Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:58

arnova

weet veel, maar niet alles

Topicstarter
Wij hebben recent een ander huis gekocht wat wij willen gaan verduurzamen. Nu ben ik begonnen met het kijken naar het plaatsen van zonnepanelen. De grootste uitdaging bij ons is dat wij een (natuur) leistenen dak hebben en daar willen de meeste leveranciers niet op plaatsen. Bovendien is plaatsen op zo'n dak meer werk en dus een stuk duurder, helaas. Ons jaarverbruik is ca. 3500 - 4000 kWh en in de toekomst willen wij nog een warmtepomp en een elektrische auto kunnen laden (op eigen terrein). Onze dakzijden zijn (zuid)oost-(noord)west georienteerd en gezien de afbouw van de saldering-regels, wou ik de panelen oost/west geplitst laten plaatsen. Hier voordeel hiervan is tevens dat het vooraanzicht van ons huis (met het leistenen dak) mooier blijft. Inmiddels heb ik al een offerte ontvangen van Bongo Solar en die is redelijk aan de prijs, echter is het dus een van de weinige bedrijven die uberhaupt willen plaatsen. De offerte ziet er als volgt uit:

- 22x DMEGC mono black 370Wp zonnepanelen (
- SolarEdge 5k 3-fase omvormer
- 22x SolarEdge optimizer
- Totaalprijs incl. montage (na btw. teruggave): eu13.117,59

En dit is hoe ze ze willen plaatsen op ons dak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2LttbHCXZ5LmCfOJFaXbxaH3rY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f3FOTgNZXqppCnZXSwX0S69Y.png?f=fotoalbum_large

Vooraanzicht van ons huis: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrooactXFD7x6ui9iCOdau9Cc0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ks81ALDG75trxxIbxJXhZxNr.png?f=fotoalbum_large

Zijaanzicht van ons huis (met dakkappel en schoorsteen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvkbRceHmf27hgECXfPfW_S-uyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1uCatIutL3VMaDmUwB61uSg.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wil ik vooral graag weten wat jullie hiervan vinden? En wat er eventueel nog beter/anders kan. Over de noodzaak van de optimizers twijfel ik ook, al wordt mij verzekerd dat dat in mijn geval echt nuttig is.

[ Voor 19% gewijzigd door arnova op 07-09-2022 08:24 ]

Beste antwoord (via arnova op 08-09-2022 07:44)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:32
optimizers hebben zin als je bijv. veel dakvlakken hebt met maar een paar panelen (bijv. 2 op een dakkapel) en soms met rare schaduw-situaties.

Over die schaduw van de buren links:
als je jouw panelen gewoon zo hoog mogelijk weglegt heb je daar weinig tot geen last van. Je kunt het ook berekenen:

in de zomer (zon het hoogst) geeft een object een schaduw met een lengte van 0,5 * de hoogte. Dus stel dat de nok van de buren 4m hoger is dan de dakgoot, dan geeft dat een schaduw van 2m lang (komt dus nooit pop jouw erf)

in de winter (zon laagst) geeft een object schaduwlengte van ~2,5* de hoogte. Dus 4m hoge nok geeft dan 10m lange schaduw. Dat ga je wel merken op je dak, maar in de wintermaanden doen je panelen praktisch niks dus maakt weinig uit.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat is de schaduw situatie?
Sta je in een bos? Of is het slechts een afvoerpijpje?
Op de foto zie ik geen reden voor SolarEdge. Maar je geeft ook bar weinig info...

Welke optimizers? Dit is geen screenshot uit SolarEdge designer; SolarEdge 3-fase en s440 optimizers zjin met 10 panelen geen handige combinatie: Leesvoer, met name de case-study: Het grote SolarEdge topic

Even je post afmaken graag: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• arnova

arnova

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:59:
Wat is de schaduw situatie?
Sta je in een bos? Of is het slechts een afvoerpijpje?
Op de foto zie ik geen reden voor SolarEdge. Maar je geeft ook bar weinig info...

