Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aniki
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-06 15:27
Ik denk dat onze situatie zich redelijk goed leent om zelf zonnepanelen te plaatsen. Ik zou graag wat advies willen omtrent de keuze van materiaal.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpp9hN_OiWQz1ySKhRsWPd6s-H0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p7oUUcFu9baybz3lcmurg9Qi.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXQoT6AJbTt0nxf2dkydN0ehL_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAv5np7nK52S3a1OtMecJ3dX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2LumcZ4SzUllqN8hG5Y_4oK35k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8iKvIY7ORXz7keiD3lBcGs7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyS8ui8-FLzZL3p6SL1ipoDggdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ouMiH8kXYWlKcAe3btGACyFO.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Er kunnen redelijk eenvoudig 3 rijen van 3 gelegd worden.
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
3200Kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
Slimme meter van Liander/Vattenfal, 1 fase.
Budget en doel
Offertes van de buren van een jaar geleden kwamen rond de 4K uit. Huidige offertes 6K. Als ik het zelf kan leggen voor <3K dan zou dat mooi zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Bij voorkeur zelf
Bijhouden van data
Geen voorkeur
Reeds verkregen offertes
8 JA Solar JAM54S31/395 Full Black (Zwart Frame)
4 APS DS3-EU (660) Micro Omvormer
4 APS Verbindkabel per connector, enkel fase. Tbv YC600 / QS1200
1 APS Connectorset
1 Sunstruction Koppelflex Zuid 15° Montagesysteem

€ 3.397,96

46-91013
APS ECU-R
€ 202,07
Regio
Leiden
Aansluiting
Er is geen daktoevoer nodig, omdat er al bestaande openingen gebruikt kunnen worden. De ruimte waar de omvormer komt doet nu dienst als washok en er is een wasmachinegroep waar alleen de wasmachine op zit. Ik neig er dan ook naar om een pv-verdeler voor wasmachine/droger te plaatsen.
Vragen
Zijn er ballastprofielen die tegels van 50x50 aankunnen? We hebben namelijk een dakterras dat binnenkort vervangen wordt door een dakopbouw ( vandaar dat het nu handig is om de panelen te plaatsen) en dat ligt vol met 50x50. Wat ik vind is meestal 40x40.
Welk ballastsysteem is aan te raden uberhaupt?

Ik vind het lastig om goede combinaties van omvormer/panelen te vinden. Wat is wijsheid? Belangrijk is dat we de investering zsm terugverdienen maar ook zo weinig mogelijk stroom va het net hoeven te halen. Ons gezin verbruikt al jaren rond de 3200KWh, maar ik verwacht dat dit gaat stijgen met steeds ouder wordende kinderen (4). Daarnaast is de stroomprijs gestegen dus lijkt de terugverdientijd alleen maar gunstiger.

Ik ga ervanuit dat de beste optie is om een systeem in serie aan te leggen gezien er geen schaduw is. De verkoopster die de offerte afgaf raadde een systeem in parallel aan, maar het was niet duidelijk waarom. Iets met vogelpoep... Wat zegt de community daarover?

Veel buren hebben al een systeem liggen dus het is makkelijk afkijken.

Het installeren lijkt me niet zo'n probleem. Ik ben echter niet een held met electra, wellicht dat daar apart een electricien voor kan worden ingeschakeld? Zitten die te wachten op dit soort klussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bij onze set zitten de rijen onderling ook aan elkaar vast (net als bij één van je buren) en ondanks dat wij in de zwaarste windklasse wonen heeft de installateur (dacht ik) enkel de kiezels die er al lagen als ballast gebruikt. Onze opstelling lijkt dan ook erg op die van je directe buren.

Die set die er achter ligt zitten de rijen niet aan elkaar vast en is de achterkant open voor de wind om onder te komen. Persoonlijk zou ik liever een gesloten opstelling hebben in plaats van die je nu op het oog hebt.

Hoezo eigenlijk de keuze voor microomvormers wanneer je geen schaduw hebt? Met een enkel omvormer is het voor een elektricien ook veel makkelijk om even snel te controleren voordat hij je installatie op het net zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aniki
Deveon schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:49:
Bij onze set zitten de rijen onderling ook aan elkaar vast (net als bij één van je buren) en ondanks dat wij in de zwaarste windklasse wonen heeft de installateur (dacht ik) enkel de kiezels die er al lagen als ballast gebruikt. Onze opstelling lijkt dan ook erg op die van je directe buren.

