Opbrengst Sinds 2 dagen opbrengst gehalveerd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranB70
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-09 07:14
Mijn vraag

Hallo,

Sinds twee dagen is de opbrengst van mijn installatie opeens gehalveerd tijdens deze zonnige dagen. Kunnen jullie aan de hand van deze screenshot zien wat de mogelijke oorzaak is? PV1 heeft nu bijna geen wattage, maar wel volttage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mCrsfcr4M34NAomn5s9V1Lxzd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHIdyieBexcooTsnkzCWRHWq.jpg?f=fotoalbum_large

Installatie: 10 panelen Solar JAM545S31/390
Omvormer: Growatt 3600TL-XE

Hoor graag.

Groet,

Francisco

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55

Onbekend

...

De ingangsspanning lijkt mij goed. Als er geen stroom loopt komt dat vaak vanwege contactproblemen van de connectors.
Heb je het zelf aangelegd of heb je nog garantie?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranB70
Is door een installateur gedaan afgelopen maand. Ik heb het bedrijf al een mail gestuurd. Even benieuwd wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:15
FranB70 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:58:
Is door een installateur gedaan afgelopen maand. Ik heb het bedrijf al een mail gestuurd. Even benieuwd wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn.
Niet vervelend bedoeld maar heb je ze ook al gebeld? Naast het mailen. Mailen in de drukke onderbezette tijden worden vaak niet gelezen.

Het is opbrengst die je nu mist in deze mooie zonnige tijden!

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Heb je de omvormer al een keer stroomloos gemaakt (AC + DC .zijde)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranB70
Ik heb bij de omvormer de schakelaar DC uitgezet en daarna beneden via de groepenkast de omvormer uitgezet en daarna weer opnieuw aangezet. Geen resutaat. Is dat wat je bedoeld? Ik ben een leek verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Na maar wel even 15 min uit laten.

Ik vind de voltages vaag. En laag

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:51
Jam54 hebben extreem lage spanning... Die spanningen belast en onbelast kloppen wel...

Liggen ze alle 10 hetzelfde?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik vrees voor een kapotte mppt. Het mooie is dat het waarschijnlijk garantiewerk is en er niemand het dak op hoeft. In de tussentijd kan je de strings op de omvormer (laten) omwisselen om dat uit te sluiten (het probleem moet dan op mppt1 blijven).

Mocht dat zo zijn, dan kan je volgens mij beide strings in serie op mppt2 zetten. Dan heb je nog hoger rendement ook waarschijnlijk.

Alle werkzaamheden natuurlijk doen in overleg met de installateur, dit om de garantie te behouden, en met de omvormer uitgeschakeld.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranB70
Wil je eigenlijk zeggen, dat de panelen sowieso verkeerd zijn aangesloten door de monteurs?

Een kapotte mppt is dus een defecte omvormer?

Zo zijn de panelen geplaatst en aangesloten. Welke pv1 en pv2 weet ik niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olG2rl2xCYJAOu-3CH_3HuXBzxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JbMZFSymUhfAvLUIhaSFHZIp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Je kan de strings ook eenvoudig doorlussen zodat ze een string worden, 1 minuutje werk, wel eerst even goed controleren met je mppt bereik!!

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 10-08-2022 20:57 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranB70
Ik ga daar niet aan beginnen. Kost dan waarschijnlijk mij garantie. Maar wat zou de technische reden zijn om voor 2 strings te kiezen door dat bedrijf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50

DukeBox

loves wheat smoothies

FranB70 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:12:
Maar wat zou de technische reden zijn om voor 2 strings te kiezen door dat bedrijf?
Zonder details is daar niet veel op te zeggen maar als alles schaduw vrij onder dezelfde hoek en instraling ligt zou 1 string logischer zijn qua in en afschakel spanning. De omvormer kan van 80V tot 550V DC (per tracker).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

FranB70 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:22:
Wil je eigenlijk zeggen, dat de panelen sowieso verkeerd zijn aangesloten door de monteurs?

Een kapotte mppt is dus een defecte omvormer?

Zo zijn de panelen geplaatst en aangesloten. Welke pv1 en pv2 weet ik niet.

[Afbeelding]
Een defecte MPPT is een deels kapotte omvormer.

