenementen een deel van de hele beleving is. Die bass door je lichaam voelen gaan is naar mijn mening part of the experience en ik denk dat 99% van de mensen die naar hetzelfde soort evenementen gaat deze mening met mij deelt. Ben weleens op feesten geweest waar het zachter stond, maar dan merk je al vrij snel aan het publiek dat het geluid niet zo hard staat als normaal. De sfeer is dan gelijk al at minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
En daarom kom ik er dus niet, de bass is het enige wat je hoort en die gaat zo hard dat je hart zo nu en dan slagen overslaat. De rest van de muziek is vervormd en klinkt nergens naar.
Voor dergelijke tentfeesten zouden ze gewoon geen vergunning af moeten geven. Ik ben blij dat ik er niet direct naast woon iig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snowdog
  • Laatst online: 22:28
SurfBoy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:20:
Ik zelf ga naar behoorlijk wat festivals/evenementen (techno, house, hardstyle, hardcore). Ik zie echt een duidelijk verschil met een paar jaar geleden met de hoeveelheid oordoppen die de bezoekers dragen. Tegenwoordig staat hier een groot gedeelte echt wel met oordoppen in. Zelf zou ik er niet aan moeten denken wanneer het geluid zachter gezet wordt (zodat je zonder oordoppen kan staan), omdat het geluid juist bij dit soort evenementen een deel van de hele beleving is. Die bass door je lichaam voelen gaan is naar mijn mening part of the experience en ik denk dat 99% van de mensen die naar hetzelfde soort evenementen gaat deze mening met mij deelt. Ben weleens op feesten geweest waar het zachter stond, maar dan merk je al vrij snel aan het publiek dat het geluid niet zo hard staat als normaal. De sfeer is dan gelijk al at minder.
Is maar net wat je gewend bent. Het zou gewoon geen deel van de experience moeten zijn. Ik snap je gevoelens heel goed, maar het is gewoon niet verantwoord. Zeg het zelf ook als tinnitus-lijder dankzij concerten en bars/clubs... Het is gewoon belachelijke shit.

En als ze het deel van de experience willen maken, dan is het minste wat ze kunnen doen iig elke bezoeker kunnen voorzien van geschikte oordopjes. Maar dat doen ze uiteraard ook niet. Het zou beter zijn als dat soort shit met waarschuwingen zou komen. Maar goed, dat geldt dan voor elk concert of veel van de bars/clubs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfBoy
Snowdog schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:29:
[...]

Is maar net wat je gewend bent. Het zou gewoon geen deel van de experience moeten zijn. Ik snap je gevoelens heel goed, maar het is gewoon niet verantwoord. Zeg het zelf ook als tinnitus-lijder dankzij concerten en bars/clubs... Het is gewoon belachelijke shit.

En als ze het deel van de experience willen maken, dan is het minste wat ze kunnen doen iig elke bezoeker kunnen voorzien van geschikte oordopjes. Maar dat doen ze uiteraard ook niet. Het zou beter zijn als dat soort shit met waarschuwingen zou komen. Maar goed, dat geldt dan voor elk concert of veel van de bars/clubs.
Bij best veel festivals kan je tegenwoordig oordopjes krijgen wanneer je bijvoorbeeld naar de merchandise stands loopt. Dan krijg je 9 van de 10 keer wel die schuim dingen, maar iets is beter dan niets. Zelf zou ik toch naar een stuk minder festivals/evenementen gaan als het geluid teruggeschroefd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:08
sypie schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:07:
[...]

Stemmen met je portemonnee is het meest effectief. Wanneer er geen kop meer in het café of discotheek komt moet men wel na gaan denken hoe dat toch komt…
Dat klinkt leuk, maar aangezien de helft van de bevolking te dom om te kakken is gaat mijn stem geen hol uithalen.

@gambieter thanks! Zal mijn vrouw dit eens laten proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
SurfBoy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:56:
[...]

Bij best veel festivals kan je tegenwoordig oordopjes krijgen wanneer je bijvoorbeeld naar de merchandise stands loopt. Dan krijg je 9 van de 10 keer wel die schuim dingen, maar iets is beter dan niets. Zelf zou ik toch naar een stuk minder festivals/evenementen gaan als het geluid teruggeschroefd wordt.
Dat is toch totaal niet preventief? Moet je zelf al moeite voor doen en uit de woordjes "merchandise stands" lijkt ook te blijken dat je er nog voor moet betalen (ondanks de toch al enorm hoge prijzen voor kaartjes?). Zou gewoon standaard moeten zijn bij de ingang en gratis.