Die set die er achter ligt zitten de rijen niet aan elkaar vast en is de achterkant open voor de wind om onder te komen. Persoonlijk zou ik liever een gesloten opstelling hebben in plaats van die je nu op het oog hebt.

Hoezo eigenlijk de keuze voor microomvormers wanneer je geen schaduw hebt? Met een enkel omvormer is het voor een elektricien ook veel makkelijk om even snel te controleren voordat hij je installatie op het net zet.
Ja dat was ook niet mijn keuze, het lijkt me eenvoudiger om voor een enkele omvormer te gaan. Maar ik zoek dan de beste match tussen panelen en omvormer, of is dat uiteindelijk alleen een kwestie van vermogen?

Volgende week hoor ik van de buurvrouw welk montagesysteem ze heeft, er staat geen merk op. De ander is Sunstruction net als in de offerte.

Tips waar te zoeken/kopen?

[ Voor 7% gewijzigd door Aniki op 30-08-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-07 18:42
Als er er 9 ipv 8 kwijt kunt dan zou ik momenteel voor 9 gaan.

Heb je wel voldoende partijen aangesproken? Weet niet hoe het nú is maar niet heel lang geleden zat je voor 8 panelen op pak hem beet 3500 euro inclusief installatie en garantie. Ik heb er destijds een stuk of 10 aangevraagd.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aniki
sdk1985 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:54:
Als er er 9 ipv 8 kwijt kunt dan zou ik momenteel voor 9 gaan.

Heb je wel voldoende partijen aangesproken? Weet niet hoe het nú is maar niet heel lang geleden zat je voor 8 panelen op pak hem beet 3500 euro inclusief installatie en garantie. Ik heb er destijds een stuk of 10 aangevraagd.
Veel partijen geven nu geen offertes meer af of het duurt ontzettend lang. Zoals ik aangaf zit ik op 6K (incl btw) voor de offerte die ik geplaatst heb inclusief montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-07 18:42
Aniki schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:56:
[...]

Veel partijen geven nu geen offertes meer af of het duurt ontzettend lang. Zoals ik aangaf zit ik op 6K (incl btw) voor de offerte die ik geplaatst heb inclusief montage.
Wellicht is het handig om te vermelden welke partijen dat zijn, of ben je 100% overtuigd dat je het zelf gaat doen? Partijen als Coolblue en Ikea hebben op de website nog altijd een stuk gunstigere tarieven in hun voorbeelden staan (4379 ex-btw voor 10 panelen bij ikea).

Ik heb overigens afgelopen maand meegekeken bij de installatie, hier 14 op dak en 6 op platte dak in 2x 3 opstelling. Het zag er niet heel ingewikkeld uit. Je legt een frame uit, daar gaat ballast op (3 stoeptegels in een speciale rail), het frame had al rubberen voetjes. Je schroeft vervolgens de panelen erin. Die panelen sluit je op elkaar aan met de voor gemonteerde stekkers. Daarna sluit je 3 draden aan; rood, zwart en aarde. Die drie draden moeten naar de omvormer. Daarna de omvormer aansluiten op een werkschakelaar en de meterkast (dat zou ik zelf uitbesteden). Dus an sich snap ik wel dat je het zelf wil doen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Die foto van de bedrading door de ventilatiepijp is i.i.g. hoe het niet moet, beunhaas oplossing. Plaats een fatsoenlijke dakdoorvoer, of anders over de dakrand heen en via de gevel naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

ThinkPad schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:45:
Die foto van de bedrading door de ventilatiepijp is i.i.g. hoe het niet moet, beunhaas oplossing. Plaats een fatsoenlijke dakdoorvoer, of anders over de dakrand heen en via de gevel naar binnen.
Dit is toch echt een veel gebruikte methode en heeft ook een aantal voordelen.
Een additionele doorvoer is een additioneel risico.
Indien de bekabeling goed wordt begeleid de de gebruikte dakdoorvoer van de mechanische ventilatie is, zou ik liever hebben dat ze daar gewoon gebruik van maken en geen breekwerk hoeven te doen aan het dak of gevel.

