Auto rijdt merkbaar slechter op E10 benzine?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Heijmenberg99 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:02:
[...]

Dus als ik die auto netjes wil behandelen vind jij dat onzin? In mijn leasecontract staat: "behandel de auto alsof het je eigen auto is" Dus dat doe ik dan ook.

Ik ben Ford liefhebber en wil de auto voor de volgende koper ook netjes achter laten. Lijkt me niet meer dan logisch :)
Staat in dat leasecontract: tank de duurste brandstof die je kunt vinden? Je kunt de auto ook netjes behandelen, door er E10 in te tanken. En als je parkeert, bij voorkeur in Tokio parkeren zodat de kans op krasjes geminimaliseerd wordt.

Maar een Polo is toch geen Ford? Het ging namelijk over de Polo, dat je in je priveauto benzine tankt die door elfjes bij maanlicht geraffineerd is. Dat begrijp ik wel, tank met mijn eigen auto ook weleens V-Power. Bij een leaseauto zou ik gewoon de goedkoopste troep tanken, die ik kan vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door Marco-Peters op 21-09-2022 14:06 ]

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:47
Marco-Peters schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:05:
[...]

Staat in dat leasecontract: tank de duurste brandstof die je kunt vinden? Je kunt de auto ook netjes behandelen, door er E10 in te tanken.

Maar een Polo is toch geen Ford? Het ging namelijk over de Polo, dat je in je priveauto benzine tankt die door elfjes bij maanlicht geraffineerd is. Dat begrijp ik wel, tank met mijn eigen auto ook weleens V-Power. Bij een leaseauto zou ik gewoon de goedkoopste troep tanken, die ik kan vinden.
Een Polo is zeker geen Ford. De Polo is de auto die ik rij totdat de Focus afgeleverd is. Maar zodra ik de Focus ontvang behandel ik die net zo als de Polo.

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Heijmenberg99 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:12:
[...]

Een Polo is zeker geen Ford. De Polo is de auto die ik rij totdat de Focus afgeleverd is. Maar zodra ik de Focus ontvang behandel ik die net zo als de Polo.
Had gekund dat Ford ondertussen overgenomen was door de VAG groep, en nu net als Seat's en Skoda's eigenlijk gewoon Volkswagens zijn :+

Maar vind de baas dat dan goed, dat je premium benzine gaat tanken? Want dat is nogal een groot prijsverschil, vooral met de huidige benzineprijzen. Welke nog hoger waren geweest, als de accijnskorting niet ingevoerd was.

• Heijmenberg99
Marco-Peters schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:23:
[...]
Maar vind de baas dat dan goed, dat je premium benzine gaat tanken? Want dat is nogal een groot prijsverschil, vooral met de huidige benzineprijzen. Welke nog hoger waren geweest, als de accijnskorting niet ingevoerd was.
Ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:10
Heijmenberg99 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:12:
[...]

Ik weet niet welke je motorisering je hebt in de Polo, maar ik las op een forum elders dat klein geschaalde benzinemotoren best gevoelig zijn in de positieve zin (iets meer vermogen opwekken, soepeler en zuiniger rijden) voor hetzij 98 octaan ipv 95, hetzij E5 ipv E10.

In ieder geval ben ik nu weer enkele tankbeurten verder op E5 98 aan de slag, en de auto loopt gewoon beter en aangenamer met merkbaar iets meer pit. Op vlak van verbruik moet ik het eens langere tijd bijhouden om het deftig te kunnen vergelijken.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• Heijmenberg99
Darks schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:34:
[...]

Ik weet niet welke je motorisering je hebt in de Polo, maar ik las op een forum elders dat klein geschaalde benzinemotoren best gevoelig zijn in de positieve zin (iets meer vermogen opwekken, soepeler en zuiniger rijden) voor hetzij 98 octaan ipv 95, hetzij E5 ipv E10.