Ik snap echt wel wat je bedoelt, heb het zelf vaak genoeg ook meegemaakt en ja, het is nice om de muziek ook te "voelen" als in de bass, maar het is gewoon niet verantwoord. Het is eigenlijk toch gewoon te gek voor woorden dat dit tegenwoordig nog kan zonder enige waarschuwing (nouja, vanuit de media nu een beetje).

Ik vraag me ook echt af of je zoveel mist als het er niet meer zou zijn. Ik denk in bars/clubs sowieso niet, misschien op concerten/festivals wel, maar dan is toch wel het minste wat ze kunnen doen hun "klanten" te beschermen tegen de eventuele negatieve gevolgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SurfBoy
Snowdog schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:12:
[...]

Dat is toch totaal niet preventief? Moet je zelf al moeite voor doen en uit de woordjes "merchandise stands" lijkt ook te blijken dat je er nog voor moet betalen (ondanks de toch al enorm hoge prijzen voor kaartjes?). Zou gewoon standaard moeten zijn bij de ingang en gratis.

Ik snap echt wel wat je bedoelt, heb het zelf vaak genoeg ook meegemaakt en ja, het is nice om de muziek ook te "voelen" als in de bass, maar het is gewoon niet verantwoord. Het is eigenlijk toch gewoon te gek voor woorden dat dit tegenwoordig nog kan zonder enige waarschuwing (nouja, vanuit de media nu een beetje).

Ik vraag me ook echt af of je zoveel mist als het er niet meer zou zijn. Ik denk in bars/clubs sowieso niet, misschien op concerten/festivals wel, maar dan is toch wel het minste wat ze kunnen doen hun "klanten" te beschermen tegen de eventuele negatieve gevolgen.
De foam oordoppen kan je gratis krijgen en dan bieden ze ook de optie voor de oortjes van bijvoorbeeld Alpine voor een paar tientjes. De grote festivals van ID&T etc hebben er al wel een hele campagne omheen gebouwd onder de noemer Celebrate Safe. Overal onderweg naar de ingang en op het terrein zie je banners met ''uitspraken'' zoals: denk aan je gehoor en dergelijke. Verder hebben zij ook wel altijd een kraampje waar ze uitleg etc geven. Dus de organisatoren proberen je ook wel de risico's te vertellen.

Het ''gratis'' geven van de oordoppen kan waarschijnlijk wel, maar dit wordt dan waarschijnlijk weer doorgerekend in de ticketprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
SurfBoy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:43:
[...]

Het ''gratis'' geven van de oordoppen kan waarschijnlijk wel, maar dit wordt dan waarschijnlijk weer doorgerekend in de ticketprijs.
Nouja, dat lukt natuurlijk nog tot zover het gaat. Op een gegeven moment denken mensen (waarschijnlijk) dat het te duur is. Dan kan er van die servicekosten en andere fees vast wel wat afgeschaafd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
SurfBoy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:20:
Het probleem is dat er ook personen zonder oordoppen lopen omdat een hoop mensen van nature eigenwijs zijn en ignorant. Een gehoorbeschadiging is niet te fixen en permanent. Er zijn mensen die een einde aan hun leven maken met die constante piep in de oren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SurfBoy
mierenfokker schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:18:
[...]

Het probleem is dat er ook personen zonder oordoppen lopen omdat een hoop mensen van nature eigenwijs zijn en ignorant. Een gehoorbeschadiging is niet te fixen en permanent. Er zijn mensen die een einde aan hun leven maken met die constante piep in de oren.
Klopt! Ook zeker mee eens! Heb het ook al wel bij vrienden voor elkaar gekregen dat ze die dingen zijn gaan dragen. Wilde er eerst ook helemaal niets van hebben, maar het voelde de volgende ochtend toch een stuk fijner aan hun oren :+

[ Voor 4% gewijzigd door SurfBoy op 09-09-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:07

steveman

Comfortabel ten onder

Vroegah deed ik doormiddengeknipte 3m-doppen in m'n oren tijdens het stappen. Meestal kreeg ik die er buiten wel weer uit mbv m'n fietssleutel. Voordeel was wel dat niemand het zag, dus daardoor leek ik niet minder cool.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
mierenfokker schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:18:
[...]

