1 ruimte verwarmen kantoor, elektrische kachel of infrarood?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 05:36
Ik was het al van plan, maar nu Eneco raar doet (qua communicatie) met terugleververgoeding en ik nu -150 per maand voor elektriciteit betaal, is dit denk ik het slimste moment om deze aankoop alvast te doen: een elektrische of infraroodkachel.

Graag hoop ik hier echter te vinden wat wijsheid is, en wellicht ook voor anderen. Mijn huis is uit 2010 en best snel warm. Het wordt hier ook nooit kouder dan 18-19 graden in de woonkamer, gezien die op de eerste verdieping is met een gigantisch raam op het zuiden. Daar hangt ook mijn huidige thermostaat (stadsverwarming). Ik merk dat het kantoor op de begane grond aan de noordzijde (waar ik werk) in de winter vrij kil blijft. De woonkamer is immers vrij snel warm, en dan doet dat kleine radiatortje hier niet genoeg. In de zomer zit ik wel beter dan mijn vrouw gelukkig, haha.

Nu wil ik dus een spreekwoordelijke ventilator kopen op het moment dat het niet belachelijk warm is: alvast een kachel onder mijn bureau voor in de winter. Infrarood leek me het energiezuinigst (gewoon iets van EUROM van de Hornbach), maar is dat comfortabel genoeg? Is een elektrische kachel niet lekkerder als aanvulling, want voor de terugleververgoeding hoef ik het wat dat betreft niet meer te laten. Daarom zoek ik nu advies over wat me het meeste comfort oplevert, tegen een schappelijke investering. :) (En als je nog een aanrader hebt, iets wat ik onder mijn bureau tegen muur kan monteren, graag!)

Edit: deze dacht ik bijvoorbeeld aan, maar ik weet dus niet of dat overkill is als die direct voor mijn benen zit, of juist te weinig doet qua gemak (echt nul ervaring met infrarood nog). Ruimte is iets minder dan 10 vierkante meter maar. https://www.hornbach.nl/s...i-Fi/6836628/artikel.html

[ Voor 11% gewijzigd door ap3nr0ts op 27-08-2022 15:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:26
Zoneregeling, of een (verwarmende) airco?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Zoneregeling is inderdaad een verbouwing die zou kunnen hier, maar dan verstook ik alsnog mijn stadswarmte in plaats van mijn elektriciteitsoverschot. Een airco lijkt me weer wat overkill voor alleen deze toepassing, of is dat niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:14

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ervaringen infraroodverwarming al gelezen?
Zorg wel dat je een goed paneel koopt en geen el-cheapo spul, anders heb je alsnog een straalkachel ipv infrarood.

Hou ook rekening met de COP factor. Ofwel: hoeveel energie is nodig om een bepaalde hoeveelheid energie te leveren. Bij een straalkachel is dat gewoon 1 (eigenlijk zelfs minder). Je stopt er 2000W in er er komt 2000W aan warmte uit. Idem bij een IR paneel. Bij een airco met warmtepomp kan dat makkelijk 4 tot 5 zijn. Je stopt er 500W in en er komt 2000W uit. Dus: zuiniger.

[ Voor 50% gewijzigd door Microkid op 27-08-2022 16:33 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
@Microkid Thanks. Dat topic helemaal gemist. Het lijkt me op basis van de laatste 5 pagina's dan vooral slim om een niet te grote te kopen, gezien ik hier afgelopen winter prima heb gewerkt. Ik droeg een paar dagen een badjas, haha, omdat het dan te fris voor me werd.

Het voelt echter als overkill om oplossing met airco te installeren hier als ik iets van 3600Wp op mijn dak heb liggen en maar een gebruik van 2000 per jaar heb de afgelopen paar jaar. Dat overschot wordt kennelijk minder waard de komende tijd, en dan maak ik het maar lekker op. :( Een infraroodkachel leek me daarom een goede middenweg (niet zo onzuinig als een elektrische kachel, minder ingrijpend als een hele airco voor 1 ruimte), maar misschien mis ik wat factoren dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik heb heel lang zo’n klein ventilator kacheltje op kantoor gehad. 5min aanzetten was genoeg om de kou eruit te halen en daarna bleef het wel warm door de apparatuur en lichaamswarmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:34
ap3nr0ts schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:53:
@Microkid Thanks. Dat topic helemaal gemist. Het lijkt me op basis van de laatste 5 pagina's dan vooral slim om een niet te grote te kopen, gezien ik hier afgelopen winter prima heb gewerkt. Ik droeg een paar dagen een badjas, haha, omdat het dan te fris voor me werd.

Het voelt echter als overkill om oplossing met airco te installeren hier als ik iets van 3600Wp op mijn dak heb liggen en maar een gebruik van 2000 per jaar heb de afgelopen paar jaar. Dat overschot wordt kennelijk minder waard de komende tijd, en dan maak ik het maar lekker op. :( Een infraroodkachel leek me daarom een goede middenweg (niet zo onzuinig als een elektrische kachel, minder ingrijpend als een hele airco voor 1 ruimte), maar misschien mis ik wat factoren dus.
Met een airco kan je ook koelen in de zomer _/-\o_ Als jij je stroom produceert O-)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
caspervc schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:22:
[...]