In ieder geval ben ik nu weer enkele tankbeurten verder op E5 98 aan de slag, en de auto loopt gewoon beter en aangenamer met merkbaar iets meer pit. Op vlak van verbruik moet ik het eens langere tijd bijhouden om het deftig te kunnen vergelijken.
In de polo zit 95pk 1.0 met turbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-05 12:45
Marco-Peters schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:06:
[...]

Dit blijft wel Tweakers he: als het niet op het internet terug te vinden is, dan wordt het betwist :+ Maar mensen met kennis van voertuigtechniek, hebben niet altijd hun kennis up to date.

Ja voor oldtimers is E10 niet goed, maar voor alle moderne benzineauto's zou het geen probleem moeten vormen. Mits de auto regelmatig gebruikt wordt, want lange stilstand is nooit goed voor een auto. De airco pomp die wordt dan bijvoorbeeld ook niet voldoende gesmeerd, welke dan stuk kan gaan.

En als er toch voertuigen door E10 sneuvelen, dan is dat goed voor de verjonging van het wagenpark. Want er rijden in Nederland nog veel te veel oude milieu vervuilende auto's rond. Dus als E10 enkele van deze auto's de genadeslag geeft, dan is dit enkel toe te juichen.

Maar er wordt wel voor gewaarschuwd, alleen ik denk dat veel automobilisten gewoon E10 tanken in hun barrel. Omdat ze geen keuze hebben: premium benzine is gewoon niet te betalen in Nederland.
Want de gehele fabricage van een nieuwe wagen is meer milieubewust dan een iets minder zuinige auto die dus, blijkbaar, amper gebruikt wordt?

_O- _O- _O-

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:35
FabianGTI schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:01:
Touché, maar je begrijpt het zelf wel.
Verbruik bij E5 was een stuk lager dan bij E10.
Als die 'ooit' voor de oorlog was dan geloof ik het, toen was het verschil zo'n 10ct de liter. Nu is het verschil 25 tot 30ct de liter en dat haal je er onmogelijk uit met hetzelfde rijgedrag, airco gebruik, route, eco/sportmode enz enz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik tank eigenlijk altijd gewoon E10 tenzij ik weet dat de wagen langer dan 2 weken stil gaat staan, dan rijd ik hem leeg, en tank ik er een scheut E5 in..

de E10 trekt vocht aan... :|

maar goed verder lust die het prima.. op E5 is het wel ietsie zuiniger.. iets meer vermogen.. maar dat rechtvaardigt de duidelijk hoge prijs niet..

Wat mij wel op valt is dat als ik bij een bepaalde "goedkope" keten tank dat die het minder lekker vind en een hoger verbruik heeft.. net of dat slechtere E10 is..

ook met de diesel wagen tank ik liever niet meer bij die keten.. die rijd er ook minder zuinig op..

voor beide wagens meerdere keren getest....

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heijmenberg99 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:35:

Om even terug te komen op de openingspost. Ik heb een Ford Focus met 155pk 1.0 3cyl besteld. Goed om hier te lezen dat die toch graag fatsoenlijke benzine (ipv met ethanol vervuilde meuk) heeft.
Dan trek je verkeerde conclusies? Ik heb meerdere keren in dit topic aangegeven incl waarden hoe "erg" je iets wel of niet meetbaar maakt. Het enige wat het antwoord is (topicstarter en anderen): ja maar toch merk ik het.

Nee. Dat merk je niet. Dat meet je. Er is niemand hier (ik ook niet) die bij vol gas kan tellen of je van 0 naar 100 in 4.8 seconden of 5.1 seconden zit. Of bij andere auto's of dat 9.1 of 9.5 is. Zelfs de opmerking dat een airco percentueel veel pk's wegsnoept, wordt dan afgedaan "ja maar zo bedoel ik het niet en merk het wel".

