Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Goodwe omvormer - opstartspanning stringspecifiek?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:45
Ik wil mijn zonnepanelen uitbreiden met 4 panelen op het zuiden (meer kunnen daar niet) en 9 panelen op het oosten. Het zijn Canadian Solar panelen van 395WP met een Vmp van 30.6V,

Ik dacht aan een Goodwe 4200D 1 fase omvormer en de 9 panelen op het oosten aan te sluiten op 1 string en 4 panelen op het zuiden op de andere string. Volgens de specs is de opstartspanning 120V.

De totale Vmp van de 4 panelen is rond de 120V, maar ik weet niet hoe kritisch dit gaat zijn en wat effect kan zijn op de opbrengst en/of de 9 panelen op de andere string de omvormer altijd wel zullen opstarten.

Zouden de 4 panelen op 1 string een probleem geven mbt de opstartspanning/performance?

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:10
Apolopo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:12:
[...]
Zouden de 4 panelen op 1 string een probleem geven mbt de opstartspanning/performance?
Echt lekker gaat het niet werken verwacht ik, voor betere performance heeft een omvormer toch liever wat meer spanning. Vooral bij bewolking/regenbui e.d. heb je kans dat de boel te snel afschakelt en mogelijk een poosje moet wachten tot de spanning weer genoeg is om door te kunnen starten.

Is een Het Hoymiles topic micro-omvormer misschien wat? Die hebben ook een variant waar 4 panelen aan kunnen. Volgens mij zijn dat 4 micro-omvormers in één behuizing.

Opbrengst Sinds 2 dagen opbrengst gehalveerd is soortgelijk, daar zijn 10 panelen in twee strings opgesplitst en dat komt de performance niet ten goede.

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 31-08-2022 11:38 ]

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:45
Dank je, bij regen is de gemiste opbrengst waarschijnlijk beperkt, maar ik dacht dat als de omvormer wel draaiende zou worden gehouden met de 9 panelen op de 1e string en de 4 panelen op de 2e string dan niet meer konden uitvallen.