Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ja helemaal met je eens! Geen benen hebben is ook we makkelijk soms hoor. Laatst gaan hardlopen en ik had me toch een spierpijn! Jaloers als ik kijk naar die mensen in een rolstoel!_JGC_ schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:17:
Aan de andere kant is minder horen soms ook wel prettig... ik kan dingen als kattenverjagers en marterverjagers horen, of coil whine van opladers, kabelmodems, dat soort dingen. Ik heb wel eens kotsmisselijk bij mijn ouders aan tafel gezeten, totdat ik erachter kwam dat hun oude Nokia telefoon opgeladen was en de oplader zonder belasting een hoge pieptoon gaf. Stekker eruit en klaar.
Nee zonder gekkigheid. Het is een zintuig dat naar de vernieling wordt geholpen in een periode waarin de meeste mensen jong en onbevangen zijn. Neem daarbij de sociale druk.
Laat dit nu uitgerekend een taak zijn voor de overheid om strak te reguleren. Heeft de VVD jaren lang de tijd voor gehad. Net zoals het stikstofprobleem trouwens.
Het wordt tijd dat er een keer een claim komt van iemand naar de horeca/festivals etc.
Bioscoop idem trouwens.
De overheid stelt het nu voor, de horeca gaat meteen met de hakken in het zand. Doorpakken, niet buigen voor de lobby.Deruxian schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:08:
[...]
Ja helemaal met je eens! Geen benen hebben is ook we makkelijk soms hoor. Laatst gaan hardlopen en ik had me toch een spierpijn! Jaloers als ik kijk naar die mensen in een rolstoel!
Nee zonder gekkigheid. Het is een zintuig dat naar de vernieling wordt geholpen in een periode waarin de meeste mensen jong en onbevangen zijn. Neem daarbij de sociale druk.
Laat dit nu uitgerekend een taak zijn voor de overheid om strak te reguleren. Heeft de VVD jaren lang de tijd voor gehad. Net zoals het stikstofprobleem trouwens.
Het wordt tijd dat er een keer een claim komt van iemand naar de horeca/festivals etc.
Bioscoop idem trouwens.
Maargoed, ondertussen heeft 75% van de bevolking een gehoorbeschadiging waardoor ze rotzooi aanschaffen of produceren waar de rest van de bevolking last van heeft.
Voor dergelijke tentfeesten zouden ze gewoon geen vergunning af moeten geven. Ik ben blij dat ik er niet direct naast woon iig.
Is maar net wat je gewend bent. Het zou gewoon geen deel van de experience moeten zijn. Ik snap je gevoelens heel goed, maar het is gewoon niet verantwoord. Zeg het zelf ook als tinnitus-lijder dankzij concerten en bars/clubs... Het is gewoon belachelijke shit.SurfBoy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:20:
Ik zelf ga naar behoorlijk wat festivals/evenementen (techno, house, hardstyle, hardcore). Ik zie echt een duidelijk verschil met een paar jaar geleden met de hoeveelheid oordoppen die de bezoekers dragen. Tegenwoordig staat hier een groot gedeelte echt wel met oordoppen in. Zelf zou ik er niet aan moeten denken wanneer het geluid zachter gezet wordt (zodat je zonder oordoppen kan staan), omdat het geluid juist bij dit soort evenementen een deel van de hele beleving is. Die bass door je lichaam voelen gaan is naar mijn mening part of the experience en ik denk dat 99% van de mensen die naar hetzelfde soort evenementen gaat deze mening met mij deelt. Ben weleens op feesten geweest waar het zachter stond, maar dan merk je al vrij snel aan het publiek dat het geluid niet zo hard staat als normaal. De sfeer is dan gelijk al at minder.
En als ze het deel van de experience willen maken, dan is het minste wat ze kunnen doen iig elke bezoeker kunnen voorzien van geschikte oordopjes. Maar dat doen ze uiteraard ook niet. Het zou beter zijn als dat soort shit met waarschuwingen zou komen. Maar goed, dat geldt dan voor elk concert of veel van de bars/clubs.