Echt fout is de huidige manier van aansluiten niet, het geeft wat redundantie en maakt foutzoeken makkelijker, wat je nu merkt :)

De testjes die ik voorstel zijn niet moeilijk of gevaarlijk, gewoon omvormer uit, wat stekkers anders insteken, omvormer aan. Het scheelt de installateur een ritje dus die zal wel akkoord gaan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranB70
Nog steeds geen reactie van het bedrijf. Dus dacht ga het eens proberen nu het donker is de conectoren om te draaien . De min conectoren kreeg ik los, maar de plus met geen mogelijkheid. Weet Iemand een manier zonder speciale gereedschap?

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-09 21:36
FranB70 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:14:
Nog steeds geen reactie van het bedrijf. Dus dacht ga het eens proberen nu het donker is de conectoren om te draaien . De min conectoren kreeg ik los, maar de plus met geen mogelijkheid. Weet Iemand een manier zonder speciale gereedschap?
Wellicht met 2 hele kleine platte schroevendraaiers in de uitsparingen aan de zijkant (ligt aan het type stekkers wat is gebruikt)
Zitten ze niet vast gesmolten?

• FranB70
Het zijn pinnetjes halverwege de connector vermoed ik die je van onderen moet indrukken. Je hebt daar alleen geen ruimte voor onder de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-09 21:36
Kan je de complete omvormer dan niet iets optillen/loshalen. Dan kan je er wellicht wel bij?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 13:33
Niet zelf knutselen, maar installateur bellen is mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
revolution-nl schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:57:
Je kan de strings ook eenvoudig doorlussen zodat ze een string worden, 1 minuutje werk, wel eerst even goed controleren met je mppt bereik!!
De voltages lijken mij ook wat laag, en waarom zou je 10 panelen opsplitten in twee strings als de boel op één dakvlak ligt met dezelfde oriëntatie :? Met een hogere spanning is je omvormer wat gelukkiger vermoed ik en zal hij ook sneller opstarten en wat langer doorgaan waarschijnlijk.

De datasheet zegt startvoltage 100V en MPPT bereik 80V-550V, de voltages in je screenshot zijn dus binnen de marges maar het houdt niet echt over. Met wat bewolking/schaduw op één van de panelen zal de boel al snel afschakelen verwacht ik. Als nominale spanning noemen ze 360V en dat is idd een voltage waar een omvormer zich beter bij voelt. Ik zou de boel ook doorlussen.

Edit: als het spul er net een maand op ligt zou ik de installateur even contacten inderdaad. Ik zou dan ook sturen op laten doorverbinden, want ik blijf het raar vinden om 10 panelen op te splitten in twee strings.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 12-08-2022 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Mijn installateur hield me een paar maanden aan het lijntje en ging pas na een brief van een jurist mijn probleem oplossen. Garantie kost de installateur geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onyxio
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-06-2024
Vanochtend naar het bedrijf gebeld? Morgen is het weekend, zijn ze ook niet bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:04
Dre schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:49:
[...]

Mijn installateur hield me 4 maanden aan het lijntje en ging pas na een brief van een jurist mijn probleem oplossen. Garantie kost de installateur geld.
Schandalig zeg! Ik heb een installateur die me belt en me vertelt dat 1 van mijn Solaredge optimizers kapot is. Dat monitort hij zelf (al dan niet met behulp van Solaredge software).
Ik heb een verkeerde badge aan optimizers, maar hij is inmiddels 3x mijn dak op geklommen voor garantiewerkzaamheden.
Topbedrijf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranB70
Via collectieve inkoop VEH de panelen gekocht. Dit wordt dan gedaan door een ander bedrijf zal naam nog niet noemen. Je kan de service afdeling niet bellen ook via verkoop geprobeerd , maar ze verbinden je niet door. Alleen contact via mail. Ze beloven je binnen 48uur te helpen, maar die zijn inmiddels verstreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wat is dat vlak van 130x130cm, een dakraam of iet dat hoger ligt?
Voor hetzelfde geld heb je gewoon last van schaduw aangezien de zon steeds lager staat.
Kan je het dakvlak zien en kijken of er schaduw is?
Het hoeft niet altijd een technische oorzaak te zijn :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranB70
Is een dakraam. Er is geen schaduw alle panelen in de zon nu. Begin van de week werkte alles prima. Gegevens van nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XU7bzxMrLk-qNn0RaM_o_oljV2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9xp7cNrioDl3jcYnTbeIAYa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Goed, dan ben ik het wel eens met alle 10 in 1 string zetten.
Jammer dat het met de connectoren niet lukt, dan had je kunnen zien of het iets in die string is of de omvormer.
Normaal gesproken zijn het weerhaakjes die ergens in grijpen, beide goed in drukken en hij is los.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 08:53