Met een airco kan je ook koelen in de zomer _/-\o_ Als jij je stroom produceert O-)
True! Maar in die ruimte heb ik nodig nooit koeling nodig gehad. Woonkamer blijft ook maximaal 25-26 de de afgelopen tijd. Ik overwoog een airco in de woonkamer, maar vind het nog niet nodig.

Maar wat is dus wijsheid voor zo'n kleine ruimte als ik een airco te veel installatie-gedoe vind? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Stoelverwarming (matten voor een auto op je bureaustoel bijvoorbeeld, of een Big Hug), maar daar verbrand je niet echt veel kWh mee.

Met wat fans kan je de afgifte van je radiator verbeteren, maar dan betaal je het alsnog met stadsverwarming. Idem met waterzijdig inregelen.

Voor incidenteel gebruik is er weinig mis met een ventilatorkacheltje onder je bureau en voor langdurig gebruik moet je een warmtepomp willen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Misschien is een ventilatorkacheltje wel precies het niveau wat ik nodig heb inderdaad. Het is echt om even de kilte eruit te knallen, en met de deur dicht, koelt het hier echt niet af. De dagen dat mijn kamer behaaglijk genoeg is, is namelijk als mijn woonkamer iets langer dan 10 minuten nodig heeft om warm te worden. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:02
Zou met COP 1 altijd voor een oplossing gaan met de warmte dicht bij je werkplek.
Zelf heb ik een tijdje gebruik gemaakt van een elektrisch vloermatje omdat ik de ruimte verder niet teveel wilde opwarmen. Maar infrarood paneel onder/bij je bureau is vast ook prima.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Met zo’n ventilatiekachel heb je de kou er binnen 5min uit.

We hebben het dan over 0,1kWh per dag voor misschien 50 thuiswerkdagen per jaar. Dus 5kWh / jaar.

Zo’n infraroodpaneel is en inefficiënter (want veel langer aan) en veel duurder in aanschaf.

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 27-08-2022 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:12

Tazzios

..

ventilatorkacheltje vs infrarood hang vooral af hoegoed de warmte blijft hangen.

In december had ik tijdelijk geen verwarming en had ik een ventilatorkacheltje(1000watt stand) onder het bureau staan. Indien die aansloeg had je even warme lucht van 50 graden dan stopte hij en was de warmte zo weg. De betonnen muren waren al afgekoeld naar 17 waardoor de warmte bij mij zo weer foetsie was.
Deze later om geruild voor een 150 watt infraroodpaneeltje welke ik meestal op 100watt had staan, dat was veel comfortabeler dan de ventilator (en zuiniger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Hm, thanks allemaal. Ik had de ventilator van mijn pa dan even het afgelopen jaar moeten testen. Shit. :) Hij maakte alleen zoveel herrie dat ik hem meteen al afkeurde, haha, en dacht: volgens jaar een alternatief. Maar dat ding is oud en er zijn vast nieuwere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:28
https://www.toolstation.nl/seal-elektrische-kachel/p13224 doet het hier goed voor als er ff een hok wat warmer moet, er zit ook een thermostaat op (gewoon een draaiknop die hem aan/uit laat slaan, geen precieze verfijnde regelingen o.i.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:40
ap3nr0ts schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:43:
Misschien is een ventilatorkacheltje wel precies het niveau wat ik nodig heb inderdaad. Het is echt om even de kilte eruit te knallen, en met de deur dicht, koelt het hier echt niet af. De dagen dat mijn kamer behaaglijk genoeg is, is namelijk als mijn woonkamer iets langer dan 10 minuten nodig heeft om warm te worden. :+
Volgens mij moet je de boel gewoon eens beter in laten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik lees met interesse mee, hier ook vloerverwarming en radiatoren in combinatie met stadsverwarming. We hebben 1 werkkamer die in de winter 8 uur wordt gebruikt terwijl er in de rest van het huis niemand komt. Wil niet de hele molen inschakelen, maar zoek dus naar een alternatief.

Dit lijkt een voordelige optie te zijn, met tarieven van zo’n 40 cent per kWh kom je dan op ongeveer 40-60 cent per uur uit om de kamer te verwarmen. Eenmaal warm kan hij uit.

https://www.bol.com/nl/nl...s-zwart/9200000089691166/

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
@ASW1 Daar heb ik over nagedacht. Ik denk dat dat hier niet scheelt. Ik heb al de radiator zo afgesteld in de studeerkamer dat hij echt volledig wordt benut zolang mijn kamerthermostaat aanstaat. Het is gewoon niet lang genoeg op bijna iedere dag.