Bij best veel festivals kan je tegenwoordig oordopjes krijgen wanneer je bijvoorbeeld naar de merchandise stands loopt. Dan krijg je 9 van de 10 keer wel die schuim dingen, maar iets is beter dan niets. Zelf zou ik toch naar een stuk minder festivals/evenementen gaan als het geluid teruggeschroefd wordt.Snowdog schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:29:
[...]
Is maar net wat je gewend bent. Het zou gewoon geen deel van de experience moeten zijn. Ik snap je gevoelens heel goed, maar het is gewoon niet verantwoord. Zeg het zelf ook als tinnitus-lijder dankzij concerten en bars/clubs... Het is gewoon belachelijke shit.
En als ze het deel van de experience willen maken, dan is het minste wat ze kunnen doen iig elke bezoeker kunnen voorzien van geschikte oordopjes. Maar dat doen ze uiteraard ook niet. Het zou beter zijn als dat soort shit met waarschuwingen zou komen. Maar goed, dat geldt dan voor elk concert of veel van de bars/clubs.
Dat klinkt leuk, maar aangezien de helft van de bevolking te dom om te kakken is gaat mijn stem geen hol uithalen.sypie schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:07:
[...]
Stemmen met je portemonnee is het meest effectief. Wanneer er geen kop meer in het café of discotheek komt moet men wel na gaan denken hoe dat toch komt…
@gambieter thanks! Zal mijn vrouw dit eens laten proberen.
Dat is toch totaal niet preventief? Moet je zelf al moeite voor doen en uit de woordjes "merchandise stands" lijkt ook te blijken dat je er nog voor moet betalen (ondanks de toch al enorm hoge prijzen voor kaartjes?). Zou gewoon standaard moeten zijn bij de ingang en gratis.SurfBoy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:56:
[...]
Bij best veel festivals kan je tegenwoordig oordopjes krijgen wanneer je bijvoorbeeld naar de merchandise stands loopt. Dan krijg je 9 van de 10 keer wel die schuim dingen, maar iets is beter dan niets. Zelf zou ik toch naar een stuk minder festivals/evenementen gaan als het geluid teruggeschroefd wordt.
Ik snap echt wel wat je bedoelt, heb het zelf vaak genoeg ook meegemaakt en ja, het is nice om de muziek ook te "voelen" als in de bass, maar het is gewoon niet verantwoord. Het is eigenlijk toch gewoon te gek voor woorden dat dit tegenwoordig nog kan zonder enige waarschuwing (nouja, vanuit de media nu een beetje).
Ik vraag me ook echt af of je zoveel mist als het er niet meer zou zijn. Ik denk in bars/clubs sowieso niet, misschien op concerten/festivals wel, maar dan is toch wel het minste wat ze kunnen doen hun "klanten" te beschermen tegen de eventuele negatieve gevolgen.
De foam oordoppen kan je gratis krijgen en dan bieden ze ook de optie voor de oortjes van bijvoorbeeld Alpine voor een paar tientjes. De grote festivals van ID&T etc hebben er al wel een hele campagne omheen gebouwd onder de noemer Celebrate Safe. Overal onderweg naar de ingang en op het terrein zie je banners met ''uitspraken'' zoals: denk aan je gehoor en dergelijke. Verder hebben zij ook wel altijd een kraampje waar ze uitleg etc geven. Dus de organisatoren proberen je ook wel de risico's te vertellen.Snowdog schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:12:
[...]
Dat is toch totaal niet preventief? Moet je zelf al moeite voor doen en uit de woordjes "merchandise stands" lijkt ook te blijken dat je er nog voor moet betalen (ondanks de toch al enorm hoge prijzen voor kaartjes?). Zou gewoon standaard moeten zijn bij de ingang en gratis.