Omgedraaid, ik rij al jaren met wagens tussen de 360 en 550pk. Ook ik heb letterlijk geen idee hoe lui of snel ze soms zijn. Zelfs meteen OBD-dongle en uitlezen van de computers, is mijn sprintje 0 naar 100 nog nooit (!!!) in dezelfde tijd afgelegd. 4.02 seconden of 4.09 krijg je niet geteld maar het is "bijna 2% langzamer". Dus nee, dat merk je inderdaad niet; je hebt hoogstens een semi-ongewoon gevoel van meer/minder snelheid. Plus luchtdruk. Luchtvochtigheid. Bandenspanning. Koppelkromme bij handmatig koppelen. Benzinedruk. Etc.

Oh, E10/E5? Yup, ik gooi gewoon E10 in mijn huidige 4.4V8 twinturbo. Merk je niks van. ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:59
Zelf (Focus benzine 2004) tank ik het liefst V Power.
Merkbaar wat soepeler onderin vooral bij een koude motor en meer km's op een tank wat de cijfers ook bevestigen.

Alleen jaren geleden nog geen dubbeltje verschil per Liter is inmiddels dik 3 dubbeltjes.
Hierdoor tank ik nog wel eens normale benzine. Wel altijd Shell en zelden een ander merk.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:58
Ik heb zelf al een tijd een Golf 7 1.4TSI 140pk, en merkte daarbij wel verschil tussen E10 en E5. De "oude" euro 95 was toch iets beter naar mijn mening.

In eerste instantie is de loop van de motor rustiger met E5, en de response voelt ook beter aan.
Wat betreft het verbruik, en dat is gemeten over 5-10 tankbeurten per soort. Dan zit er toch snel 10% verschil in verbruik. Rijdend op E5, bij 100km/h op cruisecontrol, haal ik regelmatig toch de 1 op 20-25.

Ja deze motor zou op E10 kunnen rijden, maar voor mijn weinige kilometers per jaar blijf ik toch bij E5. Dat scheelt ook weer het punt van "Ethanol trekt vocht aan".

Tank bijna altijd de E5 bij de Gulf, en als ik die mag geloven is dat 0% ethanol :)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:05

FreakNL

Well do ya punk?

@JohnR , jij hebt een Jeep, die dingen rijen nog op slaolie als je dat wil ;)

Maar zonder dollen:
Als het nou echt ALLEEN marketing was, zou het toch geen bestaansrecht hebben? En als E10 echt zo prima is, waarom zijn we er dan pas in 2019 mee begonnen?

Ik ben inmiddels wat tankbeurten verder en met E05 is de auto iets zuiniger. Het scheelt een halve KM op een liter. 1 op 14,5 vs 1 op 15… Dat kan ook gewoon verschil in rijgedrag zijn of ander soort weer zijn.

Maar ik rij zo weinig dat het me op jaarbasis 130 euro extra kost (ongeveer), dus ik hou het bij E05.

[ Voor 38% gewijzigd door FreakNL op 21-09-2022 23:27 ]

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Darks schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:45:
Hoi Tweakers,

Ik ben steeds tevreden geweest van onze Ford Fiësta uit 2018, een 1.0 125pk ecoboost model met handbak. Bij de aankoop zei de dealer dat de auto zowel op E5 benzine als E10 perfect kan rijden. Een technieker liet wel toen verstaan dat hij een duidelijke afkeer had voor de E10 benzine.

.....

Nu sta ik dus op het punt om weer absurd dure brandstof in mijn auto's te kappen uit angst voor toekomstige problemen. Toch ben ik eens benieuwd naar de ervaringen hier op het forum?
Wij hadden voorheen een Ford Fiësta 1.6 uit 2009. Altijd goed mee gereden, tot de e10 in Nederland kwam. De auto begon te stotteren en we hebben zelfs meegemaakt dat het gaspedaal niet meer reageerde op de snelweg (erg oncomfortabel). Na overleg met de garage naar euro 98 gegaan en het was weer voorbij. Uit nood later nog eens e10 moeten tanken en meteen weer dezelfde problemen. Inmiddels hebben we deze auto niet meer (niet om deze reden...).