@THE_BASE Nice. Is dat merk ook een beetje betrouwbaar? Reden waarom jij niet aan een airco denkt zoals hier vaak wordt geopperd? Het voelt voor mij echt als overkill voor 1 ruimte namelijk. De rest van het huis is prima warm. Alleen deze kamer en het washok (ook beneden) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
ap3nr0ts schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 00:00:

@THE_BASE Nice. Is dat merk ook een beetje betrouwbaar? Reden waarom jij niet aan een airco denkt zoals hier vaak wordt geopperd? Het voelt voor mij echt als overkill voor 1 ruimte namelijk. De rest van het huis is prima warm. Alleen deze kamer en het washok (ook beneden) niet.
Mijn partner heeft het overal vooral koude handen en dan is zo’n apparaatje een optie. Maar ik lees ook dat het een kamer van 20m2 binnen 10 minuten warm kan maken. Het hele huis opstarten voor één kamer vind ik gewoon erg zonde en dan kan dit een optie zijn, ook voor jou. Het zijn de kosten niet.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:00
Zat hier met eenzelfde situatie maar de woning is van '96.

Doorzonwoonkamer met thermostaat en keuken op 't noorden begane grond.
Keuken liep altijd achteren en was meer dan "fris"

Wat ik gedaan heb (en omdat ik het stap voor stap gedaan heb gingen er meerder winters overheen ) is de
- thermostaat naar beneden.
- Monitoren van van alles.
- Inregelen van het systeem
- Beneden extra grote radiator erbij (maar dat vanwege daar convectorput)

Verder verwarm ik nu de hele woning tegen een veel lager verbruik met hetzelfde aantal graaddagen.
Het is nu behaaglijk warm met zelfs een lager ingestelde temperatuur.

Het zou kunnen dat jouw woning al beter is ingeregeld maar zou zo maar kunnen ook van niet. Het is triest hoeveel woningen nog steeds niet juist zijn ingeregeld.
Zonder al teveel kosten kan je de thermostaat tijdelijk even met een losse draad beneden ophangen om te kijken of je het überhaupt beneden warm krijgt. Zou zo maar kunnen dat de ruimte ook te klein is bemeten qua capaciteit radiator.

Maar goed .... dit is niet wat je wilt waarschijnlijk ..... over gaan op elektra.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolfram55 op 28-08-2022 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-05 22:24

V-8

Je kunt veel beter gas stoken en een betere Terugleververgoeding regelen! Nu bij Innova bv. 91ct. Zoek het topic hier eens op over Terugleververgoeding.

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Een van mijn buren (Zwitsers van origine) hebben in diezelfde keuken als extra een olie radiator.

Liep daar zelf ook over te denken eventueel, als het met de energieprijzen de komende winters te gek wordt.
Als tussenoplossing voor een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:56
voor de prijs van een infrarood paneel kun je best wat stroom verstoken.
Ik heb zo'n simpele convector ventilator kachel met thermostaat en 3 standen (500, 1250 , 2000 Watt)
rond de 5 tientjes bij Blokker. https://www.blokker.nl/ne...---htco30fwt/3542406.html
Zelfs op de laagste stand krijg ik het prima warm op zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 20:25
Soort van gerelateerd, ik wil deze winter het gasverbruik in de woonkamer (40m²) verminderen door elektrisch bij te stoken in de ochtend.
Dit omdat ik nogal wat overcapaciteit opwek met de zonnepanelen, 2500kw, waarschijnlijk.

2000w ventilator kachel met een timer / thermostaat lijkt me prima of moet ik het moeilijker maken?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Dzine schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:37:
Soort van gerelateerd, ik wil deze winter het gasverbruik in de woonkamer (40m²) verminderen door elektrisch bij te stoken in de ochtend.
Dit omdat ik nogal wat overcapaciteit opwek met de zonnepanelen, 2500kw, waarschijnlijk.

2000w ventilator kachel met een timer / thermostaat lijkt me prima of moet ik het moeilijker maken?
Als je overschot hebt kun je beter van contract wisselen naar een duur tarief met hoge terugleververgoeding en dat gaan cashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:16

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

remmuz schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:58:
Ik heb zo'n simpele convector ventilator kachel met thermostaat en 3 standen (500, 1250 , 2000 Watt)
rond de 5 tientjes bij Blokker.
Tip, bijna dezelfde bij action voor 2 tientjes.
https://www.action.com/nl-be/p/tristar-convectorverwarming/

Hoe dan ook heb ik liever mijn IR paneeltje op mijn werkplek. Geen droge lucht en gevoel is veel warmer. Daarnaast is die ook gewoon thermostaat geregeld, in tegenstelling tot wat velen hier schrijven staat die niet continue op max vermogen als je er dicht bij staat/zit.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 20:25
ASW1 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:02:
[...]

Als je overschot hebt kun je beter van contract wisselen naar een duur tarief met hoge terugleververgoeding en dat gaan cashen.
Ja dat begrijp ik, maar t/m eind dit jaar heb ik gasprijs technisch nog een prima contract (1,52 ofzo).

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
DukeBox schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:15:
[...]