Welke optimizers? Dit is geen screenshot uit SolarEdge designer; SolarEdge 3-fase en s440 optimizers zjin met 10 panelen geen handige combinatie: Leesvoer, met name de case-study: Het grote SolarEdge topic

Even je post afmaken graag: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Excuses, ik dacht dat ik al zoveel mogelijk info in mijn startpost had gezet (inmiddels info in ts geupdate). Mijn huis staat "gewoon" in een woonwijk (helaas ;-)). Hier heb ik een nog wat betere foto van bovenaf (uit een andere offerte die ik heb):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSVcXuoecBYsfpbro7OfFNypU1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OAz1gXw7K06iifWKUuKLRgUt.png?f=fotoalbum_large

Rechts op mijn dak zit een dakkappel en daaronder, zoals je ziet, een schoorsteen. Volgens mij zijn dat de enige dingen waar ik schaduw van heb (behalve dan wanneer de zon van mijn dak afdraait natuurlijk). Overigens zegt een van de bedrijven waar ik een offerte van heb dat ik van die schoorsteen "behoorlijke" slagschaduw heb, dat de levensduur van het systeem korter is zonder optimizers en dat het zonder optimizers niet geschikt is voor een toekomstige thuisbatterij. Ik vind het lastig om te bepalen of het klopt wat ze zeggen.

Jij zegt dat 10 panelen geen handig aantal is icm. optimizers. Ik heb zelf dat topic over SolarEdge ook even doorgelezen maar daar kan ik niet 1-2-3 uithalen waarom 10 niet "handig" is. Kan jij vertellen hoe dat zit?En wat is in mijn geval dan aan te raden? Meer of juist minder panelen om dat goed te krijgen of toch maar helemaal geen optimizers? Het type optimizers staat overigens niet in de offerte, dat zou ik na moeten vragen bij het bedrijf.

Mochten jullie nog meer info nodig hebben, dan hoor ik dat graag. Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door arnova op 07-09-2022 09:22 ]

• Ronald
  • Nu online
Overigens zegt een van de bedrijven waar ik een offerte van heb dat ik van die schoorsteen "behoorlijke" slagschaduw heb, dat de levensduur van het systeem korter is zonder optimizers en dat het zonder optimizers niet geschikt is voor een toekomstige thuisbatterij. Ik vind het lastig om te bepalen of het klopt wat ze zeggen.
Bangmakerij en onzin.

Hoe gaat een systeem langer mee door het toevoegen van componenten die geen enkel effect op levensduur hebben?

Accu ondersteuning is geen functie van optimizers, dat is de omvormer.

Slagschaduw is heel irritant, maar een optimizer gaat daar slechts marginaal beter mee om dan een voordeligere seriële omvormer: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

En de uitleg over 10 panelen staat in de tuinhuisje case study in SolarEdge topic waar ik al naar verwees.

Geen geld besteden aan dure systemen, gewoon meer panelen. Meer opbrengst voor zelfde geld.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 07-09-2022 11:42 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• arnova

arnova

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:41:
[...]

Bangmakerij en onzin.

Hoe gaat een systeem langer mee door het toevoegen van componenten die geen enkel effect op levensduur hebben?

Accu ondersteuning is geen functie van optimizers, dat is de omvormer.

Slagschaduw is heel irritant, maar een optimizer gaat daar slechts marginaal beter mee om dan een voordeligere seriële omvormer: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

En de uitleg over 10 panelen staat in de tuinhuisje case study in SolarEdge topic waar ik al naar verwees.

Geen geld besteden aan dure systemen, gewoon meer panelen. Meer opbrengst voor zelfde geld.
Nu is het wel zo dat ik een vrij hoge schoorsteen heb (zie foto in ts), maakt dat dan evengoed niet uit in dit geval? En begrijp ik dan goed dat jij eigenlijk aanraadt om geen optimizers te gebruiken maar een omvormer met 2 strings/trackers: 1 voor (zuid)oost) en 1 voor (noord)west ?

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-11 11:40
Nee hoogte maakt niets uit voor het effect van optimizers. Precies dat raadt @Ronald aan, gebruik gewoon een serie omvormer en plaats zonnepanelen op de aparte dakvlakken. ZO op de ene MPP-tracker en NW op de andere tracker.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-11 11:30
Als het even kan zou ik de 6 panelen die boven de dakkapel liggen zo ver mogelijk richting het noorden verplaatsen, dan heb je het minste last van de schaduw van de schoorsteen.

• arnova

arnova

Topicstarter
Jan1337 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:03:
Als het even kan zou ik de 6 panelen die boven de dakkapel liggen zo ver mogelijk richting het noorden verplaatsen, dan heb je het minste last van de schaduw van de schoorsteen.
Ja maar dat doe ik dus liever niet omdat ik mijn vooraanzicht (leien! ;-)) mooi wil houden, vandaar dat ik juist alles zoveel mogelijk naar achteren wil hebben.

