Vraag

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:54
Naar aanleiding van de opmerkingen van Ronald en Septillion in dit topic, heb ik besloten de groepenkast te verzwaren naar 3-fase. Dit staat momenteel gepland medio oktober. Dus nog even de tijd om de groepenkast op orde te krijgen (lees: voor te bereiden).

Huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mud2sfRqlSkZUZXn4Igha57z9zw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWAYfwVKHVm5vf4XZLJaUORX.jpg?f=fotoalbum_large

Er is genoeg ruimte om nog een kast naast de huidige kast te hangen. Het plan was in eerste instantie om in de extra kast de nieuwe 4-polige hoofdschakelaar te zetten, en een installatieautomaat B40 (3x40a) vóór de aardlekschakelaars te zetten, op basis van dit document van ABB.

Maar na er over nagedacht te hebben was ik benieuwd of ik de huidige 1-fase indeling min of meer kan behouden, en in de extra kast de 3-fase componenten te plaatsen. Zo houd ik e.e.a. overzichtelijk qua 1- en 3-fase indeling. En uiteraard wil ik de kosten binnen de perken houden en zoveel mogelijk componenten hergebruiken waar mogelijk.

Dus in de extra kast:
- 4-polige hoofdschakelaar
- Installatieautomaat 3x40A
- Alamat B16/30mA voor de uitbreiding van de zonnepanelen (12x395wP op 1-fase omvormer, 16A)
- Toekomst: extra groep voor warmtepomp
- Busboard voor 3-fase

En in de bestaande kast:
- Fornuisgroep
- Groep WPB (2700w)
- Groep wasmachine
- PV installatie 1 (max. 2000w)
- Overige afgaande groepen
- Huidige busboard 1-fase 3 split.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFb7qdOh48RnXiEEqYa8Fg36cvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ARUhpvzqzKUJPrUWtFUWo1Ut.jpg?f=fotoalbum_large

Resumé:
- Welke zaken dien ik aan te schaffen, rekening houdend met het kennisdocument van ABB aangaande aansluiten PV installaties?
- Welke zaken kan ik laten zitten in de huidige kast?
* Busboard aanpassen naar 3-fase in de huidige kast?
* Fornuisgroep overzetten/aanpassen naar kookgroep? (en in het laatste geval ook de aansluiting van de inductiekookplaat aanpassen/dubbelchecken)

Alvast bedankt voor jullie input!

Beste antwoord (via hfa op 22-10-2022 13:31)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:48

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@hfa Op zich is de huidige ook bruikbaar maar is wat gevoeliger en daarmee wat meer kans op uitvallen. En mja, vraag en aanbod. B16/30mA pas je veel vaker toe dan C16/300mA.

Voor afzekering omvormer is dat denk ik weer gevalletje "max 20A", zou ik dus lekker 16A houden :) Hangt hij nu ook al achter een 30mA aardlek?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even wat vragen voor de totale setup:
- Hoe moet die warmtepomp aangesloten?
- Krijg je straks 3x PV op een B16 alamat? Was me niet helemaal duidelijk, je huidige foto laat er twee zien (waarvan 1 aangesloten) en je wil er in de nieuwe kast 1 bijplaatsen (of is dat verplaatsen).
- Gaan de draden van de meter het redden naar de nieuwe kast / nieuwe HS denk je? Zo niet dan is het mogelijk met een renovatieset 3 fase te werken om de draden te verlengen.