Probleem twee is dat wanneer iedereen oordoppen in heeft dat het weer 'voor de beleving' te zacht is en er dus gewoon 20dB bovenop de speakers bij komen.

Ga terug naar Start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
Stoney3K schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:25:
[...]

Probleem twee is dat wanneer iedereen oordoppen in heeft dat het weer 'voor de beleving' te zacht is en er dus gewoon 20dB bovenop de speakers bij komen.

Ga terug naar Start.
Dat is onzin. Feesten/festivals waar men voor de muziekbeleving komt zijn allemaal vergunningplichtig inclusief maximale geluidsniveaus.

20 DB erbij is flinke boete en/of feest opdoeken.

Ik snap de boodschap die je wil overbrengen, maar je slaat te ver door.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drardollan
steveman schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:00:
Vroegah deed ik doormiddengeknipte 3m-doppen in m'n oren tijdens het stappen. Meestal kreeg ik die er buiten wel weer uit mbv m'n fietssleutel. Voordeel was wel dat niemand het zag, dus daardoor leek ik niet minder cool.
Gelukkig is die tijd voorbij. Je hebt hele mooi doorzichtige doppen, maar ook als mensen het zien is het doodnormaal. Ik heb nog nooit gezien of gehoord dat iemand er een negatieve of lacherige reactie op kreeg of gaf.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Malfunctions schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:31:
[...]

Dat is onzin. Feesten/festivals waar men voor de muziekbeleving komt zijn allemaal vergunningplichtig inclusief maximale geluidsniveaus.

20 DB erbij is flinke boete en/of feest opdoeken.

Ik snap de boodschap die je wil overbrengen, maar je slaat te ver door.
Ik heb het dan ook eerder over cafés dan over vergunningsplichtige (tent)feesten.

Overigens moet ik de eerste handhaver die weet wat ie aan het doen is, en die de bevoegdheid heeft om het feest stil te leggen, bij die laatste categorie nog tegen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:07

steveman

Comfortabel ten onder

Drardollan schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:02:
[...]

Gelukkig is die tijd voorbij. Je hebt hele mooi doorzichtige doppen, maar ook als mensen het zien is het doodnormaal. Ik heb nog nooit gezien of gehoord dat iemand er een negatieve of lacherige reactie op kreeg of gaf.
Naarmate je gewrichten stijver worden leer je dat anderen vooral een eind op kunnen hoepelen, heb nu blauwe otoplastieken, die vind je wat makkelijker terug dan doorzichtige als je ze laat stuiteren :+

Eigenlijk voor op de motor, maar het groene alpine-filter is ook voor muziek okay

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SurfBoy
Drardollan schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:02:
[...]

Precies dit! Ik heb er ook nog nooit iemand zo over horen doen.

• Drardollan
steveman schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:15:
[...]

Naarmate je gewrichten stijver worden leer je dat anderen vooral een eind op kunnen hoepelen, heb nu blauwe otoplastieken, die vind je wat makkelijker terug dan doorzichtige als je ze laat stuiteren :+

Eigenlijk voor op de motor, maar het groene alpine-filter is ook voor muziek okay
Ik heb mij tot nu toe nog nooit iets van anderen aangetrokken :D

Ja, blauw is wel een stukkie makkelijker haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-09 16:11
SinergyX schreef op donderdag 8 september 2022 @ 01:42:
Wat ik me afvraag, buiten 'denk het wel', is muziek met de jaren steeds harder gegaan? Het was volgens mij al begin de eeuwwisseling dat muziek aan banden werd gelegd (103db? dacht ik), mijn grote tijd komt uit de mid 90s tot mid2000s, maar van de vele die ik nog ken uit die tijd ken ik niemand met (zware) gehoorschade.