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Er is wel spanning, dus de panelen lijken wel goed aangesloten te zijn. Omdat de stroom van string 1 echter nihil is, lijkt de omvormer er niks mee te doen. Dit lijkt een omvormer-probleem. Stekkertjes omwisselen en je weet het inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

FranB70 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:32:
Via collectieve inkoop VEH de panelen gekocht. Dit wordt dan gedaan door een ander bedrijf zal naam nog niet noemen. Je kan de service afdeling niet bellen ook via verkoop geprobeerd , maar ze verbinden je niet door. Alleen contact via mail. Ze beloven je binnen 48uur te helpen, maar die zijn inmiddels verstreken.
Hard inzetten.
Nieuwe mail sturen, VEH in de CC, afdeling verkoop in de CC, eisen dat er voor woensdag contact opgenomen wordt en het probleem voor volgende week vrijdag opgelost, en anders ontbinding van het koopcontract.

kunnen ze het nog maanden rekken hoor. Maar als de VEH meer klachten krijgt over de leverancier heb je kans dat zij ook eens gaan informeren hoe de vlag erbij hangt. En hen eventueel uitsluiten van een volgende aanbestedingsronde.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik zou VEH eens bellen voor advies. Wellicht willen ze helpen druk op de installateur te zetten.

Verder: alleen aan de connectoren zitten met netspanning van de omvormer uitgeschakeld, ook ‘savonds. Houdt het veilig.

Zoek even op YouTube hoe de connectoren los te halen. Eerst de borging naar binnen knijpen, daarna pas trekken. Je blokkeert ze eenvoudig.

@Speedy-Andre
Schaduw zou de oorzaak niet moeten zijn. 170V is ruwweg Voc en zelfs zonder schaduw management zou je door die schaduw nog zeker 1A moeten halen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:42
FranB70 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:56:
Is een dakraam. Er is geen schaduw alle panelen in de zon nu. Begin van de week werkte alles prima. Gegevens van nu.
[Afbeelding]
oke,

je hebt een growatt omvormer als ik het goed heb deze serie:
https://www.stralendgroen...00-6000TL-X-Datasheet.pdf

dan zoek je dan handleiding er bij:
https://www.ginverter.com/Residential-inverters/40-578.html
(die vind je hier ergens, is een ramp site ik weet het. succes.)
https://www.ginverter.com...2019/08/5d5b6afb90a56.pdf
(als ik alles goed heb zijn het dus deze: maar je hebt het over de XE verzie, die ken ik niet, dit is de X verzie.
dus check even aan de plaatjes of ik de juiste heb?)

dan ook nog even zoeken op mc4 met google.
dat zijn de stekkers die je omvormer gebruikt, maakt snel een stuk duidelijker hoe je ze los maakt.
het is echt niet moeilijk als je het een keer hebt gedaan. (snap je eerste keer wel, lol dat heeft iedereen)
(maak de omvormer even zonder stroom in de meter kast en je kunt ook met zon de stekkers wisselen.
maar ook grote kans dat er een schakelaar aan de onder kant van je omvormer zit, hier mee koppel je de panelen los van de omvormer, die kun je ook gebruiken.)

dan kun je heel makkelijk mpp1 en mpp2 even omwisselen.
(per mpp zijn dat 2 kabels, maar stekkers zijn + en - dat doe je niet fout, maar label wel even welke 2 mpp1 en mpp2 waren.)

ook kun je heel simpel de 4 kabels door verbinden zo dat je nog maar 1 mpp, gebruikt.

ben je echt bang, dan laat het doen.
liefst door bedrijf, of meld waar je +/-woont, misschien is er een tweaker in je buurt die het wel even voor wil doen. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 12-08-2022 13:01 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranB70
Dank voor het meedenken allemaal. Stuur vandaag nog een mail naar ze. Waardeloze service van dat bedrijf ook al heb je het druk. Je service zou de hoogste prio moeten hebben.