Ingaand op je vragen:
hfa schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:40:
Dus in de extra kast:
- 4-polige hoofdschakelaar
- Installatieautomaat 3x40A
- Alamat B16/30mA voor de uitbreiding van de zonnepanelen (12x395wP op 1-fase omvormer, 16A)
- Toekomst: extra groep voor warmtepomp
- Busboard voor 3-fase
Die alamat B16/30ma voor PV zou ik dan in de bestaande kast plaatsen (bij verwijdering van de hoofdschakelaar krijg je 2 posities vrij), dan hou je daar alle 1 fase componenten.
Busboard kan maar is slecht leverbaar, je kan ook met kamrails werken.
Resumé:
- Welke zaken dien ik aan te schaffen, rekening houdend met het kennisdocument van ABB aangaande aansluiten PV installaties?
Zie hier alvast een bestellijstje voor de tweede kast
blackd in "1 fase groepenkast updaten, 3 fase hoofdschakelaar?"
aan losse onderdelen.
- Welke zaken kan ik laten zitten in de huidige kast?
Alles behalve de fornuisgroep, die zou ik vervangen door 3 fase alamat.
* Busboard aanpassen naar 3-fase in de huidige kast?
Niet nodig. Busboard is nu ook slecht leverbaar. Ik zou het 3 fase deel met kamrails doen. 1 fase zo laten.
* Fornuisgroep overzetten/aanpassen naar kookgroep? (en in het laatste geval ook de aansluiting van de inductiekookplaat aanpassen/dubbelchecken)
Zou ik inderdaad doen, daarmee verdeel je de load over de 3 fasen straks. Als je nu 1x35 hebt gaat 2x16 goed, maar als je 2x16 stiekem op 1 fase hebt met 3x25 gaat dat niet goed. Daarvoor is een 3P+N B16 30mA alamat nodig of een 3P+N B16 installatieautomaat + 4P 30mA ALS.

Als je huidige kookplaat 2P+2N is aangesloten heeft Xander in "1 fase groepenkast updaten, 3 fase hoofdschakelaar?" een suggestie hoe je dat kan aansluiten.

Misschien moeten we eerst even een toekomstige plaatje schetsen in de configurator van ABB of Elektramat (meer flexibiliteit). Heb je een idee hoe dat er uit komt te zien wat jou betreft?
Voor mij is het nog niet helemaal duidelijk, ook omdat ik niet precies weet hoeveel PV groepen je krijgt en je warmtepomp aangesloten moet worden.

Nog een opmerking over de voorbeveiliging, ja voor 1 fase is dat nodig als je 35A netaansluiting + 2x 16A invoeding PV hebt (67A) maar als je de boel netjes over 3 fases verdeelt na verzwaring met 3x25A is er volgens mij geen probleem meer en is je voorbeveiliging niet nodig. 25A netaansluiting + 16A invoeding is 41A in theorie en dat is in de regel nog prima acceptabel. Dus ik vraag me af of je die 3x40A installatieautomaat echt nodig gaat hebben.

Dan nog een laatste waarschuwing: je hebt momenteel smeltzekeringen, dat betekent dat je zelf de HS niet spanningsloos kan vervangen. Overweeg / vraag of je installatieautomaten geplaatst kan krijgen, dat heeft het voordeel dat je ze zelf weer kan aan/afschakelen. Nadeel is wel dat ze mogelijk sneller afschakelen dan smeltzekeringen.

[ Voor 15% gewijzigd door blackd op 25-08-2022 11:37 . Reden: Voorbeveiliging toegevoegd ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• hfa
blackd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:18:
- Hoe moet die warmtepomp aangesloten?
Nog geen idee omdat ik me nog niet georiënteerd heb op de warmtepomp.
- Krijg je straks 3x PV op een B16 alamat? Was me niet helemaal duidelijk, je huidige foto laat er twee zien (waarvan 1 aangesloten) en je wil er in de nieuwe kast 1 bijplaatsen (of is dat verplaatsen).
Excuus voor de verwarring: PV2 op de foto wordt inderdaad verplaatst. Ik heb momenteel één PV set liggen (op het huis) en daar komt een tweede bij op de garage.
- Gaan de draden van de meter het redden naar de nieuwe kast / nieuwe HS denk je? Zo niet dan is het mogelijk met een renovatieset 3 fase te werken om de draden te verlengen.
Dank voor de tip!

- Fornuisgroep zal ik dan inderdaad moeten vervangen/aanpassen omdat dit momenteel inderdaad stiekem gewoon 2x 16A op 1 fase is. Kookplaat is inderdaad 2P +2N aangesloten.
Dan nog een laatste waarschuwing: je hebt momenteel smeltzekeringen, dat betekent dat je zelf de HS niet spanningsloos kan vervangen. Overweeg / vraag of je installatieautomaten geplaatst kan krijgen, dat heeft het voordeel dat je ze zelf weer kan aan/afschakelen. Nadeel is wel dat ze mogelijk sneller afschakelen dan smeltzekeringen.
Dank. Daar zat ik inderdaad ook nog over na te denken. Even kijken hoe ik dat inschiet bij Stedin.