Ik snap echt wel wat je bedoelt, heb het zelf vaak genoeg ook meegemaakt en ja, het is nice om de muziek ook te "voelen" als in de bass, maar het is gewoon niet verantwoord. Het is eigenlijk toch gewoon te gek voor woorden dat dit tegenwoordig nog kan zonder enige waarschuwing (nouja, vanuit de media nu een beetje).
Ik vraag me ook echt af of je zoveel mist als het er niet meer zou zijn. Ik denk in bars/clubs sowieso niet, misschien op concerten/festivals wel, maar dan is toch wel het minste wat ze kunnen doen hun "klanten" te beschermen tegen de eventuele negatieve gevolgen.
Het ''gratis'' geven van de oordoppen kan waarschijnlijk wel, maar dit wordt dan waarschijnlijk weer doorgerekend in de ticketprijs.
Nouja, dat lukt natuurlijk nog tot zover het gaat. Op een gegeven moment denken mensen (waarschijnlijk) dat het te duur is. Dan kan er van die servicekosten en andere fees vast wel wat afgeschaafd worden.SurfBoy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:43:
[...]
Het ''gratis'' geven van de oordoppen kan waarschijnlijk wel, maar dit wordt dan waarschijnlijk weer doorgerekend in de ticketprijs.
Het probleem is dat er ook personen zonder oordoppen lopen omdat een hoop mensen van nature eigenwijs zijn en ignorant. Een gehoorbeschadiging is niet te fixen en permanent. Er zijn mensen die een einde aan hun leven maken met die constante piep in de oren.SurfBoy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:20:
Ik zelf ga naar behoorlijk wat festivals/evenementen (techno, house, hardstyle, hardcore). Ik zie echt een duidelijk verschil met een paar jaar geleden met de hoeveelheid oordoppen die de bezoekers dragen. Tegenwoordig staat hier een groot gedeelte echt wel met oordoppen in. Zelf zou ik er niet aan moeten denken wanneer het geluid zachter gezet wordt (zodat je zonder oordoppen kan staan), omdat het geluid juist bij dit soort evenementen een deel van de hele beleving is. Die bass door je lichaam voelen gaan is naar mijn mening part of the experience en ik denk dat 99% van de mensen die naar hetzelfde soort evenementen gaat deze mening met mij deelt. Ben weleens op feesten geweest waar het zachter stond, maar dan merk je al vrij snel aan het publiek dat het geluid niet zo hard staat als normaal. De sfeer is dan gelijk al at minder.
Klopt! Ook zeker mee eens! Heb het ook al wel bij vrienden voor elkaar gekregen dat ze die dingen zijn gaan dragen. Wilde er eerst ook helemaal niets van hebben, maar het voelde de volgende ochtend toch een stuk fijner aan hun orenmierenfokker schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:18:
[...]
Het probleem is dat er ook personen zonder oordoppen lopen omdat een hoop mensen van nature eigenwijs zijn en ignorant. Een gehoorbeschadiging is niet te fixen en permanent. Er zijn mensen die een einde aan hun leven maken met die constante piep in de oren.
[ Voor 4% gewijzigd door SurfBoy op 09-09-2022 15:25 ]
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Probleem twee is dat wanneer iedereen oordoppen in heeft dat het weer 'voor de beleving' te zacht is en er dus gewoon 20dB bovenop de speakers bij komen.mierenfokker schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:18:
[...]
Het probleem is dat er ook personen zonder oordoppen lopen omdat een hoop mensen van nature eigenwijs zijn en ignorant. Een gehoorbeschadiging is niet te fixen en permanent. Er zijn mensen die een einde aan hun leven maken met die constante piep in de oren.
Ga terug naar Start.
Dat is onzin. Feesten/festivals waar men voor de muziekbeleving komt zijn allemaal vergunningplichtig inclusief maximale geluidsniveaus.Stoney3K schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:25:
[...]
Probleem twee is dat wanneer iedereen oordoppen in heeft dat het weer 'voor de beleving' te zacht is en er dus gewoon 20dB bovenop de speakers bij komen.