Ik raad je dus inderdaad aan om toch maar euro 98 te tanken.

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

FreakNL schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:09:
@JohnR , jij hebt een Jeep, die dingen rijen nog op slaolie als je dat wil ;)
Ik heb -ook- een Jeep, maar daarnaast nog 2 auto's die wat praktischer zijn. Ik heb er wel eens aan zitten rekenen en de extra zuinigheid wordt niet gecompenseerd door de hogere prijs. Verder is het denk ik gewoon een evolutie. Waarom gingen we pas jaren na de introductie over op zwavelarme diesel? Tsja eerder was het niet voorhanden?

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

FabianGTI schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:01:
[...]

Touché, maar je begrijpt het zelf wel.
Verbruik bij E5 was een stuk lager dan bij E10.
Ik zou hier toch wel eens echt wat wetenschappelijke tests met meerdere verschillende auto's van willen zien.

Ik lees veel mensen die zeggen dat het wel zuiniger is, maar alle artikelen waarin het getest is en breakdowns van waarom het wel of niet zuiniger zou kunnen zijn geven aan dat het eigenlijk maar heel weinig uit zou moeten maken. De houdbaarheid is wel anders, het nodige onderhoud aan je motor ook, maar het verbruik scheelt niet veel.

Maar het is nu altijd zo'n welles-nietes spelletje, en nog niemand heeft voor mij echt hard kunnen maken of het nou wel of juist niet zou schelen bij een gewone normale auto (dus pak een nette Toyota Auris uit 2010, dat is ongeveer het gemiddelde van wat er nu op de weg rijdt). Ben benieuwd of dan E5 nog zuiniger is, want in mijn Yaris uit 2009 en nu mijn Volvo V70 uit 2008 scheelt het zo goed als niks, en daarvoor in mijn Starlet uit 1992 ook niet. Citroën C1 waar ik een tijdje in heb gereden (een paar jaartjes jonger) scheelde het ook niks, maar dat was meer een kart dan een echte auto :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:05

FreakNL

Well do ya punk?

Zal wel een klein bedrijfje zijn dan. Bij een groter bedrijf zit het standaard niet eens op de tankpas. Ik heb bij Sogeti eens per ongeluk 5 liter premium getankt en moest hemel en aarde bewegen om dat te kunnen declareren. En moest ik echt wel heel blij zijn dat ik het terugkreeg.. Was hoge uitzondering ofzo.. (achteraf gezien een zeik-WG wat dat betreft, iemand voor 60 euro/uur wegzetten en dan zeuren over een tank-bon van nog geen tientje)..

Bij mijn huidige WG wordt er alleen nog maar 100% elektrisch uitgedeeld. Bestaat er eigenlijk ook premium electriciteit? :+

[ Voor 14% gewijzigd door FreakNL op 22-09-2022 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:00
Oon schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:37:
[...]

Ik zou hier toch wel eens echt wat wetenschappelijke tests met meerdere verschillende auto's van willen zien.

Ik lees veel mensen die zeggen dat het wel zuiniger is, maar alle artikelen waarin het getest is en breakdowns van waarom het wel of niet zuiniger zou kunnen zijn geven aan dat het eigenlijk maar heel weinig uit zou moeten maken. De houdbaarheid is wel anders, het nodige onderhoud aan je motor ook, maar het verbruik scheelt niet veel.

Maar het is nu altijd zo'n welles-nietes spelletje, en nog niemand heeft voor mij echt hard kunnen maken of het nou wel of juist niet zou schelen bij een gewone normale auto (dus pak een nette Toyota Auris uit 2010, dat is ongeveer het gemiddelde van wat er nu op de weg rijdt). Ben benieuwd of dan E5 nog zuiniger is, want in mijn Yaris uit 2009 en nu mijn Volvo V70 uit 2008 scheelt het zo goed als niks, en daarvoor in mijn Starlet uit 1992 ook niet. Citroën C1 waar ik een tijdje in heb gereden (een paar jaartjes jonger) scheelde het ook niks, maar dat was meer een kart dan een echte auto :+
Ik betwijfel of een wetenschappelijke test echt helemaal neutraal is, vooral bij dat soort grote bedrijven.
Onder aan de streep blijft het toch de keuze van de gebruiker, je kan immers zelf kiezen (tenzij een hele oude auto).

