Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Roy_Veggiano
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-06 16:23
Hier (weer) een newbie die graag advies zou willen over zijn situatie.

Mijn gasverbuik is inmiddels teruggedrongen naar 400m3 op jaarbasis (tov 3500m3 bij aankoop 5 jaar geleden)
Hoe? Isolatie, vloerverwaming en alternatieve warmtebronnen zoals L/L wp (airco split unit 5KW wk en 3.5 slpk) en pelletkachel woonkamer (9KW).
restant verbuik betreft dus SWW en beetje (bij)verwarming. Oude radiatoren zijn nauwelijks in gebruik en aangezien over 2 jaar badkamer aan de beurt is gaan ze er allemaal uit en worden vervangen door Airco/IR-panelen.
Loodgieter adviseert WPB te nemen maar daar heb ik toch enig twijfel bij. Zo geeft hij dat je niet kunt bijverwamen via WPB (kan uiteraard wel al is het niet verstandig)
Afgiftesysteem
:
- 55 m² vloerverwarming, slangen 12 cm HoH, 8 groepen, deze gaat uitsluitend aan bij buitentemperatuur <5 graden en dient dan als bijverwarming (systeem aangelegd als hoofdverwarming maar wordt eigenlijk alleen gebruikt om koude geisoleerde vloer comfortabel te laten voelen)
Bij benadering is inhoud systeem ca 110L. Thermostaatknop van VV zet ik op meestal op 24 graden (en sporadisch op 30 omdat het kan).
SWW:
- voldoende ruimte in installatie ruimte in garage:
- ik verwacht max 200L aangezien we beide dagelijks kort douchen en max 1 per week in bad. Wellicht kan iets minder ook nog maar naar verwachting wel een iets groter bad in toekomst (nu standaard jaren 80 maat)
- DWTW komt er waarschijnlijk na badkamerrenovatie over 2 jaar
Warmtepompvoorkeur:
L/W totaal of
WPB (al dan niet split) voor SWW en losse WP voor verwarming:
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

Einddoel: gasloos. kosten/inversteringsbeperking is vrij ruim. Vind het belangrijker dat het milieuvriendelijk is en lange termijn oplossing
ik vroeg me dus af wat het verstandigst is:
1. WPB voor SWW in combinatie met een Hewalex 3KW op de vv: is dat voldoende om kou te breken bij bv 24 graden vloerverwaming of heb ik een grotere WP nodig?
2. Warmtepomp als vervanging HR ketel....en hoeveel heb ik dan nodig?

Overige info: 22 panelen en momenteel overcapaciteit, echter over 2 jaar tekort door aanschaf electrische auto die tevens als batterij gaat dienen (Sono Sion). Systeem kan en gaat nog uitgebreid worden indien nodig.

Alvast bedankt voor het meedenken :*)

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:16
Wat je moet dingen is de 400 in 2 delen splitsen.
Warm water voorziening en bijverwarming.
De eerste bereken je door je verbruik in een zomermaand maal 12 te doen. Wat overblijft is bijverwarming.

Legio huizen welke al een warmtepompboiler naar tevredenheid gebruiken, zie de topic
Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

Gezien je al airco's en een pelletkachel hebt lijkt mij de logische uitbreiding meer of zwaardere airco voor restant verwarming.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Als je toch overal airco/IR-panelen gaat toepassen, dan is een warmtepompboiler een logischere stap.

Dan nog een losse warmtepomp voor de vloerverwarming is dan niet echt milieu bewust als je al een airco in de woonkamer hebt.

Als je toch de vloerverwarming ga gebruiken, deze moet niet worden begrensd door een naregeling op de vloerverwarming of een mengpomp.

Capaciteit vloerverwarming kun je gewoon uitrekenen incl. Waterinhoud + massa.
Dan weet je gelijk welke warmtepomp je hiervoor nodig hebt.
Ik zou dan wel voor een monoblock gaan en een losse WPB als boven alle radiatoren worden verwijderd. (Even ervan uitgaande; ketel boven, warmtepomp in de voor of achtertuin.)