Ik ben zelf niet zo technisch en bang dat ik één van die connectors kapot maak en ik daar weer problemen mee krijg.

Woon in omg Alphen aan den Rijn mocht iemand bereid zijn :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 08:53

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Je hebt gelijk hoor, het is simpel te fixen in principe, maar het zou niet nodig hoeven zijn. Ergens zit een fout, en aangezien het allemaal net nieuw is hoort de installateur dit gewoon op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:42
FranB70 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:35:
Dank voor het meedenken allemaal. Stuur vandaag nog een mail naar ze. Waardeloze service van dat bedrijf ook al heb je het druk. Je service zou de hoogste prio moeten hebben.

Ik ben zelf niet zo technisch en bang dat ik één van die connectors kapot maak en ik daar weer problemen mee krijg.

ik hoop dat er iemand even in de buurt zit om het op te lossen.
1. simpel even de 2 mpp's omwisselen, dan nog de zelfde fout = omvormer kaduk.
2. fout in eens verplaats naar andere mpp = probleem in de string/panelen.

als fout 1, dan alle panelen in 1 string, en het werkt voor nu weer even goed.
(helemaal tof als de persoon ook nog even een multimeter mee neemt, even een Voc meting doen zegt soms ook veel, ik gok tot nu toe dat het de omvormer is die problemen heeft, maar is gok.)

maar dan nog, dit had het bedrijf ook even kunnen doen.
dus ja waardeloos. ;)
( maar goed gaat via de VEH, en dat raad ik normaal ook af, zij doen alleen de order aannemen en spelen dit door naar de goedkoopste installateur, tja dan kun je mazzel hebben maar ook pech.
het is een beetje Russisch roulette eigenlijk. ;) )

verder, het is al gegeven, maar als ik alles zo hoor, dan zou ik eigenlijk liever 1x10x???Wp willen als 2x5x???Wp.
dit werkt net iets toffer, met net iets meer rendement, met maar 5 panelen per mpp dat is wel erg krap. ;)
Icephase schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:16:
[...]

Je hebt gelijk hoor, het is simpel te fixen in principe, maar het zou niet nodig hoeven zijn. Ergens zit een fout, en aangezien het allemaal net nieuw is hoort de installateur dit gewoon op te lossen.
duuhuu, mee eens, maar we lossen hier liever snel problemen op als langzaam.
en soms zijn mensen wel dapper genoeg en doen dit even, wil ze ook weer niet als dom behandelen. ;)
(maar zeker gaan schande als je dit niet durft, is toch allemaal nieuw en onbekend spul voor veel mensen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
5 minuten werk voor de installateur aan einde van de dag. Na de klus elders gewoon even bij jouw langs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:50
Griffin2k schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:41:
[...]

Niet vervelend bedoeld maar heb je ze ook al gebeld? Naast het mailen. Mailen in de drukke onderbezette tijden worden vaak niet gelezen.

Het is opbrengst die je nu mist in deze mooie zonnige tijden!
Ik zie een patroon :+

Zoals men vroeger al zei: de beller is sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:15

@FranB70 : De hamvraag. Heb je ze al gebeld en wat was de reactie?

Niet zelf gaan lopen klooien! Dan gaat die installateur het straks er op gooien dat je het zelf kapot hebt gemaakt en dan beland je in een vervelende en lange procedure ben ik bang.

[ Voor 14% gewijzigd door Griffin2k op 12-08-2022 20:35 ]

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 13:31
renegrunn schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:30:

Zoals men vroeger al zei: de beller is sneller.
Griffin2k schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:33:

@FranB70 : De hamvraag. Heb je ze al gebeld en wat was de reactie?
Je kan de service afdeling niet bellen
Lijkt mij overigens een red-flag, maar goed.. gedane zaken, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:50
locke960 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:00:

Je kan de service afdeling niet bellen
Lijkt mij overigens een red-flag, maar goed.. gedane zaken, enz.
Overheen gelezen.

Inderdaad, dat is niet fraai dat je niet kunt bellen.
Pagina: 1