Ik vind “beunhaasoplossing” daarom ook geen terechte opmerking. Al kan het natuurlijk wel een beunhaasoplossing zijn.

Maar je zult best gelijk kunnen hebben met wat een installateur mag doen.
Ik heb liever netjes begeleide kabels die niet kunnen snijden aan de dakdoorvoer, dan een additioneel gat etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aniki
ThinkPad schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:45:
Hoezo beunhaas oplossing? Zo zijn alle installaties hier op de rij gedaan. Een nettere oplossing vond ik wel degene die een wartel gebruiken.

Wat is er mis met de leidingen zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVG-sA55YoncrKumOFbltWBPW80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWFVPG54wJuDfJEy1JTbbK6W.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben dus een beetje op zoek naar waar ik het beste kan shoppen en waar op te letten. Goedkoper panelen of juist zo hoog mogelijk piekvermogen?

Welke omvormers, welke monitoring? Lukraak Googleen lijkt me niet veel verder te helpen . Jammer dat er nog geen goede vergelijking sites zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aniki
Heb nu een aangepaste offerte gehad met deze panelen en omvormer:

Zonnestroomsysteem 3.555 Wp
9 JA Solar JAM54S31/395 Full Black (Zwart Frame)
1 Growatt MIC 3300TL-X

€ 3.117,03

1 Sunstruction Beugelflex 10° Montagesysteem
46-92061

Growatt Shine Link-X
€ 30,25

Inclusief montage en dakdoorvoer (dat laatste is niet nodig eigenlijk) 4800 waarvan de btw af is gehaald.

Is deze combi panelen en omvormer aan te raden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:48
Dit dak lijkt zich te lenen voor een O-W opstelling in dakjes /\/\

Dat verlaagd de per paneel opbrengst met rond de 10%, maar vaak kan er 20% meer op het dak.

Met 9 panelen heb je waarschijnlijk op de lange duur niet genoeg.. dus ik zou dit zeker gaan uit tekenen.
Zowel landscape (gebruikelijk) als portrait mogelijk.

Voorbeeld/zelf-leg-blog: Zonnepanelen plat dak & garage

Welk paneel? Het paneel waarmee het meeste Wp op je dak past. In mijn geval was dat met een van de kleinste panelen die te krijgen waren ;-)

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 31-08-2022 23:13 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aniki
Ronald schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 23:11:
Dit dak lijkt zich te lenen voor een O-W opstelling in dakjes /\/\

Dat verlaagd de per paneel opbrengst met rond de 10%, maar vaak kan er 20% meer op het dak.

Met 9 panelen heb je waarschijnlijk op de lange duur niet genoeg.. dus ik zou dit zeker gaan uit tekenen.
Zowel landscape (gebruikelijk) als portrait mogelijk.

Voorbeeld/zelf-leg-blog: Zonnepanelen plat dak & garage

Welk paneel? Het paneel waarmee het meeste Wp op je dak past. In mijn geval was dat met een van de kleinste panelen die te krijgen waren ;-)
hm interessant. zijn er ergens tooltjes om dit te tekenen/berekenen? geen idee hoeveel ruimte dit nodig heet. Lijkt me ook afhankelijk van het type montagesysteem en uiteraard het formaat paneel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Aniki Ik teken vrijwel altijd met SolarEdge designer.

Legsysteem maakt uit net als panelen, SolarStell connect is vrij 'lomp', maar er zijn alternatieven. Op 1 van de foto's in mijn topic kun je ValkPro van de buurvrouw zien.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aniki
Ronald schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 23:27:
@Aniki Ik teken vrijwel altijd met SolarEdge designer.

Legsysteem maakt uit net als panelen, SolarStell connect is vrij 'lomp', maar er zijn alternatieven. Op 1 van de foto's in mijn topic kun je ValkPro van de buurvrouw zien.
zit er nu een beetje mee te spelen, maar weet niet wat de norm is wat betreft rij en kolomafstand. Slaat dit ergens op?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePxxzydDn7X6G94jmiTwIqUOyTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/78vLDMQhHwuth1iQEkKpNbSq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ei8AUTlXAlXT-iduN9JQZiA9VUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VGfVkYmUQ07IZIRdJ9G9d9nn.png?f=fotoalbum_large

Of in opstelling met 20 graden. Wellicht mogelijk in combinatie met: https://www.degrootbeton....nnepaneel-steun-plat-dak/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33Nsfx76fGFiEaEKSfqH4dA84UM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U2hdzKcDoOd6bXw4zVoJCz90.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Aniki op 31-08-2022 23:57 ]

• Ronald
Die laatste opstelling dus. Wel oogt dat krap, maar je hebt een breed kort paneel. Ze zijn er ook nog smaller en langer.