Tip, bijna dezelfde bij action voor 2 tientjes.
https://www.action.com/nl-be/p/tristar-convectorverwarming/

Hoe dan ook heb ik liever mijn IR paneeltje op mijn werkplek. Geen droge lucht en gevoel is veel warmer. Daarnaast is die ook gewoon thermostaat geregeld, in tegenstelling tot wat velen hier schrijven staat die niet continue op max vermogen als je er dicht bij staat/zit.
Welke heb je als ik vragen mag en voor wat voor grootte kamer? Ik twijfel nog tussen zo'n ventilator aansluiten of gewoon een infraroodkachel plaatsen onder mijn bureau. Ik snap dat inregelen de ultieme oplossing is, maar het blijft als overkill voelen voor een 1 kamer, terwijl de rest van het huis altijd warm genoeg is of wordt en ik al veel minder GJ per jaar gebruik dan men inschat voor 2 bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Dzine schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:55:
[...]

Ja dat begrijp ik, maar t/m eind dit jaar heb ik gasprijs technisch nog een prima contract (1,52 ofzo).
Mooi houden zo dan ga je alleen voor elektriciteit naar een andere leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:51
Hier vergelijkbare situatie.

Radiator op zolder is echt extreem onderbemeten en woonkamer blijft op temperatuur en ligt op zuiden met veel glas.
Ik heb een klein IR paneel onder bureau. Ideaal. Met 30 watt al aardig warme benen. Je bureau wordt er ook iets warmer van, wat lekker is aan je handen. Verder een oliegevulde elektrische kachel.
Dit jaar wil ik ook 2 fans die ik nog heb liggen op een 9v adapter aansluiten en als radiatorventilator in gaan zetten.

Je kan ook af en toe in je woonkamer werken misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

ap3nr0ts schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:05:
Welke heb je als ik vragen mag en voor wat voor grootte kamer?
Ik heb er 2, een 800Watt in de badkamer en een kleine 165Watt voor onder het bureau in mijn werkkamer.

Groote kamer maakt niet uit, je warmt de kamer niet op maar de persoon die er voor zit/staat, dat is juist het verschil met warme lucht verwarming. Je moet het zien zoals een terras straler, daarmee warm je ook de buitenlucht niet op maar straalt de warmte naar de mensen er omheen.

M'n werkkamer is nooit heel erg koud in de winter maar als je lang stil zit met 19/20 graden voelt dat toch wel koud aan. Er is verder geen tocht (dat is denk ik wel belangrijk) of grote koude val van ramen. Met mijn ir paneel onder het bureau warmt de kamer niet echt op maar ik zit gewoon heel comfortabel alsof het 22+ graden is, zoals @marteltor ook beschrijft. De ingebouwde thermostaat hoor je af en toe uit en weer aan klikken dus het is ook niet continue 165Watt die gebruikt wordt.

In de badkamer heb ik hem onderhand 5/6 jaar in gebruik, daar zou ik nooit meer wat anders willen. Voorheen zette ik 's ochtend mijn CV aan om doordeweeks de badkamer warmer te krijgen voor ff ruim een half uurtje bij elkaar (toilet, douchen, poetsen etc. 2 volwassenen en 2 kinderen) en vervolgens gaat iedereen naar werk/school, dat was gewoon zonde. Voor mijn paneel heb ik een knop met timer, als je daar op drukt blijft hij een half uur aan (of totdat de ruimte 22 graden is). Mijn vrouw is meestal als eerste, voor zij onder de douche stapt zet ze hem aan, het duurt even voordat deze op volle sterkte is maar na 5 min. douchen is het alsof je daarna onder een warme zomerzon stapt.

tldr; ik gebruik ir dus niet om mijn kamer(s) mee te verwarmen maar om mijzelf te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
@DukeBox Thanks. Duidelijk. Qua omvang weet ik wel dat ik dan niet een te grote moet nemen. Sorry dat ik niet op iedereen kan reageren. Ik krijg zoveel informatie, haha. Wel supernuttig, want ik lees alles.

Voorlopig is denk ik mijn conclusie:
- Inregelen is een goede oplossing, maar voelt als overkill en ik heb me door een paar installateurs laten vertellen/wijsmaken dat dat bij een stadsverwarming-installatie weinig extra oplevert uiteindelijk. Mijn kantoor is ook letterlijk de enige kamer die niet warm genoeg wordt.
- Airco voelt daarom als een te grote investering. Overkill dus.
- Ventilatorverwarmer is een interessant idee. Ik ga wel slecht op geluid, dus ik zou wel willen dat het maar 1x per dag aan moet dan.
- Infrarood interesseert me nog steeds, maar ik moet dan even een kleine vinden. Op Hornbach staan vooral EUROM's die volgens mij te veel vermogen hebben voor mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

ap3nr0ts schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:36:
Op Hornbach staan vooral EUROM's die volgens mij te veel vermogen hebben voor mijn idee.
Die hebben ook gewoon een interne thermostaat, staan niet continue aan en enkele euroms zijn ook traploos regelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:12

Tazzios

..

ap3nr0ts schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:36:
..
- Infrarood interesseert me nog steeds, maar ik moet dan even een kleine vinden. Op Hornbach staan vooral EUROM's die volgens mij te veel vermogen hebben voor mijn idee.
Veel vermogen is inderdaad niet nodig het meeste zal dan ook langs je heen gaan.
Ik gebruikte zelf deze in een ruimte waar het 18 graden was: https://www.amazon.nl/dp/B08F9Y5369

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
@ap3nr0ts

Ik zat net even jouw berichtjes op gasbesparen te bekijken ....
Wat ik me afvraag is; heb je nog een sleuteltje weten te bemachtigen en heb je zoals @leonbong voorstelde je radiatoren nog ingeregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:57

Woohooo

Smilie, James Smilie

Welke vermogen IR paneel hebben jullie onder het bureau dan hangen?