Ik weet ook niet of je nu 'dichterbij' speakers staat dan vroeger, muziekstyle zal het zeker niet zijn?
Ik kom ook uit die periode en denk ook dat het wel ietsjes harder is gegaan de laatste tijd. Zelf heb ik vroeger veel (punk) concerten bezocht en ook veel vooraan het podium recht voor de boxen gestaan. Uiteraard zonder oordoppen. Daarnaast luisterde ik in de auto ook veel (te hard want dan voel je de bas zo lekker) muziek en had ik ook nog wel eens een koptelefoon op met muziek. Nu dan ook (beginnend) tinnitus. Ik merk dat ik niet goed meer tegen harde geluiden kan en daar dan een dag lang een piep van in mijn oren heb. Dus ik heb nu wel standaard oordopjes in bij concerten en festivals. Muziek luisteren met oordopjes doe ik alleen nog maar op laag volume en in de auto staat het volume ook laag.

Nu probeer ik mijn kinderen (9/9/6 jaar) mee te geven dat ze zuinig moeten zijn op hun oren. Oordopjes in bij een (kindergeschikt) festival en van die klus-oordoppen op als we bijvoorbeeld naar een vliegshow gaan. En ik ontmoedig het dat ze met oordopjes in muziek luisteren. Maar op school bijvoorbeeld hebben ze wel allemaal een koptelefoon om met de computer rustig te kunnen werken. Eigenlijk geen idee of daar ook een soort van volume begrenzing op de chromebooks zit. Misschien eens een puntje voor de volgende ouderavond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:46

Vrijdag

De Zwarte

kleinelievewolff schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:12:
[...]Maar op school bijvoorbeeld hebben ze wel allemaal een koptelefoon om met de computer rustig te kunnen werken. Eigenlijk geen idee of daar ook een soort van volume begrenzing op de chromebooks zit. Misschien eens een puntje voor de volgende ouderavond.
Tijdje terug heb ik bij de Action een koptelefoon voor mijn zoontje (8jr) gekocht. Dat is er eentje waarbij het volume op gelimiteerd is, al heb ik geen idee hoe dat precies werkt. Bijkomend voordeel was dat het een Super Mario design had, dus dat was mooi meegenomen. Heb er maar eentje extra gekocht, dan kan hij er eentje mee naar school nemen. De kinderen werken namelijk nog wel eens op hun iPad, dus kan het daar op worden aangesloten.

Hoewel ik er deze keer niet bij was, was de vorige keer in 2018 van Baroeg Open Air wel een goed voorbeeld dat er gelet werd op gehoorschade bij kinderen. De aanwezige vrijwilligers zag ik een aantal keer ook op ouders afstappen waarvan de kinderen geen oorkappen op hadden. Vond ik best wel goed.
Staat ook in hun huisregels:

Ouders, opvoeders, voogden of begeleiders zijn er verantwoordelijk voor dat kinderen gehoorbescherming dragen, maar de BOA-organisatie let hier ook op. Bij de infostand is gehoorbescherming te koop voor bezoekers van alle leeftijden, ook speciale oorkappen voor kinderen.

En ohja, dit is vanochtend te lezen op de NOS site:
https://nos.nl/artikel/24...-moet-volume-terugdraaien
Wetgeving om paal en perk te stellen aan harde muziek zit mogelijk ook in de pijplijn bij het ministerie van VWS. Een woordvoerder bevestigt na berichtgeving van het AD, dat staatssecretaris Van Ooijen een advies van de Gezondheidsraad over dit onderwerp wil afwachten. Er zal gekeken worden naar een verlaging van de norm van 103 naar 100 decibel en naar de vastlegging daarvan in een wet. Het advies hierover verschijnt naar verwachting in november.
Lijkt me een goede stap :)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Vanavond bruiloftsfeest van mijn broer. Muziek begon goed, wel luid, maar we konden nog normaal praten zonder over de muziek heen te schreeuwen. Uiteindelijk ging het zo hard dat je tegen elkaar moest schreeuwen. Kind van 7 kwam huilend naar me toe, hij wilde naar huis want de muziek was te hard. Zijn dus ook naar huis gegaan (hadden we ook afgesproken: we zien wel hoe lang ze het uithouden, kind dat omvalt is naar huis).
Zitten we in de auto terug naar huis, zegt zoontje van 7 dat ie de DJ had gevraagd of het iets zachter mocht... NEE was het antwoord.
Op de weg naar buiten was er nog een kind die de zaal uitgegaan was vanwege de harde muziek, die had helaas ouders die vinden dat je tot het eind moet blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Gehoorschade. Mooie blijvende herinnering voor zo'n kind (niet die van jullie) aan een trouwfeest d:)b

En later maar zeuren "dat 'ie nooit wil luisteren".