Ik rij nu op E5, maar dat is alleen omdat ik vrij weinig de auto pak, de laatste keer dat ik heb getankt is een maand geleden (22 augustus), ik heb nu nog steeds meer dan een halve tank in de auto (40 liter tank). ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 11:11
John767 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:54:
Ik heb zelf al een tijd een Golf 7 1.4TSI 140pk, en merkte daarbij wel verschil tussen E10 en E5. De "oude" euro 95 was toch iets beter naar mijn mening.

In eerste instantie is de loop van de motor rustiger met E5, en de response voelt ook beter aan.
Wat betreft het verbruik, en dat is gemeten over 5-10 tankbeurten per soort. Dan zit er toch snel 10% verschil in verbruik. Rijdend op E5, bij 100km/h op cruisecontrol, haal ik regelmatig toch de 1 op 20-25.

Ja deze motor zou op E10 kunnen rijden, maar voor mijn weinige kilometers per jaar blijf ik toch bij E5. Dat scheelt ook weer het punt van "Ethanol trekt vocht aan".

Tank bijna altijd de E5 bij de Gulf, en als ik die mag geloven is dat 0% ethanol :)
Staat E5 niet juist voor 5% ethanol? Net als E10 voor 10% ethanol staat.

LinkedIn
BlackIntel

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:00
EvilWhiteDragon schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:00:
[...]

Staat E5 niet juist voor 5% ethanol? Net als E10 voor 10% ethanol staat.
Maximaal 5% bij E5 en maximaal 10% bij E10.

De 'premium' brandstoffen van bijvoorbeeld Shell en BP hebben vaak helemaal geen ethanol. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazzoppe
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-03 11:54
Late toevoeging ter overweging:

Ik rijd in Amerikaan uit 1998, 3.5 liter V6. Daar ging altijd de goedkoopste benzine in. In de VS hebben ze ook 87 octaan en dat wordt door de computer allemaal prima bijgeregeld. Vermogen nooit een probleem. Met 110 km/u op de snelweg draait hij 1800 toeren.

Een aantal jaren geleden per ongeluk E85 in Frankrijk getankt. Merkte het pas toen ik maar 75 cent per liter hoefde te betalen. ANWB etc. opgezocht die aangeven dat je meteen moet stoppen om het eruit te laten halen. Niet zo makkelijk op de autoroute. Paniek om niks. De Amerikaanse AAA geeft aan dat je op vermogensverlies moet rekenen en zo snel mogelijk superbenzine erbij, maar dat het verder wel los loopt.
Dat was ook zo. Na 700 km volgetankt met E10. Nergens last van.

Maar: in afgelopen jaren wel vier keer een vastgelopen brandstofpomp gehad. Met een gemikte klap met een rubberen hamer red je het meestal wel tot de garage, maar leuk is het niet.
De eerste keer een nieuwe pomp (na pakweg 17 jaar) leek heel normaal. Maar bij vier brandstofpompen is er wel iets duidelijk mis, ondanks alle verhalen dat mijn brandstofsysteem geen rubbers bevat en aan de strengere Californische wetgeving voor alcohol-bijmenging voldoet.
De pompen gaan meestal in de winter kapot. Dan staat de auto vele weken stil, dus die alcohol doet met zijn hygroscopische werking toch wel iets verkeerd. Had ik niet verwacht.

De in 2022 gemonteerde vierde brandstofpomp begon pas even te stotteren, dus flesje E10 killer gekocht (15 euro goed voor 300 liter benzine tanken) en daarna met Super volgetankt.