Ga terug naar Start.
20 DB erbij is flinke boete en/of feest opdoeken.
Ik snap de boodschap die je wil overbrengen, maar je slaat te ver door.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Gelukkig is die tijd voorbij. Je hebt hele mooi doorzichtige doppen, maar ook als mensen het zien is het doodnormaal. Ik heb nog nooit gezien of gehoord dat iemand er een negatieve of lacherige reactie op kreeg of gaf.steveman schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:00:
Vroegah deed ik doormiddengeknipte 3m-doppen in m'n oren tijdens het stappen. Meestal kreeg ik die er buiten wel weer uit mbv m'n fietssleutel. Voordeel was wel dat niemand het zag, dus daardoor leek ik niet minder cool.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Ik heb het dan ook eerder over cafés dan over vergunningsplichtige (tent)feesten.Malfunctions schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:31:
[...]
Dat is onzin. Feesten/festivals waar men voor de muziekbeleving komt zijn allemaal vergunningplichtig inclusief maximale geluidsniveaus.
20 DB erbij is flinke boete en/of feest opdoeken.
Ik snap de boodschap die je wil overbrengen, maar je slaat te ver door.
Overigens moet ik de eerste handhaver die weet wat ie aan het doen is, en die de bevoegdheid heeft om het feest stil te leggen, bij die laatste categorie nog tegen komen.
Naarmate je gewrichten stijver worden leer je dat anderen vooral een eind op kunnen hoepelen, heb nu blauwe otoplastieken, die vind je wat makkelijker terug dan doorzichtige als je ze laat stuiterenDrardollan schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:02:
[...]
Gelukkig is die tijd voorbij. Je hebt hele mooi doorzichtige doppen, maar ook als mensen het zien is het doodnormaal. Ik heb nog nooit gezien of gehoord dat iemand er een negatieve of lacherige reactie op kreeg of gaf.
Eigenlijk voor op de motor, maar het groene alpine-filter is ook voor muziek okay
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Precies dit! Ik heb er ook nog nooit iemand zo over horen doen.Drardollan schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:02:
[...]
Gelukkig is die tijd voorbij. Je hebt hele mooi doorzichtige doppen, maar ook als mensen het zien is het doodnormaal. Ik heb nog nooit gezien of gehoord dat iemand er een negatieve of lacherige reactie op kreeg of gaf.
Ik heb mij tot nu toe nog nooit iets van anderen aangetrokkensteveman schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:15:
[...]
Naarmate je gewrichten stijver worden leer je dat anderen vooral een eind op kunnen hoepelen, heb nu blauwe otoplastieken, die vind je wat makkelijker terug dan doorzichtige als je ze laat stuiteren
Eigenlijk voor op de motor, maar het groene alpine-filter is ook voor muziek okay
Ja, blauw is wel een stukkie makkelijker haha.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Ik kom ook uit die periode en denk ook dat het wel ietsjes harder is gegaan de laatste tijd. Zelf heb ik vroeger veel (punk) concerten bezocht en ook veel vooraan het podium recht voor de boxen gestaan. Uiteraard zonder oordoppen. Daarnaast luisterde ik in de auto ook veel (te hard want dan voel je de bas zo lekker) muziek en had ik ook nog wel eens een koptelefoon op met muziek. Nu dan ook (beginnend) tinnitus. Ik merk dat ik niet goed meer tegen harde geluiden kan en daar dan een dag lang een piep van in mijn oren heb. Dus ik heb nu wel standaard oordopjes in bij concerten en festivals. Muziek luisteren met oordopjes doe ik alleen nog maar op laag volume en in de auto staat het volume ook laag.SinergyX schreef op donderdag 8 september 2022 @ 01:42:
Wat ik me afvraag, buiten 'denk het wel', is muziek met de jaren steeds harder gegaan? Het was volgens mij al begin de eeuwwisseling dat muziek aan banden werd gelegd (103db? dacht ik), mijn grote tijd komt uit de mid 90s tot mid2000s, maar van de vele die ik nog ken uit die tijd ken ik niemand met (zware) gehoorschade.