[ Voor 76% gewijzigd door Vrijdag op 16-09-2022 23:46 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• olafmol
  • Laatst online: 00:00
_JGC_ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:26:
Vanavond bruiloftsfeest van mijn broer. Muziek begon goed, wel luid, maar we konden nog normaal praten zonder over de muziek heen te schreeuwen. Uiteindelijk ging het zo hard dat je tegen elkaar moest schreeuwen. Kind van 7 kwam huilend naar me toe, hij wilde naar huis want de muziek was te hard. Zijn dus ook naar huis gegaan (hadden we ook afgesproken: we zien wel hoe lang ze het uithouden, kind dat omvalt is naar huis).
Zitten we in de auto terug naar huis, zegt zoontje van 7 dat ie de DJ had gevraagd of het iets zachter mocht... NEE was het antwoord.
Op de weg naar buiten was er nog een kind die de zaal uitgegaan was vanwege de harde muziek, die had helaas ouders die vinden dat je tot het eind moet blijven...
bizar, als er iemand van het personeel kinderen van 7 een mep verkoopt zou iedereen gek worden, dit is minstens zo erg....

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je broer zit hier dan ook fout. Als de hoofdverantwoordelijke voor het feest (samen met nieuwe vrouw, of de best man etc) hoor je dit ook in de hand te houden, en de DJ (of band) heel duidelijke instructies te geven. Precies een reden waarom ik nooit een band of DJ wil hebben bij feestjes.

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 17-09-2022 00:40 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
gambieter schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 00:40:
[...]

Je broer zit hier dan ook fout. Als de hoofdverantwoordelijke voor het feest (samen met nieuwe vrouw, of de best man etc) hoor je dit ook in de hand te houden, en de DJ (of band) heel duidelijke instructies te geven. Precies een reden waarom ik nooit een band of DJ wil hebben bij feestjes.
Bands met live muziek in het verleden nooit gezeik mee gehad, maar mijn N=vaak ervaring met DJs is dat het altijd gezeik is.
Of je moet naar Slagerij van Kampen gaan ofzo, dan weet je vantevoren dat je oordopjes mee moet want zoiets kan gewoon niet zacht.

Deze DJ had ook een rookmachine. Ging klagen over onze kinderen dat die te dicht bij de machine kwamen, want die kon 90 graden worden en brandwonden zat ie niet op te wachten. Nee lul, dan moet je dat ding niet meenemen, of zorgen dat kinderen er niet te dicht bij kunnen komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Vrijdag schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:52:
[...]

Tijdje terug heb ik bij de Action een koptelefoon voor mijn zoontje (8jr) gekocht. Dat is er eentje waarbij het volume op gelimiteerd is, al heb ik geen idee hoe dat precies werkt. Bijkomend voordeel was dat het een Super Mario design had, dus dat was mooi meegenomen. Heb er maar eentje extra gekocht, dan kan hij er eentje mee naar school nemen. De kinderen werken namelijk nog wel eens op hun iPad, dus kan het daar op worden aangesloten.
Overigens kan je in iOS een limiet instellen voor het geluidsniveau. Zit bij Instellingen >Horen & Voelen > koptelefoonveiligheid. Werkt verrassend goed.

Zouden ze ook moeten doen bij Android...

Strava

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Zelf heb ik tinnitus opgelopen bij een tentfeest in zomer 2019. Moet zelf zeggen dat eerste maand(en) aan de zware kant waren, maar op een gegeven moment besefte ik dat het idee dat ik tinnitus heb het erger maakt dan het daadwerkelijke geluid zelf. Nu heb ik 'mazzel' het niet heel erg te hebben. Let ik er niet op, dan hoor ik het niet. Zeker vandaag de dag.

