Hier (weer) een newbie die graag advies zou willen over zijn situatie.
Mijn gasverbuik is inmiddels teruggedrongen naar 400m3 op jaarbasis (tov 3500m3 bij aankoop 5 jaar geleden)
Hoe? Isolatie, vloerverwaming en alternatieve warmtebronnen zoals L/L wp (airco split unit 5KW wk en 3.5 slpk) en pelletkachel woonkamer (9KW).
restant verbuik betreft dus SWW en beetje (bij)verwarming. Oude radiatoren zijn nauwelijks in gebruik en aangezien over 2 jaar badkamer aan de beurt is gaan ze er allemaal uit en worden vervangen door Airco/IR-panelen.
Loodgieter adviseert WPB te nemen maar daar heb ik toch enig twijfel bij. Zo geeft hij dat je niet kunt bijverwamen via WPB (kan uiteraard wel al is het niet verstandig)
- 55 m² vloerverwarming, slangen 12 cm HoH, 8 groepen, deze gaat uitsluitend aan bij buitentemperatuur <5 graden en dient dan als bijverwarming (systeem aangelegd als hoofdverwarming maar wordt eigenlijk alleen gebruikt om koude geisoleerde vloer comfortabel te laten voelen)
Bij benadering is inhoud systeem ca 110L. Thermostaatknop van VV zet ik op meestal op 24 graden (en sporadisch op 30 omdat het kan).
- ik verwacht max 200L aangezien we beide dagelijks kort douchen en max 1 per week in bad. Wellicht kan iets minder ook nog maar naar verwachting wel een iets groter bad in toekomst (nu standaard jaren 80 maat)
- DWTW komt er waarschijnlijk na badkamerrenovatie over 2 jaar
WPB (al dan niet split) voor SWW en losse WP voor verwarming:
Einddoel: gasloos. kosten/inversteringsbeperking is vrij ruim. Vind het belangrijker dat het milieuvriendelijk is en lange termijn oplossing
ik vroeg me dus af wat het verstandigst is:
1. WPB voor SWW in combinatie met een Hewalex 3KW op de vv: is dat voldoende om kou te breken bij bv 24 graden vloerverwaming of heb ik een grotere WP nodig?
2. Warmtepomp als vervanging HR ketel....en hoeveel heb ik dan nodig?
Overige info: 22 panelen en momenteel overcapaciteit, echter over 2 jaar tekort door aanschaf electrische auto die tevens als batterij gaat dienen (Sono Sion). Systeem kan en gaat nog uitgebreid worden indien nodig.
Alvast bedankt voor het meedenken
Mijn gasverbuik is inmiddels teruggedrongen naar 400m3 op jaarbasis (tov 3500m3 bij aankoop 5 jaar geleden)
Hoe? Isolatie, vloerverwaming en alternatieve warmtebronnen zoals L/L wp (airco split unit 5KW wk en 3.5 slpk) en pelletkachel woonkamer (9KW).
restant verbuik betreft dus SWW en beetje (bij)verwarming. Oude radiatoren zijn nauwelijks in gebruik en aangezien over 2 jaar badkamer aan de beurt is gaan ze er allemaal uit en worden vervangen door Airco/IR-panelen.
Loodgieter adviseert WPB te nemen maar daar heb ik toch enig twijfel bij. Zo geeft hij dat je niet kunt bijverwamen via WPB (kan uiteraard wel al is het niet verstandig)
Afgiftesysteem
:- 55 m² vloerverwarming, slangen 12 cm HoH, 8 groepen, deze gaat uitsluitend aan bij buitentemperatuur <5 graden en dient dan als bijverwarming (systeem aangelegd als hoofdverwarming maar wordt eigenlijk alleen gebruikt om koude geisoleerde vloer comfortabel te laten voelen)
Bij benadering is inhoud systeem ca 110L. Thermostaatknop van VV zet ik op meestal op 24 graden (en sporadisch op 30 omdat het kan).
SWW:
- voldoende ruimte in installatie ruimte in garage:- ik verwacht max 200L aangezien we beide dagelijks kort douchen en max 1 per week in bad. Wellicht kan iets minder ook nog maar naar verwachting wel een iets groter bad in toekomst (nu standaard jaren 80 maat)
- DWTW komt er waarschijnlijk na badkamerrenovatie over 2 jaar
Warmtepompvoorkeur:
L/W totaal ofWPB (al dan niet split) voor SWW en losse WP voor verwarming:
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteedEinddoel: gasloos. kosten/inversteringsbeperking is vrij ruim. Vind het belangrijker dat het milieuvriendelijk is en lange termijn oplossing
ik vroeg me dus af wat het verstandigst is:
1. WPB voor SWW in combinatie met een Hewalex 3KW op de vv: is dat voldoende om kou te breken bij bv 24 graden vloerverwaming of heb ik een grotere WP nodig?
2. Warmtepomp als vervanging HR ketel....en hoeveel heb ik dan nodig?
Overige info: 22 panelen en momenteel overcapaciteit, echter over 2 jaar tekort door aanschaf electrische auto die tevens als batterij gaat dienen (Sono Sion). Systeem kan en gaat nog uitgebreid worden indien nodig.
Alvast bedankt voor het meedenken