Mijn kantoor is 12m², als ik een IR paneel boven het bureau zou willen hangen kom ik volgens wat tabellen op 800 a 900W uit. Wellicht dat onder het bureau een betere optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:55
ap3nr0ts schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:05:
[...]

Welke heb je als ik vragen mag en voor wat voor grootte kamer? Ik twijfel nog tussen zo'n ventilator aansluiten of gewoon een infraroodkachel plaatsen onder mijn bureau. Ik snap dat inregelen de ultieme oplossing is, maar het blijft als overkill voelen voor een 1 kamer, terwijl de rest van het huis altijd warm genoeg is of wordt en ik al veel minder GJ per jaar gebruik dan men inschat voor 2 bewoners.
Waarom is inregelen overkill het inregelsleutje kost een afhankelijk van het merk een tientje.
Bij stadsverwarming is het heel eenvoudig omdat je geen rekening hoeft te houden met andere kamers omdat er ruim voldoen persdruk van het water is.

Je kan de waterflow naar je werkkamer gewoon verhogen, dan heeft praktisch nul invloed op de andere kamers bij stadsverwarming. (Dat kan bij een CV wel anders zijn, waar het verhogen van de flow van radiator tot gevolg kan hebben dat een andere radiator geen flow meer heeft.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
@Wolfram55 Ik had uiteindelijk precies de verkeerde gekregen en een monteur legde me uit dat ze hoogstwaarschijnlijk allemaal openstaan vanuit de bouw. Je kan het dus inregelen en afknallen met de voetventielen. Daar heb ik mee gestoeid en kwam tot de conclusie dat deze radiator wel warm kan worden, maar het echt niet goed op kan boksen tegen die van de woonkamer. Dat moet ik volgens mij mijn woonkamer enorm afknijpen, was mijn conclusie. Maar het is alweer maanden geleden, moet ik zeggen.

@leonbong Als je het bij me komt doen en het resultaat goed is, betaal ik je er ook nog voor hoor. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
Dat is idd wat meestal het geval is ... Alles staat vol open en dat geeft meestal een slecht verwarmde woning.
Daarom moet je inregelen.
En zoals @leonbong in gasbesparen zei moet je dat niet met de voetventielen doen maar met het sleuteltje. Is geen rocketsience ! Zelfs heel eenvoudig .... niet tegenop zien !
Er lopen er hier zat rond die je willen helpen.

Ik begon eind 2017 met dezelfde vraag als jij (1 hobbykamer verwarmen overdag). Verbruikte toen rond de 1200m3 en nu 600m3 terwijl er toen gewerkt werd (overdag niet thuis) en nu hele dag thuis en hele woning warm ... dus heerlijk comfortabel tegen laag verbruik.
En ook ik heb radiatoren en (1) convector(put).

Als je het elektrisch wilt oplossen is dat je keuze maar ik denk dat het moet kunnen.
En buiten dat ... je wilt toch sowieso je systeem optimaal werkend hebben ???

Ik vind een kacheltje onder het bureau een oplossing die ik niet op mijn verjaardag zou durven te vertellen 8)

Wat heb je beneden in je keuken hangen voor radiator en hoe groot is dat vertrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
@Wolfram55 Haha. Omdat je me zo goed wilt helpen, ben ik wel benieuwd. Het is een convector aan de muur in de hal beneden, en twee kleine radiatoren in de waskamer en die studeerkamer dus. Eerste verdieping (open trap naar beneden én boven) is 2 convectoren, een grote en kleine in de keuken. Slaapkamers allemaal 1 radiator (3 in totaal), designradiator in de badkamer. En ik heb het dus met voetventielen geprobeerd inderdaad, omdat dat volgens een monteur hetzelfde effect zou hebben. Toen kreeg ik die onderste in de studeerkamer alleen fatsoenlijk warm als ik de rest praktisch dichtkneep. Daarom mijn aanname dat de woonkamer gewoon te snel warm wordt.

Edit: ik wil je best een Funda-link DM'en trouwens. Dan kun je alles zien met de inrichting van de oude bewoners. :+

[ Voor 8% gewijzigd door ap3nr0ts op 30-08-2022 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Wat hangt er in de ruimte die niet warm wordt en hoe groot is die ruimte?
Type en afm?

https://www.radiatoraanbiedingen.nl/uitleg-type-radiatoren

Ga met een foto van de kraan naar warmteservice bij je om de hoek. Die geven je het goede sleuteltje.

[ Voor 35% gewijzigd door Wolfram55 op 30-08-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:51
Woohooo schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:31:
Welke vermogen IR paneel hebben jullie onder het bureau dan hangen?