Nu is de afweging:

1. Gewoon E10 blijven tanken (milieubewust) en in de winter E10 additief erbij. De E10 killer kost 5 cent per liter. Gokje dat het dan verder goed gaat.

2. Voortaan Super/E5 tanken. Dat is ongeveer 15 cent duurder per liter, maar door de pakweg 3% hogere efficientie gaat daar 5 cent vanaf. Scheelt risico maar minder milieubewust.

3. Als alternatief: Als mijn motorregeling met E85 om kan gaan, kan ik ook E85 tanken en bijvoorbeeld de dubbele hoeveelheid E10-killer erin stoppen? Dan ben ik al gauw 50 cent of meer per liter goedkoper uit...

Wat denken jullie ervan?

[ Voor 9% gewijzigd door Pazzoppe op 15-03-2024 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Even een klein schopje.

Ik heb een Fiesta uit 2017 en tank sinds dag 1 E10 bij verschillende stations, in principe geen klagen, maar na dit te lezen ben ik geneigd om eens een tijdje E5 te gaan proberen.

Mijn tank is nu op 25%. Is het zinvol die wat leger te rijden en dan pas te tanken of maakt de vermenging niet zoveel uit?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-05 11:36
THE_BASE schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:19:
Even een klein schopje.

Ik heb een Fiesta uit 2017 en tank sinds dag 1 E10 bij verschillende stations, in principe geen klagen, maar na dit te lezen ben ik geneigd om eens een tijdje E5 te gaan proberen.

Mijn tank is nu op 25%. Is het zinvol die wat leger te rijden en dan pas te tanken of maakt de vermenging niet zoveel uit?
Probeer het eens voor meerdere tankbeurten lang, na 1 tankbeurt ga je waarschijnlijk niet eens het verschil merken. Gewoon gedurende die tijd je verbruik wat meer in de gaten houden.

Mijn Toyota Avensis uit 2006 moet E5 hebben, dus ik kan het ook niet echt vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:24:
[...]

Probeer het eens voor meerdere tankbeurten lang, na 1 tankbeurt ga je waarschijnlijk niet eens het verschil merken. Gewoon gedurende die tijd je verbruik wat meer in de gaten houden.

Mijn Toyota Avensis uit 2006 moet E5 hebben, dus ik kan het ook niet echt vergelijken.
Precies, ga het ook zeker niet voor korte duur doen, maar een paar maanden proberen of het verschil maakt. Ik zal de tank nog wat meer leeg rijden en dan E5 vullen.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:10
Sinds het prijsverschil tussen E5 en E10 in België zo fors is opgelopen heb ik enkel nog E10 getankt. De auto doet het prima, maar voelt wat pitloos. Het blijft een moeilijke afweging omdat ‘potentiële technische problemen’ moeilijk te berekenen zijn een risicopremie t.o.v. brandstofprijs

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:40
Sinds nu bijna een jaar tank ik nu in Duitsland, de E5 98 super plus. Daarvoor de premium benzine in Nederland, of BP ultimate of Shell VPower. Voor die Duitse benzine moet ik 23 kilometer omrijden.

Op ultimate en VPower kan ik net wel net niet 5 keer op en neer naar mijn werk, meestal 4 tankbeurten om het er niet op aan te laten komen.

Op E5 super plus kan ik 5x op en neer naar mijn werk, ondanks de 23 km extra en daarbij kan ik nog een keertje een boodschapje tussendoor halen.

Een keertje een foutje in Duitsland gemaakt en per ongeluk E10 getankt, lukte het me nog om 5x naar mijn werk te gaan zonder te tanken.

Voor mij alleen Nederlandse benzine als het echt niet anders kan. Die Duitse brandstof scheelt me 30/40 cent per liter, kom er een stuk verder mee en het is beter voor de motor.
Pagina: 1 2 Laatste