Ik zal nog een toekomstig plaatje schetsen in de configurator en deze aan het topic toevoegen.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-05 11:19
3x40A voor je groepen heb je niet nodig.

Als je je verzwaring aanvraagt krijg je waarschijnlijk de vraag of je 3x35A of 3x40A (kost evenveel aan vastrecht) wil. Kies dan voor 3x40A. Je krijgt dan nieuwe hoofdzekeringen welke ook zelf te schakelen zijn.

Anderzijds betwijfel ik of je wel 3x35/40A nodig hebt. Een gemiddeld huishuiden (zonder EV) kan makkelijk toe met 3x25A zoals je nu waarschijnlijk zelfs maar 1x35A hebt. Scheelt je ook een hoop in vastrecht (600 euro per jaar)

[ Voor 31% gewijzigd door rdfeij op 25-08-2022 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@rdfeij Ik zou gewoon 3x25A doen, is prima.

@hfa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOUC_EF3nxHkYuYEEwR4XWxmU4E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/s8DPNefqtUUQfMpCS5rpFdPR.png?f=user_large
Iets andere indeling. Volgens mij kom je daarmee al een heel eind?
Heb je op je 1 fase busboard nog uitbreidingsmogelijkheden voor een warmtepomp (indien 1 fase of losse fases aansluitbaar), indien die drie fase wordt kan je hem in de linkerkast kwijt.

• hfa
Bedankt! Ik denk dat dat hem inderdaad wel is. Het enige wat ik me nog afvraag is het al dan niet toepassen van voorbeveiliging...

@rdfeij : in de aanvraag (via mijnaansluiting.nl) heb ik gekozen voor 3x25A; dat is gelijk qua vastrechtkosten. 3x40A was geen mogelijkheid. 3x35A of 3x50 en hoger wel. Met dito verhoging in vastrechtkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
hfa schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:50:
Bedankt! Ik denk dat dat hem inderdaad wel is. Het enige wat ik me nog afvraag is het al dan niet toepassen van voorbeveiliging...
Wat is er dan nodig?
- Lege HLD33
- onderdelen genoemd in eerdere post
- 3P+N B16 30mA alamat
- 4P hoofdschakelaar

Voorbeveiliging:
Zoals ik zei; als je 25A netaansluiting krijgt, en 2x PV op verschillende fases gaat invoeden, is er niks aan de hand. Dus niet nodig.

Heb niet naar de goedkoopste opties gekeken.

[ Voor 9% gewijzigd door blackd op 25-08-2022 12:53 ]

• hfa
Ok, check. I'll know what to do ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Succes! En we zijn uiteraard benieuwd naar het eindresultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
Ik zal nog wel een foto toevoegen tzt van het eindresultaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Ow, ik vergeet de bedrading. Sander v heeft verschillende lengtes draad kant en klaar..

Met zo'n renovatieset kan je makkelijk vanaf de hs aftakken naar de 3 fase componenten en naar de 3 1 fase als.

[ Voor 39% gewijzigd door blackd op 25-08-2022 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-05 11:19
hfa schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:50:

@rdfeij : in de aanvraag (via mijnaansluiting.nl) heb ik gekozen voor 3x25A; dat is gelijk qua vastrechtkosten. 3x40A was geen mogelijkheid. 3x35A of 3x50 en hoger wel. Met dito verhoging in vastrechtkosten.
Ik kreeg de keuze bij de installatie denk ik toen de monteur bij mij was. Kon kiezen voor 3x35A smeltzekering of 3x40A automatisch zekering.

Maar een voorzekering van 40A heeft geen zin. Je hoofdzekering klapt er eerder uit bij 3x25A. Je hoofdzekering is je voorzekering....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfa
blackd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:55:
Succes! En we zijn uiteraard benieuwd naar het eindresultaat.
Per ommegaande:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWq-o9CYt3uDr6BlfPMiDpI-A_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3OTMUapwtkMtN4XcKFfGIq3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ke5z9zurXQotJDY9Dh_SqEkUYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJpZAUXwsSqtnlyMGQyayFtS.jpg?f=fotoalbum_large