Mijn kantoor is 12m², als ik een IR paneel boven het bureau zou willen hangen kom ik volgens wat tabellen op 800 a 900W uit. Wellicht dat onder het bureau een betere optie is?
Ligt er aan wat je doel is. Mijn doel met ir onder bureau was om voordelig de kamer een graadje koeler te kunnen stoken.

Ik heb deze: https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp
En volgens verbruikmeter heb ik hem rond de 30 watt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Wolfram55 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:07:
Wat hangt er in de ruimte die niet warm wordt en hoe groot is die ruimte?
Type en afm?

https://www.radiatoraanbiedingen.nl/uitleg-type-radiatoren

Ga met een foto van de kraan naar warmteservice bij je om de hoek. Die geven je het goede sleuteltje.
Type 21. Minder dan een meter breed. Ruimte is iets minder dan 10 vierkante meter. Zit op de begane grond, dus dicht bij de stadsverwarming en meterkast. Monteuren dachten ook dat het kraantje gewoon versleten kan zijn (en dus niet soepel opent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Laatst online: 08-05 10:23

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

THE_BASE schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:27:
Ik lees met interesse mee, hier ook vloerverwarming en radiatoren in combinatie met stadsverwarming. We hebben 1 werkkamer die in de winter 8 uur wordt gebruikt terwijl er in de rest van het huis niemand komt. Wil niet de hele molen inschakelen, maar zoek dus naar een alternatief.

Dit lijkt een voordelige optie te zijn, met tarieven van zo’n 40 cent per kWh kom je dan op ongeveer 40-60 cent per uur uit om de kamer te verwarmen. Eenmaal warm kan hij uit.

https://www.bol.com/nl/nl...s-zwart/9200000089691166/
Wat is er mis met een Olieradiator met thermostaat? Dan heb je niet dat aan/uit gevoel.

Deze unit verwarmt de olie; die houdt zijn warmte redelijk vast. Thermostaat schakelt in/uit.

Afbeeldingslocatie: https://d2fb1ew6v6wv87.cloudfront.net/products/10002433/s01/1400x1400/origin.webp

Zo een heb ik afgelopen winter thuis op zolder gebruikt.

Kachel in huis uit, dit ding op zolder 1 knop aan ander uit. Thermostaat op bijna de laagste stand. Dit was perfect.

[ Voor 4% gewijzigd door Ghostrider op 31-08-2022 13:09 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:35

ericplan

5180 Wp PV

ap3nr0ts schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:03:
[...]
Type 21. Minder dan een meter breed. Ruimte is iets minder dan 10 vierkante meter. Zit op de begane grond, dus dicht bij de stadsverwarming en meterkast. Monteuren dachten ook dat het kraantje gewoon versleten kan zijn (en dus niet soepel opent).
Dan kan je ook die radiotor vervangen door iets beters met meer warmteafgifte, bijvoorbeeld een Jaga.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:58
ap3nr0ts schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:06:
Zoneregeling is inderdaad een verbouwing die zou kunnen hier, maar dan verstook ik alsnog mijn stadswarmte in plaats van mijn elektriciteitsoverschot. Een airco lijkt me weer wat overkill voor alleen deze toepassing, of is dat niet?
Ik weet dat je de airco hebt afgeschoten, maar toch: Ik ben voor een soortgelijke situatie voor een airco gegaan. Mijn thuiskantoor is iets van 20m2. Ik heb tot nu toe maximaal 3kWh op 1 dag gebruikt, dat was voor verwarmen. Ik zet 'm aan als de kamertemperatuur onder de 19 zakt of boven de 24 graden komt.

In de winter verwarm ik dan mijn werkkamer naar 20 graden en de rest van het huis zit dan op 17 graden, tot halverwege de middag.

Installatiegedoe was 2 uurtjes ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Kalentum schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:15:
[...]

Ik weet dat je de airco hebt afgeschoten, maar toch: Ik ben voor een soortgelijke situatie voor een airco gegaan. Mijn thuiskantoor is iets van 20m2. Ik heb tot nu toe maximaal 3kWh op 1 dag gebruikt, dat was voor verwarmen. Ik zet 'm aan als de kamertemperatuur onder de 19 zakt of boven de 24 graden komt.

In de winter verwarm ik dan mijn werkkamer naar 20 graden en de rest van het huis zit dan op 17 graden, tot halverwege de middag.

Installatiegedoe was 2 uurtjes ofzo.
Maar waar gebruik je hem dan? Ik krijg zoveel opties dat ik minder een plan heb dan voordat ik dit topic startte, haha.

@ericplan Dat type geeft te weinig kracht voor 9 vierkante meter, denk je? Ook als ik bijvoorbeeld die radiatorkroon (tussenstuk) zou vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:58
ap3nr0ts schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:32:
[...]

Maar waar gebruik je hem dan? Ik krijg zoveel opties dat ik minder een plan heb dan voordat ik dit topic startte, haha.