Ik weet ook niet of je nu 'dichterbij' speakers staat dan vroeger, muziekstyle zal het zeker niet zijn?
Nu probeer ik mijn kinderen (9/9/6 jaar) mee te geven dat ze zuinig moeten zijn op hun oren. Oordopjes in bij een (kindergeschikt) festival en van die klus-oordoppen op als we bijvoorbeeld naar een vliegshow gaan. En ik ontmoedig het dat ze met oordopjes in muziek luisteren. Maar op school bijvoorbeeld hebben ze wel allemaal een koptelefoon om met de computer rustig te kunnen werken. Eigenlijk geen idee of daar ook een soort van volume begrenzing op de chromebooks zit. Misschien eens een puntje voor de volgende ouderavond.
Tijdje terug heb ik bij de Action een koptelefoon voor mijn zoontje (8jr) gekocht. Dat is er eentje waarbij het volume op gelimiteerd is, al heb ik geen idee hoe dat precies werkt. Bijkomend voordeel was dat het een Super Mario design had, dus dat was mooi meegenomen. Heb er maar eentje extra gekocht, dan kan hij er eentje mee naar school nemen. De kinderen werken namelijk nog wel eens op hun iPad, dus kan het daar op worden aangesloten.kleinelievewolff schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:12:
[...]Maar op school bijvoorbeeld hebben ze wel allemaal een koptelefoon om met de computer rustig te kunnen werken. Eigenlijk geen idee of daar ook een soort van volume begrenzing op de chromebooks zit. Misschien eens een puntje voor de volgende ouderavond.
Hoewel ik er deze keer niet bij was, was de vorige keer in 2018 van Baroeg Open Air wel een goed voorbeeld dat er gelet werd op gehoorschade bij kinderen. De aanwezige vrijwilligers zag ik een aantal keer ook op ouders afstappen waarvan de kinderen geen oorkappen op hadden. Vond ik best wel goed.
Staat ook in hun huisregels:
Ouders, opvoeders, voogden of begeleiders zijn er verantwoordelijk voor dat kinderen gehoorbescherming dragen, maar de BOA-organisatie let hier ook op. Bij de infostand is gehoorbescherming te koop voor bezoekers van alle leeftijden, ook speciale oorkappen voor kinderen.
En ohja, dit is vanochtend te lezen op de NOS site:
https://nos.nl/artikel/24...-moet-volume-terugdraaien
Lijkt me een goede stapWetgeving om paal en perk te stellen aan harde muziek zit mogelijk ook in de pijplijn bij het ministerie van VWS. Een woordvoerder bevestigt na berichtgeving van het AD, dat staatssecretaris Van Ooijen een advies van de Gezondheidsraad over dit onderwerp wil afwachten. Er zal gekeken worden naar een verlaging van de norm van 103 naar 100 decibel en naar de vastlegging daarvan in een wet. Het advies hierover verschijnt naar verwachting in november.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Zitten we in de auto terug naar huis, zegt zoontje van 7 dat ie de DJ had gevraagd of het iets zachter mocht... NEE was het antwoord.
Op de weg naar buiten was er nog een kind die de zaal uitgegaan was vanwege de harde muziek, die had helaas ouders die vinden dat je tot het eind moet blijven...
En later maar zeuren "dat 'ie nooit wil luisteren".
[ Voor 76% gewijzigd door Vrijdag op 16-09-2022 23:46 ]
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
bizar, als er iemand van het personeel kinderen van 7 een mep verkoopt zou iedereen gek worden, dit is minstens zo erg...._JGC_ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:26:
Vanavond bruiloftsfeest van mijn broer. Muziek begon goed, wel luid, maar we konden nog normaal praten zonder over de muziek heen te schreeuwen. Uiteindelijk ging het zo hard dat je tegen elkaar moest schreeuwen. Kind van 7 kwam huilend naar me toe, hij wilde naar huis want de muziek was te hard. Zijn dus ook naar huis gegaan (hadden we ook afgesproken: we zien wel hoe lang ze het uithouden, kind dat omvalt is naar huis).