Noot:
- De huidige hoofschakelaar verplaatst naar de andere kast en vanaf daar (tijdelijk uiteraard) gebrugd aangesloten op de 4-polige hoofschakelaar. Zodra de fases zijn aangepast, hoef ik alleen de bedrading van de hoofdschakelaar aan te passen (lees: bruggen verwijderen).
- Vanwege beschikbaarheid alamaat 3P en voldoende ruimte in de kast een losse ALS en 3P+N automaat gekocht.
- Ik had gedachteloos een 1/3-fase 3 split busboard meebesteld bij Sander V. Echter, dit lijkt niet zo handig i.c.m. de 4 polige ALS die ik heb...of zie ik dat verkeerd? Volgens mij had ik beter een 3-fase busboard kunnen bestellen, mocht ik gebruik willen maken van extra flexomaten in de toekomst?
- Labels op het deksel dienen nog aangepast te worden; en de aardbrug nog aansluiten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@hfa netjes! Vergeet de schroef op de aardrail van de linkerkast niet.

Bedoel je dit busboard: https://www.sandervunderi...laars-2-polig-120313.html Deze is bedoeld voor 2P ALS, dus heb je in het 3 fase deel niets aan (niet bedoeld voor een 4P ALS).

Als je in het linkerdeel flexomaten wil toepassen achter een 4P alamat heb je deze nodig: https://www.sandervunderi...laars-4-polig-105249.html en er is er ook een variant voor 1 4P ALS.

Maar het gebruik van 1P+N automaten wordt achter een 4P ALS afgeraden (voor zover ik weet).

Die kookgroep kan straks weg nadat je over bent op 3 fasen, kan je weer 2 flexomaten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
blackd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:42:
@hfa netjes! Vergeet de schroef op de aardrail van de linkerkast niet.

Bedoel je dit busboard: https://www.sandervunderi...laars-2-polig-120313.html Deze is bedoeld voor 2P ALS, dus heb je in het 3 fase deel niets aan (niet bedoeld voor een 4P ALS).

Als je in het linkerdeel flexomaten wil toepassen achter een 4P alamat heb je deze nodig: https://www.sandervunderi...laars-4-polig-105249.html en er is er ook een variant voor 1 4P ALS.

Maar het gebruik van 1P+N automaten wordt achter een 4P ALS afgeraden (voor zover ik weet).

Die kookgroep kan straks weg nadat je over bent op 3 fasen, kan je weer 2 flexomaten plaatsen.
Dankje! Klopt van dat schroefje (had ik later nog aangepast in m'n post ;-). Net wat ik dus dacht aangaande dat busboard...dan laat ik het geheel achterwege gegeven de info van 1P+N automaten achter een 4P ALS. Ofwel: busboard kan sowieso retour.

En inderdaad, de kookgroep levert straks nog 2 flexomaten 'op rechts' op, mocht de WP een 1 fase variant worden.

Dank voor de snelle reply!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
geen idee hoe kritisch de netbeheerder bij jullie in de buurt is, maar er zijn vastgestelde delen van de meterkast gereserveerd voor de diverse stukken techniek:

Zie bv:
https://www.stedin.net/za...tleg-inrichting-meterkast

doe er je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Ok, even een klein kickje in dit topic omdat ik met de volgende vraag zit. De hoofdaansluiting is inmiddels aangepast naar 3x25A.

Nu wil ik komend weekend de grondkabel (5x4mm2) gaan aanleggen naar de garage. 1 van de 3 fases wil ik gebruiken voor de uitbreiding van de zonnepanelen (16A). De andere twee fases wil(de) ik ook apart kunnen gebruiken in de garage. De vraag is: hoe realiseer ik dit op de juiste manier?

Momenteel heb ik een 3P+N ALS in de groepenkast, kan ik vanaf hier naar de garage en in de garage de kabel onderverdelen, rekeninghoudend met selectiviteit? Dan kom ik alleen niet uit met de zonnepanelen die 16A nodig hebben volgens mij...als ik geen rekening hou met selectiviteit zou ik het als volgt willen doen:

- 3p+N ALS in groepenkast huis (huidig), daarachter +/- 35meter kabel 5x4mm2
- 4P hoofdschakelaar in garage
- van daaruit 3x alamat. Voor iedere fase één.
- L1 voor PV, L2 voor lichtpunten & koelkast, L3 voor aansluiten elektrisch gereedschap

NB. de huidige aansluiting naar de garage is in de groepenkast afgezekerd met een B16A automaat en in de garage zit een 2P 40a hoofdschakelaar zodat de stroom er daar makkelijk afgehaald kan worden (had volgens mij een werkschakelaar moeten zijn met de kennis die ik nu heb...)