@ericplan Dat type geeft te weinig kracht voor 9 vierkante meter, denk je? Ook als ik bijvoorbeeld die radiatorkroon (tussenstuk) zou vervangen?
Ik gebruik 'm in mijn thuiskantoortje. Of ik begrijp je vraag verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@ap3nr0ts Er zijn diverse sites waar je kan nazoeken hoeveel Watt je huidige type 21 radiator afgeeft. Maar dit soort kamers is waarschijnlijk ontworpen als slaapkamer met een lagere doeltemperatuur van 17/18 graden en een radiator die daarbij past, niet als thuiskantoor.

[ Voor 10% gewijzigd door ericplan op 31-08-2022 13:39 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
ap3nr0ts schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:03:
Dat is een half antwoord (1/3 :) )
Bij afmetingen hoort ook de hoogte van de radiator. Anders blijven we in de lucht praten.
Ghostrider schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:08:
Wat is er mis met een Olieradiator met thermostaat? Dan heb je niet dat aan/uit gevoel.
Psies .....
Dan heb je wat body die wat blijft doorverwarmen en niet stop zodra je de stekker eruit trekt. Was/is mijn idee ook.
ericplan schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:14:
Dan kan je ook die radiotor vervangen door iets beters met meer warmteafgifte, bijvoorbeeld een Jaga.
Psies ... Daarom vroeg ik naar de afmetingen en typenr.
Maar wat betreft de Jaga ben ik het niet met je eens. Gewoon een radiator. Zie hierboven.
ap3nr0ts schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:32:
Daarom zou ik als eerste je bestaande systeem zo inregelen zoals het hoort.
Daarom moeten we kijken wat je hebt hangen.
Je woning is van 2008 (?). Denk niet dat er iets kapot is. Alles kan maar daar denk ik niet als eerste aan.
ericplan schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:38:
@ap3nr0ts Er zijn diverse sites waar je kan nazoeken hoeveel Watt je huidige type 21 radiator afgeeft. Maar dit soort kamers is waarschijnlijk ontworpen als slaapkamer met een lagere doeltemperatuur van 17/18 graden en een radiator die daarbij past, niet als thuiskantoor.
Psies .... dat was bij mij ook het geval.
Ik heb toen een T33 erbij geplaatst ..... heerlijk !!!

Wat ik zou doen zonder verder naar andere oplossingen te zoeken (want het bos wordt te groot voor je begrijp ik (en is begrijpelijk).
- Afmetingen radiator doorgeven dan kunnen we bekijken of het voldoende is (lijkt nu van niet maar ff zeker weten)
- en dan inregelen.
- Ook alvast een ir-gun kopen bv : ( https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=NVl5iD54t8tA) of bij bol.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
@Wolfram55 70 breed, 60 hoog. In de koelste hoek van het huis. Het is in de zomer heerlijk hier. Zeer fris. ;) En wel type 21 dus. Dat is het enige plaatje dat perfect overeenkomt. Knop is zo'n standaard met standje 1-6 zit links, en de stadswarmtebuizen zelf komen uit de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
ap3nr0ts schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:21:
@Wolfram55 70 breed, 60 hoog. In de koelste hoek van het huis. Het is in de zomer heerlijk hier. Zeer fris. ;) En wel type 21 dus.
Hangt er 1 radiator in die ruimte ?
Dat is het enige plaatje dat perfect overeenkomt. Knop is zo'n standaard met standje 1-6 zit links, en de stadswarmtebuizen zelf komen uit de grond.
Wat je hiermee bedoelt ontgaat me .... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Dat is de enige radiator inderdaad. En ik bedoel gewoon dat de radiatorknop links zit en zes standen heeft. Alles tot 4 is volgens mij ongeveer 21 graden. Onderste stand vorststand. Dat tekstje wat je niet snapt gaat over aansluitingen en waar ze zitten. Lijkt me ook niet zo relevant inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Dan is deze radiator idd een beetje aan de koude kant bemeten.

Ik zou een andere radiator ophangen. Is niet moeilijk maar als dat de 1e keer is kan ik me voorstellen dat je daar tegen op ziet.

Je kan op marktplaats zonder problemen nog een andere radiator scoren (voor de winter) en deze omwisselen.

Ben je handig/ zie je dat zitten? Of heb je iemand die je kan helpen daarmee ?

(been there done that ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
Wat ook nuttig is voor dat de winter begint is je de app om die comap kranen in te stellen je eigen te maken.

Als je die dingen ( radiator & inregelen) voor elkaar krijgt durf ik te zeggen dat je er warmpjes bij komt te zitten deze winter.

En wellicht tegen minder verbruik

[ Voor 7% gewijzigd door Wolfram55 op 31-08-2022 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

ap3nr0ts schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:21:
@Wolfram55 70 breed, 60 hoog. In de koelste hoek van het huis. Het is in de zomer heerlijk hier. Zeer fris. ;) En wel type 21 dus. Dat is het enige plaatje dat perfect overeenkomt. Knop is zo'n standaard met standje 1-6 zit links, en de stadswarmtebuizen zelf komen uit de grond.
Dan hangt het een beetje van de kamer af welke oplossing je moet kiezen: de hoogte in of de breedte in. Foto van de radiator met aansluiting helpt. Sommigen zullen je aan de hand van de foto zo kunnen vertellen welk merk radiator dit is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpICG3Lg5vjnCLWbFe1TvT--oZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Au52m7q7Zwu26fHkNdrOqz2X.jpg?f=fotoalbum_large

Dit geeft dan het duidelijkste beeld, @ericplan.