Zitten we in de auto terug naar huis, zegt zoontje van 7 dat ie de DJ had gevraagd of het iets zachter mocht... NEE was het antwoord.
Op de weg naar buiten was er nog een kind die de zaal uitgegaan was vanwege de harde muziek, die had helaas ouders die vinden dat je tot het eind moet blijven...
Je broer zit hier dan ook fout. Als de hoofdverantwoordelijke voor het feest (samen met nieuwe vrouw, of de best man etc) hoor je dit ook in de hand te houden, en de DJ (of band) heel duidelijke instructies te geven. Precies een reden waarom ik nooit een band of DJ wil hebben bij feestjes._JGC_ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:26:
[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 17-09-2022 00:40 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Bands met live muziek in het verleden nooit gezeik mee gehad, maar mijn N=vaak ervaring met DJs is dat het altijd gezeik is.gambieter schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 00:40:
[...]
Je broer zit hier dan ook fout. Als de hoofdverantwoordelijke voor het feest (samen met nieuwe vrouw, of de best man etc) hoor je dit ook in de hand te houden, en de DJ (of band) heel duidelijke instructies te geven. Precies een reden waarom ik nooit een band of DJ wil hebben bij feestjes.
Of je moet naar Slagerij van Kampen gaan ofzo, dan weet je vantevoren dat je oordopjes mee moet want zoiets kan gewoon niet zacht.
Deze DJ had ook een rookmachine. Ging klagen over onze kinderen dat die te dicht bij de machine kwamen, want die kon 90 graden worden en brandwonden zat ie niet op te wachten. Nee lul, dan moet je dat ding niet meenemen, of zorgen dat kinderen er niet te dicht bij kunnen komen.
Overigens kan je in iOS een limiet instellen voor het geluidsniveau. Zit bij Instellingen >Horen & Voelen > koptelefoonveiligheid. Werkt verrassend goed.Vrijdag schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:52:
[...]
Tijdje terug heb ik bij de Action een koptelefoon voor mijn zoontje (8jr) gekocht. Dat is er eentje waarbij het volume op gelimiteerd is, al heb ik geen idee hoe dat precies werkt. Bijkomend voordeel was dat het een Super Mario design had, dus dat was mooi meegenomen. Heb er maar eentje extra gekocht, dan kan hij er eentje mee naar school nemen. De kinderen werken namelijk nog wel eens op hun iPad, dus kan het daar op worden aangesloten.
Zouden ze ook moeten doen bij Android...
Ik weet niet of meerdere mensen met tinnitus erover mee kunnen praten, maar precies sinds ik tinnitus heb, zijn mijn ogen naar de klote (chargeer ik). Last van visual snow, floaters en dit. Volgens een huisarts is het mogelijk dat verband aanwezig is, gezien tinnitus neerkomt op dat je filtersysteem verstoord is en dat dat ook naar je zicht kan vertalen. Afijn, in het begin ook erg zwaar, nu prima te doen. Wel vaker dan normaal zonnebril op als de zon schijnt. Prima.
Aanhakend op het inhoudelijke onderwerp. Ik begrijp ergens het standpunt van KHN, maar het is wel lekker makkelijk de verantwoording van jezelf afschuiven. Ik denk dat er zeker winst te maken valt om jongeren bewuster te maken van het nut van gehoorbescherming. De oordoppen die ik nu draag zijn 15 euro per stuk, zorgen ervoor dat je alles nog prima hoort en ik heb sindsdien nooit ergere tinnitus gehad. Anderzijds mag de KHN echt wel meer verantwoordelijkheid nemen, want muziek staat soms onnodig en achterlijk hard.
Ha dankjewel voor de tip!vhal schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 09:25:
[...]