Ik weet niet of meerdere mensen met tinnitus erover mee kunnen praten, maar precies sinds ik tinnitus heb, zijn mijn ogen naar de klote (chargeer ik). Last van visual snow, floaters en dit. Volgens een huisarts is het mogelijk dat verband aanwezig is, gezien tinnitus neerkomt op dat je filtersysteem verstoord is en dat dat ook naar je zicht kan vertalen. Afijn, in het begin ook erg zwaar, nu prima te doen. Wel vaker dan normaal zonnebril op als de zon schijnt. Prima.

Aanhakend op het inhoudelijke onderwerp. Ik begrijp ergens het standpunt van KHN, maar het is wel lekker makkelijk de verantwoording van jezelf afschuiven. Ik denk dat er zeker winst te maken valt om jongeren bewuster te maken van het nut van gehoorbescherming. De oordoppen die ik nu draag zijn 15 euro per stuk, zorgen ervoor dat je alles nog prima hoort en ik heb sindsdien nooit ergere tinnitus gehad. Anderzijds mag de KHN echt wel meer verantwoordelijkheid nemen, want muziek staat soms onnodig en achterlijk hard.

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

vhal schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 09:25:
[...]

Overigens kan je in iOS een limiet instellen voor het geluidsniveau. Zit bij Instellingen >Horen & Voelen > koptelefoonveiligheid. Werkt verrassend goed.

Ha dankjewel voor de tip! :)

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:10
vhal schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 09:25:
[...]

Dat zit er daar ook al jaren in. Ik weet niet hoe het in het algemeen werkt, maar bij Samsung kun je er zelfs een pin opzetten om de limiet weer te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

gambieter schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 00:40:
[...]

Dat is dan ook gewoon een waardeloze DJ… :+
Ja, ik voel me aangesproken, want ik draai regelmatig feestjes (bruiloften enz) en neem dan ook mijn eigen geluidsset mee.

Bij elk feest loop ik meerdere malen door de zaal om te checken hoe het geluid daar is. Als het te hard is, zorg ik dat ik de speakers wat terugdraai.
Helaas doen niet alle dj’s dit ;)
Ook spreek ik altijd af met de boeker en de locatie dat als ze vinden dat het volume niet op orde is, dat ze dat even komen melden.

Punt is dat je als dj achter de speakers staat, met een compleet vern**kt geluidsbeeld; je hebt amper hoog, vooral veel laag en je kan niet horen hoe het geluid in de zaal is. Vaak draaien de dj’s dan het volume omhoog om daar meer feeling mee te krijgen. Sowieso zie/hoor ik vaak geluidssets die op hun tenen staan te draaien, dat klinkt echt waardeloos en word dan meestal nog meer in de clip gedrukt. Ook niet lekker voor je gehoor, vaak worden dan alleen de hoge tonen harder.

Goede speakers kunnen prima 130db op 1 meter spelen; daarmee kan je op een normaal geluidsniveau ook een mooi geluid maken.
Wel ben ik benieuwd ze met die 100db limiet bedoelen… is dat vlak voor de speaker? Of waar de bezoekers staan? Of bij de bar? Bij de drempel?

• Sissors
  • Niet online
SurfBoy schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:09:
[...]

Precies dit! Ik heb er ook nog nooit iemand zo over horen doen.
Als de oordopjes maar goed genoeg werken dan hoor je dat niet nee O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
GeleFles schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:10:
[...]

Dat is dan ook gewoon een waardeloze DJ… :+
Ja, ik voel me aangesproken, want ik draai regelmatig feestjes (bruiloften enz) en neem dan ook mijn eigen geluidsset mee.

Bij elk feest loop ik meerdere malen door de zaal om te checken hoe het geluid daar is. Als het te hard is, zorg ik dat ik de speakers wat terugdraai.
Helaas doen niet alle dj’s dit ;)
Denk dat het grotere probleem is dat die vaak een heel ander idee hebben wat een normaal geluidsniveau is.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

hcQd schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:29:
[...]

Dat zit er daar ook al jaren in. Ik weet niet hoe het in het algemeen werkt, maar bij Samsung kun je er zelfs een pin opzetten om de limiet weer te verwijderen.
Ah ok, ik hoor het graag want ik kan het desondanks de handleidingen etc niet zo snel terug vinden

Edit: toch gevonden onder volume. Staat wellicht een beetje verstopt onder de drie puntjes.

[ Voor 11% gewijzigd door vhal op 17-09-2022 12:20 ]

Strava

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Sissors schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:11:
[...]