@Wolfram55, ik zou inderdaad zelf geen radiator durven vervangen, haha, als jij na deze foto nog steeds denkt dat dit (naast inregelen) de slimste optie is. Enige factor die dan nog belangrijk is: GJ is vrij duur, want Eneco en hun leipe stadswarmte-bedragen. Ik heb 3600Wp op mijn dak liggen en maar een gebruik van gemiddeld 2000kWh per jaar. Daarom dacht ik ook aan "elektrisch" bij-verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Allways look on the bright side of life ...

Je kan een mooie radiator kwijt !
Ik zou gaan voor een T22 van 90x90 (geeft een verdubbeling van wat je hebt) of zelfs een T33.

Ik denk (ben er zeker van) dat je de ruimte dan lekker warm krijgt.
Dat bij gelijk blijvend verbruik, en bij ingeregeld, minder verbruik..... Wat wil je nog meer ? (laat je deze zin even op je inwerken ? 8) )
En het wordt in het hele huis comfortabeler bij een ingeregeld systeem. Niet zeer plaatselijk onder je bureau.

Je kan altijd nog je portemonnee trekken en naar de dichtstbijzijnde winkel lopen om wat voor elektrisch apparaatje te kopen.

Eerst je bestaande systeem optimaliseren .... is mijn mening hoor.

Het is niet moeilijk een andere radiator ophangen.
- systeem leeg laten lopen
- onderblok losdraaien en eventueel water opvangen.
- Radiator los halen en afnemen.
- Andere radiator ophangen.
- Aansluiten
- Systeem weer vullen.

Radiator op mp heb je voor €30,-

• ap3nr0ts
@Wolfram55 Ben je toevallig zelf geen installateur die in mijn buurt woont? :+ Ik heb het vandaag en morgen druk met werk, maar wel wat google-werk verricht na je laatste post. Het lijkt er inderdaad sterk op dat deze radiator maximaal iets van 1000W produceert, en je voor een ruimte als dit liever 1500-2000W hebt, correct? (Afhankelijk van de isolatie). Dat kan dus best een blijvende oplossing zijn inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
Ben zeker geen installateur !
Heb hier 3x een radiator opgehangen (vervangen) en wat met de convectorput gestoeid maar meer niet.
Zag hier erg tegenop maar het viel mee.... maar achteraf is alles makkelijk.

Ik woon op een dik uur van je dus dat is niet even in de buurt.
Het lijkt me dat je best wel iemand om je heen (wel of niet betaald) kan vinden die een radiator kan vervangen voor niet al te veel.
Van te voren je radiator kopen en alles klaar zetten zodat hij alleen dat doet wat jij niet kan.
Die kosten kan je dan wegstrepen tegen een gekochte elektrische kachel ;).

Wat betreft de capaciteit.
Dat heb je goed idd.
Ik zou gaan voor iets rond de 2500W want overschot is niet erg (maar zelfs beter). Doe je het in 1x goed iig.

Ik heb mijn radiatoren telkens vervangen eind december. Hierdoor kon ik goed zien wat het verschil was. Er zijn rond die tijd wel dagen dat de woning niet al te hard afkoeld.
Dus je hebt in weze nog 4 maanden de tijd om eea te plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Let wel op bij keuze voor een T33. Dan komen de aansluitingen vaak verder uit de muur te zitten. Maar verder schat ik het op hooguit 2 uur werk voor een professional. Inclusief aftappen en vullen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Daar heb je idd een goed punt .....!

Was bij mij ook zo maar de leidingen (die ik zelf had aangelegd) staken verder boven de grond uit zodat ik ze toch kon verbuigen naar de nieuwe situatie.

Maar een T22 van 90x90 zal al een wereld van verschil zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door Wolfram55 op 02-09-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-02 08:09
wij hebben voor kamperen een klein keramisch kacheltje wat echt bizar veel warmte genereerd voor 19 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Mijn pa schildert en kent uiteraard een installateur. Die heeft in mijn vorige huis nog mijn ketel vervangen, haha. Misschien kan ik hem porren als hij eens in de buurt is. Thanks. Dit klinkt als een veel beter plan dan mannelijke optie 1. Dat kan altijd nog. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt matten die je onder je bureau kan plakken en die warmte afgeven aan je benen, ideaal als je koude benen/voeten hebt. Ben je voor een paar tientjes klaar. Heb je koude handen dan kan een verwarmde muismat echt een uitkomst zijn, daardoor blijven je handen echt lekker warm en kan je veel beter werken.
Dan nog een extra matje in je rugleuning om een lekker warmte rug te krijgen en je bent heerlijk warm zonder dat je de hele ruimte hoeft op te warmen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1