• Ronald
  • Nu online
Of je maakt het vooraanzicht 1 geheel.

Zoals op het N/Z dak van AUijtdehaag in "Panelen op noord, is er een business case?"

• Fr33z
Je dak moet niet toevallig bijna vervangen worden ivm isolatie ook? ;-)

verder zou ik vragen om minimaal 395 Wp panelen, die 370s zijn echt restjes van begin dit jaar en beetje pauperig.

• arnova

arnova

Topicstarter
Fr33z schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:47:
Je dak moet niet toevallig bijna vervangen worden ivm isolatie ook? ;-)

verder zou ik vragen om minimaal 395 Wp panelen, die 370s zijn echt restjes van begin dit jaar en beetje pauperig.
Nee, dak moet nog niet vervangen worden en die leien hebben toch ook wel wat.

Toch nog een vraag, weet iemand of ik makkelijk kan checken of ik (heel veel) last heb van schaduw van het dak van de buren (aan de linkerkant)? Of is dat sowieso een non-issue?

En wat ik nog graag, puur uit interesse, zou willen weten is wanneer (in mijn geval) zijn optimizers wel zinvol dan?

Acties:
  • Beste antwoord

• Fr33z
optimizers hebben zin als je bijv. veel dakvlakken hebt met maar een paar panelen (bijv. 2 op een dakkapel) en soms met rare schaduw-situaties.

Over die schaduw van de buren links:
als je jouw panelen gewoon zo hoog mogelijk weglegt heb je daar weinig tot geen last van. Je kunt het ook berekenen:

in de zomer (zon het hoogst) geeft een object een schaduw met een lengte van 0,5 * de hoogte. Dus stel dat de nok van de buren 4m hoger is dan de dakgoot, dan geeft dat een schaduw van 2m lang (komt dus nooit pop jouw erf)

in de winter (zon laagst) geeft een object schaduwlengte van ~2,5* de hoogte. Dus 4m hoge nok geeft dan 10m lange schaduw. Dat ga je wel merken op je dak, maar in de wintermaanden doen je panelen praktisch niks dus maakt weinig uit.

• arnova

arnova

Topicstarter
Ok, nu zie ik dat de leverancier ook GoodWe omvormers kan leveren. Welke type van hen is aan te bevelen, aangezien ze echt tig types op hun website hebben staan?

[ Voor 21% gewijzigd door arnova op 07-09-2022 17:57 ]

• Ronald
  • Nu online
5kW 3-fase zal prima werken.

Dit geeft een kostenbesparing op materialen van 1200-1400 euro. Paar paneeltjes extra is slim. 2 per zijde en een 6kW
4 per zijde en een 7kW ;-)

• arnova

arnova

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:03:
5kW 3-fase zal prima werken.

Dit geeft een kostenbesparing op materialen van 1200-1400 euro. Paar paneeltjes extra is slim. 2 per zijde en een 6kW
4 per zijde en een 7kW ;-)
Ja dat vind ik een lastige. Kan jij iets zinnigs zeggen over hoeveel panelen je ongeveer nodig hebt om te compenseren dat je geen optimizers meer gebruikt? Ons jaarverbruik is (dus) ca. 3500 kWh en met een warmtepomp komt daar (volgens mij) nog ca. 3000 kWh bij dus daarom leek mij ~6000 kWh per jaar wel een aardig uitgangspunt. Daarnaast hou ik wel in mijn achterhoofd dat je op een gegeven moment niet meer kan salderen dus dan kan je je zonnepanelen (vrijwel) niet meer voor je warmtepomp gebruiken...

• Ronald
  • Nu online
Optimizers doen op een schaduwvrij systeem 0 extra (Het systeem als geheel heeft iets lagere efficiëntie, dus de extra opbrengst uit paneelvariatie gaat verloren.)

Op het dak van jouw levert 1 paneel extra al hetzelfde op, misschien zelfs meer - ten opzichte van je geplande 22 panelen. Harde schaduw kunnen optimizers ook weinig nuttigs mee. Zie mijn post van 11:41 - de link in die post staat liefkozend in mijn GoT bookmarks als 'Optimizer doet geen ruk'

Voor het prijsverschil kun je 4-6 panelen extra leggen... Je hebt die ruimte.
Hoe meer je nu legt, hoe meer geld je gaat overhouden... Dan kun je sneller van gas - En die schoorsteen - af ;-)

Pagina: 1