Alvast bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Niemand ;) ?

[ Voor 20% gewijzigd door hfa op 20-10-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Als de eindgroepen gewoon B16 zijn dan zijn deze selectief voor de hoofdaansluiting. Daar je met PV en belasting de N zwaarder kunt belasten (kan 2x de afzekering van de fases zien) zou ik dus in de meterkast hem om 16A zekeren. Daar ook aardlekschakelaar. Je zou daar voor C16 en 300mA kunnen gaan.

In de garage zou ik juist een gebruiker op dezelfde fase als de PV zetten. Deze kan je dan mooi zonder kabelverliezen daar gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Septillion schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:09:
Als de eindgroepen gewoon B16 zijn dan zijn deze selectief voor de hoofdaansluiting. Daar je met PV en belasting de N zwaarder kunt belasten (kan 2x de afzekering van de fases zien) zou ik dus in de meterkast hem om 16A zekeren. Daar ook aardlekschakelaar. Je zou daar voor C16 en 300mA kunnen gaan.

In de garage zou ik juist een gebruiker op dezelfde fase als de PV zetten. Deze kan je dan mooi zonder kabelverliezen daar gebruiken :)
Dankje, dus de huidige 3P+N B16a 30mA ALS in de meterkast niet gebruiken voor de grondkabel, maar een nieuwe 3P+N C16a 300mA gebruiken (die zijn trouwens prijzig zeg)?

Omvormer kan max 16A output leveren, maar handleiding geeft aan dat er 20A afgezekerd kan/moet worden...maar een B20a automaat achter een C16a ALS heeft volgens mij weinig toegevoegde waarde.

Meterkast wordt dan:
- 3P+N C16a 300mA ALS bijplaatsen

Garage, losse kast met daarin:
- 4P hoofdschakelaar
- 3x B16a ALAmat

Dank alvast weer.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@hfa Op zich is de huidige ook bruikbaar maar is wat gevoeliger en daarmee wat meer kans op uitvallen. En mja, vraag en aanbod. B16/30mA pas je veel vaker toe dan C16/300mA.

Voor afzekering omvormer is dat denk ik weer gevalletje "max 20A", zou ik dus lekker 16A houden :) Hangt hij nu ook al achter een 30mA aardlek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
De huidige omvormer (zeversolar)hangt inderdaad achter een 30mA alamat. De extra omvormer (growatt)wilde ik ook idem aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
Septillion schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:33:

Ok, zojuist al even aan het hobbyen geweest met het groepenkastje voor de garage (ik ga eerste de B16a 4 polige ALS gebruiken, mocht dit niet goed gaan dan plaatst ik C16a 300mA in de meterkast bij):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDcsVdJzORYeQ0GL0cloEkuBe7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vyI0kuZeQEvxkxcEFfIymU7N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwSiqcYABv9p9qb49mC44mLseLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1MFSjupfrsxHJqSO4l6npFg.jpg?f=fotoalbum_large

Final eindresultaat meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxIGws1Vdy9FJ28lCPrWai1xviM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lxhTDk7GDTODlQtqGuDpLAgH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-05 08:00
Ik kwam dit topic tegen in mijn zoektocht naar een 3-fase distrigroep dichtbij mijn PV installatie.

Zoals ik het hier zie/lees

Hoofd MK
- 3-fase aardlekschakelaar.

Distri kast
- 3-fase schakelaar
- Vervolgens ALAmat voor de diverse groepen / fases (met aardlek iig)

Wat ik mij afvraag
- Mag het ook een B16 3-fase zijn in de hoofd MK
- Tussen hoofd MK en distri hoeft toch niet per se een aardlek (gezien permanente connectie volgens NEN). ?

Maw wat is het voordeel van een aardlek vs B16 3 fase in de hoofd MK. Of heb je dit puur gedaan om niet twee automaten (met hoofdschakelaar van distrikas ertussen) met zelfde waarde achter elkaar te hebben?

Voordeel van een B16 in de hoofdkast is dan weer dat de leiding naar de distrikast beveiligd is tegen overbelasting toch?

Maar misschien sla ik meerdere planken mis hier hoor.
Pagina: 1