Late toevoeging ter overweging:
Ik rijd in Amerikaan uit 1998, 3.5 liter V6. Daar ging altijd de goedkoopste benzine in. In de VS hebben ze ook 87 octaan en dat wordt door de computer allemaal prima bijgeregeld. Vermogen nooit een probleem. Met 110 km/u op de snelweg draait hij 1800 toeren.
Een aantal jaren geleden per ongeluk E85 in Frankrijk getankt. Merkte het pas toen ik maar 75 cent per liter hoefde te betalen. ANWB etc. opgezocht die aangeven dat je meteen moet stoppen om het eruit te laten halen. Niet zo makkelijk op de autoroute. Paniek om niks. De Amerikaanse AAA geeft aan dat je op vermogensverlies moet rekenen en zo snel mogelijk superbenzine erbij, maar dat het verder wel los loopt.
Dat was ook zo. Na 700 km volgetankt met E10. Nergens last van.
Maar: in afgelopen jaren wel vier keer een vastgelopen brandstofpomp gehad. Met een gemikte klap met een rubberen hamer red je het meestal wel tot de garage, maar leuk is het niet.
De eerste keer een nieuwe pomp (na pakweg 17 jaar) leek heel normaal. Maar bij vier brandstofpompen is er wel iets duidelijk mis, ondanks alle verhalen dat mijn brandstofsysteem geen rubbers bevat en aan de strengere Californische wetgeving voor alcohol-bijmenging voldoet.
De pompen gaan meestal in de winter kapot. Dan staat de auto vele weken stil, dus die alcohol doet met zijn hygroscopische werking toch wel iets verkeerd. Had ik niet verwacht.
De in 2022 gemonteerde vierde brandstofpomp begon pas even te stotteren, dus flesje E10 killer gekocht (15 euro goed voor 300 liter benzine tanken) en daarna met Super volgetankt.
Nu is de afweging:
1. Gewoon E10 blijven tanken (milieubewust) en in de winter E10 additief erbij. De E10 killer kost 5 cent per liter. Gokje dat het dan verder goed gaat.
2. Voortaan Super/E5 tanken. Dat is ongeveer 15 cent duurder per liter, maar door de pakweg 3% hogere efficientie gaat daar 5 cent vanaf. Scheelt risico maar minder milieubewust.
3. Als alternatief: Als mijn motorregeling met E85 om kan gaan, kan ik ook E85 tanken en bijvoorbeeld de dubbele hoeveelheid E10-killer erin stoppen? Dan ben ik al gauw 50 cent of meer per liter goedkoper uit...
Wat denken jullie ervan?
[
Voor 9% gewijzigd door
Pazzoppe op 15-03-2024 23:14
]