Denk dat het grotere probleem is dat die vaak een heel ander idee hebben wat een normaal geluidsniveau is.
Helemaal mee eens!
Het gros van het uitgaanspubliek vind het ook gewoon ‘lekker’ als ze de lage tonen kunnen voelen, dus dat probeer je dan wel te bereiken.
Maar als je een set waardeloze speakers hebt (of een zaal met rampzalige geluidseigenschappen), dan moet het op standje oorlog voordat er wat gebeurd.

De mooiste manier om op een veilig volume een goed geluidsbeeld voor een grote groep neer te zetten, is door meerdere speakers door de ruimte te plaatsen.
Voor vaste installaties is dit nog redelijk te doen, maar voor mobiele installaties een veel te grote opgave.
Als ik extra speakers halverwege wil neerzetten:
- moet ik de extra speakers hebben
- moet er stroom en signaal naar de speakers
- moeten ze op een plek waar er niemand aan kan zitten
- moet het ingeregeld worden zodat geluid niet langs elkaar loopt (delays)

Vooral het 3e punt is de grootste uitdaging voor mobiele shows

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik denk dat het wel meevalt met de 'opgelopen schade' op festivals en in horeca, dat hadden wij vroeger ook. Denk dat het meer gaat om de earpods en koptelefoons die tegenwoordig massaal worden gebruikt. Wij hadden vroeger wel een walkman en discman, maar het intensieve gebruik daarvan viel best mee, zeker vergeleken met nu.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-09 16:40
Drardollan schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:26:
[...]

Er zijn wel wat opties volgens mij. Ik zie drummers regelmatig achter een plexiglas scherm zitten om het volume richting het publiek en andere bandleden te dempen.

[...]
Een andere oplossing is een elektronisch drumstel, maar drummers willen dat niet altijd en ook niet in een kooi zitten….

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik vraag me dan ook af hoe je je als organisator van een feest of als muzikant/DJ dan nog kan voorhouden dat je lekker met sfeer maken bezig bent. Maar dat zal wel subjectief zijn.
Vrijdag schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:52:
Hoewel ik er deze keer niet bij was, was de vorige keer in 2018 van Baroeg Open Air wel een goed voorbeeld dat er gelet werd op gehoorschade bij kinderen. De aanwezige vrijwilligers zag ik een aantal keer ook op ouders afstappen waarvan de kinderen geen oorkappen op hadden. Vond ik best wel goed.
Staat ook in hun huisregels:

Ouders, opvoeders, voogden of begeleiders zijn er verantwoordelijk voor dat kinderen gehoorbescherming dragen, maar de BOA-organisatie let hier ook op. Bij de infostand is gehoorbescherming te koop voor bezoekers van alle leeftijden, ook speciale oorkappen voor kinderen.
Voor zover ik weet is het gehoor van een kind helemaal niet sneller te beschadigen dan dat van een volwassene, behalve dat het gehoor van een volwassene vaak al beschadigd is, en dan boeit het schijnbaar minder dat het nog verder stuk gaat of zo. Dus aan de ene kant heel goed dat ze kinderen zo beschermen, maar het zegt ook wel wat dat ze daarmee erkennen dat geluid schadelijk is en dat ze bij volwassenen schijnbaar niet ingrijpen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Ik zie wel dat steeds meer bezoekers plastieken dragen.
Zelf gebruik ik plastieken met verwisselbare filters een duur geintje als je er eentje kwijt raakt.
Elke twee jaar nieuwe laten gieten liever mag het wel minder op festivals.

Begrijp het niet waarom het geluid altijd zo hard moet ook tijdens de borrel van een "Cyber" congres is er vaak "iets" met muziek waardoor er verwacht wordt dat er gedanst wordt maar eigenlijk kom je er om te netwerken het resultaat is dat men weggaat.

Als voorbeeld Hack talk in Rotterdam daar is het eigenlijk niet mogelijk om in de pauze of na afloop te netwerken daar wordt toch een bak ongedefineerde herrie gedraaid.
De presentator van 't Hof er wel eens op aangesproken of het wat zachter kon, kreeg als antwoord dat het zijn feestje is en of ik wilde oprotten.
Pagina: 1 2 Laatste