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 04-09-2022 00:31 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Roy_Veggiano schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 23:02:
Einddoel: gasloos. kosten/inversteringsbeperking is vrij ruim. Vind het belangrijker dat het milieuvriendelijk is en lange termijn oplossing
Duidelijk doel, wat ga je dan met je pelletkachel doen? Dat is namelijk ook mede bepalend voor je warmtevraag.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
Weer een situatie waar het de eigenaar een minder gebruikelijke manier van verwarmen prima bevalt.

Maar dat gaat echt niet voor iedereen gelden. Niet iedereen wil met 100en kilo's pellets slepen per jaar: Keuzes die je maakt hebben invloed bij eventuele verkoop. Op het verkeerde moment gaan domme keuzes tellen in de aantrekkelijkheid van de woning.

De splitsing in SWW en bijverwarming moet gemaakt worden, zoals @D-dark al aangeeft. Maar ook zal duidelijk moeten worden wanneer de bijverwarming ook echt aan gaat. Dit is namelijk geen normaal gebruiksprofiel...

Het kost bij mijn vloer richting een halve kuub voor die op temperatuur is..

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:57
Waarom geen l/w warmtepomp(eventueel krap berekend) met sww die volledig de woning kan verwarmen en de pelletkachel als bijverwarming?

De prijs van pellets is momenteel ook niet leuk meer en met een volwaardige verwarming kan je altijd nog kiezen kwa verbruiks kosten welke je het meeste laat verwarmen. En met vakanties/lange afwezigheid in de winter is een pelletkachel ook niet geschikt.

[ Voor 49% gewijzigd door Erwin_83 op 04-09-2022 20:37 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-11 22:05
D-dark schreef op zondag 4 september 2022 @ 00:04:
Wat je moet dingen is de 400 in 2 delen splitsen.
Warm water voorziening en bijverwarming.
De eerste bereken je door je verbruik in een zomermaand maal 12 te doen. Wat overblijft is bijverwarming.

Legio huizen welke al een warmtepompboiler naar tevredenheid gebruiken, zie de topic
Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

Gezien je al airco's en een pelletkachel hebt lijkt mij de logische uitbreiding meer of zwaardere airco voor restant verwarming.
Zomermaand keer 12 is incorrect. Gasverbruik voor sww in de zomer is ook een stuk lager omdat water in zomer maar van 20 naar 40 verwarmd hoeft te worden en winter van 8 naar 40. Dat is 60% meer. Keer 16/17 is een betere benadering

• Roy_Veggiano
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-06 16:23
DutchWing schreef op zondag 4 september 2022 @ 00:28:
Capaciteit vloerverwarming kun je gewoon uitrekenen incl. Waterinhoud + massa.
Dan weet je gelijk welke warmtepomp je hiervoor nodig hebt.
Ik zou dan wel voor een monoblock gaan en een losse WPB als boven alle radiatoren worden verwijderd. (Even ervan uitgaande; ketel boven, warmtepomp in de voor of achtertuin.)
Ik weet niet hoe dat dan te berekenen...
Ik heb afgelopen winter om bij te stoken ongeveer 0,45m3 per uur gestookt (met nog onnodig hoge aanvoer van 60) dus dat zou dan omgerekend bijna 4.5 kwh zijn, of denk ik dan verkeerd?

ALs ik nl met de hewalex 3kw uit kan (bv temp naar max 23 graden) en iets moet inleveren op comfort is dat geen probleem. Hij gaat ook alleen aan in blokken van een paar uur bij aanwezigheid en daarna weer uit.
blackd schreef op zondag 4 september 2022 @ 07:08:
[...]

Duidelijk doel, wat ga je dan met je pelletkachel doen? Dat is namelijk ook mede bepalend voor je warmtevraag.
De pelletkachel wordt nu ook al als een bijvewarming ingezet en wil ik gezien de discussies en daarmee onzekerheid over toekomstig gebruik ook nooit als hoofdverwarming gebruiken.
Erwin_83 schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:35:
De prijs van pellets is momenteel ook niet leuk meer en met een volwaardige verwarming kan je altijd nog kiezen kwa verbruiks kosten welke je het meeste laat verwarmen. En met vakanties/lange afwezigheid in de winter is een pelletkachel ook niet geschikt.
Die is nu 2,5 zo hoog als een jaar geleden maar tegen gas nog steeds interessant.
Pagina: 1