Overigens kan je in iOS een limiet instellen voor het geluidsniveau. Zit bij Instellingen >Horen & Voelen > koptelefoonveiligheid. Werkt verrassend goed.
Dat zit er daar ook al jaren in. Ik weet niet hoe het in het algemeen werkt, maar bij Samsung kun je er zelfs een pin opzetten om de limiet weer te verwijderen.vhal schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 09:25:
[...]
Overigens kan je in iOS een limiet instellen voor het geluidsniveau. Zit bij Instellingen >Horen & Voelen > koptelefoonveiligheid. Werkt verrassend goed.
Dat is dan ook gewoon een waardeloze DJ…gambieter schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 00:40:
[...]
Je broer zit hier dan ook fout. Als de hoofdverantwoordelijke voor het feest (samen met nieuwe vrouw, of de best man etc) hoor je dit ook in de hand te houden, en de DJ (of band) heel duidelijke instructies te geven. Precies een reden waarom ik nooit een band of DJ wil hebben bij feestjes.
Ja, ik voel me aangesproken, want ik draai regelmatig feestjes (bruiloften enz) en neem dan ook mijn eigen geluidsset mee.
Bij elk feest loop ik meerdere malen door de zaal om te checken hoe het geluid daar is. Als het te hard is, zorg ik dat ik de speakers wat terugdraai.
Helaas doen niet alle dj’s dit
Ook spreek ik altijd af met de boeker en de locatie dat als ze vinden dat het volume niet op orde is, dat ze dat even komen melden.
Punt is dat je als dj achter de speakers staat, met een compleet vern**kt geluidsbeeld; je hebt amper hoog, vooral veel laag en je kan niet horen hoe het geluid in de zaal is. Vaak draaien de dj’s dan het volume omhoog om daar meer feeling mee te krijgen. Sowieso zie/hoor ik vaak geluidssets die op hun tenen staan te draaien, dat klinkt echt waardeloos en word dan meestal nog meer in de clip gedrukt. Ook niet lekker voor je gehoor, vaak worden dan alleen de hoge tonen harder.
Goede speakers kunnen prima 130db op 1 meter spelen; daarmee kan je op een normaal geluidsniveau ook een mooi geluid maken.
Wel ben ik benieuwd ze met die 100db limiet bedoelen… is dat vlak voor de speaker? Of waar de bezoekers staan? Of bij de bar? Bij de drempel?
Als de oordopjes maar goed genoeg werken dan hoor je dat niet neeSurfBoy schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:09:
[...]
Precies dit! Ik heb er ook nog nooit iemand zo over horen doen.

Denk dat het grotere probleem is dat die vaak een heel ander idee hebben wat een normaal geluidsniveau is.GeleFles schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:10:
[...]
Dat is dan ook gewoon een waardeloze DJ…
Ja, ik voel me aangesproken, want ik draai regelmatig feestjes (bruiloften enz) en neem dan ook mijn eigen geluidsset mee.
Bij elk feest loop ik meerdere malen door de zaal om te checken hoe het geluid daar is. Als het te hard is, zorg ik dat ik de speakers wat terugdraai.
Helaas doen niet alle dj’s dit
Ah ok, ik hoor het graag want ik kan het desondanks de handleidingen etc niet zo snel terug vindenhcQd schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:29:
[...]
Dat zit er daar ook al jaren in. Ik weet niet hoe het in het algemeen werkt, maar bij Samsung kun je er zelfs een pin opzetten om de limiet weer te verwijderen.
Edit: toch gevonden onder volume. Staat wellicht een beetje verstopt onder de drie puntjes.
[ Voor 11% gewijzigd door vhal op 17-09-2022 12:20 ]
Helemaal mee eens!Sissors schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:11:
[...]
Denk dat het grotere probleem is dat die vaak een heel ander idee hebben wat een normaal geluidsniveau is.
Het gros van het uitgaanspubliek vind het ook gewoon ‘lekker’ als ze de lage tonen kunnen voelen, dus dat probeer je dan wel te bereiken.
