Ik denk dat onze situatie zich redelijk goed leent om zelf zonnepanelen te plaatsen. Ik zou graag wat advies willen omtrent de keuze van materiaal.:fill(white):strip_exif()/f/image/p7oUUcFu9baybz3lcmurg9Qi.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/NAv5np7nK52S3a1OtMecJ3dX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R8iKvIY7ORXz7keiD3lBcGs7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ouMiH8kXYWlKcAe3btGACyFO.jpg?f=fotoalbum_large)
4 APS DS3-EU (660) Micro Omvormer
4 APS Verbindkabel per connector, enkel fase. Tbv YC600 / QS1200
1 APS Connectorset
1 Sunstruction Koppelflex Zuid 15° Montagesysteem
€ 3.397,96
46-91013
APS ECU-R
€ 202,07
Welk ballastsysteem is aan te raden uberhaupt?
Ik vind het lastig om goede combinaties van omvormer/panelen te vinden. Wat is wijsheid? Belangrijk is dat we de investering zsm terugverdienen maar ook zo weinig mogelijk stroom va het net hoeven te halen. Ons gezin verbruikt al jaren rond de 3200KWh, maar ik verwacht dat dit gaat stijgen met steeds ouder wordende kinderen (4). Daarnaast is de stroomprijs gestegen dus lijkt de terugverdientijd alleen maar gunstiger.
Ik ga ervanuit dat de beste optie is om een systeem in serie aan te leggen gezien er geen schaduw is. De verkoopster die de offerte afgaf raadde een systeem in parallel aan, maar het was niet duidelijk waarom. Iets met vogelpoep... Wat zegt de community daarover?
Veel buren hebben al een systeem liggen dus het is makkelijk afkijken.
Het installeren lijkt me niet zo'n probleem. Ik ben echter niet een held met electra, wellicht dat daar apart een electricien voor kan worden ingeschakeld? Zitten die te wachten op dit soort klussen?
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/p7oUUcFu9baybz3lcmurg9Qi.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/NAv5np7nK52S3a1OtMecJ3dX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R8iKvIY7ORXz7keiD3lBcGs7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ouMiH8kXYWlKcAe3btGACyFO.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Er kunnen redelijk eenvoudig 3 rijen van 3 gelegd worden.Schaduw
GeenJaarverbruik
3200KwhHuidige elektriciteitsaansluiting
Slimme meter van Liander/Vattenfal, 1 fase.Budget en doel
Offertes van de buren van een jaar geleden kwamen rond de 4K uit. Huidige offertes 6K. Als ik het zelf kan leggen voor <3K dan zou dat mooi zijn.Wie gaat het project uitvoeren
Bij voorkeur zelfBijhouden van data
Geen voorkeurReeds verkregen offertes
8 JA Solar JAM54S31/395 Full Black (Zwart Frame)4 APS DS3-EU (660) Micro Omvormer
4 APS Verbindkabel per connector, enkel fase. Tbv YC600 / QS1200
1 APS Connectorset
1 Sunstruction Koppelflex Zuid 15° Montagesysteem
€ 3.397,96
46-91013
APS ECU-R
€ 202,07
Regio
LeidenAansluiting
Er is geen daktoevoer nodig, omdat er al bestaande openingen gebruikt kunnen worden. De ruimte waar de omvormer komt doet nu dienst als washok en er is een wasmachinegroep waar alleen de wasmachine op zit. Ik neig er dan ook naar om een pv-verdeler voor wasmachine/droger te plaatsen.Vragen
Zijn er ballastprofielen die tegels van 50x50 aankunnen? We hebben namelijk een dakterras dat binnenkort vervangen wordt door een dakopbouw ( vandaar dat het nu handig is om de panelen te plaatsen) en dat ligt vol met 50x50. Wat ik vind is meestal 40x40.Welk ballastsysteem is aan te raden uberhaupt?
Ik vind het lastig om goede combinaties van omvormer/panelen te vinden. Wat is wijsheid? Belangrijk is dat we de investering zsm terugverdienen maar ook zo weinig mogelijk stroom va het net hoeven te halen. Ons gezin verbruikt al jaren rond de 3200KWh, maar ik verwacht dat dit gaat stijgen met steeds ouder wordende kinderen (4). Daarnaast is de stroomprijs gestegen dus lijkt de terugverdientijd alleen maar gunstiger.
Ik ga ervanuit dat de beste optie is om een systeem in serie aan te leggen gezien er geen schaduw is. De verkoopster die de offerte afgaf raadde een systeem in parallel aan, maar het was niet duidelijk waarom. Iets met vogelpoep... Wat zegt de community daarover?
Veel buren hebben al een systeem liggen dus het is makkelijk afkijken.
Het installeren lijkt me niet zo'n probleem. Ik ben echter niet een held met electra, wellicht dat daar apart een electricien voor kan worden ingeschakeld? Zitten die te wachten op dit soort klussen?