Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-11 14:42
Lieve mensen, ik heb een plat dak op de garage waar ik zonnepanelen op wil hebben. Nu was ik op zoek naar een stellage om deze op te monteren, maar zag door de bomen het bos niet meer. Aangezien ik de panelen en de micro-omvormers apsystems YC600) al had liggen leek het me alvast een goed idee om ze aan te sluiten, en ze later te monteren op een stellage.
Nu ze liggen ben ik eigenlijk wel tevreden. De panelen liggen los op het dak, maar omdat ze vrij zwaar zijn en plat liggen denk ik niet dat de wind eronder komt. Alles zou spatwaterdicht moeten zijn, dus bij een hoosbui zou dit geen problemen moeten opleveren verwacht ik. Voor de zekerheid heb ik de lasdoos op een vlonder gemonteerd zodat deze nooit onder water kan komen te staan.
Zie ik nog risico's over het hoofd? Als het niet nodig is zou ik de investering van de stellage graag achterwege laten. Dit aangezien het dak over een paar jaar terras wordt en de panelen dan ergens anders gemonteerd worden.

Foto van de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IavSHVgifb6TUzX3v2y7MCUwIdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8StrEvuAzL64pUqKt9OLDtbi.jpg?f=fotoalbum_large

Maar het had ook zo gekunt

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@kipppertje
De 1e beste regenbui heb je sluiting. Mc4 is alles behalve waterdicht.
Betonvoeten?

https://www.sun-solar.nl/.../montage-systemen/page/2/
Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

gesplitst naar eigen topic

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:05
Ik heb deze ook op Facebook voorbij zien komen. Doe het niet zo.

Panelen volledig plat daar is een iedere het wel/niet mee eens. Maar monteer ze dan in ieder geval op betonbanden of grote tegels!

Dan liggen ze niet direct in de rotzooi en water. En bij de eerste de beste windvlaag liggen ze dan nog 😂

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:38
Sorry maar dit is levensgevaarlijk. 100% kans op kortsluiting bij een flinke regenbui en bij de minste storm waaien ze echt van je dak af.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 23:18
Alles zou spatwaterdicht moeten zijn, dus bij een hoosbui zou dit geen problemen moeten opleveren verwacht ik. Voor de zekerheid heb ik de lasdoos op een vlonder gemonteerd zodat deze nooit onder water kan komen te staan.
Spatwaterdicht is leuk, maar bij een flinke hoosbui staan heel je panelen alsnog onder water, en dan hebben we het niet meer over spatwater.

The devil is in the details.

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:18
Dit is levensgevaarlijk zo.
Je kan bij de bouwmarkt betonbandjes halen en die er onder maken met rubbers eronder. Dan liggen ze niet in het water en er zit ballast aan dus ze waaien niet weg.

Kijk ook eens hier.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De wind hoeft er niet onder te komen, de wind kan namelijk ook zuigkracht ontwikkelen.

Denk maar aan platte daken die met een storm eraf waaien, dat is die zuigkracht.

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-11 14:42
Bedankt voor de tips allemaal, ik ga mijn leven beteren :)

Maar het had ook zo gekunt

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Daarnaast ook geen ventilatie onder je panelen, dat komt de opbrengst (door warmte) ook niet ten goede.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1