Maar als je een set waardeloze speakers hebt (of een zaal met rampzalige geluidseigenschappen), dan moet het op standje oorlog voordat er wat gebeurd.
De mooiste manier om op een veilig volume een goed geluidsbeeld voor een grote groep neer te zetten, is door meerdere speakers door de ruimte te plaatsen.
Voor vaste installaties is dit nog redelijk te doen, maar voor mobiele installaties een veel te grote opgave.
Als ik extra speakers halverwege wil neerzetten:
- moet ik de extra speakers hebben
- moet er stroom en signaal naar de speakers
- moeten ze op een plek waar er niemand aan kan zitten
- moet het ingeregeld worden zodat geluid niet langs elkaar loopt (delays)
Vooral het 3e punt is de grootste uitdaging voor mobiele shows
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Een andere oplossing is een elektronisch drumstel, maar drummers willen dat niet altijd en ook niet in een kooi zitten….Drardollan schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:26:
[...]
Er zijn wel wat opties volgens mij. Ik zie drummers regelmatig achter een plexiglas scherm zitten om het volume richting het publiek en andere bandleden te dempen.
[...]
Ik vraag me dan ook af hoe je je als organisator van een feest of als muzikant/DJ dan nog kan voorhouden dat je lekker met sfeer maken bezig bent. Maar dat zal wel subjectief zijn._JGC_ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:26:
Vanavond bruiloftsfeest van mijn broer. Muziek begon goed, wel luid, maar we konden nog normaal praten zonder over de muziek heen te schreeuwen. Uiteindelijk ging het zo hard dat je tegen elkaar moest schreeuwen. Kind van 7 kwam huilend naar me toe, hij wilde naar huis want de muziek was te hard. Zijn dus ook naar huis gegaan (hadden we ook afgesproken: we zien wel hoe lang ze het uithouden, kind dat omvalt is naar huis).
Voor zover ik weet is het gehoor van een kind helemaal niet sneller te beschadigen dan dat van een volwassene, behalve dat het gehoor van een volwassene vaak al beschadigd is, en dan boeit het schijnbaar minder dat het nog verder stuk gaat of zo. Dus aan de ene kant heel goed dat ze kinderen zo beschermen, maar het zegt ook wel wat dat ze daarmee erkennen dat geluid schadelijk is en dat ze bij volwassenen schijnbaar niet ingrijpen.Vrijdag schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:52:
Hoewel ik er deze keer niet bij was, was de vorige keer in 2018 van Baroeg Open Air wel een goed voorbeeld dat er gelet werd op gehoorschade bij kinderen. De aanwezige vrijwilligers zag ik een aantal keer ook op ouders afstappen waarvan de kinderen geen oorkappen op hadden. Vond ik best wel goed.
Staat ook in hun huisregels:
Ouders, opvoeders, voogden of begeleiders zijn er verantwoordelijk voor dat kinderen gehoorbescherming dragen, maar de BOA-organisatie let hier ook op. Bij de infostand is gehoorbescherming te koop voor bezoekers van alle leeftijden, ook speciale oorkappen voor kinderen.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Zelf gebruik ik plastieken met verwisselbare filters een duur geintje als je er eentje kwijt raakt.
Elke twee jaar nieuwe laten gieten liever mag het wel minder op festivals.
Begrijp het niet waarom het geluid altijd zo hard moet ook tijdens de borrel van een "Cyber" congres is er vaak "iets" met muziek waardoor er verwacht wordt dat er gedanst wordt maar eigenlijk kom je er om te netwerken het resultaat is dat men weggaat.
Als voorbeeld Hack talk in Rotterdam daar is het eigenlijk niet mogelijk om in de pauze of na afloop te netwerken daar wordt toch een bak ongedefineerde herrie gedraaid.
De presentator van 't Hof er wel eens op aangesproken of het wat zachter kon, kreeg als antwoord dat het zijn feestje is en of ik wilde oprotten.