Conventionele legsystemen zijn meestal 13 graden, maar de beton liggers is ook een oplossing. (Let op dakbelasting)

[ Voor 33% gewijzigd door Ronald op 01-09-2022 07:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-07 19:58
Kijk ook naar niet full black panelen. Full black is er voor het mooi zijn, maar je ziet ze niet als je ze plaatst op een plat dak. Fullblack levert wat minder op en is vaak duurder dan de niet zwarte panelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Dat_Doc op 01-09-2022 08:44 ]

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aniki
Dat_Doc schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:44:
Kijk ook naar niet full black panelen. Full black is er voor het mooi zijn, maar je ziet ze niet als je ze plaatst op een plat dak. Fullblack levert wat minder op en is vaak duurder dan de niet zwarte panelen.
Nog even zitten spelen in het tooltje. De zonnepanelenboer heeft op mijn vraag (kan ik niet meer kwijt) een kleine aanpassing gedaan en zegt nu dat het beste is een opstelling van 12 in een 'dak' opstelling. Ene kant wijst zuid, de andere noord. Wel in serie, maar dan twee aparte strings op dezelfde omvormer. Kan dat eigenlijk wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1qj2wfv4H_TYA0ZsfmRG6xgUQI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tJantpat8NrHo0wjOgsRcItP.png?f=fotoalbum_large

Ik neig nog altijd naar een volledig op zuid gerichte opstelling zoals deze (de rand aan de westkant wordt een dakopbouw binnenkort dus het staat niet te dicht op de dakrand zo):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yH3oxPAQH2Za1MRfrfFD-aXDr3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7GOZ7OBq8mtjykObnc3vKGPZ.png?f=fotoalbum_large

Wat ik niet helemaal kan vinden is hoe ver de rijen uit elkaar moeten staan voor een optimale schaduwopstelling. Iemand een idee? (zonder dat ik de stand een baan van de zon zelf hoef te berekenen :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aniki
Als iemand nog zou kunnen helpen met een paar concrete vragen, zou me erg helpen!

Welke opstelling is aan te raden voor zoveel mogelijk opbrengst, veiligheid en rekening houdend met de buren? (de kant van het westen wordt een dakopbouw, dus datis niet de dakrand)
  1. Een dakopstelling waarbij een set op het noorden staat?
  2. een schans die bijna zonder hoek begint en eindigt op 15 graden
  3. iets anders?
Wat voorbeelden uit solaredge designer, maar weet niet hoe betrouwbaar de cijfers zijn omdat ik niet van plan ben solar edge te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNuDvtUBZGLDTuOnl2dz9alOaYA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M33Iy65LkfEU77U8mb48yYMa.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHHG-sgUhbgEKMC1HqNBDfhCwAI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mPclGV2MyCI5RjhKq3SX5pIb.png?f=user_large

Lijkt dus niet veel uit te maken.

2. De offerte die ik nu heb gaat uit van JA solar panelen van 370wp met een formaat van 1770x1038. dit in verband met de breedte. Anders kunnen er geen 6 naast elkaar. Ik vind ook panelen van 410, 415 en zelfs 450 die 1038 of smaller zijn, maar dan wel 30cm langer. Is dit een probleem? Wordt dit echt te lang?

3. Als je een zuid-noord dak-opstelling neemt, moet je dan de twee sets van 6 in een aparte string zetten? Zo heeft het zuiden geen last van de gebrekkige opbrengst van noord.

Iemand nog tips voor panelen (+bijpassende omvormer) die een hoog WP hebben maar toch klein (is dit niet de heilige graal?)

Hier mijn selectie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wNtn_jMNg7_ogijrj5_1lPKtbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e2Qp8JKrbgQqCpZ8UE3gOiXy.png?f=fotoalbum_large

dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aniki
Iemand? 😇
Pagina: 1